| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Spørgsmål om garanti Fra : Lars Bjerregaard | 
  Dato :  29-01-07 16:46 |  
  |   
            Jeg købte for knap 4 måneder siden en Chrysler 300M hos en forhandler. Nu
 melder den fejl ved at abs lampen og tracktion control lampen lyser.
 Forhandleren mener ikke det er noget han bør dække. Hører det ikke under
 garantien? Fejlen er en ABS sensor der skal skiftes.
 
 
 --
 Mvh,
 Lars Bjerregaard
 Chrysler 300M 2,7 LE
 Yamaha Virago 1100
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           C. Caspersen (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : C. Caspersen | 
  Dato :  29-01-07 17:05 |  
  |   
            "Lars Bjerregaard" <lars.bjerregaard@webspeed.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45be16bf$0$906$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Jeg købte for knap 4 måneder siden en Chrysler 300M hos en forhandler. Nu
 > melder den fejl ved at abs lampen og tracktion control lampen lyser.
 > Forhandleren mener ikke det er noget han bør dække. Hører det ikke under
 > garantien? Fejlen er en ABS sensor der skal skiftes.
 
 Jo, hvis der står "garanti" nogen steder i din slutseddel. Hvis ikke, er det 
 tvivlsomt afhængigt af din bils alder og stand.
 
 /Caspersen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik | 
  Dato :  29-01-07 17:16 |  
  |   
            On 2007-01-29 16:46:05 +0100, "Lars Bjerregaard" 
 <lars.bjerregaard@webspeed.dk> said:
 
 > Jeg købte for knap 4 måneder siden en Chrysler 300M hos en forhandler. Nu
 > melder den fejl ved at abs lampen og tracktion control lampen lyser.
 > Forhandleren mener ikke det er noget han bør dække. Hører det ikke under
 > garantien? Fejlen er en ABS sensor der skal skiftes.
 
 Selvfølgelig skal han dække det, det er jo ikke noget der kan skyldes 
 fejl betjening eller lignende, men en simpel fejl, som han bare skal 
 hive fingeren ud og få udbedret, og hvis du har mulighed, så find en 
 anden autoriseret forhandler at snakke med, skriv evt til importøren, 
 det plejer at sætte skred i tingene.
 
 Det havde været noget andet hvis man havde brækket antennen i en vaskehal.
 
 Hilsen Henrik
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Deaster (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Deaster | 
  Dato :  29-01-07 18:08 |  
  |   
            Henrik skrev:
 > On 2007-01-29 16:46:05 +0100, "Lars Bjerregaard" 
 > <lars.bjerregaard@webspeed.dk> said:
 > 
 >> Jeg købte for knap 4 måneder siden en Chrysler 300M hos en forhandler. Nu
 >> melder den fejl ved at abs lampen og tracktion control lampen lyser.
 >> Forhandleren mener ikke det er noget han bør dække. Hører det ikke under
 >> garantien? Fejlen er en ABS sensor der skal skiftes.
 > 
 > Selvfølgelig skal han dække det, det er jo ikke noget der kan skyldes 
 > fejl betjening eller lignende, 
 
 Har du hørt om slidtage?
 
 >men en simpel fejl, som han bare skal 
 > hive fingeren ud og få udbedret, og hvis du har mulighed, så find en 
 > anden autoriseret forhandler at snakke med, skriv evt til importøren, 
 > det plejer at sætte skred i tingene.
 > 
 
 Hvad skulle en autoriseret forhandler gøre ved det?
 
 
 
 
 -- 
 NY godbid fra Knud Thomsen: Pjat med dig
 - at udfylde en pasanmodning,aflevere et billede
 og betale 600 kr. er altså ikke særligt vanskeligt -
 selv jeg kan finde ud af det.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Deaster (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Deaster | 
  Dato :  29-01-07 18:07 |  
  |   
            Lars Bjerregaard skrev:
 > Jeg købte for knap 4 måneder siden en Chrysler 300M hos en forhandler. Nu
 > melder den fejl ved at abs lampen og tracktion control lampen lyser.
 > Forhandleren mener ikke det er noget han bør dække. Hører det ikke under
 > garantien? Fejlen er en ABS sensor der skal skiftes.
 
 Kommer an på om du har fået garanti på den, hvis det kun er 
 reklamationsret er det en vurderingssag. Hvor gammel er den og hvad har 
 den kørt?
 
 -- 
 NY godbid fra Knud Thomsen: Pjat med dig
 - at udfylde en pasanmodning,aflevere et billede
 og betale 600 kr. er altså ikke særligt vanskeligt -
 selv jeg kan finde ud af det.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Pasgaard (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Pasgaard | 
  Dato :  29-01-07 20:24 |  
  |  
 
            Hej
 Her er der ingen tvivl om at forhandleren bare skal igang - uanset hvilken 
 form for "garanti" han har givet dig.
 I følge købeloven har du 24 måneders reklamationsret. De første 6 måneder 
 kan opfattes som god, gammeldags garanti, da forhandleren skal kunne 
 sandsynliggøre at fejlen ikke fandtes ved købet. De resterende 18 måneder 
 skal du sandsynliggøre at fejlen var til stede ved købet. Efter 4 måneder og 
 en defekt ABS-lampe er der ikke meget forhandleren kan sige til det.
 Købte selv en 3 år gammel 206'er i efteråret. Her gik kontakten til 
 infocomputeren og jeg troppede op hos forhandleren. Først henviste han mig 
 til det fine "garantibevis" der fulgte med ved købet, da jeg begyndte at 
 tale købelov forsvarede han sig med, at det ikke dækkede elektronik men kun 
 mekanikken. Efter jeg fortalte ham om ovenstående regler, og tolkning, gav 
 han sig og skiftede den   
Mvh Martin 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jesper Juul (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Juul | 
  Dato :  30-01-07 08:45 |  
  |   
            Martin Pasgaard skrev:
 > Hej
 > 
 > Her er der ingen tvivl om at forhandleren bare skal igang - uanset hvilken 
 > form for "garanti" han har givet dig.
 > 
 > I følge købeloven har du 24 måneders reklamationsret. De første 6 måneder 
 > kan opfattes som god, gammeldags garanti, da forhandleren skal kunne 
 > sandsynliggøre at fejlen ikke fandtes ved købet. 
 
 Hvilken god gammeldags garanti? Den har aldrig nogensinde eksisteret i 
 købeloven.
 
 > De resterende 18 måneder 
 > skal du sandsynliggøre at fejlen var til stede ved købet. Efter 4 måneder og 
 > en defekt ABS-lampe er der ikke meget forhandleren kan sige til det.
 
 På en 7 år gammel bil?
 
 
 
 
 -- 
 Ny godbid fra Knud Thomsen:
 Af os du er du den største idiot og i hvert fald mindst lige så
 alkoholpåvirket, som jeg. Jeg har nemlig ikke drukket.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           claus b. p. (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : claus b. p. | 
  Dato :  29-01-07 21:28 |  
  |   
            
 "Deaster" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message 
 news:45be29d1$0$3420$c3e8da3@news.astraweb.com...
 > Lars Bjerregaard skrev:
 >> Jeg købte for knap 4 måneder siden en Chrysler 300M hos en forhandler. Nu
 >> melder den fejl ved at abs lampen og tracktion control lampen lyser.
 >> Forhandleren mener ikke det er noget han bør dække. Hører det ikke under
 >> garantien? Fejlen er en ABS sensor der skal skiftes.
 >
 > Kommer an på om du har fået garanti på den, hvis det kun er 
 > reklamationsret er det en vurderingssag.
 
 Ævl, vrøvl og sludder! :-/ Der er altid 2 års reklamationsret når den er 
 købt hos en forhandler, og de første 6 måneder skal forhandleren bevise at 
 det er en senere opstået fejl for at han kan afvise den. Der er en 
 formodningsregel om at fejl opstået inden 6 måneder efter handlen, sikkert 
 har været tilstede på købstidspunktet. Dvs. at forhandleren for at undgå at 
 dække skal kunne bevise at der fx. er en ufagkyndig der har rodet med 
 tingene eller at der er begået vold/hærværk eller anden skade mod den. Fx. 
 som en anden nævner en antenne brækket i en vaskehal, - den er selvfølgelig 
 ikke dækket.
 Det er ligemeget om forhandleren har givet en garanti der er ringere, for 
 han kan ikke fravige købelovens reklamationsbestemmelser. Det er (måske) 
 synd for forhandlerne, men så må de lære det, og sætte priserne derefter.
 Iøvrigt må der ikke være slid på en ABS sensor. Derfor kan den selvfølgelig 
 godt gå i stykker, ledningerne kan knække, stikkene kan irre osv. Men det er 
 ikke en sliddel som fx. bremseklodser.
 
 /Claus 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jesper Juul (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Juul | 
  Dato :  30-01-07 08:47 |  
  |   
            claus b. p. skrev:
 > "Deaster" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message 
 > news:45be29d1$0$3420$c3e8da3@news.astraweb.com...
 >> Lars Bjerregaard skrev:
 >>> Jeg købte for knap 4 måneder siden en Chrysler 300M hos en forhandler. Nu
 >>> melder den fejl ved at abs lampen og tracktion control lampen lyser.
 >>> Forhandleren mener ikke det er noget han bør dække. Hører det ikke under
 >>> garantien? Fejlen er en ABS sensor der skal skiftes.
 >> Kommer an på om du har fået garanti på den, hvis det kun er 
 >> reklamationsret er det en vurderingssag.
 > 
 > Ævl, vrøvl og sludder! :-/ Der er altid 2 års reklamationsret når den er 
 > købt hos en forhandler, og de første 6 måneder skal forhandleren bevise at 
 > det er en senere opstået fejl for at han kan afvise den. 
 
 Jep.
 
 > Der er en 
 > formodningsregel om at fejl opstået inden 6 måneder efter handlen, sikkert 
 > har været tilstede på købstidspunktet. Dvs. at forhandleren for at undgå at 
 > dække skal kunne bevise at der fx. er en ufagkyndig der har rodet med 
 > tingene eller at der er begået vold/hærværk eller anden skade mod den. Fx. 
 > som en anden nævner en antenne brækket i en vaskehal, - den er selvfølgelig 
 > ikke dækket.
 
 Jep.
 
 > Det er ligemeget om forhandleren har givet en garanti der er ringere, for 
 > han kan ikke fravige købelovens reklamationsbestemmelser. 
 
 En garanti kan ikke være ringere end købeloven.
 
 > Det er (måske) 
 > synd for forhandlerne, men så må de lære det, og sætte priserne derefter.
 > Iøvrigt må der ikke være slid på en ABS sensor. Derfor kan den selvfølgelig 
 > godt gå i stykker, ledningerne kan knække, stikkene kan irre osv. Men det er 
 > ikke en sliddel som fx. bremseklodser.
 
 Nej, men derfor kan den jo godt slides, eks. er et sæde normalt heller 
 ikke en sliddel, men det kan jo sagtens sliddes i stykker alligevel.
 
 -- 
 Ny godbid fra Knud Thomsen:
 Af os du er du den største idiot og i hvert fald mindst lige så
 alkoholpåvirket, som jeg. Jeg har nemlig ikke drukket.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Bjerregaard (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Bjerregaard | 
  Dato :  29-01-07 22:30 |  
  |   
            Tak for svarene. Bilen er fra 11/2000 og har gået 136.000 km. Jeg købte
 den
 i starten af oktober og har kørt 4500 km i den.
 
 Er der nogen der kan henvise mig til en sted i lovgivning hvor det med det
 halve års garanti står, så jeg har noget at vise forhandleren sort på
 hvidt?
 
 På forhånd tak,
 Lars
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Juul (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Juul | 
  Dato :  30-01-07 09:11 |  
  |  
 
            Lars Bjerregaard skrev:
 > Tak for svarene. Bilen er fra 11/2000 og har gået 136.000 km. Jeg købte
 > den
 > i starten af oktober og har kørt 4500 km i den.
 > 
 > Er der nogen der kan henvise mig til en sted i lovgivning hvor det med det
 > halve års garanti står, så jeg har noget at vise forhandleren sort på
 > hvidt?
 Det bliver mere end svært, ordet garanti er ikke nævnt i købeloven. Du 
 har derimod 2 års reklamationsret, hvor du de første 6 måneder har 
 omvendt bevisbyrde, der er det forhandleren som skal bevise at fejlen 
 ikke var der fra starten af. Kig på  www.retsinfo.dk
under Danske Love -> Populær titler og Købeloven.
 -- 
 Ny godbid fra Knud Thomsen:
 Af os du er du den største idiot og i hvert fald mindst lige så
 alkoholpåvirket, som jeg. Jeg har nemlig ikke drukket.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jørgen M. Rasmussen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  30-01-07 17:00 |  
  |   
            
"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45befd99$0$4898
 > Det bliver mere end svært, ordet garanti er ikke nævnt i købeloven. Du har 
 > derimod 2 års reklamationsret, hvor du de første 6 måneder har omvendt 
 > bevisbyrde, der er det forhandleren som skal bevise at fejlen ikke var der 
 > fra starten af. Kig på  www.retsinfo.dk
> under Danske Love -> Populær titler og Købeloven.
 >
 Samtidig skal bilens alder, km.,stand ved købet vurdere med. Man kan ikke 
 "reparere" sig til en ny bil, så hvis forhandleren mener det er normale 
 fejl, har du aben igen :(.. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Fruergaard (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  30-01-07 19:55 |  
  |  
 
            Lars Bjerregaard wrote:
 > Tak for svarene. Bilen er fra 11/2000 og har gået 136.000 km. Jeg
 > købte den
 > i starten af oktober og har kørt 4500 km i den.
 Og hvad gad du for den?
 Og hvad kostede andre?
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard -  www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Lars Bjerregaard (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Bjerregaard | 
  Dato :  31-01-07 06:55 |  
  |   
            > Og hvad gad du for den?
 > Og hvad kostede andre?
 
 Det kan jeg ikke se har noget med sagen at gøre.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jørgen M. Rasmussen (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-01-07 17:10 |  
  |   
            
 "Lars Bjerregaard" <lars.bjerregaard@webspeed.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c02f45$0$919$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >> Og hvad gad du for den?
 >> Og hvad kostede andre?
 >
 > Det kan jeg ikke se har noget med sagen at gøre.
 >
 Det har det i ALLERHØJESTE GRAD,  købeloven giver ingen garanti, kun ret til 
 at brokke dig- reklamationsret. Og alt måles ud fra PRIS, alder, stand på 
 købstidspunktet. Du kan ikke købe et vrag for en slik og få det restaureret 
 på "garantien" ;). noget andet er hvis han har givet dig en skriftlig 
 garanti på etellerandet, hvis etellerandet er i stykker, skal han bare 
 klappe klovene sammen :(. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |