/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Oplysning om leveringstidspunkt?
Fra : Peter Clausen


Dato : 01-04-06 17:02

Kære NG!

Hvis jeg sælger noget til en og sender det med en selvstændig fragtfører, og
jeg har lovet at ringe og oplyse ham om hvornår han ca. kan forvente
levering, kan han så hæve købet hvis jeg ikke gør det?



 
 
Peter Lykkegaard (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 01-04-06 17:09

Peter Clausen wrote:
>
> Hvis jeg sælger noget til en og sender det med en selvstændig
> fragtfører, og jeg har lovet at ringe og oplyse ham om hvornår han
> ca. kan forvente levering, kan han så hæve købet hvis jeg ikke gør
> det?

Hvilken type salg

B2B, B2C, fjernsalg etc?

Ved alm fjernsalg til private så har kunden 14 dages fortrydelsesret
Der er nogle undtagelser mht arten af vare etc

- Peter



Peter Clausen (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Peter Clausen


Dato : 01-04-06 17:13


"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:442ea5af$0$99997$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Peter Clausen wrote:
>>
>> Hvis jeg sælger noget til en og sender det med en selvstændig
>> fragtfører, og jeg har lovet at ringe og oplyse ham om hvornår han
>> ca. kan forvente levering, kan han så hæve købet hvis jeg ikke gør
>> det?
>
> Hvilken type salg
>
> B2B, B2C, fjernsalg etc?
>
> Ved alm fjernsalg til private så har kunden 14 dages fortrydelsesret
> Der er nogle undtagelser mht arten af vare etc
>
> - Peter

Der er tale om et handelskøb, samt et simpeltforsendelseskøb. Levering er
sket i KBL's forstand!



Bertel Lund Hansen (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-04-06 17:13

Peter Clausen skrev:

> Hvis jeg sælger noget til en og sender det med en selvstændig fragtfører, og
> jeg har lovet at ringe og oplyse ham om hvornår han ca. kan forvente
> levering, kan han så hæve købet hvis jeg ikke gør det?

Det er et vurderingsspørgsmål, men som udgangspunkt vil jeg mene
ja. Det er jo en del af aftalen, og hvis du ikke holder din del,
ophæves den.

Det kommer dog an på hvor meget vægt der blev lagt på det punkt
ved forhandlingerne, for man kan også mene at det er en mindre
væsentlig ting i forbindelse med et køb.

Hvis køber har sagt noget i stil med at "det er en betingelse at
jeg får præcis besked om ...", er der slet ikke noget at
diskutere.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Peter Clausen (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Peter Clausen


Dato : 01-04-06 17:14

Kan du henvise til en bestemmelse??


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:442ea679$0$11673$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Peter Clausen skrev:
>
>> Hvis jeg sælger noget til en og sender det med en selvstændig fragtfører,
>> og
>> jeg har lovet at ringe og oplyse ham om hvornår han ca. kan forvente
>> levering, kan han så hæve købet hvis jeg ikke gør det?
>
> Det er et vurderingsspørgsmål, men som udgangspunkt vil jeg mene
> ja. Det er jo en del af aftalen, og hvis du ikke holder din del,
> ophæves den.
>
> Det kommer dog an på hvor meget vægt der blev lagt på det punkt
> ved forhandlingerne, for man kan også mene at det er en mindre
> væsentlig ting i forbindelse med et køb.
>
> Hvis køber har sagt noget i stil med at "det er en betingelse at
> jeg får præcis besked om ...", er der slet ikke noget at
> diskutere.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/



Bertel Lund Hansen (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-04-06 19:00

Peter Clausen skrev:

> Kan du henvise til en bestemmelse?

Aftalelovens § 1:

§ 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.
   Reglerne i §§ 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke
   andet følger af tilbudet eller svaret eller af handelsbrug
   eller anden sædvane.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Peter Clausen (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Peter Clausen


Dato : 01-04-06 19:05

Ja, men nu tænker jeg på erstatningsspørgsmålet?

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:442ebf5b$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Peter Clausen skrev:
>
>> Kan du henvise til en bestemmelse?
>
> Aftalelovens § 1:
>
> § 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.
> Reglerne i §§ 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke
> andet følger af tilbudet eller svaret eller af handelsbrug
> eller anden sædvane.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/



Martin Jørgensen (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 01-04-06 19:38

Peter Clausen wrote:
> Ja, men nu tænker jeg på erstatningsspørgsmålet?

Der er ingen erstatning her.


Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Peter Clausen (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Peter Clausen


Dato : 01-04-06 19:55

Hvis aftalen ikke bliver overholdt, og personen derved lider et tab, er der
vel også erstatning?

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
news:vst2g3-r3c.ln1@news.tdc.dk...
> Peter Clausen wrote:
>> Ja, men nu tænker jeg på erstatningsspørgsmålet?
>
> Der er ingen erstatning her.
>
>
> Best regards / Med venlig hilsen
> Martin Jørgensen
>
> --
> ---------------------------------------------------------------------------
> Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk



Bertel Lund Hansen (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-04-06 21:12

Peter Clausen skrev:

> Hvis aftalen ikke bliver overholdt, og personen derved lider et tab, er der
> vel også erstatning?

Ja, det kan der nemt komme på tale i handelskøb. Mit første svar
er skrevet før jeg vidste hvad slags køb det er. Du står
dårligere i den situation, for købeloven siger:

Om forsinkelse fra sælgerens side

§ 21. Leveres salgsgenstanden ikke i rette tid og skyldes dette
   ikke køberens forhold eller en hændelig begivenhed, for
   hvilken han bærer faren, har køberen valget mellem at forlange
   genstanden leveret og at hæve købet.

Stk. 2. Var forsinkelsen eller måtte den af sælgeren forudsættes
   at være af uvæsentlig betydning for køberen, kan denne dog
   ikke hæve købet, medmindre han har betinget sig opfyldelse
   nøjagtig til bestemt tid.

Stk. 3. I handelskøb anses enhver forsinkelse for væsentlig,
   medmindre det alene er en ringe del af det solgte, som er
   forsinket.

§ 22. Skal sælgeren levere efterhånden, og finder forsinkelse
   sted med en enkelt levering, kan køberen i medfør af
   foregående paragraf alene hæve købet, for så vidt angår denne
   levering. Dog kan han også hæve købet for senere leveringers
   vedkommende, såfremt gentagelse af forsinkelsen må ventes,
   eller endog hæve købet i dets helhed, såfremt dette er
   begrundet i sammenhængen mellem leveringerne.

§ 23. Angår købet en bestemt genstand, og bliver denne ikke
   leveret i rette tid, har sælgeren at svare skadeserstatning,
   medmindre det oplyses, at forsinkelsen ikke kan tilregnes ham.

§ 24. Ved køb af genstande, bestemte efter art, er sælgeren, selv
   om forsinkelsen ikke kan tilregnes ham, pligtig til at svare
   skadeserstatning, medmindre han har forbeholdt sig fritagelse
   derfor, eller muligheden af at opfylde aftalen må anses for
   udelukket ved omstændigheder, der ikke er af sådan
   beskaffenhed, at sælgeren ved købets afslutning burde have
   taget dem i betragtning, såsom ved hændelig undergang af alle
   genstande af den art eller det parti, købet angår, ved krig,
   indførselsforbud eller lignende.

§ 25. Hæves et køb, og skal erstatning svares i henhold til § 23
   eller § 24, bliver denne i mangel af bevis for, at anden skade
   er lidt, at fastsætte til det beløb, hvormed prisen for
   genstande af samme art og godhed som de solgte på
   leveringstiden overstiger købesummen. Foretager køberen
   dækningskøb på forsvarlig måde og inden for rimelig tid efter
   ophævelsen, lægges den ved købet opnåede pris til grund ved
   beregning af prisforskellen.

Når du er handlende, vil jeg råde dig til at hente købeloven og
studere den flittigt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste