/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Tandrem Volvo Penta AQ
Fra : Boje


Dato : 01-11-06 21:02

Hej.

Min broder i Grønland har en Draco 20 med en 4 cyl. 130 HK Volvo Penta AQ-et
eller andet med Z-drev (benzin). Tandremmen er gået, og der er ingen kyndige
folk i nærheden. Han har en tyrkertro på, at når blot mærkerne på de
forskellige hjul står korrekt, vil det hele "køre i olie" med den nye rem.

Imidlertid mener undertegnede, at det ikke er så simpelt endda, idet
krumtappen på sådan en 4-takts fætter jo skal køre 2 gange rundt for hver
omdrejning af knastakslen. Altså kan man vel kun være 50% sikker på rigtig
indbyrdes stilling ud fra mærkerne alene?

Eller hvad ??? Hvordan er den korrekte procedure ?

Mvh Boje



 
 
Leon Hulstroem (01-11-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 01-11-06 22:47

Boje wrote:
> Hej.
>
> Min broder i Grønland har en Draco 20 med en 4 cyl. 130 HK Volvo
> Penta AQ-et eller andet med Z-drev (benzin). Tandremmen er gået, og
> der er ingen kyndige folk i nærheden. Han har en tyrkertro på, at når
> blot mærkerne på de forskellige hjul står korrekt, vil det hele "køre
> i olie" med den nye rem.
> Imidlertid mener undertegnede, at det ikke er så simpelt endda, idet
> krumtappen på sådan en 4-takts fætter jo skal køre 2 gange rundt for
> hver omdrejning af knastakslen. Altså kan man vel kun være 50% sikker
> på rigtig indbyrdes stilling ud fra mærkerne alene?
>
> Eller hvad ??? Hvordan er den korrekte procedure ?
>
> Mvh Boje

Ja det er en kedelig en...
Og din mistro er velbegrundet for hvis krumtappen står en omgang forkert, så
går det galt.
Nu kender jeg ikke lige din motor, men du skal tage tændrørene ud og have
ventildækslet af.
For stempel 1 (1ste i tændingsrækkefølgene) skal passe med ventilerne på
stempel 1.
Hvordan de præcist skal stå kan du sikkert finde i din service bog eller på
nettet.

Husk at tag en kompressionstest efterfølgende.

Mvh
Leon




claus b. p. (02-11-2006)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 02-11-06 15:34


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
news:454915be$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Boje wrote:
>> Hej.
>>
>> Min broder i Grønland har en Draco 20 med en 4 cyl. 130 HK Volvo
>> Penta AQ-et eller andet med Z-drev (benzin). Tandremmen er gået, og
>> der er ingen kyndige folk i nærheden. Han har en tyrkertro på, at når
>> blot mærkerne på de forskellige hjul står korrekt, vil det hele "køre
>> i olie" med den nye rem.
> Og din mistro er velbegrundet for hvis krumtappen står en omgang forkert,
> så går det galt.
>
Jeg har lidt svært ved at følge problemet, der er vel ikke noget externt
der styres af krumtappen? Følgelig vil det være ligemeget om stemplet er i
top på omgang 1 eller 2, blot det er det rigtige stempel der er i top ifh.t.
ventilbevægelserne. Takterne bestemmes da af knastakslen, og normalt er
strømfordeleren tilsluttet direkte på knastakslen. Så hvad har jeg overset?

/Claus



Boje (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Boje


Dato : 02-11-06 23:03


"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:454a01db$0$20315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
> news:454915be$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Boje wrote:
>>> Hej.
>>>
>>> Min broder i Grønland har en Draco 20 med en 4 cyl. 130 HK Volvo
>>> Penta AQ-et eller andet med Z-drev (benzin). Tandremmen er gået, og
>>> der er ingen kyndige folk i nærheden. Han har en tyrkertro på, at når
>>> blot mærkerne på de forskellige hjul står korrekt, vil det hele "køre
>>> i olie" med den nye rem.
>> Og din mistro er velbegrundet for hvis krumtappen står en omgang forkert,
>> så går det galt.
>>


> Jeg har lidt svært ved at følge problemet, der er vel ikke noget externt
> der styres af krumtappen?

Jo, knastakslen via tandremmen.

>Følgelig vil det være ligemeget om stemplet er i top på omgang 1 eller 2,
>blot det er det rigtige stempel der er i top ifh.t. ventilbevægelserne.

Ja, og så er vi jo faktisk enige, thi det kan man jo ikke afgøre alene ud
fra mærkerne på hjulene.

>Takterne bestemmes da af knastakslen, og normalt er strømfordeleren
>tilsluttet direkte på knastakslen. Så hvad har jeg overset?

Ingenting, men du har nok ikke opfattet mit spørgsmål korrekt i forhold til,
hvad jeg intenderede.
Men jeg mener at forstå, hvad du svarer, og det er præcis det samme, som
Leon antyder.

Tak til jer begge.

Mvh Boje



claus b.p. (03-11-2006)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 03-11-06 00:54


"Boje" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:454a6c48$0$14012$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> Jeg har lidt svært ved at følge problemet, der er vel ikke noget externt
>> der styres af krumtappen?
>
> Jo, knastakslen via tandremmen.

Jamen det var jo også det forhold der skulle justeres.

>>Følgelig vil det være ligemeget om stemplet er i top på omgang 1 eller 2,
>>blot det er det rigtige stempel der er i top ifh.t. ventilbevægelserne.
>
> Ja, og så er vi jo faktisk enige, thi det kan man jo ikke afgøre alene ud
> fra mærkerne på hjulene.
>
Godt så, - så var det nok også mere forstand end held da det lykkedes for
mig at skifte tandrem på konens Peugeot.

/Claus



Leon Hulstroem (03-11-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 03-11-06 01:31

> Godt så, - så var det nok også mere forstand end held da det lykkedes
> for mig at skifte tandrem på konens Peugeot.

ja sikkert, for der drejede du den sikkert på mærkerne inden du tog remmen
af som man plejer.

-Leon



KubikH (03-11-2006)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 03-11-06 19:04


"Boje" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:45490021$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Min broder i Grønland har en Draco 20 med en 4 cyl. 130 HK Volvo Penta
> AQ-et eller andet med Z-drev (benzin). Tandremmen er gået, og der er ingen
> kyndige folk i nærheden. Han har en tyrkertro på, at når blot mærkerne på
> de forskellige hjul står korrekt, vil det hele "køre i olie" med den nye
> rem.
>
> Imidlertid mener undertegnede, at det ikke er så simpelt endda, idet
> krumtappen på sådan en 4-takts fætter jo skal køre 2 gange rundt for hver
> omdrejning af knastakslen. Altså kan man vel kun være 50% sikker på rigtig
> indbyrdes stilling ud fra mærkerne alene?
>
> Eller hvad ??? Hvordan er den korrekte procedure ?
>
> Mvh Boje
Han har ret!!
Sæt den på mærkerne, monter remmen, og sørg for at stramme den med
remstrammeren.
Det er det

Det med at krumtappen kører 2 omgange, pr omgang af knasten, betyder jo at
knastens hjul er dobbelt så stort.
Hvis man skal have krumtappen til at stå 1 omgang forkert, lander mærket på
knasthjulet 180 grader forskudt.
Mvh
Niels



Boje (07-11-2006)
Kommentar
Fra : Boje


Dato : 07-11-06 14:55


"KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk> skrev i en meddelelse
news:eig0ah$155c$1@newsbin.cybercity.dk...

> Han har ret!!
> Sæt den på mærkerne, monter remmen, og sørg for at stramme den med
> remstrammeren.
> Det er det
>
> Det med at krumtappen kører 2 omgange, pr omgang af knasten, betyder jo at
> knastens hjul er dobbelt så stort.
> Hvis man skal have krumtappen til at stå 1 omgang forkert, lander mærket
> på knasthjulet 180 grader forskudt.
> Mvh
> Niels
Hej Niels.

Jeg kan godt følge dig, men vi må huske på, at han ikke bare skal skifte
remmen fra en fungerende gammel til en ny men skal starte fra "scratch" -
altså helt uden rem og viden om, hvorledes stemplerne står. Krumtappen står
jo kun korrekt een gang for hver gang mærket står korrekt 2 gange. Og derfor
kan jeg ikke få ind i knolden, hvordan man med sikkerhed ved, hvornår det er
korrekt uden at kunne se andet end mærkerne.

Men i øvrigt har brormand ringet og berettet, at lortet kører, så enten har
han og du ret, eller også var han bare heldig

Mvh Boje



Boje (08-11-2006)
Kommentar
Fra : Boje


Dato : 08-11-06 20:08


"KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk> skrev i en meddelelse
news:eig0ah$155c$1@newsbin.cybercity.dk...

> Han har ret!!
> Sæt den på mærkerne, monter remmen, og sørg for at stramme den med
> remstrammeren.
> Det er det
klip
> Mvh
> Niels

Hej Niels.

Ja selvfølgelig! Nu fes den endelig ind på lystavlen. Stemplerne står jo ens
efter hver eneste omdrejning af krumtappen.
Tak for inspirationen.

Mvh Boje



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste