/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fortrydelsesret *Væsentligt samme stand*
Fra : Andy


Dato : 24-05-06 06:06

Jeg står og skal investere i en farvelaserprinter, og har i et par uger
gennemlæst
alle de anmeldelser og tests som jeg kunne finde på nettet. Nu har jeg
besluttet
hvad jeg gerne vil købe.

MEN! Der er åbenbart ofte problemer med at farvelaserudskrifter har striber
eller at papiret sætter sig fast. I de tilfælde som jeg er bekendt med, er
det
*mandags printer* syndromet, hvor en ombytning vil afhjælpe problemet.
(Jeg er bekendt med at jeg skal følge producentens anbefalinger ang.
papirtyper,
vægt og størrelse). Jeg har derfor besluttet at benytte fortrydelsesretten
hvis et
af disse problemer opstår.

En bekendt løb ind i denne situation, og forhandleren mente at toneren
skulle modregnes
fuldstændig.

Købspris 3000
Toner 2400(4 forskellige)
Tilbud om udbetaling: 600 Kr ved fortrydelse indenfor 14 dage fra
købsdatoen.

Sagen er endnu ikke færdig og derfor vil jeg ikke gå i nærmere detaljer, men
jeg vil
nødigt ende i sådan en situation og spørger derfor om der er nogle
afgørelser fra forbruger
klagenævnet eller retssystemet ang. disse forhold. Hvis *væsentligt samme
stand* betyder
ubrugt toner, så er det jo svært at afprøve varen, som jo er hele baggrunden
for de 14
dages fortrydelsesret.


Andy



 
 
Mads Bondo Dydensbor~ (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Mads Bondo Dydensbor~


Dato : 24-05-06 09:01

Andy wrote:

[...]

> Hvis *væsentligt samme
> stand* betyder
> ubrugt toner, så er det jo svært at afprøve varen, som jo er hele
> baggrunden for de 14
> dages fortrydelsesret.

Jeg kan ikke hjælpe dig med dit spørgsmål, men jeg vil blot indvende, at jeg
tror du tager fejl, når du skriver at de 14 dage er for at "afprøve" varen.
Jeg har altid opfattet det som at man har disse dage, fordi man ikke har
"stået med varen i hånden".

Når du går i en fysisk butik, har du jo som hovedregel heller ikke rigtigt
mulighed for at afprøve varen, altså den specifikke vare du får.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to
say it.
- Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 1907 (many times wrongfully
attributed to Voltaire)


Andy (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 24-05-06 14:26

> Jeg kan ikke hjælpe dig med dit spørgsmål, men jeg vil blot indvende, at
jeg
> tror du tager fejl, når du skriver at de 14 dage er for at "afprøve"
varen.
> Jeg har altid opfattet det som at man har disse dage, fordi man ikke har
> "stået med varen i hånden".

Formålet er vel stadig at afprøve varen for at se om den lever op til
beskrivelsen.
Læg mærke til at jeg ikke taler om at købe en printer blot for at se hvordan
sådan en fætter ser ud og derefter returnere den.

> Når du går i en fysisk butik, har du jo som hovedregel heller ikke rigtigt
> mulighed for at afprøve varen, altså den specifikke vare du får.

De butikker som jeg har været inde i har haft 'prøveprint' liggende, altså
udskrifter hvor der er et farvestrålende billede hvor der står nedenunder
står
'udskrevet på BlahBlah color laser XXXX'. Flere steder har man skrevet ud
fra egen printer medens jeg stod der.


Andy




Mads Bondo Dydensbor~ (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Mads Bondo Dydensbor~


Dato : 24-05-06 15:41

Andy wrote:

>> Jeg kan ikke hjælpe dig med dit spørgsmål, men jeg vil blot indvende, at
> jeg
>> tror du tager fejl, når du skriver at de 14 dage er for at "afprøve"
> varen.
>> Jeg har altid opfattet det som at man har disse dage, fordi man ikke har
>> "stået med varen i hånden".
>
> Formålet er vel stadig at afprøve varen for at se om den lever op til
> beskrivelsen.

Jeg tror det er en for firkantet udlægning af tingene.

>> Når du går i en fysisk butik, har du jo som hovedregel heller ikke
>> rigtigt mulighed for at afprøve varen, altså den specifikke vare du får.
>
> De butikker som jeg har været inde i har haft 'prøveprint' liggende, altså
> udskrifter hvor der er et farvestrålende billede hvor der står nedenunder
> står
> 'udskrevet på BlahBlah color laser XXXX'. Flere steder har man skrevet ud
> fra egen printer medens jeg stod der.

Bemærk at jeg skrev "den specifikke vare du får". Du kan jo _netop_ ikke
afprøve den vare du får med hjem. Du kan afprøve en tilsvarende.

Jeg tror ikke du kan finde hjemmel i nogle love for at gøre (groft
fremstillet) følgende:

- bestille en printer
- modtage den
- lave et testprint
- returnere den med henvisning til at du ikke synes den skriver pænt nok ud

med mindre, at der, som Bertel skriver, er tale om en defekt.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

So the lesson of BBC is that if you're misleading about whether the
government misled you into war, management must resign. What about the
simpler case -- you're just misleading about going to war?

- Lawrence Lessig (30.01.2004) on BBC and the Iraqi war


Thomas S. Iversen (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 24-05-06 15:46

> Jeg tror ikke du kan finde hjemmel i nogle love for at gøre (groft
> fremstillet) følgende:
>
> - bestille en printer
> - modtage den
> - lave et testprint
> - returnere den med henvisning til at du ikke synes den skriver pænt nok ud
>
> med mindre, at der, som Bertel skriver, er tale om en defekt.

Hvis du leverer den tilbage i væsentlig samme stand så kan du levere den
tilbage uanset grunden. Om det var fordi farven ikke stod godt til resten af
computeren, eller fordi kærsten fik farvet hår og du ikke havde råd til
legetøj alligevel er underordnet.

Vi kan så altid snakke om rimeligheden i det her for både køber og sælger,
men nu tilgodeses køber altså med 14 dages returret ved fjernsalg.

Thomas
--

Andy (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 24-05-06 16:43

> >> Når du går i en fysisk butik, har du jo som hovedregel heller ikke
> >> rigtigt mulighed for at afprøve varen, altså den specifikke vare du
får.

Nej, men en tilsvarende vare bør jo udskrive tilsvarende.

> Bemærk at jeg skrev "den specifikke vare du får". Du kan jo _netop_ ikke
> afprøve den vare du får med hjem. Du kan afprøve en tilsvarende.

Som bør udskrive i en tilsvarende kvalitet.

> Jeg tror ikke du kan finde hjemmel i nogle love for at gøre (groft
> fremstillet) følgende:
>
> - bestille en printer
> - modtage den
> - lave et testprint
> - returnere den med henvisning til at du ikke synes den skriver pænt nok
ud

Der er ikke tale om at den ikke skriver pænt nok ud. Jeg taler om
en mandagsmodel som udskriver i en så dårlig kvalitet, at den ikke
er repræsentativ for modellen som sådan.

Du får det til at lyde som om jeg blot vil have en printer i et par dage for
at
afprøve den, og allerede har besluttet at returnere den. Jeg står rent
faktisk
og mangler en farvelaser, og jeg synes ikke at din udlægning er fair.

Jeg vil blot sikre mig imod at købe en mandagsprinter som aldrig kommer
til at fungere ordentligt. Jeg har selv tidligere haft sort/hvid laser
printere, og
hvis der opstod papirstop eller hvide streger indenfor de første 14 dage, så
er min erfaring at printeren skulle bruge en væsentlig del af levetiden på
et
værksted, med alt hvad dertil hører af omkostninger.


Andy



Mads Bondo Dydensbor~ (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Mads Bondo Dydensbor~


Dato : 24-05-06 17:59

Andy wrote:

> Der er ikke tale om at den ikke skriver pænt nok ud. Jeg taler om
> en mandagsmodel som udskriver i en så dårlig kvalitet, at den ikke
> er repræsentativ for modellen som sådan.

Jamen, så er det jo en mangel. Se Bertels svar.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I find the whole business of religion profoundly interesting. But it
does mystify me that otherwise intelligent people take it seriously.
- Douglas Adams


Rasmus (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 24-05-06 18:10


"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> wrote in message
news:44747e54$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> >> Når du går i en fysisk butik, har du jo som hovedregel heller ikke
>> >> rigtigt mulighed for at afprøve varen, altså den specifikke vare du
> får.
>
> Nej, men en tilsvarende vare bør jo udskrive tilsvarende.
>
>> Bemærk at jeg skrev "den specifikke vare du får". Du kan jo _netop_ ikke
>> afprøve den vare du får med hjem. Du kan afprøve en tilsvarende.
>
> Som bør udskrive i en tilsvarende kvalitet.
>
>> Jeg tror ikke du kan finde hjemmel i nogle love for at gøre (groft
>> fremstillet) følgende:
>>
>> - bestille en printer
>> - modtage den
>> - lave et testprint
>> - returnere den med henvisning til at du ikke synes den skriver pænt nok
> ud
>
> Der er ikke tale om at den ikke skriver pænt nok ud. Jeg taler om
> en mandagsmodel som udskriver i en så dårlig kvalitet, at den ikke
> er repræsentativ for modellen som sådan.

Hvis du modtager en defekt vare syntes jeg du skal klage over den.

Som jeg ser det er det simpelthen ikke muligt at returnere printeren i
væsentlig samme stand hvis du tager hul på forbrugsstofferne.

/Rasmus



Bertel Lund Hansen (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-05-06 18:39

Rasmus skrev:

> Som jeg ser det er det simpelthen ikke muligt at returnere printeren i
> væsentlig samme stand hvis du tager hul på forbrugsstofferne.

Det er en gammel diskussion. Den slutter ikke før en dommer
fælder dom i en sag derom, og det sker næppe.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Michael Haase (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Michael Haase


Dato : 24-05-06 20:01

Rasmus skrev dette den 24-05-2006 19:09:

>
> Som jeg ser det er det simpelthen ikke muligt at returnere printeren i
> væsentlig samme stand hvis du tager hul på forbrugsstofferne.
>
Hvis man går i petitesser, vil jeg da mene at det er *væsentligt samme
stand*, hvis man kun udskriver et punktum; men selvfølgelig ikke *præcis
samme stand*.

--
Michael Haase

Henning (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 24-05-06 09:53

On Wed, 24 May 2006 07:06:27 +0200, "Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com>
wrote:

>Jeg står og skal investere i en farvelaserprinter, og har i et par uger
>gennemlæst
>alle de anmeldelser og tests som jeg kunne finde på nettet. Nu har jeg
>besluttet
>hvad jeg gerne vil købe.
>
>MEN! Der er åbenbart ofte problemer med at farvelaserudskrifter har striber
>eller at papiret sætter sig fast. I de tilfælde som jeg er bekendt med, er
>det
>*mandags printer* syndromet, hvor en ombytning vil afhjælpe problemet.
>(Jeg er bekendt med at jeg skal følge producentens anbefalinger ang.
>papirtyper,
>vægt og størrelse). Jeg har derfor besluttet at benytte fortrydelsesretten
>hvis et
>af disse problemer opstår.
>
>En bekendt løb ind i denne situation, og forhandleren mente at toneren
>skulle modregnes
>fuldstændig.
>
>Købspris 3000
>Toner 2400(4 forskellige)

Det er meget sjældent at der leveres 100% fyldte tonerkasetter med til
nye printere. Ofte hedder de noget med 25% fyldte el.lign. Derfor vil
jeg ikke mene du kan bonnes fuld pris for disse tonere.

Allan Soerensen (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 24-05-06 11:00

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4473e906$0$38686$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> En bekendt løb ind i denne situation, og forhandleren mente at toneren
> skulle modregnes
> fuldstændig.
>
> Købspris 3000
> Toner 2400(4 forskellige)
> Tilbud om udbetaling: 600 Kr ved fortrydelse indenfor 14 dage fra
> købsdatoen.

Han skulle vel ikke have handlet hos www.pc-lager.dk www.compumail.dk eller
www.d-c-s.dk (som alle er samme firma)?
Jeg har selv en tvist kørende med dem og har fundet 2 andre tilfælde her i
nyhedsgrupperne, hvor de anvender den metode når folk vil gøre brug af deres
14-dages returret. De nægter at tage varen retur underhenvisning til at den
har været udpakket/ibrugtaget og tilbyder så efterfølgende at tilbagebetale
en brøkdel af købsprisen.
Når man kan finde 3 tilfælde af den praksis inden for samme måned, begynder
der at tegne sig et billede



Bertel Lund Hansen (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-05-06 13:50

Andy skrev:

> MEN! Der er åbenbart ofte problemer med at farvelaserudskrifter
> har striber eller at papiret sætter sig fast. I de tilfælde
> som jeg er bekendt med, er det *mandags printer* syndromet,
> hvor en ombytning vil afhjælpe problemet. (Jeg er bekendt med
> at jeg skal følge producentens anbefalinger ang. papirtyper,
> vægt og størrelse). Jeg har derfor besluttet at benytte
> fortrydelsesretten hvis et af disse problemer opstår.

Du kan godt bruge fortrydelsesretten, men det vil være nemmere at
bruge reklamationsretten. Hvis der er mangler ved en vare, skal
sælger udbedre mangelen *uden udgift* og *uden væsentlig ulempe*
for køber.

Så er man helt fri fior at diskutere om der er brugt lidt eller
meget toner.

Men hvis det er et fidusfirma man handler med, så undgår man ikke
ballade ligegyldigt hvilken lov man refererer til.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Allan Soerensen (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 24-05-06 14:07

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:4474569d$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Du kan godt bruge fortrydelsesretten, men det vil være nemmere at
> bruge reklamationsretten. Hvis der er mangler ved en vare, skal
> sælger udbedre mangelen *uden udgift* og *uden væsentlig ulempe*
> for køber.
>
> Så er man helt fri fior at diskutere om der er brugt lidt eller
> meget toner.

Enig

> Men hvis det er et fidusfirma man handler med, så undgår man ikke
> ballade ligegyldigt hvilken lov man refererer til.

Jo, for hvis man gør brug af reklamationsretten bliver man bare sendt videre
til producenten/importøren. De plejer at yde en helt anderledes
kunde-support end diverse "PC-pushere", i hvert fald hos både HP og Brother,
som jeg tidligere har været i kontakt med.



christian (24-05-2006)
Kommentar
Fra : christian


Dato : 24-05-06 19:16

Andy wrote:
> Jeg står og skal investere i en farvelaserprinter, og har i et par uger
> gennemlæst
> alle de anmeldelser og tests som jeg kunne finde på nettet. Nu har jeg
> besluttet
> hvad jeg gerne vil købe.
>
> MEN! Der er åbenbart ofte problemer med at farvelaserudskrifter har striber
> eller at papiret sætter sig fast. I de tilfælde som jeg er bekendt med, er
> det
> *mandags printer* syndromet, hvor en ombytning vil afhjælpe problemet.
> (Jeg er bekendt med at jeg skal følge producentens anbefalinger ang.
> papirtyper,
> vægt og størrelse). Jeg har derfor besluttet at benytte fortrydelsesretten
> hvis et
> af disse problemer opstår.
>
> En bekendt løb ind i denne situation, og forhandleren mente at toneren
> skulle modregnes
> fuldstændig.
>
> Købspris 3000
> Toner 2400(4 forskellige)
> Tilbud om udbetaling: 600 Kr ved fortrydelse indenfor 14 dage fra
> købsdatoen.
>
> Sagen er endnu ikke færdig og derfor vil jeg ikke gå i nærmere detaljer, men
> jeg vil
> nødigt ende i sådan en situation og spørger derfor om der er nogle
> afgørelser fra forbruger
> klagenævnet eller retssystemet ang. disse forhold. Hvis *væsentligt samme
> stand* betyder
> ubrugt toner, så er det jo svært at afprøve varen, som jo er hele baggrunden
> for de 14
> dages fortrydelsesret.
>
>
> Andy
>
>

Hvis det er fordi du mener der er en defekt og vil have skiftet
printeren til en anden af samme model, kan du sikkert få en aftale med
butikken om at de beholder de nye forbrugsstoffer og du får dine brugte
med tilbage.

Christian Madsen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 29-05-06 13:50

Andy skrev:
> Jeg står og skal investere i en farvelaserprinter, og har i et par uger
> gennemlæst
> alle de anmeldelser og tests som jeg kunne finde på nettet. Nu har jeg
> besluttet
> hvad jeg gerne vil købe.
>
> MEN! Der er åbenbart ofte problemer med at farvelaserudskrifter har striber
> eller at papiret sætter sig fast. I de tilfælde som jeg er bekendt med, er
> det
> *mandags printer* syndromet, hvor en ombytning vil afhjælpe problemet.
> (Jeg er bekendt med at jeg skal følge producentens anbefalinger ang.
> papirtyper,
> vægt og størrelse). Jeg har derfor besluttet at benytte fortrydelsesretten
> hvis et
> af disse problemer opstår.
>
> En bekendt løb ind i denne situation, og forhandleren mente at toneren
> skulle modregnes
> fuldstændig.
>
> Købspris 3000
> Toner 2400(4 forskellige)
> Tilbud om udbetaling: 600 Kr ved fortrydelse indenfor 14 dage fra
> købsdatoen.
>
> Sagen er endnu ikke færdig og derfor vil jeg ikke gå i nærmere detaljer, men
> jeg vil
> nødigt ende i sådan en situation og spørger derfor om der er nogle
> afgørelser fra forbruger
> klagenævnet eller retssystemet ang. disse forhold. Hvis *væsentligt samme
> stand* betyder
> ubrugt toner, så er det jo svært at afprøve varen, som jo er hele baggrunden
> for de 14
> dages fortrydelsesret.
>
>
> Andy

Du skal bare sige at du vil hæve handlen! Hvis han så siger at det kan
du ikke, da du ikke kan levere den tilbage i "væsentlig samme stand",
påberåber du dig KBL § 58. Der har du ret til at hæve, hvis den "ikke
samme væsentlige stand" skyldes, en fejl ved printeren, eller
foranstaltninger ved undersøgelsen (såfremt disse ikke er klart culpøse
= uagtsomt foretaget.)

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette
indlæg, hvorfor advokatbistand altid bør søges!



Bertel Lund Hansen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-05-06 14:18

Christian Madsen skrev:

> Du skal bare sige at du vil hæve handlen!

Hvorfor gå en omvej over hævet handel som oven i købet koster ham
porto?

> påberåber du dig KBL § 58.

Det skal han gøre med det samme. Det er gratis - og så giver han
heller ikke sælger indtrykket af at han fistrer lidt rundt i
paragrafferne i håb om at han kan finde en der kan bruges.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Christian Madsen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 29-05-06 14:24

Bertel Lund Hansen skrev:
> Christian Madsen skrev:
>
>> Du skal bare sige at du vil hæve handlen!
>
> Hvorfor gå en omvej over hævet handel som oven i købet koster ham
> porto?

Det koster vel også porto og bruge sin fortrydelsesret, eftersom han jo
har modtager pakken. Det er vel heller ikke mere omvej end at bruge
fortrydelsesretten?

>> påberåber du dig KBL § 58.
>
> Det skal han gøre med det samme. Det er gratis - og så giver han
> heller ikke sælger indtrykket af at han fistrer lidt rundt i
> paragrafferne i håb om at han kan finde en der kan bruges.

Hvorfor er § om fortrydelsesret bedre end § om at hæve en handel?

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette
indlæg, hvorfor advokatbistand altid bør søges!



Bertel Lund Hansen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-05-06 14:37

Christian Madsen skrev:

> Det koster vel også porto og bruge sin fortrydelsesret,
> eftersom han jo har modtager pakken. Det er vel heller ikke
> mere omvej end at bruge fortrydelsesretten?

Nej mit svar blev desværre forvirret. Glem det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste