/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forreste tandhjul
Fra : Michael Jensen


Dato : 16-07-06 09:04

Hej.

Jeg er begyndt at have noget "slip" på det forreste tandhjul.
Fx. nå jeg sætter cyklen på centerstøtten og sætter cyklen i 1. gear, så kan
jeg flytte baghjulet frem og tilbage ca. en tand på forreste tandhjul.

Nogen der har en anelse om hvad dette skyldes, eller bedre hvordan jeg
fikser det.

Mvh
Michael

CBR 600 F4



 
 
Martin Sørensen (16-07-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 16-07-06 09:07

> Jeg er begyndt at have noget "slip" på det forreste tandhjul.
> Fx. nå jeg sætter cyklen på centerstøtten og sætter cyklen i 1. gear,
> så kan jeg flytte baghjulet frem og tilbage ca. en tand på forreste
> tandhjul.

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med at baghjulet kan flyttes
frem og tilbage en tand på fortandhjulet, men kan det ikke bare være fordi
din kæde+tandhjul trænger til at blive udskiftet?

signing off.. Martin Sørensen



Michael Jensen (16-07-2006)
Kommentar
Fra : Michael Jensen


Dato : 16-07-06 09:54

Hej.

Nej kit har kørt under 500 km.

Det forreste tandhjul kan flyttes frem og tilbage (ca. en tand) når cyklen
står i gear. Dvs. at man fx. kan rulle lidt frem og tilbage inden tandhjulet
tager fat.


"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:44b9f3a5$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Jeg er begyndt at have noget "slip" på det forreste tandhjul.
>> Fx. nå jeg sætter cyklen på centerstøtten og sætter cyklen i 1. gear,
>> så kan jeg flytte baghjulet frem og tilbage ca. en tand på forreste
>> tandhjul.
>
> Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med at baghjulet kan flyttes
> frem og tilbage en tand på fortandhjulet, men kan det ikke bare være fordi
> din kæde+tandhjul trænger til at blive udskiftet?
>
> signing off.. Martin Sørensen
>



Thomas (16-07-2006)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 16-07-06 10:01


"Michael Jensen" <Mhs_1221l@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44b9fec4$0$22909$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej.
>
> Nej kit har kørt under 500 km.
>
> Det forreste tandhjul kan flyttes frem og tilbage (ca. en tand) når cyklen
> står i gear. Dvs. at man fx. kan rulle lidt frem og tilbage inden
> tandhjulet tager fat.
>

Er det transmissions-slask? Du vil altid kunne bevæge baghjulet lidt - men
slid i gearkassen og kobling kan forøge dette. Hvis det er meget, er det
evt. udskiftning af tandhjul i gearkassen - evt. også lejer. Lad en
mekaniker se på sagen.

Hvilken MC har du - og hvor meget har det kørt?

/Ths



Hekto (16-07-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 16-07-06 10:31

> Er det transmissions-slask? Du vil altid kunne bevæge baghjulet lidt
> - men slid i gearkassen og kobling kan forøge dette. Hvis det er
> meget, er det evt. udskiftning af tandhjul i gearkassen - evt. også
> lejer. Lad en mekaniker se på sagen.

Du kan ikke slide tandhjul _meget_. Hærdningen foregår ved at man
'indsætter' det og det er kun den aller yderste del af overfladen der
er hård, resten er 'sejt'.

Alle tandhjul har lidt spillerup, og der er jo et par stykker i 'kæden'
fra krumpeter til udgangsaksel. 1 tand på et 15 tands tandhjul er ca.
24 grader, så det er jo ike overvældende.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Armand (16-07-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-07-06 10:25

Michael Jensen skrev:
> Hej.
>
> Jeg er begyndt at have noget "slip" på det forreste tandhjul.
> Fx. nå jeg sætter cyklen på centerstøtten og sætter cyklen i 1. gear, så kan
> jeg flytte baghjulet frem og tilbage ca. en tand på forreste tandhjul.
>
> Nogen der har en anelse om hvad dette skyldes, eller bedre hvordan jeg
> fikser det.

Bare rolig, det har været der altid og det er blot først nu du har fået
øje på det!
Det er ganske enkelt slup mellem gearkasse; kobling og primærdrevets
enkeltdele, som tillige forøges på vej til asfalten af det slup der er i
bagkæden!
Det kunne måske lade sig gøre at optimere de mekaniske tolerencer i
motoren og næsten eliminere dette slup, men så skulle man til at
indbygge en slup-mekanisme for at gearkassen skulle kunne fungere, så
det er i bund og grund også en nødvendighed!

Prøv at låne en tur på en Yamaha og få en AHA-oplevelse(tm) over hvor
velfungerende F4'erens gearskifte er i forhold til, og tag dét som
bekræftlse på mine ord om at der ikke er noget galt med din gearkasse :-|

--
Armand.

Torben Scheel (16-07-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 16-07-06 18:50

Armand wrote:

> Prøv at låne en tur på en Yamaha og få en AHA-oplevelse(tm) over hvor
> velfungerende F4'erens gearskifte er i forhold til, og tag dét som
> bekræftlse på mine ord om at der ikke er noget galt med din gearkasse :-|
>
Så så - de er ikke alle så ringe endda.

--
vh
Torben - der _har_ kørt Honda

Martin Sørensen (22-07-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 22-07-06 19:40

>> Prøv at låne en tur på en Yamaha og få en AHA-oplevelse(tm) over hvor
>> velfungerende F4'erens gearskifte er i forhold til, og tag dét som
>> bekræftlse på mine ord om at der ikke er noget galt med din
>> gearkasse :-|
> Så så - de er ikke alle så ringe endda.

Næh, gearkassen i min XS400 giver oftere et klik frem for et klonk ved
gearskift, så gearskiftet virker meget flydende. Her forleden var jeg ude at
køre på en CB600 Hornet (som vel har samme gearkasse som en CBR600?) og den
virkede mere 'hård' i gearkassen forstået på den måde at det var sværere at
skifte gear uden klonklyde. Det kan dog også være en tilvænningssag, da man
nok ikke lærer en gearkasse at kende på en tur på 35 km..

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (22-07-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-06 20:09

Martin Sørensen skrev:
>>> Prøv at låne en tur på en Yamaha og få en AHA-oplevelse(tm) over hvor
>>> velfungerende F4'erens gearskifte er i forhold til, og tag dét som
>>> bekræftlse på mine ord om at der ikke er noget galt med din
>>> gearkasse :-|
>> Så så - de er ikke alle så ringe endda.
>
> Næh, gearkassen i min XS400 giver oftere et klik frem for et klonk ved
> gearskift, så gearskiftet virker meget flydende. Her forleden var jeg ude at
> køre på en CB600 Hornet (som vel har samme gearkasse som en CBR600?) og den
> virkede mere 'hård' i gearkassen forstået på den måde at det var sværere at
> skifte gear uden klonklyde. Det kan dog også være en tilvænningssag, da man
> nok ikke lærer en gearkasse at kende på en tur på 35 km..
>
.. . . . Og heller ikke lige justerer på en fremmed mands kæde!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste