/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
gulvreklamer med "optisk bedrag" - hvordan~
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 19-12-06 12:16

For nogle år siden så jeg ofte (i tv) nogle reklamer på
gulvene i fx håndboldhallerne, som var malet på sådan
en måde at de havde en slags 3 d-virkning. Man så dem
også af og til på (eller ved) Formel 1-baner. Hvad hedder
denne teknik, og hvordan laves billederne?

Hedder det evt. noget med "anamorf"?

P.s. Jeg synes ikke jeg har lagt mærke til dem de sidste
par år.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere



 
 
N_B_DK (19-12-2006)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 19-12-06 12:29

In news:4587c9ff$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> typed:

> Hedder det evt. noget med "anamorf"?

Anamorf er når noget er trukket ud at korrekte proportioner.

--
MVH.
N_B_DK
Købes display print til en Panasonic NV-HS1000
Min mail add er gyldig.



Peter Knutsen (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 19-12-06 23:45

N_B_DK wrote:
> Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> typed:
>>Hedder det evt. noget med "anamorf"?
>
> Anamorf er når noget er trukket ud at korrekte proportioner.

Jeg så sådan en i Rom, da jeg var på studietur for cirka 8 år siden. Det
var et sidelokale med vægmalerier. Når man stod udenfor og kiggede ind,
så så det helt normalt ud, men hvis man gik ind i sidelokalet, så var
proportionerne fuldstændig forvrængede.

Det var en meget speciel oplevelse, og det er sikkert er berømt værk.
Nogen der ved hvad det hedder?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Martin Bak (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 19-12-06 23:49


"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
news:45886b55$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Det var en meget speciel oplevelse, og det er sikkert er berømt værk.
> Nogen der ved hvad det hedder?
>
LOL Det er jo fuldstændig håbløst at svare på, medmindre man var med dig
dernede. Du fortæller ikke hvor det var (udover at det var i Rom) Du
fortæller intet om motivet osv. osv.

Kom igen.

Martin



Bertel Lund Hansen (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-12-06 12:35

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> For nogle år siden så jeg ofte (i tv) nogle reklamer på
> gulvene i fx håndboldhallerne, som var malet på sådan
> en måde at de havde en slags 3 d-virkning.

Ja, jeg husker dem godt.

> Hvad hedder
> denne teknik, og hvordan laves billederne?

Jeg ved ikke hvad teknikken hedder (eller om den overhovedet
hedder noget specielt), men det var et dansk firma der lavede
det.

Der var sådan set ikke noget mystik ved det. Det var 'almindelig'
3d-tegning, men blot indrettet helt præcist efter hvor kameraerne
sad. Du kan jo kalde det "synsbedrag".

> P.s. Jeg synes ikke jeg har lagt mærke til dem de sidste
> par år.

Nej, de er forsvundet igen. De var nok ikke pengene værd.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Martin R. Ehmsen (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin R. Ehmsen


Dato : 19-12-06 12:52

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

Bertel Lund Hansen wrote:
> Herluf Holdt, 3140 skrev:
>> Hvad hedder
>> denne teknik, og hvordan laves billederne?
>
> Der var sådan set ikke noget mystik ved det. Det var 'almindelig'
> 3d-tegning, men blot indrettet helt præcist efter hvor kameraerne
> sad. Du kan jo kalde det "synsbedrag".

Det behøver ikke kun være kedelige reklamer på et gulv, man kan også
lave kunst:

http://www.rense.com/general67/street.htm

Mvh.
Martin R. Ehmsen
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.4.3 (Darwin)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFFh9JXoCiIG96jYfYRAnJ7AKDC6+mkteypydMEQFU7AN1ozTAcCwCgnoUG
kLjBHeimUQUoWkB0QDRVduY=
=hMyD
-----END PGP SIGNATURE-----

David T. Metz (19-12-2006)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 19-12-06 14:01

Martin R. Ehmsen skrev:
> -----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
> Hash: SHA1
>
> Bertel Lund Hansen wrote:

>> sad. Du kan jo kalde det "synsbedrag".
>
> Det behøver ikke kun være kedelige reklamer på et gulv, man kan også
> lave kunst:
>
> http://www.rense.com/general67/street.htm

Når det er kunst kalder man det gerne noget på fransk. Her "Trompe
l'oeil" (jeg kan ikke fransk, men det betyder vist nok "snyd af øjet").

David

Max (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 19-12-06 14:19

Hej Bertel

> Nej, de er forsvundet igen. De var nok ikke pengene værd.

Selve systemet ses jo hver dag ude i trafikken, nemlig på de
pile og cykler der asfalteres på vejbanen i hvidt.

Mvh Max



Nicolai (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 19-12-06 16:59


"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4587e6ab$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Bertel
>
>> Nej, de er forsvundet igen. De var nok ikke pengene værd.
>
> Selve systemet ses jo hver dag ude i trafikken, nemlig på de
> pile og cykler der asfalteres på vejbanen i hvidt.

Hvori består det optiske bedrag?

> Mvh Max
>
>



Herluf Holdt, 3140 (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 19-12-06 17:27

Nicolai skrev:

>> Selve systemet ses jo hver dag ude i trafikken, nemlig
>> på de pile og cykler der asfalteres på vejbanen i hvidt.

> Hvori består det optiske bedrag?

Kørebaneafmærkningerne er tegnet overdrevent lange,
hvis man ser dem fra oven eller fra siden, således at
de ser normale ud fra trafikantens skrå synsvinkel.
Det kaldes 'anamorfose' (anamorphosis).

Her er et andet link til en tidligere omtalte tegninger,
som illustrerer den 'anamorfotiske' virkning:
<
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.planetperplex.com/img/sys/beever_anamorphosis.jpg&imgrefurl=http://www.planetperplex.com/nl/julian_beever.html&h=206&w=600&sz=44&hl=da&start=41&tbnid=yImExe2tkvkwGM:&tbnh=46&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Danamorfose%26start%3D40%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3Dlang_da%26sa%3DN
>

--
Herluf :·)



Peter Knutsen (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 19-12-06 23:47

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Kørebaneafmærkningerne er tegnet overdrevent lange,
> hvis man ser dem fra oven eller fra siden, således at
> de ser normale ud fra trafikantens skrå synsvinkel.
> Det kaldes 'anamorfose' (anamorphosis).

Jeg husker også fra da jeg for mange år siden læste Fahrenheit 451 (i
dansk oversættelse), at reklameskiltene langs motorvejen var "strukket
ud" med en faktor 10, sådan at man kunne læse dem når man kørte forbi i
høj grad.

> Her er et andet link til en tidligere omtalte tegninger,
> som illustrerer den 'anamorfotiske' virkning:
> <
> http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.planetperplex.com/img/sys/beever_anamorphosis.jpg&imgrefurl=http://www.planetperplex.com/nl/julian_beever.html&h=206&w=600&sz=44&hl=da&start=41&tbnid=yImExe2tkvkwGM:&tbnh=46&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Danamorfose%26start%3D40%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3Dlang_da%26sa%3DN

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Bertel Lund Hansen (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-12-06 17:31

Nicolai skrev:

>> Selve systemet ses jo hver dag ude i trafikken, nemlig på de
>> pile og cykler der asfalteres på vejbanen i hvidt.

> Hvori består det optiske bedrag?

Ja, jeg var heller ikke lige med, men hvis man er lidt tolerant,
så er det jo lidt af samme teknik, nemlig at man maler
overdrevent langt for at få pilen til at se normal ud når den ses
et stykke forfra. Men der er ingen 3d-effekt hvilket nok er den
primære underholdningsfaktor ved de 'rigtige' billeder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jørgen Rasmussen (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Rasmussen


Dato : 19-12-06 20:40

Bertel Lund Hansen wrote:

>
> Nej, de er forsvundet igen. De var nok ikke pengene værd.
>

Nej. I udenlandsk fodbold bruges det.


Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

kjaer (19-12-2006)
Kommentar
Fra : kjaer


Dato : 19-12-06 21:46

Bertel Lund Hansen wrote:
> Herluf Holdt, 3140 skrev:
>
>> For nogle år siden så jeg ofte (i tv) nogle reklamer på
>> gulvene i fx håndboldhallerne, som var malet på sådan
>> en måde at de havde en slags 3 d-virkning.
>
> Ja, jeg husker dem godt.
>
>> Hvad hedder
>> denne teknik, og hvordan laves billederne?
>
> Jeg ved ikke hvad teknikken hedder (eller om den overhovedet
> hedder noget specielt), men det var et dansk firma der lavede
> det.
>
> Der var sådan set ikke noget mystik ved det. Det var 'almindelig'
> 3d-tegning, men blot indrettet helt præcist efter hvor kameraerne
> sad. Du kan jo kalde det "synsbedrag".
>
Almindelig 3d-tegning på et fladt gulv? Det er da mystisk. Hvordan gør man
det? Jeg tror det hedder perspektiv-tegning.


Michael Weber (20-12-2006)
Kommentar
Fra : Michael Weber


Dato : 20-12-06 04:11


"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:4587ce4b$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Herluf Holdt, 3140 skrev:
>
> > For nogle år siden så jeg ofte (i tv) nogle reklamer på
> > gulvene i fx håndboldhallerne, som var malet på sådan
> > en måde at de havde en slags 3 d-virkning.
>
> Ja, jeg husker dem godt.
>
> > Hvad hedder
> > denne teknik, og hvordan laves billederne?
>
> Jeg ved ikke hvad teknikken hedder (eller om den overhovedet
> hedder noget specielt), men det var et dansk firma der lavede
> det.
>
> Der var sådan set ikke noget mystik ved det. Det var 'almindelig'
> 3d-tegning, men blot indrettet helt præcist efter hvor kameraerne
> sad. Du kan jo kalde det "synsbedrag".
>
> > P.s. Jeg synes ikke jeg har lagt mærke til dem de sidste
> > par år.
>
> Nej, de er forsvundet igen. De var nok ikke pengene værd.

Eller fordi det er hurtigere at lægge ovenpå tv-signalet real-time på comp.
?
Tilbage i 2001 blev Takeo Kanadas EyeVision brugt af CBS i NFL superbowl til
at
lave replays, der giver indtryk af at man "flyver" over banen o.s.v.
Derfra til at placerer noget grafik er der formentlig ikke langt.
http://www.dr.dk/P1/harddisken/Udsendelser/Arkiv/2004/08/205523.htm
http://www.ri.cmu.edu/events/sb35/tksuperbowl.html


>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Med venlig hilsen
Michael Weber



Martin Bak (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 19-12-06 12:46


"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:4587c9ff$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> For nogle år siden så jeg ofte (i tv) nogle reklamer på
> gulvene i fx håndboldhallerne, som var malet på sådan
> en måde at de havde en slags 3 d-virkning. Man så dem
> også af og til på (eller ved) Formel 1-baner. Hvad hedder
> denne teknik, og hvordan laves billederne?
>
> Hedder det evt. noget med "anamorf"?
>
>

Tjeck ham her ud. På siden er der også gode billeder af hvordan det er
lavet.

http://users.skynet.be/J.Beever/pave.htm

Martin



Jens Axel Søgaard (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens Axel Søgaard


Dato : 19-12-06 17:59

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> For nogle år siden så jeg ofte (i tv) nogle reklamer på
> gulvene i fx håndboldhallerne, som var malet på sådan
> en måde at de havde en slags 3 d-virkning. Man så dem
> også af og til på (eller ved) Formel 1-baner. Hvad hedder
> denne teknik, og hvordan laves billederne?

Jeg har forsøgt at skitsere, hvordan man kan tegne en stang
på jorden. "Øje" angiver, hvorfra tegningen betragtes.
Stangen er det objekt, vi vil have øjet til at tro, det ser.
Når øjet ser stregen på jorden fra A til B, kan betragteren
ikke vide, om han ser en oprejst stang eller en streg på
jorden.

øje
\
\
\
\
|\
stang | \
|__\
A B
jord

Skal der produceres 3d-bogstaver skal man i gang med
vektorregning for at udregne bogstavernes projektion
fra rummet til jordplanen.

Det var beskrevet i et LMFK-blad for nogen tid siden.
Måske der er en, der har det liggende?

--
Jens Axel Søgaard

Brian Lund (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 19-12-06 18:33

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> For nogle år siden så jeg ofte (i tv) nogle reklamer på
> gulvene i fx håndboldhallerne, som var malet på sådan
> en måde at de havde en slags 3 d-virkning. Man så dem
> også af og til på (eller ved) Formel 1-baner. Hvad hedder
> denne teknik, og hvordan laves billederne?
>
> Hedder det evt. noget med "anamorf"?
>
> P.s. Jeg synes ikke jeg har lagt mærke til dem de sidste
> par år.

Jeg synes bestemt at have set dem ved flere fodboldkampe vist i TV
indenfor den seneste måned...


Brian

Brian (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-12-06 19:17

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:4587c9ff$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> For nogle år siden så jeg ofte (i tv) nogle reklamer på
> gulvene i fx håndboldhallerne, som var malet på sådan
> en måde at de havde en slags 3 d-virkning. Man så dem
> også af og til på (eller ved) Formel 1-baner. Hvad hedder
> denne teknik, og hvordan laves billederne?

Jeg synes af de andre svar omtaler ting der virkeligt er tegnet på gader og
stræder, men intet om din håndboldbane ller fodboldbane. Mener du ikke det
de laver når de to fodboldhold står og synger inden kampen, så kan man se
deres logo/klubsymbol i hver halvdel af midtercirklen?
Det har jo intet at gøre med de 3d-tegninger på gader der ellers snakkes om
her i tråden...



Herluf Holdt, 3140 (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 19-12-06 20:17

Brian skrev:

> Jeg synes af de andre svar omtaler ting der virkeligt er tegnet
> på gader og stræder, men intet om din håndboldbane eller
> fodboldbane. Mener du ikke det de laver når de to fodboldhold
> står og synger inden kampen, så kan man se deres logo/klubsymbol
> i hver halvdel af midtercirklen?

Nej, nej. (Jeg har i øvrigt aldrig nævnt fodboldbaner).
Det er forskellige firmalogoer og lignende, som har været
malet på selve banen i håndboldhaller. Og så mener jeg
at jeg har set flere af slagsen i kanten af de baner, hvor
der køres Formel 1.

Teknikken med den optiske "illusion" er i princippet den
samme, som den de kunstneriske gademalerier bruger.

Som Bertel nævner, var der et dansk firma, som lavede
en del af slagsen. Måske er de holdt helt op?

--
Herluf :·)



Sune Storgaard (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Sune Storgaard


Dato : 19-12-06 21:33

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Som Bertel nævner, var der et dansk firma, som lavede
> en del af slagsen. Måske er de holdt helt op?

De laves da stadigvæk, de er oftest at finde nede bag mållinjen i SAS liga
fodbold kampe. Ser ikke så meget håndbold eller andre sportsgrene ,udover
synkron petanque på tid, men de har vist også været flitting brugt i
håndbold haller.

Der var en overgang en snak om at de var "synsforstyrrende"; men tvivler på
det har ført til et forbud, nu hvor rullereklamer er blevet normale.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]



Martin Højriis Krist~ (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 19-12-06 21:34

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message
news:4587c9ff$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> For nogle år siden så jeg ofte (i tv) nogle reklamer på
> gulvene i fx håndboldhallerne, som var malet på sådan
> en måde at de havde en slags 3 d-virkning. Man så dem
> også af og til på (eller ved) Formel 1-baner. Hvad hedder
> denne teknik, og hvordan laves billederne?

Firmaet der står bag hedder Logopaint.
http://www.logopaint.com/

Ideen er at kameraerne jo optager 2d billeder, men øjet/hjernet omsætter
disse billeder til opfattelsen af 3d.
Hvis man laver et fladt 2d billede der giver det samme 2d billede i kameraet
som et 3d-objekt, så bliver hjerne snydt.

Jeg mener at de blev forbudt ved danske kampe fordi nogen mente de
distraherede.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter



Herluf Holdt, 3140 (20-12-2006)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 20-12-06 08:53

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Firmaet der står bag hedder Logopaint.
> http://www.logopaint.com/
>
> Ideen er at kameraerne jo optager 2d billeder, men øjet/hjernet
> omsætter disse billeder til opfattelsen af 3d.
> Hvis man laver et fladt 2d billede der giver det samme 2d billede
> i kameraet som et 3d-objekt, så bliver hjerne snydt.


Tak for det - og for linket.

Det var netop den slags billeder jeg tænkte på.

--
Herluf :·)



P.C. (20-12-2006)
Kommentar
Fra : P.C.


Dato : 20-12-06 13:08


Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Brian skrev:
>
> Nej, nej. (Jeg har i øvrigt aldrig nævnt fodboldbaner).
> Det er forskellige firmalogoer og lignende, som har været
> malet på selve banen i håndboldhaller. Og så mener jeg
> at jeg har set flere af slagsen i kanten af de baner, hvor
> der køres Formel 1.


De er nok malet blå, og der er så digitalt udskiftet med reklamer som
du ser på din skærm men ikke er der før de digitalt erstatter den
blå farve.


Peter Kai Jensen (20-12-2006)
Kommentar
Fra : Peter Kai Jensen


Dato : 20-12-06 23:45

P.C. wrote:

>> Nej, nej. (Jeg har i øvrigt aldrig nævnt fodboldbaner). Det er
>> forskellige firmalogoer og lignende, som har været malet på selve
>> banen i håndboldhaller. Og så mener jeg at jeg har set flere af
>> slagsen i kanten af de baner, hvor der køres Formel 1.
>
> De er nok malet blå, og der er så digitalt udskiftet med reklamer som
> du ser på din skærm men ikke er der før de digitalt erstatter den blå
> farve.

Muligvis, men i både fodbold og formel 1 har jeg af og til set
"forvrængede" reklamer, når der bruges en mindre almindelig
kameravinkel. Det skal nok være billigere end at lægge det på digitalt
bagefter. Med digitale reklamer er der dog mulighed for at tilpasse
reklamen til modtagerlandet, så det ender nok med at vinde frem.

--
PeKaJe
   > The Mac 'looks' the best I'd say, but I find it harder to use than XP.
   Then you have the IQ and computer proficiency of a 12 day old
   dried lump of donkey feces. -- Philip Callan in COLA

Martin Andersen (20-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 20-12-06 23:50

Peter Kai Jensen wrote:
> P.C. wrote:
>
>>> Nej, nej. (Jeg har i øvrigt aldrig nævnt fodboldbaner). Det er
>>> forskellige firmalogoer og lignende, som har været malet på selve
>>> banen i håndboldhaller. Og så mener jeg at jeg har set flere af
>>> slagsen i kanten af de baner, hvor der køres Formel 1.
>> De er nok malet blå, og der er så digitalt udskiftet med reklamer som
>> du ser på din skærm men ikke er der før de digitalt erstatter den blå
>> farve.
>
> Muligvis, men i både fodbold og formel 1 har jeg af og til set
> "forvrængede" reklamer, når der bruges en mindre almindelig
> kameravinkel. Det skal nok være billigere end at lægge det på digitalt
> bagefter. Med digitale reklamer er der dog mulighed for at tilpasse
> reklamen til modtagerlandet, så det ender nok med at vinde frem.
>
og tilskuerne i stadionet kan ikke se dem :)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste