/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
kontorudstyr i eget hjem - fradrag ?
Fra : allan.pe@jubii.dk


Dato : 15-08-06 10:07

Jeg har et enkeltmandsfirma og er ved at indrette et kontor i eget
hjem, som jeg skal bruge til kundemøder og arbejdsværelse. Kan
kontormøbler trækkes fra som driftsudgifter eller gælder der
særlige regler når kontoret ligger i eget hjem ?


 
 
Nico de Jong (15-08-2006)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 15-08-06 11:04

<allan.pe@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:1155632842.662244.25380@75g2000cwc.googlegroups.com...
> Jeg har et enkeltmandsfirma og er ved at indrette et kontor i eget
> hjem, som jeg skal bruge til kundemøder og arbejdsværelse. Kan
> kontormøbler trækkes fra som driftsudgifter eller gælder der
> særlige regler når kontoret ligger i eget hjem ?

Det kan du godt.

I forlængelse heraf må man nok påpege at SKAT er ret kritisk med hvad der er
et kontor. Det må absolut ikke kunne bruges til noget som helst andet, groft
sagt må der ikke engang ligge et Anders And blad i en reol. Så hvis der står
en sovesofa i stedet for et mødebord med 4 stole, eller du parkerer din
golftaske der, så falder hammeren.

Nico



BJ (15-08-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-08-06 11:05


"Nico de Jong" <nico@SPAMTRAPfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
news:WWgEg.32$t%5.25@news.get2net.dk...

KLIP

> I forlængelse heraf må man nok påpege at SKAT er ret kritisk med hvad der
> er
> et kontor. Det må absolut ikke kunne bruges til noget som helst andet,
> groft
> sagt må der ikke engang ligge et Anders And blad i en reol. Så hvis der
> står
> en sovesofa i stedet for et mødebord med 4 stole, eller du parkerer din
> golftaske der, så falder hammeren.

Det er vel i grunden bedre at leje naboens garage/cykelskur.

Så kan alt lade sig gøre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



BJ (15-08-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-08-06 11:15


<allan.pe@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:1155632842.662244.25380@75g2000cwc.googlegroups.com...

KLIP

>Jeg har et enkeltmandsfirma og er ved at indrette et kontor i eget
>hjem, som jeg skal bruge til kundemøder og arbejdsværelse. Kan
>kontormøbler trækkes fra som driftsudgifter eller gælder der
>særlige regler når kontoret ligger i eget hjem ?

Du skal have en klar adskillelse mellem hjem og kontor.

Husk: Du kan få nedslag i ejendomsskatten.

Tal evt. med en revisor.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Grev Dracula (15-08-2006)
Kommentar
Fra : Grev Dracula


Dato : 15-08-06 15:10

On 15 Aug 2006 02:07:22 -0700, allan.pe@jubii.dk wrote:

>Jeg har et enkeltmandsfirma og er ved at indrette et kontor i eget
>hjem, som jeg skal bruge til kundemøder og arbejdsværelse. Kan
>kontormøbler trækkes fra som driftsudgifter eller gælder der
>særlige regler når kontoret ligger i eget hjem ?

Nedenstående fungerer i de fleste tilfælde, med mindre skattevennerne
din kommune er meget, meget pernitne

Arbejdsværelse

De faldne afgørelser om arbejdsværelse i hjemmet viser, at du
sandsynligvis kan få fradrag hvis:

- dit arbejdsværelse er mindre (op til 14 kvadratmeter)

- det ligger »isoleret«, det vil sige med udgang til husets eller
lejlighedens gangareal og nær hoveddøren

- det er indrettet til kontor og kun indeholder kontormøbler,
arbejdsredskaber og arkiv. Det må under ingen omstændigheder indeholde
magelige møbler som lænestole, sofaer eller andet, der hører til et
beboelsesrum.

Fradraget beregnes som den andel, arbejdsværelset udgør af hele
boligens areal. Det beregnes på grundlag af huslejen, samt udgiften
til el og varme. Fra år 2000 gælder, at den freelancer, der bruger en
del af sin ejerbolig til erhverv, kan slippe for at betale
ejendomsværdiskat af den erhvervsmæsigt anvendte del af boligen ved at
udfylde et særligt skema, der kan fås hos den kommunale
skatteforvaltning eller hentes på www.toldskat.dk.
Skemaet skal sendes til skatteforvaltningen både sammen med din
forskudsregistrering og din selvangivelse.

Som eksempel kan nævnes et arbejdsværelse på ti kvadratmeter i en
lejlighed på 67 kvadratmeter. Arbejdsværelset udgør 10/67 eller 15 %.
Hvis de årlige udgifter til husleje med videre løber op i 40.000
kroner, udgør fradraget for arbejdsværelset 15 % af 40.000 kroner
eller 6.000 kroner om året.

Kilde:
http://www.journalistforbundet.dk/sw2444.asp

BJ (15-08-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-08-06 15:12


"Grev Dracula" <beta@praxinfo.dk> skrev i en meddelelse
news:qcl3e2h7l54lir2ubrnb7t0inc8ogq843n@4ax.com...

KLIP

> - dit arbejdsværelse er mindre (op til 14 kvadratmeter)

Der er vil ikke en øvre grænse?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



BJ (15-08-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-08-06 15:22


"Grev Dracula" <beta@praxinfo.dk> skrev i en meddelelse
news:qcl3e2h7l54lir2ubrnb7t0inc8ogq843n@4ax.com...

KLIP

> - det er indrettet til kontor og kun indeholder kontormøbler,
> arbejdsredskaber og arkiv. Det må under ingen omstændigheder indeholde
> magelige møbler som lænestole, sofaer eller andet, der hører til et
> beboelsesrum.

Det er her naboens garage/cykelskur kommer ind i billedet.

Lej det og indret det til kontor med lige hvad du lyster og sæt
virksomhedens adresse til denne.

Så får du ingen problem med sofa, lænestole, kamera, fejemaskine,
plæneklipper, el, vand, varme osv. osv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste