| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Danskernes manglende indfletningsevne ved ~ Fra : JS | 
  Dato :  24-01-07 20:04 |  
  |   
            Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få 
 trafikken til at flyde, når der sker ændringen i vejforholdene.
 Der er i øjeblikket vejarbejde på ringgadebroen i Århus. De sidste 100m (når 
 man kører sydpå) er der kun en vejbane. Vejfolkene skal have ros for først 
 at sætte skiltet, der advarer om påbudt indfletning, kun max 100m før selve 
 indfletningen skal ske. Men hvad sker der: folk og klaphatte stimler sammen 
 i højre bane allerede på nordsiden af broen, så asfalten i venstre blot 
 ligger og griner af dem.
 Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til 
 indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister, der 
 ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.
 Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk 
 studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at 
 fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så 
 der er mulighed for indfletning. Jeg kan da godt se, at det kan virke 
 provokerende, at man overhaler 30 biler for lige at presse sig ind til 
 sidst, men det er jo deres egen skyld. De kan blot lære at holde 2x15 i 
 stedet, så ville det ikke ske og alle ville komme hurtigere hjem til 
 kaffen...
 
 Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen autoritære 
 hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig i disse 
 situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne 
 ikke? 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian B. Christensen (24-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian B. Christensen | 
  Dato :  24-01-07 20:10 |  
  |  
 
            On Wed, 24 Jan 2007 20:04:10 +0100, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:
 >Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til 
 >indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister, der 
 >ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.
 Nej, hvis det ikke var fordi man var en bette størrelse og har et
 roligt gemyt, burde man stoppe fortælle dem en ting eller 2. Men man
 risikerer jo at få tæsk   
/Brian
 --
 Creator of  http://www.natart.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (24-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  24-01-07 20:27 |  
  |   
            
 "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få 
 > trafikken til at flyde, når der sker ændringen i vejforholdene.
 > Der er i øjeblikket vejarbejde på ringgadebroen i Århus. De sidste 100m 
 > (når man kører sydpå) er der kun en vejbane. Vejfolkene skal have ros for 
 > først at sætte skiltet, der advarer om påbudt indfletning, kun max 100m 
 > før selve indfletningen skal ske. Men hvad sker der: folk og klaphatte 
 > stimler sammen i højre bane allerede på nordsiden af broen, så asfalten i 
 > venstre blot ligger og griner af dem.
 > Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til 
 > indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister, 
 > der ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.
 > Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk 
 > studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at 
 > fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så 
 > der er mulighed for indfletning. Jeg kan da godt se, at det kan virke 
 > provokerende, at man overhaler 30 biler for lige at presse sig ind til 
 > sidst, men det er jo deres egen skyld. De kan blot lære at holde 2x15 i 
 > stedet, så ville det ikke ske og alle ville komme hurtigere hjem til 
 > kaffen...
 
 Jo - men nu har de jo holdt sig i det "forkerte" spor og så skal du jo ikke 
 komme der og spille smart..
  "jeg var her først, og skal have lov at køre forrest og først" er nok en af 
 tankerne...
 
 Jeg tror at mange mennesker mener at denne form for trafikkultur er nemmest 
 for dem selv, da man ikke kan finde ud af andet. Kør i et spor - og man er 
 fri for den ballade der evt kunne opstå ved sammenfletning. Det er en af de 
 ting vi herhjemme er ringe til - sammenfletning, også selvom der tydeligt er 
 tale om fletteregel eller vognbaneskift.
 
 > De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne ikke?
 
 Tyskere er bedre til nogle ting - danskerne til andre, bl.a at handle i de 
 tyske grænsekiosker
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Finn Guldmann (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  27-01-07 11:12 |  
  |   
            HB skrev:
 > Jo - men nu har de jo holdt sig i det "forkerte" spor og så skal du jo ikke 
 > komme der og spille smart..
 >  "jeg var her først, og skal have lov at køre forrest og først" er nok en af 
 > tankerne...
 > 
 Eller også har de set fornuften i at alle kører op til forhindringen med 
 50 km/t i stedet for at enkelte kører op til den med 70 km/t (60 km/t er 
 tilladt) mens de fleste andre ender nede på 20-30 km/t.
 
 > Jeg tror at mange mennesker mener at denne form for trafikkultur er nemmest 
 > for dem selv, da man ikke kan finde ud af andet. Kør i et spor - og man er 
 > fri for den ballade der evt kunne opstå ved sammenfletning. Det er en af de 
 > ting vi herhjemme er ringe til - sammenfletning, også selvom der tydeligt er 
 > tale om fletteregel eller vognbaneskift.
 > 
 Du har ganske ret i at folk ikke kan finde ud af at sammenflette. Derfor 
 er det at det er til fordel for flest mennesker at "man" undlader ar 
 køre uden om, tvinge sig tilbage (de skal jo give plads) og forsinke  andre.
 
 >> De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne ikke?
 > Tyskere er bedre til nogle ting - danskerne til andre, bl.a at handle i de 
 > tyske grænsekiosker
 > 
 Tyskerne er gode til nogle ting, men trafik er ikke en af dem.
 
 -- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian (24-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  24-01-07 20:43 |  
  |   
            "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 [SNIP]
 
 Samme scenarie _hver_ dag i Aalborg midtby i nordgående retning ved 
 Vingårdsgade, hvor Vesterbro fletter sammen til fra to til én bane. Højre 
 bane bliver til svingbane og venstre fortsætter lige ud mod Limfjordsbroen. 
 Her holder alle til venstre, gerne 300m+ før, og højre spor holdes frit. Det 
 kan også give anledning til nogle fagter, blinkende lygter osv, hvis man 
 "tager dem indenom" :) Man skal oftest presse sig ind for ikke at havne i 
 højresvingsbanen... 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (24-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  24-01-07 21:09 |  
  |   
            
 "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45b7b6ae$0$4171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > [SNIP]
 >
 > Samme scenarie _hver_ dag i Aalborg midtby i nordgående retning ved 
 > Vingårdsgade, hvor Vesterbro fletter sammen til fra to til én bane. Højre 
 > bane bliver til svingbane og venstre fortsætter lige ud mod 
 > Limfjordsbroen. Her holder alle til venstre, gerne 300m+ før, og højre 
 > spor holdes frit. Det kan også give anledning til nogle fagter, blinkende 
 > lygter osv, hvis man "tager dem indenom" :) Man skal oftest presse sig ind 
 > for ikke at havne i højresvingsbanen...
 
 Præcis!
 
 Eller når der i limfjordstunellen er længerevarende vejarbejde..
 
 Kørte engang fra Aalborg øst til lufthavnen via tunellen. magen til kø der 
 var.
 Alle biler holdt i venstre spor ca 1 1/2 km før tunellen..
 Faktisk lignede højre spor en tom landingsbane, så den fløj jeg på.. men 
 neeej!.. 200 meter fremme svinger der en potte ud og jeg må nærmest blokere 
 bremsen - han bremser helt op, og holder stille - trods den helt frie bane.
 Først troede jeg han havde taget fejl af nødsporet og højre bane, det havde 
 han ikke, for han trillede fremad lidt efter.. herefter ligger han så og 
 følger trafikken i venstre spors tempo. Der var jeg oppe i det røde felt og 
 den flyafgang måtte jeg vinke farvel til.
 
 /HB 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Sættenissen (24-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sættenissen | 
  Dato :  24-01-07 21:50 |  
  |   
            
 "HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45b7bcde$0$4172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > > Kørte engang fra Aalborg øst til lufthavnen via tunellen. magen til kø 
 > > der
 > var.
 > Alle biler holdt i venstre spor ca 1 1/2 km før tunellen..
 > Faktisk lignede højre spor en tom landingsbane, så den fløj jeg på.. men 
 > neeej!.. 200 meter fremme svinger der en potte ud og jeg må nærmest 
 > blokere bremsen - han bremser helt op, og holder stille - trods den helt 
 > frie bane.
 > Først troede jeg han havde taget fejl af nødsporet og højre bane, det 
 > havde han ikke, for han trillede fremad lidt efter.. herefter ligger han 
 > så og følger trafikken i venstre spors tempo. Der var jeg oppe i det røde 
 > felt og den flyafgang måtte jeg vinke farvel til.
 
 
 Samme så jeg på Hillerødmotorvejen kort før jul - sjovt nok var der et par 
 pladser tilbage en MC betjent - og så fik bilisten ellers at vide hvor han 
 skulle opholde sig.
 
 Knud 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Gamle (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Gamle | 
  Dato :  25-01-07 00:51 |  
  |   
            Sættenissen wrote:
 > Samme så jeg på Hillerødmotorvejen kort før jul - sjovt nok var der
 > et par pladser tilbage en MC betjent - og så fik bilisten ellers at
 > vide hvor han skulle opholde sig.
 
 
 Flyttede du dig så? :D
 
 Mvh.
 Torben 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Sættenissen (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sættenissen | 
  Dato :  25-01-07 08:11 |  
  |   
            
 "Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45b7f0d5$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
 > Sættenissen wrote:
 >> Samme så jeg på Hillerødmotorvejen kort før jul - sjovt nok var der
 >> et par pladser tilbage en MC betjent - og så fik bilisten ellers at
 >> vide hvor han skulle opholde sig.
 >
 >
 > Flyttede du dig så? :D
 >
 
 Ja fremad - fjolset kørte foran mig og forsøgte at hindre mig i at komme 
 frem, men det satte betjenten en stopper for.
 
 Knud 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Per O. (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per O. | 
  Dato :  25-01-07 18:43 |  
  |  
 
            "HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45b7bcde$0$4172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 > "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:45b7b6ae$0$4171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 >> news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>
 >> [SNIP]
 >>
 >> Samme scenarie _hver_ dag i Aalborg midtby i nordgående retning ved 
 >> Vingårdsgade, hvor Vesterbro fletter sammen til fra to til én bane. Højre 
 >> bane bliver til svingbane og venstre fortsætter lige ud mod 
 >> Limfjordsbroen. Her holder alle til venstre, gerne 300m+ før, og højre 
 >> spor holdes frit. Det kan også give anledning til nogle fagter, blinkende 
 >> lygter osv, hvis man "tager dem indenom" :) Man skal oftest presse sig 
 >> ind for ikke at havne i højresvingsbanen...
 >
 > Præcis!
 >
 > Eller når der i limfjordstunellen er længerevarende vejarbejde..
 >
 > Kørte engang fra Aalborg øst til lufthavnen via tunellen. magen til kø der 
 > var.
 > Alle biler holdt i venstre spor ca 1 1/2 km før tunellen..
 > Faktisk lignede højre spor en tom landingsbane, så den fløj jeg på.. men 
 > neeej!.. 200 meter fremme svinger der en potte ud og jeg må nærmest 
 > blokere bremsen - han bremser helt op, og holder stille - trods den helt 
 > frie bane.
 > Først troede jeg han havde taget fejl af nødsporet og højre bane, det 
 > havde han ikke, for han trillede fremad lidt efter.. herefter ligger han 
 > så og følger trafikken i venstre spors tempo. Der var jeg oppe i det røde 
 > felt og den flyafgang måtte jeg vinke farvel til.
 Næste gang tager du et billede af idioten med kameraet i mobilen, og sender 
 det til mig, så sætter jeg ham på hjemmesiden  www.tosseparkering.dk!
-- 
 Per O.
 www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Finn Guldmann (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  27-01-07 11:17 |  
  |   
            HB skrev:
 >> Samme scenarie _hver_ dag i Aalborg midtby i nordgående retning ved 
 >> Vingårdsgade, hvor Vesterbro fletter sammen til fra to til én bane. Højre 
 >> bane bliver til svingbane og venstre fortsætter lige ud mod 
 >> Limfjordsbroen. Her holder alle til venstre, gerne 300m+ før, og højre 
 >> spor holdes frit. Det kan også give anledning til nogle fagter, blinkende 
 >> lygter osv, hvis man "tager dem indenom" :) Man skal oftest presse sig ind 
 >> for ikke at havne i højresvingsbanen...
 > Præcis!
 > Eller når der i limfjordstunellen er længerevarende vejarbejde..
 > Kørte engang fra Aalborg øst til lufthavnen via tunellen. magen til kø der 
 > var.
 > Alle biler holdt i venstre spor ca 1 1/2 km før tunellen..
 > Faktisk lignede højre spor en tom landingsbane, så den fløj jeg på.. men 
 > neeej!.. 200 meter fremme svinger der en potte ud og jeg må nærmest blokere 
 > bremsen - han bremser helt op, og holder stille - trods den helt frie bane.
 > Først troede jeg han havde taget fejl af nødsporet og højre bane, det havde 
 > han ikke, for han trillede fremad lidt efter.. herefter ligger han så og 
 > følger trafikken i venstre spors tempo. Der var jeg oppe i det røde felt og 
 > den flyafgang måtte jeg vinke farvel til.
 > 
 Hvor mange andre tror du måtte gøre det samme - i den kø?
 
 Når man har lært at grunden til at trafikken holder stille i en kø er at 
 nogen ikke kan vente til det bliver deres, naturlige, tur til at bruge 
 det stykke vej der er problemer på, begynder man at lære fra sig.
 
 Og det sker bl.a. på den måde du beskriver.
 
 Ved at du finder det mere vigtig at du når det fly end at trafikken i 
 øvrigt kommer fordi den forhindring er du med at gøre problemet endnu 
 størrere.
 
 -- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Per Henneberg Kriste~ (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  27-01-07 21:10 |  
  |   
            Finn Guldmann wrote:
 
 > Når man har lært at grunden til at trafikken holder stille i en kø er
 > at nogen ikke kan vente til det bliver deres, naturlige, tur til at
 > bruge det stykke vej der er problemer på, begynder man at lære fra
 > sig.
 
 Det er en god holdning at have, Finn, når man kører i en bil der kun må 
 bevæge sig i højre spor, hvilket ofte er tilfældet ved den slags 
 indfletninger, f.eks. ved vejarbejde.
 
 Men som du nok har læst, er der argumenter imod den slags, fordi køen har en 
 tendens til at blive dobbelt så lang en den ellers ville være blevet. Hvad 
 hvis du holder i højre vognbane i 10 km kø og skal væk fra motorvejen, men 
 ikke kan komme det fordi alle absolut skal køre i højre vognbane?
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Finn Guldmann (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  27-01-07 23:30 |  
  |   
            Per Henneberg Kristensen skrev:
 >> Når man har lært at grunden til at trafikken holder stille i en kø er
 >> at nogen ikke kan vente til det bliver deres, naturlige, tur til at
 >> bruge det stykke vej der er problemer på, begynder man at lære fra
 >> sig.
 > Det er en god holdning at have, Finn, når man kører i en bil der kun må 
 > bevæge sig i højre spor, hvilket ofte er tilfældet ved den slags 
 > indfletninger, f.eks. ved vejarbejde.
 > Men som du nok har læst, er der argumenter imod den slags, fordi køen har en 
 > tendens til at blive dobbelt så lang en den ellers ville være blevet. Hvad 
 > hvis du holder i højre vognbane i 10 km kø og skal væk fra motorvejen, men 
 > ikke kan komme det fordi alle absolut skal køre i højre vognbane?
 > 
 Nu er der vist ikke nogen, heller ikke jeg, der har snakket om at 
 regulere køen ved at flette i et spor 10 km før en indsnævring.
 
 Men så længe vi snakker motorvej kan jeg ikke se noget problem i at en 
 kø er 2 km i et spor i stedet for en km i to spor.
 
 Jeg tillader mig blot at hævde at den lange kø vil forsvinde forbi 
 forhindringen hurtigere end den korte, fordi der ikke skal ske uheldige 
 indfletninger lige før indsnævringen, men at indfletningerne sker 
 længere tilbage hvor der er bedre plads mellem bilerne.
 
 -- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Per Henneberg Kriste~ (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  31-01-07 19:13 |  
  |   
            Finn Guldmann wrote:
 > Per Henneberg Kristensen skrev:
 >>> Når man har lært at grunden til at trafikken holder stille i en kø
 >>> er at nogen ikke kan vente til det bliver deres, naturlige, tur til
 >>> at bruge det stykke vej der er problemer på, begynder man at lære
 >>> fra sig.
 >> Det er en god holdning at have, Finn, når man kører i en bil der kun
 >> må bevæge sig i højre spor, hvilket ofte er tilfældet ved den slags
 >> indfletninger, f.eks. ved vejarbejde.
 >> Men som du nok har læst, er der argumenter imod den slags, fordi
 >> køen har en tendens til at blive dobbelt så lang en den ellers ville
 >> være blevet. Hvad hvis du holder i højre vognbane i 10 km kø og skal
 >> væk fra motorvejen, men ikke kan komme det fordi alle absolut skal
 >> køre i højre vognbane?
 > Nu er der vist ikke nogen, heller ikke jeg, der har snakket om at
 > regulere køen ved at flette i et spor 10 km før en indsnævring.
 >
 > Men så længe vi snakker motorvej kan jeg ikke se noget problem i at en
 > kø er 2 km i et spor i stedet for en km i to spor.
 
 En kø på en motorvej bliver nemt 2 km og årsagen kan nemt være inden for 2 
 km fra en afkørsel ;)
 
 > Jeg tillader mig blot at hævde at den lange kø vil forsvinde forbi
 > forhindringen hurtigere end den korte, fordi der ikke skal ske
 > uheldige indfletninger lige før indsnævringen, men at indfletningerne
 > sker længere tilbage hvor der er bedre plads mellem bilerne.
 
 Så er der en længere kø til at lave harmonikaeffekt til. Jeg tror ikke det 
 gør den store forskel.
 
 Men kan da godt se at hvis man er bundet til højre vejbane .... ;)
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sættenissen (24-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sættenissen | 
  Dato :  24-01-07 21:02 |  
  |   
            
 "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få
 
 Det samme mønster ses dagligt (speiclet mellem 15-17:30) på 
 Hillerødmotorvejen mellem Allerød S og Allerød N afkørslerne. På den 
 strækning afsluttes og indskrænkes motorvejen fra 2 spor til motortrafikvej 
 og 1 spor. Det er bare mærket op 950 meter før det sker og allerede der 
 rykker folk over i højre sporet medens venstresporet er gabende tomt.
 Også her gøres der meget store anstrengelser for at genere dem som benytter 
 den tomme bane - og det gør man i stedet for bare at køre derud og få alle 
 frem.
 
 Knud 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus G. (24-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus G. | 
  Dato :  24-01-07 21:07 |  
  |  
 
            > Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk 
 > studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at 
 > fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så 
 > der er mulighed for indfletning.
 Jeg  må nok indrømme jeg ikke kan gennemskue hvorfor. Hvis bilerne er vand, 
 og vejen er et vandrør, så vil det i min lille verden da være ligemeget om 
 der er en indsnævring på det dobbelte, stedet der er indsnævret kan 
 alligevel ikke lede flere biler/vand igennem? Eller har jeg overset en eller 
 anden vigtig faktor?:)
 -- 
 Klaus G.  // Seth-Enoch
 www.seth-enoch.dk/gallery 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Regnar Bang Lyngsø (24-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Regnar Bang Lyngsø | 
  Dato :  24-01-07 22:43 |  
  |   
            Klaus G. wrote:
 
 > Jeg  må nok indrømme jeg ikke kan gennemskue hvorfor. Hvis bilerne er vand, 
 > og vejen er et vandrør, så vil det i min lille verden da være ligemeget om 
 > der er en indsnævring på det dobbelte, stedet der er indsnævret kan 
 > alligevel ikke lede flere biler/vand igennem? Eller har jeg overset en eller 
 > anden vigtig faktor?:)
 
 Ditto. For mig at se må det være skik følge eller land fly.
 
 Case 1 - En "tysker" i Danmark
 For det første bliver folk sure når "tyskeren" forsøger at komme 
 indenom. Det kan medvirke til en urimeligt lav sikkerhedsafstand mellem 
 bilerne i "hovedsporet" - på et tidspunkt vil tyskeren mase sig ud foran 
 en dansker.
 
 Resultatet:
 1. Det er ikke fair - "tyskeren" moser sig foran - hvis alle var 
 "tyskere" ville det cirka være first in first out (FIFO).
 2. Sikkerhedsafstanden bliver meget lav.
 3. Hovedsporet ender som rent stop-and-go-kørsel, fordi folk bremser 
 hårdt op når tyskeren klemmer sig ind i hovedsporet.
 
 Case 2 - En "dansker" i Tyskland.
 Danskeren vil meget tidligt lægge sig ud i (typisk) venstre spor. Der er 
 en stor risiko for at han kører langsommere end de andre i venstre spor. 
 Han holder almindelig eller paranoiddanskertæt afstand til forankørende.
 
 Resultatet:
 1. Danskeren stopper evt. venstre spor - enten fordi han kører 
 langsommere - eller fordi han bliver nødt til at bremse for at komme ind 
 bagest i det han opfatter som køen.
 2. Der kan skabes en farlig situation i forbindelse med fletningen - 
 fordi danskeren ikke vil flette - eller ikke er opmærksom på at det er 
 normen.
 
 I begge cases ødelægger den der ikke følger konventionerne mere end han 
 løser. Det må gælde om at alle fletter på samme sted - tidligt eller 
 sent. Det giver en FIFO-disciplin så folk ikke bliver sure - og det 
 skaber ikke dumme opbremsninger.
 
 Den primære ulempe ved Case 1 er som jeg ser det i meget tæt trafik. 
 Køen bliver længere end nødvendigt - de bageste kan måske ikke se 
 hvorfor der er kø - køen kan gå forbi en afkørsel/udfletning, hvor det 
 er tåbeligt at folk ikke kan komme fra til en afkørsel/mindre trafikeret 
 vej- fordi de reelt køramte kun vil bruge en bane.
 
 En løsning kunne måske være mere (dynamisk) skiltning: "Brug begge 
 baner", "Flet her".
 
 Knus
 Regnar
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Steen Andersen (24-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Andersen | 
  Dato :  24-01-07 23:41 |  
  |   
            
 ">
 > En løsning kunne måske være mere (dynamisk) skiltning: "Brug begge baner", 
 > "Flet her".
 
 Så´n nogle skilte har de på storebæltsbroen - de viser med tydelig grafik at 
 der kører biler i begge spor, og lige inden indsnævringen viser de så at man 
 "lynlåser" skiftevis ind i det spor der fortsætter. Det er lavet så 
 pædagogisk at både jyder, tjywenhavnere og tysker bør kunne fatte pointen!
 
 -Steen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Niels Pein (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Pein | 
  Dato :  25-01-07 23:24 |  
  |   
            >> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk 
 >> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at 
 >> fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, 
 >> så der er mulighed for indfletning.
 > Jeg  må nok indrømme jeg ikke kan gennemskue hvorfor. Hvis bilerne er 
 > vand, og vejen er et vandrør, så vil det i min lille verden da være 
 > ligemeget om der er en indsnævring på det dobbelte, stedet der er 
 > indsnævret kan alligevel ikke lede flere biler/vand igennem? Eller har jeg 
 > overset en eller anden vigtig faktor?:)
 >
 Ved at flette sammen til eet spor straks i stedet for at udnytte begge 
 baner, så bliver køen ca. dobbelt så lang som den burde være, og det giver 
 ofte problemer bagude.
 
 Jeg er enig i at de der skal igennem "flaskehalsen" ikke kommer hurtigere 
 frem på den ene måde frem for den anden, men der er andre ulemper ved at 
 flette sammen for tidligt.
 -- 
 Mvh. Niels
 Chevrolet Nubira 1.8 CDX 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Finn Guldmann (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  27-01-07 11:14 |  
  |  
 
            Klaus G. skrev:
 >> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk 
 >> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at 
 >> fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så 
 >> der er mulighed for indfletning.
 > Jeg  må nok indrømme jeg ikke kan gennemskue hvorfor. Hvis bilerne er vand, 
 > og vejen er et vandrør, så vil det i min lille verden da være ligemeget om 
 > der er en indsnævring på det dobbelte, stedet der er indsnævret kan 
 > alligevel ikke lede flere biler/vand igennem? Eller har jeg overset en eller 
 > anden vigtig faktor?:)
 > 
 Nej, du har set en vigtig faktor, som en del andre overser.   
-- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Per Henneberg Kriste~ (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  27-01-07 21:14 |  
  |  
 
            Finn Guldmann wrote:
 > Klaus G. skrev:
 >>> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk
 >>> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst
 >>> trafikafvikling, at fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og
 >>> holde afstand til sidst, så der er mulighed for indfletning.
 >> Jeg  må nok indrømme jeg ikke kan gennemskue hvorfor. Hvis bilerne
 >> er vand, og vejen er et vandrør, så vil det i min lille verden da
 >> være ligemeget om der er en indsnævring på det dobbelte, stedet der
 >> er indsnævret kan alligevel ikke lede flere biler/vand igennem?
 >> Eller har jeg overset en eller anden vigtig faktor?:)
 >>
 > Nej, du har set en vigtig faktor, som en del andre overser.   
Jeg mener (også) at du overser en væsentlig faktor, nemlig at lige så snart 
 der er en indsnævring af kørebanen, så bliver hastigheden automatisk sat 
 ned. Jeg bemærker det ofte fordi jeg kører med fartpilot og må justere når 
 det sker.
 I Esbjergområdet sker det ofte på tarphagebroen (der hvor der ofte er 
 oversvømmelser) på Vestkystvejen, selv om broen ikke er smallere end resten 
 af landevejen.
 I Esbjerg bemærker jeg det ofte ved fodgængerovergange med midterhelle, 
 f.eks. på Tarphagevej ved Netto.
 Så når der skal mange biler igennem en flaskehals, vil hastigheden gå ned. 
 Også selv om flaskehalsen ville kunne gennemkøres med normal hastighed.
 Og når hastigheden går ned, så er vi nogen der er hurtige til at finde 
 overhalingsbanen, fordi det er træls at køre uden fartpilot :)
 -- 
 Per, Esbjerg
 Fartpilot siden 1987! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Finn Guldmann (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  27-01-07 23:38 |  
  |  
 
            Per Henneberg Kristensen skrev:
 >>>> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk
 >>>> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst
 >>>> trafikafvikling, at fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og
 >>>> holde afstand til sidst, så der er mulighed for indfletning.
 >>> Jeg  må nok indrømme jeg ikke kan gennemskue hvorfor. Hvis bilerne
 >>> er vand, og vejen er et vandrør, så vil det i min lille verden da
 >>> være ligemeget om der er en indsnævring på det dobbelte, stedet der
 >>> er indsnævret kan alligevel ikke lede flere biler/vand igennem?
 >>> Eller har jeg overset en eller anden vigtig faktor?:)
 >> Nej, du har set en vigtig faktor, som en del andre overser.   
> Jeg mener (også) at du overser en væsentlig faktor, nemlig at lige så snart 
 > der er en indsnævring af kørebanen, så bliver hastigheden automatisk sat 
 > ned. Jeg bemærker det ofte fordi jeg kører med fartpilot og må justere når 
 > det sker.
 > I Esbjergområdet sker det ofte på tarphagebroen (der hvor der ofte er 
 > oversvømmelser) på Vestkystvejen, selv om broen ikke er smallere end resten 
 > af landevejen.
 > I Esbjerg bemærker jeg det ofte ved fodgængerovergange med midterhelle, 
 > f.eks. på Tarphagevej ved Netto.
 > Så når der skal mange biler igennem en flaskehals, vil hastigheden gå ned. 
 > Også selv om flaskehalsen ville kunne gennemkøres med normal hastighed.
  >
 Jamen jeg er skam ikke uenig i at hastigheden går ned. Jeg mener blot at 
 hastigheden går unødvendigt mere ned hvis der, kort før en indsnævring, 
 skal ske indfletninger fra to til et spor.
 Det er er altafgørende for hvor lang en kø før en indsnævring bliver er 
 jo nu engang den hastighed hvormed der køres ind i indsnævringen. jo 
 højere denne hastighed er jo flere biler kommer der igennem.
 Og det må da, alt andet lige, være smartere for alle at denne hastighed 
 kan holdet på de tilladte, f.eks., 50 km/t end at hver anden bil skal 
 begynde i indfletningen med 25 km/t fordi der skal laves plads til dem 
 der er kørt udenom i 2. spor.
 > Og når hastigheden går ned, så er vi nogen der er hurtige til at finde 
 > overhalingsbanen, fordi det er træls at køre uden fartpilot :)
 > 
 Altså et rent luksusproblem.   
(Lidt sjovt at tænke på hvor meget der kan skrives når nøjagtig samme 
 problem omfatter to lastbiler på en motorvej.)   
-- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Per Henneberg Kriste~ (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  31-01-07 19:19 |  
  |  
 
            Finn Guldmann wrote:
 > Det er er altafgørende for hvor lang en kø før en indsnævring bliver
 > er jo nu engang den hastighed hvormed der køres ind i indsnævringen.
 > jo højere denne hastighed er jo flere biler kommer der igennem.
 De biler der kommer foran kommer jo vitterligt foran! Det gælder hele vejen 
 ned af Autobahnen. Jeg ser det fra mit førerhus i min Golf lige som du ser 
 det fra dit førerskur i din lastbil :) - at blierne suser forbi og når man 
 så samtidig kan se en forhindring forude, så ved man jo godt at man bliver 
 nødt til at sætte farten ned. En hastighedsbegrænsning på 80 km/t bliver 
 stort set ignoreret af lastbilchauffører, mens racerne - som lige har 
 overhalet en få meter før - gerne vil ned på 80 eller lidt lavere.
 Irriterende.
 Og når så der er masser af trafik, så er man så godt som sikker på at alle 
 disse i sidste øjebliks-overhalere kommer og sætter hastigheden for langt 
 ned, hvilket medvirker til et stort hul til de biler der kører foran.
 Det er et større problem for mig når jeg kører med campingvogn, end biler 
 der overhaler en kø. På de tyske motorveje behøver det ikke nødvendigvis at 
 være en fordel, fordi venstre bane kører ofte langsommere end højre :)
 > Og det må da, alt andet lige, være smartere for alle at denne
 > hastighed kan holdet på de tilladte, f.eks., 50 km/t end at hver
 > anden bil skal begynde i indfletningen med 25 km/t fordi der skal
 > laves plads til dem der er kørt udenom i 2. spor.
 Det skyldes jo også - kan man sige - at dem der kører i højre spor kører for 
 tæt på den forankørende, så der bliver for lidt plads til at flette ind på 
 ;)
 >> Og når hastigheden går ned, så er vi nogen der er hurtige til at
 >> finde overhalingsbanen, fordi det er træls at køre uden fartpilot :)
 >>
 > Altså et rent luksusproblem.   
>
 > (Lidt sjovt at tænke på hvor meget der kan skrives når nøjagtig samme
 > problem omfatter to lastbiler på en motorvej.)   
Jamen det er også noget andet ;)
 -- 
 Per, Esbjerg 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (01-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  01-02-07 11:48 |  
  |  
 
            Per Henneberg Kristensen wrote:
 >
 > Det skyldes jo også - kan man sige - at dem der kører i højre spor
 > kører for tæt på den forankørende, så der bliver for lidt plads til
 > at flette ind på ;)
 >
 Det er jo kun fordi at de allerede har flettet, og dermed brugt pladsen   
Nå man så skal til at give plads endnu en gang, så skal alle til at bremse, 
 og det er uhensigtsmæssigt. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Finn Guldmann (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  03-02-07 14:38 |  
  |  
 
            Per Henneberg Kristensen skrev:
 >> Det er er altafgørende for hvor lang en kø før en indsnævring bliver
 >> er jo nu engang den hastighed hvormed der køres ind i indsnævringen.
 >> jo højere denne hastighed er jo flere biler kommer der igennem.
 > De biler der kommer foran kommer jo vitterligt foran! Det gælder hele vejen 
 > ned af Autobahnen. Jeg ser det fra mit førerhus i min Golf lige som du ser 
 > det fra dit førerskur i din lastbil :) - at blierne suser forbi og når man 
 > så samtidig kan se en forhindring forude, så ved man jo godt at man bliver 
 > nødt til at sætte farten ned. En hastighedsbegrænsning på 80 km/t bliver 
 > stort set ignoreret af lastbilchauffører, mens racerne - som lige har 
 > overhalet en få meter før - gerne vil ned på 80 eller lidt lavere.
 > Irriterende.
 > 
 Nu er de der 80 km/t jo generel på motorvej dernede, for lastbilerne.
 At det så accepteres, undtagen nord for Stockholm og syd for Rom, at vi 
 kører 90 km/t er jo blot et udtryk for at selv myndighederne kan indse 
 det smarte i at de fleste kører med samme hastighed.
 At der så ikke gælder nogen som helst hastighedsgrænse for en tysker der 
 er bag en lastbil er en anden sag. (End ikke at der ligger en politibil 
 lige bag en lastbil der kører det, for alle, tilladte + 2 km gennem et 
 vejarbejde, kan få dem til at blive bag ved.)
 Men det er da rart at se at det ikke kun er overfor lastbilerne de laver 
 den der.   
> Og når så der er masser af trafik, så er man så godt som sikker på at alle 
 > disse i sidste øjebliks-overhalere kommer og sætter hastigheden for langt 
 > ned, hvilket medvirker til et stort hul til de biler der kører foran.
 > Det er et større problem for mig når jeg kører med campingvogn, end biler 
 > der overhaler en kø. På de tyske motorveje behøver det ikke nødvendigvis at 
 > være en fordel, fordi venstre bane kører ofte langsommere end højre :)
 > 
 Ulempen for tyskerne er at de ikke har fletreglen, og derfor skal 
 afvente plads inden de skifter tilbage til højre spor. Og for at denne 
 plads opstår skal alle dem i højre spor sætte farten endnu mere ned.
 >> Og det må da, alt andet lige, være smartere for alle at denne
 >> hastighed kan holdet på de tilladte, f.eks., 50 km/t end at hver
 >> anden bil skal begynde i indfletningen med 25 km/t fordi der skal
 >> laves plads til dem der er kørt udenom i 2. spor.
 > Det skyldes jo også - kan man sige - at dem der kører i højre spor kører for 
 > tæt på den forankørende, så der bliver for lidt plads til at flette ind på 
 > ;)
 > 
 Der bliver forskellen jo ikke så stor, medmindre man accepterer at 
 regler om afstand ikke gælder lige efter indsnævringen.
 >>> Og når hastigheden går ned, så er vi nogen der er hurtige til at
 >>> finde overhalingsbanen, fordi det er træls at køre uden fartpilot :)
 >> Altså et rent luksusproblem.   
>> (Lidt sjovt at tænke på hvor meget der kan skrives når nøjagtig samme
 >> problem omfatter to lastbiler på en motorvej.)   
> Jamen det er også noget andet ;)
 > 
 Det er der endnu ikke er nogen der har givet mig en acceptabel 
 forklaring på hvorfor det er anderledes.   
-- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           FBJ (24-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : FBJ | 
  Dato :  24-01-07 22:05 |  
  |   
            JS wrote:
 > Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre
 > helt frem til indfletningen i venstre spor, får man horn,
 > lygter, finger og billister, der ligger og svinger over i
 > venstre vejbane for at afspærre én vejen.
 
 Gøre som i Tyskland:
 Man SKAL køre frem til indfletningen og dem der ligger i den åbne 
 bane SKAL give plads efter 1 + 1 princippet.
 Der kan, og der bliver, givet bøder for ikke at køre frem til 
 indfletningen og der gives bøder for ikke at give plads til 
 dette.
 -- 
 F.B.J. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Finn Guldmann (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  27-01-07 11:26 |  
  |   
            FBJ skrev:
 >> Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre
 >> helt frem til indfletningen i venstre spor, får man horn,
 >> lygter, finger og billister, der ligger og svinger over i
 >> venstre vejbane for at afspærre én vejen.
 > Gøre som i Tyskland:
 > Man SKAL køre frem til indfletningen og dem der ligger i den åbne 
 > bane SKAL give plads efter 1 + 1 princippet.
 > Der kan, og der bliver, givet bøder for ikke at køre frem til 
 > indfletningen og der gives bøder for ikke at give plads til 
 > dette.
  >
 Det sidste er vigtig, men det først er tåbeligt.
 
 At give bøder for at flette sammen hvor det er naturligt for 
 trafikstrømmen er da kun med til at gøre problemet endnu størrere.
 
 Og det kan da ikke blive mindre af at de i Tyskland IKKE har fletreglen.
 
 Efter deres regler skal du blive i 2. spor til der er plads i 1. spor. 
 Du har ikke krav på at der gøres plads. Dog har de samme regel som vi 
 har om at man ikke må overhale højre om, specielt ikke om en der blinker 
 til højre.
 
 Men at "køre" trafikken på de vilkår er jo netop med til at forstærke 
 problemet.
 
 For når indfletning til 1. spor først kan ske når man har overhalet en 
 der allerede kører der, markeret at man vil til højre og afventet at den 
 anden har lavet pladsen er det da virkelig at trafikstrømmen går i stå.
 
 Hvis det var almindeligt at holde passende afstand ville det kunne 
 fungere med den danske fletregel. Men det er jo ikke almindeligt.
 
 derfor kommer der flest biler forbi en forhindring indenfor et givent 
 tidsrum hvis indfletning til et spor sker hvor der er plads til det. Og 
 så er det ligegyldigt om det er 100 m 500 m eller 5 km før indsnævringen.
 
 -- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           claus b. p. (24-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : claus b. p. | 
  Dato :  24-01-07 22:59 |  
  |   
            
 "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message 
 news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få 
 > trafikken til at flyde, når der sker ændringen i vejforholdene.
 > Der er i øjeblikket vejarbejde på ringgadebroen i Århus. De sidste 100m 
 > (når man kører sydpå) er der kun en vejbane. Vejfolkene skal have ros for 
 > først at sætte skiltet, der advarer om påbudt indfletning, kun max 100m 
 > før selve indfletningen skal ske. Men hvad sker der: folk og klaphatte 
 > stimler sammen i højre bane allerede på nordsiden af broen, så asfalten i 
 > venstre blot ligger og griner af dem.
 > Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til 
 > indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister, 
 > der ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.
 > Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk 
 > studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at 
 > fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så 
 > der er mulighed for indfletning. Jeg kan da godt se, at det kan virke 
 > provokerende, at man overhaler 30 biler for lige at presse sig ind til 
 > sidst, men det er jo deres egen skyld. De kan blot lære at holde 2x15 i 
 > stedet, så ville det ikke ske og alle ville komme hurtigere hjem til 
 > kaffen...
 >
 > Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen autoritære 
 > hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig i disse 
 > situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne 
 > ikke?
 Selvom jeg, som du, ville ønske at folk ville vente med at flette ind, så er 
 det altså sådan den danske trafikkultur er nu. Følg den hvis du vil undgå 
 hjertestop, for at drøne afsted i den frie bane bliver betragtet som at 
 springe over i køen, og det hidser folk op. Du bliver heller ikke lukket ind 
 foran mig!
 Men det kræver en decideret målrettet kampagne over flere måneder at ændre 
 en kultur, og det er nok ikke det der står først på Rådets ønskeseddel, selv 
 om det måske kunne være en del af en samlet pakke, hvor man også lærte folk 
 at nødsporet ikke er en overhalingsbane ved trafikulykker.
 Samtidig kan jeg jo lige fremytre, at jeg ikke kan forstå man ikke fra 
 politiets side prioriterer at få løst trafikkøer op så hurtigt som muligt, 
 istedet for blot at spærre alt af ifb.m. ulykker på motorvejen. Selvfølgelig 
 skal redningsfolk og vejarbejdere kunne arbejde så sikkert som muligt, men 
 at lade motorveje være spærret i flere timer, som man ofte ser ved ulykker, 
 skaber stressede og ophidsede bilister som måske får lavet den næste ulykke 
 i bar arrigskab. Foruden selvfølgelig de samfundsmæssige økonomiske tab 
 disse forsinkelser forårsager. Det mindste man kunne gøre var da at lede 
 bilerne af vejen på sidste afkørsel før uheldet.
 Det hjælper selvfølgelig ikke meget ved længerevarende vejarbejder, men folk 
 har så forbandet travlt med at få lavet "miljøprioriterede" veje på de 
 landeveje der er blevet afløst af motorvejene, så de ofte ikke er et reelt 
 fornuftigt alternativ. De mange må lide for at få kan få det bedre.
 
 Pyh. Det skulle bare have luft.
 
 /Claus 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           JS (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : JS | 
  Dato :  25-01-07 21:40 |  
  |  
 
            claus b. p. wrote:
 > "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message
 > news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>
 >> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen
 >> autoritære hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde
 >> sig i disse situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det -
 >> hvorfor kan danskerne ikke?
 > Selvom jeg, som du, ville ønske at folk ville vente med at flette
 > ind, så er det altså sådan den danske trafikkultur er nu. Følg den
 > hvis du vil undgå hjertestop, for at drøne afsted i den frie bane
 > bliver betragtet som at springe over i køen, og det hidser folk op.
 > Du bliver heller ikke lukket ind foran mig!
 Stor dreng    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin | 
  Dato :  25-01-07 09:49 |  
  |   
            "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få 
 > trafikken til at flyde, når der sker ændringen i vejforholdene.
 > Der er i øjeblikket vejarbejde på ringgadebroen i Århus. De sidste 100m 
 > (når man kører sydpå) er der kun en vejbane. Vejfolkene skal have ros for 
 > først at sætte skiltet, der advarer om påbudt indfletning, kun max 100m 
 > før selve indfletningen skal ske. Men hvad sker der: folk og klaphatte 
 > stimler sammen i højre bane allerede på nordsiden af broen, så asfalten i 
 > venstre blot ligger og griner af dem.
 > Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til 
 > indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister, 
 > der ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.
 > Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk 
 > studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at 
 > fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så 
 > der er mulighed for indfletning. Jeg kan da godt se, at det kan virke 
 > provokerende, at man overhaler 30 biler for lige at presse sig ind til 
 > sidst, men det er jo deres egen skyld. De kan blot lære at holde 2x15 i 
 > stedet, så ville det ikke ske og alle ville komme hurtigere hjem til 
 > kaffen...
 >
 > Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen autoritære 
 > hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig i disse 
 > situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne 
 > ikke?
 
 Selv om der er vejarbejde gølder færdselsloven stadig!
 
 De fleste steder opsættes skilte, som viser om der skal flettes eller om der 
 skal foretages vognbaneskift. Langt de fleste gange er det vognbaneskift, og 
 mon ikke også det er tilfældet ved ringgadebroen i Århus?
 
 Du kan så mene, at folk er klaphatte, men de har formentlig forstået 
 færdselsloven noget bedre end dig!
 
 /Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           JS (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : JS | 
  Dato :  25-01-07 21:42 |  
  |   
            Martin wrote:
 > "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>
 >> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen
 >> autoritære hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde
 >> sig i disse situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det -
 >> hvorfor kan danskerne ikke?
 >
 > Selv om der er vejarbejde gølder færdselsloven stadig!
 
 Og den viser du da tydeligt at du ikke kender, hvis du mener nedenstående.
 
 > De fleste steder opsættes skilte, som viser om der skal flettes eller
 > om der skal foretages vognbaneskift. Langt de fleste gange er det
 > vognbaneskift, og mon ikke også det er tilfældet ved ringgadebroen i
 > Århus?
 
 Helt sikkert, men ikke 2 km før skiltet!!!
 
 >
 > Du kan så mene, at folk er klaphatte, men de har formentlig forstået
 > færdselsloven noget bedre end dig!
 
 Næ, formentlig ikke! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Niels Andersen (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Andersen | 
  Dato :  25-01-07 13:49 |  
  |   
            On Jan 24, 8:04 pm, "JS" <js_...@hotmail.com> wrote:
 [Indfletning]
 > Men hvad sker der: folk og klaphatte stimler sammen
 > i højre bane allerede på nordsiden af broen, så asfalten i venstre blot
 > ligger og griner af dem.
 > Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til
 > indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister, der
 > ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.
 
 Jeg fletter altid i god tid. Jeg ved godt det er en dårlig ide, men
 jeg frygter altid at jeg ikke bliver lukket ind. Jeg er vant til at det
 er noget man kæmper for, og det vil jeg altså have god tid til.
 
 Men hvis man nu er klar til at kræve sin plads, og tage den risiko det
 giver, så er her et lille tip: Lad være med at køre hurtigere end de
 andre, hold dig på samme niveau. Hvis du ikke overhaler nogen, er der
 ingen der bliver sure over det. Du kommer godt nok ikke selv hurtigere
 frem af det, men asfalten bliver udnyttet. Med lidt held kommer du ind
 igen samme sted som du kom fra.
 
 > Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen autoritære
 > hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig i disse
 > situationer?
 
 Jeg kan ikke mindes at have lært noget om dette da jeg tog kørekort,
 og jeg kender ikke en let-tilgængelig måde at tjekke færdselsloven
 på.
 
 Men en anden i tråden antydede, at der er forskel på et flette-skilt
 og et vognbane-skift-skilt. Jeg tror godt jeg ved hvad forskellen er
 udseende-mæssigt, men hvordan loven er mht. vognbane-skift-skiltet
 aner jeg ikke.
 
 -- 
 Mvh.
 
 Niels Andersen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  25-01-07 14:22 |  
  |   
            
 "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse 
 news:1169729314.284814.107630@k78g2000cwa.googlegroups.com...
 On Jan 24, 8:04 pm, "JS" <js_...@hotmail.com> wrote:
 [Indfletning]
 
 >Men en anden i tråden antydede, at der er forskel på et flette-skilt
 og et vognbane-skift-skilt. Jeg tror godt jeg ved hvad forskellen er
 udseende-mæssigt, men hvordan loven er mht. vognbane-skift-skiltet
 >aner jeg ikke.
 
 -- 
 Det er jo rimelig væsenligt at vide
 
 Flette-skilt: den der er forrest skifter vognbane
 
 Vognbane-skift-skilt: Den som kører i højre vognbane må først skifte 
 vognbane, når han/hun overhovedet ikke generer billister i venstre vognbane.
 
 /HB
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Sættenissen (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sættenissen | 
  Dato :  25-01-07 14:41 |  
  |   
            
 "HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45b8af02$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 > "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:1169729314.284814.107630@k78g2000cwa.googlegroups.com...
 > On Jan 24, 8:04 pm, "JS" <js_...@hotmail.com> wrote:
 > [Indfletning]
 >
 >>Men en anden i tråden antydede, at der er forskel på et flette-skilt
 > og et vognbane-skift-skilt. Jeg tror godt jeg ved hvad forskellen er
 > udseende-mæssigt, men hvordan loven er mht. vognbane-skift-skiltet
 >>aner jeg ikke.
 >
 > -- 
 > Det er jo rimelig væsenligt at vide
 >
 > Flette-skilt: den der er forrest skifter vognbane
 >
 > Vognbane-skift-skilt: Den som kører i højre vognbane må først skifte 
 > vognbane, når han/hun overhovedet ikke generer billister i venstre 
 > vognbane.
 >
 >
 
 Det sidste gælder også den anden vej - altså fra venstre mod højre.
 Desuden er det ikke 'overhovedet ikke genererer' - men det hedder noget i 
 retning af 'til væsentlig ulempe' - dvs. at den forulempede skal tåle gener 
 f.eks. file lidt på bremsen for at skaffe ny bremseafsatand.
 
 Knud 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  25-01-07 15:18 |  
  |   
            
 "Sættenissen" <sattenissen@bat.lk> skrev i en meddelelse 
 news:45b8b369$0$3493$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:45b8af02$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >>
 >> "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse 
 >> news:1169729314.284814.107630@k78g2000cwa.googlegroups.com...
 >> On Jan 24, 8:04 pm, "JS" <js_...@hotmail.com> wrote:
 >> [Indfletning]
 >>
 >>>Men en anden i tråden antydede, at der er forskel på et flette-skilt
 >> og et vognbane-skift-skilt. Jeg tror godt jeg ved hvad forskellen er
 >> udseende-mæssigt, men hvordan loven er mht. vognbane-skift-skiltet
 >>>aner jeg ikke.
 >>
 >> -- 
 >> Det er jo rimelig væsenligt at vide
 >>
 >> Flette-skilt: den der er forrest skifter vognbane
 >>
 >> Vognbane-skift-skilt: Den som kører i højre vognbane må først skifte 
 >> vognbane, når han/hun overhovedet ikke generer billister i venstre 
 >> vognbane.
 >>
 >>
 >
 > Det sidste gælder også den anden vej - altså fra venstre mod højre.
 > Desuden er det ikke 'overhovedet ikke genererer' - men det hedder noget i 
 > retning af 'til væsentlig ulempe' - dvs. at den forulempede skal tåle 
 > gener f.eks. file lidt på bremsen for at skaffe ny bremseafsatand.
 >
 > Knud
 
 Jo jo..kunne jo også bare have slået det op, så jeg var lidt mere ordkorrekt 
 ;)
 Men du har ret - ellers ville det jo være umuligt at skifte vognbane visse 
 steder.
 
 /HB 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Dan Mortensen (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dan Mortensen | 
  Dato :  25-01-07 15:19 |  
  |   
            "Sættenissen" <sattenissen@bat.lk> wrote in message 
 news:45b8b369$0$3493$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >
 > Det sidste gælder også den anden vej - altså fra venstre mod højre.
 > Desuden er det ikke 'overhovedet ikke genererer' - men det hedder noget i 
 > retning af 'til væsentlig ulempe' - dvs. at den forulempede skal tåle 
 > gener f.eks. file lidt på bremsen for at skaffe ny bremseafsatand.
 
 Det er faktisk ikke væsentlig ulempe med unødig ulempe når vi snakker 
 almindelige personbiler.
 
 Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift 
 eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren 
 kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når 
 den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.
 
 
 /DM 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Peter Dalgaard (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Dalgaard | 
  Dato :  25-01-07 16:00 |  
  |   
            "Dan Mortensen" <someone@microsoft.com> writes:
 
 > "Sættenissen" <sattenissen@bat.lk> wrote in message 
 > news:45b8b369$0$3493$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >
 > >
 > > Det sidste gælder også den anden vej - altså fra venstre mod højre.
 > > Desuden er det ikke 'overhovedet ikke genererer' - men det hedder noget i 
 > > retning af 'til væsentlig ulempe' - dvs. at den forulempede skal tåle 
 > > gener f.eks. file lidt på bremsen for at skaffe ny bremseafsatand.
 > 
 > Det er faktisk ikke væsentlig ulempe med unødig ulempe når vi snakker 
 > almindelige personbiler.
 > 
 > Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift 
 > eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren 
 > kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når 
 > den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.
 
 Jep. "Unødig ulempe" dækker så vidt jeg husker fra teoritimerne i
 grove træk at køre ind foran folk så de skal bremse ned. Man kan jo
 bare blive der hvor man er indtil der bliver plads (engang henad
 midnat...). Derimod er det ikke unødigt at bremse fordi man skal dreje
 fra, eller fordi vognbanen ikke er længere.
 
 Ved motorvejsarbejderne er det typisk vognbaneskiftreglen der gælder,
 så dem i yderbanen hænger principielt på at vente til der bliver gjort
 plads i inderbanen. At folk så i almindelighed er mere venlige end de
 er forpligtede til at være er en anden sag (et eller andet sted tæller
 hensynsreglen vel, men ikke nødvendigvis ved hveranden bil).
 
 -- 
    O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
   c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
  (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Finn Guldmann (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  27-01-07 11:36 |  
  |   
            Niels Andersen skrev:
 > Men hvis man nu er klar til at kræve sin plads, og tage den risiko det
 > giver, så er her et lille tip: Lad være med at køre hurtigere end de
 > andre, hold dig på samme niveau. Hvis du ikke overhaler nogen, er der
 > ingen der bliver sure over det. Du kommer godt nok ikke selv hurtigere
 > frem af det, men asfalten bliver udnyttet. Med lidt held kommer du ind
 > igen samme sted som du kom fra.
 > 
 Jeg vil tillade mig at hævde at den model vil betyde at den du har kørt 
 ved siden af, villigt og af sig selv, giver dig plads til at komme ind 
 foran ham når du ikke længere kan køre i 2. spor.
 
 Og hvis alle gjorde det (det ene og det andet) ville de fleste 
 køproblemer blive meget mindre.
 
 > Men en anden i tråden antydede, at der er forskel på et flette-skilt
 > og et vognbane-skift-skilt. Jeg tror godt jeg ved hvad forskellen er
 > udseende-mæssigt, men hvordan loven er mht. vognbane-skift-skiltet
 > aner jeg ikke.
 > 
 Med "flet-skilt" har du krav på at dem i det andet spor giver plads. Med 
 "skift-skilt" skal du afvente at de giver dig pladsen.
 
 Men modsat andre mener jeg at det mest brugte skilt er "flet-skiltet".
 
 -- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  25-01-07 16:24 |  
  |  
 
            JS wrote:
 > Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få
 > trafikken til at flyde, når der sker ændringen i vejforholdene.
 > Der er i øjeblikket vejarbejde på ringgadebroen i Århus. De sidste
 > 100m (når man kører sydpå) er der kun en vejbane. Vejfolkene skal
 > have ros for først at sætte skiltet, der advarer om påbudt
 > indfletning, kun max 100m før selve indfletningen skal ske. Men hvad
 > sker der: folk og klaphatte stimler sammen i højre bane allerede på
 > nordsiden af broen, så asfalten i venstre blot ligger og griner af
 > dem. Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem
 > til indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og
 > billister, der ligger og svinger over i venstre vejbane for at
 > afspærre én vejen. Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke 
 > matematisk
 > studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling,
 > at fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til
 > sidst, så der er mulighed for indfletning. Jeg kan da godt se, at det
 > kan virke provokerende, at man overhaler 30 biler for lige at presse
 > sig ind til sidst, men det er jo deres egen skyld. De kan blot lære
 > at holde 2x15 i stedet, så ville det ikke ske og alle ville komme
 > hurtigere hjem til kaffen...
 >
 > Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen
 > autoritære hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig
 > i disse situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor
 > kan danskerne ikke?
 Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da gå ud 
 på et. Jo større aftand man fletter sammen over, jo mere smidigt foregår det 
 som regel. Uanset hvordan du vender og drejer det, kan du kun få den samme 
 mængde biler igennem indfletningen. Når folk har lagt sig i en lang kø før 
 indfletningen, har de jo sådan set bare allerede flettet optimalt og lader 
 trafikken flyder. Når der så kommer en tågenakke og lige fiser forbi hele 
 køen, og skaber prop ved indfletningen, så alle skal stoppe, så er det altså 
 ikke underligt at folk bliver gale.
 /David
 -- 
 Med venlig hilsen,
 David Bjergsø
 -------------------------------------------------
 Indutek Scandinavia
 Toftevej 10, Søborg
 3250 Gilleleje
 www.indutek.com
Tel..:+45 70 23 08 00
 Fax.:+45 70 23 88 00 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Leonard (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  25-01-07 16:32 |  
  |   
            "DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> wrote:
 
 >Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da gå ud 
 >på et.
 
 På en lang øde motorvej måske, men på almndelige veje med sideveje
 osv. blokeres der ofte unødigt for anden trafik ved at lave køen
 unødigt lang.
 
 -- 
 Leonard
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           JS (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : JS | 
  Dato :  25-01-07 21:48 |  
  |   
            DrPepper wrote:
 >
 > Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da
 > gå ud på et. Jo større aftand man fletter sammen over, jo mere
 > smidigt foregår det som regel. Uanset hvordan du vender og drejer
 > det, kan du kun få den samme mængde biler igennem indfletningen. Når
 > folk har lagt sig i en lang kø før indfletningen, har de jo sådan set
 > bare allerede flettet optimalt og lader trafikken flyder. Når der så
 > kommer en tågenakke og lige fiser forbi hele køen, og skaber prop ved
 > indfletningen, så alle skal stoppe, så er det altså ikke underligt at
 > folk bliver gale.
 
 
 Prøv at tage legoklodserne eller lehetøjsbilerne frem derhjemme og lav 
 eksemplet.
 Ved at lave slange bliver køen så lang, at den kan forplante sig til 
 lyskryds eller andre knudepunkter - i dette tilfælde hænger bilerne i 
 krydset med Søren Frichs vej. Folk skifter bane på mange forskellige steder 
 langs slangen, hvilket skaber uforudsigelighed og folk i slangen begynder at 
 bremse unødigt.
 Hvis alle derimod marcherede op i begge vejbaner fra en ende af og lavede 
 flydende sammenfletning ved at give god plads, ville der slet ikke være 
 behov for opbremsninger. Og det er det man lærer i teorilokalet. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (26-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  26-01-07 13:23 |  
  |   
            JS wrote:
 > DrPepper wrote:
 >>
 >> Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da
 >> gå ud på et. Jo større aftand man fletter sammen over, jo mere
 >> smidigt foregår det som regel. Uanset hvordan du vender og drejer
 >> det, kan du kun få den samme mængde biler igennem indfletningen. Når
 >> folk har lagt sig i en lang kø før indfletningen, har de jo sådan set
 >> bare allerede flettet optimalt og lader trafikken flyder. Når der så
 >> kommer en tågenakke og lige fiser forbi hele køen, og skaber prop ved
 >> indfletningen, så alle skal stoppe, så er det altså ikke underligt at
 >> folk bliver gale.
 >
 >
 > Prøv at tage legoklodserne eller lehetøjsbilerne frem derhjemme og lav
 > eksemplet.
 > Ved at lave slange bliver køen så lang, at den kan forplante sig til
 > lyskryds eller andre knudepunkter - i dette tilfælde hænger bilerne i
 > krydset med Søren Frichs vej. Folk skifter bane på mange forskellige
 > steder langs slangen, hvilket skaber uforudsigelighed og folk i
 > slangen begynder at bremse unødigt.
 > Hvis alle derimod marcherede op i begge vejbaner fra en ende af og
 > lavede flydende sammenfletning ved at give god plads, ville der slet
 > ikke være behov for opbremsninger. Og det er det man lærer i
 > teorilokalet.
 
 Lad os da bare være konkrete her, jeg snakker specifikt om den sidste del af 
 hillerødmotorvejen, men det er jo ikke til at gætte når jeg ikke lige nævner 
 det. Men det ændrer ikke på faktum, at man ikke kan få flere biler igennem 
 indfletningen, om man fleter præcis ved indfletningen eller i løbet af den 
 foregående kilometer. Jeg kan da godt se at det er upratisk andre steder 
 hvor man kan komme til at spærre for sideveje osv. det er vi helt enige om.
 
 /David 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Finn Guldmann (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  27-01-07 11:39 |  
  |  
 
            DrPepper skrev:
 >> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen
 >> autoritære hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig
 >> i disse situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor
 >> kan danskerne ikke?
 > Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da gå 
 > ud på et. Jo større aftand man fletter sammen over, jo mere smidigt 
 > foregår det som regel. Uanset hvordan du vender og drejer det, kan du 
 > kun få den samme mængde biler igennem indfletningen. Når folk har lagt 
 > sig i en lang kø før indfletningen, har de jo sådan set bare allerede 
 > flettet optimalt og lader trafikken flyder. Når der så kommer en 
 > tågenakke og lige fiser forbi hele køen, og skaber prop ved 
 > indfletningen, så alle skal stoppe, så er det altså ikke underligt at 
 > folk bliver gale.
 > 
 Herligt at se at man ikke er helt alene med sin indstilling til de ting.   
-- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Frodo Nifinger (28-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frodo Nifinger | 
  Dato :  28-01-07 01:01 |  
  |  
 
            Finn Guldmann wrote:
 >>
 > Herligt at se at man ikke er helt alene med sin indstilling til de
 > ting.   
Det er du bestemt ikke.
 Det kan virke sådan, fordi folk herinde er bilglade, og har generelt den
 opfattelse, at de er bedre billister end gennemsnittet.
 Jeg vover den påstand, at det ikke er tilfældet, men derimod at læserne
 herinde generelt er mere pågående eller aggressive end gennemsnittet, fordi
 bilen er noget, de brænder for og derfor pr. definition har mere ret.
 Jeg ser det på de her lange lange tråde, der handler om, hvor tåbelige alle
 andre kører.
 Til jer, der føler sig ramt, kan jeg anbefale en studietur til Italien i bil
 (Med GPS) og så prøve, hvordan man afvikler tæt trafik. Enten får man en
 blodprop, nægter at køre mere, eller læner sig tilbage og lader tingene løse
 sig selv med lidt årvågenhed og lidt frækhed/charme. Her gir og tar man i
 samme ånd. uden ville det simpelthen ikke fungere, og hastighederne er nogle
 helt andre end herhjemme.
 Jeg kom først op i 5. gear 9 dage efter ankomsten til Lazio og over de 70
 km/t, og det var på en tur til Anzio, der var knap så traffikeret.
 I er med stor sandsynlighed ikke bedre billister, end flertallet. Lær at
 slappe lidt af i stedet. Nyd, når der er plads, og tingene går smidigt og
 hurtigt. Og træk lidt på skulderen, og tag tiden, når trafikken strammer
 til. Du kan kun gøre det værre ved at hidse dig op og køre umoralsk. (pænt
 ord for svinsk)
 Mvh
 -- 
 Jesper Nielsen
 aka
 Frodo Nifinger
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Per Henneberg Kriste~ (31-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  31-01-07 19:26 |  
  |   
            Frodo Nifinger wrote:
 
 > Til jer, der føler sig ramt, kan jeg anbefale en studietur til
 > Italien i bil (Med GPS) og så prøve, hvordan man afvikler tæt trafik.
 > Enten får man en blodprop, nægter at køre mere, eller læner sig
 > tilbage og lader tingene løse sig selv med lidt årvågenhed og lidt
 > frækhed/charme. Her gir og tar man i samme ånd. uden ville det
 > simpelthen ikke fungere, og hastighederne er nogle helt andre end
 > herhjemme.
 > Jeg kom først op i 5. gear 9 dage efter ankomsten til Lazio og over
 > de 70 km/t, og det var på en tur til Anzio, der var knap så
 > traffikeret.
 
 Jeg kan anbefale dig en studietur til Italien, der får dine ovennævnte 
 oplevelser til at ligne vand. Man har opgivet lysreguleringer, fordi folk 
 alligevel kører som de vil, der er så meget trafik at hvis bilisterne ikke 
 var lidt frække, så kom de ingen steder. Man ser stort på en trekant på 
 spidsen og man hjælper hinanden - og sig selv. Skal man lige ud i en 
 lysregulering og der ingen biler er i venstresvingssporet, så tager man det, 
 og det er der ingen der gør af, fordi det gør man måske selv en dag man har 
 travlt!
 
 I Napoli var det nødvendigt for mig at slå mit spejl ind 2 gange for at 
 kunne være der for parkerede biler og modkørende trafik. Der er så meget 
 trafik at det er nødvendigt at slække på reglerne.
 
 Lazio og Anzio ..
 
 > I er med stor sandsynlighed ikke bedre billister, end flertallet. Lær
 > at slappe lidt af i stedet. Nyd, når der er plads, og tingene går
 > smidigt og hurtigt. Og træk lidt på skulderen, og tag tiden, når
 > trafikken strammer til. Du kan kun gøre det værre ved at hidse dig op
 > og køre umoralsk. (pænt ord for svinsk)
 
 Hvem kører svinsk ... trold!?
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Niels Andersen (25-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Andersen | 
  Dato :  25-01-07 16:30 |  
  |   
            On Jan 25, 4:23 pm, "DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> wrote:
 > Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da gå ud
 > på et. Jo større aftand man fletter sammen over, jo mere smidigt foregår det
 > som regel. Uanset hvordan du vender og drejer det, kan du kun få den samme
 > mængde biler igennem indfletningen.
 
 Det kommer vel bla. an på hvor mange biler der er plads til før
 sammenfletningen. Køen til en sammenfletning kan spærre for
 afviklingen af den øvrige trafik. På en motorvej er dette så ikke
 noget problem.
 
 Og så er det ikke altid lige let at se hvad der er kø, og hvad der
 bare er langsom trafik.
 
 -- 
 Mvh.
 
 Niels Andersen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Finn Guldmann (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  27-01-07 11:42 |  
  |   
            Niels Andersen skrev:
 >> Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da gå ud
 >> på et. Jo større aftand man fletter sammen over, jo mere smidigt foregår det
 >> som regel. Uanset hvordan du vender og drejer det, kan du kun få den samme
 >> mængde biler igennem indfletningen.
 > Det kommer vel bla. an på hvor mange biler der er plads til før
 > sammenfletningen. Køen til en sammenfletning kan spærre for
 > afviklingen af den øvrige trafik. På en motorvej er dette så ikke
 > noget problem.
 > Og så er det ikke altid lige let at se hvad der er kø, og hvad der
 > bare er langsom trafik.
 > 
 Den enkelte løsning er at al langsom trafik er kø.
 
 At der så er en del der ikke fatter det og for sent får skiftet spor, 
 f.eks. ved en frakørsel hvor køen til frakørslen er så lang at den går 
 ud i 1. spor, og derfor ligger på siden af køen for at presse sig ind er 
 kun med til at gøre problemet størrere.
 
 -- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Finn Guldmann (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  27-01-07 11:08 |  
  |   
            JS skrev:
 > Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få 
 > trafikken til at flyde, når der sker ændringen i vejforholdene.
 > Der er i øjeblikket vejarbejde på ringgadebroen i Århus. De sidste 100m (når 
 > man kører sydpå) er der kun en vejbane. Vejfolkene skal have ros for først 
 > at sætte skiltet, der advarer om påbudt indfletning, kun max 100m før selve 
 > indfletningen skal ske. Men hvad sker der: folk og klaphatte stimler sammen 
 > i højre bane allerede på nordsiden af broen, så asfalten i venstre blot 
 > ligger og griner af dem.
 > Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til 
 > indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister, der 
 > ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.
 > Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk 
 > studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at 
 > fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så 
 > der er mulighed for indfletning. Jeg kan da godt se, at det kan virke 
 > provokerende, at man overhaler 30 biler for lige at presse sig ind til 
 > sidst, men det er jo deres egen skyld. De kan blot lære at holde 2x15 i 
 > stedet, så ville det ikke ske og alle ville komme hurtigere hjem til 
 > kaffen...
 > 
 Nu har meget at det man regner ud, efter studentereksamen, det jo med at 
 så godt ud på papiret, men ikke fungere ude i det virkelige liv.
 
 Det der, alene, er afgørende for hvor hurtigt et antal biler kommer 
 hurtigst forbi en indsnævring er den hastighed der kan køres med hvor 
 indsnævringen begynder.
 
 Hvis sammenfletning, med deraf følgende hastighedsnedsættelser, sker 
 umiddelbart før indsnævringen bliver "indkørselshastigheden" lavere end 
 den vil blive hvis sammenfletningen sker et stykke før indsnævringen.
 
 Hvis du kan køre 100 m længere frem i 2. spor og presse dig ind foran de 
 andre kommer du naturligvis det antal biler du overhaler før frem. Men 
 samtidig forsinker du samme antal biler mere end de ellers ville blive.
 
 Hvis verden var ideel og alle kørte med passende afstand ville tingene 
 se anderledes ud. Men verden er ikke ideel - den er befolket af mennesker.
 
 > Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen autoritære 
 > hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig i disse 
 > situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne 
 > ikke? 
 > 
 Tyskerne er verdensmestre i at skabe og hold i kø. Så de er et dårligt 
 valg til en sammenligning.
 
 Desværre har vi de med at abe efter dem, herhjemme. Så du skal nok 
 påregne at problemet kun bliver størrere.
 
 Hverken den der holder sig i 1. spor eller den der kører forbi i 2. spor 
 gør noget, lovmæssig, forkert.
 
 Problemet er det uhensigtsmæssige i at en enkelt bil påtvinger et antal 
 andre biler længere tid til at komme forbi forhindringen, alene for sin 
 egen skyld.
 
 -- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter G C (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  27-01-07 16:23 |  
  |   
            "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 [klip]
 
 > Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen autoritære 
 > hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig i disse 
 > situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne 
 > ikke?
 
 I Tyskland har man netop lovgivet om det og nedskrevet at man skal gøre 
 netop som du. Derfor fungerer det nok bedre i Tyskland.
 
 /Peter
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per Henneberg Kriste~ (27-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  27-01-07 21:19 |  
  |   
            Peter G C wrote:
 
 >> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen
 >> autoritære hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde
 >> sig i disse situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det -
 >> hvorfor kan danskerne ikke?
 
 > I Tyskland har man netop lovgivet om det og nedskrevet at man skal
 > gøre netop som du. Derfor fungerer det nok bedre i Tyskland.
 
 Det er nu nogen år siden efterhånden.
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Peter G C (28-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter G C | 
  Dato :  28-01-07 17:14 |  
  |  
 
            "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45bbb3cd$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 [klip]
 > Det er nu nogen år siden efterhånden.
 Ja - bestemt.
 Kan godt se at min sætning kunne læses som om der henvises til et 
 tidspunkt - det var ikke hensigten   
/Peter 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |