/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklamationsret på brugte ting
Fra : Chris


Dato : 26-09-06 11:39

Hey i gruppen

Købte for nogle dage siden et brugt akvarie, det vidste sig at akvariet mod
forhandlerens ord ikke virkede. Armaturet viste sig at være i stykker.

Forhandler vil ikke dække skaden som har været der hele tiden.

Har snakket med forbrugerrådet som siger jeg først skal give ham en frist
derefter klage til dem.

Mit eneste problem er bare at jeg på stående fod ikke har nogen kvittering
for købet! Ved dog ikke om jeg muligvis får en sådan!

Hvordan mener i kloge hoveder herinde at min sag står?

Akvariet kostede 1400 kr.

På forhånd tusind tak.
¨Mvh
Christian Andreasen



 
 
Bertel Lund Hansen (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-09-06 12:44

Chris skrev:

> Købte for nogle dage siden et brugt akvarie, det vidste sig at akvariet mod
> forhandlerens ord ikke virkede. Armaturet viste sig at være i stykker.

Du spørger i overskriften (som er besværlig at citere) om
reklamationsret. Ja, der er reklamationsret også på brugte ting,
men man kan naturligvis ikke reklamere sig til en ny vare. Den
skal svare til det aftalte.

> Forhandler vil ikke dække skaden som har været der hele tiden.

Det burde have været oplyst før købet, og derfor er det en mangel
der kan reklameres over.

> Hvordan mener i kloge hoveder herinde at min sag står?

Godt i princippet (du har ret til at få manglen udbedret), skidt
i praksis fordi en (rets)sag ikke er umagen værd, og du kan
sandsynligvis ikke klage til forbrugerklagenævnet fordi det nok
koster under 800 kr. at ordne armaturet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Martin (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 26-09-06 14:01

"Chris" <chr-and@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:dr7Sg.30$vS3.12@news.get2net.dk...
> Hey i gruppen
>
> Købte for nogle dage siden et brugt akvarie, det vidste sig at akvariet
> mod forhandlerens ord ikke virkede. Armaturet viste sig at være i stykker.
>
> Forhandler vil ikke dække skaden som har været der hele tiden.
>
> Har snakket med forbrugerrådet som siger jeg først skal give ham en frist
> derefter klage til dem.
>
> Mit eneste problem er bare at jeg på stående fod ikke har nogen kvittering
> for købet! Ved dog ikke om jeg muligvis får en sådan!
>
> Hvordan mener i kloge hoveder herinde at min sag står?
>
> Akvariet kostede 1400 kr.

I teorien har du en udmærket sag, men i praksis har du et problem, da du
ikke har nogen kvittering. Du får dermed problemer med at bevise hvad du har
købt.

/Martin



Allan Olesen (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 26-09-06 23:57

Martin wrote:
> I teorien har du en udmærket sag, men i praksis har du et problem, da du
> ikke har nogen kvittering. Du får dermed problemer med at bevise hvad du har
> købt.

Dette praktiske problem behøver ikke være så stort. Hvis han skriver til
sælger:
"Det akvarium, du solgte til mig, har et defekt armatur."

.... og sælger skriver tilbage:
"Armaturet virkede, da jeg solgte akvariet til dig."

.... så har han en bekræftelse fra sælger på, at handelen er foretaget -
og faktisk også en underforstået bekræftelse på, at han ikke har fået at
vide ved handelen, at armaturet var defekt.

Så det kan i hvert fald aldrig skade at skrive til sælger og se, hvad
man får retur.

--
Allan Olesen

Peter Makholm (26-09-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 26-09-06 16:11

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

>> Hvordan mener i kloge hoveder herinde at min sag står?
>
> Godt i princippet (du har ret til at få manglen udbedret), skidt
> i praksis fordi en (rets)sag ikke er umagen værd, og du kan
> sandsynligvis ikke klage til forbrugerklagenævnet fordi det nok
> koster under 800 kr. at ordne armaturet.

Grænserne i Forbrugerklagenævnet handler om varens pris, ikke om
prisen for at udbedre manglen.

--
http://peter.makholm.net/ | According to the hacker ethic, the meaning of
peter@makholm.net | life is not Friday, but it is not
| Sunday either
| -- Pekka Himanen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste