/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fotograf sælger billeder af min hustru
Fra : Johnny Christensen


Dato : 28-09-06 21:14

Hej

Min kone har for noget tid siden fået lavet nogle billeder hos en fotograf,
fotografen spurgte om han måtte udstille billederne af min kone, hvilket han
fik lov til (min kone forstod, at han ville bruge dem som referance på sin
hjemmeside).

Nu kiggede min kone så ind på fotografens hjemmeside, og fandt billederne af
hende - men nu med muligheden for at enhver kan købe print af disse
billeder - min kone acceptere at billederne blev udstillet, hun har på intet
tidspunkt accepteret at disse måtte vidresælges.

Spørgsmålet er nu, kan min kone gøre noget i denne situation, hun er ikke
vild med tanken om at enhver kan bestille et billede af hende i bar figur.

Vi jokede med, da vi så billederne, at min kone aldrig er blevet betalt for
sin tid som fotomodel ;) men har betalt for at få taget og fremstillet disse
billeder.

Kan vi reelt gøre noget for at forhindre dette salg af billederne, og hvad
anbefaler I at vi gør herfra?

På forhånd mange tak
Johnny




 
 
rasmus carlsen (28-09-2006)
Kommentar
Fra : rasmus carlsen


Dato : 28-09-06 21:18


"Johnny Christensen" <johnny@svenskimo.dk> skrev i en meddelelse
news:efhadj$a53$1@newsbin.cybercity.dk...

> Kan vi reelt gøre noget for at forhindre dette salg af billederne, og hvad
> anbefaler I at vi gør herfra?

- det er vel en politisag. Hvis I henvender jer til politiet vil de
formentlig kunne få siden lukket hos udbyderen.

ras



Johnny Christensen (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 28-09-06 21:37

> - det er vel en politisag. Hvis I henvender jer til politiet vil de
> formentlig kunne få siden lukket hos udbyderen.
>
> ras

Vi har ingen dokumentation til at understøtte vores påstand, ligeledes har
fotografen ingen dokumentation på noget - det er en mundtlig aftale indgået
mellem to personer der var inde og blive fotograferet samtidig og
fotografen.

Reelt, kan min kone rejse en erstatningssag? Vi har kigget på hans side, og
hvad vi umildbar kan se tjener fotografen godt på de billeder han sælger.

Har nu kigget lidt mere på hans side, og set at han har to sider - en dansk
og en på engelsk (den engelsk hostes i USA) på den danske side -som han
fortalte min kone at hun kunne kigge på, er billederne ikke til salg - det
er de derimod på hans engelsk side (som min kone ikke blev informeret om,
men fandt ved et tilfælde).

Mvh
Johnny



Andy (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 28-09-06 23:22

> Har nu kigget lidt mere på hans side, og set at han har to sider - en
dansk
> og en på engelsk (den engelsk hostes i USA) på den danske side -som han
> fortalte min kone at hun kunne kigge på, er billederne ikke til salg - det
> er de derimod på hans engelsk side (som min kone ikke blev informeret om,
> men fandt ved et tilfælde).

Kontakt fotografen og forlang billederne fjernet fra både hans danske og
udenlandske hjemmeside, med henvisning til at han har fremvist og udbudt
kopier af din kones billeder uden at have fået tilladelse til dette på sin
udenlandske side. Fasthold at den mundtlige tilladelse som oprindelig blev
givet kun gjaldt den danske hjemmeside og kun udstilling. Du kan evt. kræve
erstatning for brugen.
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-162.htm

Kontakt udbyderen(anbefalet) som hoster hans udenlandske hjemmeside.
Fotografen overtræder sandsynligvis sin aftale med virksomheden(find
virksomhedens webside og gem deres kundebetingelser. referer evt. til disse
betingelser). Konstater blot at hjemmesidens ejer ikke har din kones
tilladelse til at fremvise, kopiere eller på anden måde mangfoldiggøre
hendes billeder på siden som er hostet af det amerikanske firma, og at de
skal fjernes øjeblikkeligt. Fokuser kun på den amerikanske hjemmeside, uden
reference til den danske, og uden forklaringer af handlingsforløbet.

Andy



"Morten Bjergstrøm" (28-09-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 28-09-06 22:03

"Johnny Christensen" <johnny@svenskimo.dk> skrev:

> Spørgsmålet er nu, kan min kone gøre noget i denne situation, hun
> er ikke vild med tanken om at enhver kan bestille et billede af
> hende i bar figur.

Ja. Fotografen har i henhold til lov om ophavsret rettighederne til de
optagede billeder, men kan ikke udnytte denne ret uden accept fra din
kone.

§ 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20060076329

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Johnny Christensen (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 28-09-06 22:09


"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
news:Xns984CEA70E20B.miljokemi.dk@miljokemi.dk...

> Ja. Fotografen har i henhold til lov om ophavsret rettighederne til de
> optagede billeder, men kan ikke udnytte denne ret uden accept fra din
> kone.
>
> § 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
> portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.
> http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20060076329

Hej Morten

I dette tilfælde har mine kone mundligt givet tilladelse til at billederne
måtte udstilles, men er aldrig blevet spurgt om tilladelse til at billederne
måtte vidresælges til tredjepart.
Jeg kan ikke umildbart ud fra lovteksten se, om min kone har ret til at
nægte at billederne sælges når hun har givet tilladelse til at de udstilles?

Mvh
Johnny



Jens (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 28-09-06 22:13

Johnny Christensen <johnny@svenskimo.dk> wrote:


> I dette tilfælde har mine kone mundligt givet tilladelse til at billederne
> måtte udstilles, men er aldrig blevet spurgt om tilladelse til at billederne
> måtte vidresælges til tredjepart.
> Jeg kan ikke umildbart ud fra lovteksten se, om min kone har ret til at
> nægte at billederne sælges når hun har givet tilladelse til at de udstilles?

Han har lov til at gøre så meget (eller så lidt) som din kone giver
samtykke til. Et samtykke til udstilling i butiksvinduet giver ret til
netop det - intet andet.
--

Jens F

"Morten Bjergstrøm" (28-09-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 28-09-06 22:15

"Johnny Christensen" <johnny@svenskimo.dk> skrev:

> I dette tilfælde har mine kone mundligt givet tilladelse til at
> billederne måtte udstilles, men er aldrig blevet spurgt om
> tilladelse til at billederne måtte vidresælges til tredjepart.
> Jeg kan ikke umildbart ud fra lovteksten se, om min kone har ret
> til at nægte at billederne sælges når hun har givet tilladelse til
> at de udstilles?

Din kone bestemmer hvad fotografen må gøre med billederne. Ud fra det
du refererer har din kone givet samtykke til at billederne må
udstilles. Hun har altså ikke givet samtykke til at billederne må
sælges.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Kenneth (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 28-09-06 23:19

§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger,
eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved
at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse,
i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i
anden teknik.

Stk. 2. Som eksemplarfremstilling anses enhver direkte eller indirekte,
midlertidig eller permanent og hel eller delvis eksemplarfremstilling på en
hvilken som helst måde og i en hvilken som helst form. Som fremstilling af
eksemplarer anses også det forhold, at værket overføres på indretninger, som
kan gengive det.

Stk. 3. Værket gøres tilgængeligt for almenheden, når

1) eksemplarer af værket udbydes til salg, udlejning eller udlån eller på
anden måde spredes til almenheden,



/Kenneth

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
news:Xns984CEA70E20B.miljokemi.dk@miljokemi.dk...
> "Johnny Christensen" <johnny@svenskimo.dk> skrev:
>
>> Spørgsmålet er nu, kan min kone gøre noget i denne situation, hun
>> er ikke vild med tanken om at enhver kan bestille et billede af
>> hende i bar figur.
>
> Ja. Fotografen har i henhold til lov om ophavsret rettighederne til de
> optagede billeder, men kan ikke udnytte denne ret uden accept fra din
> kone.
>
> § 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
> portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.
> http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20060076329
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk
> Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
> Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 4884 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



"Morten Bjergstrøm" (29-09-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 29-09-06 10:07

"Kenneth" <mrsmagnum@hotmail.ccom> skrev:

Lov om ophavsret
> § 2.

Hvad var din pointe?

§2 er ret irrellevant i dette tilfælde. I det indlæg du besvarede
citerede jeg den relevante § for bestilte portrætbilleder:

§ 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20060076329

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Jens (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 28-09-06 22:08

Johnny Christensen <johnny@svenskimo.dk> wrote:

> Hej
>
> Min kone har for noget tid siden fået lavet nogle billeder hos en fotograf,
> fotografen spurgte om han måtte udstille billederne af min kone, hvilket han
> fik lov til (min kone forstod, at han ville bruge dem som referance på sin
> hjemmeside).
>
> Nu kiggede min kone så ind på fotografens hjemmeside, og fandt billederne af
> hende - men nu med muligheden for at enhver kan købe print af disse
> billeder - min kone acceptere at billederne blev udstillet, hun har på intet
> tidspunkt accepteret at disse måtte vidresælges.
>
> Spørgsmålet er nu, kan min kone gøre noget i denne situation, hun er ikke
> vild med tanken om at enhver kan bestille et billede af hende i bar figur.
>
> Vi jokede med, da vi så billederne, at min kone aldrig er blevet betalt for
> sin tid som fotomodel ;) men har betalt for at få taget og fremstillet disse
> billeder.
>
> Kan vi reelt gøre noget for at forhindre dette salg af billederne, og hvad
> anbefaler I at vi gør herfra?

Læs lov om ophavsret:

< http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20060076329-REGL>

§ 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Skriv til fotografen, hvad samtykket omfatter.
--

Jens F

Bertel Lund Hansen (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-09-06 23:59

Jens skrev:

> § 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
> portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Der er en anden der henviser til det samme, men der kan næppe
være tale om et portræt når det er billeder i bar figur.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jens F (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Jens F


Dato : 29-09-06 10:03

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jens skrev:
>
>
>>§ 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
>>portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.
>
>
> Der er en anden der henviser til det samme, men der kan næppe
> være tale om et portræt når det er billeder i bar figur.

Mener du at betegnelsen "portræt" indebærer at modellen er påklædt?
Eller at billedet skal være beskåret, så kroppen ikke er afbildet?

I begge tilfælde mener jeg at du tager fejl.
--

Jens F

Bertel Lund Hansen (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-09-06 12:42

Jens F skrev:

> Eller at billedet skal være beskåret, så kroppen ikke er afbildet?

Det var det jeg troede.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

"Morten Bjergstrøm" (29-09-2006)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 29-09-06 10:09

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

> Der er en anden der henviser til det samme, men der kan næppe
> være tale om et portræt når det er billeder i bar figur.

Et portræt i lovens forstand er et billede hvor én eller flere personer
er hovedmotivet.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Bertel Lund Hansen (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-09-06 12:42

Morten Bjergstrøm skrev:

> Et portræt i lovens forstand er et billede hvor én eller flere personer
> er hovedmotivet.

Okay, det var jeg ikke klar over.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Kenneth (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 28-09-06 23:33

Hvis din kone har lyst / mod på at være model igen, så sørg for at få alt på
skrift. Det gælder både hvad din kone giver lov til og hvad hun ikke giver
lov til. Som udgangspunkt har fotografen alle rettigheder til sit værk, og
der er mange detaljer i aftaler (specielt mundtlige) der kan misforståes.

Jeg tænker desuden på om din kone føler sig snydt pga den økonomiske vinding
af værkerne til fotografen ?
Fotografen har jo lov at udstille billederne på sit website med din kones
samtykke, så ligger der i det, at hun føler sig snydt pga penge/salget ?


/Kenneth



"Johnny Christensen" <johnny@svenskimo.dk> wrote in message
news:efhadj$a53$1@newsbin.cybercity.dk...
> Hej
>
> Min kone har for noget tid siden fået lavet nogle billeder hos en
> fotograf,
> fotografen spurgte om han måtte udstille billederne af min kone, hvilket
> han
> fik lov til (min kone forstod, at han ville bruge dem som referance på sin
> hjemmeside).
>
> Nu kiggede min kone så ind på fotografens hjemmeside, og fandt billederne
> af
> hende - men nu med muligheden for at enhver kan købe print af disse
> billeder - min kone acceptere at billederne blev udstillet, hun har på
> intet
> tidspunkt accepteret at disse måtte vidresælges.
>
> Spørgsmålet er nu, kan min kone gøre noget i denne situation, hun er ikke
> vild med tanken om at enhver kan bestille et billede af hende i bar figur.
>
> Vi jokede med, da vi så billederne, at min kone aldrig er blevet betalt
> for
> sin tid som fotomodel ;) men har betalt for at få taget og fremstillet
> disse
> billeder.
>
> Kan vi reelt gøre noget for at forhindre dette salg af billederne, og hvad
> anbefaler I at vi gør herfra?
>
> På forhånd mange tak
> Johnny
>
>
>

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 4884 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Bertel Lund Hansen (28-09-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-09-06 23:57

Kenneth skrev:

> Fotografen har jo lov at udstille billederne på sit website med din kones
> samtykke, så ligger der i det, at hun føler sig snydt pga penge/salget ?

Hun er blevet snydt fordi fotografen gjorde noget der ikke var
aftalt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Kenneth (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 29-09-06 00:29

Derfor er det vigtigt at få noget på skrift, en tvist om ord er svær.

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
news:451c533a$0$4165$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Kenneth skrev:
>
>> Fotografen har jo lov at udstille billederne på sit website med din kones
>> samtykke, så ligger der i det, at hun føler sig snydt pga penge/salget ?
>
> Hun er blevet snydt fordi fotografen gjorde noget der ikke var
> aftalt.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 4884 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Kevin Borbye Edelvan~ (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Kevin Borbye Edelvan~


Dato : 29-09-06 08:16

Kenneth wrote:

> Derfor er det vigtigt at få noget på skrift, en tvist om ord er svær.

Ja, men i et tilfælde som det skitserede er formodningsreglerne
formentlig på modellens side, så det burde være lige til at få sat
fotografen på plads. Nøgenmodeller betales vel typisk et betragteligt
beløb for deres "arbejde", hvilket der så vidt jeg kan se ikke er sket
her. Alene det burde være rigeligt bevis for den påstand, at konen ikke
har givet samtykke til salg af billederne.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Martin Jørgensen (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 29-09-06 13:21

Kevin Borbye Edelvang <virker@ikke.invalid> writes:

> Kenneth wrote:
>
>> Derfor er det vigtigt at få noget på skrift, en tvist om ord er svær.
>
> Ja, men i et tilfælde som det skitserede er formodningsreglerne
> formentlig på modellens side, så det burde være lige til at få sat
> fotografen på plads. Nøgenmodeller betales vel typisk et betragteligt
> beløb for deres "arbejde", hvilket der så vidt jeg kan se ikke er sket
> her. Alene det burde være rigeligt bevis for den påstand, at konen
> ikke har givet samtykke til salg af billederne.

Jeg forstår ikke den diskussion. Er det ikke op til sælgeren at skulle
bevise at han har ret til at sælge billederne og derfor ham der skulle
have sikret sig en skriftlig aftale som dokumentation jvf. §60? Sådan må
det da være med alle andre modeller i seriøse foretagender. Modellen kan
vel nærmest sende sælgeren en regning for uberettiget brug, da aftalen
aldrig har omhandlet videresalg (og det må være sælger der skal bevise
det i så fald)...


Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Nick (29-09-2006)
Kommentar
Fra : Nick


Dato : 29-09-06 09:07

"Johnny Christensen" skrev i en meddelelse...
> Spørgsmålet er nu, kan min kone gøre noget i denne situation, hun er ikke
> vild med tanken om at enhver kan bestille et billede af hende i bar figur.

Ja, smid billederne i dk.binaer, så skal vi se på sagen

/Nick



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste