| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | GratisDNS og .Mac Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  13-09-06 20:18 |  
  |   
            Jeg har jo mit eget domæne (muenster.dk), og jeg har i et par år brugt 
 GratisDNS som - ja, DNS. Jeg syntes, det lød meget spændende og lidt 
 nørdet, at man selv skulle rode lidt med opsætningen. De lød da også 
 til at være et godt initiativ, som jeg da gerne ville støtte. Helt 
 gratis er det ikke, for jeg har betalt for backup af e-mail (MXBackup), 
 som er en tilkøbsservice. Jeg har så haft et mailhotel hos dem, men 
 bl.a. pga. et familieabonnement hos .Mac har jeg ikke længere brug for 
 postkasser. For godt tre uger siden købte jeg derfor en MailForward hos 
 GratisDNS og lod den henvise til vores .Mac-adresser og nogle af 
 familiens andre adresser.
 
 Det gik da også fint i starten. I mandags sagde min kone så, at hun 
 ikke kunne forstå, at hun ikke fik e-mail. Jeg kiggede efter, og jeg 
 havde også kun fået e-mail, der ikke var til mit eget domæne. Jeg 
 prøvede så at sende e-mail, til mit eget domæne, men den nåede ikke 
 frem, og der var ikke nogen fejlmeddelelse til afsender. Jeg skrev til 
 supportforum hos GratisDNS, men de havde ingen fejl og havde ikke 
 ændret noget. Med lidt eksperimenteren fandt jeg ud af, at det kun er 
 e-mail forwardet til .Mac, der ikke når frem.
 
 Min mistanke var, at GratisDNS var kommet på en spam-liste, som .Mac 
 bruger. Det blev bekræftet af en på support-forum hos GratisDNS, at den 
 server "parismailgw.gratisdns.dk", som GratisDNS bruger til forward, er 
 listet som spam hos:
 - bl.csma.biz
 - dnsbl.jammconsulting.com
 
 Det fremgår dog, at GratisDNS ikke synes, det er deres problem. Hvis et 
 mailhotel bruger en useriøs spam-liste, så er de selv ude om, at deres 
 kunder ikke kan modtage e-mail. Jeg har prøvet at slette alle mine 
 forward og lave nogle nye en efter en. Jeg har så fået besked i 
 forummet, at jeg skal lade være med at ændre hele tiden, for det 
 trækker dybe spor i deres SQL. Hvis deres MailForward ikke er forvirret 
 i forvejen, bliver den det igen.
 
 Der er således ikke den store forståelse, men til min store glæde er 
 der begyndt at dukke andre kunder op, der klager over, at de heller 
 ikke får e-mail, der er forwardet. Forklaringen er nu fra GratisDNS, at 
 det kun er folk på TDC's linier, fordi TDC ikke kan finde ud af at 
 route til Paris. Jeg er på Esenet, og det er vist nok TDC's linier. Jeg 
 kan dog ikke se, at TDC skulle være blandet ind i en mailforward fra 
 GratisDNS til .Mac.
 
 Selv om jeg nu har fjernet forward til .Mac, så modtager jeg ikke 
 rigtig noget e-mail. Det er ikke en holdbar situation. Jeg har skrevet 
 til .Mac, men blot modtaget en besked om, at de har modtaget mit 
 spørgsmål og vil svare senere. Jeg tvivler nu også på, at jeg kan få 
 ..Mac til at ændre spam-filter. Hvad skal jeg så gøre? Jeg bliver vel 
 nødt til at skifte DNS-udbyder. Bare synd, at jeg betalte kr. 110,- for 
 et års service for tre uger siden. Jeg skal sådan set bare bruge en 
 mailforward og en webforward. I princippet kunne jeg jo stadig bruge 
 den gratis DNS hos GratisDNS.
 -- 
 Venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Makholm (13-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Makholm | 
  Dato :  13-09-06 21:07 |  
  |  
 
            Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:
 > Min mistanke var, at GratisDNS var kommet på en spam-liste, som .Mac
 > bruger. Det blev bekræftet af en på support-forum hos GratisDNS, at
 > den server "parismailgw.gratisdns.dk", som GratisDNS bruger til
 > forward, er listet som spam hos:
 > - bl.csma.biz
 > - dnsbl.jammconsulting.com
 Den sidste har en erklæret policy der hedder:
   This blocklist is very aggressive and will likely lead to false
   positives.
 Så er man selv uden om at man mister mail, hvis man filtrerer for hådt
 på en liste med den politik.
 CSMA giver tilsyneladende ikke særlig gode oplysninger om hvad den
 konkret grund til at de lister folk er. Det er ikke specielt
 instruktivt at bare sige at man på et givet tidspunkt har modtaget en
 mail med subject "Re:". Mit umidelbare bud ville måske være at der er
 nogen der forwarder mail til en konto hos CSMA.
 > Det fremgår dog, at GratisDNS ikke synes, det er deres problem. Hvis
 > et mailhotel bruger en useriøs spam-liste, så er de selv ude om, at
 > deres kunder ikke kan modtage e-mail. Jeg har prøvet at slette alle
 > mine forward og lave nogle nye en efter en. 
 Hvad er det du forventer sker ved at gentagende gange slette dine
 forwards for så at oprette dem igen? Hvorfor skulle .Mac pludselig få
 en mere fornuftig brug af RBL'er ved det?
 > Der er således ikke den store forståelse, men til min store glæde er
 > der begyndt at dukke andre kunder op, der klager over, at de heller
 > ikke får e-mail, der er forwardet. Forklaringen er nu fra GratisDNS,
 > at det kun er folk på TDC's linier, fordi TDC ikke kan finde ud af at
 > route til Paris. Jeg er på Esenet, og det er vist nok TDC's
 > linier. Jeg kan dog ikke se, at TDC skulle være blandet ind i en
 > mailforward fra GratisDNS til .Mac.
 Det er korrekt at der har været routing problemer mellem TDC og det
 netværk som GratisDNS' paris-server står på og nej det har sikkert
 ingen relevans for hvordan mail kommer fra paris til .mac.
 -- 
  http://peter.makholm.net/ |       Vi smider blade allesammen - hele tiden
      peter@makholm.net     |              som et konstant spirende efterår
                            |         Og hele tiden vokser nye frugter frem
                            |          og vi finder nogen til at plukke dem
                            |                    -- Tilt, Perkussive popler
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Münster (13-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  13-09-06 22:01 |  
  |   
            On 2006-09-13 22:06:40 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net> said:
 
 > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:
 > 
 >> Min mistanke var, at GratisDNS var kommet på en spam-liste, som .Mac
 >> bruger. Det blev bekræftet af en på support-forum hos GratisDNS, at
 >> den server "parismailgw.gratisdns.dk", som GratisDNS bruger til
 >> forward, er listet som spam hos:
 >> - bl.csma.biz
 >> - dnsbl.jammconsulting.com
 > 
 > Den sidste har en erklæret policy der hedder:
 > 
 >   This blocklist is very aggressive and will likely lead to false
 >   positives.
 > 
 > Så er man selv uden om at man mister mail, hvis man filtrerer for hådt
 > på en liste med den politik.
 
 Men spørgsmålet er, om .Mac i det hele taget bruger den liste. Det er 
 jo en teori, at problemet er, at e-mail fra GratisDNS ryger i .Macs 
 spamfilter. Vi har ikke fået det bekræftet.
 
 > CSMA giver tilsyneladende ikke særlig gode oplysninger om hvad den
 > konkret grund til at de lister folk er. Det er ikke specielt
 > instruktivt at bare sige at man på et givet tidspunkt har modtaget en
 > mail med subject "Re:". Mit umidelbare bud ville måske være at der er
 > nogen der forwarder mail til en konto hos CSMA.
 > 
 >> Det fremgår dog, at GratisDNS ikke synes, det er deres problem. Hvis
 >> et mailhotel bruger en useriøs spam-liste, så er de selv ude om, at
 >> deres kunder ikke kan modtage e-mail. Jeg har prøvet at slette alle
 >> mine forward og lave nogle nye en efter en.
 > 
 > Hvad er det du forventer sker ved at gentagende gange slette dine
 > forwards for så at oprette dem igen? Hvorfor skulle .Mac pludselig få
 > en mere fornuftig brug af RBL'er ved det?
 
 Som sagt ved vi jo ikke med sikkerhed, at det er problemet. Jeg har 
 heller ikke slettet i ét væk. Jeg har derimod fjernet forward til .Mac 
 og flyttet det til andre e-mail-adresser. Jeg har desuden fjernet nogle 
 adresser. Jeg tilføjede et par adresser i weekenden, kort før problemet 
 opstod. Jeg var vist oppe på en 15 stykker. Lige nu modtager jeg noget 
 e-mail, men ikke ret meget. Et par test-e-mail er ikke dukket op, så 
 det er ikke det hele, der kommer igennem.
 
 > Det er korrekt at der har været routing problemer mellem TDC og det
 > netværk som GratisDNS' paris-server står på og nej det har sikkert
 > ingen relevans for hvordan mail kommer fra paris til .mac.
 
 Som sagt var der ingen form for fejlmeddelelser i starten. Jeg prøvede 
 så at oprette en ny e-mail-adresse på mit domæne, som skulle forwarde 
 til .Mac. Der kom en fejlmeddelelse retur til afsender fra GratisDNS, 
 at e-mail blev loopet tilbage til GratisDNS. Så fik jeg at vide i 
 support-forum, at jeg må have et automatisk retursvar sat til. Det har 
 jeg nu ikke, og fejlmeddelelsen kom først, da jeg lavede en 
 test-adresse.
 -- 
 Venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           J.K.Arning (13-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : J.K.Arning | 
  Dato :  13-09-06 22:17 |  
  |  
 
            On Wed, 13 Sep 2006 21:18:00 +0200, Henrik Münster wrote:
 > Jeg har jo mit eget domæne (muenster.dk), og jeg har i et par år brugt 
 > GratisDNS som - ja, DNS. Jeg syntes, det lød meget spændende og lidt 
 > nørdet, at man selv skulle rode lidt med opsætningen. De lød da også 
 > til at være et godt initiativ, som jeg da gerne ville støtte. 
 De _er_ et godt initiativ. På nuværende tidspunkt har 26234 brugere 95107
 domæner liggende hos Gratisdns.
 > Helt 
 > gratis er det ikke, 
 Jo det er, det eneste du skal betaler for er domænet og det er ikke
 Gratisdns der har fundet på det.
 > for jeg har betalt for backup af e-mail (MXBackup), 
 > som er en tilkøbsservice. 
 En god service som fungerer og som du selv vælger at købe, det ændrer ikke
 ved at deres dns service er gratis.
 > For godt tre uger siden købte jeg derfor en MailForward hos 
 > GratisDNS og lod den henvise til vores .Mac-adresser og nogle af 
 > familiens andre adresser.
 > 
 > Det gik da også fint i starten. I mandags sagde min kone så, at hun 
 > ikke kunne forstå, at hun ikke fik e-mail. Jeg kiggede efter, og jeg 
 > havde også kun fået e-mail, der ikke var til mit eget domæne. Jeg 
 > prøvede så at sende e-mail, til mit eget domæne, men den nåede ikke 
 > frem, og der var ikke nogen fejlmeddelelse til afsender. Jeg skrev til 
 > supportforum hos GratisDNS, men de havde ingen fejl og havde ikke 
 > ændret noget. Med lidt eksperimenteren fandt jeg ud af, at det kun er 
 > e-mail forwardet til .Mac, der ikke når frem.
 > 
 > Min mistanke var, at GratisDNS var kommet på en spam-liste, som .Mac 
 > bruger. Det blev bekræftet af en på support-forum hos GratisDNS, at den 
 > server "parismailgw.gratisdns.dk", som GratisDNS bruger til forward, er 
 > listet som spam hos:
 > - bl.csma.biz
 > - dnsbl.jammconsulting.com
 > 
 Det er direkte forkert.
 Det der siges i forummet er at _hvis_ .mac bruger de nævnte lister så kan
 det være derfor du ikke modtager mails. 
 Har du fået bekræftet at .mac benytter disse lister?
 > Det fremgår dog, at GratisDNS ikke synes, det er deres problem. 
 Der findes mange forskellige lister og de opdateres ud fra mange
 forskellige kriterier. Jeg har haft store problemer med Sorbs fordi der
 ikke er oprettet en såkladt rDNS på min IP. Det er min internet udbyders
 problem, det er dem der i givet fald skal oprette den men det rager dem et
 stykke og det gør det de fleste udbydere. Kriteriet for at blackliste mig
 og _mange_ andre er helt hen i skoven, men da en del vælger at tjekke op
 imod sorbs rammer det rigtigt mange mailservere hvilket betyder jeg må
 bruge andres SMTP servere selvom jeg harm in egen.
 > Hvis et 
 > mailhotel bruger en useriøs spam-liste, så er de selv ude om, at deres 
 > kunder ikke kan modtage e-mail. 
 
 Og det er 100% korrekt.
 > Der er således ikke den store forståelse, men til min store glæde er 
 > der begyndt at dukke andre kunder op, der klager over, at de heller 
 > ikke får e-mail, der er forwardet.
 Nå ja hver sin glæde.
 
 > Forklaringen er nu fra GratisDNS, at 
 Man er blevet opmærksom på at der er routing problemer, det er ikke en
 kanin der er blevet trukket op af en hat.
 > det kun er folk på TDC's linier, fordi TDC ikke kan finde ud af at 
 > route til Paris. Jeg er på Esenet, og det er vist nok TDC's linier. Jeg 
 > kan dog ikke se, at TDC skulle være blandet ind i en mailforward fra 
 > GratisDNS til .Mac.
 > 
 > Selv om jeg nu har fjernet forward til .Mac, så modtager jeg ikke 
 > rigtig noget e-mail. 
 Hvis du fjerne forward hvordan skal dine mails så ende hos .mac ?
 > Det er ikke en holdbar situation. Jeg har skrevet 
 > til .Mac, men blot modtaget en besked om, at de har modtaget mit 
 > spørgsmål og vil svare senere. Jeg tvivler nu også på, at jeg kan få 
 > .Mac til at ændre spam-filter.
 Jeg tvivler meget på at .mac benytter de 2 omtalte lister men det ville da
 være interessant at få oplyst om og i så fald hvilke lister de benytter.
 > Hvad skal jeg så gøre? Jeg bliver vel 
 > nødt til at skifte DNS-udbyder. Bare synd, at jeg betalte kr. 110,- for 
 > et års service for tre uger siden. Jeg skal sådan set bare bruge en 
 > mailforward og en webforward. I princippet kunne jeg jo stadig bruge 
 > den gratis DNS hos GratisDNS.
 Routing af mails er en enormt kompleks affære hvis du går i kiosken og
 køber "Chip" 10/2006, et tysk computerblad kan du netop nu læse en artikel
 om netop den problematik at mails forsvinder sporløst på nettet. Det er
 ikke en undtagelse men noget der sker hver dag. Nogle af de største syndere
 er spam filtre. Et andet stort problem er mailservere hvor man deaktiverer
 de såkaldte NDR mails, det er Non Delevery Report der skulle fortælle
 afsenderen at hans mail ikke kunne modtages.
 Det er for nemt i en situation som din, selvom jeg 100% forstår dig det er
 meget frustrerende, men stadigt det er for nemt at se i retning af
 Gratisdns. Der er så mange ting der kan gå galt at det er grænsende til
 umuligt at sige hvor det sker.
 Hvis jeg har forstået din tråd på gratisdns korrekt er det kun forward til
 dine .mac konti at der er et problem, er det korrekt?
 Det er en kompliceret affære det her men Henrik, hvorfor sender du ikke det
 her hvor det hører hjemme istedet for i mac gruppen?
 -- 
 :: J.K.Arning ::  http://arning.dk :: & mig ubekendte personer bedes undlade
 at afslutte deres skriverier til mig med "KH dit og dat", så gode venner er
 vi altså heller ikke.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Münster (13-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  13-09-06 22:45 |  
  |   
            On 2006-09-13 23:16:31 +0200, "J.K.Arning" <spam@arning.dk> said:
 
 > On Wed, 13 Sep 2006 21:18:00 +0200, Henrik Münster wrote:
 > 
 >> Jeg har jo mit eget domæne (muenster.dk), og jeg har i et par år brugt 
 >> GratisDNS som - ja, DNS. Jeg syntes, det lød meget spændende og lidt 
 >> nørdet, at man selv skulle rode lidt med opsætningen. De lød da også 
 >> til at være et godt initiativ, som jeg da gerne ville støtte.
 > 
 > De _er_ et godt initiativ. På nuværende tidspunkt har 26234 brugere 95107
 > domæner liggende hos Gratisdns.
 > 
 >> Helt gratis er det ikke,
 > 
 > Jo det er, det eneste du skal betaler for er domænet og det er ikke
 > Gratisdns der har fundet på det.
 > 
 >> for jeg har betalt for backup af e-mail (MXBackup), som er en tilkøbsservice.
 > 
 > En god service som fungerer og som du selv vælger at købe, det ændrer ikke
 > ved at deres dns service er gratis.
 
 Mailforward koster også penge. Systemet hos GratisDNS er sådan, at man 
 betaler forud for et år ad gangen. Jeg har sålede lige betalt kr. 110,- 
 for MXBackup og MailForward for to domæner. Det er måske ikke mange 
 penge, men man kan faktisk få mail- eller webhotel andre steder for 
 tilsvarende priser. Da jeg for et par år siden oprettede mit domæne hos 
 GratisDNS kom jeg ved en fejl til at klikke på MailForward i stedet for 
 MXBackup, så jeg betalte for et års MailForward, som jeg ikke brugte. 
 Selv om det kom frem i deres forum, hvor jeg fik lidt hjælpe til 
 opsætningen, var der ingen bemærkninger om det. Der var slet ingen 
 tilbud om at betale det tilbage eller forlænge tiden for min MXBackup. 
 Jeg forlangte det heller ikke, for om ikke andet så støttede jeg sagen, 
 men det havde været rigtig pænt af dem at tilbyde en form for 
 kompensation.
 
 >> Min mistanke var, at GratisDNS var kommet på en spam-liste, som .Mac 
 >> bruger. Det blev bekræftet af en på support-forum hos GratisDNS, at den 
 >> server "parismailgw.gratisdns.dk", som GratisDNS bruger til forward, er 
 >> listet som spam hos:
 >> - bl.csma.biz
 >> - dnsbl.jammconsulting.com
 >> 
 > 
 > Det er direkte forkert.
 
 Det mente jeg heller ikke. Jeg fik det måske formuleret lidt klodset. 
 Der skal holdes en lang pause ved punktummet. Jeg havde mistanke om, at 
 GratisDNS røg i et spamfilter. Dernæst blev det bekræftet, at GratisDNS 
 rent faktisk optræder på en spamliste.
 
 > Det der siges i forummet er at _hvis_ .mac bruger de nævnte lister så kan
 > det være derfor du ikke modtager mails.
 > Har du fået bekræftet at .mac benytter disse lister?
 
 Jeg vil prøve at pløje mig igennem noget af Apples support. Det har 
 været en forfærdelig uge, og jeg er alligevel for træt til at sove. Vi 
 har flere syge på afdelingen. Min overlæge er til kongres, så jeg har 
 ansvaret for en hel del i mit afsnit. Vores CT-scanner brød ned et par 
 dage, og vi har kun en, da den anden er ved at blive udskiftet med en 
 ny. Det tager nogle uger. Samtidig kom min svigerfar bevidstløs ind med 
 en blodprop i hjernen. Ham kunne vi så ikke skanne, så han skulle køres 
 til Grindsted for at blive skannet. Han er vågnet igen, men vi troede 
 ærligt talt, at han ville ende som en grøntsag. Hele familien kom 
 således til byen, og da vi bor tættest på sygehuset, så holdt de til 
 hos os. Min kone har sindssygt travlt med forskningsprojekter, et stort 
 foredrag på tirsdag, og hun skal til kongres i Granada torsdag til 
 søndag. Det var ligesom lidt tilovers at have alle de bekymringer med 
 min svigerfar. Oveni virker vores e-mail ikke. Noget af vores e-mail er 
 arbejdsrelateret bl.a. vedr. min kones forskning. Desuden er hun leder 
 af vores yngste søns fodboldhold og skal planlægge ture til kampe etc. 
 Der er allerede mange, der har spurgt, om vi da ikke har læst deres 
 e-mail. Det er faktisk meget belastende at have alle de bekymringer.
 
 >> Der er således ikke den store forståelse, men til min store glæde er 
 >> der begyndt at dukke andre kunder op, der klager over, at de heller 
 >> ikke får e-mail, der er forwardet.
 > 
 > Nå ja hver sin glæde.
 
 Det glæder mig, fordi det viser, at det ikke bare er mig, der er en 
 idiot, og at det måske betyder, at problemet bliver taget alvorligt. 
 Det første, jeg fik at vide, var nemlig, at der ikke var nogen 
 problemer, så det måtte jo være min udbyder, der var problemet.
 
 >> Selv om jeg nu har fjernet forward til .Mac, så modtager jeg ikke 
 >> rigtig noget e-mail.
 > 
 > Hvis du fjerne forward hvordan skal dine mails så ende hos .mac ?
 
 Jeg vil have, den skal ende hos en af mine konti. Hvis det ikke duer 
 med .Mac, så må det komme til en anden konto, jeg har. Hvad skal jeg 
 ellers gøre? Ingenting? Alle har så travlt med, at jeg skal lade være 
 med et gøre det, jeg gør, men hvad skal jeg så?
 
 > Hvis jeg har forstået din tråd på gratisdns korrekt er det kun forward til
 > dine .mac konti at der er et problem, er det korrekt?
 
 Faktisk er jeg ved at være lidt i tvivl om det, hvis jeg skal være 
 ærlig. Det var post til vores eget domæne, der ikke kom frem, men den 
 blev jo sendt til .Mac. Der kommer stadig ikke ret meget, selv om jeg 
 har ændret forward, men en gang imellem kommer der noget igennem.
 
 > Det er en kompliceret affære det her men Henrik, hvorfor sender du ikke det
 > her hvor det hører hjemme istedet for i mac gruppen?
 
 Det er her, mine venner er. I forstår mig. Det tror jeg ikke, de andre gør.
 -- 
 Venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Reippuert Knu~ (13-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ | 
  Dato :  13-09-06 23:53 |  
  |  
 
            Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > Selv om jeg nu har fjernet forward til .Mac, så modtager jeg ikke 
 > rigtig noget e-mail. Det er ikke en holdbar situation. Jeg har skrevet 
 > til .Mac, men blot modtaget en besked om, at de har modtaget mit 
 > spørgsmål og vil svare senere. Jeg tvivler nu også på, at jeg kan få 
 > .Mac til at ændre spam-filter. Hvad skal jeg så gøre? Jeg bliver vel 
 > nødt til at skifte DNS-udbyder.
 Det er ikke DNS der er skyld i dine problemer. Det er SMTP der er
 problemet.
 Du er helt sikker på det ikke er afsendernes udgående SMTP der er
 havnet på en spamliste? Jeg ved at i hvert fald én af TDC's smtp'ere
 (smtp.tele.dk) havner i eks spamcomp.net's lister over åbne relæer
 flere gange ugenligt. TDC's er opmærksom på problemt men gør
 tilsyneladende ikke noget ved det.
 Det er jævnt uhensigtsmessigt at havne på netop den liste da flere
 enterprise produkter trækker på spamcop.net's liste over åbne relæer.
 -- 
 Morten Reippuert Knudsen                   < http://blog.reippuert.dk>
2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
 Mirage 06 bras der er langt bedre...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Münster (14-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  14-09-06 15:45 |  
  |   
            On 2006-09-14 00:52:57 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:
 
 > Det er ikke DNS der er skyld i dine problemer. Det er SMTP der er
 > problemet.
 > 
 > Du er helt sikker på det ikke er afsendernes udgående SMTP der er
 > havnet på en spamliste? Jeg ved at i hvert fald én af TDC's smtp'ere
 > (smtp.tele.dk) havner i eks spamcomp.net's lister over åbne relæer
 > flere gange ugenligt. TDC's er opmærksom på problemt men gør
 > tilsyneladende ikke noget ved det.
 > Det er jævnt uhensigtsmessigt at havne på netop den liste da flere
 > enterprise produkter trækker på spamcop.net's liste over åbne relæer.
 
 Det er åbenbart ikke så ligetil at finde ud af, hvor fejlen er. Både 
 jeg og flere andre kunder hos GratisDNS har undret sig over, at e-mail 
 sendt direkte til de konti, vi forwarder til, straks når frem uden 
 problemer. Men når e-mail skal over MailForward hos GratisDNS 
 forsvinder den. Det vil da få enhver naiv bruger til at tænke, at 
 problemet ligger hos GratisDNS. Men i virkeligheden er det måske ikke 
 så simpelt. Faktisk er der i skrivende stund dukket en del e-mail op. 
 Måske løser problemet sig. Det kunne bare være sjovt at vide, hvad der 
 har været galt, siden det åbenbart især er MailForward hos GratisDNS, 
 der er problemer med.
 -- 
 Venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Lind (15-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Lind | 
  Dato :  15-09-06 10:06 |  
  |   
            Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 
 > On 2006-09-14 00:52:57 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk>
 > said:
 > 
 > > Det er ikke DNS der er skyld i dine problemer. Det er SMTP der er
 > > problemet.
 > > 
 > > Du er helt sikker på det ikke er afsendernes udgående SMTP der er havnet
 > > på en spamliste? Jeg ved at i hvert fald én af TDC's smtp'ere
 > > (smtp.tele.dk) havner i eks spamcomp.net's lister over åbne relæer flere
 > > gange ugenligt. TDC's er opmærksom på problemt men gør tilsyneladende
 > > ikke noget ved det. Det er jævnt uhensigtsmessigt at havne på netop den
 > > liste da flere enterprise produkter trækker på spamcop.net's liste over
 > > åbne relæer.
 > 
 > Det er åbenbart ikke så ligetil at finde ud af, hvor fejlen er. Både jeg
 > og flere andre kunder hos GratisDNS har undret sig over, at e-mail sendt
 > direkte til de konti, vi forwarder til, straks når frem uden problemer.
 > Men når e-mail skal over MailForward hos GratisDNS forsvinder den. Det vil
 > da få enhver naiv bruger til at tænke, at problemet ligger hos GratisDNS.
 > Men i virkeligheden er det måske ikke så simpelt. Faktisk er der i
 > skrivende stund dukket en del e-mail op. Måske løser problemet sig. Det
 > kunne bare være sjovt at vide, hvad der har været galt, siden det åbenbart
 > især er MailForward hos GratisDNS, der er problemer med.
 
 For lige at blande mig, har jeg en kammerat, der også benytter
 GratisDNS´ mailforwarding, og jeg modtager ikke mails fra ham, og han
 modtager ikke mails fra mig.........mine SMTP´er er henholdsvis mac.com
 - mail.tele.dk og mail.dk(også TDC). 
 
 Og da jeg får masser af mails fra
 andre og afsender masser af mails fra de nævnte konti, må det vel alt
 andet lige være den dér gratisfidus? 
 
 M.
 
 -- 
 [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Morten Reippuert Knu~ (15-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ | 
  Dato :  15-09-06 17:50 |  
  |  
 
            Morten Lind <forogefternavn@macintoshudenintosh.com> wrote:
 > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > Og da jeg får masser af mails fra
 > andre og afsender masser af mails fra de nævnte konti, må det vel alt
 > andet lige være den dér gratisfidus? 
 eller smtp.tele.dk...
 -- 
 Morten Reippuert Knudsen                   < http://blog.reippuert.dk>
2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
 Mirage 06 bras der er langt bedre...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Henrik Münster (15-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  15-09-06 22:53 |  
  |   
            On 2006-09-15 18:50:07 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:
 
 > Morten Lind <forogefternavn@macintoshudenintosh.com> wrote:
 >> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > 
 >> Og da jeg får masser af mails fra
 >> andre og afsender masser af mails fra de nævnte konti, må det vel alt
 >> andet lige være den dér gratisfidus?
 > 
 > eller smtp.tele.dk...
 
 GratisDNS taler nu om, at der har været problemer med routing til 
 Paris, hvor de åbenbart har en server. Spørg mig ikke, hvorfor. Det er 
 vist TDC's net, der ikke kan route til Paris, og TDC ejer vel en stor 
 del af nettet her i Danmark, så man bruger en del af det, selv om man 
 ikke selv har TDC som udbyder. Problemerne skulle dog være løst, og vi 
 venter bare på vores e-mail.
 -- 
 Venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Morten Lind (16-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Lind | 
  Dato :  16-09-06 07:46 |  
  |   
            Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
 
 > eller smtp.tele.dk...
 
 .......som iøvrigt hedder asmtp.mail.dk
 
 M.
 -- 
 [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Henrik Münster (16-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  16-09-06 10:24 |  
  |   
            On 2006-09-16 08:46:20 +0200, forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com 
 (Morten Lind) said:
 
 > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
 > 
 >> eller smtp.tele.dk...
 > 
 > ......som iøvrigt hedder asmtp.mail.dk
 
 Jeg bruger smtp.mail.dk, men det er vel muligt, TDC har flere.
 -- 
 Venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Morten Reippuert Knu~ (16-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ | 
  Dato :  16-09-06 11:59 |  
  |  
 
            Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > On 2006-09-16 08:46:20 +0200, forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com 
 > (Morten Lind) said:
 > > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
 > > 
 > >> eller smtp.tele.dk...
 > > 
 > > ......som iøvrigt hedder asmtp.mail.dk
 > Jeg bruger smtp.mail.dk, men det er vel muligt, TDC har flere.
 De har mange. Og det er ikke alle de ipadresser deress smtp'ere peger
 på som ryger på listen over åbne relæer.
 -- 
 Morten Reippuert Knudsen                   < http://blog.reippuert.dk>
2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
 Mirage 06 bras der er langt bedre...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Morten Lind (16-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Lind | 
  Dato :  16-09-06 18:37 |  
  |   
            Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 
 > On 2006-09-16 08:46:20 +0200, forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com 
 > (Morten Lind) said:
 > 
 > > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
 > > 
 > >> eller smtp.tele.dk...
 > > 
 > > ......som iøvrigt hedder asmtp.mail.dk
 > 
 > Jeg bruger smtp.mail.dk, men det er vel muligt, TDC har flere.
 
 Næeh, du har muligvis glemt at reagere på den mail, du fik fra TDC for
 ca. et år siden, måske halvandet, der fortalte, at de på grund af den
 voldsomme spammængde generelt, indførte noget filter, hvorfor man skulle
 ændre sine serverindstillinger.
 
 Men du kan jo prøve at sætte et "a" foran "smtp" i dine
 serverindstillinger - det er ikke meget reklame, der kommer ind.
 
 M.
 (Når mænd siger, de tænker - flytter de blot rundt på deres fordomme)
 -- 
 [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Henrik Münster (16-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  16-09-06 19:53 |  
  |   
            On 2006-09-16 19:37:28 +0200, forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com 
 (Morten Lind) said:
 
 > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > 
 >> On 2006-09-16 08:46:20 +0200, forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com 
 >> (Morten Lind) said:
 >> 
 >>> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
 >>> 
 >>>> eller smtp.tele.dk...
 >>> 
 >>> ......som iøvrigt hedder asmtp.mail.dk
 >> 
 >> Jeg bruger smtp.mail.dk, men det er vel muligt, TDC har flere.
 > 
 > Næeh, du har muligvis glemt at reagere på den mail, du fik fra TDC for
 > ca. et år siden, måske halvandet, der fortalte, at de på grund af den
 > voldsomme spammængde generelt, indførte noget filter, hvorfor man skulle
 > ændre sine serverindstillinger.
 
 Jeg kan altså godt nok ikke huske det. Nu er jeg ikke kunde direkte hos 
 TDC, men bruger bynettet i Esbjeg kaldet Esenet. Hvis jeg har fået den 
 e-mail, ville jeg have reageret på den. Jeg er normalt ret omhyggelig 
 med den slags. Min SMTP-server fungerer nu fint. Burde den ikke det? Og 
 hvad har SMTP-serveren at gøre med mængden af spam, man modtager?
 
 > Men du kan jo prøve at sætte et "a" foran "smtp" i dine
 > serverindstillinger - det er ikke meget reklame, der kommer ind.
 
 Jeg har jo ikke problemer med min SMTP-server. Mit problem er, at 
 e-mail, jeg får forwardet via GratisDNS ikke når frem til 
 ..Mac-adresser. Dagen efter, mit problem opstod, kom der åbenbart et 
 mere generelt problem med, at TDC ikke kunne route til Paris, hvor 
 GratisDNS har en server.
 -- 
 Venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Morten Lind (17-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Lind | 
  Dato :  17-09-06 05:05 |  
  |   
            Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 
 
 > Og 
 > hvad har SMTP-serveren at gøre med mængden af spam, man modtager?
 
 Ja, det har du naturligvis ret i. Jeg kan heller ikke huske, om det var
 spam, det handlede om, men jeg fik i hvert fald besked om at sætte "a"
 foran.
 
 > Jeg har jo ikke problemer med min SMTP-server. Mit problem er, at 
 > e-mail, jeg får forwardet via GratisDNS ikke når frem til 
 > .Mac-adresser. Dagen efter, mit problem opstod, kom der åbenbart et 
 > mere generelt problem med, at TDC ikke kunne route til Paris, hvor 
 > GratisDNS har en server.
 
 Ja, og nu er det rettet - jeg har lige fået de manglende breve.
 
 M.
 -- 
 [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Henrik Münster (17-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  17-09-06 07:00 |  
  |   
            On 2006-09-17 06:05:03 +0200, forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com 
 (Morten Lind) said:
 
 > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > 
 >> Jeg har jo ikke problemer med min SMTP-server. Mit problem er, at 
 >> e-mail, jeg får forwardet via GratisDNS ikke når frem til 
 >> .Mac-adresser. Dagen efter, mit problem opstod, kom der åbenbart et 
 >> mere generelt problem med, at TDC ikke kunne route til Paris, hvor 
 >> GratisDNS har en server.
 > 
 > Ja, og nu er det rettet - jeg har lige fået de manglende breve.
 
 Det er jeg godt nok ikke sikker på, at jeg har. Jeg synes stadig ikke, 
 det virker, når GratisDNS skal route til .Mac. Det er lidt ærgerligt, 
 for jeg har fået et familiabonnement på .Mac, så vi alle i familien kan 
 have vores e-mail der. Så har jeg sagt nogle af de andre e-mail-konti 
 op. Det var efterhånden blevet så kompliceret med e-mail alle mulige 
 steder. Det virkede fint i knap et år lige til for en uge siden. Hvad 
 der er gået galt, aner jeg ikke.
    Når man henvender sig til GratisDNS, så er standardsvaret: "Spørg din 
 udbyder". Bevares, det er vel ikke alting, der er deres skyld, men en 
 smule hjælp ville jo være rart alligevel. Jeg skrev til .Mac, og jeg 
 har faktisk fået et ret langt svar med en masse råd om, hvordan jeg kan 
 lede efter fejlen. Problemet er, at det vil tage timer at gå det 
 igennem, og jeg har andet at bruge mit liv til. Nå, men jeg kan måske 
 gøre det, mens jeg alligevel skrive på computeren i dag. Meget af det 
 handler om at sende e--mail og se, om de dukker op.
 -- 
 Venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Preben Bødker Nielse~ (17-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Bødker Nielse~ | 
  Dato :  17-09-06 11:36 |  
  |  
 
            Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:
 > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > 
 > 
 > > Og 
 > > hvad har SMTP-serveren at gøre med mængden af spam, man modtager?
 > 
 > Ja, det har du naturligvis ret i. Jeg kan heller ikke huske, om det var
 > spam, det handlede om, men jeg fik i hvert fald besked om at sætte "a"
 > foran.
 smtp.mail.dk er TDCs mailservergruppe, som kører den alm. smtp-protokol.
 asmtp.mail.dk kører en protokol, som kræver brugernavn og password.
 (det er ens 12-cifrede kundenummer).
 Da der kræves brugerlogin ved afsendelse, reduceres spammængden
 væsentligt. Det har desværre ingen indflydelse på den enorme mængde
 spam, som afsendes fra andre end TDC mailservere.
 /Preben
 -- 
 http://www.ravnekrogen.dk
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Morten Lind (17-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Lind | 
  Dato :  17-09-06 14:51 |  
  |   
            Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:
 
 > smtp.mail.dk er TDCs mailservergruppe, som kører den alm. smtp-protokol.
 > asmtp.mail.dk kører en protokol, som kræver brugernavn og password.
 > (det er ens 12-cifrede kundenummer).
 > 
 > Da der kræves brugerlogin ved afsendelse, reduceres spammængden
 > væsentligt. Det har desværre ingen indflydelse på den enorme mængde
 > spam, som afsendes fra andre end TDC mailservere.
 > 
 > /Preben
 
 OK.......så har jeg lidt ret - der er åbenbart stadig en smule brikker
 at flytte med*GG*, men hvor kommer Mortens underlige analyse ind?
 
 M.
 -- 
 [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Preben Bødker Nielse~ (17-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Bødker Nielse~ | 
  Dato :  17-09-06 16:33 |  
  |  
 
            Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:
 > men hvor kommer Mortens underlige analyse ind?
 Det med TDC's mailservere og spamblokering?
 TDC's mailservere abonnerer på flere forskellige blacklistservere.
 Sendes der tilstrækkeligt meget spam fra et ipnr., ryger nummeret på en
 blacklist og TDC's mailserver blokerer for modtagelse af mail fra
 ip-nummeret.
 Det kan både ske med smtp og asmtp.
 Tilsyneladende rydder de hurtigere op i fejlagtige blacklistings på
 asmtp serverne. (selvom de benægter det).
 Jeg har flere gange parlamenteret kraftigt med deres supportere, når et
 familiemedlems ip-nummer er blevet blacklistet.
 At der kun findes Mac'er bag ip-nummeret er et godt argument for, at det
 er den dynamiske ip-tildeling, der har ramt en uskyldig.
 Efterhånden er der kun en gruppe her i verden, der ikke generes af spam
 og dens følger, nemlig afsenderne.
 /Preben
 -- 
 http://www.ravnekrogen.dk
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      Morten Lind (17-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Lind | 
  Dato :  17-09-06 17:48 |  
  |  
 
            Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:
 > Efterhånden er der kun en gruppe her i verden, der ikke generes af spam
 > og dens følger, nemlig afsenderne.
 > 
 > /Preben
 OK - hæ. hæ.......så det lever vi bare med(?)  
M.
 -- 
 [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |