/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Svær at skifte gear
Fra : Michael Hansen


Dato : 02-10-06 16:47

Når Mc´en er kold, er det meget svær at skifte gear, men når den har kørt en
5-7 km kører det lige så let som det burde. Er det olien? Kobling eller
noget helt 3.?

Michael (Suzuki GSX 600 F)



 
 
Armand (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-10-06 20:13

Michael Hansen skrev:
> Når Mc´en er kold, er det meget svær at skifte gear, men når den har kørt en
> 5-7 km kører det lige så let som det burde. Er det olien? Kobling eller
> noget helt 3.?
>
At den skifter lettere når olien er varm, skyldes slet og ret at den
varme olie er tyndere, og af samme grund kan det være virksomt at
benytte en tyndere syntetisk olie!

Noget andet er at gearkassen ikke skulle være decideret svær at skifte
gear med selvom olien er kold og tyk :-|
En af faktorerne for effektivt gearskifte er kædeopspændingen og har man
for stram kæde vil gearkassen være hård at skifte, hvorimod for slap
kæde vil gøre skiftet og tilkoblingen upræcis og slasket!
Udover "den er spændt som fabrikken opgiver" har man en ganske simpel
mulighed for at vurdere sin kædes effektive opspænding ved at kigge på
den underløbende del under jævn kørsel: Hvis den (som antaget) er for
stram, vil den nærmest sitre, hvorimod den slappe kæde vil slange sig i
flere bugtninger. Den perfekt justerede kæde vil således befinde sig
midt imellem disse yderpunkter: Hænge nedad i én jævn bue!
Få en bekendt til enten at køre motorcyklen for dig, eller vurdere
kædens opførsel imens du selv køre på motorcyklen og bliv derved klogere
omkring dén side af sagen!

--
Armand.

Ukendt (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-10-06 22:30


Armand skrev i meddelelsen
<452164d1$0$12620$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Noget andet er at gearkassen ikke skulle være decideret svær at skifte
>gear med selvom olien er kold og tyk :-|


Joeh, med en "godt brugt" esterbaseret olie, som eksempelvis Silkolene og
Motul, så kan gearskift være komplet ulideligt. Ester-olie optager fugt fra
luften i vildskab, og når suppen bliver tyk nok, så skal den være meget varm
før viscositeten bliver "normal". I modsætning til mineralbaserede, (hvilket
også vil sige næsten alle nyere syntetiske), olier, så kan vandet _ikke_
varmes ud af en ester-olie. :-/

Ester-olie hører hjemme i, og er designet til hermetisk lukkede
kølesystemer.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste