| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Tager bremseklodser/skiver skade af at rus~ Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  29-01-07 15:29 |  
  |   
            Det sker jo ind i mellem med skivebremser, de sætter sig lidt fast 
 natten over pga. regn og lign. Når man starter igen skal de lige løsne 
 sig.
 
 Kan de tage skade af det? Og hvad kan man gøre for at undgå det?
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           BJ (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  29-01-07 15:35 |  
  |   
            
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:1170080952.300180.313590@k78g2000cwa.googlegroups.com...
 KLIP
 >Det sker jo ind i mellem med skivebremser, de sætter sig lidt fast
 >natten over pga. regn og lign. Når man starter igen skal de lige løsne
 >sig.
 >Kan de tage skade af det? Og hvad kan man gøre for at undgå det?
 Smør bremseklodserne ind i slipmiddel og skiver i rusthæmmende fedt inden du 
 efterlader den for natten..  
-- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Rune S. Larsen (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune S. Larsen | 
  Dato :  29-01-07 15:53 |  
  |  
 
            BJ wrote:
 > "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:1170080952.300180.313590@k78g2000cwa.googlegroups.com...
 > 
 > KLIP
 > 
 >> Det sker jo ind i mellem med skivebremser, de sætter sig lidt fast
 >> natten over pga. regn og lign. Når man starter igen skal de lige løsne
 >> sig.
 > 
 >> Kan de tage skade af det? Og hvad kan man gøre for at undgå det?
 > 
 > Smør bremseklodserne ind i slipmiddel og skiver i rusthæmmende fedt inden du 
 > efterlader den for natten..  
LOL!
 Man kunne også bare skifte bremseskiverne ud med platic-frisbees og
 klodserne med Tholstrup-oste. Så ruster det med garanti ikke sammen.
 Seriøst, så er rust på skiver sjældent et problem, da det hurtigt slides
 af igen. Det kan blive dog blive det med skiver i bag, hvis man samtidig
 kører morfar-kørsel. Så husk at brug bremserne, hvis du har skiver bagpå.
 Alternativt stil bilen et tørt sted.
 Mvh Rune
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            ShutEye (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : ShutEye | 
  Dato :  29-01-07 19:30 |  
  |   
            <klip>
 > Seriøst, så er rust på skiver sjældent et problem, da det hurtigt slides
 > af igen. Det kan blive dog blive det med skiver i bag, hvis man samtidig
 > kører morfar-kørsel. Så husk at brug bremserne, hvis du har skiver bagpå.
 >
 > Alternativt stil bilen et tørt sted.
 
 Tørt sted? I Danmark? Denne vinter?
 Hvis du har et sådanne, så lån mig lige plads hva!
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  29-01-07 19:52 |  
  |   
            
 "ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse 
 news:epledp$sv$1@news.datemas.de...
 > <klip>
 >> Seriøst, så er rust på skiver sjældent et problem, da det hurtigt slides
 >> af igen. Det kan blive dog blive det med skiver i bag, hvis man samtidig
 >> kører morfar-kørsel. Så husk at brug bremserne, hvis du har skiver bagpå.
 >>
 >> Alternativt stil bilen et tørt sted.
 >
 > Tørt sted? I Danmark? Denne vinter?
 > Hvis du har et sådanne, så lån mig lige plads hva!
 
 Jeg vil også lige tage dette tema op med arbejdsgiveren. En garage på 
 arbejds p-pladsen ville være skønt
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              claus b. p. (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : claus b. p. | 
  Dato :  29-01-07 21:48 |  
  |   
            
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message 
 news:45be4234$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >
 > Jeg vil også lige tage dette tema op med arbejdsgiveren. En garage på 
 > arbejds p-pladsen ville være skønt
 >
 Var det så ikke bedre at aftale firmabil, - så kan man være ligeglad.
 
 /Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Lars [6710] (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars [6710] | 
  Dato :  29-01-07 22:31 |  
  |  
 
            claus b. p. skrev:
 > Var det så ikke bedre at aftale firmabil, - så kan man være ligeglad.
 ????
 Fimabil er da ikke gratisbil   
(Ved godt hvad du mener, men selvom man kører firma øse har man vel også 
 en vis "ømhed" for teknikken )
 -- 
 Venlig hilsen
 Lars Hørlyck Sørensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Henrik Stidsen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  30-01-07 01:18 |  
  |  
 
            Rune S. Larsen formulated on mandag :
 > Seriøst, så er rust på skiver sjældent et problem, da det hurtigt slides
 > af igen. Det kan blive dog blive det med skiver i bag, hvis man samtidig
 > kører morfar-kørsel. Så husk at brug bremserne, hvis du har skiver bagpå.
 Det bliver slidt af meget meget hurtigt ja, som regel er der intet at 
 føle (skurren og lign.) når jeg når ned til enden af den vej jeg bor 
 på.
 Grunden til spørgsmålet var egentlig at i morges da jeg kørte afsted 
 sad bagbremserne mere fast end de plejer. Det sker jævntligt at jeg kan 
 høre de slipper når jeg begynder at køre men i dag nåede jeg at køre en 
 lille meter før de slap og de slap ikke på samme tid.
 > Alternativt stil bilen et tørt sted.
 Nu er vi jo ikke alle så heldige at have garager til rådighed - her 
 hvor jeg bor er der 88 lejligheder og 4 garager. Selvom det måske kun 
 er halvdelen af beboerne der har bil så er garagerne altså lejet ud.
 -- 
 Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 -  http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
  - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             BJ (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  30-01-07 01:22 |  
  |   
            
 "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:mn.f04d7d71947bd868.34878@news.hs235.dk...
 
 KLIP
 
 > Nu er vi jo ikke alle så heldige at have garager til rådighed - her hvor 
 > jeg bor er der 88 lejligheder og 4 garager. Selvom det måske kun er 
 > halvdelen af beboerne der har bil så er garagerne altså lejet ud.
 
 Vore biler står også ude i Guds fri natur året rundt.
 
 Bortset fra det, der er mange automobilforhandlere som "motionere" de 
 udstillede udendørs bilers bremser med jævne mellemrum.
 
 De vil have samme problem som du, blot endnu værre da biler på ingen måde 
 kører hver eneste dag.
 
 Du kan ikke gøre noget ved det.
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Thomas Rasmussen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen | 
  Dato :  30-01-07 08:36 |  
  |   
            BJ wrote:
 
 > De vil have samme problem som du, blot endnu værre da biler på ingen måde 
 > kører hver eneste dag.
 > 
 > Du kan ikke gøre noget ved det.
 
 Men hvis du undlader at trække håndbremsen og istedet efterlade den i 
 gear, så bør det ikke være et problem. Min holder også ude i den fri 
 natur  og jeg bruger ikke håndbremsen når den 'sover' om natten, istedet 
 står den bare i 1.ste gear (det skråner lidt baglæns nedad)
 
 Thomas
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               BJ (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  30-01-07 11:34 |  
  |   
            
 "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:45bef546$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...
 
 KLIP
 
 >> Du kan ikke gøre noget ved det.
 >
 > Men hvis du undlader at trække håndbremsen og istedet efterlade den i 
 > gear, så bør det ikke være et problem. Min holder også ude i den fri natur 
 > og jeg bruger ikke håndbremsen når den 'sover' om natten, istedet står den 
 > bare i 1.ste gear (det skråner lidt baglæns nedad)
 
 Min bil er med automatgear og konens med manuel gearkasse.
 
 Vore biler står begge i gear og med trukket håndbremse ved parkering.
 
 Vi har dog aldrig oplevet problemer, men bilerne kører også et pænt antal 
 kilometer om året.
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Uffe Bærentsen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  30-01-07 10:41 |  
  |   
            
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:mn.f04d7d71947bd868.34878@news.hs235.dk...
 > Nu er vi jo ikke alle så heldige at have garager til rådighed - her hvor 
 > jeg bor er der 88 lejligheder og 4 garager. Selvom det måske kun er 
 > halvdelen af beboerne der har bil så er garagerne altså lejet ud.
 Så tror jeg at din placering i forhold til vejkryds i anden tråd er fastlagt 
  
-- 
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i
 Tipo 1,6i 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Bærentsen (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  29-01-07 22:25 |  
  |   
            
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45be0601$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>Det sker jo ind i mellem med skivebremser, de sætter sig lidt fast
 >>natten over pga. regn og lign. Når man starter igen skal de lige løsne
 >>sig.
 >
 >>Kan de tage skade af det? Og hvad kan man gøre for at undgå det?
 >
 > Smør bremseklodserne ind i slipmiddel og skiver i rusthæmmende fedt inden 
 > du efterlader den for natten..  
Hvad med at skifte skiverne ud med keramiske skiver?
 Det burde da holde rusten væk.
 Pris og leveringsmulighed vælger jeg at se bort fra   
Spøg til side, hvis der ikke direkte er tale om 'gravrust' så ville jeg tage 
 det meget roligt.
 Køre ca 100-200 m med let nedtrådt bremse og så ikke tænke mere på det.
 -- 
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i
 Tipo 1,6i 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Esben Tærsker (29-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Esben Tærsker | 
  Dato :  29-01-07 22:59 |  
  |  
 
            Uffe Bærentsen wrote:
 > "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:45be0601$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > 
 >>> Det sker jo ind i mellem med skivebremser, de sætter sig lidt fast
 >>> natten over pga. regn og lign. Når man starter igen skal de lige løsne
 >>> sig.
 >>> Kan de tage skade af det? Og hvad kan man gøre for at undgå det?
 >> Smør bremseklodserne ind i slipmiddel og skiver i rusthæmmende fedt inden 
 >> du efterlader den for natten..  
> 
 > Hvad med at skifte skiverne ud med keramiske skiver?
 > Det burde da holde rusten væk.
 > Pris og leveringsmulighed vælger jeg at se bort fra   
> 
 > Spøg til side, hvis der ikke direkte er tale om 'gravrust' så ville jeg tage 
 > det meget roligt.
 > Køre ca 100-200 m med let nedtrådt bremse og så ikke tænke mere på det.
 > 
 > 
 > 
 > 
 En af mine kolleger havde parkeret firmabilen - en Citroen Berlingo -
 weekenden over hjemme i gårdspladsen. Mandag morgen rykkede han
 bremsebakkerne af fordi de var rustet fast - og det lød _ikke_ godt
 sagde han.
 Man kan altså godt være uheldig, men måske det kun er i en Berlingo?
 /Esben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Uffe Bærentsen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  30-01-07 10:38 |  
  |   
            
 "Esben Tærsker" <""esben\"@e$$ers.dk"> skrev i en meddelelse 
 news:12rsra1n0mlil51@corp.supernews.com...
 
 > En af mine kolleger havde parkeret firmabilen - en Citroen Berlingo -
 > weekenden over hjemme i gårdspladsen. Mandag morgen rykkede han
 > bremsebakkerne af fordi de var rustet fast - og det lød _ikke_ godt
 > sagde han.
 > Man kan altså godt være uheldig, men måske det kun er i en Berlingo?
 
 Det lyder godt nok som en vandrehistorie.
 Men når det så er sagt, så kan din kollega selvfølgelig have ramt nogle 
 svage punkter.
 Jeg vil også sige, at bremserne næppe kunne have holdt til en 
 katastrofeopbremsning.
 Så måske konklusionen kommer til at lyde sådan her:
 'Din kollega var heldig, at der ikke skete mere'
 
 Håber personligt _aldrig_ jeg kommer til at opleve den slags.
 
 
 
 -- 
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i
 Tipo 1,6i 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  30-01-07 20:03 |  
  |   
            
"Esben Tærsker" <""esben\"@e$$ers.dk"> skrev i en meddelelse 
 news:12rsra1n0mlil51@corp.supernews.com...
 > En af mine kolleger havde parkeret firmabilen - en Citroen Berlingo -
 > weekenden over hjemme i gårdspladsen. Mandag morgen rykkede han
 > bremsebakkerne af fordi de var rustet fast - og det lød _ikke_ godt
 > sagde han.
 > Man kan altså godt være uheldig, men måske det kun er i en Berlingo?
 Lyder temmelig usansynlig at det skulle have fundet sted.
 Men det kan sagtens ske at en tromle ruster sig fuldstændig fast. Det har 
 jeg prøvet i både Kadett og Mondeo og Sierra. Det er helt tosset hvis man 
 har kørt i regnvejr og lader bilen stå en uges tid med trukket håndbremse.
 På Kadetten måtte jeg køre ca. 10m med hylende og blokerede bagdæk og fuld 
 skrue på motoren, før bremserne bag slip igen. Så fastgroet var de efter en 
 uges tid    
--
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              BJ (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  30-01-07 20:05 |  
  |   
            
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:45bf9656$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 KLIP
 > På Kadetten måtte jeg køre ca. 10m med hylende og blokerede bagdæk og fuld 
 > skrue på motoren, før bremserne bag slip igen. Så fastgroet var de efter 
 > en uges tid    
Du har så aldrig haft en bådtrailer, der bruges i saltvand..?..  
-- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Henrik Stidsen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  30-01-07 01:18 |  
  |  
 
            Uffe Bærentsen pretended :
 > Hvad med at skifte skiverne ud med keramiske skiver?
 > Det burde da holde rusten væk.
 > Pris og leveringsmulighed vælger jeg at se bort fra   
Ja det er vist ikke en helt billig løsning ;)
 -- 
 Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 -  http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
  - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Stidsen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  30-01-07 09:41 |  
  |   
            On Jan 30, 8:35 am, Thomas Rasmussen <tho...@p7.dk.too.invalid> wrote:
 > > Du kan ikke gøre noget ved det.
 
 > Men hvis du undlader at trække håndbremsen og istedet efterlade den i
 > gear, så bør det ikke være et problem. Min holder også ude i den fri
 > natur  og jeg bruger ikke håndbremsen når den 'sover' om natten, istedet
 > står den bare i 1.ste gear (det skråner lidt baglæns nedad)
 
 Det er da en mulighed - men syns jeg har hørt det skulle være skidt 
 for gearkassen?
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Bærentsen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  30-01-07 10:43 |  
  |   
            
 "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:1170146474.366116.201350@v33g2000cwv.googlegroups.com...
 
 > Men hvis du undlader at trække håndbremsen og istedet efterlade den i
 > gear, så bør det ikke være et problem. Min holder også ude i den fri
 > natur  og jeg bruger ikke håndbremsen når den 'sover' om natten, istedet
 > står den bare i 1.ste gear (det skråner lidt baglæns nedad)
 
 Det er da en mulighed - men syns jeg har hørt det skulle være skidt
 for gearkassen?
 
 Tror det er værre for andre, hvis bilen har dårlig kompression.
 Det er jo ikke andet end kompressionen på motoren, der bremser bilen.
 
 
 
 -- 
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i
 Tipo 1,6i 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  30-01-07 10:23 |  
  |   
            
Henrik Stidsen wrote:
 > On Jan 30, 8:35 am, Thomas Rasmussen <tho...@p7.dk.too.invalid> wrote:
 > > > Du kan ikke gøre noget ved det.
 >
 > > Men hvis du undlader at trække håndbremsen og istedet efterlade den i
 > > gear, så bør det ikke være et problem. Min holder også ude i den fri
 > > natur  og jeg bruger ikke håndbremsen når den 'sover' om natten, istedet
 > > står den bare i 1.ste gear (det skråner lidt baglæns nedad)
 >
 > Det er da en mulighed - men syns jeg har hørt det skulle være skidt
 > for gearkassen?
 Men bil har nu kørt 230.000 km, så det må være ubetydeligt hvordan den 
 holder i gear.
 --
 Christian.....MSN: spørg...
 http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
 hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Stidsen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  30-01-07 11:04 |  
  |  
 
            On Jan 30, 10:41 am, "Uffe Bærentsen" <leitiFJER...@hotmail.com> 
 wrote:
 > > Nu er vi jo ikke alle så heldige at have garager til rådighed - her hvor
 > > jeg bor er der 88 lejligheder og 4 garager. Selvom det måske kun er
 > > halvdelen af beboerne der har bil så er garagerne altså lejet ud.
 > Så tror jeg at din placering i forhold til vejkryds i anden tråd er fastlagt
 >   
Ja hvis man er lidt lokalkendt burde det ikke længere være svært at 
 regne ud ;)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Stidsen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  30-01-07 11:05 |  
  |   
            On Jan 30, 10:43 am, "Uffe Bærentsen" <leitiFJER...@hotmail.com> 
 wrote:
 > Tror det er værre for andre, hvis bilen har dårlig kompression.
 > Det er jo ikke andet end kompressionen på motoren, der bremser bilen.
 
 Ja det kunne hurtigt blive en træls oplevelse :(
 
 Men tænker nu mest på gearkassen der jo vil stå med belastning på 
 tandhjulene.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Aksel (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Aksel | 
  Dato :  30-01-07 21:36 |  
  |   
            
 "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:1170080952.300180.313590@k78g2000cwa.googlegroups.com...
 Det sker jo ind i mellem med skivebremser, de sætter sig lidt fast
 natten over pga. regn og lign. Når man starter igen skal de lige løsne
 sig.
 
 Kan de tage skade af det? Og hvad kan man gøre for at undgå det?
 
 Hold foden let på bremsepadalen de sidste 100 m. før du holder, så er 
 skiverne tørre.
 
 Hilsen Aksel
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Stidsen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  30-01-07 22:01 |  
  |  
 
            Aksel formulated the question :
 > Hold foden let på bremsepadalen de sidste 100 m. før du holder, så er 
 > skiverne tørre.
 Hjælper jo knap så meget hvis det så regner mens bilen holder parkeret 
 ....
 -- 
 Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 -  http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
  - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            ShutEye (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : ShutEye | 
  Dato :  30-01-07 22:09 |  
  |   
            >> Hold foden let på bremsepadalen de sidste 100 m. før du holder, så er 
 >> skiverne tørre.
 >
 > Hjælper jo knap så meget hvis det så regner mens bilen holder parkeret
 
 Nææ og med den relative fugtighedsprocent vi holder os herhjemme :\ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jørgen M. Rasmussen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  30-01-07 22:21 |  
  |   
            
 "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
 >
 > Hjælper jo knap så meget hvis det så regner mens bilen holder parkeret ...
 Og?, bare de bliver bremset varme inden parkering, de sidder i tørvejr. Jeg 
 har aldrig haft andet end biler med skiver hele vejen rundt, heller aldrig 
 haft probs med at de sad fast, om bilen stod urørt i 14 dg., kun generelle 
 rust probs. . Det hjælper ikke at fedt-bremse, lade bilen løbe farten af i 
 "fri" etc. etc. , det dør de af. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             BJ (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  30-01-07 22:24 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45bfb6a2$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 >> Hjælper jo knap så meget hvis det så regner mens bilen holder parkeret 
 >> ...
 > Og?, bare de bliver bremset varme inden parkering, de sidder i tørvejr. 
 > Jeg har aldrig haft andet end biler med skiver hele vejen rundt, heller 
 > aldrig haft probs med at de sad fast, om bilen stod urørt i 14 dg., kun 
 > generelle rust probs. . Det hjælper ikke at fedt-bremse, lade bilen løbe 
 > farten af i "fri" etc. etc. , det dør de af.
 
 Blot af alm. nysgerrighed, har alle dine skivebremsebiler også haft 
 skivebrems på parkeringsbremsen.?
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jørgen M. Rasmussen (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  30-01-07 22:37 |  
  |   
            
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45bfb780$0$2111
 
 > Blot af alm. nysgerrighed, har alle dine skivebremsebiler også haft 
 > skivebrems på parkeringsbremsen.?
 >
 De har kun haft 4 bremser, dvs skiver var oss parkeringsbrems. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               BJ (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  30-01-07 22:37 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45bfba61$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 >> Blot af alm. nysgerrighed, har alle dine skivebremsebiler også haft 
 >> skivebrems på parkeringsbremsen.?
 >>
 > De har kun haft 4 bremser, dvs skiver var oss parkeringsbrems.
 
 O.k., blot igen af alm. nysgerrighed, hvad var mærkerne/modellerne.?
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jørgen M. Rasmussen (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-01-07 17:12 |  
  |   
            
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45bfba99$0$2083
 
 > O.k., blot igen af alm. nysgerrighed, hvad var mærkerne/modellerne.?
 >
 Saab99,90, SkodaOcti. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 BJ (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  31-01-07 17:14 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c0bfa8$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 >> O.k., blot igen af alm. nysgerrighed, hvad var mærkerne/modellerne.?
 >>
 > Saab99,90, SkodaOcti.
 
 Du har selv opgivet at køre i en 10 år gammel Skoda Octavia altså årgang 
 1996/7.
 
 Har den elektronisk parkeringsbremse?
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Jørgen M. Rasmussen (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-01-07 17:37 |  
  |   
            
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c0c05e$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Har den elektronisk parkeringsbremse?
 >
 ??, skal det nu være moderne ;). NEJ, jeg har de gamle VW som ruster fast i 
 P.bremsen,  hvis man ikke er "over" dem :(. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   BJ (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  31-01-07 17:38 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c0c57c$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 >> Har den elektronisk parkeringsbremse?
 >>
 > ??, skal det nu være moderne ;). NEJ, jeg har de gamle VW som ruster fast 
 > i P.bremsen,  hvis man ikke er "over" dem :(.
 
 LOL.
 
 O.k. jeg mente bestemt også, din model er med mekanisk parkeringsbremse, der 
 virker med bremsebakker i en tromle på de bageste skiver.
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Jørgen M. Rasmussen (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-01-07 17:57 |  
  |   
            
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c0c5fd$0$2097$
 
 > O.k. jeg mente bestemt også, din model er med mekanisk parkeringsbremse, 
 > der virker med bremsebakker i en tromle på de bageste skiver.
 >
 Det system findes kun på völle, andre gik væk fra det, da liften til ploven 
 forsvandt ;). Jeg har kun skiver, type FIII  280mm. foran og  232 mm bagpå. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     BJ (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  31-01-07 18:03 |  
  |   
            
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c0ca58$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 >> O.k. jeg mente bestemt også, din model er med mekanisk parkeringsbremse, 
 >> der virker med bremsebakker i en tromle på de bageste skiver.
 >>
 > Det system findes kun på völle, andre gik væk fra det, da liften til 
 > ploven forsvandt ;). Jeg har kun skiver, type FIII  280mm. foran og  232 
 > mm bagpå.
 Lyder spændende.
 Passer disse bremseklodser så ikke på din potte og ej heller disse skiver 
 til bag.?
 http://www.vwspares.co.uk/octaviabrakes.php
-- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      Jørgen M. Rasmussen (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-01-07 18:12 |  
  |   
            
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c0cbe5$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Passer disse bremseklodser så ikke på din potte og ej heller disse skiver 
 > til bag.?
 >
 >  http://www.vwspares.co.uk/octaviabrakes.php
>
 Umiddelbart jo, jeg gemmer linket :). 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                       BJ (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  31-01-07 18:19 |  
  |   
            
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c0cdbf$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 >> Passer disse bremseklodser så ikke på din potte og ej heller disse skiver 
 >> til bag.?
 >>
 >>  http://www.vwspares.co.uk/octaviabrakes.php
>>
 > Umiddelbart jo, jeg gemmer linket :).
 Hvordan virker parkeringsbremsen på de bageste skiver og hvor sidder 
 bremsebakkerne til den?
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        BJ (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  31-01-07 18:29 |  
  |   
            
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c0cf9c$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 >>> Passer disse bremseklodser så ikke på din potte og ej heller disse 
 >>> skiver til bag.?
 >>>
 >>>  http://www.vwspares.co.uk/octaviabrakes.php
>>>
 >> Umiddelbart jo, jeg gemmer linket :).
 >
 > Hvordan virker parkeringsbremsen på de bageste skiver og hvor sidder 
 > bremsebakkerne til den?
 Jeg må hellere lig for god ordens skyld sikre mig, din version ikke er med 
 denne type bremser:
 http://typing12.50webs.com/moto/Skoda-Octavia.htm
Her er der nemlig tromlebremser bag....
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                         Jørgen M. Rasmussen (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-01-07 20:28 |  
  |   
            
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c0d1e9$0$2105
 >  http://typing12.50webs.com/moto/Skoda-Octavia.htm
>
 > Her er der nemlig tromlebremser bag....
 >
 Jeg mangler også Skoda Symphony radio and cassette player with 6 CD changer 
 :))). Min er en 1.8V20SLX. SLX betyder sædevarme, soltag men ingen AC :). 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                          BJ (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  31-01-07 20:35 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c0edc3$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 > Jeg mangler også Skoda Symphony radio and cassette player with 6 CD 
 > changer :))). Min er en 1.8V20SLX. SLX betyder sædevarme, soltag men ingen 
 > AC :).
 
 O.k. og jeg som ville have forsvoret, du kørte med "oliefyr".
 
 Nuvel, det kan du så få i en evt. kommende Kia Cee´d Stationcar TDI..;)
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                           Jørgen M. Rasmussen (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-01-07 20:44 |  
  |   
            
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c0ef74$0$2108
 >
 > Nuvel, det kan du så få i en evt. kommende Kia Cee´d Stationcar TDI..;)
 >
 I know, Skodaaaen er betalt, så ingen tilskud til afdraget :(. Venter også 
 på hvad andre gør for at imødekomme garantien på Kia'en ;). VW er sat'me 
 ikke meget værd, hvis de ikke finder på noget på området ;). 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                            BJ (01-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  01-02-07 02:42 |  
  |   
            
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c0f157$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 >> Nuvel, det kan du så få i en evt. kommende Kia Cee´d Stationcar TDI..;)
 >>
 > I know, Skodaaaen er betalt, så ingen tilskud til afdraget :(. Venter også 
 > på hvad andre gør for at imødekomme garantien på Kia'en ;). VW er sat'me 
 > ikke meget værd, hvis de ikke finder på noget på området ;).
 Kia´s garanti er jo sensationel.
 Med diesel får du også en turbo.
 Ellers ser din Skoda Octavia eller ud til at være helt fin.
 Min svoger har en magen til:
 http://www.excentric.com/skoda3/o-tech.htm
-- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                             Jørgen M. Rasmussen (01-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  01-02-07 17:46 |  
  |   
            
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c14594$0$2094
 
 > Kia´s garanti er jo sensationel.
 >
 Desværre køre jeg hurtigt "ud af den" men mit nuv. kørsels behov, 150000 km 
 = 3-4 år.
 
 > Ellers ser din Skoda Octavia eller ud til at være helt fin.
 >
 Jeg har heller ikke travlt med at skifte. Bortset fra at jeg snart skal ofre 
 en tandrem, vandpumpe på den. Men min søn kan overtage den, så det er ikke 
 helt spildt, hellere forære den til ham end enelleranden "#¤%§ ;). 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                              BJ (01-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  01-02-07 17:52 |  
  |   
            
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c2191a$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 > Men min søn kan overtage den, så det er ikke helt spildt, hellere forære 
 > den til ham end enelleranden "#¤%§ ;).
 Den er jeg )=!/(&#¤%"&!/(#"=? på..;)
 Jeg regner også med at forære min S80 til knægten efter endt brug.;)
 Dog tror jeg har vil få et stort problem med de løbende omkostninger til 
 service..  
-- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                          BJ (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  04-02-07 00:03 |  
  |   
            
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c0edc3$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 >
 >>  http://typing12.50webs.com/moto/Skoda-Octavia.htm
>>
 >> Her er der nemlig tromlebremser bag....
 >>
 > Jeg mangler også Skoda Symphony radio and cassette player with 6 CD 
 > changer :))). Min er en 1.8V20SLX. SLX betyder sædevarme, soltag men ingen 
 > AC :).
 Da du åbenbart ikke VIL svare fornuftig/ordentlig, men søger konfrontation, 
 vil jeg for god ordens skyld for at afslutte denne tråd fortælle dig:
 Min S80 har separat parkeringsbremsebakker i de bageste skivebremser og min 
 kones S40 har samme system til parkeringsbremse som din Octavia (altså med 
 pakeringsbremsen på bremsecaliperen).
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                           Jørgen M. Rasmussen (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  04-02-07 14:54 |  
  |   
            
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c5148b$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 
 > Da du åbenbart ikke VIL svare fornuftig/ordentlig, men søger 
 > konfrontation, vil jeg for god ordens skyld for at afslutte denne tråd 
 > fortælle dig:
 >
 Det gjorde du allerede da du antydede at JEG ikke ved hvad jeg køre rundt i, 
 hvordan det virker. I modsæt til andre parkere jeg ikke hovedløst min bil 
 ved mekanikeren, når den tænger til rep&service. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             ShutEye (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : ShutEye | 
  Dato :  30-01-07 22:45 |  
  |   
            >> Hjælper jo knap så meget hvis det så regner mens bilen holder parkeret 
 >> ...
 
 > Og?, bare de bliver bremset varme inden parkering, de sidder i tørvejr. 
 > Jeg har aldrig haft andet end biler med skiver hele vejen rundt, heller 
 > aldrig haft probs med at de sad fast, om bilen stod urørt i 14 dg., kun 
 > generelle rust probs. . Det hjælper ikke at fedt-bremse, lade bilen løbe 
 > farten af i "fri" etc. etc. , det dør de af.
 
 Gentager lige mig selv: Der er _intet_ der sidder så meget i tørvejr i dette 
 land at rust ikke kan bide.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              BJ (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  30-01-07 22:47 |  
  |   
            
 "ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse 
 news:epoe7m$f2$1@news.datemas.de...
 
 KLIP
 
 > Gentager lige mig selv: Der er _intet_ der sidder så meget i tørvejr i 
 > dette land at rust ikke kan bide.
 
 Heller ikke mig bekendt.
 
 Heller ikke tromlen til parkeringsbremsen på de bageste skiver på en Skoda.
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               ShutEye (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : ShutEye | 
  Dato :  30-01-07 23:06 |  
  |   
            >> Gentager lige mig selv: Der er _intet_ der sidder så meget i tørvejr i 
 >> dette land at rust ikke kan bide.
 >
 > Heller ikke mig bekendt.
 >
 > Heller ikke tromlen til parkeringsbremsen på de bageste skiver på en 
 > Skoda.
 
 Det er jo ikke regnen der gør det, det er den pokkers luftfugtighed. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                BJ (30-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  30-01-07 23:18 |  
  |   
            
 "ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse 
 news:epoffj$42r$1@news.datemas.de...
 
 KLIP
 
 > Det er jo ikke regnen der gør det, det er den pokkers luftfugtighed.
 
 O.k., jeg ville nu også tro, en god gang saltholdig vintervejrsvand kunne få 
 rusten frem og samtidig skabe "klistereffekt".
 
 Nuvel, jeg har mestendels kun oplevet det på mine campingvogne og 
 bådtrailere og aldrig på nogen af mine både tidligere og nuværende potter.
 
 En weekend over efter en tur op og ned af gaden, kan der sagtens forekommer 
 overfladerust på skiverne, men aldrig noget, der har været årsag til 
 problemer.
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jørgen M. Rasmussen (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-01-07 17:24 |  
  |   
            
 "ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse 
 news:epoe7m$f2$1@news.datemas.de...
 
 > Gentager lige mig selv: Der er _intet_ der sidder så meget i tørvejr i 
 > dette land at rust ikke kan bide.
 >
 Gentager mig selv: Har ingen probs haft, selv om bilen har kørt i saltvand 
 ved Rømø, og det er ~10 år siden ;). Jeg køre 160 km/dg, der er sgu' ingen 
 bremser som hænger, hverken når jeg starter hjemme eller fra arb.. Bilen 
 blev synet med +&~ i torsdags, direkte fra motorvejen . Det var et rent 
 pitstop, tror kun Ferrari kunne gøre det hurtigere ;) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Stidsen (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  31-01-07 12:06 |  
  |   
            On Jan 30, 11:17 pm, "BJ" <mrbea...@ETpost.tele.dk> wrote:
 
 > O.k., jeg ville nu også tro, en god gang saltholdig vintervejrsvand kunne få
 > rusten frem og samtidig skabe "klistereffekt".
 
 Også kendt som hverdagsvejr her i Esbjerg ;)
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           BJ (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  31-01-07 12:26 |  
  |   
            
 "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:1170241532.743436.85110@s48g2000cws.googlegroups.com...
 
 KLIP
 
 >> O.k., jeg ville nu også tro, en god gang saltholdig vintervejrsvand kunne 
 >> få
 >> rusten frem og samtidig skabe "klistereffekt".
 
 >Også kendt som hverdagsvejr her i Esbjerg ;)
 
 Alt ruster i Esbjerg og omliggende grevskaber..;)
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Stidsen (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  31-01-07 12:48 |  
  |   
            On Jan 31, 12:26 pm, "BJ" <mrbea...@ETpost.tele.dk> wrote:
 > >> O.k., jeg ville nu også tro, en god gang saltholdig vintervejrsvand kunne
 > >> få
 > >> rusten frem og samtidig skabe "klistereffekt".
 
 > >Også kendt som hverdagsvejr her i Esbjerg ;)
 
 > Alt ruster i Esbjerg og omliggende grevskaber..;)
 
 Hele vestkysten har vist det problem :(
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Stidsen (01-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  01-02-07 10:30 |  
  |   
            On Jan 31, 5:24 pm, "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tab...@os.dk>
 wrote:
 
 > bremser som hænger, hverken når jeg starter hjemme eller fra arb.. Bilen
 > blev synet med +&~ i torsdags, direkte fra motorvejen . Det var et rent
 > pitstop, tror kun Ferrari kunne gøre det hurtigere ;)
 
 Sådan blev min også synet for et halvt år siden - og dengang fandt
 bremserne også på at sætte sig fast når den holdt parkeret. Så....
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (02-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  02-02-07 12:39 |  
  |  
 
            On Jan 31, 5:57 pm, "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tab...@os.dk>
 wrote:
 > "BJ" <mrbea...@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c0c5fd$0$2097$
 >
 > > O.k. jeg mente bestemt også, din model er med mekanisk parkeringsbremse,
 > > der virker med bremsebakker i en tromle på de bageste skiver.
 >
 > Det system findes kun på völle, andre gik væk fra det, da liften til ploven
 > forsvandt ;). Jeg har kun skiver, type FIII  280mm. foran og  232 mm bagpå.
 Peugeot 605 fra 1991 havde det også, og måske også 406'erne har det.
 Lortesystem !!!!
 --
 Christian.....MSN: spørg...
 http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
 hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           BJ (02-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-02-07 15:18 |  
  |   
            
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse 
 news:1170416361.231985.114360@k78g2000cwa.googlegroups.com...
 On Jan 31, 5:57 pm, "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tab...@os.dk>
 wrote:
 >> "BJ" <mrbea...@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 >> news:45c0c5fd$0$2097$
 >>
 >> > O.k. jeg mente bestemt også, din model er med mekanisk 
 >> > parkeringsbremse,
 >> > der virker med bremsebakker i en tromle på de bageste skiver.
 >>
 >> Det system findes kun på völle, andre gik væk fra det, da liften til 
 >> ploven
 >> forsvandt ;). Jeg har kun skiver, type FIII  280mm. foran og  232 mm 
 >> bagpå.
 >Peugeot 605 fra 1991 havde det også, og måske også 406'erne har det.
 >Lortesystem !!!!
 Enter har Jørgen en meget speciel Skoda Octavia i hans version, for den 
 årgang 196/97 har altså tromlebremser bag.
 Se evt. de andre link, jeg allere har givet.
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
 --
 Christian.....MSN: spørg...
 http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
 hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jørgen M. Rasmussen (02-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  02-02-07 16:27 |  
  |   
            
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c34823$0$2099
 
 > Enter har Jørgen en meget speciel Skoda Octavia i hans version, for den 
 > årgang 196/97 har altså tromlebremser bag.
 >
 > Se evt. de andre link, jeg allere har givet.
 >
 1.8V20SLX har både 4xskiver, elsoltag og ditto sædevarme, ganske alm. 
 hyldevare. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             BJ (02-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-02-07 16:29 |  
  |   
            
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c35830$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 >> Enter har Jørgen en meget speciel Skoda Octavia i hans version, for den 
 >> årgang 196/97 har altså tromlebremser bag.
 >>
 >> Se evt. de andre link, jeg allere har givet.
 >>
 > 1.8V20SLX har både 4xskiver, elsoltag og ditto sædevarme, ganske alm. 
 > hyldevare.
 Så er der en fejl her:
 http://www.excentric.com/skoda3/o-tech.htm
Det kan jo ske.
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Jørgen M. Rasmussen (02-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  02-02-07 16:40 |  
  |   
            
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c358ad$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 >
 > Så er der en fejl her:
 >
 Ja. Dette glemte jeg, den har også ElektroniskDiff.Spær, EDS:  optional
 -with ABS, diameter brakes with two shoes 23,81 mm and automatic play 
 adjustment at the rear brakes
 - for cars with motors 1.6/74 kW ABS is augmented by EDS (for cars with 
 motors 1,8 20V standard) + 1.9TDI/81 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               BJ (02-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-02-07 16:46 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c35b43$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 >> Så er der en fejl her:
 >>
 > Ja.
 
 O.k.
 
 > Dette glemte jeg, den har også ElektroniskDiff.Spær, EDS:  optional
 > -with ABS, diameter brakes with two shoes 23,81 mm and automatic play 
 > adjustment at the rear brakes
 > - for cars with motors 1.6/74 kW ABS is augmented by EDS (for cars with 
 > motors 1,8 20V standard) + 1.9TDI/81
 
 Det er flot, men siger intet om de bageste bremser.
 
 Kan du ikke lige smide de korrekte specs ind på et link så Årgang og hele 
 pibetøjet passer.?
 
 Det ville være rart at se det helt korrekt.
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Uffe Bærentsen (02-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  02-02-07 21:33 |  
  |   
            
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c35ccb$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Dette glemte jeg, den har også ElektroniskDiff.Spær, EDS:  optional
 >> -with ABS, diameter brakes with two shoes 23,81 mm and automatic play 
 >> adjustment at the rear brakes
 >> - for cars with motors 1.6/74 kW ABS is augmented by EDS (for cars with 
 >> motors 1,8 20V standard) + 1.9TDI/81
 >
 > Det er flot, men siger intet om de bageste bremser.
 Det siger da tromlebremser.
 Brake shoes = Bremse bakker
 Ikke klodser, som jo hedder pads.
 Jeg har heller ikke hørt om andet end aut, justering af skivebremser.
 Så hvorfor fremhæve det?
 Bare en lille mening   
-- 
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i   (tromler bag)
 Tipo 1,6i         (skiver bag) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 BJ (02-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-02-07 22:15 |  
  |   
            
"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45c3a005$0$52177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 KLIP
 >>> Dette glemte jeg, den har også ElektroniskDiff.Spær, EDS:  optional
 >>> -with ABS, diameter brakes with two shoes 23,81 mm and automatic play 
 >>> adjustment at the rear brakes
 >>> - for cars with motors 1.6/74 kW ABS is augmented by EDS (for cars with 
 >>> motors 1,8 20V standard) + 1.9TDI/81
 >>
 >> Det er flot, men siger intet om de bageste bremser.
 >
 > Det siger da tromlebremser.
 > Brake shoes = Bremse bakker
 > Ikke klodser, som jo hedder pads.
 > Jeg har heller ikke hørt om andet end aut, justering af skivebremser.
 > Så hvorfor fremhæve det?
 >
 > Bare en lille mening   
Den er da også glimrende...  
Jeg har ikke så meget forstand på de sager, så hvad betyder ud for :
 1.8 20V (92 kW).. Drum, with full drum and singel piston floating spring 
 clip
 og
 1.9 TDI (81 kW).. Drum, with 2 self-adjusting brake shoes
 ... på dansk..?
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Brian (02-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  02-02-07 17:24 |  
  |  
 
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > 1.8V20SLX har både 4xskiver, elsoltag og ditto sædevarme, ganske alm.
 > hyldevare.
 Og da det er en ganske alm. hyldevare, har den selvfølgelig også tromle i 
 bag, Jørgen.
 Forøvrigt meget rart at sædevarmen er elektrisk - det tager lidt for lang 
 tid at opvarme den på naturgas   
/Brian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              BJ (02-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-02-07 17:54 |  
  |   
            
 "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse 
 news:45c3659b$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
 
 KLIP
 
 >> 1.8V20SLX har både 4xskiver, elsoltag og ditto sædevarme, ganske alm.
 >> hyldevare.
 >
 > Og da det er en ganske alm. hyldevare, har den selvfølgelig også tromle i 
 > bag, Jørgen.
 
 Hvis Jørgen siger, hans har skiver hele vejen rundt og ingen tromle i de 
 bageste skiver til parkeringsbremsen, så passer det vel.
 
 Han har da ingen grund til at lyve.
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jørgen M. Rasmussen (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  03-02-07 09:28 |  
  |   
            
 "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse 
 news:45c3659b$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Og da det er en ganske alm. hyldevare, har den selvfølgelig også tromle i 
 > bag, Jørgen.
 >
 Så må min, min brors, og samtlige jeg ser i gadebilledet, være 
 fejlleverancer. Gad vide om det er muligt at få pengene tilbage?;)). Data på 
 Bjørns link er forkerte, jeg gider ikke lede efter andre, men et bud er at 
 kigge på T.Svansens, Krogslund's varelager under model.bremser.bag.  Eller 
 kigge på tilsv. VW, Seat. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               BJ (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  03-02-07 11:48 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c4475d$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 >> Og da det er en ganske alm. hyldevare, har den selvfølgelig også tromle i 
 >> bag, Jørgen.
 >>
 > Så må min, min brors, og samtlige jeg ser i gadebilledet, være 
 > fejlleverancer. Gad vide om det er muligt at få pengene tilbage?;)). Data 
 > på Bjørns link er forkerte, jeg gider ikke lede efter andre, men et bud er 
 > at kigge på T.Svansens, Krogslund's varelager under model.bremser.bag. 
 > Eller kigge på tilsv. VW, Seat.
 
 Der _er_ fejl på mit link.
 
 Jeg har aldrig hørt om en tromlebremse med "fuld tromle og singel piston 
 floating spring c(a)lip(er).
 
 Mon ikke der skulle have stået" Disc, with full drum (parkeringsbremsen) and 
 singel piston floating spring caliper".
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jørgen M. Rasmussen (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  03-02-07 20:07 |  
  |   
            
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c46864$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Mon ikke der skulle have stået" Disc, with full drum (parkeringsbremsen) 
 > and singel piston floating spring caliper".
 >
 Jeg ved godt hvad jeg roder med, når jeg laver bil, der er INGEN tromler på 
 min bil, har jeg sagt :(. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 BJ (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  03-02-07 21:07 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c4dd2a$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 >> Mon ikke der skulle have stået" Disc, with full drum (parkeringsbremsen) 
 >> and singel piston floating spring caliper".
 >>
 > Jeg ved godt hvad jeg roder med, når jeg laver bil, der er INGEN tromler 
 > på min bil, har jeg sagt :(.
 
 Kan du så ikke fortælle mig, hvordan parkeringsbremsen er lavet/fungerer på 
 din potte.?
 
 Det har du endnu ikke beæret mig med..:(.
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Jørgen M. Rasmussen (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  04-02-07 14:48 |  
  |   
            
 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c4eb28$0$2111
 
 > Det har du endnu ikke beæret mig med..:(.
 >
 Som på alle andre der ikke har bremser til P.bremsen, klodserne bliver 
 maskimekanisk klemt sammen om skiven- P.bremsen skal være mekanisk. Det er 
 derfor stemplet skal skrues tilbage i kaliberen, når du skifter klodser, den 
 skal være selvjust pga. P.bremsen. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |