| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Ladelampe Fra : mfn | 
  Dato :  25-12-06 10:50 |  
  |   
            Svigermors Ellers klippestabile, men aldrende, skoda favorit har pludeseligt
 fået et problem, og den fejlede intet i aftes da jeg selv trillede en lille
 tur i den.
 
 Ladelampen lyser. Hun siger kun meget svagt i tomgang, og når man gasser op
 lyser den kraftigere.
 
 Det er sikkert åbenlyst for jer kloge herinde hvad fejlen er?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Frost (25-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Frost | 
  Dato :  25-12-06 11:12 |  
  |   
            mfn skrev:
 > Ladelampen lyser. Hun siger kun meget svagt i tomgang, og når man gasser 
 > op
 > lyser den kraftigere.
 
 Kan det være kilremmen ? Når den er i tomgang, er det ikke så mange 
 ondrejninger den skal forsøge at dreje, men når du giver den nogle 
 omdrejninger kan den ikke følge med ?
 
 Blot et gæt...
 
 Du kan muligvis prøve om du kan spænde remmen, på biler uden remstrammer, 
 skal man løsne en blot på generatoren hive i den med et koben, så remmen 
 bliver spendt, og så spende bloten igen...
 
 God Jul !
 
 -- 
 Med Venlig Hilsen
 Peter Frost 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kent Glerup (25-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Glerup | 
  Dato :  25-12-06 11:14 |  
  |   
            On Mon, 25 Dec 2006 10:49:35 +0100, "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:
 
 >Svigermors Ellers klippestabile, men aldrende, skoda favorit har pludeseligt
 >fået et problem, og den fejlede intet i aftes da jeg selv trillede en lille
 >tur i den.
 >
 >Ladelampen lyser. Hun siger kun meget svagt i tomgang, og når man gasser op
 >lyser den kraftigere.
 >
 >Det er sikkert åbenlyst for jer kloge herinde hvad fejlen er?
 
 Tjahh.. generatoren er dårlig. Muligvis kulene.
 Hiv kablerne af batteriet, afmonter generatoren (let på en
 Favorit/Felicia 1,3), og smid den ind til en autoelektrikker.
 De burde kunne renovere den for mellem 500-700,-
 Så skulle den være klaret.
 
 /Kent Glerup
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leo Jensen (25-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo Jensen | 
  Dato :  25-12-06 13:37 |  
  |   
            
 "Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse 
 news:vu8vo25dq9ffu4k7hdep0rckcooe4s0aas@4ax.com...
 > On Mon, 25 Dec 2006 10:49:35 +0100, "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:
 >
 >>Svigermors Ellers klippestabile, men aldrende, skoda favorit har 
 >>pludeseligt
 >>fået et problem, og den fejlede intet i aftes da jeg selv trillede en 
 >>lille
 >>tur i den.
 >>
 >>Ladelampen lyser. Hun siger kun meget svagt i tomgang, og når man gasser 
 >>op
 >>lyser den kraftigere.
 >>
 >>Det er sikkert åbenlyst for jer kloge herinde hvad fejlen er?
 >
 > Tjahh.. generatoren er dårlig. Muligvis kulene.
 > Hiv kablerne af batteriet, afmonter generatoren (let på en
 > Favorit/Felicia 1,3), og smid den ind til en autoelektrikker.
 > De burde kunne renovere den for mellem 500-700,-
 > Så skulle den være klaret.
 
 Enig, defekt generator. Hvad koster en ny i forhold til de 5-700 kr en 
 renovering koster ?
 
 Leo 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            mfn (25-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : mfn | 
  Dato :  25-12-06 14:24 |  
  |   
            
 > Enig, defekt generator. Hvad koster en ny i forhold til de 5-700 kr en
 > renovering koster ?
 
 Takker. Jeg siger det videre. Måske vi evt kunne finde en hos en hugger
 eller noget, da den "kun" skal køre til den bliver indkaldt til syn så ryger
 den yt.
 
 Fgl" småfejl" har hun oplevet på 15000 km, okay den har så også rundet de
 200000 for længst ;):
 
 1 Motoren "hakker" i det ved kørsel under ca 2500 omdrejninger. - Intet i
 tomgang
 
 2 Det indvendige dørhåndtag i førerside knak = rulle vinduet ned og stikker
 armen ud og åbne udefra ;)
 
 3 RUST - endda et sted som lige midt på den ene dør er der hul - underligt
 sted at ruste...?
 
 4 Nu er hun jo kvinde så hun har da også selv været skyldig: Hun skulle
 efterfylde lidt "710" men glemte at sætte låget på igen og kørte et godt
 stykke inden hun synes bilen lugtede underligt - motorolie sprøjtet hele
 motorrummet til ;)
 
 5 Hun tror åbenbart at elbagruden kan fjerne trafikfilm fra bagruden. - det
 har jeg forklaret at der må man altså vaske selv. Fordi...
 
 6... bagrudevisker/vasker virker heller ikke
 
 7 stop-pærer og en forpære defekte
 
 8 Tankmåleren svinger vildt op og ned når man kører - lige fra tom til
 trekvart fuld i sving. Men det er vist normalt på favorit.
 
 9 Ur kan ej indstilles når man skifter sommer/vintertid
 
 10 . ja generatoren nu...
 
 11. Ene bagdør er gået i baglås - formentlig fastrustet børnesikring eller
 noget
 
 12 Elstik til hænger defekt - hun har dog ingen trailer ;)
 
 13 Det var vidst det sidste ;)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             claus b. p. (25-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : claus b. p. | 
  Dato :  25-12-06 15:15 |  
  |   
            
 "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in message 
 news:458fd0f3$0$39913$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 >> Enig, defekt generator. Hvad koster en ny i forhold til de 5-700 kr en
 >> renovering koster ?
 >
 > Takker. Jeg siger det videre. Måske vi evt kunne finde en hos en hugger
 > eller noget, da den "kun" skal køre til den bliver indkaldt til syn så 
 > ryger
 > den yt.
 >
 > Fgl" småfejl" har hun oplevet på 15000 km, okay den har så også rundet de
 > 200000 for længst ;):
 >
 //snip
 > 7 stop-pærer og en forpære defekte
 >
 En gammel bil kræver løbende vedligeholdelse, men mange af tingene kan man 
 da leve med, og måske endda komme gennem syn med. Selv et rusthul i en dør 
 eller skærm, bare det ikke er bærende dele eller der er skarpe kanter.
 MEN: Ovennævnte punkt burde give bilen omgående kørselsforbud, til det er 
 blevet ordnet! En ting er de materielle skader der kan ske, hvis hun bliver 
 påkørt bagfra, men et piskesmæld kan invalidere for resten af livet.
 
 /Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              mfn (25-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : mfn | 
  Dato :  25-12-06 16:49 |  
  |   
            MEN: Ovennævnte punkt burde give bilen omgående kørselsforbud, til det er
 > blevet ordnet! En ting er de materielle skader der kan ske, hvis hun
 bliver
 > påkørt bagfra, men et piskesmæld kan invalidere for resten af livet.
 
 De blev skam også ordnet ;)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Uffe Bærentsen (25-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  25-12-06 22:42 |  
  |   
            
"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:458fd0f3$0$39913$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 >> Enig, defekt generator. Hvad koster en ny i forhold til de 5-700 kr en
 >> renovering koster ?
 >
 > Takker. Jeg siger det videre. Måske vi evt kunne finde en hos en hugger
 > eller noget, da den "kun" skal køre til den bliver indkaldt til syn så 
 > ryger
 > den yt.
 >
 > Fgl" småfejl" har hun oplevet på 15000 km, okay den har så også rundet de
 > 200000 for længst ;):
 <snip 13 fejl>
 Ud fra hvad du skriver så er det indlysende at følgende _skal_ foretages:
 Skift svigermor ud!
  
Har været til julefrokost ved min svigermor i dag
 (og taget mindst 1 kg på   
-- 
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i
 Tipo 1,6i       (nysynet    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kent Glerup (25-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Glerup | 
  Dato :  25-12-06 17:28 |  
  |   
            On Mon, 25 Dec 2006 13:36:49 +0100, "Leo Jensen"
 <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote:
 
 >Enig, defekt generator. Hvad koster en ny i forhold til de 5-700 kr en 
 >renovering koster ?
 
 Omkring 1500,- fik jeg oplyst hos Skoda da jeg kørte Felicia 1,3. Det
 var så plus montering....
 En ordentligt renoveret generator holder sagtens resten af den
 Favorit's liv :)
 
 /Kent Glerup
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           tom \(cordoba sdi\) (25-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : tom \(cordoba sdi\) | 
  Dato :  25-12-06 17:25 |  
  |  
 
            >>Det er sikkert åbenlyst for jer kloge herinde hvad fejlen er?
 Kullene!  Koster ca 300 originalt.  Alternativt (har virket 1år nu på vores 
 felcia) : ud med kullene - file lidt på dem og ind igen-  BILLIGT   
derudover - en uoriginal generator koster ca 1000kr og er simpel at 
 skifte... 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Kent Glerup (25-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Glerup | 
  Dato :  25-12-06 19:34 |  
  |  
 
            On Mon, 25 Dec 2006 17:25:04 +0100, "tom \(cordoba sdi\)"
 <skodskod@yahoo.com> wrote:
 >>>Det er sikkert åbenlyst for jer kloge herinde hvad fejlen er?
 >
 >
 >Kullene!  Koster ca 300 originalt.  Alternativt (har virket 1år nu på vores 
 >felcia) : ud med kullene - file lidt på dem og ind igen-  BILLIGT   
Dem skiftede jeg også selv da vi havde samme problem. 14 dage senere
 var de så færdige. Akslen som de rører (stator'en?!?) var slidt og rev
 dem simpelthen i stykkker. Efter renoveringen var akslen blevet
 afdrejet, så den var fin igen.
 >derudover - en uoriginal generator koster ca 1000kr og er simpel at 
 >skifte... 
 Så hellere en god renovering.
 /Kent Glerup
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Martin Johansen [600~ (25-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ | 
  Dato :  25-12-06 20:51 |  
  |  
 
            Kent Glerup <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in
 news:l860p2p1r6g2tmvb0ngaunhnufmcon22ng@4ax.com: 
 > Så hellere en god renovering.
 Hvad nu hvis der allerede sidder en uoriginal på? Så bliver den gamle 
 uoriginale renoverede jo ikke bedre end den nye uoriginale   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Finn Guldmann (26-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Finn Guldmann | 
  Dato :  26-12-06 00:24 |  
  |  
 
            Kent Glerup skrev:
 >> Svigermors Ellers klippestabile, men aldrende, skoda favorit har pludeseligt
 >> fået et problem, og den fejlede intet i aftes da jeg selv trillede en lille
 >> tur i den.
 >> Ladelampen lyser. Hun siger kun meget svagt i tomgang, og når man gasser op
 >> lyser den kraftigere.
 >> Det er sikkert åbenlyst for jer kloge herinde hvad fejlen er?
 > Tjahh.. generatoren er dårlig. Muligvis kulene.
 > Hiv kablerne af batteriet, afmonter generatoren (let på en
 > Favorit/Felicia 1,3), og smid den ind til en autoelektrikker.
 > De burde kunne renovere den for mellem 500-700,-
 > Så skulle den være klaret.
 > 
 Ja, det kan nu også være noget der ikke har betydning for videre kørsel.
 Min gamle Opel har kørt med lysende ladelampe det sidste halve år.
 Den starter og kører hver gang jeg vil have den til det. Batteri kan 
 holde den strøm det skal og generatoren lever nok af det til at den 
 stadig kan starte her i den kolde tid hvor den ikke er særlig god til at 
 starte første gang.
 Hvad problemet er ved jeg stadig ikke, men bilen kører.   
-- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Uffe Ravn (26-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Ravn | 
  Dato :  26-12-06 13:06 |  
  |  
 
            Finn Guldmann wrote:
 > Min gamle Opel har kørt med lysende ladelampe det sidste halve år.
 >
 > Den starter og kører hver gang jeg vil have den til det. Batteri kan
 > holde den strøm det skal og generatoren lever nok af det til at den
 > stadig kan starte her i den kolde tid hvor den ikke er særlig god til
 > at starte første gang.
 >
 > Hvad problemet er ved jeg stadig ikke, men bilen kører.   
Defekt feltdiode.
 Mvjh. Uffe Ravn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Bonnesen (26-12-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Bonnesen | 
  Dato :  26-12-06 11:50 |  
  |   
            Jeps
 Ladelampen er "bare" en indikation på at der måske kan være fejl i 
 Generatoren.
 Da Generator er bygget til at lave "vekselstrøm" er der nogle indbygget 
 "ensretter" dioder der vender sinuskurverne lige - så der kan komme 
 "jævnstrøm" på Batteriet.
 Normalt er en Generator bygget med 3 plus / 3  minus / 3 
 feltdioder(Ladelampedioder) Og 97 % af alle generatorer nu med indbygget 
 laderelæ.
 De fleste generatorer er bygget  til kunne arbejde i de fleste bilers 
 levetid 200-300 t Km periode
 
 Men anskaf et Voltmeter (Kan købes for under 100kr i Harald "skrot#") 
 Maskimum ladespænding på batteri = 14,5 Volt (alt over betyder overladning 
 og måske defekt laderelæ - med defekt batteri til følge)
 
 Alt over 12 volt - med stor sandsynlighed ingen problemer.
 Under 12 = snart død startmotor(anskaf nyt batteri) hvis ikke andre 
 symptomer (f.eks. ovenstående , lys i ladelampe).
 
 Godt råd  : det kan ofte godt betale sig at at spørge efter ombyttere 
 (Findes bedst hos Autoelëktrikker). fremfor hos "hugger" da de tager cirka 
 50 % af hvad en ny koster og så kan  man nå at skifte 2-3 inden man finder 
 en der virker(Og måske kun i 5 måneder?)
 
 Kim
 
 "mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:458f9eac$0$57884$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Svigermors Ellers klippestabile, men aldrende, skoda favorit har 
 > pludeseligt
 > fået et problem, og den fejlede intet i aftes da jeg selv trillede en 
 > lille
 > tur i den.
 >
 > Ladelampen lyser. Hun siger kun meget svagt i tomgang, og når man gasser 
 > op
 > lyser den kraftigere.
 >
 > Det er sikkert åbenlyst for jer kloge herinde hvad fejlen er?
 >
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |