/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Erfaringer med MITYVAC bremseudlufter
Fra : Thomas Jensen


Dato : 09-07-06 17:35

hejsa,

jeg har fået skiftet bremsevæske på CBRén (hold kæft det hjalp!) og til
det brugte jeg en MITYVAC pumpe fra louis.
Det virkede fint, men den sugede hele tiden falsk luft ind ved
udluftningsskruen, uanset om jeg brugte en slange direkte på eller med
en af de adaptere der følger med.
Jeg kunne se det ved, at selvom skruen var lukket, sugede den luft ind.

Nu betød det ikke det store her, da jeg blot skulle udskifte væsken, så
der var ikke luft i til at starte med.
Men det er ikke nemt at se, hvis man fx skal skifte slanger eller
renovere kalibre, og så skal have luften ud.

Så er det noget jeg har overset ved brugen af sådan en pumpe ?

Jeg gjorde som der stod i vejledningen, hældte lidt bremsevæske i
beholderen ved pumpen, satte den på udluftningsskruen, pumpede vakuum op
og løsnede udluftningsskruen og så kom væske ud.

Er det andet der skal gøres, eller noget for at holde det mere tæt ved
udluftningsskruen ?

mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

 
 
Ukendt (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-07-06 18:14


Thomas Jensen skrev i meddelelsen
<44b12fec$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Så er det noget jeg har overset ved brugen af sådan en pumpe ?


Ja, udluftningsskruen "pakkes" med bremsefedt/kaliperfedt. Så gror skruen
heller ikke fast mellem service.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Thomas Jensen (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 09-07-06 19:01


>
> Ja, udluftningsskruen "pakkes" med bremsefedt/kaliperfedt. Så gror skruen
> heller ikke fast mellem service.
>
> --

det er vel selve gevindet på skruen du mener ?

Jeg tror ikke det var ved gevindet luften kom ind, da den jo stadig trak
luft ind når skruen var spændt.

mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Richard (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 09-07-06 19:16

Thomas Jensen wrote:

> Jeg tror ikke det var ved gevindet luften kom ind, da den jo stadig trak
> luft ind når skruen var spændt.

Er du sikker? - snarere en luftboble, din Mityvac suger af. Har du prøvet
at presse væsken igennem i stedet og banke let på især fordelerfittings,
hvis din bremseledning har en sådan?

Prøv også at lade bremsegrebet stå 1/3 - 1/2 trukket natten over vha. en
spænderem el.lign. og drej hjulet, så slangens forløb bliver så lodret som
muligt - det lette tryk i systemet får ofte luftbobler til at løsne sig og
stige op i hovedcylinderen

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Carl Dragert (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 09-07-06 19:24

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message
news:e8rh4j$me0$1@abbeden.bunk.cc...
> Thomas Jensen wrote:
>
>> Jeg tror ikke det var ved gevindet luften kom ind, da den jo stadig trak
>> luft ind når skruen var spændt.
>
> Er du sikker? - snarere en luftboble, din Mityvac suger af. Har du prøvet
> at presse væsken igennem i stedet og banke let på især fordelerfittings,
> hvis din bremseledning har en sådan?
>
> Prøv også at lade bremsegrebet stå 1/3 - 1/2 trukket natten over vha. en
> spænderem el.lign. og drej hjulet, så slangens forløb bliver så lodret som
> muligt - det lette tryk i systemet får ofte luftbobler til at løsne sig og
> stige op i hovedcylinderen

Richard, det er et rigtigt godt svar du kommer med, blot ikke til mandens
spørgsmål

Thomas jeg har selv observeret "falsk luft", jeg tror jeg vil prøve at gøre
som Orla skriver, også mellem udlufterslangen og skruen.


--
Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Thomas Jensen (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 09-07-06 19:31


>
> Richard, det er et rigtigt godt svar du kommer med, blot ikke til mandens
> spørgsmål

ja bestemt et godt svar , men som sagt er der ikke luft i systemet,
og den bremser perfekt.
>
> Thomas jeg har selv observeret "falsk luft", jeg tror jeg vil prøve at gøre
> som Orla skriver, også mellem udlufterslangen og skruen.
>
>

ahh ja på den måde, selvfølgelig (DOH!)

Mangler at skifte væsken på koblingen, så skal det prøves der.

mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Richard (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 09-07-06 19:40

Thomas Jensen wrote:
>> Richard, det er et rigtigt godt svar du kommer med, blot ikke til mandens
>> spørgsmål
>
> ja bestemt et godt svar , men som sagt er der ikke luft i systemet,
> og den bremser perfekt.

Nå, men så hvis du ikke kan få det ud på anden måde, den falske luft, du
omtaler, må jo opholde sig et sted...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Carl Dragert (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 09-07-06 19:44


"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message
news:e8riid$pkp$1@abbeden.bunk.cc...
> Thomas Jensen wrote:
>>> Richard, det er et rigtigt godt svar du kommer med, blot ikke til
>>> mandens spørgsmål
>>
>> ja bestemt et godt svar , men som sagt er der ikke luft i systemet, og
>> den bremser perfekt.
>
> Nå, men så hvis du ikke kan få det ud på anden måde, den falske luft, du
> omtaler, må jo opholde sig et sted...

Ja det gør den helt bestemt, og Thomas indånder den lystigt mens han roder
ved bremsen.

--
Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Ukendt (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-07-06 20:58


Richard skrev i meddelelsen ...

>Nå, men så hvis du ikke kan få det ud på anden måde, den falske luft, du
>omtaler, må jo opholde sig et sted...


En bremseudlufter virker ved at suge bremsevædsken gennem systemet. Den
tilkobles udluftningsskruen på kaliperen. Men udluftningsskruen er ikke
tætnet for udefrakommende luft, og det er dén luft Thomas ser

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Ukendt (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-07-06 20:53


Thomas Jensen skrev i meddelelsen
<44b14424$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
>
>>
>> Ja, udluftningsskruen "pakkes" med bremsefedt/kaliperfedt. Så gror skruen
>> heller ikke fast mellem service.
>>
>> --
>
>det er vel selve gevindet på skruen du mener ?
>
>Jeg tror ikke det var ved gevindet luften kom ind, da den jo stadig trak
>luft ind når skruen var spændt.


Pil nu den skrue ud, og få en aha oplevelse. Det vil stå lysende klart for
dig hvorfor luften siver ind ved gevindet

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Thomas Jensen (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 09-07-06 21:34


> Pil nu den skrue ud, og få en aha oplevelse. Det vil stå lysende klart for
> dig hvorfor luften siver ind ved gevindet
>
> --
jeg skal nok
Men gør også som Carl skriver, da luften jo må komme ind mellem skruens
top og slangen når skruen er spændt, ellers ville der jo komme væske ud
når jeg bremser.

mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Ukendt (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-07-06 22:01


Thomas Jensen skrev i meddelelsen
<44b167f2$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Men gør også som Carl skriver, da luften jo må komme ind mellem skruens
>top og slangen når skruen er spændt, ellers ville der jo komme væske ud
>når jeg bremser.


Nej der vil ej ! Skruen afsluttes med en konus, som lukker for hullet ind i
kaliperen. Hullet som Du sætter slangen på ender lige under gevindet, og
lukkes _ikke_ af på noget tidspunkt. Der er altid åbent op til gevindet.
DERFOR

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Thomas Jensen (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 09-07-06 22:14


>
> Nej der vil ej ! Skruen afsluttes med en konus, som lukker for hullet ind i
> kaliperen. Hullet som Du sætter slangen på ender lige under gevindet, og
> lukkes _ikke_ af på noget tidspunkt. Der er altid åbent op til gevindet.
> DERFOR
>

ok så er jeg med , lærer noget nyt hver dag.
Jeg takker

mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Thomas Jensen (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 09-07-06 22:16

Har forresten lige læst omkring v2 og moment, på din hjemmeside.
Kan godt huske diskussionen herinde for et stykke tid siden, ret sjovt.

mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Ukendt (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-06 16:26


Thomas Jensen skrev i meddelelsen
<44b171bf$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
>Har forresten lige læst omkring v2 og moment, på din hjemmeside.
>Kan godt huske diskussionen herinde for et stykke tid siden, ret sjovt.


Jeg plejer at få nogle høvl fordi at jeg ikke forsvarer mine egne Fakta
er at "fie" er den sjoveste gadecykel jeg har haft, fordi at hun kræver lidt
mere opmærksomhed omkring hvilket gear, der bruges, og generelt kræver mange
flere gearskift end en firecylindret mc. Som Armand også har nævnt, så er
gearskift jo netop det som motorcykelkørsel handler om

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Thomas Jensen (11-07-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 11-07-06 07:41

så er
> gearskift jo netop det som motorcykelkørsel handler om
>
lige præcis, og jeg har selv en diskussion kørende med en bekendt der mener
at hans FJ1200 har meget mere moment end min CBR1000F.
Jeg påstår det har den ikke specielt, og det er gearingen og det at hans kun
har 5 gear, der gør han har bedre træk i højeste fra fx 100 km/t.

Men det vil han ikke accpetere, selv om jeg fortæller ham, at FJ1200 leverer
108NM og CBR1000F 104NM.
FJéren gør det ved 1000 omdrejninger lavere, men selve momentet de to
leverer er stort set det samme.

Han mener nærmest det er snyd, at man gearer ned for at komme afsted

Men det kan det komme nogle ret sjove diskussioner ud af.

--
mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Torben Scheel (11-07-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 11-07-06 07:54

Thomas Jensen wrote:

> Men det vil han ikke accpetere, selv om jeg fortæller ham, at FJ1200 leverer
> 108NM og CBR1000F 104NM.
> FJéren gør det ved 1000 omdrejninger lavere, men selve momentet de to
> leverer er stort set det samme.
>
> Han mener nærmest det er snyd, at man gearer ned for at komme afsted
>
> Men det kan det komme nogle ret sjove diskussioner ud af.
>
Bær over med ham - det er en FJ skade man ikke let slipper af med.

--
vh
Torben - der er ved at erfare at en TDM skal have lidt flere
omdrejninger end en FJ - men det er sg* svært når man skal holde sig
under 4000 runder (75km endnu )

Ukendt (11-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-07-06 08:35


Torben Scheel skrev i meddelelsen
<44b34b19$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>...

>Torben - der er ved at erfare at en TDM skal have lidt flere
>omdrejninger end en FJ - men det er sg* svært når man skal holde sig
>under 4000 runder (75km endnu )

Hvad er det for en mishandling af en helt ny mc Kan Du så komme op
over 5.000 snoninger, det andet er rent sejgpineri for en tobenet

-- som ikke virker
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Torben Scheel (11-07-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 11-07-06 10:51

Orla Pedersen wrote:

> Hvad er det for en mishandling af en helt ny mc Kan Du så komme op
> over 5.000 snoninger, det andet er rent sejgpineri for en tobenet
>
Jamen det lyder da sååå fedt når den er ved at trække tænderne af
kædehjulene ved hvert stempelslag ved fuldgas og 1700o/min - bare
irriterende at den har så mange kræfter at den ikke bliver der særlig
længe

Jeg er nu heller ikke overbevist om at det er den bedste behandling de
anbefaler, men jeg har ikke mod til at bryde deres forskrifter (ret
meget). Den har jo keramiske foringer og smedede stempler, så det kan da
vist ikke være der der er problemer med omdrejninger. Nå - torsdag
hedder det 1000km service, og derefter op til 6000o/min indtil 1600km er
nået. De giver mig også en maks. speedometervisning på 168 i stedet for
112 (gaab). Redline er ved 8000 - den når jeg ikke før (bil)ferien starter.

--
vh
Torben

Carl Dragert (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 09-07-06 22:18

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:44b16e9a$0$12690$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
> Nej der vil ej ! Skruen afsluttes med en konus, som lukker for hullet ind
> i
> kaliperen. Hullet som Du sætter slangen på ender lige under gevindet, og
> lukkes _ikke_ af på noget tidspunkt. Der er altid åbent op til gevindet.
> DERFOR

Når jeg lufter bremserne kommer der "et svagt røgslør" af luft? i slangen
lige når jeg åbner for skruen, det forsvinder igen og kun bremsevæsken
strømmer. Men når jeg lukker og åbner igen sker det samme igen og igen
og..... Jeg kan sikkert bruge litervis af bremsevæske, og "røgsløret" vil
nok stadig komme. - Hænger det sammen med ovenstående?


--
Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Ukendt (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-06 07:37


Carl Dragert skrev i meddelelsen
<44b172a2$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Når jeg lufter bremserne kommer der "et svagt røgslør" af luft? i slangen
>lige når jeg åbner for skruen, det forsvinder igen og kun bremsevæsken
>strømmer. Men når jeg lukker og åbner igen sker det samme igen og igen
>og..... Jeg kan sikkert bruge litervis af bremsevæske, og "røgsløret" vil
>nok stadig komme. - Hænger det sammen med ovenstående?


Det er nok samme problem, blot er dine udluftningsskruer så "tætte" at
luften kun langsomt siver ind. Måske allerede indfedtet ?

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Carl Dragert (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 10-07-06 09:01

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:44b1fe2a$0$12668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Carl Dragert skrev i meddelelsen
> <44b172a2$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>
>>Når jeg lufter bremserne kommer der "et svagt røgslør" af luft? i slangen
>>lige når jeg åbner for skruen, det forsvinder igen og kun bremsevæsken
>>strømmer. Men når jeg lukker og åbner igen sker det samme igen og igen
>>og..... Jeg kan sikkert bruge litervis af bremsevæske, og "røgsløret" vil
>>nok stadig komme. - Hænger det sammen med ovenstående?
>
>
> Det er nok samme problem, blot er dine udluftningsskruer så "tætte" at
> luften kun langsomt siver ind. Måske allerede indfedtet ?

Nu bruger jeg ikke en vacumpumpe til at trække bremsevæske ud af caliper men
bremsegrebet til at trykke den ud. Når er trykker på bremsehåndtaget kommer
der heldigvis intet ud (hverken luft eller væske), men når jeg begynder
at åbne for skruen kommer bremsevæsken flydende, og lige i starten det
"svage røgslør", som man skal se godt efter for at få øje på. Det irriterer
mig lidt at jeg ikke er helt sikker på hvad og hvorfor??

Jeg blev først opmærksom på dette i forbindelse med skift til stålarmerede
bremseslanger, for nu skulle systemet jo være mere end perfekt

Slangerne blev købt i Rødvigs største slangefirma
http://www.slangespecialisten.com/, som jeg hermed vil anbefale varmt. Pil
de gamle slange af og kør ned til ham (kør forsigtigt), og på øjeblik har
han lavet et sæt stålarmerede lige som man vil have dem.

--
Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Ukendt (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-06 09:59


Carl Dragert skrev i meddelelsen
<44b20936$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>
>Nu bruger jeg ikke en vacumpumpe til at trække bremsevæske ud af caliper
men
>bremsegrebet til at trykke den ud.

Ohh

>Jeg blev først opmærksom på dette i forbindelse med skift til stålarmerede
>bremseslanger, for nu skulle systemet jo være mere end perfekt


Altså, i pauserne, mellem at Du åbner, så vil vædsken i slangen tilkoblet
udluftningsstudsen vel være istand til at "trække" en minimal mængde luft
ind ved gevindet ?! Ellers har jeg ingen idé, mindes ikke at have set noget
lignende.....

>Slangerne blev købt i Rødvigs største slangefirma


Og jeg har lavet dem selv, og fjernet forgreneren. Nu går begge slanger
direkte til hovedcylinderen, (kræver en dobbelt banjobolt, doneret af den
gamle XS), det gør udluftning væsentlig lettere.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



SmaRTrxxv (09-07-2006)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 09-07-06 20:13

Thomas Jensen wrote:
>
>
> Så er det noget jeg har overset ved brugen af sådan en pumpe ?
>
Jeg bruger ofte sådanne på biler, og jeg synes ikke at det lyder sådan.
Du kan evt klemme lidt på den med fingrene eller noget hvis du ikke vil
have falsk luft med.

Ang. skift af slanger osv. Regner jeg det ikke for noget problem, læg
mærke til hvor væske du har suget ud, når der er rigeligt i forholdet
til hvor meget der kan være i slangerne, så burde det være godt.

Thore

Thomas Jensen (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 09-07-06 20:22

SmaRTrxxv wrote:
> Thomas Jensen wrote:
>
>>
>>
>> Så er det noget jeg har overset ved brugen af sådan en pumpe ?
>>
> Jeg bruger ofte sådanne på biler, og jeg synes ikke at det lyder sådan.
> Du kan evt klemme lidt på den med fingrene eller noget hvis du ikke vil
> have falsk luft med.
>

ok lyder godt

> Ang. skift af slanger osv. Regner jeg det ikke for noget problem, læg
> mærke til hvor væske du har suget ud, når der er rigeligt i forholdet
> til hvor meget der kan være i slangerne, så burde det være godt.
>
> Thore

jo, men regnede med at der ville være tæt så jeg kunne set hvornår der
ikke kommer mere luft ud.
Men luften er måske så nem at få med den pumpe her, som de reklamerer med ?

mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste