/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fortrydelsesret på køb af møbler?????
Fra : dkgryf


Dato : 20-05-06 13:45

En bekendt som er bosiddende i Flensborg har i Danmark købt nogle møbler som
skulle leveres i den kommende uge. Køber har nu fortrudt købet og har
kontaktet sælger som hårdnakket afviser, at der er nogen form for
fortrydelsesret jvnf. en ny lov som skulle være kommet i 2005.
Der foreligger ingen underskrevet kontrakt, men en ordreseddel fra sælgers
side.
Er det rigtigt, at køber ingen fortrydelsesret har??? - jeg har forsøgt at
finde svaret via forbrug.dk, men får kun frem omkring fortrydelse vedr.
e-handel.

Mvh
MFJ



 
 
Jesper Lund (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 20-05-06 13:54

dkgryf wrote:

> Er det rigtigt, at køber ingen fortrydelsesret har??? - jeg har
> forsøgt at finde svaret via forbrug.dk, men får kun frem omkring
> fortrydelse vedr. e-handel.

Er møblerne købt i en internetbutik?

--
Jesper Lund



dkgryf (20-05-2006)
Kommentar
Fra : dkgryf


Dato : 20-05-06 13:53

Nej de er købt direkte i butik.

MFJ
"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
news:446f10d2$1$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> dkgryf wrote:
>
>> Er det rigtigt, at køber ingen fortrydelsesret har??? - jeg har
>> forsøgt at finde svaret via forbrug.dk, men får kun frem omkring
>> fortrydelse vedr. e-handel.
>
> Er møblerne købt i en internetbutik?
>
> --
> Jesper Lund
>



Kim Ludvigsen (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 20-05-06 14:02

Den 20-05-06 14.52 skrev dkgryf følgende:
> Nej de er købt direkte i butik.

Så er der ingen fortrydelsesret, medmindre butikken frivilligt tilbyder det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske bryllupsdagen.
http://kimludvigsen.dk

Holst (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 20-05-06 14:02


dkgryf wrote:

> Nej de er købt direkte i butik.

Så er der ingen fortrydelsesret, hvis butikken ikke yder det som en
ekstra service, hvilket de åbenbart ikke gør i dette tilfælde.

Leif Neland (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 20-05-06 14:12


"dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:e4n3f2$g1l$1@news01.versatel.de...
>
> MFJ
> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
> news:446f10d2$1$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > dkgryf wrote:
> >
> >> Er det rigtigt, at køber ingen fortrydelsesret har??? - jeg har
> >> forsøgt at finde svaret via forbrug.dk, men får kun frem omkring
> >> fortrydelse vedr. e-handel.
> >
> > Er møblerne købt i en internetbutik?
> >
> Nej de er købt direkte i butik.

Så er der ingen fortrydelsesret. En handel er en handel.

Butikken kan give pengene tilbage eller et tilgodebevis, hvis de har lyst,
men de er ikke forpligtede.

Leif




Simpzon (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Simpzon


Dato : 20-05-06 14:05

Der er ingen fortrydelsesret, når det er købt i enfysisk butik, med mindre
butikken selv vælger det.



Bertel Lund Hansen (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-05-06 14:17

dkgryf skrev:

> skulle leveres i den kommende uge. Køber har nu fortrudt købet og har
> kontaktet sælger som hårdnakket afviser, at der er nogen form for
> fortrydelsesret jvnf. en ny lov som skulle være kommet i 2005.

Det har ikke noget med en ny lov at gøre. Sådan har det været
siden vikingetiden og sikkert længere tilbage.

Den tyske købelov er i alt væsentligt magen til den danske, så
det burde ikke komme som nogen overraskelse for din bekendt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

dkgryf (20-05-2006)
Kommentar
Fra : dkgryf


Dato : 20-05-06 14:30

Nu er møblerne endnu ikke afleveret og der er heller ikke betalt for dem og
mht. at den tyske købelov måske skulle i det væsentlige være magen til den
danske, det er muligt, men så kan jeg oplyse dig om, at moralen hernede
åbenbart er væsentlig anderledes på det punkt end i Danmark for her er der
ingen problemer med at tilbagelevere fysisk købte genstande!!
Køber kontakter forretningen flere dage før møblet skal afleveres og
orienterer dem om, at han har fortrudt købet pga. akutte og uforudsigelige
indtrufne økonomiske problemer, så hvad vil forretningen for ud af at
aflevere møblet??

MFJ


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:446f16e6$0$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> dkgryf skrev:
>
>> skulle leveres i den kommende uge. Køber har nu fortrudt købet og har
>> kontaktet sælger som hårdnakket afviser, at der er nogen form for
>> fortrydelsesret jvnf. en ny lov som skulle være kommet i 2005.
>
> Det har ikke noget med en ny lov at gøre. Sådan har det været
> siden vikingetiden og sikkert længere tilbage.
>
> Den tyske købelov er i alt væsentligt magen til den danske, så
> det burde ikke komme som nogen overraskelse for din bekendt.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/



Holst (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 20-05-06 14:42


dkgryf wrote:

> Nu er møblerne endnu ikke afleveret og der er heller ikke betalt for dem og
> mht. at den tyske købelov måske skulle i det væsentlige være magen til den
> danske, det er muligt, men så kan jeg oplyse dig om, at moralen hernede
> åbenbart er væsentlig anderledes på det punkt end i Danmark for her er der
> ingen problemer med at tilbagelevere fysisk købte genstande!!

Det har såmænd ikke noget at gøre med moral. I Danmark er det som oftest
også muligt at fortryde et køb og aflevere varen tilbage igen.

> Køber kontakter forretningen flere dage før møblet skal afleveres og
> orienterer dem om, at han har fortrudt købet pga. akutte og uforudsigelige
> indtrufne økonomiske problemer, så hvad vil forretningen for ud af at
> aflevere møblet??

Sine penge. Rykker, rykker, inkasso. I dette tilfælde givetvis
besværliggjort af, at køber bor i Tyskland.

Men ja, jeg kan heller ikke rigtig forstå forretningen.

Nu uddyber du ikke voldsomt præcist hvad det er for møbler. Er der nogen
form for specialtilpasning eller lignende, så kan jeg egentlig godt
forstå, at sælger gerne vil gennemføre den aftalte handel.

dkgryf (20-05-2006)
Kommentar
Fra : dkgryf


Dato : 20-05-06 15:11

Der er tale om et standard spisebord hvor de kun havde et tilsvarende
stående i deres udstillingsvindue.
MFJ


"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:446f1c9c$0$38678$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> dkgryf wrote:
>
>> Nu er møblerne endnu ikke afleveret og der er heller ikke betalt for dem
>> og mht. at den tyske købelov måske skulle i det væsentlige være magen til
>> den danske, det er muligt, men så kan jeg oplyse dig om, at moralen
>> hernede åbenbart er væsentlig anderledes på det punkt end i Danmark for
>> her er der ingen problemer med at tilbagelevere fysisk købte genstande!!
>
> Det har såmænd ikke noget at gøre med moral. I Danmark er det som oftest
> også muligt at fortryde et køb og aflevere varen tilbage igen.
>
>> Køber kontakter forretningen flere dage før møblet skal afleveres og
>> orienterer dem om, at han har fortrudt købet pga. akutte og
>> uforudsigelige indtrufne økonomiske problemer, så hvad vil forretningen
>> for ud af at aflevere møblet??
>
> Sine penge. Rykker, rykker, inkasso. I dette tilfælde givetvis
> besværliggjort af, at køber bor i Tyskland.
>
> Men ja, jeg kan heller ikke rigtig forstå forretningen.
>
> Nu uddyber du ikke voldsomt præcist hvad det er for møbler. Er der nogen
> form for specialtilpasning eller lignende, så kan jeg egentlig godt
> forstå, at sælger gerne vil gennemføre den aftalte handel.



Holst (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 20-05-06 15:21


dkgryf wrote:

> Der er tale om et standard spisebord hvor de kun havde et tilsvarende
> stående i deres udstillingsvindue.

Ja, så synes man jo nok, at de burde være så large og droppe handlen.

Men det har de nu engang ikke pligt til.

Bertel Lund Hansen (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-05-06 14:43

dkgryf skrev:

> Nu er møblerne endnu ikke afleveret og der er heller ikke betalt for dem

Det er ligegyldigt.

> og mht. at den tyske købelov måske skulle i det væsentlige være
> magen til den danske, det er muligt, men så kan jeg oplyse dig
> om, at moralen hernede åbenbart er væsentlig anderledes på det
> punkt end i Danmark

Det tror jeg ikke. Der er masser af butikker i Danmark der
tilbyder en uge eller fjorten dages returret.

> for her er der ingen problemer med at tilbagelevere fysisk
> købte genstande!!

Såh?

> Køber kontakter forretningen flere dage før møblet skal
> afleveres og orienterer dem om, at han har fortrudt købet pga.
> akutte og uforudsigelige indtrufne økonomiske problemer, så
> hvad vil forretningen for ud af at aflevere møblet?

1. De holder deres del af aftalen.
2. De får penge for møblerne.

2. bliver kun umuligt hvis køber slet ingen værdier har, men det
regner jeg for usandsynligt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-05-06 13:56

dkgryf skrev:

> Nu er møblerne endnu ikke afleveret og der er heller ikke betalt for dem og
> mht. at den tyske købelov måske skulle i det væsentlige være magen til den
> danske, det er muligt, men så kan jeg oplyse dig om, at moralen hernede
> åbenbart er væsentlig anderledes på det punkt end i Danmark for her er der
> ingen problemer med at tilbagelevere fysisk købte genstande!!

Jeg har nu forhørt mig i den tyske juragruppe. De tyske regler er
præcis som de danske, og de tyske firmaer forholder sig præcis
som de danske hvad fortrydelse angår. Han der svarede, ville ikke
forvente at der i en købsaftale om noget så dyrt som møbler ville
være en fortrydelsesret.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

HansDepper (20-05-2006)
Kommentar
Fra : HansDepper


Dato : 20-05-06 18:16

Hej,

Hvis der ikke foreligger en underskrevet kontrakt, så er der ikke nogen
aftale. Prøv at forelægge dette møbelhandleren.

mvh

hsnsi


"dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:e4n30l$fn4$1@news01.versatel.de...
> En bekendt som er bosiddende i Flensborg har i Danmark købt nogle møbler
> som skulle leveres i den kommende uge. Køber har nu fortrudt købet og har
> kontaktet sælger som hårdnakket afviser, at der er nogen form for
> fortrydelsesret jvnf. en ny lov som skulle være kommet i 2005.
> Der foreligger ingen underskrevet kontrakt, men en ordreseddel fra sælgers
> side.
> Er det rigtigt, at køber ingen fortrydelsesret har??? - jeg har forsøgt at
> finde svaret via forbrug.dk, men får kun frem omkring fortrydelse vedr.
> e-handel.
>
> Mvh
> MFJ
>



Holst (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 20-05-06 18:27


HansDepper wrote:

> Hvis der ikke foreligger en underskrevet kontrakt, så er der ikke nogen
> aftale. Prøv at forelægge dette møbelhandleren.

Der er givetvis indgået en mundtlig aftale, og den er lige så bindende
som en skriftlig.

Gamle (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 20-05-06 18:30


"HansDepper" <trickit@idiotmail.de> skrev i en meddelelse
news:446f4ed4$0$174$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Hvis der ikke foreligger en underskrevet kontrakt, så er der ikke nogen
> aftale. Prøv at forelægge dette møbelhandleren.
>


Hvordan har forhandleren fået adressen, hvor møblerne skulle leveres?
Og når han har adressen, har han et rimeligt godt bevis på, at der
foreligger en aftale om køb.
Om igen.

Mvh.
Torben



HansDepper (21-05-2006)
Kommentar
Fra : HansDepper


Dato : 21-05-06 05:36

En købsaftale skal jo skrives under (det er derfor man har den) en
specifikation af den vare kunden køber, antal osv. Det er møbelhandlerens
problem, hvis der ikke er nogen underskrift på ordren. Det kunne jo også
være, at sælgeren har givet kunden en ordrebekræftelse med og sagt til ham,
at han skal sende den tilbage med underskrift, hvis han vil have det.
Hvordan vil sælger bevise, at kunden har bestilt, hvis der er tale om en
mundlig aftale???? Kunden kan bare nægte modtagelse af varen og hvad vil
sælger så gøre????

mvh
Hansiati

Hvordan har forhandleren fået adressen, hvor møblerne skulle leveres?
Og når han har adressen, har han et rimeligt godt bevis på, at der
foreligger en aftale om køb.
Om igen.

Mvh.
Torben




"dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:e4n30l$fn4$1@news01.versatel.de...
> En bekendt som er bosiddende i Flensborg har i Danmark købt nogle møbler
> som skulle leveres i den kommende uge. Køber har nu fortrudt købet og har
> kontaktet sælger som hårdnakket afviser, at der er nogen form for
> fortrydelsesret jvnf. en ny lov som skulle være kommet i 2005.
> Der foreligger ingen underskrevet kontrakt, men en ordreseddel fra sælgers
> side.
> Er det rigtigt, at køber ingen fortrydelsesret har??? - jeg har forsøgt at
> finde svaret via forbrug.dk, men får kun frem omkring fortrydelse vedr.
> e-handel.
>
> Mvh
> MFJ
>



HJS (21-05-2006)
Kommentar
Fra : HJS


Dato : 21-05-06 07:41

"HansDepper" <trickit@idiotmail.de> skrev i en meddelelse
news:446fee2f$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> En købsaftale skal jo skrives under (det er derfor man har den) en

Øh... har du nogensiden underskrevet en købsaftale ved køb af et spisebord?
Jeg har købt mindst 5 spisestuer gennem mit liv, men aldrig skrevet under på nogen
aftale.
Det bruger man vist ikke indenfor den branche.
Jeg har kun kendskab at kunderne skriver under hvis de køber på afbetaling.

Men det skal da ikke afholde mig fra at mene at forretningen bør annullere den order
pga. kundens uforudsete økonomiske problemer. Man får ikke tilfredes kunder ved at
gennemtvinge et salg som kunden ikke ønsker.
Jeg tror typisk, at problemerne opstår når sælgeren er provisionlønnent og ikke vil
give slip på sine 5 %.
Spøg forretningsindehaveren, han er nok nemmere at have med at gøre.

Hans



TDN (21-05-2006)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 21-05-06 09:21


"HJS" <hjs_privat@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44700b6f$0$47060$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "HansDepper" <trickit@idiotmail.de> skrev i en meddelelse
> news:446fee2f$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> En købsaftale skal jo skrives under (det er derfor man har den) en
>
> Øh... har du nogensiden underskrevet en købsaftale ved køb af et
> spisebord?
> Jeg har købt mindst 5 spisestuer gennem mit liv, men aldrig skrevet under
> på nogen aftale.
> Det bruger man vist ikke indenfor den branche.
> Jeg har kun kendskab at kunderne skriver under hvis de køber på
> afbetaling.
>
> Men det skal da ikke afholde mig fra at mene at forretningen bør annullere
> den order pga. kundens uforudsete økonomiske problemer. Man får ikke
> tilfredes kunder ved at gennemtvinge et salg som kunden ikke ønsker.
> Jeg tror typisk, at problemerne opstår når sælgeren er provisionlønnent og
> ikke vil give slip på sine 5 %.
> Spøg forretningsindehaveren, han er nok nemmere at have med at gøre.
>
> Hans
>
>

De fleste møbelfabriker er ordreproducerende så når kunden kommer ind i
butiken og udvælger bordet får man en leveringsdato, hvorefter sælger ringer
til møbelfabriken som laver bordet og sender det til sælger som derefter
leverer til kunden. Hvis bordet er et med lav omsætningshastighed, dvs. der
ikke sælges mange af dem er det surt for forhandleren at skulle tage det
retur og have det til at stå på lager i månedsvis.
Det er jo nok det der er tilfældet her siden kunden ikke fik det med under
armen.

Hvis jeg var butik ville jeg også være ked af at tage skaffe varer retur
hvis jeg ikke engang er forpligtet til det.

Mvh
Thomas



dkgryf (21-05-2006)
Kommentar
Fra : dkgryf


Dato : 21-05-06 11:16

Det skal tilføjes, at der er tale om en møbelhandler af en vis størrelse og
med flere afdelingen samtidig med, at de er tilsluttet gruppen: Smag&Behag,
så mon ikke, at problemet med, om de får det solgt eller ej, er til at
overskue....

MFJ


"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:447022e3$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "HJS" <hjs_privat@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:44700b6f$0$47060$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> "HansDepper" <trickit@idiotmail.de> skrev i en meddelelse
>> news:446fee2f$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>>> En købsaftale skal jo skrives under (det er derfor man har den) en
>>
>> Øh... har du nogensiden underskrevet en købsaftale ved køb af et
>> spisebord?
>> Jeg har købt mindst 5 spisestuer gennem mit liv, men aldrig skrevet under
>> på nogen aftale.
>> Det bruger man vist ikke indenfor den branche.
>> Jeg har kun kendskab at kunderne skriver under hvis de køber på
>> afbetaling.
>>
>> Men det skal da ikke afholde mig fra at mene at forretningen bør
>> annullere den order pga. kundens uforudsete økonomiske problemer. Man får
>> ikke tilfredes kunder ved at gennemtvinge et salg som kunden ikke ønsker.
>> Jeg tror typisk, at problemerne opstår når sælgeren er provisionlønnent
>> og ikke vil give slip på sine 5 %.
>> Spøg forretningsindehaveren, han er nok nemmere at have med at gøre.
>>
>> Hans
>>
>>
>
> De fleste møbelfabriker er ordreproducerende så når kunden kommer ind i
> butiken og udvælger bordet får man en leveringsdato, hvorefter sælger
> ringer til møbelfabriken som laver bordet og sender det til sælger som
> derefter leverer til kunden. Hvis bordet er et med lav
> omsætningshastighed, dvs. der ikke sælges mange af dem er det surt for
> forhandleren at skulle tage det retur og have det til at stå på lager i
> månedsvis.
> Det er jo nok det der er tilfældet her siden kunden ikke fik det med under
> armen.
>
> Hvis jeg var butik ville jeg også være ked af at tage skaffe varer retur
> hvis jeg ikke engang er forpligtet til det.
>
> Mvh
> Thomas
>



HansDepper (21-05-2006)
Kommentar
Fra : HansDepper


Dato : 21-05-06 17:04

Hej,

Er det den kæde der hedder Jels Møbler. De har vist også en afdeling i Jels,
Gråsten, Rødekro osv.?


"dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:e4pf91$81m$1@news01.versatel.de...
> Det skal tilføjes, at der er tale om en møbelhandler af en vis størrelse
> og med flere afdelingen samtidig med, at de er tilsluttet gruppen:
> Smag&Behag, så mon ikke, at problemet med, om de får det solgt eller ej,
> er til at overskue....
>
> MFJ
>
>
> "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:447022e3$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "HJS" <hjs_privat@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:44700b6f$0$47060$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>> "HansDepper" <trickit@idiotmail.de> skrev i en meddelelse
>>> news:446fee2f$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>
>>>> En købsaftale skal jo skrives under (det er derfor man har den) en
>>>
>>> Øh... har du nogensiden underskrevet en købsaftale ved køb af et
>>> spisebord?
>>> Jeg har købt mindst 5 spisestuer gennem mit liv, men aldrig skrevet
>>> under på nogen aftale.
>>> Det bruger man vist ikke indenfor den branche.
>>> Jeg har kun kendskab at kunderne skriver under hvis de køber på
>>> afbetaling.
>>>
>>> Men det skal da ikke afholde mig fra at mene at forretningen bør
>>> annullere den order pga. kundens uforudsete økonomiske problemer. Man
>>> får ikke tilfredes kunder ved at gennemtvinge et salg som kunden ikke
>>> ønsker.
>>> Jeg tror typisk, at problemerne opstår når sælgeren er provisionlønnent
>>> og ikke vil give slip på sine 5 %.
>>> Spøg forretningsindehaveren, han er nok nemmere at have med at gøre.
>>>
>>> Hans
>>>
>>>
>>
>> De fleste møbelfabriker er ordreproducerende så når kunden kommer ind i
>> butiken og udvælger bordet får man en leveringsdato, hvorefter sælger
>> ringer til møbelfabriken som laver bordet og sender det til sælger som
>> derefter leverer til kunden. Hvis bordet er et med lav
>> omsætningshastighed, dvs. der ikke sælges mange af dem er det surt for
>> forhandleren at skulle tage det retur og have det til at stå på lager i
>> månedsvis.
>> Det er jo nok det der er tilfældet her siden kunden ikke fik det med
>> under armen.
>>
>> Hvis jeg var butik ville jeg også være ked af at tage skaffe varer retur
>> hvis jeg ikke engang er forpligtet til det.
>>
>> Mvh
>> Thomas
>>
>
>



dkgryf (21-05-2006)
Kommentar
Fra : dkgryf


Dato : 21-05-06 23:50

Nej det er ikke Jels Møbler - dem kender jeg udmærket..
MFJ

"HansDepper" <trickit@idiotmail.de> skrev i en meddelelse
news:44708f8f$0$47037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Er det den kæde der hedder Jels Møbler. De har vist også en afdeling i
> Jels, Gråsten, Rødekro osv.?
>
>
> "dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:e4pf91$81m$1@news01.versatel.de...
>> Det skal tilføjes, at der er tale om en møbelhandler af en vis størrelse
>> og med flere afdelingen samtidig med, at de er tilsluttet gruppen:
>> Smag&Behag, så mon ikke, at problemet med, om de får det solgt eller ej,
>> er til at overskue....
>>
>> MFJ
>>
>>
>> "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
>> news:447022e3$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> "HJS" <hjs_privat@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>> news:44700b6f$0$47060$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>>> "HansDepper" <trickit@idiotmail.de> skrev i en meddelelse
>>>> news:446fee2f$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>>
>>>>> En købsaftale skal jo skrives under (det er derfor man har den) en
>>>>
>>>> Øh... har du nogensiden underskrevet en købsaftale ved køb af et
>>>> spisebord?
>>>> Jeg har købt mindst 5 spisestuer gennem mit liv, men aldrig skrevet
>>>> under på nogen aftale.
>>>> Det bruger man vist ikke indenfor den branche.
>>>> Jeg har kun kendskab at kunderne skriver under hvis de køber på
>>>> afbetaling.
>>>>
>>>> Men det skal da ikke afholde mig fra at mene at forretningen bør
>>>> annullere den order pga. kundens uforudsete økonomiske problemer. Man
>>>> får ikke tilfredes kunder ved at gennemtvinge et salg som kunden ikke
>>>> ønsker.
>>>> Jeg tror typisk, at problemerne opstår når sælgeren er provisionlønnent
>>>> og ikke vil give slip på sine 5 %.
>>>> Spøg forretningsindehaveren, han er nok nemmere at have med at gøre.
>>>>
>>>> Hans
>>>>
>>>>
>>>
>>> De fleste møbelfabriker er ordreproducerende så når kunden kommer ind i
>>> butiken og udvælger bordet får man en leveringsdato, hvorefter sælger
>>> ringer til møbelfabriken som laver bordet og sender det til sælger som
>>> derefter leverer til kunden. Hvis bordet er et med lav
>>> omsætningshastighed, dvs. der ikke sælges mange af dem er det surt for
>>> forhandleren at skulle tage det retur og have det til at stå på lager i
>>> månedsvis.
>>> Det er jo nok det der er tilfældet her siden kunden ikke fik det med
>>> under armen.
>>>
>>> Hvis jeg var butik ville jeg også være ked af at tage skaffe varer retur
>>> hvis jeg ikke engang er forpligtet til det.
>>>
>>> Mvh
>>> Thomas
>>>
>>
>>
>
>



HansDepper (22-05-2006)
Kommentar
Fra : HansDepper


Dato : 22-05-06 06:00

Hej,

Der er vist ikke andre i syddanmark, der har en smag og behag forretning end
jels? Jeg har nu kun haft gode oplevelser i de forretninger jeg har handlet,
men du må jo have oplevet noget andet. Hvor er det henne?

Mvh
Hansiati



"dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:e4qqql$crv$1@news01.versatel.de...
> Nej det er ikke Jels Møbler - dem kender jeg udmærket..
> MFJ
>
> "HansDepper" <trickit@idiotmail.de> skrev i en meddelelse
> news:44708f8f$0$47037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hej,
>>
>> Er det den kæde der hedder Jels Møbler. De har vist også en afdeling i
>> Jels, Gråsten, Rødekro osv.?
>>
>>
>> "dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:e4pf91$81m$1@news01.versatel.de...
>>> Det skal tilføjes, at der er tale om en møbelhandler af en vis størrelse
>>> og med flere afdelingen samtidig med, at de er tilsluttet gruppen:
>>> Smag&Behag, så mon ikke, at problemet med, om de får det solgt eller ej,
>>> er til at overskue....
>>>
>>> MFJ
>>>
>>>
>>> "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:447022e3$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>
>>>> "HJS" <hjs_privat@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>>> news:44700b6f$0$47060$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>>>> "HansDepper" <trickit@idiotmail.de> skrev i en meddelelse
>>>>> news:446fee2f$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>>>
>>>>>> En købsaftale skal jo skrives under (det er derfor man har den) en
>>>>>
>>>>> Øh... har du nogensiden underskrevet en købsaftale ved køb af et
>>>>> spisebord?
>>>>> Jeg har købt mindst 5 spisestuer gennem mit liv, men aldrig skrevet
>>>>> under på nogen aftale.
>>>>> Det bruger man vist ikke indenfor den branche.
>>>>> Jeg har kun kendskab at kunderne skriver under hvis de køber på
>>>>> afbetaling.
>>>>>
>>>>> Men det skal da ikke afholde mig fra at mene at forretningen bør
>>>>> annullere den order pga. kundens uforudsete økonomiske problemer. Man
>>>>> får ikke tilfredes kunder ved at gennemtvinge et salg som kunden ikke
>>>>> ønsker.
>>>>> Jeg tror typisk, at problemerne opstår når sælgeren er
>>>>> provisionlønnent og ikke vil give slip på sine 5 %.
>>>>> Spøg forretningsindehaveren, han er nok nemmere at have med at gøre.
>>>>>
>>>>> Hans
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>> De fleste møbelfabriker er ordreproducerende så når kunden kommer ind i
>>>> butiken og udvælger bordet får man en leveringsdato, hvorefter sælger
>>>> ringer til møbelfabriken som laver bordet og sender det til sælger som
>>>> derefter leverer til kunden. Hvis bordet er et med lav
>>>> omsætningshastighed, dvs. der ikke sælges mange af dem er det surt for
>>>> forhandleren at skulle tage det retur og have det til at stå på lager i
>>>> månedsvis.
>>>> Det er jo nok det der er tilfældet her siden kunden ikke fik det med
>>>> under armen.
>>>>
>>>> Hvis jeg var butik ville jeg også være ked af at tage skaffe varer
>>>> retur hvis jeg ikke engang er forpligtet til det.
>>>>
>>>> Mvh
>>>> Thomas
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



HJS (21-05-2006)
Kommentar
Fra : HJS


Dato : 21-05-06 11:41

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:447022e3$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis jeg var butik ville jeg også være ked af at tage skaffe varer retur

Jeg synes bare at flere og flere forretninger gemmer deres manglende lagerkapacitet
bag begrebet "skaffevarer"
Forleden dag skulle jeg købe gulvklinker og henvendte mig egnens absolut største
forhandler.
Udbuddet i udstillingen var enorm. Når jeg spurgte på en pæn klinke fik jeg svaret at
det var "skaffevarer" og at der var mindst 14 dages leveringstid. Da jeg spurgte hvad
jeg kunne få her og nu, viste det sig at kun kunne nogle ganske få standard klinker
som de havde reklameret med i deres tilbudsavis i månedesvis.

Jeg er pissetræt af denne handelsform. Hvis jeg bestilte en "skaffevarer" tog de den
naturligvis ikke retur. Det kunne jo være at jeg når jeg fik klinkerne og fik den
lagt løst op i rummet ikke kunne lide dem og ikke ville have dem på.
Så står jeg med en stabel værdiløse "skaffevarer" som ikke kan byttes til noget jeg
bryder om.

Det er korrekt at udbuddet er størrer end i gamle dage. Men hvis det sker på
ovennævnte bekostning, så foretrækker jeg et mindre udbud som forretningen har som
lagervarer og fjerner den fra udstillingen når at den udgået fra lager.

Flere og flere forretninger går over til at have minimums lager, og satser på at
kunderne gider vente 14 dage på at få den udstillede vare. Jeg synes at tiden er inde
til at forretningerne lærer at denne handelseform måske er besparende, men også har
en vis risiko hvis kunderne ikke vil have "skaffevaren".
Derfor burde der være en eller anden form for fortrydelsesret, f.eks. 24 timer, hvis
varen leveres ubeskadiget tilbage i originale emballage. Men det er vist noget
politikerne skal tage sig i af da det ikke har meget med jura at gøre.

Skal denne tråd køre videre bør det være i dk. forbrug, som jeg krydsposter til, da
juraen i den vist er udtømt.

Hans







TDN (21-05-2006)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 21-05-06 12:03


"HJS" <hjs_privat@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:447043ab$0$46996$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:447022e3$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Hvis jeg var butik ville jeg også være ked af at tage skaffe varer retur
>
> Jeg synes bare at flere og flere forretninger gemmer deres manglende
> lagerkapacitet bag begrebet "skaffevarer"
> Forleden dag skulle jeg købe gulvklinker og henvendte mig egnens absolut
> største forhandler.
> Udbuddet i udstillingen var enorm. Når jeg spurgte på en pæn klinke fik
> jeg svaret at det var "skaffevarer" og at der var mindst 14 dages
> leveringstid. Da jeg spurgte hvad jeg kunne få her og nu, viste det sig at
> kun kunne nogle ganske få standard klinker som de havde reklameret med i
> deres tilbudsavis i månedesvis.
>
> Jeg er pissetræt af denne handelsform. Hvis jeg bestilte en "skaffevarer"
> tog de den naturligvis ikke retur. Det kunne jo være at jeg når jeg fik
> klinkerne og fik den lagt løst op i rummet ikke kunne lide dem og ikke
> ville have dem på.
> Så står jeg med en stabel værdiløse "skaffevarer" som ikke kan byttes til
> noget jeg bryder om.
>
> Det er korrekt at udbuddet er størrer end i gamle dage. Men hvis det sker
> på ovennævnte bekostning, så foretrækker jeg et mindre udbud som
> forretningen har som lagervarer og fjerner den fra udstillingen når at den
> udgået fra lager.
>
> Flere og flere forretninger går over til at have minimums lager, og satser
> på at kunderne gider vente 14 dage på at få den udstillede vare. Jeg synes
> at tiden er inde til at forretningerne lærer at denne handelseform måske
> er besparende, men også har en vis risiko hvis kunderne ikke vil have
> "skaffevaren".
> Derfor burde der være en eller anden form for fortrydelsesret, f.eks. 24
> timer, hvis varen leveres ubeskadiget tilbage i originale emballage. Men
> det er vist noget politikerne skal tage sig i af da det ikke har meget med
> jura at gøre.
>
> Skal denne tråd køre videre bør det være i dk. forbrug, som jeg
> krydsposter til, da juraen i den vist er udtømt.
>
> Hans
>


Det hænger vel sammen med prisen.... Hvis de skal have det hele på lager
koster det i binding i varelager og prisen bliver det højere, medens de
foretningerne der opererer med et minimumslager af de allermest solgte
varer, kan minimere prisen da der ingen lagerbinding er.

Danskerne har en tendens til ikke at ville betale noget for varen, se bare
kvaliten af vores fødevarer, den udspringer af at vi hellere vi have 5
kyllinger for 100 kr. Derfor indstiller producenterne sig på at sælge
billigt da det er her efterspørgslen er.

Husk på at uanset du synes det er for dårligt at sælgeren ikke vil tage dine
klinker retur er der ikke nogen lovhjemmel der tvinger sælger til det.
Desuden findes der så mange forskellige klinker mht. til farve, mønster,
størrelse osv. og hvorstor tror du sandsynligheden er for at der kommer en
anden kunde og vil købe dine returnerede klinker i lige netop dit mønster,
størrelse farve og ikke mindst antal ? hvad kan kan sælger bruge en rest på
et par kvm. til, han kan sælge dem som rest med tab...

Mvh
Thomas



alexbo (21-05-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 21-05-06 12:05


"HJS" skrev

> Jeg synes bare at flere og flere forretninger gemmer deres manglende
> lagerkapacitet bag begrebet "skaffevarer"
Ja, så slipper kunderne for at betale for forretningens lageromkostninger.

> så foretrækker jeg et mindre udbud som forretningen har som lagervarer.
Jamen det havde forretningen da også, hvorfor købte du så ikke bare de
fliser der var på lager.

>> Derfor burde der være en eller anden form for fortrydelsesret, f.eks. 24
>> timer, hvis
> varen leveres ubeskadiget tilbage i originale emballage.
Det lyder rimeligt, naturligvis behøver det ikke kun være forretningen der
bærer risikoen, men 10-15% vil en forbruger der har svært ved at beslutte
sig vel også gerne betale.

mvh
Alex Christensen



HJS (21-05-2006)
Kommentar
Fra : HJS


Dato : 21-05-06 13:32

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:44704a9c$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Det lyder rimeligt, naturligvis behøver det ikke kun være forretningen der bærer
> risikoen, men 10-15% vil en forbruger der har svært ved at beslutte sig vel også
> gerne betale.

Det vil jeg faktisk gerne. Men jeg er bange for at det bliver misbrugt. Forstået på
den måde hvis jeg leverer en defekt vare retur, så får jeg også en bon på 10-15% på
det. Det vil give meget arbejede for forbrugerstyrelsen.

Hans



alexbo (21-05-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 21-05-06 13:46


"HJS" skrev

> Det vil jeg faktisk gerne. Men jeg er bange for at det bliver misbrugt.

Ja misbrug vil selvfølgelig kunne give problemer, en ren returret kunne
misbruges til at hive en håndfuld varer hjem og i ro og mag vælge hvad man
vil have og sende resten retur.
Det er nu ikke mit indtryk at de forretninger der giver returret, er stærkt
plaget af dette.
Langt de fleste, både forbrugere og forretninger prøver at opføre sig
ordentligt.

mvh
Alex Christensen



dkgryf (21-05-2006)
Kommentar
Fra : dkgryf


Dato : 21-05-06 16:29

Da den ene af forretningens afdelinger ligger tæt på grænsen til Tyskland og
de er ret afhængige af handelen med de tyske og danske kunder som er
bosiddende hernede, vil forretningen tjene mest ved at annullere handelen da
det vil give dem et bedre renomme hernede end hvis de fastholder handelen da
det jo vil rygtedes meget hurtigt....
MFJ


"dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:e4n30l$fn4$1@news01.versatel.de...
> En bekendt som er bosiddende i Flensborg har i Danmark købt nogle møbler
> som skulle leveres i den kommende uge. Køber har nu fortrudt købet og har
> kontaktet sælger som hårdnakket afviser, at der er nogen form for
> fortrydelsesret jvnf. en ny lov som skulle være kommet i 2005.
> Der foreligger ingen underskrevet kontrakt, men en ordreseddel fra sælgers
> side.
> Er det rigtigt, at køber ingen fortrydelsesret har??? - jeg har forsøgt at
> finde svaret via forbrug.dk, men får kun frem omkring fortrydelse vedr.
> e-handel.
>
> Mvh
> MFJ
>



Holst (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 21-05-06 16:57


dkgryf wrote:

> Da den ene af forretningens afdelinger ligger tæt på grænsen til Tyskland og
> de er ret afhængige af handelen med de tyske og danske kunder som er
> bosiddende hernede, vil forretningen tjene mest ved at annullere handelen da
> det vil give dem et bedre renomme hernede end hvis de fastholder handelen da
> det jo vil rygtedes meget hurtigt....

Tjah, det er din mening. De er åbenbart af en anden mening.

Og tro endelig ikke, at de er så dumme, at de ikke kan indse, at der nok
sidder en sur kunde i den anden ende, når de ikke vil hæve købet.

Martin Jørgensen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 21-05-06 19:53

Holst wrote:
>
> dkgryf wrote:
>
>> Da den ene af forretningens afdelinger ligger tæt på grænsen til
>> Tyskland og de er ret afhængige af handelen med de tyske og danske
>> kunder som er bosiddende hernede, vil forretningen tjene mest ved at
>> annullere handelen da det vil give dem et bedre renomme hernede end
>> hvis de fastholder handelen da det jo vil rygtedes meget hurtigt....
>
>
> Tjah, det er din mening. De er åbenbart af en anden mening.
>
> Og tro endelig ikke, at de er så dumme, at de ikke kan indse, at der nok
> sidder en sur kunde i den anden ende, når de ikke vil hæve købet.

Og tro heller ikke at andre holder op med at handle der, blot fordi en
kunde er sur på dem over at være kommet i betalingsproblemer...


Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

dkgryf (21-05-2006)
Kommentar
Fra : dkgryf


Dato : 21-05-06 23:54

Nej, det er måske muligt, hvis altså ikke lige at det var fordi, at den
pågældende har et job i den største danske organisation med 1500 ansatte og
hvor hans daglige berøringsflade er meget stor......

MFJ

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
news:bhp6k3-8s.ln1@news.tdc.dk...
> Holst wrote:
>>
>> dkgryf wrote:
>>
>>> Da den ene af forretningens afdelinger ligger tæt på grænsen til
>>> Tyskland og de er ret afhængige af handelen med de tyske og danske
>>> kunder som er bosiddende hernede, vil forretningen tjene mest ved at
>>> annullere handelen da det vil give dem et bedre renomme hernede end hvis
>>> de fastholder handelen da det jo vil rygtedes meget hurtigt....
>>
>>
>> Tjah, det er din mening. De er åbenbart af en anden mening.
>>
>> Og tro endelig ikke, at de er så dumme, at de ikke kan indse, at der nok
>> sidder en sur kunde i den anden ende, når de ikke vil hæve købet.
>
> Og tro heller ikke at andre holder op med at handle der, blot fordi en
> kunde er sur på dem over at være kommet i betalingsproblemer...
>
>
> Best regards / Med venlig hilsen
> Martin Jørgensen
>
> --
> ---------------------------------------------------------------------------
> Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk



Jesper Brock (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 22-05-06 16:41


"dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:e4qr24$d4k$1@news01.versatel.de...
> Nej, det er måske muligt, hvis altså ikke lige at det var fordi, at den
> pågældende har et job i den største danske organisation med 1500 ansatte
> og hvor hans daglige berøringsflade er meget stor......

Det er ingen trussel - folks hukommelse er meget kort.

Bare se annoncehajerne (annoncefup-firmaerne), der stadig lever i bedste
velgående trods flere års mediekampagne imod dem...

Hvad skulle vedkommende iøvrigt gøre? Udsende en mail til alle 1500 ansatte,
hvor der stod: "da jeg ikke er i stand til at betale mine regninger, har jeg
uberettiget forsøgt at annullere en handel. Desværre insisterede sælger på,
at jeg overholdt den aftale, jeg *selv* har indgået... så nu vil jeg gerne
advare jer mod at handle der...."

Er det sådan, du vil foreslå ham at håndtere sagen?



--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk



dkgryf (22-05-2006)
Kommentar
Fra : dkgryf


Dato : 22-05-06 17:09

Jeg forslår ingenting, men mund-til-mund metoden var jo også en mulighed....

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4471db8f$0$38633$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:e4qr24$d4k$1@news01.versatel.de...
>> Nej, det er måske muligt, hvis altså ikke lige at det var fordi, at den
>> pågældende har et job i den største danske organisation med 1500 ansatte
>> og hvor hans daglige berøringsflade er meget stor......
>
> Det er ingen trussel - folks hukommelse er meget kort.
>
> Bare se annoncehajerne (annoncefup-firmaerne), der stadig lever i bedste
> velgående trods flere års mediekampagne imod dem...
>
> Hvad skulle vedkommende iøvrigt gøre? Udsende en mail til alle 1500
> ansatte, hvor der stod: "da jeg ikke er i stand til at betale mine
> regninger, har jeg uberettiget forsøgt at annullere en handel. Desværre
> insisterede sælger på, at jeg overholdt den aftale, jeg *selv* har
> indgået... så nu vil jeg gerne advare jer mod at handle der...."
>
> Er det sådan, du vil foreslå ham at håndtere sagen?
>
>
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Jesper Brock
> 80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
> www.flashlight-gruppen.dk
>



Jesper Brock (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 24-05-06 09:50


"dkgryf" <pl_uto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:e4snnk$lhe$1@news01.versatel.de...
> Jeg forslår ingenting, men mund-til-mund metoden var jo også en
> mulighed....

Og hvad skulle vedkommende så gøre med mund-til-mund metoden??

Fortælle alle at "da jeg ikke er i stand til at betale mine regninger, har
jeg uberettiget forsøgt at annullere en handel. Desværre insisterede sælger
på,
at jeg overholdt den aftale, jeg *selv* har indgået... så nu vil jeg gerne
advare jer mod at handle der...."

Er det så sådan, du synes, han skal håndtere sagen? Eller mener du, at han
skal fortælle løgnehistorier om forhandleren? Jeg forstår ikke helt, hvor du
vil hen....?


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk





Martin Jørgensen (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 22-05-06 23:53

dkgryf wrote:
> Nej, det er måske muligt, hvis altså ikke lige at det var fordi, at den
> pågældende har et job i den største danske organisation med 1500 ansatte og
> hvor hans daglige berøringsflade er meget stor......
>
> MFJ

Drøm bare videre.


Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste