"Mads Eriksen" <me@ingen.emails_tak> skrev i en meddelelse
news:4581776a$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg er ved at anskaffe mig et reservehjul.
> Min vogn har Alu hjulfælge. Som reserve har jeg købt en
> fælg af stål (for at spare penge) og fået den monteret med
> dæk.
> I en CV vejledning står der at monterer man et reservehjul
> med stålfælg, så SKAL hjulboltene være af stål og at
> hjulbolte til Alu. fælge ikke må anvendes til stålfælge.
>
> En lokal dækspecialist, som har monteret dæk på biler de
> sidste 20 år, siger, at det er det rene sludder.
>
> Hvad skal man nu stole på?
>
>
> --
> Venlig hilsen Mads
Mine bolte til alufælge er stål. og det er de vist alle sammen,
Det der menes må være at hovedet på bolten skal passe til profilen i hullet
i fælgen. Der er flere typer og størrelser - og en forkert vil 100% sikkert
ødelægge anlægget i alufælgen så bolten derefter kan arbejde sig løs og i
risikere at tabe hjulet.
Så begge har sådanset ret.
Obs på at aluhjul skal tilspændes med moment, køre og derefter efterspændes!
Nogle fælge og herunder vel altid stålfælgene, har koniske huller hvor
boltene, når de spændes, centrere i hullerne - og så har jeg haft alufælge
med fladt anlæg for bolten, men hvor diameter på hovedet og bolten passede
præcis i hullet i fælgen. Hvilket bevirkede at hullerne, da fælgene blev
gamle, blev ovale og da centreringen pga. huldiametrenn om navet heller ikke
passede på 100/ dele mere, kasserede vi fælgene da hjulene altid virkede
ubalancerede. Sad simpelthen ikke ordentlig fast når der blev fyret op.
Der er sikkert nogle der både er koniske og passer præcis i hullet.
Igen, bolten skal passe til fælgen. Du må ha spurgt lidt 3 kantet.
Helt ærligt har jeg aldrig haft fat i de4 nuværende og aner ikke hvordan de
ser ud. Det ordner dækmanden.
For øvrigt har netop afbalancering og pasning fælgens centerhullet om navet
på CV været oppe før. Det sigers at det kan mærkes hvis cv hjulene ikke er i
balance.Og folk fortalte, at man ofte så stort på det. Er hullet i fælgen
for stort kan man få en mellemring.
Jeg mener at vognen og bilen kasseres til syn hvis centerhullet er for
stort! Hvis det opdages selvfølgelig.
Men det er vel rutine i et dækcenter.
mvh