/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
haitianerloven §252 stk 2. - bemærkninger?
Fra : Peter T.


Dato : 30-04-06 10:44

Jeg deltager i en ophedet debat om ansvar ved overførsel af kønssygdomme
andetsteds på nettet og jeg har googlet
<http://www.danske-nyheder.dk/arkiv/2000.03.24.html> frem fra gemmerne.

I noten fra overskriften "Hiv-sag: 6 års fængsel" nævnes der noget om
bemærkninger, til en paragraf, som jeg formoder er straffelovens §252 stk.
2:

§ 252. Med fængsel indtil 8 år straffes den, der for vindings skyld, af
grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare for
nogens liv eller førlighed.
Stk. 2 På samme måde straffes den, der på hensynsløs måde forvolder fare
for, at nogen smittes med en livstruende og uhelbredelig sygdom.

Kan jeg finde disse bemærkninger på retsinfo.dk og i så fald hvordan?


Samme paragraf, men stk. 3 siger:

Stk. 3. Justitsministeren fastsætter efter forhandling med
sundhedsministeren, hvilke sygdomme der er omfattet af stk. 2.

Kan jeg også finde sådan en liste over sygdomme, der er omfattet af stk. 2,
på retsinfo.dk?


Ja. Jeg må indrømme, at retsinfo er en kende langhåret at bruge. :)

--
Mvh. Peter T.

 
 
Henning Makholm (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 30-04-06 12:57

Scripsit "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>

> I noten fra overskriften "Hiv-sag: 6 års fængsel" nævnes der noget om
> bemærkninger, til en paragraf, som jeg formoder er straffelovens §252 stk.
> 2:

> Kan jeg finde disse bemærkninger på retsinfo.dk og i så fald hvordan?

Nej. Du finder bemærkningerne hos Folketinget, som del af det
lovforslag der indførte bestemmelsen. Udfra (ændrings)lovens dato kan
du identificere den korrekte folketingssamling, og derefter er det
letteste simpelthen at kigge listen over den pågældende ministers
vedtagne lovforslag igennem. Vælg derefter "lovforslag som fremsat".

> Stk. 3. Justitsministeren fastsætter efter forhandling med
> sundhedsministeren, hvilke sygdomme der er omfattet af stk. 2.

> Kan jeg også finde sådan en liste over sygdomme, der er omfattet af stk. 2,
> på retsinfo.dk?

Ja, retsinfo. Tryk på "reference"-ikonen, og vælg "alle
bekendtgørelser...". Læs titlerne igennem for at finde en der lyder
som om den har med sagen at gøre - evt ved at søge efter nøgleord fra
bestemmelsen i din browser.

Listen består af én diagnose, nemlig hiv/aids.

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.
But at times like this, all I can say is 'Oy, gevalt!'"

Allan Olesen (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 30-04-06 14:50

Henning Makholm wrote:
> Listen består af én diagnose, nemlig hiv/aids.

For et par år siden var der endda tale om, at diagnosen hiv var i fare
for at ryge af listen, fordi behandlingsmetoderne siden lovens
vedtagelse er blevet så meget bedre, at hiv i sig selv ikke længere er
livstruende nok.

Lidt paradoksalt, når man tænker på, at en sag med hiv-smitte var
årsagen til lovens vedtagelse.

--
Allan Olesen

Christian Madsen (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 30-04-06 15:56


"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
news:Xns97B5777667C1muh@130.225.247.90...
> Jeg deltager i en ophedet debat om ansvar ved overførsel af kønssygdomme
> andetsteds på nettet og jeg har googlet
> <http://www.danske-nyheder.dk/arkiv/2000.03.24.html> frem fra gemmerne.
>
> I noten fra overskriften "Hiv-sag: 6 års fængsel" nævnes der noget om
> bemærkninger, til en paragraf, som jeg formoder er straffelovens §252 stk.
> 2:
>
> § 252. Med fængsel indtil 8 år straffes den, der for vindings skyld, af
> grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare for
> nogens liv eller førlighed.
> Stk. 2 På samme måde straffes den, der på hensynsløs måde forvolder fare
> for, at nogen smittes med en livstruende og uhelbredelig sygdom.
>
> Kan jeg finde disse bemærkninger på retsinfo.dk og i så fald hvordan?
>
>
> Samme paragraf, men stk. 3 siger:
>
> Stk. 3. Justitsministeren fastsætter efter forhandling med
> sundhedsministeren, hvilke sygdomme der er omfattet af stk. 2.
>
> Kan jeg også finde sådan en liste over sygdomme, der er omfattet af stk.
> 2,
> på retsinfo.dk?
>
>
> Ja. Jeg må indrømme, at retsinfo er en kende langhåret at bruge. :)
>
> --
> Mvh. Peter T.

Kære Peter.
Jeg har endnu ikke haft strafferet, men vi har gennemgået en lignende sag i
faget juridisk metodelære.
Der er en sag tilbage fra 1991, hvor en mand (Diego) blev frifundet efter at
have dyrket sex med 23 kvinder, selvom han var klar over at han var HIV
positiv. Selve udfaldet hænger sammen med at man i straffelovens § 1 har
bestemt at man ikke kan påligges nogen straf medmindre der er klar hjemmel
herfor. Der skete nemlig det at kønssygdomsloven blev ophævet i april 1988,
hvor der et år forinden havde været en forespørgsel i folketinget, hvor man
var blevet enig om at nøgleordet mod AIDS skulle være, "oplysning,
motivation og frivillighed". Baggrunden for at man fjernede bestemmelsen
var blandt andet at man mente at straffelovens øverige bestemmelse var nok
til at kunne straffe en person der med forsæt spredte sygdommen (selvom
jusitisministeren havde udtalt at dette nok var tvivlsomt). Derudover hang
det også sammen med at man, da man fjernede kønssygdomsloven, mente at der
var så gode behandlingsmuligheder, at HIV ikke længere kunne falde ind under
en livstruende sygdom.

mvh. stud.jur Christian Madsen



Christian Madsen (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 30-04-06 16:17

Jeg var lidt for hurtig. Sagen er rigtig, men der er siden kommet en ny lov
(fra 2001): Bekendtgørelse 2001-06-15 nr. 547
om livstruende og uhelbredelige sygdomme omfattet af straffelovens § 252,
stk. 2:
1§ 1. Følgende sygdom er omfattet af straffelovens § 252, stk. 2: Hiv/aids
(humant immundefekt virus/erhvervet immundefekt syndrom).

Men denne gælder som sagt først fra Juli 2001.


mvh. stud.jur Christian Madsen



Allan Olesen (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 30-04-06 21:40

Christian Madsen wrote:
> Derudover hang
> det også sammen med at man, da man fjernede kønssygdomsloven, mente at der
> var så gode behandlingsmuligheder, at HIV ikke længere kunne falde ind under
> en livstruende sygdom.

Huh? Begrebet "livstruende sygdom" kom vel netop først ind i
straffeloven efter den sag, du omtaler?

--
Allan Olesen

Christian Madsen (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 30-04-06 21:51


"Allan Olesen" <usenet.02.2006.allan@spamcheck.dk> skrev i en meddelelse
news:445520b4$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Christian Madsen wrote:
>> Derudover hang det også sammen med at man, da man fjernede
>> kønssygdomsloven, mente at der var så gode behandlingsmuligheder, at HIV
>> ikke længere kunne falde ind under en livstruende sygdom.
>
> Huh? Begrebet "livstruende sygdom" kom vel netop først ind i straffeloven
> efter den sag, du omtaler?
>
> --
> Allan Olesen

Nej, som du også kunne læse i mit indlæg var der en kønssygdomslov forinden.



Allan Olesen (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 30-04-06 23:10

Christian Madsen wrote:
> Nej, som du også kunne læse i mit indlæg var der en kønssygdomslov forinden.

Det anfægter jeg ikke. Men indeholdt den begrebet?

--
Allan Olesen


Christian Madsen (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 30-04-06 23:18


"Allan Olesen" <usenet.02.2006.allan@spamcheck.dk> skrev i en meddelelse
news:445535bc$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Christian Madsen wrote:
>> Nej, som du også kunne læse i mit indlæg var der en kønssygdomslov
>> forinden.
>
> Det anfægter jeg ikke. Men indeholdt den begrebet?
>
> --
> Allan Olesen

Det er jeg faktisk ikke klar over. Jeg har ikke selv læst den (eller dommen,
som vist er ret omfattende), men blot læst i Jens Evalds - At tænke
juridisk!

mvh. stud.jur Christian Madsen



Peter T. (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 01-05-06 16:08

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

> Ja. Jeg må indrømme, at retsinfo er en kende langhåret at bruge. :)

Tak for hjælpen til alle. Og nu ved jeg hvad jeg skal aftenen til at gå
med. :)

--
Mvh. Peter T.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste