/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Forskel mellem garanti og reklamationsret
Fra : Martin


Dato : 27-06-06 15:41

Jeg har en mac, som desværre er gået i stykker. Computeren er kun 1 år
og 2. mdr. gammel.

Har prøvet at ringe til apple, som siger at jeg skal indlevere den til
officeline, som vil kigge på computeren, for derefter at tage stilling
til om jeg eller apple skal betale for reparationen. Apple siger, at
garantien er udløbet, men det er reklamationsretten jo ikke.

Er dette rimeligt. Computeren er ikke mishandlet på nogen måde, pluselig
ville den ikke længere starte. Jeg ved, at det ikke skyldes et software
problem.

Kan jeg ikke med rimelighed forvente, at deres produkt ikke går i
stykker allerede.

/Martin

PS. Hvilke rettigheder kan jeg påråbe mig, når jeg igen forsøger at
ringe til dem i morgen?

 
 
Eliasen (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Eliasen


Dato : 27-06-06 15:51


"Martin" <none@nospam.dk> wrote in message
news:44a1437a$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har en mac, som desværre er gået i stykker. Computeren er kun 1 år
> og 2. mdr. gammel.

<SNIP>

> PS. Hvilke rettigheder kan jeg påråbe mig, når jeg igen forsøger at
> ringe til dem i morgen?

Du behøver såmænd blot fortælle dem, at du har anvendt Mac'en som den
var beregnet til at blive anvendt, så du antager, at fejlen var tilstede
ved købstidspunktet. Dermed er bolden spillet tilbage på deres
banehalvdel.

--
Eliasen


per christoffersen (27-06-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 27-06-06 15:54


"Martin" <none@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:44a1437a$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...

> PS. Hvilke rettigheder kan jeg påråbe mig, når jeg igen forsøger at ringe
> til dem i morgen?

Når garantien er udløbet, er det ikke en sag mellem Apple og dig.
Det er en sag mellem Offiiceline (hvor jeg formoder du har købt den) og dig.
Reklamationsretten skal nemlig udøves overfor sælger og ikke producent.

Overfor Officeline kan du påberåbe dig almindelige mangelsbeføjelser, - dvs.
at varen skal leve op til det forventelige.
Du kan få det lielle lynkursus i Købelove her:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/
(Forbrugerstyrelsens website)

/Per



Martin (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 27-06-06 16:28

Jeg har købt den over nettet i apple store. Men det gør vel ingen
forskel. Købeloven gælder vel også for dem

Men eftersom jeg ikke har tabt computeren, hældt vand i den eller
lignende, må jeg vel kunne påråbe mig reklamationsretten.


> "Martin" <none@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:44a1437a$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>>PS. Hvilke rettigheder kan jeg påråbe mig, når jeg igen forsøger at ringe
>>til dem i morgen?
>
>
> Når garantien er udløbet, er det ikke en sag mellem Apple og dig.
> Det er en sag mellem Offiiceline (hvor jeg formoder du har købt den) og dig.
> Reklamationsretten skal nemlig udøves overfor sælger og ikke producent.
>
> Overfor Officeline kan du påberåbe dig almindelige mangelsbeføjelser, - dvs.
> at varen skal leve op til det forventelige.
> Du kan få det lielle lynkursus i Købelove her:
> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/
> (Forbrugerstyrelsens website)
>
> /Per
>
>

per christoffersen (27-06-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 27-06-06 16:48


"Martin" <none@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:44a14e62$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har købt den over nettet i apple store. Men det gør vel ingen forskel.
> Købeloven gælder vel også for dem

Det gør den. Men det er sælger du skal henvende dig til.
Hvem står bag Apple store?

> Men eftersom jeg ikke har tabt computeren, hældt vand i den eller
> lignende, må jeg vel kunne påråbe mig reklamationsretten.

Fremgangsmåden er nok at forklare, at du ikke har misbrugt mac-en på nogen
måde, men kun behandlet den på normal vis.
Sælger skal realitetsbehandle sagen, dvs. undersøge mac-en for at finde
fejlen.
Er der ingen fejl (eller skyldes fejlen ikke en mangel ved varen), kan de
opkræve et rimeligt undersøgelsesgebyr, hvis de oplyser om dette inden.

/Per



Martin (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 27-06-06 18:04


Jeg har siden sjusset mig frem til, at denne fejl er MEGET almindelig
ved applecomputere.

http://www.the-set.com/index.php?id=1

Kan dog ikke finde nogle danske erfaringer

Stiller dette faktum mig bedre eller dårligere?

Martin

per christoffersen wrote:
> "Martin" <none@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:44a14e62$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Jeg har købt den over nettet i apple store. Men det gør vel ingen forskel.
>>Købeloven gælder vel også for dem
>
>
> Det gør den. Men det er sælger du skal henvende dig til.
> Hvem står bag Apple store?
>
>
>>Men eftersom jeg ikke har tabt computeren, hældt vand i den eller
>>lignende, må jeg vel kunne påråbe mig reklamationsretten.
>
>
> Fremgangsmåden er nok at forklare, at du ikke har misbrugt mac-en på nogen
> måde, men kun behandlet den på normal vis.
> Sælger skal realitetsbehandle sagen, dvs. undersøge mac-en for at finde
> fejlen.
> Er der ingen fejl (eller skyldes fejlen ikke en mangel ved varen), kan de
> opkræve et rimeligt undersøgelsesgebyr, hvis de oplyser om dette inden.
>
> /Per
>
>

Henrik Madsen (28-06-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 28-06-06 08:30

Martin <none@nospam.dk> writes:

> Jeg har en mac, som desværre er gået i stykker. Computeren er kun 1 år
> og 2. mdr. gammel.
>
> Har prøvet at ringe til apple, som siger at jeg skal indlevere den til
> officeline, som vil kigge på computeren, for derefter at tage stilling
> til om jeg eller apple skal betale for reparationen. Apple siger, at
> garantien er udløbet, men det er reklamationsretten jo ikke.

Apple mener åbenbart at de kan nøjes med 1 års reklamationrat.

"10.1 Alle nye Hardwareprodukter fra Apple leveres med et års
begrænset kontraktlig reklamationsret på materiale- og
produktionsfejl."

> Kan jeg ikke med rimelighed forvente, at deres produkt ikke går i
> stykker allerede.

Jo.

> PS. Hvilke rettigheder kan jeg påråbe mig, når jeg igen forsøger at
> ringe til dem i morgen?

Det er lidt svært at tyde. Men det ser ud til du har købt din computer
i Irland og dermed mener de sikkert at de danske 2 års returret ikke
gælder. Om det er en lovlig metode for hvad der ligner en dansk
butik ved jeg ikke.

--
Højt Skum
Henrik Madsen

per christoffersen (28-06-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 28-06-06 08:32


"Henrik Madsen" <news@henrikINGENSPAMmadsen.net> skrev i en meddelelse
news:m3r719n3ev.fsf@henrikINGENSPAMmadsen.net...

> Det er lidt svært at tyde. Men det ser ud til du har købt din computer
> i Irland og dermed mener de sikkert at de danske 2 års returret ikke
> gælder. Om det er en lovlig metode for hvad der ligner en dansk
> butik ved jeg ikke.

Hvis man skal mene noget fornuftigt om det, så er det strengt nødvendigt med
et link til netbutikken.
Det er det også hvis det skal klarlægges, hvem der har
mangelsforpligtigelserne.

/Per



Peter Makholm (28-06-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 28-06-06 08:42

Henrik Madsen <news@henrikINGENSPAMmadsen.net> writes:

> Apple mener åbenbart at de kan nøjes med 1 års reklamationrat.
>
> "10.1 Alle nye Hardwareprodukter fra Apple leveres med et års
> begrænset kontraktlig reklamationsret på materiale- og
> produktionsfejl."

Jeg bryder mig ikke om udformningen af Apple Stores
handelsbetingelser, men de skriver faktisk at man ved forbrugerkøb har
den lovbefalede reklamationsret.

Se i slutningen af afsnit 10.5 og i øvrigt afsnit 11.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun
http://hacking.dk | -- Linus Torvalds

Henrik Madsen (28-06-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 28-06-06 08:46

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> writes:

> "Henrik Madsen" <news@henrikINGENSPAMmadsen.net> skrev i en meddelelse
> news:m3r719n3ev.fsf@henrikINGENSPAMmadsen.net...
>
>> Det er lidt svært at tyde. Men det ser ud til du har købt din computer
>> i Irland og dermed mener de sikkert at de danske 2 års returret ikke
>> gælder. Om det er en lovlig metode for hvad der ligner en dansk
>> butik ved jeg ikke.
>
> Hvis man skal mene noget fornuftigt om det, så er det strengt nødvendigt med
> et link til netbutikken.
> Det er det også hvis det skal klarlægges, hvem der har
> mangelsforpligtigelserne.

Jeg gik ind på www.apple.dk. Klikkede på Apple Store og endte her
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore. Hvor jeg fandt
"Betingelser for Apple Store"
http://store.apple.com/Catalog/dk/Images/salespolicies_consumer.html
, som skriver
"I disse betingelser betyder "Apple", "vi" og "os" Apple Computer
International, Hollyhill Industrial Estate, Hollyhill, Cork, Irland, "

--
Højt Skum
Henrik Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste