/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha XZ 550 - kendte problemer ?
Fra : Brian Sørup


Dato : 14-06-06 19:10

Dawz

En bekendt kom på sin nyerhvervede XZ 550'er i Mandags - det er vistnok
en sjælden model på disse breddegrader, er der nogen der kan sige noget
godt eller skidt om modellen ?

--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36




 
 
Armand (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-06-06 20:12

Brian Sørup skrev:
> Dawz
>
> En bekendt kom på sin nyerhvervede XZ 550'er i Mandags - det er vistnok
> en sjælden model på disse breddegrader, er der nogen der kan sige noget
> godt eller skidt om modellen ?
>
Hvis din kammerat synes at der er fedt med en sjælden model, så er det
godt - men det er desværre også det eneste gode ved dén, og faktisk er
sjældenheden det største problem på sådan en aldrende model: Det kan
vise sig at være en umulighed at skaffe andet end gængse sliddele til
den! =

Yamaha var for sin vis langt fremme i skoene med XZ'eren; men det skulle
vise sig at være små tyve år for tidligt at lancere en ordinær(?) model
med V2-motor.
Allerede ved fremkomsten blev den kritiseret for en svag forgaffel og
det skulle hurtigt vise sig at Karburator-layout'et (á lodrette
CV-karburatorer?) ikke fungerede under praktisk kørsel!
At der aldrig blev andet end den ene model/årgang af XZ'en er yderligere
et godt vidnesbyrd på flop-skæbnen

Overbring din kammerat mine kondolencer!
At måtte have været billig, såvel som havde få km er som sådan endnu et
argument i motorcyklens disfavør: Tidligere ejere har ikke kørt særligt
meget på den (p.g.a. karburator problemerne?) og seneste ejer(e) har
ikke kunnet finde købere hvorved prisen er trykket

--
Armand.

p.jarnbak (14-06-2006)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 14-06-06 20:48


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:44905f66$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Yamaha var for sin vis langt fremme i skoene med XZ'eren; men det skulle
> vise sig at være små tyve år for tidligt at lancere en ordinær(?) model
> med V2-motor.
> Allerede ved fremkomsten blev den kritiseret for en svag forgaffel og det
> skulle hurtigt vise sig at Karburator-layout'et (á lodrette
> CV-karburatorer?) ikke fungerede under praktisk kørsel!
> At der aldrig blev andet end den ene model/årgang af XZ'en er yderligere
> et godt vidnesbyrd på flop-skæbnen

Der var skam en model efter den første med anden kaburator,udstødning og
forgaffel
plus diverse modifikationer desuden en model med kåbe ab fabrik.
Kender en der lige har solgt en i mandags og den har da virket lige fra ny
på nær
laderelæet der blev byttet til en schnabel model.Han har kørt 62-63000 km
siden 1986
dog med 11 års stilstand.
Hej Palle.



Armand (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-06-06 21:28

p.jarnbak skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:44905f66$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> ....skulle hurtigt vise sig at Karburator-layout'et (á lodrette
>> CV-karburatorer?) ikke fungerede under praktisk kørsel!
>> At der aldrig blev andet end den ene model/årgang af XZ'en er yderligere
>> et godt vidnesbyrd på flop-skæbnen
>
> Der var skam en model efter den første med anden kaburator,udstødning og
> forgaffel

Hvad er kendetegnet på dén - Specielt karbunaderne?
Det kunne jo hjælpe Brians makker til at erkende hvilken model det er
hán har fået neglene i!


--
Armand.

p.jarnbak (14-06-2006)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 14-06-06 22:16


>
> Hvad er kendetegnet på dén - Specielt karbunaderne?
> Det kunne jo hjælpe Brians makker til at erkende hvilken model det er hán
> har fået neglene i!
>
Den der blev solgt i danmark var metalgrå = første model der blev i overskud
i andre lande(1982-84).Den anden model kom vist i 1984
Den modificere blev ikke solgt i dk.Det er nogle år siden jeg læste
testen(ca 20)så det jeg husker er
lidt småt.Karburatoren var vist 1 mm større og luftfiltekassen lavet
om.Desuden var de bagerste udstødningsrør
i en større diameter.Det blev vist til 2 hk mere og en noget forbedret
motorgang.Xz550 var vist første gang man
prøvede at bruge en bil type karburator(dobbelt faldstrøm m. ax-pumpe) og
det gav jo nogle problemer.Jeg mener at
dem der blev solgt i dk fik lavet klappen i luftfilterkassen om på
garantien.
Hej Palle.



p.jarnbak (14-06-2006)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 14-06-06 23:32


"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> wrote in message
news:44907b25$0$46995$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>>
>> Hvad er kendetegnet på dén - Specielt karbunaderne?
>> Det kunne jo hjælpe Brians makker til at erkende hvilken model det er hán
>> har fået neglene i!
>>
> Den der blev solgt i danmark var metalgrå = første model der blev i
> overskud i andre lande(1982-84).Den anden model kom vist i 1984

Den nye model var 1983.Prøv at se http://www.xz550.com/
Hej Palle



Armand (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-06-06 23:40

p.jarnbak skrev:
>>
> ..........Xz550 var vist første gang man
> prøvede at bruge en bil type karburator(dobbelt faldstrøm m. ax-pumpe)

Jeg har også altid haft opfattelsen af dobbelt faldstrøms-karbunaden,
men er herinde blevet gjort opmærksom på at det er lodrette CV-karburatorer!

--
Armand.

Orla Pedersen (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 15-06-06 13:06

Armand wrote:

> p.jarnbak skrev:
>>>
> > ..........Xz550 var vist første gang man
>> prøvede at bruge en bil type karburator(dobbelt faldstrøm m. ax-pumpe)

> Jeg har også altid haft opfattelsen af dobbelt faldstrøms-karbunaden,
> men er herinde blevet gjort opmærksom på at det er lodrette CV-karburatorer!

Og den må jeg æde i mig igen, jeg har nuligvis forvekslet med XV550,
sorry. Det ér en besynderlig auto-lignende karburator kaldet "Vision", og
der er to helt forskellige versioner af den, en der ikke fungerer ret
godt, og så den "rigtige" der kom i 83. 82 modeller blev forsøgt
"repareret" med en vacuumstyret klapventil i luftfilkassen.

mvh
Orla, så meget for min hukommelse om hvad jeg har haft fingrene i


Brian Sørup (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 14-06-06 21:48


"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:449066f9$0$47060$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:44905f66$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> > Yamaha var for sin vis langt fremme i skoene med XZ'eren; men det
skulle
> > vise sig at være små tyve år for tidligt at lancere en ordinær(?)
model
> > med V2-motor.
> > Allerede ved fremkomsten blev den kritiseret for en svag forgaffel
og det
> > skulle hurtigt vise sig at Karburator-layout'et (á lodrette
> > CV-karburatorer?) ikke fungerede under praktisk kørsel!
> > At der aldrig blev andet end den ene model/årgang af XZ'en er
yderligere
> > et godt vidnesbyrd på flop-skæbnen
>
> Der var skam en model efter den første med anden kaburator,udstødning
og
> forgaffel
> plus diverse modifikationer desuden en model med kåbe ab fabrik.
> Kender en der lige har solgt en i mandags og den har da virket lige
fra ny
> på nær
> laderelæet der blev byttet til en schnabel model.Han har kørt 62-63000
km
> siden 1986
> dog med 11 års stilstand.

Min makker købte hans i Mandags og har stået stille pga. en mindre
defekt i motoren - bl.a. oliespild, utæt udstødning og en vistnok defekt
ventil.
Jeg kan ikke huske hvor han hentede den, men den er født med kåbe.
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36





p.jarnbak (14-06-2006)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 14-06-06 22:21


"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in message
news:44907607$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Min makker købte hans i Mandags og har stået stille pga. en mindre
> defekt i motoren - bl.a. oliespild, utæt udstødning og en vistnok defekt
> ventil.
> Jeg kan ikke huske hvor han hentede den, men den er født med kåbe.
> --
> Brian Sørup
> Honda VFR 750 F RC36

Så er det nok en tysker eller en fra sverige.Jeg har set flere med kåbe der
er hentet fra udlandet enten
af privat eller en forhandler.Det kan godt være den nye model men jeg kan
ikke sige det uden en værkstedsbog
Hej Palle.



Brian Poulsen (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Brian Poulsen


Dato : 14-06-06 23:26

Hej

Har selv en magen til,kører fortrinligt,alderen taget i betragtning.
Der er ikke større problemer med den, end andre maskiner.
Tjek på nettet,der er næsten ikke det man ikke kan reparere på den.
TCI-modulet kan brænde af, men det er gængse komponenter der bruges
indeni,så den er nem at reparere, har selv gjort det.
Et nyt TCI-modul koster 5000 kr. hos yamaha (nyt),kan repareres for under
1/10,det kan man ikke med en ny maskine.
Det bagerste udstødning har det med at ryste af,så det bliver utæt,men er
nem at gøre tæt,udstødningerne er svære at få fat i (engelske er noget
lort),men man kan jo lave sine egne.
Ang. kaburatorene kan man købe et kit ,der løser problemet her.
Har ikke oplevet nogle problemer med for-gaflen.
Har selv 3 maskiner i dele,så har ingen planer om at udskifte den foreløbig.
En lidt anderledes maskine,men ikke umulig at få reservedele til.
Her et link,så kan du selv tjekke det..
http://www.jetav8r.com/Vision/IgnitionFAQ.html

Hilsen Brian





"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:449050e0$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
> Dawz
>
> En bekendt kom på sin nyerhvervede XZ 550'er i Mandags - det er vistnok
> en sjælden model på disse breddegrader, er der nogen der kan sige noget
> godt eller skidt om modellen ?
>
> --
> Brian Sørup
> Honda VFR 750 F RC36
>
>
>



JimR (16-06-2006)
Kommentar
Fra : JimR


Dato : 16-06-06 07:31

Og så er den flot (IMHO) og kører egentlig ret godt af en gammel model at
være.

JimR

"Brian Poulsen" <fam.poulsen@tdcadsl.dk> wrote in message
news:44908cda$0$156$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Har selv en magen til,kører fortrinligt,alderen taget i betragtning.
> Der er ikke større problemer med den, end andre maskiner.
> Tjek på nettet,der er næsten ikke det man ikke kan reparere på den.
> TCI-modulet kan brænde af, men det er gængse komponenter der bruges
> indeni,så den er nem at reparere, har selv gjort det.
> Et nyt TCI-modul koster 5000 kr. hos yamaha (nyt),kan repareres for under
> 1/10,det kan man ikke med en ny maskine.
> Det bagerste udstødning har det med at ryste af,så det bliver utæt,men er
> nem at gøre tæt,udstødningerne er svære at få fat i (engelske er noget
> lort),men man kan jo lave sine egne.
> Ang. kaburatorene kan man købe et kit ,der løser problemet her.
> Har ikke oplevet nogle problemer med for-gaflen.
> Har selv 3 maskiner i dele,så har ingen planer om at udskifte den
> foreløbig.
> En lidt anderledes maskine,men ikke umulig at få reservedele til.
> Her et link,så kan du selv tjekke det..
> http://www.jetav8r.com/Vision/IgnitionFAQ.html
>
> Hilsen Brian
>
>
>
>
>
> "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:449050e0$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
>> Dawz
>>
>> En bekendt kom på sin nyerhvervede XZ 550'er i Mandags - det er vistnok
>> en sjælden model på disse breddegrader, er der nogen der kan sige noget
>> godt eller skidt om modellen ?
>>
>> --
>> Brian Sørup
>> Honda VFR 750 F RC36
>>
>>
>>
>
>



Jim Andersen (26-06-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 26-06-06 10:56

Brian Sørup wrote:
> Dawz
>
> En bekendt kom på sin nyerhvervede XZ 550'er i Mandags - det er
> vistnok en sjælden model på disse breddegrader, er der nogen der kan
> sige noget godt eller skidt om modellen ?

Det har været oppe at vende herinde for ikke så længe siden. Kig i
google.groups.

/jim



Freddy O. Christense~ (26-06-2006)
Kommentar
Fra : Freddy O. Christense~


Dato : 26-06-06 14:00

Jim Andersen wrote:
> Brian Sørup wrote:
>> Dawz
>>
>> En bekendt kom på sin nyerhvervede XZ 550'er i Mandags - det er
>> vistnok en sjælden model på disse breddegrader, er der nogen der kan
>> sige noget godt eller skidt om modellen ?
Fik en tilbudt for snart 15 år siden billigt. Ejeren var meget træt af
karburatorernes tendens til at få motoren til at "rulle" ved jævn hastighed.
Sikkert bare en mager blanding. Men jeg hørte flere der var trætte af den
fejl. Det er vakuumkarburatorer. Sparsommelig og lidt usportslige.
FROCs



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste