/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Er DSG gearet ikke noget opreklameret fis?
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 25-10-06 20:02

Hej

Jeg var i dag ude og prøve en Seat Altea 2,0 TDI 140hk med DSG gear.

Jeg kan ud fra et teknisk synspunkt godt se det smarte i DSG gearet, men
helt ærlig. Når man læser om det, så læser man "...skifter uden at mærke
det...", "...bedste valg..." osv, osv.

Min første tanke var at: "Det er jo bare et automatgear!". Det skiftede
_ikke_ umærkbart. Det var meget tydeligt et automatgear som jeg bestemt
ikke synes overgår hverken de ældre i VW's eget program, BMW'er eller
Mercedeser's. Under normal acceleration gjorde min søsters 14 år gamle
Volvo 940 det ligeså godt som Altea'n. Det går bedre ved fuld
acceleration med DSG, men helt ærligt. Hvor mange drøner afsted med
speederen i bund hver gang de skal op i fart???

Desuden synes jeg den kørte irriterende lavt i omdrejningerne. Den
insisterede på at sejtrække ved 1500 omdrejninger hvis jeg ønskede en
konstant fart omkring de 80km/t.

Prøvede også en Touraeg et-eller-andet i dag med "normalt" automatgear
og det fungerede da ligeså fint som DSG gearet.

Er det bare mig der synes, at det er opreklameret (med god success)
eller hvad?

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

 
 
Lars Knudsen (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 25-10-06 20:44

On Wed, 25 Oct 2006 21:01:36 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Jeg var i dag ude og prøve en Seat Altea 2,0 TDI 140hk med DSG gear.
>
>Jeg kan ud fra et teknisk synspunkt godt se det smarte i DSG gearet, men
>helt ærlig. Når man læser om det, så læser man "...skifter uden at mærke
>det...", "...bedste valg..." osv, osv.
>
>Min første tanke var at: "Det er jo bare et automatgear!". Det skiftede
>_ikke_ umærkbart. Det var meget tydeligt et automatgear som jeg bestemt
>ikke synes overgår hverken de ældre i VW's eget program, BMW'er eller
>Mercedeser's. Under normal acceleration gjorde min søsters 14 år gamle
>Volvo 940 det ligeså godt som Altea'n. Det går bedre ved fuld
>acceleration med DSG, men helt ærligt. Hvor mange drøner afsted med
>speederen i bund hver gang de skal op i fart???

Jeg har trillet rundt i en Octavia 2.0TDI 140hk med DSG en lille
måneds tid. Før der en 2002 BMW 530dA.

Ved fuld pedal skifter DSG'en bestemt mere umærkeligt end DSG gør.

Ved blød acceleration/køkørsel i byen, ja der lægger jeg heller ikke
rigtig mærke til skiftene - det gjorde jeg heller ikke i BMW'en.

Men mest af alt - ja - det er som et godt automatgear, men det var vel
også meningen?! Det er f.eks. betydeligt bedre end det 4-trins
automatgear der sidder i min peugeot 406 coupe.

Men jeg vil ikke sige at jeg generelt syntes det er bedre end det i
BMW'en. Man skal også lige vænne sig til at det har kobling, hvis du
holder op af bakke med foden på bremsen, slipper bremsen hurtigt,
triller den lidt bagud før den tager fat. Det gør almindeligt
automatgear ikke.

Til gengæld er der mindre krafttab i gearkassen end med en klassisk
automatkasse - altså den kører cirka ligeså langt på literen som
manuelt gear.

Alt i alt - jeg syntes hverken det er værre eller bedre end en god
almindelig automatkasse. Til gengæld vil jeg bestemt foretrække det i
forhold til manuelt gear.


>Desuden synes jeg den kørte irriterende lavt i omdrejningerne. Den
>insisterede på at sejtrække ved 1500 omdrejninger hvis jeg ønskede en
>konstant fart omkring de 80km/t.

Du kan sætte den i S-indstilling hvis det irriterer dig?


** Lars


Lars Knudsen (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 25-10-06 20:46

On Wed, 25 Oct 2006 21:43:58 +0200, Lars Knudsen
<larsremove@landligtremove.dkaway> wrote:

>Jeg har trillet rundt i en Octavia 2.0TDI 140hk med DSG en lille
>måneds tid. Før der en 2002 BMW 530dA.
>
>Ved fuld pedal skifter DSG'en bestemt mere umærkeligt end DSG gør.

Der skulle ha' stået "end BMW'ens gør".

Mogens... (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 25-10-06 21:41

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse
news:9nfvj2lvqu65g911d9goec5mhto3h9nrtk@4ax.com...

>>Ved fuld pedal skifter DSG'en bestemt mere umærkeligt end DSG gør.

> Der skulle ha' stået "end BMW'ens gør"

Så må din BMW ha' været slidt. Når jeg åbner for sluserne,
skifter min BMW så umærkeligt, at medpassagererne undrer
sig gevaldigt. De siger netop ofte: "Man mærker ikke gearskiftet"



Lars Knudsen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 26-10-06 07:44

On Wed, 25 Oct 2006 20:40:34 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

>>>Ved fuld pedal skifter DSG'en bestemt mere umærkeligt end DSG gør.
>> Der skulle ha' stået "end BMW'ens gør"
>Så må din BMW ha' været slidt. Når jeg åbner for sluserne,
>skifter min BMW så umærkeligt, at medpassagererne undrer
>sig gevaldigt. De siger netop ofte: "Man mærker ikke gearskiftet"

Den havde jo også rullet 260.000 km... Jeg siger bestemt heller ikke
at BMWs skift er udpræget mærkbart - jeg syntes faktisk den skifter
rigtig flot. Jeg syntes blot at ved fuld gas skifter DSG nogen procent
hurtigere. Men at påstå at DSG er specielt meget bedre end BMW's
automatgear får du mig aldrig til at sige.

** Lars


Flemming Lynggaard (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Lynggaard


Dato : 27-10-06 11:16


"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> wrote in message
news:c6m0k2tsffpibtus4td45h4bovprak4cgm@4ax.com...
> On Wed, 25 Oct 2006 20:40:34 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:
>
>>>>Ved fuld pedal skifter DSG'en bestemt mere umærkeligt end DSG gør.
>>> Der skulle ha' stået "end BMW'ens gør"
>>Så må din BMW ha' været slidt. Når jeg åbner for sluserne,
>>skifter min BMW så umærkeligt, at medpassagererne undrer
>>sig gevaldigt. De siger netop ofte: "Man mærker ikke gearskiftet"
>
> Den havde jo også rullet 260.000 km... Jeg siger bestemt heller ikke
> at BMWs skift er udpræget mærkbart - jeg syntes faktisk den skifter
> rigtig flot. Jeg syntes blot at ved fuld gas skifter DSG nogen procent
> hurtigere. Men at påstå at DSG er specielt meget bedre end BMW's
> automatgear får du mig aldrig til at sige.
>

Bestemt ikke men bmw'n fedter mere ved gearskift altså mister mere effekt..
(der er så som oftes nok effekt i en bmw

F



Lars Knudsen (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 27-10-06 17:43

On Fri, 27 Oct 2006 12:15:46 +0200, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

>> Den havde jo også rullet 260.000 km... Jeg siger bestemt heller ikke
>> at BMWs skift er udpræget mærkbart - jeg syntes faktisk den skifter
>> rigtig flot. Jeg syntes blot at ved fuld gas skifter DSG nogen procent
>> hurtigere. Men at påstå at DSG er specielt meget bedre end BMW's
>> automatgear får du mig aldrig til at sige.
>Bestemt ikke men bmw'n fedter mere ved gearskift altså mister mere effekt..

Korrekt.


>(der er så som oftes nok effekt i en bmw

Ahja... Lækker række-6 dieselkværn havde min - den kunne altså trække
igennem


** Lars


Mogens... (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 27-10-06 18:56

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse
news:bmd4k2hppbb5ih6b84j03bojp101ftnmvc@4ax.com...

> Korrekt.

Nå ! - så check lige 0 til 100 km/t tiden. Der er
skutte meget fedteri over den...

>>(der er så som oftes nok effekt i en bmw

Ja

> Ahja... Lækker række-6 dieselkværn havde min - den kunne altså trække
> igennem

Det var da lækkert at høre...



Lars Knudsen (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 27-10-06 19:38

On Fri, 27 Oct 2006 17:55:54 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

>> Korrekt.
>Nå ! - så check lige 0 til 100 km/t tiden. Der er
>skutte meget fedteri over den...

Nej langsom er den da bestemt ikke!


>> Ahja... Lækker række-6 dieselkværn havde min - den kunne altså trække
>> igennem
>Det var da lækkert at høre...

Jeg har bestemt aldrig sagt andet om motoren.

Så bare synd for den, at kardanakslen var kaput efter 160.000 km,
katalysatoren brændte igennem efter 190.000 km og to stk. dieselpumper
efter 200.000 km... For ikke at glemme en utæt køleslange til servoen
efter 210.000 km så der stod servoolie ud i hele køleren og en
kompressor til klimaanlægget der satte sig fast efter 230.000 km -
endda midt i sommervarmen...

Men måske jeg blot har urealistiske forventninger til hvor godt sådan
en bil burde holde når den har kørt forholdsvist meget. Men med et
kørselsbehov på 60.000 km virker ovenstående i praksis som ret mange
fejl på kort tid.


** Lars


Mikael Antonsen (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Mikael Antonsen


Dato : 25-10-06 23:05

Karsten Feddersen skrev:
> Hej
>
> Jeg var i dag ude og prøve en Seat Altea 2,0 TDI 140hk med DSG gear.
>
Det er her hele fejlen ligger, det er lykkedes dem at fucke DSG op i Altea.
Gå ud og prøv en VW Touran med DSG, og så skriv her igen hvad du synes.

-Mikael

Kent Glerup (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 26-10-06 05:52

On Thu, 26 Oct 2006 00:04:57 +0200, Mikael Antonsen
<pc@FJERNMIGthihi.dk> wrote:

>Karsten Feddersen skrev:
>> Hej
>>
>> Jeg var i dag ude og prøve en Seat Altea 2,0 TDI 140hk med DSG gear.
>>
>Det er her hele fejlen ligger, det er lykkedes dem at fucke DSG op i Altea.
>Gå ud og prøv en VW Touran med DSG, og så skriv her igen hvad du synes.

Okay?!?
Præcis hvad har de fucked up?
Af de to DSG-biler jeg har prøvet, var Altea'en netop den bedste.
Formentlig pga. nyere firmware i systemet.

/Kent Glerup

Karsten Feddersen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 26-10-06 06:04

Hej

Mikael Antonsen wrote:
> Det er her hele fejlen ligger, det er lykkedes dem at fucke DSG op i Altea.
> Gå ud og prøv en VW Touran med DSG, og så skriv her igen hvad du synes.

Sådan en kommer jeg næppe i nærheden af foreløbelig. Kan du forklare
hvad de har gjort til forskel?

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Flemming Lynggaard (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Lynggaard


Dato : 27-10-06 11:17


"Mikael Antonsen" <pc@FJERNMIGthihi.dk> wrote in message
news:453fdf89$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Karsten Feddersen skrev:
>> Hej
>>
>> Jeg var i dag ude og prøve en Seat Altea 2,0 TDI 140hk med DSG gear.
>>
> Det er her hele fejlen ligger, det er lykkedes dem at fucke DSG op i
> Altea.
> Gå ud og prøv en VW Touran med DSG, og så skriv her igen hvad du synes.
>

Sludder og vrøvl - de er 100% ens..

F



Henrik B. (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-10-06 22:03

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4541dcba$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

>> Gå ud og prøv en VW Touran med DSG, og så skriv her igen hvad du synes.
>>
>
> Sludder og vrøvl - de er 100% ens..

Det behøver de så absolut ikke at være. Seat kan f.eks. have valgt en anden
opsætning (software-mæssigt), end VW har, og deraf et andet skiftemønster.

--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...



Per Henneberg Kriste~ (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-10-06 23:25

Karsten Feddersen wrote:

> Desuden synes jeg den kørte irriterende lavt i omdrejningerne. Den
> insisterede på at sejtrække ved 1500 omdrejninger hvis jeg ønskede en
> konstant fart omkring de 80km/t.

Den sejtrækker ikke ved 1500 omdrejninger ved 80 (jeg mener nu at den kører
med lidt flere omdrejninger ... 1650 (men det er så ægte 80 jeg snakker om
:)).

--
Per, Esbjerg



Ole Thomsen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Ole Thomsen


Dato : 26-10-06 05:31

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
news:453fb485$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Desuden synes jeg den kørte irriterende lavt i omdrejningerne. Den
> insisterede på at sejtrække ved 1500 omdrejninger hvis jeg ønskede en
> konstant fart omkring de 80km/t.

Du har ret i at Drive indstillingen kan være irriterende lav på Altea'en
(min sejtrækker dog ikke ved 80).

Ved bykørsel kører jeg overvejende på Sport af samme grund.

Ellers ser jeg kun DSG som en positiv oplevelse.

Ole Thomsen



Karsten Feddersen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 26-10-06 06:03

Hej

Ole Thomsen wrote:
> Du har ret i at Drive indstillingen kan være irriterende lav på Altea'en
> (min sejtrækker dog ikke ved 80).

Ok, så var det måske kun 70 eller 75 jeg tullede rundt med og
retfærdigvis skal det siges at bilen var læsset godt og grundigt, uden
dog at have overvægt. Jeg havde blot forventet af et nyt system at når
det hele ryster ved lave omdrejninger, så skifter det et gear ned.


> Ellers ser jeg kun DSG som en positiv oplevelse.

Jeg er egentlig ikke den store tilhænger af automatgear og jeg ved ikke
hvorfor, men alligevel så prøver jeg da den ene og den anden med automat
ind imellem. Nu havde jeg blot læst en masse rosende ord om DSG og nogle
steder endda, at DSG var udslaget til at man skulle vælge en
VW/Seat/Audi/Skoda frem for noget som helst andet udelukkende fordi de
havde muligheden for DSG og det var der kæden hoppede af for mig efter
at have prøvet det.

Og selvom jeg ikke bryder mig om automatgearet, så stod det må
måske-ønskelisten ved sidste bilkøb.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Flemming Lynggaard (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Lynggaard


Dato : 27-10-06 11:17


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
news:4540417c$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Ole Thomsen wrote:
>> Du har ret i at Drive indstillingen kan være irriterende lav på Altea'en
>> (min sejtrækker dog ikke ved 80).
>
> Ok, så var det måske kun 70 eller 75 jeg tullede rundt med og retfærdigvis
> skal det siges at bilen var læsset godt og grundigt, uden dog at have
> overvægt. Jeg havde blot forventet af et nyt system at når det hele ryster
> ved lave omdrejninger, så skifter det et gear ned.
>
>
>> Ellers ser jeg kun DSG som en positiv oplevelse.
>
> Jeg er egentlig ikke den store tilhænger af automatgear og jeg ved ikke
> hvorfor, men alligevel så prøver jeg da den ene og den anden med automat

Er nok der "fejlen" ligger, du er ikke til tomat gear, og nej så stort et
vidunder er dsg da heller ikke.. men det er klart det teknisk bedste der er
på det fornuftige marked pt

F



Mikael Antonsen (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Mikael Antonsen


Dato : 13-12-06 09:31

Flemming Lynggaard skrev:
> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> news:4540417c$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Ole Thomsen wrote:
>>> Du har ret i at Drive indstillingen kan være irriterende lav på Altea'en
>>> (min sejtrækker dog ikke ved 80).
>> Ok, så var det måske kun 70 eller 75 jeg tullede rundt med og retfærdigvis
>> skal det siges at bilen var læsset godt og grundigt, uden dog at have
>> overvægt. Jeg havde blot forventet af et nyt system at når det hele ryster
>> ved lave omdrejninger, så skifter det et gear ned.
>>
>>
>>> Ellers ser jeg kun DSG som en positiv oplevelse.
>> Jeg er egentlig ikke den store tilhænger af automatgear og jeg ved ikke
>> hvorfor, men alligevel så prøver jeg da den ene og den anden med automat
>
> Er nok der "fejlen" ligger, du er ikke til tomat gear, og nej så stort et
> vidunder er dsg da heller ikke.. men det er klart det teknisk bedste der er
> på det fornuftige marked pt
>
> F
>
>
Kan da nævne som sidenote at den Altea jeg prøvede "hakkede" meget mere
i gearskift i forhold til VW Touranner jeg har prøvet, men om det er pga
firmware eller ej ved jeg så ikke.
Plus at der er en helveds masse støj i Altea, men prøv at checke prisen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste