/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Markedsføringsloven §10 stk.2
Fra : Martin Schou


Dato : 24-11-06 20:55

Hejsa
På hjemmesiden just-eat.dk kan man optjene point hver gang man bestiller
fastfood, som man så kan indløse til forskellige rabatter eller produkter.
Lidt i stil med coca-cola kapsler som man kan bytte til et håndklæde og
lignende.
Men på just-eat.dk kan man i modsætning til coca-cola kapsler, ikke indløse
disse point til kontanter.
Og så vil jeg jo mene at det er i strid med markedsføringslovens §10 stk. 2.
Jeg chattede lige med deres support som henviste til at det ikke var et
mærke, kupon eller lignende, men derimod en "bonusordning".
Hvad synes I ?
Mvh. Martin
P.S. jeg er ikke jurist eller noget som helst. :)



 
 
Jubii (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 25-11-06 12:27

On Fri, 24 Nov 2006 20:55:14 +0100, "Martin Schou" <ingen@spam.nu> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Hejsa
>På hjemmesiden just-eat.dk kan man optjene point hver gang man bestiller
>fastfood, som man så kan indløse til forskellige rabatter eller produkter.
>Lidt i stil med coca-cola kapsler som man kan bytte til et håndklæde og
>lignende.
>Men på just-eat.dk kan man i modsætning til coca-cola kapsler, ikke indløse
>disse point til kontanter.
>Og så vil jeg jo mene at det er i strid med markedsføringslovens §10 stk. 2.
>Jeg chattede lige med deres support som henviste til at det ikke var et
>mærke, kupon eller lignende, men derimod en "bonusordning".
>Hvad synes I ?

Jeg synes deres handelsbetingelser er ok.
16. Optjente points kan ikke konverteres til kontanter.

Hvad mener du der er galt med deres markedsføring i henhold til loven rent
konkret?

>Mvh. Martin
>P.S. jeg er ikke jurist eller noget som helst. :)
>
Det er der ikke mange herinde der er. Fra fundatsen (gruppen regler)

Deltagere bedes bemærke at gruppens fokus er debat og ikke
egentlig juridisk rådgivning, og at svar i gruppen ikke bør
erstatte professionel konsultation i væsentlige sager. Med
dette forbehold kan spørgsmål om alle mulige konkrete sager
eller situationer stilles og drøftes.

per christoffersen (25-11-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 25-11-06 12:32


"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:pf9gm2ldhrgs46icvqg7gpvqaevsdlv219@4ax.com...
> On Fri, 24 Nov 2006 20:55:14 +0100, "Martin Schou" <ingen@spam.nu> wrote:
> in dk.videnskab.jura
>>Hejsa
>>På hjemmesiden just-eat.dk kan man optjene point hver gang man bestiller
>>fastfood, som man så kan indløse til forskellige rabatter eller produkter.
>>Lidt i stil med coca-cola kapsler som man kan bytte til et håndklæde og
>>lignende.
>>Men på just-eat.dk kan man i modsætning til coca-cola kapsler, ikke
>>indløse
>>disse point til kontanter.
>>Og så vil jeg jo mene at det er i strid med markedsføringslovens §10 stk.
>>2.
>>Jeg chattede lige med deres support som henviste til at det ikke var et
>>mærke, kupon eller lignende, men derimod en "bonusordning".
>>Hvad synes I ?
>
> Jeg synes deres handelsbetingelser er ok.
> 16. Optjente points kan ikke konverteres til kontanter.
>
> Hvad mener du der er galt med deres markedsføring i henhold til loven rent
> konkret?

Iflg subject på indlægget er det jo §10
§ 10. Der må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af mærker, kuponer
el.lign., der er stillet til rådighed af erhvervsdrivende forud for køb af
en vare eller ved udførelsen af en tjenesteydelse.
Stk. 2. Erhvervsdrivende må dog ved salg af en vare eller udførelsen af en
tjenesteydelse give rabat eller anden ydelse i form af mærker, kuponer
el.lign. til senere indløsning, såfremt hvert enkelt mærke på tydelig måde
er forsynet med udstederens navn eller firma med angivelse af en værdi i
dansk mønt. Rabatmærkeudstederen skal indløse mærket til en værdi, når
mærker til et beløb, hvis størrelse fastsættes af ministeren for familie- og
forbrugeranliggender, kræves indløst.

/Per



Jubii (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 25-11-06 22:55

On Sat, 25 Nov 2006 12:32:29 +0100, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
>
>"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
>news:pf9gm2ldhrgs46icvqg7gpvqaevsdlv219@4ax.com...
>> On Fri, 24 Nov 2006 20:55:14 +0100, "Martin Schou" <ingen@spam.nu> wrote:
>> in dk.videnskab.jura
>>>Hejsa
>>>På hjemmesiden just-eat.dk kan man optjene point hver gang man bestiller
>>>fastfood, som man så kan indløse til forskellige rabatter eller produkter.
>>>Lidt i stil med coca-cola kapsler som man kan bytte til et håndklæde og
>>>lignende.
>>>Men på just-eat.dk kan man i modsætning til coca-cola kapsler, ikke
>>>indløse
>>>disse point til kontanter.
>>>Og så vil jeg jo mene at det er i strid med markedsføringslovens §10 stk.
>>>2.
>>>Jeg chattede lige med deres support som henviste til at det ikke var et
>>>mærke, kupon eller lignende, men derimod en "bonusordning".
>>>Hvad synes I ?
>>
>> Jeg synes deres handelsbetingelser er ok.
>> 16. Optjente points kan ikke konverteres til kontanter.
>>
>> Hvad mener du der er galt med deres markedsføring i henhold til loven rent
>> konkret?
>
>Iflg subject på indlægget er det jo §10


Det er ret meningsløst at gengive en lovparagraf, når spørgsmålet gik på hvad
der konkret er i vejen med just-eat's markedsføring.

Jeg kan ikke se at § 10 kommer ind i billedet.
>
>/Per
>

David T. Metz (27-11-2006)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 27-11-06 00:30

Jubii skrev:
> On Sat, 25 Nov 2006 12:32:29 +0100, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
> wrote:

OP skrev:
>>>> På hjemmesiden just-eat.dk kan man optjene point hver gang man bestiller

>>>> Og så vil jeg jo mene at det er i strid med markedsføringslovens §10 stk.
>>>> 2.

>>> Hvad mener du der er galt med deres markedsføring i henhold til loven rent
>>> konkret?
>> Iflg subject på indlægget er det jo §10

> Jeg kan ikke se at § 10 kommer ind i billedet.

Det er tricky. Det er enten tilgift, jf. flybonusprogrammerne, (§ 6 i
2000-loven) eller rabat. Nu bliver tilgift snart lovligt, så måske kan
det være det samme.

David

Jubii (27-11-2006)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 27-11-06 11:13

On Mon, 27 Nov 2006 00:30:13 +0100, "David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Jubii skrev:
>> On Sat, 25 Nov 2006 12:32:29 +0100, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
>> wrote:
>
>OP skrev:
>>>>> På hjemmesiden just-eat.dk kan man optjene point hver gang man bestiller
>
>>>>> Og så vil jeg jo mene at det er i strid med markedsføringslovens §10 stk.
>>>>> 2.
>
>>>> Hvad mener du der er galt med deres markedsføring i henhold til loven rent
>>>> konkret?
>>> Iflg subject på indlægget er det jo §10
>
>> Jeg kan ikke se at § 10 kommer ind i billedet.
>
>Det er tricky. Det er enten tilgift, jf. flybonusprogrammerne, (§ 6 i
>2000-loven) eller rabat. Nu bliver tilgift snart lovligt, så måske kan
>det være det samme.
>
>David

He he, kan vi kalde just-eat ordningen for madbonusprogram?

Rabat, hmm, hvis man kikker den metode brugsen brugte i gamle dage, hvor
medlemmerne samlede deres boner til et bestemt beløb og skulle indsende dem før
de fik deres rabat udbetalt i kontanter. Her samler folk point, og får så en
gave ved et vis antal point.

Begrebet tilgift kan jeg ikke gennemskue, da jeg ikke har erfaring med den
slags. Kan man se det som at markedsføringen for en vare lover at man får en
gave hvis man køber varen? Og at gaven udleveres samtidigt med købet?
Hmm, kuponhæfter!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste