/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Hvilket vrag er det?
Fra : Jan Birk


Dato : 06-01-07 12:27

Fra EFS:
-------------------------
Danmark. Lillebælt. Als E. Gammel Pøl NE. Forbud mod ankring, fiskeri og
dykning på og ved vrag. Eksplosionsfare. Advarsel.

Tidligere EfS. 1/40 2006 (gentagelse).

Position. 54° 53,97´ N 10° 07,18´ E, vrag, forbudsområde.

Detaljer. Vraget på ovennævnte position indeholder sprængstoffer, som
kan medføre eksplosion og dermed fare for tab af menneskeliv, hvorfor
ankring, fiskeri med bundslæbende redskaber samt dykning er forbudt
inden for en afstand af 500 m fra ovennævnte position.

Note. Vrag og forbudsområde er vist i søkort.

Søkort. 152 (INT 1373), 103 (INT 1303).
------------------------

Nogen der ved hvad det er for en fyr?

/Jan

 
 
Johnny Christensen (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 06-01-07 12:32

Lyder som Motortorpedobåden S103
(uden at have checket positionen)

Danmarks mest dykkede vrag med dykkerforbud.
--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

"Jan Birk" <jb@invalid.domain.null> skrev i en meddelelse
news:459f86ca$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Fra EFS:
> -------------------------
> Danmark. Lillebælt. Als E. Gammel Pøl NE. Forbud mod ankring, fiskeri og
> dykning på og ved vrag. Eksplosionsfare. Advarsel.
>
> Tidligere EfS. 1/40 2006 (gentagelse).
>
> Position. 54° 53,97´ N 10° 07,18´ E, vrag, forbudsområde.
>
> Detaljer. Vraget på ovennævnte position indeholder sprængstoffer, som kan
> medføre eksplosion og dermed fare for tab af menneskeliv, hvorfor ankring,
> fiskeri med bundslæbende redskaber samt dykning er forbudt inden for en
> afstand af 500 m fra ovennævnte position.
>
> Note. Vrag og forbudsområde er vist i søkort.
>
> Søkort. 152 (INT 1373), 103 (INT 1303).
> ------------------------
>
> Nogen der ved hvad det er for en fyr?
>
> /Jan



Allan Hansen (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 06-01-07 12:42


"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:459f889a$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
> Lyder som Motortorpedobåden S103
> (uden at have checket positionen)
> Danmarks mest dykkede vrag med dykkerforbud.

Fra Dykinfo:
"S 103 Torpedebåd
Beskrivelse:
Kilde:$.EFS 1995 pkt 49/1478 Der er 4.12.1995 indført DYKKERFORBUD PÅ
VRAGET på pos WGS 84 54:53,97 10:07,18 med øjeblikkelig virkning pga store
mængder sprængstoffer i vraget.
Der advares mod ankring og fiskeri i et område med centrum i positionen
54.54,01 10.07,25 og radius 500 meter.
Gentaget i EFS 2000 pkt 1/2

Kilde:$.Bjarne Holm, Vamdrup stævn i 345 grader.
Et flot vrag, der står ret op og ned, uden de helt store skader fra trawl og
lignende, dog mangler den forreste maskinkanon, men den på agterdækket står
der stadig.
Ved agterenden og på dækket ligger der dybdebomber, som man skal holde sig
fra. Indenfor i døren til styrehuset sidder maskintelegrafen. Årsagen til,
at
den stadig sidder der, er nok, at den er af alurninium. Hvis man ikke har
for
store flasker på, skulle der være en mulighed for at kunne komme ind i den,
men pladsen er trang.
Der er mange små detaljer som kan være meget interessante at studere på
dækket, Begynd ikke at kravle ind i den første gang.
Der kan være en smule net på den men ikke noget af betydning.
BEMÆRK:Vær opmærksom på dybdebomberne, HOLD FINGERNE VÆK!!
Der kan være en del skibstrafik i området, og ikke alle skibe er lige gode
til at holde udkik efter dykkerskibe.

Søværns-Orientering nr. 18/76 7.maj 76.
Schnell-Boot S 103's sidste sejlads.
I de første majdage i 1945, i disse dage for 31 år siden, lakkede det store
verdensopgør i Europa mod enden. I Vesttyskland tromlede de amerikanske og
engelske panserkolonner ubønhørligt frem mod nordøst, medens de russiske
styr-
ker foretog det sidste stormløb mod rigshovedstaden Berlin.
I begyndelsen af måneden indledte feltmarshal Montgomery i sin kommandovogn
på Lüneburger Heide drøftelserne om krigsafslutningen med tyskerne. Alle
tyske
flådeenheder i de nordtyske farvande fik ordre til at stå nordover gennem
Sun-
det eller Bælterne. Blandt dem var Schnell-Boot S 103. Den 4. maj 1945,
samme
dag som den betingelsesløse tyske kapitolations dokumenter blev
underskrevet,
befandt motortorpedobåden sig i den sydlige del af Lille Bælt ud for Als i
nærheden af Mommark, da skæbnen indhentede den. Allierede jagerbombere, der
fløj konstant bevæbnede rekognosceringstogter over de danske farvande med
ord-
re om at angribe alt, hvad der bevægede sig på havets overflade, fik under
pa-
truljering over Lille Bælt øje på S 103. Motortorpedobåden blev angrebet med
raketter og sænket.
31 år skulle der gå, før det sidste kapitel af S 103's historie kunne
skrives.
I Søværns-Orientering Nr. 15 af 9. april i artiklen '15 granater fundet på
Færøerne' omtaltes et orienteringsmøde på Langelandsfort om farlige
genstande,
der kan findes på eller i havet eller liggende på stranden. Blandt
tilhørerne
til foredraget var et antal medlemmer fra en lokal sportsdykkerklub. Efter
mø-
det kontaktedes foredragsholderen af formanden for klubben. Han meddelte, at
klubbens medlemmer ofte dykkede ned til vraget af en tysk motortorpedobåd
syd-
øst for Mommark, men at han ved disse dykninger var lidt urolig, idet vraget
tilsyneladende havde dybdebomber ombord. Et par dage senere sendte han
Søvær-
nets Minørtjenste en deccaposition på vraget.
I det danske søkort over farvandsområdet var der ikke afmærket noget vrag på
den opgivne position, men da vanddybden over vraget var ca. 30 meter, og
vra-
get således ikke var farligt for sejladsen, var dette ikke så mærkeligt.
En af søværnets orlogskuttere udrustet med særligt
undervandsdetektionsudstyr,
der består af en sonar af særlig konstruktion, en såkaldt side-scan-sonar,
blev nogen tid senere sendt til den opgivne deccaposition. Undervandsdetek-
tionsudstyret viste, at der som opgivet lå et vrag på havbunden. en af
søvær-
nets svømmedykkere gik ned til vraget og kunne efter opstigningen melde, at
det var vraget af en tysk motortorpedobåd fra krigens tid med 5 dybdebomber
henne agter. Vraget stod lige på havbunden på 33 meter vand 3 sømil sydøst
for
Mommark, ca. 2 sømil fra kysten.
Søværnets Minørtjeneste er ved at undersøge mulighederne for at bortsprænge
vraget og dybdebomberne, men der er den vanskelighed forbundet hermed, at
vra-
get står lige i nærheden af et undervandskabel. I første omgang vil der i
Ef-
terretninger for Søfarende blive meddelt, at ankring og fiskeri med bundslæ-
bende redskaber er forbudt i området. (VBS/SMS)

SØVÆRNS-ORIENTERING Nr. 9/77 4. mar 77
Chefen for Schnellboot S 103 fortæller.
Søværns-orientering har flere gange fortalt om den tyske motortorpedobåd
S 103, der den 4. maj 1945 blev sænket af allierede jagerbombere ud for Mom-
mark på Als. Vraget blev fornylig fundet at svømmedykkere og stedet
undersøgt
af søværnets minører, der har fastslået, at bådens 8 dybdebomber ligger ved
siden af vraget. Undersøgelserne er endnu ikke afsluttet.
Søværns-Orienterings omtale blev bragt af danske dagblade og citeret i vest-
tyske aviser. Det blev læst af en organisation med det lange navn 'Deutsche
Dienststelle für die Benachrichtung der nächsten Angehöringen von Gefallenen
der ehemaligen deutschen Wehrmacht', der har sit hovedsæde i Berlin. Organi-
sationen, der navnlig helliger sig omsorg for krigergrave, opsporing af
pårø-
rende m.v., satte et efterforskningsarbejde igang, da arkivmateriale vedrø-
rende mange krigsskibe, herunder S 103, er gået tabt. Efter mange
anstrengel-
ser og ad mange omveje fik man endelig et resultat, da man fandt et overle-
vende besætningsmedlem, Obermaschinist Hans Schott i Neuss. Han kendte endnu
et par overlevende, og nu har man fundet 9, deriblandt bådens chef,
Oberleut-
nant z.S. Hans Wulf Heckel, som bor i Stelle-Ashausen. Her fortæller han,
hvad der skete den skæbnesvangre majdag:
'Den 2. maj 1945 overtog jeg kommandoen over Schnellboot S 103, der lå i
Svend
borg. Jeg var velkendt med tjenesten, da jeg i et par år havde været chef og
divisionschef ved en torpedobådsflotille i Middelhavet. S 103 var - med
undta-
gelse af enkelte krigserfarne - bemandet med unge uden fronterfaring. Uden
mu-
lighed for at give dem en grundig uddannelse fik jeg 2 dage efter min
ankomst
ordre til som den eneste krigsvante skibschef i den i Svendborg liggende
Schnellboot-skoleflotille at sejle til Flensborg for at undersøge, om de en-
gelske styrker allerede var trængt så langt frem. Man vidste kun med sikker-
hed, at de var stødt frem over Eider.
Den 4. maj omkring kl. 1400 løb vi ud i overskyet, delvis regnfuldt vejr. Om
bord befandt sig 32 mennesker, hvoraf adskillige, der ikke hørte til besæt-
ningen, men som skulle befordres til Flensborg. Luftrummet over Danmark og
Nordtyskland var bestandig fyldt med fjendtlige luftfartøjer.
Ca. 1 time efter afgangen blev båden ramt af en eksplosion og flere nedslag.
Gennem et hul i skyerne havde en jagerbomber opdaget os. Den angreb først
med
raketter, der blev en fuldtræffer, og næsten samtidig fik vi flere træffere
fra flyets kanoner. Uheldigvis var bådens 4 cm kanon og hele dens besætning
sat ud af spillet af raketten. Også vore øvrige våben blev sat ud af
spillet,
så vi var ganske forsvarsløse. Også bådens motorer blev ødelagt, og selvom
den
midterste motor endnu gik langsomt frem, kunne vi ikke mere manøvrere.
I den følgende halve time blev vi angrebet usfbrudt af 6 bombere - 2
to-motors
og 4 en-motors - indtil båden sank. Da vor redningsbåd var fuldstændig
gennem-
hullet, havde vi kun en kapokflåde til rådighed. Det lykkedes at anbringe
en-
kelte hårdtsårede i flåden. 6 lettere sårede eller uskadte besætningsmedlem-
mer, hvortil jeg selv hørte, måtte klare sig svømmende med blot et tag i
flå-
den. Efter tre kvarters forløb blev vi samlet op af en lille fiskerbåd fra
Mommark, som bragte os i land. Af de 32 ombordværende overlevede kun 12.
Jeg erfarede fra chefen for en opankret minestryger, at der ville blive
våben-
tilstand den næste morgen kl. 0800. Netop da vi var kommet i land i Mommark,
så vi ude i Lille Bælt en undervandsbåb, der blev angrebet og beskudt af et
kobbel på ca. 30 jagerfly, indtil den sank. Den nøjagtige position for sænk-
ningen kender jeg ikke', slutter Oberleutnant Heckel sin beretning. Han
bekla-
ger, at han ikke har fotografier fra S 103, hvilket skyldes den korte tid,
han
var chef om bord.
Den tyske organisation har i øvrigt anmodet søværnet om at tage skyldigt
hen-
syn til, at der kan være rester af besætningen i vraget, og det vil
naturlig-
vis ske. (MST)

Data efter Erich Gröner:
Navn : S 103
Byggeværft : Schlichting-Werft, Travemünde
Byggenummer : 1003
Tonnage : 109 BRT
Største længde : 34,94 meter
Største bredde : 5,28 meter
Dybgang : 1,67 meter
Maskinkraft : 6000 HK
Max skrueomdr. : 1630 omdr./min.
Topfart : 39 knob (72.2km/h)
Aktionslængde : 700 sømil ved 35 knob
Brandstoftanke : 13.500 liter


Kilde:$.Uddrag af artikel af Carsten Woetmann, fra Sportsdykkeren 6/1995
S-103 I DAG:
Mulighederne for at komme ud til S-103 er mange og de lokale dykkerklubber
er
at foretrække da de har den fornødne erfaring fra området. Da S-103 kun
ligger 3 sømil fra Mommark og 2 sømil fra kysten er sejltiden ikke det som
spiller den store rolle. Man kan kun lige nå at lave en dykkerplan og få
første hold i dragten, før man har bid og kan sende første hold i vandet med
bundtovet. Som alle andre steder i Danmark er vandet som regel grønt og går
over i et tiltagende mørke når man kommer ned på de 33 meter, men ved
Mommark
har man hørt om meget fint sigt i klart vand, så der er gode muligheder for
et fint dyk (Har næsten kunnet se overfladen fra bunden !)
Bunden rundt om S-103 er kedelig og et stykke fra båden begynder mudderet at
blive tykt (i mudderet ligger de fleste af de 20 omkommende og flere
dybhavsbomber. så NIX PILLE !) Selve båden 'virker' intakt og er kun lidt
begroet, så det er mulighed for at se enkeltheder og fornemme tingenes
funktion. Det meste iøjnefaldende ved båden er de to store torpedoporte i
hver sin side af stævnen og den store maskinkanon midtskibs bag styrehuset
og
kommandobroen. Det er muligt at stikke hovedet ind i styrehuset hvor alt
desværre er blevet 'ribbet'. Foran styrehuset er en firkantet luge/nedgang.
samt en rund brønd hvor forreste maskinkanon har stået i sin tid. Lige bag
bådens 40 mm kanon midtskibs, kan man se ned til den bageste af bådens tre
motorer. Båden har med disse tre motorer kunne skyde en anselige fart, så
bådene bar deres navn med rette.

EFTER 15 MINUTTER
Lige foran agterdækket rager skibets sidste maskinkanon godt op i landskabet
og på selve agterdækket ligger to små tromler. Den ene er på vej ud over
siden, og den anden halvt nede i en luge midt pil agterdækket. Disse
beholdere indeholder formodentlig tågesyre, så dem rører man ikke ved. Nu
har
man snart brugt de første 15 minutter på vraget og det er på tide at finde
bundtovet og begynde sin opstigning, der som altid fra denne dybde skal
indeholde et sikkerhedsdeko på 3 meter i 5 minuttet. S-103 er stadig et
besøg
værd. nar man tager højde for dybden og det faktum at båden sank i et meget
trafikeret område. så det gælder også her om at være godt afmærket. Der har
været uheld i området, dog uden tab af dykkere."

Allan Hansen



Ukendt (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-01-07 14:13

> Netop da vi var kommet i land i Mommark,
> så vi ude i Lille Bælt en undervandsbåd, der blev angrebet og beskudt af
> et
> kobbel på ca. 30 jagerfly, indtil den sank. Den nøjagtige position for
> sænk-
> ningen kender jeg ikke', slutter Oberleutnant Heckel sin beretning.

Er der nogen der kender til denne ubåd eller er den hævet?

Peter



joppe (06-01-2007)
Kommentar
Fra : joppe


Dato : 06-01-07 15:13

> Er der nogen der kender til denne ubåd eller er den hævet?


Der ligger en Ubåd 2 sømil stik øst for Mommark på 35m vand. Mon
ikke det skulle være den?

mvh Jesper


Allan Hansen (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 06-01-07 16:03


"joppe" <jesperbjerregaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1168092780.268100.321370@11g2000cwr.googlegroups.com...
Der ligger en Ubåd 2 sømil stik øst for Mommark på 35m vand. Mon
ikke det skulle være den?

Ligger Mommark ikke midt på Als ? Har du selv dykket på den ?
Der er historier om u-både mange steder i danske farvande, men når det
kommer til stykket så er de fisket op. Jeg kender kun til U571 ved Anholt og
den russiske u-båd ved Bornholm som er hele. Resten er vragstumper.

Allan Hansen



Johnny Christensen (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 06-01-07 16:38


"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:4Tn22OaMHHA.880@gud.bends.dk...
> Der er historier om u-både mange steder i danske farvande, men når det
> kommer til stykket så er de fisket op. Jeg kender kun til U571 ved Anholt
> og den russiske u-båd ved Bornholm som er hele. Resten er vragstumper.

Det er vel U251 du mener ved Anholt?
Men der ligger endnu en russer lidt ude i nordsøen. Den var på vej til
England?? som udstillingsbåd, da den smuttede ned. Ligger indenfor rimelig
sejlads fra den jyske vestkyst. Endnu en Whiskey klasse (Elektroboot kopi)
Det der var noget snak om for nogle år siden ved Als, var vist kun en bunke
vraggods som ikke kunne identificeres med sikkerhed som en ubåd.



Allan Hansen (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 06-01-07 17:20


"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:459fc24b$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...
> Det er vel U251 du mener ved Anholt?
Selvfølgelig. Det er altid spændende at dykke på en u-båd. Sidste gang jeg
var på U-251 gik både min og min makkers lygter ud lige efter vi havde
bundet på. Nu er en hel u-båd jo en lang cigar men det øgede stemningen med
den dunkle sigt. Det er i øvrigt et prægtigt syn at ligge 2 m foran stævnen
og kigge ned af "den grå dræber" Det ville jeg godt have et billed af i god
sigt.
> Men der ligger endnu en russer lidt ude i nordsøen. Den var på vej til
> England?? som udstillingsbåd, da den smuttede ned. Ligger indenfor rimelig
> sejlads fra den jyske vestkyst. Endnu en Whiskey klasse (Elektroboot kopi)
> Det der var noget snak om for nogle år siden ved Als, var vist kun en
> bunke vraggods som ikke kunne identificeres med sikkerhed som en ubåd.

ok. Den hedder U-406 men så er der vist heller ikke flere hele (
tilgængelige. Gert Normann fandt vist en fra WW1 for et par år siden )

Allan Hansen



Johnny Christensen (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 06-01-07 17:30


"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:459fcc22$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
Gert Normann fandt vist en fra WW1 for et par år siden )


Jeps, den er vist i forbindelse med Horns Rev arbejde. Den er knækket, men
ser ellers meget spændende ud.
Jeg så det tv program han fik lavet af fundet og undersøgelserne, desværre
tror beslutningstagerne i DR og TV2 man kun er interesseret i at se folk der
løber på ski... Så det bliver nok aldrig vist ;-(
En skam, for det var godt lavet, selv ikke-dykkere ville føle sig
underholdt.



TH (06-01-2007)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 06-01-07 17:55

Ubåden fra WW1 i nordsøen hedder U59,der er lidt video på dette link
http://www.jydskdyk.dk/U59DK/Startframset.htm

Den ligger på nogle og 30 m,og kan godt nåes med en god rib.

Venligst
TH
"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:459fcc22$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:459fc24b$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det er vel U251 du mener ved Anholt?
> Selvfølgelig. Det er altid spændende at dykke på en u-båd. Sidste gang jeg
> var på U-251 gik både min og min makkers lygter ud lige efter vi havde
> bundet på. Nu er en hel u-båd jo en lang cigar men det øgede stemningen
> med den dunkle sigt. Det er i øvrigt et prægtigt syn at ligge 2 m foran
> stævnen og kigge ned af "den grå dræber" Det ville jeg godt have et billed
> af i god sigt.
>> Men der ligger endnu en russer lidt ude i nordsøen. Den var på vej til
>> England?? som udstillingsbåd, da den smuttede ned. Ligger indenfor
>> rimelig sejlads fra den jyske vestkyst. Endnu en Whiskey klasse
>> (Elektroboot kopi)
>> Det der var noget snak om for nogle år siden ved Als, var vist kun en
>> bunke vraggods som ikke kunne identificeres med sikkerhed som en ubåd.
>
> ok. Den hedder U-406 men så er der vist heller ikke flere hele (
> tilgængelige. Gert Normann fandt vist en fra WW1 for et par år siden )
>
> Allan Hansen
>



Bjarne Rosenkrands (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne Rosenkrands


Dato : 06-01-07 16:41


"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:4Tn22OaMHHA.880@gud.bends.dk...
>
> "joppe" <jesperbjerregaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1168092780.268100.321370@11g2000cwr.googlegroups.com...
> Der ligger en Ubåd 2 sømil stik øst for Mommark på 35m vand. Mon
> ikke det skulle være den?
>
> Ligger Mommark ikke midt på Als ? Har du selv dykket på den ?
> Der er historier om u-både mange steder i danske farvande, men når det
> kommer til stykket så er de fisket op. Jeg kender kun til U571 ved Anholt
> og den russiske u-båd ved Bornholm som er hele. Resten er vragstumper.
>
> Allan Hansen

Jeg tror du mener U251 eller U534 (Som blev hævet i 1993)

U571 sank ved Irland
http://www.uboat.net/boats/u571.htm

Hilsen Bjarne



Søren Reinke (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Søren Reinke


Dato : 06-01-07 17:01

Allan Hansen wrote:
> "joppe" <jesperbjerregaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1168092780.268100.321370@11g2000cwr.googlegroups.com...
> Der ligger en Ubåd 2 sømil stik øst for Mommark på 35m vand. Mon
> ikke det skulle være den?
>
> Ligger Mommark ikke midt på Als ? Har du selv dykket på den ?
Midt på als ?

Nej Mommark er en havneby på als, så ligefrem midt på kan man ikke
kalde, nok mere på kanten :)


> Der er historier om u-både mange steder i danske farvande, men når det
> kommer til stykket så er de fisket op. Jeg kender kun til U571 ved Anholt og
> den russiske u-båd ved Bornholm som er hele. Resten er vragstumper.

Ligger der ikke nogle ud for høruphav hen imod drejet med overgangen til
kegnæs ?
Synes jeg at jeg kan huske nogle fra Sønderborg dykkerklub engang talte om.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke
www.Xray-Mag.com Your free online dive magazine
Download it in PDF, just like a real magazine

Allan Hansen (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 06-01-07 17:27


"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
news:459fc7b4$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
Nej Mommark er en havneby på als, så ligefrem midt på kan man ikke
kalde, nok mere på kanten :)

Ja, jeg husker galt. Der er jo også en færge mellem Søby og Mommark.

Allan Hansen




Søren Reinke (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Søren Reinke


Dato : 06-01-07 17:57

Allan Hansen wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
> news:459fc7b4$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Nej Mommark er en havneby på als, så ligefrem midt på kan man ikke
> kalde, nok mere på kanten :)
>
> Ja, jeg husker galt. Der er jo også en færge mellem Søby og Mommark.

Kender det godt, bare indrøm alderen trykker

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke
www.Xray-Mag.com Your free online dive magazine
Download it in PDF, just like a real magazine

Allan Hansen (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 06-01-07 19:26


"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
news:459fd4c5$0$136$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>Kender det godt, bare indrøm alderen trykker

Gråt hår er et privilegium, det meste skvatter af før det er blevet gråt

Allan Hansen




Allan Hansen (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 22-01-07 09:27


"Jan Birk" <jb@invalid.domain.null> skrev i en meddelelse
news:459f86ca$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Detaljer. Vraget på ovennævnte position .........

Jeg fandt lige en fin film med S-103:
http://www.lh-camera.com/

Allan Hansen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste