/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Hvordan fjerner man et hvepsebo?
Fra : Lars O.


Dato : 18-07-06 22:13

Jeg har lige opdaget et gigantisk hvepsebo helt oppe i spidsen af min gavl.
Jeg kunne godt tænke mig at komme til at male træværket, men jeg er
ikke voldsomt lun på ideen om at skulle overtale hvepsene til at holde
flyttedag.

Hvad ville en klog gøre?

/Lars

 
 
rasmus.carlsen (18-07-2006)
Kommentar
Fra : rasmus.carlsen


Dato : 18-07-06 21:16


"Lars O." <larso@spymac.com> skrev i en meddelelse
news:pan.2006.07.18.21.12.30.5103@spymac.com...
> Jeg har lige opdaget et gigantisk hvepsebo helt oppe i spidsen af min
> gavl.
> Jeg kunne godt tænke mig at komme til at male træværket, men jeg er
> ikke voldsomt lun på ideen om at skulle overtale hvepsene til at holde
> flyttedag.
>
> Hvad ville en klog gøre?

- lade den være til efteråret. Alternativt skal du kunne lukke en pose
omkring den (i et snuptag) og så binde knude på (husk at have en flugtvej
parat). Men den metode kræver, at der er god arbejdsplads og at du i et hug
kan løfte posen op omkring boet (det ville jeg ikke gøre mens jeg stod på en
stige).

ras

ras



Lars O. (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Lars O.


Dato : 18-07-06 23:26

On Tue, 18 Jul 2006 22:16:12 +0200, rasmus.carlsen wrote:


> - lade den være til efteråret. Alternativt skal du kunne lukke en pose
> omkring den (i et snuptag) og så binde knude på (husk at have en flugtvej
> parat). Men den metode kræver, at der er god arbejdsplads og at du i et hug
> kan løfte posen op omkring boet (det ville jeg ikke gøre mens jeg stod på en
> stige).
>
> ras

Tja, det bliver nok også løsningen at vente til efteråret, medmindre de
her gutter (http://www.hvepseeksperten.dk/) har lyst til at gøre et
forsøg. De skal have 812,50 kr. for ulejligheden, så det overvejer jeg
lige.

/Lars

Jan Vestergaard (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 18-07-06 21:21

Lars O. skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvad ville en klog gøre?
> /Lars

Den nemme - men lidt dyre metode er ar at få en til at fjerne
det.

Da vi havde et for et et par år siden, så hørte vi noget om at
Teknisk Forvaltning i den lokale kommune kunne hjælpe, så dem
kontaktede vi.

Men de kunne dog ikke selv hjælpe, men de gav os navn og
telefonnummer på en biavler i nærheden - han kom og fjernede det
mod en rimelig betaling - jeg husker ikke prisen.

Hvis det havde været bier, så havde han taget dem med gratis, men
hvepse skulle han have penge for det-

Ellers må du selv igang med gift eller lign, og slå bierne ihjel
eller hvis du kommer om natten, så sover de og kan rimelig nemt
skabes ned i en plastpose hele boet på en gang, hvis man er lidt
hurtig på fingrende

En tredie mulighed er en variant af sukker/gær metoden, der er
beskrevet et par indlæg tidligere i gruppen til myrer.

Hvepseversionen er at opløse noget gær i en skål med sukkervand
og sætte i nærheden af hvepseboet - så går der ikke læne før
hvepsene er væk.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard
Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
- men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen


Lars O. (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Lars O.


Dato : 18-07-06 23:35

On Tue, 18 Jul 2006 22:21:07 +0200, Jan Vestergaard wrote:

> Lars O. skrev følgende i et indlæg på Usenet:
>> Hvad ville en klog gøre?
>> /Lars
>

> Hvepseversionen er at opløse noget gær i en skål med sukkervand
> og sætte i nærheden af hvepseboet - så går der ikke læne før
> hvepsene er væk.
>
> Jan

Den har jeg godt nok aldrig hørt før. Virker det virkelig?
Det kan da i hvert fald ikke skade at prøve

Til gengæld så kan jeg lige bidrage med, hvordan man IKKE skal gøre.
Min far fandt også engang et stort hvepsebo. Han var smart, så han
listede lige en pose rundt om det, og fik det løsnet, så det drattede
ned i posen. Så langt så godt. For en sikkerheds skyld ville han lige
brænde det af, så han lagde posen ned i en gammel tønde og hældte
benzin over. En tændstik ned i herligheden, masser af flammer..og masser
af hvepse!! Hvepsene var åbenbart mere sejlivede end posen, så han
reddede sig også lige en bunke hvepsestik

/Lars

Max (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 18-07-06 21:48

Hej Lars

> Den har jeg godt nok aldrig hørt før. Virker det virkelig?
> Det kan da i hvert fald ikke skade at prøve

Jeg har engang hørt at et glas 3 dobbelt salmiarkspiritus skulle
kunne gøre det samme.

> masser af hvepse!! Hvepsene var åbenbart mere sejlivede end posen, så
> han reddede sig også lige en bunke hvepsestik

Hvis du efterligner din far, så put dem i fryseren istedet, det er effektivt
og uden risiko.

Mvh Max



Lars O. (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Lars O.


Dato : 18-07-06 23:49

On Tue, 18 Jul 2006 22:47:32 +0200, Max wrote:


> Hvis du efterligner din far, så put dem i fryseren istedet, det er effektivt
> og uden risiko.
>
> Mvh Max

Godt tip. Det lyder effektivt, men det kræver lige at jeg får samlet mod
til at lave posetricket, mens jeg balancerer på en stige.

Fruen modsætter sig nok også et hvepsebo i fryseren

/Lars

Peter Schrøder (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 19-07-06 08:04

Max skrev:

>> Hvis du efterligner din far, så put dem i fryseren istedet, det er
> effektivt og uden risiko.

Eller sæt posen til bilens udstødningsrør.

--


Med venlig hilsen
Peter Schrøder

Max (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 18-07-06 21:51

Hej Lars

> Den har jeg godt nok aldrig hørt før. Virker det virkelig?

Jeg glemte lige at sige at når jeg fjerner hvepsebo, ja så
foregår det med en spraydåse med Kill-It. Det sprøjter
man ind i boet i ly af mørket, om morgenen er alt liv i
boet udslukt og det kan fjernes uden problemer.

Mvh Max



Lars O. (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Lars O.


Dato : 18-07-06 23:51

On Tue, 18 Jul 2006 22:51:20 +0200, Max wrote:

> Hej Lars
>
>> Den har jeg godt nok aldrig hørt før. Virker det virkelig?
>
> Jeg glemte lige at sige at når jeg fjerner hvepsebo, ja så
> foregår det med en spraydåse med Kill-It. Det sprøjter
> man ind i boet i ly af mørket, om morgenen er alt liv i
> boet udslukt og det kan fjernes uden problemer.
>
> Mvh Max

Det lyder som noget jeg godt tør gå i kast med.

/Lars

Max (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 18-07-06 21:57

Hej Lars

> Det lyder som noget jeg godt tør gå i kast med.

Det er også en effektiv og rimelig ufarlig løsning, jeg har fjernet
mange uden at være blevet stukket af dem, jeg bliver normalt
kun stukket når jeg lusker over og stjæler pærer hos naboen :)

Mvh Max



Fischer & Døssing (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Fischer & Døssing


Dato : 21-07-06 07:31

Max wrote:

>> Den har jeg godt nok aldrig hørt før. Virker det virkelig?
>
> Jeg glemte lige at sige at når jeg fjerner hvepsebo, ja så
> foregår det med en spraydåse med Kill-It. Det sprøjter
> man ind i boet i ly af mørket, om morgenen er alt liv i
> boet udslukt og det kan fjernes uden problemer.


Det har min far også gjort adskellige gange med succes i huset i Sverige.

Om det det lige har været Kill-It ved jeg ikke. Men man kan købe sådanne
spray.

Der kommer altid et par stykker flyvende ud, men de virker ikke
agressive ... wonder why

m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Jan Vestergaard (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 18-07-06 22:19

Lars O. skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Den har jeg godt nok aldrig hørt før. Virker det virkelig?
> Det kan da i hvert fald ikke skade at prøve

Aner det ikke - tippet er fundet i et gammelt indlæg her i
gruppen, men vi har ikke haft hvepsebo i nyere tid, så jeg har
ikke kunnet afprøve det

Vi har kun haft det den ene gang, hvor vi fik en "ekspert" til at
fjerne det.

Men sukkervand med gær er afprøvet mod myrer - og der virker det
fint - se andres erfarig i tråden for nogle dage siden.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard
Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
- men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen


Lars Knudsen (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 19-07-06 07:35

On Tue, 18 Jul 2006 23:18:53 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>> Den har jeg godt nok aldrig hørt før. Virker det virkelig?
>> Det kan da i hvert fald ikke skade at prøve
>Aner det ikke - tippet er fundet i et gammelt indlæg her i
>gruppen, men vi har ikke haft hvepsebo i nyere tid, så jeg har
>ikke kunnet afprøve det

Jeg prøvede det fluks i går aftes og har stillet små skåle med denne
delikate blanding ved vores 2 hvepseboer (et på hver side af huset..
great) - så må vi se om det virker.

Ellers satser jeg på at finde noget insektpudder - man kan nemlig ikke
komme til at spraye direkte ind i boet (det sidder så man ikke kan
komme til det) så det må vel være at puste pudder på dér hvor de
kravler ud og ind under tagudhænget - i nattens mulm og mørke...

Problemet er bare at finde det - var i den lokale svenske Bauhaus og
de har kun fluemiddel på spray - kan man virkelig ikke købe det som
pulver noget sted?!?

I øvrigt er de der små hvepse jo ingenting - vi har nok et par boer
eller flere med stor gedehams hede i skoven lige ved siden af hvor vi
bor - og DET er en stor satan, tiltrækkes af lys og er dælme store og
ulækre: http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/stgedehams.htm

** Lars

Jan Vestergaard (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 19-07-06 15:37

Lars Knudsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg prøvede det fluks i går aftes og har stillet små skåle med
> denne delikate blanding ved vores 2 hvepseboer (et på hver
> side af huset.. great) - så må vi se om det virker.

Meld lige tilbage om det har nogen virkning - som nævnt var det
et tip fra et gammelt indlæg, og jeg har ikke selv prøvet det, så
det kunne da være rart at vide om det virker - hvis man skulle få
et hvepsebo igen

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard
Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
- men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen


Lars Knudsen (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 19-07-06 21:52

On Wed, 19 Jul 2006 16:37:29 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>Lars Knudsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
>> Jeg prøvede det fluks i går aftes og har stillet små skåle med
>> denne delikate blanding ved vores 2 hvepseboer (et på hver
>> side af huset.. great) - så må vi se om det virker.
>Meld lige tilbage om det har nogen virkning - som nævnt var det
>et tip fra et gammelt indlæg, og jeg har ikke selv prøvet det, så
>det kunne da være rart at vide om det virker - hvis man skulle få
>et hvepsebo igen

Skal jeg nok... Faktisk var der ingen summen over og ved vores
overdækkede terasse (hvor det ene hvepsebo sidder under taget oven)
her til aften - det var der i går... Det kan være et tilfælde, måske
de var fløjet et andet sted til aften. Nu må vi se om et par dage....


** Lars


Lars Knudsen (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 21-07-06 21:10

On Wed, 19 Jul 2006 16:37:29 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>Lars Knudsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
>> Jeg prøvede det fluks i går aftes og har stillet små skåle med
>> denne delikate blanding ved vores 2 hvepseboer (et på hver
>> side af huset.. great) - så må vi se om det virker.
>Meld lige tilbage om det har nogen virkning - som nævnt var det
>et tip fra et gammelt indlæg, og jeg har ikke selv prøvet det, så
>det kunne da være rart at vide om det virker - hvis man skulle få
>et hvepsebo igen

Er der forskellige arter af hvepse?

For nu stillede jeg en skål - to ens skåle - med hver sin blanding af
sukker+gær+vand ud. Blandingen var lavet af én omgang og blendet
grundigt så gæren var jævnt fordelt.

Det ene hvepsebo ser nu ud til at være dødt - der flyver i det mindste
ikke mere ud og ind fra gavlen. Det andet derimod lever i bedste
velgående. Det kan man til gengæld se/nå fra loftet i stalden opdagede
jeg. Så nu har det fået en ordentlig gang insektpudder, og så krydser
vi lige fingre for at det ordner sagerne. Det sidder nemlig så langt
inde/lavt at det ikke lige er til at skære fri fra tagspærene.


** Lars


Inger Pedersen (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 18-07-06 21:21


"Lars O." <larso@spymac.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvad ville en klog gøre?

Lige netop nu, mens hvepsene er gået til ro: Spraye fluegift ind i hullet -
og se at komme væk i en fart fra de par stykker, der kommer ud i live.

Hilsen Inger



Bondemand (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Bondemand


Dato : 19-07-06 14:54

> Jeg har lige opdaget et gigantisk hvepsebo helt oppe i spidsen af min
> gavl.
> Jeg kunne godt tænke mig at komme til at male træværket, men jeg er
> ikke voldsomt lun på ideen om at skulle overtale hvepsene til at holde
> flyttedag.
>
> Hvad ville en klog gøre?
>
> /Lars

Jeg plejer at sprøjte det med benzin med lidt olie i (ingen ild). Det er
mere effektivt at bruge BIO insekt spray, men også noget dyrere.
Bare husk at alt kontakt med de små bæster SKAL foregå efter solnedgang, da
de så sover.


Hygge
Jan



Ebbe Hansen (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 19-07-06 17:20

On Wed, 19 Jul 2006 15:53:55 +0200, "Bondemand"
<grinderslev.Fjerndette@snaps.dk> wrote:
klip
>
>Jeg plejer at sprøjte det med benzin med lidt olie i (ingen ild). Det er

>Hygge
>Jan
>
Det er altså to-takts hvepse
mvh Ebbe


Leif Neland (20-07-2006)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 20-07-06 06:32

Ebbe Hansen wrote:
> On Wed, 19 Jul 2006 15:53:55 +0200, "Bondemand"
> <grinderslev.Fjerndette@snaps.dk> wrote:
> klip
>>
>> Jeg plejer at sprøjte det med benzin med lidt olie i (ingen ild).
>> Det er
>
>> Hygge
>> Jan
>>
> Det er altså to-takts hvepse
> mvh Ebbe

Vespa

Leif




Per A. Hansen (20-07-2006)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 20-07-06 19:00


"Lars O." <larso@spymac.com> skrev i en meddelelse
news:pan.2006.07.18.21.12.30.5103@spymac.com...
> Jeg har lige opdaget et gigantisk hvepsebo helt oppe i spidsen af min
> gavl.
> Jeg kunne godt tænke mig at komme til at male træværket, men jeg er
> ikke voldsomt lun på ideen om at skulle overtale hvepsene til at holde
> flyttedag.

Hvis man sprøjter vand omkribg boet tror hvepsene at det er regnvej - og
søger ind
i boet.
Så er det en smal sag at få boet ned i en plastpose - hvorefter man kan
brænde
det. Hvepsene dør alligevel om kort tid.


--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen


Erik Ginnerskov (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 21-07-06 23:28

Per A. Hansen wrote:

> Hvepsene dør alligevel om kort tid.

Ja, men inden da kommer en periode, hvor de er umanerlig nærgående og
agressive. Bedst at få boet med indhold elimineret inden den periode
begynder (meget snart).

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk/



Max (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 21-07-06 23:43

Hej Erik

> Ja, men inden da kommer en periode, hvor de er umanerlig nærgående og
> agressive. Bedst at få boet med indhold elimineret inden den periode
> begynder (meget snart).

Ja, gæret nedfaldsfrugt giver dem en brandert og tømmermænd der
gør dem meget galsindede :)

Mvh Max



fribytteren (22-07-2006)
Kommentar
Fra : fribytteren


Dato : 22-07-06 08:47


Lars O. skrev:

> Jeg har lige opdaget et gigantisk hvepsebo helt oppe i spidsen af min gavl.
> Jeg kunne godt tænke mig at komme til at male træværket, men jeg er
> ikke voldsomt lun på ideen om at skulle overtale hvepsene til at holde
> flyttedag.
>
> Hvad ville en klog gøre?
>
> /Lars

Har du 1200 kr. så køb dig en kulsyreslukker.

Du fryser ganske enkelt hvepseboet. Lad være med at sætte
sprøjtedysen helt op til boet. Start et stykke væk og gå herefter
tættere på.

Jeg har aldrig selv prøvet, men det er hvad jeg ville gøre.

Bagefter har du et godt brandslukningsudstyr, som du kan bruge, dersom
dit fjernsyn eller andre el-apparater pludselig går i brand. Kan dog
også bruges til andre ildebrande.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste