| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Syn af tunede biler Fra : Ukendt | 
  Dato :  28-12-06 11:56 |  
  |   
            Hej
 
 Nu har jeg i lang tid undret mig over at flere hundrede biler i bilgalleriet 
 åbenbart på en eller anden måde er blevet synet med eftermonteret 
 turbo/kompressor og lign.
 
 Er der kommet nye regler til med hensyn til hvad en synsmand kan acceptere, 
 eller er det bare et resultat af den frie konkurrence inden for bilsyn, der 
 gør at man nu syner biler som tydeligvis har fået lavet voldsomme 
 effektforøgelser?
 
 --
 2m 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jacob johansen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : jacob johansen | 
  Dato :  28-12-06 12:03 |  
  |   
            
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:4593a2c4$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Nu har jeg i lang tid undret mig over at flere hundrede biler i 
 > bilgalleriet åbenbart på en eller anden måde er blevet synet med 
 > eftermonteret turbo/kompressor og lign.
 >
 > Er der kommet nye regler til med hensyn til hvad en synsmand kan 
 > acceptere, eller er det bare et resultat af den frie konkurrence inden for 
 > bilsyn, der gør at man nu syner biler som tydeligvis har fået lavet 
 > voldsomme effektforøgelser?
 >
 > --
 > 2m
 nej jeg tror heller at alle bilerne er godkendt.... men det kan godt lade 
 sig gøre hvis man har de rigtige papirer iorden. Tüv, DTU og/eller lign.
 http://www.jvk-tuning.dk/index.htm her er et eksempel hvor han har papirene 
 i orden... men han vil også have penge for det   
MVH
 Jacob 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Niels Bengaard (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Bengaard | 
  Dato :  28-12-06 12:26 |  
  |  
 
            >> Nu har jeg i lang tid undret mig over at flere hundrede biler i 
 >> bilgalleriet åbenbart på en eller anden måde er blevet synet med 
 >> eftermonteret turbo/kompressor og lign.
 >>
 >> Er der kommet nye regler til med hensyn til hvad en synsmand kan 
 >> acceptere, eller er det bare et resultat af den frie konkurrence inden 
 >> for bilsyn, der gør at man nu syner biler som tydeligvis har fået lavet 
 >> voldsomme effektforøgelser?
 >>
 >> --
 >> 2m
 > nej jeg tror heller at alle bilerne er godkendt.... men det kan godt lade 
 > sig gøre hvis man har de rigtige papirer iorden. Tüv, DTU og/eller lign.
 >  http://www.jvk-tuning.dk/index.htm her er et eksempel hvor han har 
 > papirene i orden... men han vil også have penge for det   
Synes ikke umiddelbart han har tingene i orden, for hvorfor skirver han 
 ellers
 Vi gør opmærksom på, at tuning kun må foretages på biler, der udelukkende 
 anvendes til motorsport samt udenlandsk indregistrerede biler og kan have 
 forsikringsmæssige/garantimæssige konsekvenser, for hvilke JVK-Tuning.dk 
 ikke kan gøres ansvarlig. Tilbud/priser dækker ikke evt. 
 godkendelsesprocedurer eller garanti for godkendelse.
 Mvh Niels 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Anders Christensen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Christensen | 
  Dato :  28-12-06 12:31 |  
  |  
 
            Niels Bengaard skrev:
 >>> Nu har jeg i lang tid undret mig over at flere hundrede biler i 
 >>> bilgalleriet åbenbart på en eller anden måde er blevet synet med 
 >>> eftermonteret turbo/kompressor og lign.
 >>>
 >>> Er der kommet nye regler til med hensyn til hvad en synsmand kan 
 >>> acceptere, eller er det bare et resultat af den frie konkurrence inden 
 >>> for bilsyn, der gør at man nu syner biler som tydeligvis har fået lavet 
 >>> voldsomme effektforøgelser?
 >>>
 >>> --
 >>> 2m
 >> nej jeg tror heller at alle bilerne er godkendt.... men det kan godt lade 
 >> sig gøre hvis man har de rigtige papirer iorden. Tüv, DTU og/eller lign.
 >>  http://www.jvk-tuning.dk/index.htm her er et eksempel hvor han har 
 >> papirene i orden... men han vil også have penge for det   
> 
 > Synes ikke umiddelbart han har tingene i orden, for hvorfor skirver han 
 > ellers
 > 
 > Vi gør opmærksom på, at tuning kun må foretages på biler, der udelukkende 
 > anvendes til motorsport samt udenlandsk indregistrerede biler og kan have 
 > forsikringsmæssige/garantimæssige konsekvenser, for hvilke JVK-Tuning.dk 
 > ikke kan gøres ansvarlig. Tilbud/priser dækker ikke evt. 
 > godkendelsesprocedurer eller garanti for godkendelse.
 Flere af hans eksempler kræver så vidt jeg kan se at der betales ny 
 afgift da de overstiger 20% effektforøgelse?
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus G. (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus G. | 
  Dato :  28-12-06 13:24 |  
  |  
 
            > Synes ikke umiddelbart han har tingene i orden, for hvorfor skirver han 
 > ellers
 >
 > Vi gør opmærksom på, at tuning kun må foretages på biler, der udelukkende 
 > anvendes til motorsport samt udenlandsk indregistrerede biler og kan have 
 > forsikringsmæssige/garantimæssige konsekvenser, for hvilke JVK-Tuning.dk 
 > ikke kan gøres ansvarlig. Tilbud/priser dækker ikke evt. 
 > godkendelsesprocedurer eller garanti for godkendelse.
 Det er vel fordi at ikke alle hans ting sælges så de kan godkendes. Så når 
 han sælger en turbo til en privat mand, så kan han ikke stilles til ansvar 
 for noget som helst, udover købeloven.
 Men sælger og montere han derimod et TUV godkendt HGP kit, hvor bremser osv. 
 bliver opgraderet, så kan han jo godt få det synet. Meeen så skal ejeren jo 
 lige huske at betale noget mere afgift, eller SKAL afgift og syn hænge 
 sammen?
 -- 
 Seth-Enoch / Klaus G.
 www.seth-enoch.dk/gallery 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Niels Bengaard (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Bengaard | 
  Dato :  28-12-06 14:43 |  
  |   
            >> Synes ikke umiddelbart han har tingene i orden, for hvorfor skirver han 
 >> ellers
 >>
 >> Vi gør opmærksom på, at tuning kun må foretages på biler, der udelukkende 
 >> anvendes til motorsport samt udenlandsk indregistrerede biler og kan have 
 >> forsikringsmæssige/garantimæssige konsekvenser, for hvilke JVK-Tuning.dk 
 >> ikke kan gøres ansvarlig. Tilbud/priser dækker ikke evt. 
 >> godkendelsesprocedurer eller garanti for godkendelse.
 > Det er vel fordi at ikke alle hans ting sælges så de kan godkendes. Så når 
 > han sælger en turbo til en privat mand, så kan han ikke stilles til ansvar 
 > for noget som helst, udover købeloven.
 >
 > Men sælger og montere han derimod et TUV godkendt HGP kit, hvor bremser 
 > osv. bliver opgraderet, så kan han jo godt få det synet. Meeen så skal 
 > ejeren jo lige huske at betale noget mere afgift, eller SKAL afgift og syn 
 > hænge sammen?
 
  Det her vare nu bare skriften under en ganske almindelig chiptuning, ikke 
 noget med større ombygning af bilen.
 
 Mvh Niels 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  28-12-06 15:07 |  
  |   
            
"jacob johansen" <jjo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4593a46f$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 > news:4593a2c4$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Hej
 >>
 >> Nu har jeg i lang tid undret mig over at flere hundrede biler i 
 >> bilgalleriet åbenbart på en eller anden måde er blevet synet med 
 >> eftermonteret turbo/kompressor og lign.
 >>
 >> Er der kommet nye regler til med hensyn til hvad en synsmand kan 
 >> acceptere, eller er det bare et resultat af den frie konkurrence inden 
 >> for bilsyn, der gør at man nu syner biler som tydeligvis har fået lavet 
 >> voldsomme effektforøgelser?
 >>
 >> --
 >> 2m
 > nej jeg tror heller at alle bilerne er godkendt.... men det kan godt lade 
 > sig gøre hvis man har de rigtige papirer iorden. Tüv, DTU og/eller lign.
 >  http://www.jvk-tuning.dk/index.htm her er et eksempel hvor han har 
 > papirene i orden... men han vil også have penge for det   
Øv det ser ikke ud som om nogen i gruppen har så meget erfaring med det.
 Jeg nægter at tro at tuningen bliver af og påmonteret ved hvert syn og at 
 dømme ud fra hvad der bliver lavet, så kan der næppe være TuV godkendelser 
 af ret meget.
 Jeg opfatter det mere som om at bilinspektøren har begge øjne lukkede og 
 sagt for egen regning..."stopper x antal sedler i sin egen lomme".
 Men på et tidspunkt falder dagspressen vel over dette emne
 --
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Hans L. Jørgensen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  28-12-06 16:16 |  
  |   
            
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:4593cf99$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > Øv det ser ikke ud som om nogen i gruppen har så meget erfaring med det.
 
 Nej - sådan noget mere eller mindre lyssky, skal man jo nok befinde sig i 
 "inderkredsen" for at opnå kendskab til.
 
 > Jeg nægter at tro at tuningen bliver af og påmonteret ved hvert syn
 
 Det tror jeg du har ret i, nogle går igennem, hvis ikke synsassitenten ikke 
 har kendskab til et køretøjs opførsel kan det være overordentlig svært at 
 opdage en chiptuning, da man jo ikke har mulighed med noget kontroludstyr 
 udover røggastesteren, Så længe man ved periodisk syn kun laver 
 røggaskontrol ved hjælp af "fri acceralation" er det meget ofte umuligt at 
 konstatere noget om chiptuning, da køretøjet er justeret til at overholde 
 normerne ved testen, det bliver først vanskeligt den dag man ved periodisk 
 syn kræver den mere omfangsrige 6 X fuldlasttest ved forskellige 
 omdrejninger.
 
 > og at dømme ud fra hvad der bliver lavet, så kan der næppe være TuV 
 > godkendelser af ret meget.
 
 Der findes skam TüV g- erklæringer, men - dem jeg til dato har set har ikke 
 indholdt den krævede 6 X fuldlasttest, og så er TüV erklæringen ikke det 
 papir værd den er skrevet på.
 
 > Jeg opfatter det mere som om at bilinspektøren har begge øjne lukkede og 
 > sagt for egen regning..."stopper x antal sedler i sin egen lomme".
 
 Hmmm - kender ikke nogen tilfælde m.h.t. chiptuning.
 
 Dog vil jeg sige at du som kunde i en synsvirksomhed i dag absolut ikke er 
 dårligere stillet rent sikkerhedmæssigt, end da SBI var eneste aktør på 
 market. Nu er kontrolfunktionen jo noget Færdselsstyrelsen er ansvarlig for. 
 Tidligere var det ligesom ræven selv der vogtede gæssene, SBI kontrollerede 
 sig selv.
 
 > Men på et tidspunkt falder dagspressen vel over dette emne
 
 Det skal de nok hvis der er noget at sælge aviser/TVtid på, bare rolig.
 
 
 
 -- 
 MVH Hans 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hans L. Jørgensen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  28-12-06 15:48 |  
  |   
            
"jacob johansen" <jjo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4593a46f$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 > nej jeg tror heller at alle bilerne er godkendt.... men det kan godt lade 
 > sig gøre hvis man har de rigtige papirer iorden. Tüv, DTU og/eller lign.
 >  http://www.jvk-tuning.dk/index.htm her er et eksempel hvor han har 
 > papirene i orden... men han vil også have penge for det   
>
 Hvor på Hans hjemmeside ser du at hans har papirene/godkendelse i orden?
 Tværtimod oplyser han følgende.
 [Kopi fra hans HP]
 Vi gør opmærksom på, at tuning kun må foretages på biler, der udelukkende 
 anvendes til motorsport samt udenlandsk indregistrerede biler og kan have 
 forsikringsmæssige/garantimæssige konsekvenser, for hvilke JVK-Tuning.dk 
 ikke kan gøres ansvarlig. Tilbud/priser dækker ikke evt. 
 godkendelsesprocedurer eller garanti for godkendelse.
 [kopi slut]
 -- 
 MVH Hans 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            jacob johansen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : jacob johansen | 
  Dato :  28-12-06 18:48 |  
  |   
            > Hvor på Hans hjemmeside ser du at hans har papirene/godkendelse i orden?
 >
 > Tværtimod oplyser han følgende.
 >
 > [Kopi fra hans HP]
 > Vi gør opmærksom på, at tuning kun må foretages på biler, der udelukkende 
 > anvendes til motorsport samt udenlandsk indregistrerede biler og kan have 
 > forsikringsmæssige/garantimæssige konsekvenser, for hvilke JVK-Tuning.dk 
 > ikke kan gøres ansvarlig. Tilbud/priser dækker ikke evt. 
 > godkendelsesprocedurer eller garanti for godkendelse.
 > [kopi slut]
 >
 > -- 
 > MVH Hans
 
 Jeg har, ved selvsyn, set papirene tilhørende en vento vr6 som er godkendt 
 med "konstruktive ændringer" hvor alle ændringerne står på hans reg. attest, 
 der bliver også skrevet numrene fra TÜV papirene, hvorpå bilen stelnummer 
 også er skrevet.
 Så jo han har godkendte sæt til montering, men ja man SKAL omkring skat hvis 
 det skal være lovligt.
 MVH
 Jacob 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Hans L. Jørgensen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  28-12-06 20:24 |  
  |   
            
 "jacob johansen" <jjo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45940333$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 > Jeg har, ved selvsyn, set papirene tilhørende en vento vr6 som er godkendt 
 > med "konstruktive ændringer" hvor alle ændringerne står på hans reg. 
 > attest, der bliver også skrevet numrene fra TÜV papirene, hvorpå bilen 
 > stelnummer også er skrevet.
 > Så jo han har godkendte sæt til montering, men ja man SKAL omkring skat 
 > hvis det skal være lovligt.
 > MVH
 > Jacob
 >
 er det nu bare for at hævde dig at du fortæller sådan en historie som jo 
 absolut ikke på nogen måde kan danne fornuftig debat på mit indlæg.
 
 Jeg har også selv set TüV godkendelser på chiptuning og bokstuning.
 
 Men til dato har jeg ikke ikke endnu set en eneste godkendelse, som 
 overholdt de krav der stilles til tuningsgodkendelse af chiptuningsudstyr. 
 Bl.a. er det et ufravigeligt krav at der ikke blot testen ved en fri 
 acceleration, men - også en fuldlasttest som skal foregå ved 6 forskellige 
 omdrejningstal, ligeledes skal der være en brændstofforbrugs test som ikke 
 overskrider en 20% forøgelse.
 
 Jeg er egentlig ikke så interesseret i de oplysninger om den VR6 som du 
 nævner, da jeg selv har oplevet synsassistener der falder på halen for alt 
 hvad der har TüV logo.
 
 Dog ved jeg at såfremt du skal til TüV og have foretaget de krævede prøver 
 for godkendelse, er udgiften langt over 20kkr..
 
 Så beklager Jacok jeg har nok set for mange uhæderlige forsøg også med TüV 
 papirer, til at jeg umiddelbart hopper på sådanne limpinde.
 
 
 
 -- 
 MVH Hans
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Niels Bengaard (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Bengaard | 
  Dato :  28-12-06 21:22 |  
  |   
            > Men til dato har jeg ikke ikke endnu set en eneste godkendelse, som 
 > overholdt de krav der stilles til tuningsgodkendelse af chiptuningsudstyr. 
 > Bl.a. er det et ufravigeligt krav at der ikke blot testen ved en fri 
 > acceleration, men - også en fuldlasttest som skal foregå ved 6 forskellige 
 > omdrejningstal, ligeledes skal der være en brændstofforbrugs test som ikke 
 > overskrider en 20% forøgelse.
 >
 > Jeg er egentlig ikke så interesseret i de oplysninger om den VR6 som du 
 > nævner, da jeg selv har oplevet synsassistener der falder på halen for alt 
 > hvad der har TüV logo.
 >
 > Dog ved jeg at såfremt du skal til TüV og have foretaget de krævede prøver 
 > for godkendelse, er udgiften langt over 20kkr..
 >
 > Så beklager Jacok jeg har nok set for mange uhæderlige forsøg også med TüV 
 > papirer, til at jeg umiddelbart hopper på sådanne limpinde.
 
 De større tyske tuningshuse har nu styr på dokumentationen. Er det de 
 færdige sæt der monteres, er der papirer fra TÜV på det hele.
 TÜV laver mange typer dokumenter, nogle kan bruges ved syn, andre ikke. Men 
 er dokumentet lavet af TÜV, er det lavet af et anerkendt institut, så dækker 
 dokumentet den form for dokumentation der stilles af færdselsstyrelsen 
 godkendes bilen.
 
 
 Niels 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Hans L. Jørgensen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  28-12-06 21:38 |  
  |   
            
 "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4594276f$0$13957$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > De større tyske tuningshuse har nu styr på dokumentationen. Er det de 
 > færdige sæt der monteres, er der papirer fra TÜV på det hele.
 > TÜV laver mange typer dokumenter, nogle kan bruges ved syn, andre ikke. 
 > Men er dokumentet lavet af TÜV, er det lavet af et anerkendt institut, så 
 > dækker dokumentet den form for dokumentation der stilles af 
 > færdselsstyrelsen godkendes bilen.
 >
 
 Mon ikke du skal have lidt bedre styr på fakta.
 
 Jeg har set g-erklæringer på med TuV logo på toppen. Men - det i sig selv er 
 jo ikke nogen garanti for andet end at det er et stykke papir som TüV har 
 udstedt.
 
 Eksempelvis holder den ingen steder når kravspecifikationer til en 
 chiptuningsgodkendelse er de som benyttes ved periodisk køretøjssyn.
 
 Her er forskellen som tidliger nævnt.
 Ved periodisk syn, der skal foretages en test indeholdene fra en til tre 
 gange fri acceleration.
 
 For g-erklæring skal der yderligere foreligge resultater af 6 x fuldlasttest 
 ved forskellige omdrejninger, de udlæste værdier skal være skrevet på 
 g-erklæringen/typegodkendelsen, ligeledes skal brændstofforbruget 
 dokumenteres og må ikke at overstige 20% forøgelse.
 
 Er du i tvivl om rigtigheden af det jeg skriver er du velkommen til f.eks. 
 at kontakte  Chr. Hagensen ved færdselsstyrelsen og få det bekræftet på 33 
 92 91 00.
 
 
 
 
 -- 
 MVH Hans 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Niels Bengaard (29-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Bengaard | 
  Dato :  29-12-06 09:46 |  
  |   
            >> De større tyske tuningshuse har nu styr på dokumentationen. Er det de 
 >> færdige sæt der monteres, er der papirer fra TÜV på det hele.
 >> TÜV laver mange typer dokumenter, nogle kan bruges ved syn, andre ikke. 
 >> Men er dokumentet lavet af TÜV, er det lavet af et anerkendt institut, så 
 >> dækker dokumentet den form for dokumentation der stilles af 
 >> færdselsstyrelsen godkendes bilen.
 >>
 >
 > Mon ikke du skal have lidt bedre styr på fakta.
 >
 > Jeg har set g-erklæringer på med TuV logo på toppen. Men - det i sig selv 
 > er jo ikke nogen garanti for andet end at det er et stykke papir som TüV 
 > har udstedt.
 >
 > Eksempelvis holder den ingen steder når kravspecifikationer til en 
 > chiptuningsgodkendelse er de som benyttes ved periodisk køretøjssyn.
 >
 > Her er forskellen som tidliger nævnt.
 > Ved periodisk syn, der skal foretages en test indeholdene fra en til tre 
 > gange fri acceleration.
 >
 > For g-erklæring skal der yderligere foreligge resultater af 6 x 
 > fuldlasttest ved forskellige omdrejninger, de udlæste værdier skal være 
 > skrevet på g-erklæringen/typegodkendelsen, ligeledes skal 
 > brændstofforbruget dokumenteres og må ikke at overstige 20% forøgelse.
 >
 > Er du i tvivl om rigtigheden af det jeg skriver er du velkommen til f.eks. 
 > at kontakte  Chr. Hagensen ved færdselsstyrelsen og få det bekræftet på 33 
 > 92 91 00.
 
 Det behøver jeg ikke, for vi er jo enige.
 TüV kan udfærdige de dokumenter der skal følge med en tuning og de 
 dokumenter har de lavet på de større tuningsfirmaer i Tyskland, som tuner 
 BMW, Mercedes, Porsche Audi og lignende.
 
 Niels 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  28-12-06 16:49 |  
  |   
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:4593a2c4$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Nu har jeg i lang tid undret mig over at flere hundrede biler i 
 > bilgalleriet åbenbart på en eller anden måde er blevet synet med 
 > eftermonteret turbo/kompressor og lign.
 >
 > Er der kommet nye regler til med hensyn til hvad en synsmand kan 
 > acceptere, eller er det bare et resultat af den frie konkurrence inden for 
 > bilsyn, der gør at man nu syner biler som tydeligvis har fået lavet 
 > voldsomme effektforøgelser?
 
 Det kan gøres meget nemt, man skruer bare ned for ladetrykket til syn 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  28-12-06 17:10 |  
  |   
            
 "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4593e7cd$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 > news:4593a2c4$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Hej
 >>
 >> Nu har jeg i lang tid undret mig over at flere hundrede biler i 
 >> bilgalleriet åbenbart på en eller anden måde er blevet synet med 
 >> eftermonteret turbo/kompressor og lign.
 >>
 >> Er der kommet nye regler til med hensyn til hvad en synsmand kan 
 >> acceptere, eller er det bare et resultat af den frie konkurrence inden 
 >> for bilsyn, der gør at man nu syner biler som tydeligvis har fået lavet 
 >> voldsomme effektforøgelser?
 >
 > Det kan gøres meget nemt, man skruer bare ned for ladetrykket til syn
 
 Men lidt svært at forklare når en bil der ikke er født med turbo, har en 
 sådan, incl. intercooler 3" udstødning osv.
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus G. (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus G. | 
  Dato :  28-12-06 18:55 |  
  |  
 
            > Men lidt svært at forklare når en bil der ikke er født med turbo, har en 
 > sådan, incl. intercooler 3" udstødning osv.
 Ja, men de meget populære vag 1.8T 150/163hk motore kan tunes til 300hk 
 relativt nemt. Og med de motorstyringer han montere på dem, så bliver alt 
 justere on-the-fly. Der kan inde fra kabinen af justeres ladetryk, og 
 gearstangen har en knap, hvor man kan skifte mellem højt/lavt ladetryk. Så 
 hvis man har svært ved at kontrollere 300hk i første og andet gear på en 2wd 
 bil, så skifter man bare til højt ladetryk når man engang kommer i 3.gear. 
 Se det er smart :) Såå det burde da være muligt at sænke ladetrykket så 
 bilen kommer ned på +19% hk.
 -- 
 Seth-Enoch / Klaus G.
 www.seth-enoch.dk/gallery 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hans L. Jørgensen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  28-12-06 17:12 |  
  |   
            
 "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4593e7cd$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 >
 > Det kan gøres meget nemt, man skruer bare ned for ladetrykket til syn
 
 
 Så er det da helt sikkert at den dumper på miljøtesten, såfremt 
 brændstofforbruget ikke ved samme lejlighed justeres.
 
 
 
 
 -- 
 MVH Hans 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Per Henneberg Kriste~ (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  28-12-06 18:05 |  
  |   
            Hans L. Jørgensen wrote:
 > "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4593e7cd$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 
 >> Det kan gøres meget nemt, man skruer bare ned for ladetrykket til syn
 
 > Så er det da helt sikkert at den dumper på miljøtesten, såfremt
 > brændstofforbruget ikke ved samme lejlighed justeres.
 
 Kunne man ikke bare få den til at gå i nødprogram?
 
 De få tuninger jeg kender (benzinbiler) er en anden motor, men med noget 
 ekstra gejl monteret ..
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Hans L. Jørgensen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  28-12-06 20:29 |  
  |   
            
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4593f91f$0$1341$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Hans L. Jørgensen wrote:
 >> "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:4593e7cd$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 >>> Det kan gøres meget nemt, man skruer bare ned for ladetrykket til syn
 >
 >> Så er det da helt sikkert at den dumper på miljøtesten, såfremt
 >> brændstofforbruget ikke ved samme lejlighed justeres.
 >
 > Kunne man ikke bare få den til at gå i nødprogram?
 >
 > De få tuninger jeg kender (benzinbiler) er en anden motor, men med noget 
 > ekstra gejl monteret ..
 >
 Hvis den til syn befinder sig i nødprogram vil den sandelig ikke blive 
 godkendt. Og derudover, når du sænker turbotrykket skal brændstofmængden 
 også sænket, alt andet vil resultere i en ommer   )
 -- 
 MVH Hans 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Niels Bengaard (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Bengaard | 
  Dato :  28-12-06 21:24 |  
  |   
            
> Hvis den til syn befinder sig i nødprogram vil den sandelig ikke blive
 > godkendt. Og derudover, når du sænker turbotrykket skal brændstofmængden 
 > også sænket, alt andet vil resultere i en ommer   )
 >
 Man kan have to styrebokse, et med højt tryk og et med lavt. Alternativt 
 skrues trykket ned og så justerer motorstyringen naturligvis tænding og 
 indsprøjtning derefter.
 Niels 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Hans L. Jørgensen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  28-12-06 21:42 |  
  |   
            
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:459427d9$0$14018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 >> Hvis den til syn befinder sig i nødprogram vil den sandelig ikke blive
 >> godkendt. Og derudover, når du sænker turbotrykket skal brændstofmængden 
 >> også sænket, alt andet vil resultere i en ommer   )
 >>
 >
 > Man kan have to styrebokse, et med højt tryk og et med lavt. Alternativt 
 > skrues trykket ned og så justerer motorstyringen naturligvis tænding og 
 > indsprøjtning derefter.
 >
 Og sådan et setup vil du påstå kan godkedes til syn ???
 -- 
 MVH Hans 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Niels Bengaard (29-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Bengaard | 
  Dato :  29-12-06 09:47 |  
  |   
            
>>> Hvis den til syn befinder sig i nødprogram vil den sandelig ikke blive
 >>> godkendt. Og derudover, når du sænker turbotrykket skal brændstofmængden 
 >>> også sænket, alt andet vil resultere i en ommer   )
 >>>
 >>
 >> Man kan have to styrebokse, et med højt tryk og et med lavt. Alternativt 
 >> skrues trykket ned og så justerer motorstyringen naturligvis tænding og 
 >> indsprøjtning derefter.
 >>
 >
 > Og sådan et setup vil du påstå kan godkedes til syn ???
 Ja, bilen er lovlig ved synet, men piller man bagefter er den ikke ok 
 længere.
 Sådan er det ved ethvert syn, det er den bil der fremstilles der godkendes 
 eller afvises, ikke hvordan den ser ud dagen efter.
 Niels 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Klaus D. Mikkelsen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  28-12-06 21:45 |  
  |  
 
            Niels Bengaard skriver:
 > 
 > Man kan have to styrebokse, et med højt tryk og et med lavt.
 Hvorfor dog det ?
 En ordentlig modificeret motorstyring kan selvfølgelig slås tilbage til
 "standardprogrammet" efter chaufførens ønske.
 Klaus
 -- 
   Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
  Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Hans L. Jørgensen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  28-12-06 21:56 |  
  |   
            
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:45942CB5.1C07264C@du.kan.finde.den...
 > Niels Bengaard skriver:
 >>
 >> Man kan have to styrebokse, et med højt tryk og et med lavt.
 >
 > Hvorfor dog det ?
 >
 > En ordentlig modificeret motorstyring kan selvfølgelig slås tilbage til
 > "standardprogrammet" efter chaufførens ønske.
 >
 
 Men - stadig er tale om en modificering som gøre typegodkendelsen ikke 
 længere er anvendelig, og derfor skal ændringerne på køretøjet lovliggøres 
 og dokumenteres.
 
 F.eks. BMW og en del andre mærker har en begrænsning af udgangseffekt på 
 sendeudstyrsom monteres i bilen f.eks. LMR (land mobil radioanlæg), nogle 
 med begrænsning helt ned til 5 Watt, og med krav om udvendig antenne.
 
 Overskrides disse begrænsninger er typegodkendelsen ikke længere gældende da 
 der er sket modificering af køretøjet, som overskrider fabrikantens 
 anvisninger.
 
 
 
 
 -- 
 MVH Hans 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Klaus D. Mikkelsen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  28-12-06 22:06 |  
  |  
 
            "Hans L. Jørgensen" skriver:
 > 
 > Men - stadig er tale om en modificering som gøre typegodkendelsen ikke
 > længere er anvendelig, og derfor skal ændringerne på køretøjet lovliggøres
 > og dokumenteres.
 Vi er fuldstændig enige.
 
 Klaus
 -- 
   Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
  Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Niels Bengaard (29-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Bengaard | 
  Dato :  29-12-06 09:49 |  
  |   
            >> Man kan have to styrebokse, et med højt tryk og et med lavt.
 >
 > Hvorfor dog det ?
 >
 > En ordentlig modificeret motorstyring kan selvfølgelig slås tilbage til
 > "standardprogrammet" efter chaufførens ønske.
 
 Ok, alle elektriske detalkjer kender jeg ikke. Jeg har bare set folk have to 
 bokse, hvor den ene var tunet og den anden original, så kan de selv skifte 
 uden at skulle på værksted. Jeg taler om tunede benzinturbo biler , ikke 
 bokstuning af dieselbiler.
 
 Niels 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Torben E (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben E | 
  Dato :  28-12-06 21:55 |  
  |   
            
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4593ecdb$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >
 > Så er det da helt sikkert at den dumper på miljøtesten, såfremt 
 > brændstofforbruget ikke ved samme lejlighed justeres.
 
 
 
 Det skulle programmet i insprøjtningen gerne tage højde for, ellers
 er det da ikke lavet ordentligt.
 
 Torben E 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Hans L. Jørgensen (28-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  28-12-06 21:59 |  
  |   
            
 "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45942f40$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:4593ecdb$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
 >>
 >>
 >> Så er det da helt sikkert at den dumper på miljøtesten, såfremt 
 >> brændstofforbruget ikke ved samme lejlighed justeres.
 >
 >
 >
 > Det skulle programmet i insprøjtningen gerne tage højde for, ellers
 > er det da ikke lavet ordentligt.
 >
 
 Muligvis, men - har dog set nogle som ikke gør det. En simpel TD(I) motor 
 uden komputerstyring er også en undtagelse.
 
 
 
 -- 
 MVH Hans 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |