| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | De farlige traktorer... Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  30-12-06 20:44 |  
  |  
 
            Antallet af dødsulykker på de danske veje med traktorer involveret er 
 steget kraftigt de seneste år og nærmest eksploderet i 2006.
 Hvor der i 2001-03 i gennemsnit var 4 og i 2004-05 8, har der i år 
 været hele 15.
 ....
 »Det er også en gåde for os, hvorfor der desværre sker så mange flere 
 af disse alvorlige ulykker«, siger Gert Karkov, viceformand i Dansk 
 Landbrug.
 ....
 »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle 
 traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«, 
 påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
 http://politiken.dk/indland/article219610.ece
-- 
 Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 -  http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
  - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Mogens... (30-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens... | 
  Dato :  30-12-06 21:07 |  
  |  
 
            "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:mn.f4db7d6cacae8274.34878@news.hs235.dk...
 > Antallet af dødsulykker på de danske veje med traktorer involveret er 
 > steget kraftigt de seneste år og nærmest eksploderet i 2006.
 > Hvor der i 2001-03 i gennemsnit var 4 og i 2004-05 8, har der i år været 
 > hele 15.
 Troede det aftog med årene - efterhånden som 740/760 udfades    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Basil (30-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Basil | 
  Dato :  30-12-06 21:09 |  
  |  
 
            Mogens... udtrykte præcist:
 > "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:mn.f4db7d6cacae8274.34878@news.hs235.dk...
 >
 >> Antallet af dødsulykker på de danske veje med traktorer involveret er 
 >> steget kraftigt de seneste år og nærmest eksploderet i 2006.
 >> Hvor der i 2001-03 i gennemsnit var 4 og i 2004-05 8, har der i år været 
 >> hele 15.
 >
 > Troede det aftog med årene - efterhånden som 740/760 udfades   
LOL
 Ja, Amazonen er også ved at være sjælden.
 Kai
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Folmer Rasmussen (30-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  30-12-06 21:34 |  
  |  
 
            On Sat, 30 Dec 2006 20:07:22 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:
 >"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 >news:mn.f4db7d6cacae8274.34878@news.hs235.dk...
 >
 >> Antallet af dødsulykker på de danske veje med traktorer involveret er 
 >> steget kraftigt de seneste år og nærmest eksploderet i 2006.
 >> Hvor der i 2001-03 i gennemsnit var 4 og i 2004-05 8, har der i år været 
 >> hele 15.
 >
 >Troede det aftog med årene - efterhånden som 740/760 udfades    
>--
 Ja, det var flot ingeniørarbejde de lavede hos Volvo i gamle dage.
 De langsgående motorer var monteret i maskinhuset med en
 hældningsgrad, der gjorde, at motoren stod helt opret, når det ene
 hjulpar på vognen kørte nede i plovfuren.   
-- 
 Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (30-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  30-12-06 21:10 |  
  |  
 
            On Sat, 30 Dec 2006 20:43:33 +0100, Henrik Stidsen
 <henrikstidsen@gmail.com> wrote:
 >Antallet af dødsulykker på de danske veje med traktorer involveret er 
 >steget kraftigt de seneste år og nærmest eksploderet i 2006.
 >
 >Hvor der i 2001-03 i gennemsnit var 4 og i 2004-05 8, har der i år 
 >været hele 15.
 >
 >...
 >
 >»Det er også en gåde for os, hvorfor der desværre sker så mange flere 
 >af disse alvorlige ulykker«, siger Gert Karkov, viceformand i Dansk 
 >Landbrug.
 >
 >...
 >
 >»Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle 
 >traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«, 
 >påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
 >
 > http://politiken.dk/indland/article219610.ece
Der er to mulige forklaringer: Trafikanterne bliver generelt mere og
 mere ensporede og ikke opmærksom på, at der færdes arbejdskøretøjer o.
 l. med væsentligt lavere hastighed end de selv. Den anden er, at
 landbrugenes jorder ligger mere og mere spredt med deraf stigende
 behov for at "lufte" traktoren på landevej/hovedvej - større enheder
 kan ikke altid have al jorden lige i baghaven. Her lige før jul var
 der en trafikmelding en morgen om et dårligt afmærket køretøj med et
 meget bredt redskab på vejen fra Roskilde til Hillerød (var vist
 omkring Ølstykke at køretøjet var) - i myldretiden. Gad vide, om ikke
 båtnakken kunne have ventet til dagslyset i det mindste kunne afsløre
 ham.
 -- 
 Ivan Madsen,
 Xsara Weekend HDi
 Fiat Punto JTD
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Vennike (30-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Vennike | 
  Dato :  30-12-06 21:19 |  
  |   
            
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:mn.f4db7d6cacae8274.34878@news.hs235.dk...
 > Antallet af dødsulykker på de danske veje med traktorer involveret er 
 > steget kraftigt de seneste år og nærmest eksploderet i 2006.
 >
 > Hvor der i 2001-03 i gennemsnit var 4 og i 2004-05 8, har der i år været 
 > hele 15.
 >
 > ...
 >
 > »Det er også en gåde for os, hvorfor der desværre sker så mange flere af 
 > disse alvorlige ulykker«, siger Gert Karkov, viceformand i Dansk Landbrug.
 >
 > ...
 >
 > »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle 
 > traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«, 
 > påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
 >
 >  http://politiken.dk/indland/article219610.ece
>
 > -- 
 > Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 -  http://henrikstidsen.dk/
>
 > Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
 > - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
 >
 Hmm
 Hvis man ser nogen af de traktor vogntog, som kører ude på vejen, kan man 
 nogen gange godt forstå det.
 2 eksempler:
 1. En kæmpe-giga-koloenorm traktor, der trækker en 3-4 akslet gyllespreder 
 (de største er vistnok 4 akslet og kan tage 36 tons) - og bagefter er 
 "spændt" en ekstra traktor, med en gyllepumpe af en eller anden art, der 
 rager yderligere 4-5 meter bagud - uden markering.
 2. Samme størrelse traktor som ovenfor - men med en giga enorm 2-3 akslet 
 møgspreder vogn og bagefter er "spændt" en gummiged, der svajer fra side til 
 side.
 Og i ingen af tilfældende kører de 30 km/t - det er faktisk de færreste af 
 de traktorer jeg møder, der holder den fart - nærmere 40-50 km/t, uanset 
 hvad der er spændt efter.
 Og så er "Brian" også kommet ind i traktorerne.
 Du ved - sidder og snakker i mobiltelefon, samtidig med at han runder et 
 hjørne for fuld skrue - eller generelt bare kører råddent, men bare i et 
 kæmpe traktormonster og med en masse udstyr spændt efter.
 Jeg bor i et område med mange maskinstationer og grise gårde (hvor de 
 største maskiner "bor") - så jeg møder jævnligt ovenstående eksempler.
 Så det undrer slet ikke mig at der sker flere uheld med traktorerne.
 -- 
 Jan
 (Remove the Cat in the email to reach me) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus G. (30-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus G. | 
  Dato :  30-12-06 21:25 |  
  |  
 
            >  http://politiken.dk/indland/article219610.ece
>
 Jeg har set et par nær ved ulykker... Ens for dem begge er en traktor med et 
 par vogne på, som skal svinge til venstre ud på en vej. Når så de biler der 
 kommer fra venstre af kommer aaalt for stærkt, så kan han ikke nå over. Det 
 er jo så hvad det er. Men folk bremser fandme ikke... I den ene af 
 hændelserne røg det sq fra dækkende på bilen som var ved at knalde ind i 
 traktoren, så sent begyndte han at bremes. Folk må enten sove, eller 
 fuldstændig undervurdere situationen.
 Når jeg køre for stærkt(Jeps, det sker jo her i jylland), så er jeg meget 
 opmærksom på at når nogle modkørende overhaler, om jeg så liige skal have 
 lidt hold på det igen, for det er ikke altid hr. jensen forudser at jeg 
 kommer med 100km/t i stedet for 80km/t. Ved godt det er hans ansvar, men jeg 
 er nu mere intra i at undgå en ulykke, ligemeget hvem der har skylden.
 -- 
 Seth-Enoch / Klaus G.
 www.seth-enoch.dk/gallery 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Stidsen (30-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  30-12-06 21:38 |  
  |  
 
            Klaus G. laid this down on his screen :
 > Jeg har set et par nær ved ulykker... Ens for dem begge er en traktor med et 
 > par vogne på, som skal svinge til venstre ud på en vej. Når så de biler der 
 > kommer fra venstre af kommer aaalt for stærkt, så kan han ikke nå over. Det 
 > er jo så hvad det er. Men folk bremser fandme ikke... I den ene af 
 > hændelserne røg det sq fra dækkende på bilen som var ved at knalde ind i 
 > traktoren, så sent begyndte han at bremes. Folk må enten sove, eller 
 > fuldstændig undervurdere situationen.
 Nogen gange er de altså meget svære at se sådan nogen vogne, specielt 
 hvis det er mørkt (det ved jeg ikke om det var i de tilfælde).
 Jeg har engang oplevet at en traktor drejede til venstre ind på en 
 mark. Hvad jeg ikke kunne se var at den havde en 10-12 meter vogn 
 spændt bagefter - uden nogen former for reflekser på siden. Eneste måde 
 at se den på var at den blokerede for noget af lyset fra bilerne på den 
 anden side. Traktoren var inde på marken før vognen havde forladt den 
 vognbane den kom fra - og jeg var bare glad for jeg var så tilpas langt 
 fra den at jeg ikke behøvede klodse bremserne.
 -- 
 Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 -  http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
  - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Fruergaard (31-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  31-12-06 14:45 |  
  |  
 
            Henrik Stidsen wrote:
 > »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
 > traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«,
 > påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
 Jeg beklager, at måtte skrive det - men jeg er 100 % enig med Hr. Sell...
 Jeg kan ikke se een eneste grund til, at det ikke skal være lovpligtigt
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard -  www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Folmer Rasmussen (31-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  31-12-06 14:52 |  
  |  
 
            On Sun, 31 Dec 2006 14:45:28 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
 mit efternavn . com> wrote:
 >Henrik Stidsen wrote:
 >> »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
 >> traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«,
 >> påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
 >
 >
 >Jeg beklager, at måtte skrive det - men jeg er 100 % enig med Hr. Sell...
 >
 >Jeg kan ikke se een eneste grund til, at det ikke skal være lovpligtigt
 >--
 Du glemmer at bønder traditionelt er meget omkostningsbevidste,
 grænsende til det nærige.   
Sådan et rotérblink koster s'gu manne pæææng...   
-- 
 Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Fruergaard (31-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  31-12-06 15:07 |  
  |  
 
            Folmer Rasmussen wrote:
 > On Sun, 31 Dec 2006 14:45:28 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
 > mit efternavn . com> wrote:
 >
 >> Henrik Stidsen wrote:
 >>> »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
 >>> traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med
 >>> blink«, påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
 >>
 >>
 >> Jeg beklager, at måtte skrive det - men jeg er 100 % enig med Hr.
 >> Sell...
 >>
 >> Jeg kan ikke se een eneste grund til, at det ikke skal være
 >> lovpligtigt
 >
 >> --
 >
 > Du glemmer at bønder traditionelt er meget omkostningsbevidste,
 > grænsende til det nærige.   
>
 > Sådan et rotérblink koster s'gu manne pæææng...   
æ i fårhol t a trauter - a blink kostr fra ca. 100 kr.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard -  www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            tom jensen (31-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : tom jensen | 
  Dato :  31-12-06 15:59 |  
  |   
            
"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:r0gfp2ppg6vlca8f7nfps1ba2imc8bj040@4ax.com...
 > On Sun, 31 Dec 2006 14:45:28 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
 > mit efternavn . com> wrote:
 >
 > >Henrik Stidsen wrote:
 > >> »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
 > >> traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«,
 > >> påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
 > >
 > >
 > >Jeg beklager, at måtte skrive det - men jeg er 100 % enig med Hr. Sell...
 > >
 > >Jeg kan ikke se een eneste grund til, at det ikke skal være lovpligtigt
 >
 > >--
 >
 > Du glemmer at bønder traditionelt er meget omkostningsbevidste,
 > grænsende til det nærige.   
>
 > Sådan et rotérblink koster s'gu manne pæææng...   
>
 > --
 >
 > Venlig hilsen
 > Folmer
 hej folmer.
 det er vist mange år siden du har været på et landbrug og set maskinparken
 idag   
der er ikke mange af deres traktorer hvor der ikke er monteret rotorblink på
 ..
 de fleste steder hvor man ser traktorer monteret uden blink er små
 hobbylandbrug hvor man kun lige skal køre på vejen et lille stykke vej  og
 det sker der jo ikke noget ved eller hvad.
 men det har altid været kutyme at man først tændte rotorblink på traktor
 ,når man kørte med noget bredt og stort bagefter traktoren, men de kan nok
 lige så godt lave det  til lov ,at man skal køre med det hele tiden når man
 kører på asfaltvej.
 plus mange af de nye store traktorer idag koster lige omkring 800-900
 tusinde kr , se det s´gu manne pæææng   
du skulle næsten ud og prøve sådan en af de nye store   
det er også med en slags automat gear som lastbiler.
 mvh tom
 --
 slet ged i emailadresse ved svar
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Folmer Rasmussen (31-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  31-12-06 16:21 |  
  |  
 
            On Sun, 31 Dec 2006 15:59:03 +0100, "tom jensen" <t-j@adslhome.dkged>
 wrote:
 >
 >
 >"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
 >news:r0gfp2ppg6vlca8f7nfps1ba2imc8bj040@4ax.com...
 >> On Sun, 31 Dec 2006 14:45:28 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
 >> mit efternavn . com> wrote:
 >>
 >plus mange af de nye store traktorer idag koster lige omkring 800-900
 >tusinde kr , se det s´gu manne pæææng   
>
 >du skulle næsten ud og prøve sådan en af de nye store   
>
 >det er også med en slags automat gear som lastbiler.
 >--
 Jeg har ved en enkelt lejlighed prøvet at rydde sne med sådan et
 monstrom.
 Den kan eddermaneme få flyttet noget sne i en fart.   
Jeg er helt klar over, at komforten og alt andet er i top. Der
 manglede heller ikke kabinevarme.
 Der er sket noget siden den grå Ferguson.
 Det var den ingen kunne starte, hvis ikke man vidste hvordan.   
Det ændrer ikke på min opfattelse af at bønder og campister er nærige.
  
-- 
 Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              tom jensen (01-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : tom jensen | 
  Dato :  01-01-07 23:28 |  
  |   
            
"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:m1lfp2hkkug692fi1eus6knduovimg15rb@4ax.com...
  > Jeg har ved en enkelt lejlighed prøvet at rydde sne med sådan et
 > monstrom.
 >
 > Den kan eddermaneme få flyttet noget sne i en fart.   
>
 > Jeg er helt klar over, at komforten og alt andet er i top. Der
 > manglede heller ikke kabinevarme.
 >
  > --
 >
 > Venlig hilsen
 > Folmer
 hej.
 jeg har haft en næsten ny lånt et par gange for at flytte noget jord væk fra
 det nye hus jeg har fået bygget i 2006.
 sådan en næsten ny john deere med ca 230 hk og en vogn hvor der ca var
 10-11m3 jord i ,det var ikke meget man kunne mærke på den om vognen var tom
 eller med fuld læs.
 og så er det en nydelse at komme ind i sådan en traktor hvor man sætter
 skoene når man stiger ind i førehuset og gulvtæppet er helt rent som hjemme
 i stuen    .
 mvh tom
 --
 slet ged i emailadresse ved svar
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Wegge Jakobse~ (01-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Wegge Jakobse~ | 
  Dato :  01-01-07 11:34 |  
  |  
 
            "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> writes:
 > Henrik Stidsen wrote:
 > > »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
 > > traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«,
 > > påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
 > 
 > 
 > Jeg beklager, at måtte skrive det - men jeg er 100 % enig med Hr. Sell...
 > 
 > Jeg kan ikke se een eneste grund til, at det ikke skal være lovpligtigt
  Heller ikke her, men jeg tror bare ikke på at de virker. Når jeg
 tænker på hvordan folk kørerbil hjemme foran mine forældres
 indkørsel, vil det alligevel være for sent, når de ser rotorblinket.
 -- 
 // Wegge
 < http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching
 Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jes Vestervang (03-01-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  03-01-07 20:21 |  
  |   
            Ivan Madsen <> writes:
 
 > Den anden er, at landbrugenes jorder ligger mere og mere spredt med
 > deraf stigende behov for at "lufte" traktoren på landevej/hovedvej -
 > større enheder kan ikke altid have al jorden lige i baghaven.
 
 Derudover er maskinstationerne også begyndt at operere temmeligt langt
 fra deres hjemsted. Deres maskiner plejer dog at køre med den krævede
 lygteføring.
 -- 
 Mvh Jes Vestervang
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |