/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Mangel ved plæneklipper
Fra : SKR


Dato : 16-06-06 22:15

Hvordan er jeg stillet i nedenstående:
Jeg finder en brugt plæneklipper, hvor jeg under afprøvning overfor sælger
påpeger at den ryger meget. Sælger siger at det blot er fordi den har stået
stille i lang tid.
Efter levering fortsætter plæneklipperen med at ryge, og dette gør jeg
sælger opmærksom på, og han siger at han vil hente den og reparere den.
Han henter den og efter 3 dage meddeler han mig så, at motoren er slidt op
og skal skiftes. Han foreslår at jeg skal betale ca. 1/3 del af den nye
motors pris, 3500. Den nye motor koster 9000.
Plæneklipperens pris var 15500 og den var fra 2001.
Mit problem er at jeg gerne vil beholde denne plæneklipper, men er ikke
særligt interesseret i at skulle betale 3500 mere for den.
Kan jeg kræve at han reparerer den uden omkostninger for mig ?

mvh
Søren



 
 
Kaj Kristian Thomsen (16-06-2006)
Kommentar
Fra : Kaj Kristian Thomsen


Dato : 16-06-06 22:43


OT:
Hvilken motor sidder der på maskinen ?



SKR (17-06-2006)
Kommentar
Fra : SKR


Dato : 17-06-06 04:46

> OT:
> Hvilken motor sidder der på maskinen ?
>

B&S 16hk vanguard 2 cyl.



Kaj Kristian Thomsen (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Kaj Kristian Thomsen


Dato : 17-06-06 11:01


"SKR" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44937b08$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> OT:
>> Hvilken motor sidder der på maskinen ?
>>
>
> B&S 16hk vanguard 2 cyl.

Lyder underligt at den skulle være slidt op allerede nu, de holder
som regel langt over 1000 timer hvis de bliver passet ordentligt.

Der er dog et par klassiske fejl, benzinpumpen bliver med tiden
utæt og benzinen render ned i motorolien. Så ryger den som en
skorsten da olien er fortyndet så meget at det finder vej forbi
stempelringene.
Krumtapshus udluftningen kan sidde fast og så laver den overtryk
i krumtaphuset, så oser den også. Ventilen/udluftningen kan også
være defekt så den står åben hele tiden, så vil de fleste også begynde
at ryge da den pumper olietåge direkte op i luftfilteret.



Brian (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 17-06-06 12:01

"Kaj Kristian Thomsen" <kk.thomsen@get2net.invalid> skrev i en meddelelse
news:4493d2e4$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> B&S 16hk vanguard 2 cyl.
>
> Lyder underligt at den skulle være slidt op allerede nu, de holder
> som regel langt over 1000 timer hvis de bliver passet ordentligt.
>
> Der er dog et par klassiske fejl, benzinpumpen bliver med tiden
> utæt og benzinen render ned i motorolien. Så ryger den som en
> skorsten da olien er fortyndet så meget at det finder vej forbi
> stempelringene.
> Krumtapshus udluftningen kan sidde fast og så laver den overtryk
> i krumtaphuset, så oser den også. Ventilen/udluftningen kan også
> være defekt så den står åben hele tiden, så vil de fleste også begynde
> at ryge da den pumper olietåge direkte op i luftfilteret.

Det var nok ikke lige det svar man forventede i en jura-gruppe :) Man
sikkert ganske brugbart - det er jo ikke sikkert at motoren rent faktisk er
defekt...



SKR (17-06-2006)
Kommentar
Fra : SKR


Dato : 17-06-06 12:42

Er konstateret defekt af forhandler, da der manglede et skjold der gjorde at
den trak luft uden om luftfilteret.

Søren




Hans Kjaergaard (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 17-06-06 17:08

On Sat, 17 Jun 2006 13:41:56 +0200, "SKR" <ramlovFJERN@post3.tele.dk>
wrote:

>Er konstateret defekt af forhandler, da der manglede et skjold der gjorde at
>den trak luft uden om luftfilteret.

Er der tale om samme forhandler som du har købt maskinen af ?

/Hans

SKR (17-06-2006)
Kommentar
Fra : SKR


Dato : 17-06-06 17:28

Ja forhandleren er den samme.

Søren



Christian Madsen (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 17-06-06 11:45

SKR skrev:
> Hvordan er jeg stillet i nedenstående:
> Jeg finder en brugt plæneklipper, hvor jeg under afprøvning overfor sælger
> påpeger at den ryger meget. Sælger siger at det blot er fordi den har stået
> stille i lang tid.
> Efter levering fortsætter plæneklipperen med at ryge, og dette gør jeg sælger
> opmærksom på, og han siger at han vil hente den og reparere den.
> Han henter den og efter 3 dage meddeler han mig så, at motoren er slidt op og
> skal skiftes. Han foreslår at jeg skal betale ca. 1/3 del af den nye motors
> pris, 3500. Den nye motor koster 9000.
> Plæneklipperens pris var 15500 og den var fra 2001.
> Mit problem er at jeg gerne vil beholde denne plæneklipper, men er ikke
> særligt interesseret i at skulle betale 3500 mere for den.
> Kan jeg kræve at han reparerer den uden omkostninger for mig ?
>
> mvh
> Søren

Er det en privat sælger?

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette
indlæg, hvorfor advokatbistand altid bør søges!



SKR (17-06-2006)
Kommentar
Fra : SKR


Dato : 17-06-06 12:41

Nej
Det er hos en forhandler

Søren



Christian Madsen (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 17-06-06 14:00

SKR skrev:
> Nej
> Det er hos en forhandler
>
> Søren

hmm, jeg er ikke så stært i forbrugerret, så ret mig endelig hvis der
forekommer fejl, men:

Da du kigger på plæneklipperen, og ser, at den ryger, vil du som
udgangspunkt have accepteret dette. Men når du spørger, og bliver
forklaret, at det kun er noget midlertidigt, burde sælger være ekstra
opmærksom på, om maskinen fejlede noget. Du kan derfor ikke antages, at
have accepteret købet af maskinen, i den stand hvori den blev leveret /
fremvist.

Du har altså købt en species genstand (da jeg kan forstå at det er en
bestemt maskine), som er behæftet med mangler.

Sælger har en ret til, at forsøge at afhjælpe fejlen (dog ikke mere end
et par gange), herefter har du mulighed for at hæve købet, og evt.
kræve afslag i prisen.
Sælger kan ikke kræve, at du skal betale for at bringe salgsgenstanden
i den stand, som må anses for tilsikret.

Hvis sælger nægter at sætte ny motor i (uden vederlag fra din side),
kan du kræve afslag i købesummen. Afslaget vil enten udgøre et
forholdsmæssigt afslag, eller blot et afslag svarende til "værdien" af
manglen.
Har du nogen idé om maskinen er mere værd, end du har givet for den?

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette
indlæg, hvorfor advokatbistand altid bør søges!



SKR (17-06-2006)
Kommentar
Fra : SKR


Dato : 17-06-06 15:16

Jeg accepterede ikke at den skulle ryge da jeg kigger på den i første
omgang, men påtaler dette og siger at den ryger for meget, så jeg har gjort
opmærksom på det.

Jeg mener ikke at maskinen er mere eller mindre værd end det jeg har givet
for den, under forudsætning af at motoren var i orden.
Det er klart at maskinen bliver mere værd efter at der kommer ny motor på,
end som hvis der havde siddet en brugt.
Det skal også nævnes, at sælger efter at have konstateret fejlen på motoren
blot bestiller en ny hjem uden at spørge mig. Samt at det er mig der retter
henvendelse til ham for at høre hvordan det går med plæneklipperen.

Søren

--
Med Venlig Hilsen

Søren Ramlov
ramlov@post3.tele.dk
"Christian Madsen" <svar@venligst.her> skrev i en meddelelse
news:mn.8b847d665f6f6e4a.54799@venligst.her...
> SKR skrev:
>> Nej
>> Det er hos en forhandler
>>
>> Søren
>
> hmm, jeg er ikke så stært i forbrugerret, så ret mig endelig hvis der
> forekommer fejl, men:
>
> Da du kigger på plæneklipperen, og ser, at den ryger, vil du som
> udgangspunkt have accepteret dette. Men når du spørger, og bliver
> forklaret, at det kun er noget midlertidigt, burde sælger være ekstra
> opmærksom på, om maskinen fejlede noget. Du kan derfor ikke antages, at
> have accepteret købet af maskinen, i den stand hvori den blev leveret /
> fremvist.
>
> Du har altså købt en species genstand (da jeg kan forstå at det er en
> bestemt maskine), som er behæftet med mangler.
>
> Sælger har en ret til, at forsøge at afhjælpe fejlen (dog ikke mere end et
> par gange), herefter har du mulighed for at hæve købet, og evt. kræve
> afslag i prisen.
> Sælger kan ikke kræve, at du skal betale for at bringe salgsgenstanden i
> den stand, som må anses for tilsikret.
>
> Hvis sælger nægter at sætte ny motor i (uden vederlag fra din side), kan
> du kræve afslag i købesummen. Afslaget vil enten udgøre et forholdsmæssigt
> afslag, eller blot et afslag svarende til "værdien" af manglen.
> Har du nogen idé om maskinen er mere værd, end du har givet for den?
>
> --
> Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
> PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette
> indlæg, hvorfor advokatbistand altid bør søges!
>
>



Christian Madsen (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 17-06-06 15:27

> Jeg accepterede ikke at den skulle ryge da jeg kigger på den i første omgang,
> men påtaler dette og siger at den ryger for meget, så jeg har gjort opmærksom
> på det.
>
> Jeg mener ikke at maskinen er mere eller mindre værd end det jeg har givet
> for den, under forudsætning af at motoren var i orden.
> Det er klart at maskinen bliver mere værd efter at der kommer ny motor på,
> end som hvis der havde siddet en brugt.
> Det skal også nævnes, at sælger efter at have konstateret fejlen på motoren
> blot bestiller en ny hjem uden at spørge mig. Samt at det er mig der retter
> henvendelse til ham for at høre hvordan det går med plæneklipperen.
>
> Søren
>
> --
> Med Venlig Hilsen

Hej Søren.

Hvis jeg var dig, ville jeg oplyse sælger, at du har købt maskinen som
værende "i orden" (altså som ikke rygende), og det er hans ansvar at
sætte den i en sådan stand. Du kan evt. oplyse, at du ikke agter, at
ville betale for instandsættelsen. Sælger har pligt til at afhjælpe
manglen, og hvis han nægter, skal du have værdiforringelsen erstattet
(som vel(?) må udgøre de 9000 kr. motoren koster), jf. KBL § 78.

Sælgeren vil muligvis kunne påberåbe sig KBL § 78, stk. 2, som
begrundelse for, at du ikke kan kræve afhjælpning eller erstatning, da
det vil påføre ham "uforholdsmæssigt store omkostninter). Hvorvidt
9.000 kr. ud af 15.000 kr. er en uforholdsmæssig stor omkostning må
afgøres konkret, her skal også tages hensyn til, om det er muligt for
dig, at købe en ny tilsvarende til samme pris osv. osv. Nu kender jeg
ikke forholdene indenfor "plæneklipper-branchen", men det burde
undersøges nærmere.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette
indlæg, hvorfor advokatbistand altid bør søges!



Christian (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 17-06-06 17:20

Christian Madsen wrote:
>

Er muligheden for simpelthen at ophæve handlen ikke til stede for sælger?

Bertel Lund Hansen (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-06-06 18:15

Christian skrev:

> Er muligheden for simpelthen at ophæve handlen ikke til stede for sælger?

Nej, sælger kan ikke hæve handelen.

Sælger kan kun tilbyde reparation eller ombytning. Hvis han gør
det (og det ikke volder køber væsentlig ulempe og slet ingen
udgift), så må køber vælge blandt de to muligheder.

Hvis derimod sælger ikke tilbyder dette, eller hvis det koster
køber penge eller væsentlig ulempe, så træder to andre
mangelsbeføjelser i kraft for køber: Så kan han også vælge at
hæve handelen eller at få et afslag (som skal forhandles).

Og så er der lige forbeholdet om uforholdsmæssige udgifter for
sælger som andre også har nævnt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Christian (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 17-06-06 18:23

Bertel Lund Hansen wrote:
> Christian skrev:
>
>> Er muligheden for simpelthen at ophæve handlen ikke til stede for sælger?
>
> Nej, sælger kan ikke hæve handelen.
>
> Sælger kan kun tilbyde reparation eller ombytning. Hvis han gør
> det (og det ikke volder køber væsentlig ulempe og slet ingen
> udgift), så må køber vælge blandt de to muligheder.
>
> Hvis derimod sælger ikke tilbyder dette, eller hvis det koster
> køber penge eller væsentlig ulempe, så træder to andre
> mangelsbeføjelser i kraft for køber: Så kan han også vælge at
> hæve handelen eller at få et afslag (som skal forhandles).
>
> Og så er der lige forbeholdet om uforholdsmæssige udgifter for
> sælger som andre også har nævnt.
>

Altså sælger skal komme med mulige løsninger. Disse kan indeholde meget
lang rep. tid, omkostninger (for både sælger og kunde), erstatnings
produkter.
Er kunden ikke tilfreds med de tilbudte løsninger kan han kræve købet hævet.

I nævnte sag..
Sælger vil godt sætte en sprit ny motor i maskinen, og lade køber betale
1/3 af motorens pris.
Ønsker kunden ikke dette og de ikke kan forhandle nogen anden løsning
påplads må kunden hæve købet?

SKR (17-06-2006)
Kommentar
Fra : SKR


Dato : 17-06-06 18:35

Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den gamle er
defekt) uden at skulle betale noget

Søren



Christian (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 17-06-06 18:42

SKR wrote:
> Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den gamle er
> defekt) uden at skulle betale noget
>
> Søren
>
>
Hvad jeg kender til købeloven, så skal sælger rep. varen.
Vil/kan han ikke det forpligtes han til enten at stille med et
erstatnings produkt eller lade handlen gå tilbage.


Christian Madsen (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 17-06-06 19:20

Christian skrev:
> SKR wrote:
>> Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den gamle er
>> defekt) uden at skulle betale noget
>>
>> Søren
>>
>>
> Hvad jeg kender til købeloven, så skal sælger rep. varen.
> Vil/kan han ikke det forpligtes han til enten at stille med et erstatnings
> produkt eller lade handlen gå tilbage.

Det kan være at jeg bare er for træt i hovedet efter 1½ måneds
eksamenslæsning, men modsiger du ikke dig selv?

I den konkrete sag kan sælger ikke hæve handlen. Køber kan kræve
naturalopfyldelse (altså at maskinen bliver leveret som aftalt), eller
vælge afslag i prisen. (med mindre, hvilket jeg måske vil mene, at det
er en uforholdsmæssig stor udgift)... Men til dette kommer spørgsmålet
om sælger har vist at maskinen ikke virkede, og derfor har handlet
svigagtigt, men det er en helt anden problemstilling..!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette
indlæg, hvorfor advokatbistand altid bør søges!



Christian (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 17-06-06 19:44

Christian Madsen wrote:
> Christian skrev:
>> SKR wrote:
>>> Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den
>>> gamle er defekt) uden at skulle betale noget
>>>
>>> Søren
>>>
>> Hvad jeg kender til købeloven, så skal sælger rep. varen.
>> Vil/kan han ikke det forpligtes han til enten at stille med et
>> erstatnings produkt eller lade handlen gå tilbage.
>
> Det kan være at jeg bare er for træt i hovedet efter 1½ måneds
> eksamenslæsning, men modsiger du ikke dig selv?
>
> I den konkrete sag kan sælger ikke hæve handlen. Køber kan kræve
> naturalopfyldelse (altså at maskinen bliver leveret som aftalt), eller
> vælge afslag i prisen. (med mindre, hvilket jeg måske vil mene, at det
> er en uforholdsmæssig stor udgift)... Men til dette kommer spørgsmålet
> om sælger har vist at maskinen ikke virkede, og derfor har handlet
> svigagtigt, men det er en helt anden problemstilling..!
>

Nej sælger kan ikke hæve handlen. Men det kan være sidste løsning for køber.

Jeg kan ikke finde en sag på forbrug.dk hvor køberen ikke vil hæve salget
Alt hvad jeg kan finde er at kunden har tre muligheder ved reklamation.
Hæve købet, rep. eller erstatnings produkt.
Hvis forhandleren kan påvise at en af disse påfører ham uhensigtsmessig
gene eller omkostning må han vælge en af de andre.

Ved gentagne fejl/fejl der ikke blev udbedret, har jeg kun set
afgørelser som gav kunden ret til at hæve købet.

Kan man som kunde, og med loven i baghånden, forlange at man får et
produkt som er tilsvarende. uanset udgifter for sælger? Vil gerne have
et link hvis nogen har en sag hvor dette er tilfældet.

Bertel Lund Hansen (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-06-06 19:59

Christian skrev:

> Alt hvad jeg kan finde er at kunden har tre muligheder ved reklamation.

Se mit andet svar. Køber har 2 eller 4 muligheder.

> Hvis forhandleren kan påvise at en af disse påfører ham
> uhensigtsmessig gene eller omkostning må han vælge en af de
> andre.

Forhandleren må tåle al den gene som en mangel medfører. Det er
kun uforholdsmæssige udgifter han er beskyttet imod.

> Ved gentagne fejl/fejl der ikke blev udbedret, har jeg kun set
> afgørelser som gav kunden ret til at hæve købet.

Det er også korrekt,. men køber har stadig de tre andre
muligheder. Fidusen er jo nok at hvis forhandleren først har
klampet rundt, så vil køber ikke have mere med ham at gøre og
vælger derfor at hæve.

> Kan man som kunde, og med loven i baghånden, forlange at man
> får et produkt som er tilsvarende.

Ja.

> uanset udgifter for sælger?

Nej.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Christian (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 17-06-06 21:09

Christian Madsen wrote:

>
> I den konkrete sag kan sælger ikke hæve handlen. Køber kan kræve
> naturalopfyldelse (altså at maskinen bliver leveret som aftalt), eller
> vælge afslag i prisen.

Der var det tætteste jeg har været på at få svar :)

Hvis sælger tilbyder at hæve købet, kan kunden så *forlange* at få en
funktionel plæneklipper, selv hvis dette betyder uforholdsmessig udgift
for sælger?

SKR (17-06-2006)
Kommentar
Fra : SKR


Dato : 17-06-06 22:06

"Christian" <nej@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
news:e71ndg$89c$1@news.net.uni-c.dk...
> Christian Madsen wrote:
>
>>
>> I den konkrete sag kan sælger ikke hæve handlen. Køber kan kræve
>> naturalopfyldelse (altså at maskinen bliver leveret som aftalt), eller
>> vælge afslag i prisen.
>
> Der var det tætteste jeg har været på at få svar :)
>
> Hvis sælger tilbyder at hæve købet, kan kunden så *forlange* at få en
> funktionel plæneklipper, selv hvis dette betyder uforholdsmessig udgift
> for sælger?
Hvad er en uforholdsmæssig udgift ?
Jeg har ikke krævet ny motor, men blot påpeget er der var en fejl ved den
pågældende motor, hvilket også blev påpeget første gang jeg så
plæneklipperen.
Dette er sælgeren enig i, hvorfor han også uden tøven siger at de vil
reparere den pågældende motor.
Efterfølgende da jeg kontakter ham siger han at motoren ikke kan repareres,
hvorfor han har bestilt en ny motor til plæneklipperen og vil forslå at jeg
skal betale ca. 1/3 at dennes pris.

Søren



Christian Madsen (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 17-06-06 22:07

SKR skrev:
> "Christian" <nej@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> news:e71ndg$89c$1@news.net.uni-c.dk...
>> Christian Madsen wrote:
>>
>>>
>>> I den konkrete sag kan sælger ikke hæve handlen. Køber kan kræve
>>> naturalopfyldelse (altså at maskinen bliver leveret som aftalt), eller
>>> vælge afslag i prisen.
>>
>> Der var det tætteste jeg har været på at få svar :)
>>
>> Hvis sælger tilbyder at hæve købet, kan kunden så *forlange* at få en
>> funktionel plæneklipper, selv hvis dette betyder uforholdsmessig udgift for
>> sælger?
> Hvad er en uforholdsmæssig udgift ?
> Jeg har ikke krævet ny motor, men blot påpeget er der var en fejl ved den
> pågældende motor, hvilket også blev påpeget første gang jeg så
> plæneklipperen.
> Dette er sælgeren enig i, hvorfor han også uden tøven siger at de vil
> reparere den pågældende motor.
> Efterfølgende da jeg kontakter ham siger han at motoren ikke kan repareres,
> hvorfor han har bestilt en ny motor til plæneklipperen og vil forslå at jeg
> skal betale ca. 1/3 at dennes pris.
>
> Søren

9000 kr. ud af 15.000 vil måske være det. Forsøg at sige, at du vil
kræve at han leverer det han har lovet.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette
indlæg, hvorfor advokatbistand altid bør søges!



Christian Madsen (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 17-06-06 22:06

Christian skrev:
> Christian Madsen wrote:
>
>>
>> I den konkrete sag kan sælger ikke hæve handlen. Køber kan kræve
>> naturalopfyldelse (altså at maskinen bliver leveret som aftalt), eller
>> vælge afslag i prisen.
>
> Der var det tætteste jeg har været på at få svar :)
>
> Hvis sælger tilbyder at hæve købet, kan kunden så *forlange* at få en
> funktionel plæneklipper, selv hvis dette betyder uforholdsmessig udgift for
> sælger?

nej, jf. KBL § 78, stk. 2

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette
indlæg, hvorfor advokatbistand altid bør søges!



Christian (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 18-06-06 00:39

Christian Madsen wrote:
> Christian skrev:
>> Christian Madsen wrote:
>>
>>>
>>> I den konkrete sag kan sælger ikke hæve handlen. Køber kan kræve
>>> naturalopfyldelse (altså at maskinen bliver leveret som aftalt),
>>> eller vælge afslag i prisen.
>>
>> Der var det tætteste jeg har været på at få svar :)
>>
>> Hvis sælger tilbyder at hæve købet, kan kunden så *forlange* at få en
>> funktionel plæneklipper, selv hvis dette betyder uforholdsmessig
>> udgift for sælger?
>
> nej, jf. KBL § 78, stk. 2

Takker.

Christian (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 18-06-06 00:45

Christian Madsen wrote:
> Christian skrev:
>> Christian Madsen wrote:
>>
>>>
>>> I den konkrete sag kan sælger ikke hæve handlen. Køber kan kræve
>>> naturalopfyldelse (altså at maskinen bliver leveret som aftalt),
>>> eller vælge afslag i prisen.
>>
>> Der var det tætteste jeg har været på at få svar :)
>>
>> Hvis sælger tilbyder at hæve købet, kan kunden så *forlange* at få en
>> funktionel plæneklipper, selv hvis dette betyder uforholdsmessig
>> udgift for sælger?
>
> nej, jf. KBL § 78, stk. 2
>
Måske lige kvit nok....
Hvis jeg kigger på §78 stk 2 står der:

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),


Derefter står der en masse om afhjælpning og afslag

Men sagen Sælger tilbyder at hæve salget men køber er ikke interesseret
i den løsning er ikke uddybet.

Der er udelukkene anført at hvis sælger ikke opfylder sine pligter har
køber *ret* til at kræve købet ophævet.

Bertel Lund Hansen (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-06-06 02:02

Christian skrev:

> Men sagen Sælger tilbyder at hæve salget men køber er ikke interesseret
> i den løsning er ikke uddybet.

Jeg synes at der er svaret ret grundigt allerede. Køber kan bare
sige "Nej tak, jeg vil have det vi har aftalt".

> Der er udelukkene anført at hvis sælger ikke opfylder sine pligter har
> køber *ret* til at kræve købet ophævet.

Ja. Hvad er problemet?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Christian Madsen (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 18-06-06 08:32

Christian skrev:
> Christian Madsen wrote:
>> Christian skrev:
>>> Christian Madsen wrote:
>>>
>>>>
>>>> I den konkrete sag kan sælger ikke hæve handlen. Køber kan kræve
>>>> naturalopfyldelse (altså at maskinen bliver leveret som aftalt), eller
>>>> vælge afslag i prisen.
>>>
>>> Der var det tætteste jeg har været på at få svar :)
>>>
>>> Hvis sælger tilbyder at hæve købet, kan kunden så *forlange* at få en
>>> funktionel plæneklipper, selv hvis dette betyder uforholdsmessig udgift
>>> for sælger?
>>
>> nej, jf. KBL § 78, stk. 2
>>
> Måske lige kvit nok....
> Hvis jeg kigger på §78 stk 2 står der:
>
> 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
> (omlevering),
>
>
> Derefter står der en masse om afhjælpning og afslag
>
> Men sagen Sælger tilbyder at hæve salget men køber er ikke interesseret i den
> løsning er ikke uddybet.
>
> Der er udelukkene anført at hvis sælger ikke opfylder sine pligter har køber
> *ret* til at kræve købet ophævet.

Først og fremmest en henvisning til Bertel's svar.
Dernæst:
Hvis sælger "tilbyder" at hæve handlen, siger han reelt bare at han
ikke har tænkt sig at levere, og kommer derved i forsinkelse (hvilket
også dækker over det tilfælde at sælger aldrig leverer). Hvis Sælger
kommer i forsinkelse, kan køber udøve misligholdelse, dog med de nævnte
begrænsninger.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette
indlæg, hvorfor advokatbistand altid bør søges!



jan@stevns.net (17-06-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 17-06-06 19:14

"SKR" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> skrev :

>Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den gamle er
>defekt) uden at skulle betale noget

Nej - men du skal have hvad du er lovet i handlen - en maskine der
virker, og i den stand den bør være alt efter alder/pris/etc..

Vælger forhandleren at finde en motor på samme alder, med det slid,
der er forventligt - kan han gøre det.


--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

per christoffersen (18-06-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 18-06-06 11:21


"SKR" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44943d2b$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den gamle er
> defekt) uden at skulle betale noget

Du kan ikke kræve en ny motor direkte.
Du kan kræve at plæneklipperen bliver sat i en stand der svarer til den der
måtte forudsættes ved købet.
Det kan betyde en reparation eller en udskiftning af motoren med en anden,
som godt kan være en tilsvarende brugt motor.
Hvis sælger vælger at udskifte med en ny motor, kan han ikke kræve at du
betaler en andel af udgiften.

/Per



Anders Majland (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 18-06-06 12:07

> Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den gamle er
> defekt) uden at skulle betale noget

Nej - men du vil kunne kræve en rep. af den eller en anden brugt motor -
alternativt hæve handlen.

(Ujuridisk er det måske også en merpris værd at få den med den nye motor da
du selv skriver at den reelt øger klipperens værdi udover det du har givet
for den)



SKR (18-06-2006)
Kommentar
Fra : SKR


Dato : 18-06-06 12:55

>> Mit sprg. er om jeg kan kræve ny motor (under forudsætning af den gamle
>> er defekt) uden at skulle betale noget
>
> Nej - men du vil kunne kræve en rep. af den eller en anden brugt motor -
> alternativt hæve handlen.
>
> (Ujuridisk er det måske også en merpris værd at få den med den nye motor
> da du selv skriver at den reelt øger klipperens værdi udover det du har
> givet for den)
>
Jeg er helt enig, men købte jo plæneklipperen med den pågældende motor, som
jeg vurderede ville kunne holde i mange år, da den kun havde kørt 300 timer.
Jeg har ikke krævet ny motor, men blot at plæneklipper var i brugbar stand.

Søren



Bertel Lund Hansen (17-06-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-06-06 19:44

Christian skrev:

> Altså sælger skal komme med mulige løsninger.

Nej, det behøver han ikke. Hvis han ikke gør det, har køber
valget mellem fire muligheder (reparation, ombytning, afslag,
hæve).

Fidusen for sælger er bare at hvis han tilbyder reparation eller
ombytning, så kan køber ikke vælge de to andre muligheder.

> Disse kan indeholde meget lang rep. tid,

Nej, det kan de i hvert fald ikke! Lang ventetid er væsentlig
ulempe. Hvis sælger tilbyder reparation, men ikke kan klare det
inden for rimelig tid, træder købers 4 muligheder i kraft.

> [indeholde] omkostninger (for både sælger og kunde)

Nej! Det må ikke koste køber noget som helst - heller ikke f.eks.
porto eller anden transport (ud over latterligt små beløb).

> Er kunden ikke tilfreds med de tilbudte løsninger kan han kræve
> købet hævet.

Det er ikke helt rigtigt. Hvis en reparation er udført så varen
svarer til det aftalte, kan køber slet ikke kræve noget som
helst. Men hvis der er forsøgt reparation og varen stadig ikke
svarer til det aftalte, så kan køber hæve handelen (og det var
nok det du mente) - men sælger skal nok have to forsøg.

> I nævnte sag..
> Sælger vil godt sætte en sprit ny motor i maskinen, og lade
> køber betale 1/3 af motorens pris.

> Ønsker kunden ikke dette og de ikke kan forhandle nogen anden
> løsning påplads må kunden hæve købet?

Ja. Det er fair nok at forhandleren vil foreslå den løsning, men
køber er *ikke* forpligtet til at acceptere en løsning der vil
koste ham penge. Derimod er forhandleren forpligtet til at sørge
for en løsning der *ikke* koster køber noget.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

SKR (20-06-2006)
Kommentar
Fra : SKR


Dato : 20-06-06 21:03

Tak for svarene alle sammen, nu er jeg klar til at møde sælgeren

Søren



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste