/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Gebyr ved reklamation
Fra : lhm


Dato : 30-05-06 17:01

Faldt over følgende klausul i et E-handel firmas Handelsbetingelser:

"Viser det sig, at en vare der er returneret som reklamationssag ikke er
defekt, eller at fejlen ikke dækkes af reklamationsretten, opkræver FIRMA
NAVN et gebyr på kr. 200,- ekskl.. porto."

Er det ok?? Stiller det ikke forbrugerne dårligere og kan afskrække nogle
fra at reklamere?

lhm



 
 
Peter Makholm (30-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 30-05-06 17:06

"lhm" <lhm@virkerikke.dk> writes:

> "Viser det sig, at en vare der er returneret som reklamationssag ikke er
> defekt, eller at fejlen ikke dækkes af reklamationsretten, opkræver FIRMA
> NAVN et gebyr på kr. 200,- ekskl.. porto."

Det er helt i orden.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/24/

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional
http://hacking.dk | work for nothing?
| -- Bill Gates

lhm (30-05-2006)
Kommentar
Fra : lhm


Dato : 30-05-06 17:18


"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87wtc3xzt3.fsf@xyzzy.adsl.dk...
> "lhm" <lhm@virkerikke.dk> writes:
>
>> "Viser det sig, at en vare der er returneret som reklamationssag ikke er
>> defekt, eller at fejlen ikke dækkes af reklamationsretten, opkræver FIRMA
>> NAVN et gebyr på kr. 200,- ekskl.. porto."
>
> Det er helt i orden.
>
> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/24/
>
> --
> Peter Makholm

Tak for hurtigt svar! Omvendt skriver de jo på siden, du henviser til, at
det ikke er tilstrækkeligt at det fremgår på sælgers hjemmeside. Det gør det
vel vanskeligt for et Internetbaseret firma. Det kan jo nok klares ved at
skrive det på fakturaen, eller er det mon tilstrækkeligt først at oplyse om
gebyret når reklamationen er fremsat?



Peter Makholm (30-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 30-05-06 17:34

"lhm" <lhm@virkerikke.dk> writes:

> Tak for hurtigt svar! Omvendt skriver de jo på siden, du henviser til, at
> det ikke er tilstrækkeligt at det fremgår på sælgers hjemmeside. Det gør det
> vel vanskeligt for et Internetbaseret firma. Det kan jo nok klares ved at
> skrive det på fakturaen, eller er det mon tilstrækkeligt først at oplyse om
> gebyret når reklamationen er fremsat?

Normalt ville jeg gå ud fra at det skal oplyses i forbindelse af at
man foretager reklamationen. Forventer forbrugere at de kan foretage
en reklamation ved bare at sende varen til sælger med et håndskrevet
brev?

Personligt ville jeg da absolut kontakte firmaet først.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår
http://hacking.dk | Og hele tiden vokser nye frugter frem
| og vi finder nogen til at plukke dem
| -- Tilt, Perkussive popler

Henning Makholm (31-05-2006)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 31-05-06 02:19

Scripsit Peter Makholm <peter@makholm.net>

> Normalt ville jeg gå ud fra at det skal oplyses i forbindelse af at
> man foretager reklamationen. Forventer forbrugere at de kan foretage
> en reklamation ved bare at sende varen til sælger med et håndskrevet
> brev?

Javist. Og man kan også reklamere ved at sende et håndskrevet brev
uden varen, eller ved at lægge en besked på sælgers telefonsvarer.

Reklamationen er blot at man _giver meddelelse_ om at man vil gøre
misligeholdelsesbeføjelser gældende i anledning af manglen.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the
existence of some Cretan who is not a liar is rather unsettling."

Peter Makholm (31-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 31-05-06 05:47

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

>> Normalt ville jeg gå ud fra at det skal oplyses i forbindelse af at
>> man foretager reklamationen. Forventer forbrugere at de kan foretage
>> en reklamation ved bare at sende varen til sælger med et håndskrevet
>> brev?
>
> Javist. Og man kan også reklamere ved at sende et håndskrevet brev
> uden varen, eller ved at lægge en besked på sælgers telefonsvarer.

Og ved at morse i hans generelle retning...

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying
http://hacking.dk | DOS?

Jesper Brock (30-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 30-05-06 18:01


"lhm" <lhm@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse
news:447c6c3d$0$929$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Er det ok?? Stiller det ikke forbrugerne dårligere og kan afskrække nogle
> fra at reklamere?

Næh.

Det er vel ikke urimeligt, at man ikke gratis skal kunne ulejlige sælger med
reklamationer, fordi man selv er et fjols?


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk



bem (31-05-2006)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 31-05-06 07:53

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse
news:447c7a3e$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er vel ikke urimeligt, at man ikke gratis skal kunne ulejlige sælger
med
> reklamationer, fordi man selv er et fjols?

Problemet er, at det sikkert lige så ofte er sælger, der er et fjols, fordi
han ikke er i stand til at konstatere en periodisk fejl.

/Bo



Lars (ArthurDent) (31-05-2006)
Kommentar
Fra : Lars (ArthurDent)


Dato : 31-05-06 10:47

On Wed, 31 May 2006 08:52:32 +0200, "bem" <nospambemb@hotmail.com>
wrote:

>"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:447c7a3e$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Det er vel ikke urimeligt, at man ikke gratis skal kunne ulejlige sælger
>med
>> reklamationer, fordi man selv er et fjols?
>
>Problemet er, at det sikkert lige så ofte er sælger, der er et fjols, fordi
>han ikke er i stand til at konstatere en periodisk fejl.

Periodiske fejl eksisterer ikke........ jo nu gør de........ nej nu
eksisterer de ikke alligevel.

Undskyld, kunne ikke nære mig
/Lars
--
www.tomtompoi.dk. Gratis POI til alle
www.progressio.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste