/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
GPZ 1100 - ladespænding (lang)
Fra : Ped


Dato : 18-06-06 17:18

Hej gruppe,

Jeg skrev for et stykke tid siden nedenstående indlæg omkring for høj
ladespænding på min '97 GPZ 1100. Jeg har siden udskiftet regulatoren
(uha, den var dyr!), uden at det ændrede noget som helst. Jeg har så
købt en komplet (brugt) generator, men resultatet er stadig det samme.

Jeg har flg. facts:
- batteriet er helt nyt og fuldt opladet
- batterierne holder i højst 2 år, så koger de op og klapper sammen
- jeg måler ca. 15,4 volt med motoren i tomgang og alt slukket
- jeg måler ca. 15,8 - 16,2 volt i tomgang med lyset tændt
- jeg måler ca. 16,8 volt med 4000 rpm og lyset tændt
- jeg måler ca. 0,5 volt lavere ved fatningen til parkeringspæren
- alt det elektriske på motorcyklen fungerer som det skal
- den har aldrig sprunget en sikring
- jeg skifter yderst sjældent pærer
- jeg har krydschecket de målte værdier med et andet (digitalt)
måleinstrument, men ikke et analogt, da et sådant ikke findes i nabolaget
- når jeg måler på bilen får jeg 13,8 volt (som der skal være)

Jeg nægter at tro, at først en ny laderegulator og siden en anden
generator skulle være behæftet med samme fejl som den eksisterende
generator. Iøvrigt er de ikke kendt for at fejle.

Spørgsmål:
- Et der noget ved elsystemet på sådan en motorcykel, der - når motoren
er i gang - kan "snyde" et digitalt måleinstrument til at vise højere
værdier? (Der springer jo aldrig nogen pærer, det burde der vel med over
16 volt?)
- Er der noget i ledningsnettet der kan få en ellers sund generator til
at levere en højere spænding end den skal? Hvilket?

Som svar på mit sidste indlæg nævnte Hekto referencen til
laderegulatoren. Men fra generatoren går KUN to ledninger, der via et
stik, der ser udmærket ud, sender strømmen videre i ledningsnettet. Når
alt tilsyneladende fungerer som det skal, hvad er det så for en
reference, der åbenbart ikke er rigtig, og hvor finder man den?

Afsnittet "Electrical System" i manualen kan ses her:
http://www.pedmail.dk/gpz/sec15_gpz_electrical_system.pdf

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 ABS


> Hej gruppe,
>
> Da jeg kom hjem fra en længere tur den anden dag og parkerede
> motorcyklen var der en meget stærk odeur af rådden æg omkring den.
> Belært af erfaring vidste jeg, at det var batteriet der havde kogt og
> skyndte mig at købe et nyt. Efter en tur her i dag målte jeg
> ladespændingen da jeg kom hjem: 16,5 volt. Iflg. manualen bør
> ladespændingen ligge imellem 14,2 og 14,5. Jeg står og skal afsted
> til et træf i Tyskland her i Kr. Himmelfartsferien, og spørgsmålet er
> nu om et nyt batteri kan tåle sådan en ladespænding i en kortere
> periode (max. 2000 km) uden at koge op og klappe sammen, eller om jeg
> skal aflyse turen. Er 16,5 v så meget for meget, eller?
>
> M.v.h.
>
> Jens L. Pedersen '97 GPZ 1100

 
 
Ukendt (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-06-06 19:04


Ped skrev i meddelelsen <44957ca4$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>...

Fy for en megafil :-/ Bestemt ikke ISDN-venlig

Du har tre forbindelser fra din generator. - som er direkte forbundet til
stel i din generator, ladespænding, som sidder i stikket, og
formagnetiseringsspænding/reference, også i dit stik benævnt BR så vidt jeg
kan læse det lidt grumsede diagram.

Koncentrer dig om "BR" ledningen. Denne forbindelse er koblet over
tændingsnøglen, samt et hav af stik, og der går det galt da ledningen også
er reference for din ladespænding. Hvis at Du måler på "BR" i forhold til
stel, så vil Du sikkert se de 14,5 volt, men for at opretholde spændingen i
forhold til tabet i dit "slidte" ledningsnet så ender spændingen på
akkumulatoren på de høje 16 volt.

Når Du ikke springer pærer, så er det givetvis fordi at pærerne også får
strømmen gennem tændingslåsen, og derfor aldrig ser den høje
akkumulatorspænding.

Løsning der holder:

Klip ledningen "BR" mellem generator og udfletningen i ledningsnettet. Lad
ledningsenden der kommer fra udfletningen(fra tændingslåsen) gå til spolen i
et billigt autorelæ. Relæets anden spoleende forbindes til stel.
Ledningsstumpen(BR) fra generatoren forbindes til kontaktsættets ene pol i
relæet. Den anden pol fra relæet føres i en ny ledning direkte til
akkumulatorens pluspol, (gerne med en 10A sikring indskudt).

Så er dit ladespændingsproblem løst, så er spørgsmålet blot om Du kan leve
med det givetvis noget forringede lys, men så må Du jo igang med en
totalrenovering af dit ledningsnet.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Ped (24-06-2006)
Kommentar
Fra : Ped


Dato : 24-06-06 22:22

Orla Pedersen skrev:
>
> Løsning der holder:
>
> Klip ledningen "BR" mellem generator og udfletningen i ledningsnettet. Lad
> ledningsenden der kommer fra udfletningen(fra tændingslåsen) gå til spolen i
> et billigt autorelæ. Relæets anden spoleende forbindes til stel.
> Ledningsstumpen(BR) fra generatoren forbindes til kontaktsættets ene pol i
> relæet. Den anden pol fra relæet føres i en ny ledning direkte til
> akkumulatorens pluspol, (gerne med en 10A sikring indskudt).
>
> Så er dit ladespændingsproblem løst, så er spørgsmålet blot om Du kan leve
> med det givetvis noget forringede lys, men så må Du jo igang med en
> totalrenovering af dit ledningsnet.

Hej Orla,

Jeg lavede modifikationen i går, nøjagtigt som du beskriver ovenfor, og
nu virker det som det skal! Mange, mange tak for hjælpen. Nu kan jeg
igen kaste mig ud på længere ture, uden den nagende nervøsitet for hvor
længe batteriet mon holder.

Forud for installationen af relæet og flytningen af referencen har jeg
haft samtlige stik, som jeg har kunnet finde, adskilt, renset med
trykluft og sprayet med lidt kontaktspray. Alle stik så iøvrigt pæne ud,
men intet hjalp. Ladespændingen målt ved batteriet lå stadig mellem 15,5
og 17 volt. Efter flytningen af referencen har jeg nu en ladespænding,
der ligger konstant på 14,45 - 14,50 volt, uanset omdrejninger og hvad
der ellers er tændt. Jeg er godt klar over at flytningen af referencen
er en slags symptombehandling, men jeg har i øjeblikket ikke hverken tid
eller energi til at måle på hver eneste ledningsende for at finde ud af
hvor spændingsfaldet stammer fra. Jeg har ikke prøvet at køre om
aftenen, men lysstyrken ser umiddelbart ikke ud til at være faldet
synligt. Endnu en gang mange tak for hjælpen.

Også tak til Hekto, hvis input ledte til en gryende forståelse af
hvordan elanlægget fungerer. Denne gruppe er en guldgrube af viden, som
mange af os er meget taknemmelige for!

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 (nu med korrekt ladespænding)

Ukendt (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-06-06 10:13


Ped skrev i meddelelsen <449dace6$0$15789$14726298@news.sunsite.dk>...
>Orla Pedersen skrev:
>>
>> Løsning der holder:
>Hej Orla,
>
>Jeg lavede modifikationen i går, nøjagtigt som du beskriver ovenfor, og
>nu virker det som det skal! Mange, mange tak for hjælpen. Nu kan jeg
>igen kaste mig ud på længere ture, uden den nagende nervøsitet for hvor
>længe batteriet mon holder.


Rigtigt rart at høre

>Jeg har ikke prøvet at køre om
>aftenen, men lysstyrken ser umiddelbart ikke ud til at være faldet
>synligt. Endnu en gang mange tak for hjælpen.


To ting, nu hvor generatoren trækker sin formagnetiseringsstrøm, (måske 5A),
gennem relæet, så er tændingslås, og ledningsnet selvfølgelig aflastet en
smule. Hvis nu at Du laver samme relæløsning til lyset, så aflaster Du
tændingslåsen yderligere, og sikrer samtidig lys i lamperne. Og så behøver
Du nok slet ikke at tænke i renovering/fejlfinding.

>Også tak til Hekto, hvis input ledte til en gryende forståelse af
>hvordan elanlægget fungerer. Denne gruppe er en guldgrube af viden, som
>mange af os er meget taknemmelige for!


Din mc har ladeanlæg af "biltypen", det er ret sjældent i disse tider hvor
vægt og produktionsomkostninger vejer højt. Endnu mere sjældent er det med
reference separeret fra ladeledningen, (Hekto og Flemming fra Lolland, ledte
på det spor, vist mest en Duc-ting), jeg har aldrig i praksis set et sådant
anlæg, og jeg synes da at jeg har set meget Men dit diagram talte jo
det tydelige sprog.

mvh
Orla



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste