John Larsson wrote:
> "Preben Riis S¯rensen" <preben@esenet.dk> writes:
>
>>Hvorfor kan man ikke lave en turbine med så lave omdrejninger, at det er
>>realistisk at sætte en gearkasse på den og komme den i en bil? Vi ser bort
>>fraWankelmotorer. Hvorfor overgår en turbine ikke en stempelmotor i
>>brændstoføkonomi?
>>--
>
> Jeg går ud fra at du med turbiner her primært tænker på gasturbiner. Tja,
> principielt kan man jo analogt spørge sig hvorfor en jumbojet ikke kan
> flyve med en hastighed af 20 km/h. Man kan jo godt lave en vingeprofil der
> ikke "staller" ved så lave hastigheder, men en sådan profil er bare ikke
> effektiv ved højere hastigheder! Gasturbinens altoverskyggende fordel er
> jo at den en lille i forhold til andre kraftvarmemaskiner. Hvis man bygger
> den til meget lave omdrejninger, bliver den stor og klodset!
>
> John
Hej John og Preben
Måske har det noget med entropi at gøre - derfor er brændselsceller bare
sagen...:
Ben Wiens: The Future of Fuel Cells:
16. TEMPERAMENT vs TEMPERATURE:
http://www.benwiens.com/energy4.html#energy1.16
Citat: "...
A fuel cell creates electricity, which is a form of external energy,
directly from the energy in chemical fuels *without* an intermediate
conversion into thermal energy.
....
The virtual photons that are transferred during the chemical reactions
in a fuel cell have a very high temperament somewhere between 3,500° and
20,000° Kelvin.
....
The amount of external energy that can be extracted from all types of
internal energy is called the carnot ratio. The carnot ratio for virtual
photons of 3,500°K is however about 92% under normal conditions. This is
much higher than for real photons in a gas turbine with a mean
temperament of 1000°K and a carnot ratio of 72%. The carnot ratio is
based on a particular ambient temperature of the surroundings. The
carnot ratio only relates to the absolute temperature scale where
0°C=273.15°K degrees.
...."
-
Hvis man absolut skal via varmeenergi/temperaturforskelle!, så er
Stirlingmotoren faktisk den, der kan designes mest effektiv (nærmest en
ideel Carnot-maskine):
http://da.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor
Her er f.eks. en Stirlingmotor model, der kan drives af en varm hånd,
halvvarm kaffe eller en isklump:
Precision Stirling Engine:
http://www.gyroscope.com/d.asp?product=PRESTIRLING
Citat: "...Simply placing a cup of warm coffee/tea underneath is enough
for it to work. It can even work from the heat of your hand!..."
-
PS: Eller hvad en Tesla-turbine:
Invented by the creator of the AC power system this is a truly unique
technology that has been forgotten for nearly 100 years:
http://www.gyroscope.com/d.asp?product=TESLATURBINE
"...
# Proof of its efficiency compared to conventional turbines is still
questionable and needs more research.
# It has remain underdeveloped and hence design improvements are still
being made.
...."
Den har ingen traditionelle blade eller skovlhjul og det påstås at den
er støjsvag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_turbine
http://www.stanford.edu/~hydrobay/lookat/tt.html
Build a 15,000 rpm Tesla Turbine using hard drive platters:
http://www.instructables.com/id/E5R0LEN6OFEP287CZL/
http://masc2279.no-ip.org/www-bestdiysite.com/diy-engines/building-a-tesla-turbine-from-hard-drive-platters
-
Hvis man absolut vil have en forbrændingsmotor, kan den også fås som model:
4 Cylinder Gas Powered Engine:
http://www.gyroscope.com/d.asp?product=4CYLINDER
Måske kan den anvendes til at drive en bærbar computer? PS: den koster...
/Glenn