"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse
news:45da5164$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45813b8d$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Til gengæld tænker de færreste totakts-ejere over at de i bund og grund
>> kører med (stempel) kompressor
>
> Eller turbo
> Ladetrykket fra en velfungerende ekspansionsudstødning kan ligge på
> omkring 0,4 - 0,45 bar.
Mnjaarh :-/
Selv regulær turboladning af firetaktere foregår ikke med meget mere end 10%
overtryk. Godt og vel en halv bars mer-tryk svarer i grund til en
kompressionsforøgelse på det samme, og at gå fra 1:11 og til 1:16,5 er altså
en voldsom handling :-|
> Ladetryk på indsugningssiden kan godt anvendes på "alm" totaktere, men gør
> efter min overbevisning ingen gavn for andet end topeffekten.
> Den gennerelle effekt vil dale, men topeffekten vil kunne stige ved
> korrekt trimning. Dvs motoren blir mere "peaky"
> Samme effekt som opnås ved at øge primær kompressionen.
Brugen af reedventiler i indsugningen har da netop til formål at fylde så
meget på som muligt uden at noget får lov til at slå tilbage i systemet, og
et af argumenterne for reedventiler er netop et bedre brundtræk hhv. et
bredere effektområde :-|
At enhver forbedring af bunden på en totakter hurtigt benyttes til at pumpe
endnu mere topeffekt ud motorerne ud fra devisen "bare der forbliver mindst
samme bundtræk som hidtil", er en ganske anden sag!