/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
modstand i 1st gear med kobling trukket?
Fra : Ukendt


Dato : 22-10-06 19:04

Jeg har netop prøvekært en MC, og det forekom mig at der var en smule
modstand når jeg med fart på lod den rulle i første gear med koblingen inde.
Modstanden forsvandt når jeg efterfølgende satte den i frigear. Lyder det
normalt eller kan der være et problem (fx med koblingen)?



 
 
tom (22-10-2006)
Kommentar
Fra : tom


Dato : 22-10-06 20:00

> Jeg har netop prøvekært en MC, og det forekom mig at der var en smule
> modstand når jeg med fart på lod den rulle i første gear med koblingen
> inde. Modstanden forsvandt når jeg efterfølgende satte den i frigear.
> Lyder det normalt eller kan der være et problem (fx med koblingen)?
>


hvis jeg forstår dig ret : sæt den på centralstøtte og tryk koblingen ind og
sætte i 1. gear
baghjulet vil nu begynde at dreje rundt. helt normalt. den skal dog ikke
kunne trække maskinen fremad når den står på jorden.


>



n.stoustrup@stofanet~ (22-10-2006)
Kommentar
Fra : n.stoustrup@stofanet~


Dato : 22-10-06 21:30


>
> hvis jeg forstår dig ret : sæt den på centralstøtte og tryk koblingen ind og
> sætte i 1. gear
> baghjulet vil nu begynde at dreje rundt. helt normalt. den skal dog ikke
> kunne trække maskinen fremad når den står på jorden.
>
>
> >

Dette har jeg selv erfaret på min gs500, og jeg har undret mig over
hvorfor. Nogen der har en forklaring? Er der selv med koblingen helt
trukket, svag kontakt mellem koblingspladerne?


Jesper Hedegaard (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 22-10-06 21:38


<n.stoustrup@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:1161549018.161629.191560@h48g2000cwc.googlegroups.com...

>
> hvis jeg forstår dig ret : sæt den på centralstøtte og tryk koblingen ind
> og
> sætte i 1. gear
> baghjulet vil nu begynde at dreje rundt. helt normalt. den skal dog ikke
> kunne trække maskinen fremad når den står på jorden.
>
>
> >

Dette har jeg selv erfaret på min gs500, og jeg har undret mig over
hvorfor. Nogen der har en forklaring? Er der selv med koblingen helt
trukket, svag kontakt mellem koblingspladerne?


Næh - har tidligere hørt at det bare er olien i koblingen, der overfører
lidt energi mellem koblingspladerne. Derfor er fænomenet også tydeligere ved
kold motor end ved varm; prøv at skubbe din GS'er i gang med kold motor -
sætter du den i 1. gear, trækker koblingen og skubber er det ret svært. Sæt
den i 2. eller 3. og modstanden falder voldsomt. Og sådan er det også på en
ny maskine.

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder



Hekto (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 22-10-06 21:41

>>
>> hvis jeg forstår dig ret : sæt den på centralstøtte og tryk
>> koblingen ind og sætte i 1. gear
>> baghjulet vil nu begynde at dreje rundt. helt normalt. den skal dog
>> ikke kunne trække maskinen fremad når den står på jorden.
>>
>>
>>>
>
> Dette har jeg selv erfaret på min gs500, og jeg har undret mig over
> hvorfor. Nogen der har en forklaring? Er der selv med koblingen helt
> trukket, svag kontakt mellem koblingspladerne?

Det er jo en våd kobling, så der vil være lidt olie imellem pladerne.
Nok til at overføre lidt kraft til baghjulet selv om koblingen er
trukket.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
LOUD VALVES SAVES LIVES!



Jim Andersen (23-10-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 23-10-06 12:37

n.stoustrup@stofanet.dk wrote:
> Dette har jeg selv erfaret på min gs500, og jeg har undret mig over
> hvorfor. Nogen der har en forklaring? Er der selv med koblingen helt
> trukket, svag kontakt mellem koblingspladerne?

Nu ved du hvordan/hvorfor en god gammeldags automatgerkasse virker.

/jim



Armand (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-10-06 21:48

Jakob A skrev:
> Jeg har netop prøvekært en MC, og det forekom mig at der var en smule
> modstand når jeg med fart på lod den rulle i første gear med koblingen inde.
> Modstanden forsvandt når jeg efterfølgende satte den i frigear. Lyder det
> normalt eller kan der være et problem (fx med koblingen)?
>
>
Lyder meget normalt, med mindre det er meget slemt, og dét kan du kun
konstantere ved at prøve at skubbe rundt med endnu et par stykker.
Sagen er at trukket kobling jo ikke er frigear, men derimod en mængde
plader der vrides trangt forbi hinanden med olie imellem og samme plader
er brugsbetinget ikke ligefrem glatte!

--
Armand.

vmx (23-10-2006)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 23-10-06 08:31

"Jakob A" <blablaonline(abelspandsnabel)varmpost(dot)dk> skrev i en
meddelelse news:453bb2ae$0$146$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg har netop prøvekært en MC, og det forekom mig at der var en smule
> modstand når jeg med fart på lod den rulle i første gear med koblingen
inde.
> Modstanden forsvandt når jeg efterfølgende satte den i frigear. Lyder det
> normalt eller kan der være et problem (fx med koblingen)?
>
>

Du skal huske, at det eneste koblingen gør, er at
afbryde forbindelsen mellem motor og gearkasse.
Udover allerede nævnte "træghed" mellem koblingsplader
der kan give det drejende baghjul selvom frigear er valgt,
så skal du faktisk bevæge stort set samtlige dele i gearkassen
når du skubber eller triller maskinen med koblingen trukket
( altså når der er valgt et gear ). Kun når frigear er valgt vil
du næsten ikke kunne mærke modstand hvis du triller eller
skubber maskinen.

Ovennævnte træghed havde nær kostet mig et styrt engang.
Jeg skulle en aftentur - det var sidst i oktober, og koldt -
maskinen var også kold. Jeg starter maskinen i frigear med
kobling trukket. Holder 30 sekunder, der er choker på,
så omdrejningerne er lidt højere en alm. tomgang, og så
vil jeg afsted: Med kobling trukket, og højre fod på gruset
( jeg holder på en grusbelagt parkeringsplads der har
en smule hældning ) jokker jeg på geararmen - og tak for
kaffe !! Det giver et klonk og maskinen sætter afsted
fremad i et ordentlig ryk - ja den kører faktisk med mig
halvvejs på og halvvejs af, højre fod prøver fanatisk at
finde balancen mens støvlen skurer gennem gruset og
maskinen slingrer derudaf.. 280 kg. jern der bare
kører uden jeg har bedt om det - og forbremse i grus ?? Nej !
heldigvis holder jeg balancen indtil jeg når ud på vejen
hvor der er asfalt, og jeg kan bremse maskinen med
forbremsen ! Pyha - en lektie i kold og træg olie

Mvh
Robert



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste