On 15 Aug 2006 02:07:22 -0700, allan.pe@jubii.dk wrote:
>Jeg har et enkeltmandsfirma og er ved at indrette et kontor i eget
>hjem, som jeg skal bruge til kundemøder og arbejdsværelse. Kan
>kontormøbler trækkes fra som driftsudgifter eller gælder der
>særlige regler når kontoret ligger i eget hjem ?
Nedenstående fungerer i de fleste tilfælde, med mindre skattevennerne
din kommune er meget, meget pernitne
Arbejdsværelse
De faldne afgørelser om arbejdsværelse i hjemmet viser, at du
sandsynligvis kan få fradrag hvis:
- dit arbejdsværelse er mindre (op til 14 kvadratmeter)
- det ligger »isoleret«, det vil sige med udgang til husets eller
lejlighedens gangareal og nær hoveddøren
- det er indrettet til kontor og kun indeholder kontormøbler,
arbejdsredskaber og arkiv. Det må under ingen omstændigheder indeholde
magelige møbler som lænestole, sofaer eller andet, der hører til et
beboelsesrum.
Fradraget beregnes som den andel, arbejdsværelset udgør af hele
boligens areal. Det beregnes på grundlag af huslejen, samt udgiften
til el og varme. Fra år 2000 gælder, at den freelancer, der bruger en
del af sin ejerbolig til erhverv, kan slippe for at betale
ejendomsværdiskat af den erhvervsmæsigt anvendte del af boligen ved at
udfylde et særligt skema, der kan fås hos den kommunale
skatteforvaltning eller hentes på
www.toldskat.dk.
Skemaet skal sendes til skatteforvaltningen både sammen med din
forskudsregistrering og din selvangivelse.
Som eksempel kan nævnes et arbejdsværelse på ti kvadratmeter i en
lejlighed på 67 kvadratmeter. Arbejdsværelset udgør 10/67 eller 15 %.
Hvis de årlige udgifter til husleje med videre løber op i 40.000
kroner, udgør fradraget for arbejdsværelset 15 % af 40.000 kroner
eller 6.000 kroner om året.
Kilde:
http://www.journalistforbundet.dk/sw2444.asp