| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Hibiscus! Fra : Marberg | 
  Dato :  04-11-06 17:17 |  
  |   
            Håber det er den rigtige gruppe at poste i.
 
 Men min hustru har en sådan blomst, og har for øvrigt haft den i mange 
 mange år. Nu er der gået fnat i denne ellers dejlige blomst! altså små 
 bitte dyr der kravler rundt på undersiden af bladene og æder løs af det 
 hele.
 Er der et godt råd til at aflive alle de bladlus på en human måde, eller 
 skal hun bare købe en anden Hawaiiblomst?
 
 Hilsen
 marberg
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Trine Kornum Christi~ (04-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ | 
  Dato :  04-11-06 18:20 |  
  |  
 
            Marberg <marberg@adslhome.dk> writes:
 > Men min hustru har en sådan blomst, og har for øvrigt haft den i mange
 > mange år. Nu er der gået fnat i denne ellers dejlige blomst! altså små
 > bitte dyr der kravler rundt på undersiden af bladene og æder løs af
 > det hele.
 > Er der et godt råd til at aflive alle de bladlus på en human måde,
 > eller skal hun bare købe en anden Hawaiiblomst?
 Opvaskevand i en forstøver og så sprøjt det på. Gerne _før_ I bruger
 vandet til at vaske op i. :)
 Mvh Trine
 -- 
 Så har vi udvidet butikken og fyldt den med julevarer og kurve
 Vi er også klar med afdækningsgran, juletræer og dekorationsmateriale
 http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Marberg (04-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Marberg | 
  Dato :  04-11-06 18:51 |  
  |   
            Trine Kornum Christiansen skrev:
 > 
 > Opvaskevand i en forstøver og så sprøjt det på. Gerne _før_ I bruger
 > vandet til at vaske op i. :)
 > 
 > Har du erfaringer med det?
 MVH
 Marberg
 > 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Trine Kornum Christi~ (05-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ | 
  Dato :  05-11-06 00:49 |  
  |  
 
            Marberg <marberg@adslhome.dk> writes:
 > Trine Kornum Christiansen skrev:
 >> Opvaskevand i en forstøver og så sprøjt det på. Gerne _før_ I bruger
 >> vandet til at vaske op i. :)
 >> Har du erfaringer med det?
 Ja. Det plejer at virke, både til hibiscus og roser.
 Mvh Trine
 -- 
 Så har vi udvidet butikken og fyldt den med julevarer og kurve
 Vi er også klar med afdækningsgran, juletræer og dekorationsmateriale
 http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Maria Frederiksen (05-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Maria Frederiksen | 
  Dato :  05-11-06 18:34 |  
  |   
            > Ja. Det plejer at virke, både til hibiscus og roser.
 >
 
 Ikke på roser, der virker det ikke.
 
 Mvh Maria 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ebbe Rasmussen (05-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ebbe Rasmussen | 
  Dato :  05-11-06 19:02 |  
  |   
            Maria Frederiksen wrote:
 >> Ja. Det plejer at virke, både til hibiscus og roser.
 >>
 >
 > Ikke på roser, der virker det ikke.
 >
 > Mvh Maria
 
 Mærkeligt, her i jylland har det da nu virket i de 23 år jeg har brugt det.
 -- 
 Mvh
 Ebbe 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Maria Frederiksen (05-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Maria Frederiksen | 
  Dato :  05-11-06 22:08 |  
  |   
            >> Ikke på roser, der virker det ikke.
 
 > Mærkeligt, her i jylland har det da nu virket i de 23 år jeg har brugt 
 > det.
 
 Det virker ikke i Ringsted, Sjælland. Jo, på 5 lus, men det er jo ikke nok, 
 når der er i tusindvis af dem.
 
 Mvh Maria 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Tove Krieger (05-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tove Krieger | 
  Dato :  05-11-06 19:22 |  
  |  
 
            Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:
 >> Ja. Det plejer at virke, både til hibiscus og roser.
 >>
 >
 > Ikke på roser, der virker det ikke.
 >
 > Mvh Maria
 Det er godt nok noget sludder. Jeg har brugt det hvert år i mange år 
 på roserne, og det virker ganske fortrinligt, men det skal være brun 
 sæbe - ikke sulfo.
 -- 
 Venlig hilsen  Tove    
Beware of people who dislike cats
                (Irish proverb) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Maria Frederiksen (05-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Maria Frederiksen | 
  Dato :  05-11-06 22:06 |  
  |   
            >> Ikke på roser, der virker det ikke.
 
 > Det er godt nok noget sludder. Jeg har brugt det hvert år i mange år på 
 > roserne, og det virker ganske fortrinligt, men det skal være brun sæbe - 
 > ikke sulfo.
 
 
 OK, det virker ikke på mine roser, Sjælland. Det tager dårligt nok det 
 værste, hverken brun sæbe med sprit, brun sæbe uden sprit eller 
 opvaskemiddel (med og uden sprit). Det tager 5 lus og det forslår jo som 
 skrædder i ........
 
 Mvh Maria 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Tove Krieger (05-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tove Krieger | 
  Dato :  05-11-06 22:50 |  
  |  
 
            Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:
 >>> Ikke på roser, der virker det ikke.
 >
 >> Det er godt nok noget sludder. Jeg har brugt det hvert år i mange
 >> år på roserne, og det virker ganske fortrinligt, men det skal være
 >> brun sæbe - ikke sulfo.
 >
 >
 > OK, det virker ikke på mine roser, Sjælland. Det tager dårligt nok
 > det værste, hverken brun sæbe med sprit, brun sæbe uden sprit eller
 > opvaskemiddel (med og uden sprit). Det tager 5 lus og det forslår
 > jo som skrædder i ........
 Det lyder utroligt Maria. Jeg bor også i Nordvestsjælland, men tror 
 dog næppe at det er har den større betydning.  :)   Når jeg har 
 sprøjtet med sæbe/vand, så går der et par dage og så er lusene faktisk 
 helt tørret ind, og der er altså mere end 5 stk. Du må have 
 sæbevands-resistente bladlus hvor du bor    
-- 
 Venlig hilsen  Tove    
Beware of people who dislike cats
                (Irish proverb) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Mads Lie Jensen (06-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mads Lie Jensen | 
  Dato :  06-11-06 08:05 |  
  |  
 
            On Sun, 5 Nov 2006 22:05:58 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
 wrote:
 >>> Ikke på roser, der virker det ikke.
 >
 >> Det er godt nok noget sludder. Jeg har brugt det hvert år i mange år på 
 >> roserne, og det virker ganske fortrinligt, men det skal være brun sæbe - 
 >> ikke sulfo.
 >
 >OK, det virker ikke på mine roser, Sjælland. Det tager dårligt nok det 
 >værste, hverken brun sæbe med sprit, brun sæbe uden sprit eller 
 >opvaskemiddel (med og uden sprit). Det tager 5 lus og det forslår jo som 
 >skrædder i ........
 Det er lidt problemet med den slags "køkkenmidler" - de virker for
 nogle, ikke for andre. 
 Jeg tror en del af problemet er at der ikke er enighed om
 blandingsforholdet.
 Et andet problem med sæbe/sprit-løsningen er at planterne kan bleve
 svidet hvis den er for kraftig. Jeg snakkede med en i sommers, hvis
 roser havde smidt alle blade pga. sådan en behandling.
 Jeg har selv forsøgt sprit/sæbe-løsningen en enkelt gang. Omkring 50% af
 lusene døde. Ikke overvældende godt, slet ikke sammenlignet med det vi
 bruger på arbejdet. Men at få 50% af lusene væk kan være nok.
 Nu er jeg i stedet holdt op med at bekymre mig om bladlus i plnaterne.
 Og begynder nok ikke igen før jeg får lus i mine potteplanter herinde.
 -- 
 Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
 Gartneriet -  http://www.gartneriet.dk/
- nu med drivhus:
 http://plantespecialisten.dk/godset/drivhusoprul/side.html
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Maria Frederiksen (06-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Maria Frederiksen | 
  Dato :  06-11-06 17:37 |  
  |   
            > Nu er jeg i stedet holdt op med at bekymre mig om bladlus i plnaterne.
 > Og begynder nok ikke igen før jeg får lus i mine potteplanter herinde.
 
 
 Og det gjorde jeg slet ikke i sommer. De fik godt nok også betydeligt mere 
 at leve af end de plejer, så det forsøger jeg også næste år.
 
 Mvh Maria 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Tove Krieger (04-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tove Krieger | 
  Dato :  04-11-06 19:04 |  
  |  
 
            Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:
 > Marberg <marberg@adslhome.dk> writes:
 >
 >> Men min hustru har en sådan blomst, og har for øvrigt haft den i
 >> mange mange år. Nu er der gået fnat i denne ellers dejlige blomst!
 >> altså små bitte dyr der kravler rundt på undersiden af bladene og
 >> æder løs af det hele.
 >> Er der et godt råd til at aflive alle de bladlus på en human måde,
 >> eller skal hun bare købe en anden Hawaiiblomst?
 >
 > Opvaskevand i en forstøver og så sprøjt det på. Gerne _før_ I bruger
 > vandet til at vaske op i. :)
 >
  Jeg plejer gerne at bruge brun sæbe og vand i forstøver. Det hjælper 
 i hvert fald på mine roser. Det behøver ikke at være bladlus, det kan 
 lige så godt være spindemider eller uldlus, men behandlingen er den 
 samme.
 -- 
 Venlig hilsen  Tove    
Beware of people who dislike cats
                (Irish proverb) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Marberg (04-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Marberg | 
  Dato :  04-11-06 19:54 |  
  |   
            Tove Krieger skrev:
 >>
 > Jeg plejer gerne at bruge brun sæbe og vand i forstøver. Det hjælper i 
 > hvert fald på mine roser. Det behøver ikke at være bladlus, det kan lige 
 > så godt være spindemider eller uldlus, men behandlingen er den samme.
 
 Tak for svaret, det er jo en billig løsning, og det skal prøves med det 
 samme.
 1000 tak
 MVH
 Marberg
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Aase Worm (05-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Aase Worm | 
  Dato :  05-11-06 08:41 |  
  |   
            ..
 > Er der et godt råd til at aflive alle de bladlus på en human måde, eller
 > skal hun bare købe en anden Hawaiiblomst?
 
 Nu ved jeg ikke, hvad du forstår ved "human måde".
 Mit bedste råd er insektpinde, fx fra Bayer. (fås i plantecentre og visse
 supermarkeder). Pindene stikkes i jorden, følg brugsanvisningen på pakken.
 En af fordelene ved disse pinde er, at de tager ALLE smådyrene - og de
 virker så længe, at det også når at virke på de æg, som efterhånden
 udklækkes.
 En ulempe er prisen. Hvis I kun skal bruge dpindene til den ene plante, er
 det nok lige så billigt at købe en ny hibiscus. Men I får sikkert en plante
 på et andet tidspunkt, som får "utøj" og dermed brug for insektpinde.
 
 Hilsen
 Aase
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           BA (05-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BA | 
  Dato :  05-11-06 19:52 |  
  |   
            Hej min blomst
 
 Jeg har brugt disse pinde i mange år, og de er rigtig gode. Jeg holder meget 
 af mine hibiscus, for jeg har selv  hugget og formeret dem i de farver og 
 typer jeg kan lide - så de smides ikke væk.
 Jeg puttede netop "pinde " i potterne i dag (præventivt), hvor jeg har 
 ordnet planterne og sat dem indendørs for vinteren.
 Samtidig med at pindene er gode mod lus m.m., gøder de. Klip ikke plantene 
 ned før til foråret.
 
 Giv evt. planterne et  hånddlunt brus inden de får pinde og kommer i 
 vindueskarmen.
 -- 
 Venlig hilsen
 BA
 
 OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....
 
 
 
 "Aase Worm" <aase.worm@mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:75524$454d95a2$56300290$13136@news.jay.net...
 > .
 >> Er der et godt råd til at aflive alle de bladlus på en human måde, eller
 >> skal hun bare købe en anden Hawaiiblomst?
 >
 > Nu ved jeg ikke, hvad du forstår ved "human måde".
 > Mit bedste råd er insektpinde, fx fra Bayer. (fås i plantecentre og visse
 > supermarkeder). Pindene stikkes i jorden, følg brugsanvisningen på pakken.
 > En af fordelene ved disse pinde er, at de tager ALLE smådyrene - og de
 > virker så længe, at det også når at virke på de æg, som efterhånden
 > udklækkes.
 > En ulempe er prisen. Hvis I kun skal bruge dpindene til den ene plante, er
 > det nok lige så billigt at købe en ny hibiscus. Men I får sikkert en 
 > plante
 > på et andet tidspunkt, som får "utøj" og dermed brug for insektpinde.
 >
 > Hilsen
 > Aase
 >
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Marberg (06-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Marberg | 
  Dato :  06-11-06 15:35 |  
  |   
            BA skrev:
 > Hej min blomst
 > 
 > Jeg har brugt disse pinde i mange år, og de er rigtig gode. Jeg holder meget 
 > af mine hibiscus, for jeg har selv  hugget og formeret dem i de farver og 
 > typer jeg kan lide - så de smides ikke væk.
 > Jeg puttede netop "pinde " i potterne i dag (præventivt), hvor jeg har 
 > ordnet planterne og sat dem indendørs for vinteren.
 > Samtidig med at pindene er gode mod lus m.m., gøder de. Klip ikke plantene 
 > ned før til foråret.
 > 
 > Giv evt. planterne et  hånddlunt brus inden de får pinde og kommer i 
 > vindueskarmen.
 
 For lissom at runde dette spændende emne af, har hun gjort følgende.
 Gik ud i udhuset fandt min beskærersaks og klippede helt ind til stammen 
 for derefter at stikke 3 insektpinde i jorden, det kunne ikke være 
 anderledes. Så kan de lære det de små bæster!!!
 
 Hun ved godt det er en dyr løsning,men det er en arveplante, så den har 
 en vis værdi.
 
 Tak for alle rådene.
 
 Hilsen
 Marberg
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Preben Andersen (07-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Andersen | 
  Dato :  07-11-06 16:55 |  
  |   
            
"Marberg" <marberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse 
 news:454cbd53$0$12679$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Håber det er den rigtige gruppe at poste i.
 >
 > Men min hustru har en sådan blomst, og har for øvrigt haft den i mange 
 > mange år. Nu er der gået fnat i denne ellers dejlige blomst! altså små 
 > bitte dyr der kravler rundt på undersiden af bladene og æder løs af 
 > det hele.
 > Er der et godt råd til at aflive alle de bladlus på en human måde, 
 > eller skal hun bare købe en anden Hawaiiblomst?
 Brug opskriften her:
 http://gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=29
mvh
 Preben 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Aase Worm (07-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Aase Worm | 
  Dato :  07-11-06 17:44 |  
  |  
 
            > Brug opskriften her:
 >  http://gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=29
>
 > mvh
 > Preben
 Hej
 Jeg mener, at der er forskel på bekæmpelse af bladlus o.lign. på
 udendørsplanter og på indendørsplanter
 Udendørs har bladlus en masse naturlige fjender: fugle, mariehøns, andre
 insekter, regnvejr, kølige nætter osv. Derfor er det ikke så vigtigt at få
 fjernet skadedyrene 100% - naturen klarer resten - før eller senere.
 Men i vinduskarmen mangler disse fjender (eller den naturlige biologiske
 bekæmpelse). Derfor skal ALLE lus og æg fjernes. Og netop derfor er
 insektpindene så velegnede til indendørsplanter.
 Hilsen
 Aase
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           GGmj6 (10-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : GGmj6 | 
  Dato :  10-11-06 21:40 |  
  |   
            Prøv at stikke hvidløg  ned i jorden ved din hibiscus, det kan de små 
 uvelkomne dyr ikke lide.
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 Gerda Grønning
 
 "Marberg" <marberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse 
 news:454cbd53$0$12679$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Håber det er den rigtige gruppe at poste i.
 >
 > Men min hustru har en sådan blomst, og har for øvrigt haft den i mange 
 > mange år. Nu er der gået fnat i denne ellers dejlige blomst! altså små 
 > bitte dyr der kravler rundt på undersiden af bladene og æder løs af det 
 > hele.
 > Er der et godt råd til at aflive alle de bladlus på en human måde, eller 
 > skal hun bare købe en anden Hawaiiblomst?
 >
 > Hilsen
 > marberg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |