/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Udmåling af mc-stel
Fra : EK


Dato : 14-12-06 02:13

Håber der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man med en rimelig
nøjagtighed kan måle sig frem til om et stel er lige, uden at strippe mc-en
fuldstændigt.
Jeg kender en god metode, når man står med et nøgent stel, men jeg vil ikke
gerne splitte hele skidtet ad, så...... kom frisk.

Tak på forhånd

Erik
ST 1100 der kører og en MZ TS 250/1 jeg gerne vil udmåle før jeg starter et
vinterprojekt



 
 
Ukendt (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-12-06 09:34


"EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4580a432$0$3522$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Håber der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man med en rimelig
> nøjagtighed kan måle sig frem til om et stel er lige, uden at strippe
> mc-en
> fuldstændigt.
> Jeg kender en god metode, når man står med et nøgent stel, men jeg vil
> ikke
> gerne splitte hele skidtet ad, så...... kom frisk.
>
Denne skulle kunne gøre det http://www.profiproducts.com/profilasercat.html
Men hvem der lige har denne på værkstedet, ved jeg ikke.
Jeg har den ikke endnu, selv om Joerg Kroneberger fra Profi, har forsøgt
flere gange at sælge mig en
Der har lige været andet at bruge penge til.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


Armand (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-12-06 15:03


"Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:45810c61$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:4580a432$0$3522$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Håber der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man med en rimelig
>> nøjagtighed kan måle sig frem til om et stel er lige, uden at strippe
>> mc-en fuldstændigt....... kom frisk.
>>
> Denne skulle kunne gøre det
> http://www.profiproducts.com/profilasercat.html

- - - som egentlig kun viser om baghjulet står skævt i forhold til kæden
(som må formodes at løbe "på langs") :-|

Jeg har i foråret foreslået følgende simple metode:
- - - -for det beløb som man er villig til at bruge på mekaniker, kan man så
rigeligt
købe et digitalt waterpas (som til efterfølgende brug egentlig hedder
"loddestok").
Brug dét som følger:
- Stil modellen på centralstøtteben og trim med blik/lign. under den ene
side af støttebenet indtil baghjulet jvf. loddestokken står lodret.
For præcisionens skyld bør man bruge endnu et waterpas/loddestok til at
kontrollere at det digitale holdes lodret "den anden vej" under
målingen, dette er især vigtigt ved den efterfølgende måling!
- Mål dækkenes faktiske bredde (et skarpkantet og ret brædt på begge
sider af dækket og efterfølgende måling af mellemrummet giver et præcist
tal!)
- Hold (spænd) et længere brædt ind til bagdækkets ene side og lad det
række fremover, helt op på siden af forhjulet, og ret i første omgang
fordækket ind parallelt(!) efter dette.
Mål afstanden mellem fordækkets side(r)og brædtet(ens mål = parallel!)
- Målet bør være det halve af den tidligere målte forskel på for hhv.
bag -dæk!
Er man i tvivl tages samme mål på den anden side af dækkene!

Det herigennem tagne mål viser hvorvidt at hjulene køre i samme spor
efter hinanden og hvis det er en kædetrukket motorcykel kan
man rette en evt. forekommende skævhed ind v.h.a. bagakslens
kædeopspænding; hvorimod man på en kardan-trækker bliver nødt til at
leve med den givne skævhed, som meget vel kan have forekommet fra
fabrikken af (hvem kender du der foretager omtalte måling på sin nye
motorcykel?)

Det der derimod er interessant, og som du synes at kunne se, er om
forhjulet står lodret - Og dét kontrolleres som følger:


- Find nogle klodser der har samme højde som den pågældende forskel
mellem fordæk/brædt og fiksér hjulene med førnævnte brædt langs hjulene
og klodserne til at optage luftrummet mellem fordæk og brædt. Når dét er
gjort står motorcyklen (stadig) lodret og hjulene er rettet ind på linie!
- Mål derefter i hvilken grad at forhjulet står lodret v..h.a. den
digitale loddestok supleret med den ekstra på siden!
Verificér evt. baghjulets lod endnu engang og hvis forholdet ikke er
tilfredsstillende, så foretage samme mål på den anden side af hjulene:
hvis der forekommer en modsvarende skævhed på den anden side må det
skyldes en unøjagtighed i målingen, hvorimod samme skævhed er en
bekræftigelse! - - - -

Jeg har i mellemtiden haft et digi-waterpas i hånden og er blevet mindet om
at sådanne også har en nul-stillings-funktion som man kan udnytte i stedet
for at klodse støttebenet op - Målet på forhjulet viser derefter afvigelse i
forhold til nulstillingen (baghjulet), som burde være 0°



--

Armand.






EK (14-12-2006)
Kommentar
Fra : EK


Dato : 14-12-06 16:00


Armand <kim-armand@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:45815985$0$13956$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
> news:45810c61$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> > news:4580a432$0$3522$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >> Håber der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man med en rimelig
> >> nøjagtighed kan måle sig frem til om et stel er lige, uden at strippe
> >> mc-en fuldstændigt....... kom frisk.
> >>
> > Denne skulle kunne gøre det
> > http://www.profiproducts.com/profilasercat.html
>
> - - - som egentlig kun viser om baghjulet står skævt i forhold til kæden
> (som må formodes at løbe "på langs") :-|
>
> Jeg har i foråret foreslået følgende simple metode:
> - - - -for det beløb som man er villig til at bruge på mekaniker, kan man

> rigeligt
> købe et digitalt waterpas (som til efterfølgende brug egentlig hedder
> "loddestok").
> Brug dét som følger:
> - Stil modellen på centralstøtteben og trim med blik/lign. under den ene
> side af støttebenet indtil baghjulet jvf. loddestokken står lodret.
> For præcisionens skyld bør man bruge endnu et waterpas/loddestok til at
> kontrollere at det digitale holdes lodret "den anden vej" under
> målingen, dette er især vigtigt ved den efterfølgende måling!
> - Mål dækkenes faktiske bredde (et skarpkantet og ret brædt på begge
> sider af dækket og efterfølgende måling af mellemrummet giver et præcist
> tal!)
> - Hold (spænd) et længere brædt ind til bagdækkets ene side og lad det
> række fremover, helt op på siden af forhjulet, og ret i første omgang
> fordækket ind parallelt(!) efter dette.
> Mål afstanden mellem fordækkets side(r)og brædtet(ens mål = parallel!)
> - Målet bør være det halve af den tidligere målte forskel på for hhv.
> bag -dæk!
> Er man i tvivl tages samme mål på den anden side af dækkene!
>
> Det herigennem tagne mål viser hvorvidt at hjulene køre i samme spor
> efter hinanden og hvis det er en kædetrukket motorcykel kan
> man rette en evt. forekommende skævhed ind v.h.a. bagakslens
> kædeopspænding; hvorimod man på en kardan-trækker bliver nødt til at
> leve med den givne skævhed, som meget vel kan have forekommet fra
> fabrikken af (hvem kender du der foretager omtalte måling på sin nye
> motorcykel?)
>
> Det der derimod er interessant, og som du synes at kunne se, er om
> forhjulet står lodret - Og dét kontrolleres som følger:
>
>
> - Find nogle klodser der har samme højde som den pågældende forskel
> mellem fordæk/brædt og fiksér hjulene med førnævnte brædt langs hjulene
> og klodserne til at optage luftrummet mellem fordæk og brædt. Når dét er
> gjort står motorcyklen (stadig) lodret og hjulene er rettet ind på linie!
> - Mål derefter i hvilken grad at forhjulet står lodret v..h.a. den
> digitale loddestok supleret med den ekstra på siden!
> Verificér evt. baghjulets lod endnu engang og hvis forholdet ikke er
> tilfredsstillende, så foretage samme mål på den anden side af hjulene:
> hvis der forekommer en modsvarende skævhed på den anden side må det
> skyldes en unøjagtighed i målingen, hvorimod samme skævhed er en
> bekræftigelse! - - - -
>
> Jeg har i mellemtiden haft et digi-waterpas i hånden og er blevet mindet
om
> at sådanne også har en nul-stillings-funktion som man kan udnytte i stedet
> for at klodse støttebenet op - Målet på forhjulet viser derefter afvigelse
i
> forhold til nulstillingen (baghjulet), som burde være 0°
>
>
>
> --
>
> Armand.
>

Tak til Flemming og Armand.
Det laserudstyr ser jo spændende ud og jeg elsker nyt legetøj, så hjertet
hoppede lige en ekstra gang, meeeen.... det ser dyrt ud og da jeg
sandsynligvis kun får brug for det en enkelt gang såehhhhhh..... Jeg tror,
jeg holder mig til Armands gode beskrivelse - for mig at se er det en
forholdsvis præcis måde at gøre tingene på og så er det billigt at købe et
par ligekantede brædder
Tak for hjælpen !

Erik



Ukendt (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-12-06 16:05


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45815985$0$13956$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Denne skulle kunne gøre det
>> http://www.profiproducts.com/profilasercat.html
>
> - - - som egentlig kun viser om baghjulet står skævt i forhold til kæden
> (som må formodes at løbe "på langs") :-|
>
Prøv at kikke lidt længre ned på siden om PROFI LASER BAT , er vist til lidt
mere end baghjul

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Armand (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-12-06 16:55


"Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:4581682b$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45815985$0$13956$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>>> Denne skulle kunne gøre det
>>> http://www.profiproducts.com/profilasercat.html
>>
>> - - - som egentlig kun viser om baghjulet står skævt i forhold til kæden
>> (som må formodes at løbe "på langs") :-|
>>
> Prøv at kikke lidt længre ned på siden om PROFI LASER BAT , er vist til
> lidt mere end baghjul
>
UPS!
Men dét er da en umådelig teknisk metode at måle sporingen på når et par
brædder eller metal-skinner kan gøre det samme!

--
Armand.
(der udemærket godt kan se gadget-værdien)



Morten Dahl (19-12-2006)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 19-12-06 22:10


"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:45815985$0$13956$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
> news:45810c61$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4580a432$0$3522$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Håber der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man med en rimelig
>>> nøjagtighed kan måle sig frem til om et stel er lige, uden at strippe
>>> mc-en fuldstændigt....... kom frisk.
>>>
>> Denne skulle kunne gøre det
>> http://www.profiproducts.com/profilasercat.html
>
> - - - som egentlig kun viser om baghjulet står skævt i forhold til kæden
> (som må formodes at løbe "på langs") :-|
>
>snippet en lang forklaring)

Nu har jeg efterhånden set rigtigt mange smadrede cykler.

Og i 99% af tilfældene er det skadeslidte område kronrør´s vinkel.

Dernæst er det bagsvingre der er skæve (hvis MC har slået kolbøtter)

Nu er det sådan, at de fleste MC kører forlæns ind i ting..

Og i "gamle dage" skete der det at forgaffel benene bøjede. og i værste fald
blev forgaffelbroerne bukkede.

Men med nutidens USD forgafler med yderør på mellem 50-55mm forplanter
kraften sig op gennem gaflen og broerne (også meget stærke idag) og bøjer
stellet der hvor kronrør er svejst på.

Og selv en minimal skævhed kan altså give en yderst nervøs anlagt MC. såvel
kronrørsvinkel som efterløb er blevet meget mindre.

Det er dog en rimelig simpel opgave at må efter. man slår efterløb (og hvis
man har købt laservaterpas, så også kronrørsvinkel) samt akselafstand op.

Er disse 2/3 mål okay, kan man godt gå ud fra at cyklen ikke er skæv, skulle
forhjulet været vredet ud af lod, ville en deformering af kronrørsområdet
med garanti også have taget skade.

En anden faktor er forgaffelben der ved selv let styrt bliver "vredet" i
broerne. den nemmeste måde at efterse dette, er ved at teste forgaflen´s
vandring. "bider" den skal man være på vagt.
Ofte vil forskærm også enten være sprækket, eller sidde i spænd.

Dog kan vredne forgaffelben ofte kureres ved at hæve cyklen fra jorden og
afmontere forhjul, derefter løsnes forgaffel benene i broerne, og monteres
på plads. hjul monteres og det checkes om den "bider"'

Dette er langtfra en komplet liste over fejl der kan forekomme, men
ihvertfald de mest sandsynlige beviser på et styrt.

--

Morten Dahl
Husaberg 650 SM og Husaberg 650 Enduro



EK (20-12-2006)
Kommentar
Fra : EK


Dato : 20-12-06 00:43


Morten Dahl <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en
nyhedsmeddelelse:45885534$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> >
> >snippet en lang forklaring)
>
> Nu har jeg efterhånden set rigtigt mange smadrede cykler.

Nu er den heldigvis ikke smadret - jeg tror egentlig ikke en gang den har
været udsat for noget voldsomt. Grunden til mit ønske om udmåling er at
stop(-klodsen) til styreudslag mangler og at den har en lille bule i tanken,
fordi gaffelbenet kan ramme denne. Nu drejer det sig jo om en MZ, så det kan
jo være stopperen bare er "faldet af" af sig selv

> Dernæst er det bagsvingre der er skæve (hvis MC har slået kolbøtter)

For en sikkerheds skyld vil jeg netop også udmåle denne...

> Og i "gamle dage" skete der det at forgaffel benene bøjede. og i værste
fald
> blev forgaffelbroerne bukkede.

You tell me... selv svingarmene på en BMW med svingarmsophæng kunne jeg slå
skæve, da jeg ramte en madkasse i siden, fordi han "overså" sin vigepligt.
Men det er mange år siden.

> bøjer stellet der hvor kronrør er svejst på.
>
> Og selv en minimal skævhed kan altså give en yderst nervøs anlagt MC.
såvel
> kronrørsvinkel som efterløb er blevet meget mindre.

Den føles ikke skæv og kører heller ikke "nervøst" og jeg er måske også en
lille smule hysterisk med den opmåling, men da det jo er nemt at måle, så
gør jeg det for en sikkerheds skyld, inden jeg går i gang med mit
vinterprojekt.

> Det er dog en rimelig simpel opgave at må efter. man slår efterløb (og
hvis
> man har købt laservaterpas, så også kronrørsvinkel) samt akselafstand op.
>
> Er disse 2/3 mål okay, kan man godt gå ud fra at cyklen ikke er skæv,
skulle
> forhjulet været vredet ud af lod, ville en deformering af kronrørsområdet
> med garanti også have taget skade.
>
Tak for denne henvisning, det tager jeg lige med i opmålingen

> Dette er langtfra en komplet liste over fejl der kan forekomme, men
> ihvertfald de mest sandsynlige beviser på et styrt.
>
> --
>
> Morten Dahl
> Husaberg 650 SM og Husaberg 650 Enduro
>
mvh
Erik



Morten Dahl (20-12-2006)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 20-12-06 01:06


"EK" <downloading@webspeed.dk> wrote in message
news:458878f6$0$3477$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>

>
> Nu er den heldigvis ikke smadret - jeg tror egentlig ikke en gang den har
> været udsat for noget voldsomt. Grunden til mit ønske om udmåling er at
> stop(-klodsen) til styreudslag mangler og at den har en lille bule i
> tanken,
> fordi gaffelbenet kan ramme denne. Nu drejer det sig jo om en MZ, så det
> kan
> jo være stopperen bare er "faldet af" af sig selv

Forløb mig nok også lidt med alle forklaringerne.. jeg er mest vant til
nyere sportsmc.. og førnævnte forklaring var mere rettet på disse.


>
> You tell me... selv svingarmene på en BMW med svingarmsophæng kunne jeg
> slå
> skæve, da jeg ramte en madkasse i siden, fordi han "overså" sin vigepligt.
> Men det er mange år siden.

Rammer man noget head-on med høj hastighed (50+) bukker man alt, selv nye
forgafler med yderrør på 50+mm. har set cykler hvor benene var brækket, men
i de tilfælde er man ikke i tvivl om at stellet har taget skade :)



>>
>> Og selv en minimal skævhed kan altså give en yderst nervøs anlagt MC.
> såvel
>> kronrørsvinkel som efterløb er blevet meget mindre.
>
> Den føles ikke skæv og kører heller ikke "nervøst" og jeg er måske også en
> lille smule hysterisk med den opmåling, men da det jo er nemt at måle, så
> gør jeg det for en sikkerheds skyld, inden jeg går i gang med mit
> vinterprojekt.

Igen, det med nervøsiteten var møntet på sports cykler. jeg har prøvet
sådanne cykler, hvor stellet ikke så skævt ud, men hvor man ved at presse
maskinen lidt, lynhurtigt kunne mærke at et eller andet var galt.

Jeg gør en del i ræcer maskiner, og mange af dem har jo haft skader..

Et andet give away på bukket kronrør, er at aluprofilerne der går fra
kronrør og ned forbi motoren, har buler indad oppe ved kronrøret grundet
deformeringen ved at ændre kronrørsvinklen. og sidder typepaden på dette
område vil der ofte være luft imellem typeplade og stel.

men nå, nu forløber jeg mig igen :)


>>
> Tak for denne henvisning, det tager jeg lige med i opmålingen

Ingen problem.. men igen, tror sku ikke du skal være så nervøs, den skal sku
nok være lige. jeg ville koncentrere min energi om at checke det for
svagheder grundet rust.
>
--

Morten Dahl



EK (20-12-2006)
Kommentar
Fra : EK


Dato : 20-12-06 01:53


> > Nu drejer det sig jo om en MZ, så det kan
> > jo være stopperen bare er "faldet af" af sig selv
>
> Forløb mig nok også lidt med alle forklaringerne.. jeg er mest vant til
> nyere sportsmc.. og førnævnte forklaring var mere rettet på disse.
>

Det synes jeg nu ikke - selv en MZ skal jo være lige, selv om jeg godt er
klar over at højere hastigheder hurtigere vil vise "skævheder"
> >
KLIP

> Rammer man noget head-on med høj hastighed (50+) bukker man alt, selv nye
> forgafler med yderrør på 50+mm. har set cykler hvor benene var brækket,
men
> i de tilfælde er man ikke i tvivl om at stellet har taget skade :)
>
Jeg ramte dengang med ca. 120 km/h
>
> >>
> >> Og selv en minimal skævhed kan altså give en yderst nervøs anlagt MC.
> > såvel
> >> kronrørsvinkel som efterløb er blevet meget mindre.
> >
> > Den føles ikke skæv og kører heller ikke "nervøst" og jeg er måske også
en
> > lille smule hysterisk med den opmåling, men da det jo er nemt at måle,

> > gør jeg det for en sikkerheds skyld, inden jeg går i gang med mit
> > vinterprojekt.
>
> Igen, det med nervøsiteten var møntet på sports cykler. jeg har prøvet
> sådanne cykler, hvor stellet ikke så skævt ud, men hvor man ved at presse
> maskinen lidt, lynhurtigt kunne mærke at et eller andet var galt.

Igen - også en MZ kan ved skævhed opføre sig nervøst - vil jeg tro.
KLIP

> > Tak for denne henvisning, det tager jeg lige med i opmålingen
>
> Ingen problem.. men igen, tror sku ikke du skal være så nervøs, den skal
sku
> nok være lige. jeg ville koncentrere min energi om at checke det for
> svagheder grundet rust.
> >
> --
>
> Morten Dahl
>
Jeg er nu egentlig heller ikke så nervøs, men jeg gider bare ikke begynde at
pille skidtet fra hinanden (checke for bl.a. rust) lakere mc´en, sætte den
sammen og så opdage at den er skæv.
Jeg går jo kun i gang med projektet af lyst for pilleri og for sjov ( har
allerede fået mange bemærkninger fra kami´erne om MZ).
Ellers kører jeg også på en "lidt" hurtigere maskine om sommeren

Jeg takker for dine input.
mvh
Erik



Kim Svensson (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Svensson


Dato : 14-12-06 21:02

Bar kny på, hvis det er skævt, harjeg et lige stel m papirer, det skal
ikke koste mange basseører

MVH

Kim


BMW R100RS

MZ 251 Saxon


On Thu, 14 Dec 2006 02:12:58 +0100, "EK" <downloading@webspeed.dk>
wrote:

>Håber der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man med en rimelig
>nøjagtighed kan måle sig frem til om et stel er lige, uden at strippe mc-en
>fuldstændigt.
>Jeg kender en god metode, når man står med et nøgent stel, men jeg vil ikke
>gerne splitte hele skidtet ad, så...... kom frisk.
>
>Tak på forhånd
>
>Erik
>ST 1100 der kører og en MZ TS 250/1 jeg gerne vil udmåle før jeg starter et
>vinterprojekt
>


reloadtriumph (21-12-2006)
Kommentar
Fra : reloadtriumph


Dato : 21-12-06 16:52

Hej er der nogen der har nogle mål på ovennævnte?

Vh. Jacob


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste