/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Polsøger lyser
Fra : Vinther2


Dato : 02-10-06 18:53

Hej i gruppen.

Er ved at blive lidt betænkelig ved min computer! Det er jo mig bekendt,
ikke et krav at den skal tilsluttes et jordspyd.
Men kan nogen fortælle mig, hvorfor en polsøger/prøvelampe lyser når jeg
holder den på skruerne på kabinettet? Rører jeg ved skruerne, kan jeg også
mærke den kildende fornemelse af strøm.
Slukker jeg computeren er det stadigvæk det samme.
Afbryder jeg strømmen på kontakten bag på computeren er det også stadigvæk
det samme.
Først når kablet helt er fjernet fra computeren er den "helt død"
Er der et lyst hovede herinde som kan komme med en forklaring?

På forhånd tak.

Hilsen
Per



 
 
Max (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 02-10-06 19:11

Hej Per

> Er der et lyst hovede herinde som kan komme med en forklaring?

Det er helt normalt, 2 stk. Y-kondensatore i indgangsfiltret på
din computers strømforsyning sørger for at der på kabinettet
er 115 Volt vekselstrøm.

Mvh Max



John (02-10-2006)
Kommentar
Fra : John


Dato : 02-10-06 20:50

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er helt normalt, 2 stk. Y-kondensatore i indgangsfiltret på
> din computers strømforsyning sørger for at der på kabinettet
> er 115 Volt vekselstrøm.

Drej stikket i stikkontakten 180 grader, og prøv så igen med din
polsøger.

Mvh John


Max (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 02-10-06 21:10

Hej John

> Drej stikket i stikkontakten 180 grader, og prøv så igen med din
> polsøger.

Hvorfor skulle jeg det ?

Mvh Max



Mikael Antonsen (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Mikael Antonsen


Dato : 02-10-06 21:34

Max wrote:
> Hej John
>
>
>>Drej stikket i stikkontakten 180 grader, og prøv så igen med din
>>polsøger.
>
>
> Hvorfor skulle jeg det ?
>
så kører din computer baglæns...
prøv nu bare som manden siger

Max (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 02-10-06 21:46

Hej Mikael

> prøv nu bare som manden siger

Nej.

Mvh Max



Henning Lund (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 03-10-06 07:58

Max skrev:
> Nej.

Uha hvor er det skønt at hjælpe folk

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Max (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 03-10-06 08:23

Hej Henning

> Uha hvor er det skønt at hjælpe folk

Hvad hjælper du med, prøv lige at kikke indlæggene
igennem en gang til.

Mvh Max



Henning Præstegaard (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 03-10-06 13:03

Henning Lund wrote:
> Max skrev:
>> Nej.
>
> Uha hvor er det skønt at hjælpe folk
>
Tjaa. Det er faktisk kun Max der er kommet med
et konkret svar til spørgeren alle vi andre har kun
lavet larm.

mvh
Henning



Mikael Antonsen (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Mikael Antonsen


Dato : 03-10-06 13:18

Henning Præstegaard wrote:
> Henning Lund wrote:
>
>>Max skrev:
>>
>>>Nej.
>>
>>Uha hvor er det skønt at hjælpe folk
>>
>
> Tjaa. Det er faktisk kun Max der er kommet med
> et konkret svar til spørgeren alle vi andre har kun
> lavet larm.
>
> mvh
> Henning
>
>
indtil videre har max jo egentlig leveret svaret, samt lavet mest larm :P

ShutEye (02-10-2006)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 02-10-06 21:44

>>>Drej stikket i stikkontakten 180 grader, og prøv så igen med din
>>>polsøger.
>>
>> Hvorfor skulle jeg det ?
>>
> så kører din computer baglæns...
> prøv nu bare som manden siger

Det var ikke ham der spurgte :)



Mikael Antonsen (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Mikael Antonsen


Dato : 03-10-06 08:16

ShutEye wrote:
>>>>Drej stikket i stikkontakten 180 grader, og prøv så igen med din
>>>>polsøger.
>>>
>>>Hvorfor skulle jeg det ?
>>>
>>
>>så kører din computer baglæns...
>>prøv nu bare som manden siger
>
>
> Det var ikke ham der spurgte :)
>
>
haha hvor lamt

ai (03-10-2006)
Kommentar
Fra : ai


Dato : 03-10-06 13:15

det var da en underlig diskussion...
hvorfor spørge om hjælp man ikke vil ha..
stikket fra dit lysnet har på det ene ben fase og på det andet ben minus.
prøv at vende stikket....
der er ganske vist ikke noget krav om jord til sådant perifert udstyr,
men idag skal alle ny-installationer have jord på stikkontakterne.
i tidligere tider klippede man bare indgangskondensatoren i strømforsyningen
af.
så var man fri for den "modfase" på kabinettet.
en godt råd: hvis det er muligt så etabler en god jordforbindelse.
vandrør og radiatorer er bandlyste, da mange koldtvandtilførsler og
varmtvandsforbindelser
er plex-eller kunststofrør.

PA



Max (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 03-10-06 13:19

Hej Pa

> det var da en underlig diskussion...
> hvorfor spørge om hjælp man ikke vil ha..

Hvorfor læser du ikke hvem der stiller spørgsmål ?

Mvh Max



MRN (03-10-2006)
Kommentar
Fra : MRN


Dato : 03-10-06 13:50

> Er der et lyst hovede herinde som kan komme med en forklaring?

Hvis du vil have et mere udddybende svar, så prøv evt. at spørge i
dk.teknik.el

Der er nogle virkelig kloge mennesker derinde!

Mvh
MRN

--
"I don't know half of you half as well as I should like, and I like
less than half of you half as well as you deserve!"

Bilbo Baggins



Vinther2 (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Vinther2


Dato : 03-10-06 14:01


Hej i gruppen.

Hermed siger jeg tak for besvarelserne.
Jeg er blevet en del klogere. Da det er et ældre hus vi bor i, er der af
denne grund ikke jord til stikkontakterne. En del stikkontakter/afbrydere er
blevet udskiftet, om der er jordforbindelse til dem skal jeg lade være
usagt. Men et er sikkert,- den stikkontakt som nettop computeren og diverse
andet elektronisk grej er tilsluttet, er af ældre dato.
Det med at vende stikket har jeg ikke prøvet, men det lyder lidt
usandsynligt! (måske hvis det var i gamle dage med jævnstrøm!)

Hilsen til alle
Per


"Vinther2" <persletdette@winther.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:452151f9$0$84029$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej i gruppen.
>
> Er ved at blive lidt betænkelig ved min computer! Det er jo mig bekendt,
> ikke et krav at den skal tilsluttes et jordspyd.
> Men kan nogen fortælle mig, hvorfor en polsøger/prøvelampe lyser når jeg
> holder den på skruerne på kabinettet? Rører jeg ved skruerne, kan jeg også
> mærke den kildende fornemelse af strøm.
> Slukker jeg computeren er det stadigvæk det samme.
> Afbryder jeg strømmen på kontakten bag på computeren er det også stadigvæk
> det samme.
> Først når kablet helt er fjernet fra computeren er den "helt død"
> Er der et lyst hovede herinde som kan komme med en forklaring?
>
> På forhånd tak.
>
> Hilsen
> Per
>



Max (03-10-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 03-10-06 14:07

Hej Per

> Det med at vende stikket har jeg ikke prøvet, men det lyder lidt
> usandsynligt! (måske hvis det var i gamle dage med jævnstrøm!)

Den med at vende stikket er ikke så dum når man har med
gamle universal apparater (apparater der kan køre på både
veksel- og jævnstrøm) at gøre, der kan man fjerne fasen fra
chassiet ved at vende stikproppen. Men i en PC-PSU sidder
der en kondensator fra begge ben i netstikket til stel, så her
ændre det ikke noget at vende stikproppen.

Mvh Max



John (03-10-2006)
Kommentar
Fra : John


Dato : 03-10-06 14:12

"Vinther2" <persletdette@winther.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det med at vende stikket har jeg ikke prøvet, men det lyder
> lidt usandsynligt!

Prøv.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste