/ Forside / Interesser / Dyr / Heste / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Heste
#NavnPoint
dova 1741
o.v.n. 570
Teil 560
AG112 475
hjr 430
Chamira 426
Nordsted1 405
arne.jako.. 370
Balcanard 350
10  jannie73 328
vedr. returret ved salg/køb af hest?
Fra : Marlene Jensen


Dato : 09-06-06 08:03

Hej allesammen!

Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg af hest?

Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke om, om køber
har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan læse om det henne?

Med venlig hilsen

Marlene



 
 
Bjarke Christensen (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 09-06-06 12:56

Som udgangspunkt har køber ikke den slags rettigheder når det er en handel
mellem 2 private parter. Derfor er det vigtigt at skrive en aftale om købet,
som begge parter skriver under på. I den aftale skal det beskrives om køber
har returret. Hvis køberen har købt hesten uden at der blev skrevet et
stykke papir, så står vedkommende ret skidt.

Det er ikke specielt for heste, men gælder alle handler mellem private.

Bjarke



"Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
news:44891d17$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej allesammen!
>
> Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg af hest?
>
> Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke om, om
> køber har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan læse om det
> henne?
>
> Med venlig hilsen
>
> Marlene
>



Marlene Jensen (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Marlene Jensen


Dato : 09-06-06 15:09

Hej Bjarke!

Tak for dit hurtige svar

vil det sige at når der kun er lavet en almindelig købskontrakt uden nogle
særlige bemærkninger, har hun ikke ret til at levere den tilbage?

Med venlig hilsen

Marlene

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:448961d2$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Som udgangspunkt har køber ikke den slags rettigheder når det er en handel
> mellem 2 private parter. Derfor er det vigtigt at skrive en aftale om
> købet, som begge parter skriver under på. I den aftale skal det beskrives
> om køber har returret. Hvis køberen har købt hesten uden at der blev
> skrevet et stykke papir, så står vedkommende ret skidt.
>
> Det er ikke specielt for heste, men gælder alle handler mellem private.
>
> Bjarke
>
>
>
> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
> news:44891d17$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hej allesammen!
>>
>> Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg af hest?
>>
>> Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke om, om
>> køber har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan læse om det
>> henne?
>>
>> Med venlig hilsen
>>
>> Marlene
>>
>
>



Jon Bendtsen (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 09-06-06 15:35

Marlene Jensen wrote:
> Hej Bjarke!
>
> Tak for dit hurtige svar
>
> vil det sige at når der kun er lavet en almindelig købskontrakt uden nogle
> særlige bemærkninger, har hun ikke ret til at levere den tilbage?

Det er efter min mening korrekt, men prøv at spørge i en jura gruppe,
fx. dk.videnskab.jura, eller din advokat.

Som udgangspunkt er der kun returret på fjernsalg, dvs. internet køb,
eller almindeligt post ordre. Det er lige meget om du køber fra
private eller erhverv.

Du skal iøvrigt passe på med at have hesten på prøve, for så låner du
den, og du skal selvfølgelig aflevere den lånt ting i samme tilstand.

Det bedste er at lave en helt klar aftale omkring køb, salg, returet,
forholdsregler, osv. osv.




JonB

Bjarke Christensen (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 09-06-06 18:07

Ja, hvis ikke der er sætninger vedr. leverance/fortrydelsesret, så kan hun
ikke.

Bjarke

"Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
news:448980ef$0$38731$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej Bjarke!
>
> Tak for dit hurtige svar
>
> vil det sige at når der kun er lavet en almindelig købskontrakt uden nogle
> særlige bemærkninger, har hun ikke ret til at levere den tilbage?
>
> Med venlig hilsen
>
> Marlene
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> news:448961d2$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Som udgangspunkt har køber ikke den slags rettigheder når det er en
>> handel mellem 2 private parter. Derfor er det vigtigt at skrive en aftale
>> om købet, som begge parter skriver under på. I den aftale skal det
>> beskrives om køber har returret. Hvis køberen har købt hesten uden at der
>> blev skrevet et stykke papir, så står vedkommende ret skidt.
>>
>> Det er ikke specielt for heste, men gælder alle handler mellem private.
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>> news:44891d17$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> Hej allesammen!
>>>
>>> Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg af hest?
>>>
>>> Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke om, om
>>> køber har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan læse om det
>>> henne?
>>>
>>> Med venlig hilsen
>>>
>>> Marlene
>>>
>>
>>
>
>



Ukendt (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-06-06 07:05

Hej

Købelovens almindelige bestemmelser gælder også for handel mellem private.

Dvs kan køber påvise fejl og mangler ved hesten - som var tilstede før
købsdatoen - og som ikke er pålyst af sælger - er der rent faktisk 2 års
returret. Et strids spørgsmål er ofte hestens temperament - skift i
temperament giver ikke ret til at sende hesten retur - har man ikke oplyst
at hesten er krybebider - væver etc - giver det ret til at reurnere hesten.
Er hesten opereret for mus og det ikke er oplyst - er det en skade der gør
at man får hesten retur hvis den går i stykker indenfor 2 år.

dette kun kort beskrevet - man kan lave alle de aftaler man vil bare man
ikke tilsidesætter købeloven (det er ligesom at handle med brugte biler)

Per
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:4489aabf$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja, hvis ikke der er sætninger vedr. leverance/fortrydelsesret, så kan hun
> ikke.
>
> Bjarke
>
> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
> news:448980ef$0$38731$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hej Bjarke!
>>
>> Tak for dit hurtige svar
>>
>> vil det sige at når der kun er lavet en almindelig købskontrakt uden
>> nogle særlige bemærkninger, har hun ikke ret til at levere den tilbage?
>>
>> Med venlig hilsen
>>
>> Marlene
>>
>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
>> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>> news:448961d2$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> Som udgangspunkt har køber ikke den slags rettigheder når det er en
>>> handel mellem 2 private parter. Derfor er det vigtigt at skrive en
>>> aftale om købet, som begge parter skriver under på. I den aftale skal
>>> det beskrives om køber har returret. Hvis køberen har købt hesten uden
>>> at der blev skrevet et stykke papir, så står vedkommende ret skidt.
>>>
>>> Det er ikke specielt for heste, men gælder alle handler mellem private.
>>>
>>> Bjarke
>>>
>>>
>>>
>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>> news:44891d17$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>> Hej allesammen!
>>>>
>>>> Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg af
>>>> hest?
>>>>
>>>> Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke om, om
>>>> køber har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan læse om det
>>>> henne?
>>>>
>>>> Med venlig hilsen
>>>>
>>>> Marlene
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Bjarke Christensen (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 10-06-06 10:23

Ja, det bliver altså noget pindehuggeri men i praksis afhænger det vel af
hvad der står i den omtalte "almindelige købskontrakt"? Ofte står der "købt
som beset" og " uden KENDTE fejl og mangler" hvilket betyder at køber kun
kan ophæve handlen, hvis sælger har afgivet direkte urigtige oplysninger om
hesten og her er "bløde oplysninger" om kvaliteten ved hesten (som
temperament osv) fuldstændigt umulige at vurdere i en eventuel sag. I
praksis er det kun hvis man har spurgt til et konkret forholde ved hesten og
sælgeren beviseligt har løjet, at man kan omstøde handlen. - Og selv i det
tilfælde vil jeg gætte på at sagsomkostninger i en tvist overstige selv
almindelige hestes værdi.

Derfor er det umagen værd at skrive alle disse detaljer og forventninger
ned.

ER du ikke nogenlunde enig i det per ?

Bjarke



"Per" <perxxxx> wrote in message
news:448a60c7$0$27595$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Købelovens almindelige bestemmelser gælder også for handel mellem private.
>
> Dvs kan køber påvise fejl og mangler ved hesten - som var tilstede før
> købsdatoen - og som ikke er pålyst af sælger - er der rent faktisk 2 års
> returret. Et strids spørgsmål er ofte hestens temperament - skift i
> temperament giver ikke ret til at sende hesten retur - har man ikke oplyst
> at hesten er krybebider - væver etc - giver det ret til at reurnere
> hesten. Er hesten opereret for mus og det ikke er oplyst - er det en skade
> der gør at man får hesten retur hvis den går i stykker indenfor 2 år.
>
> dette kun kort beskrevet - man kan lave alle de aftaler man vil bare man
> ikke tilsidesætter købeloven (det er ligesom at handle med brugte biler)
>
> Per
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> news:4489aabf$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Ja, hvis ikke der er sætninger vedr. leverance/fortrydelsesret, så kan
>> hun ikke.
>>
>> Bjarke
>>
>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>> news:448980ef$0$38731$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> Hej Bjarke!
>>>
>>> Tak for dit hurtige svar
>>>
>>> vil det sige at når der kun er lavet en almindelig købskontrakt uden
>>> nogle særlige bemærkninger, har hun ikke ret til at levere den tilbage?
>>>
>>> Med venlig hilsen
>>>
>>> Marlene
>>>
>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
>>> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>> news:448961d2$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>> Som udgangspunkt har køber ikke den slags rettigheder når det er en
>>>> handel mellem 2 private parter. Derfor er det vigtigt at skrive en
>>>> aftale om købet, som begge parter skriver under på. I den aftale skal
>>>> det beskrives om køber har returret. Hvis køberen har købt hesten uden
>>>> at der blev skrevet et stykke papir, så står vedkommende ret skidt.
>>>>
>>>> Det er ikke specielt for heste, men gælder alle handler mellem private.
>>>>
>>>> Bjarke
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>> news:44891d17$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>> Hej allesammen!
>>>>>
>>>>> Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg af
>>>>> hest?
>>>>>
>>>>> Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke om, om
>>>>> køber har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan læse om det
>>>>> henne?
>>>>>
>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>
>>>>> Marlene
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



taina (10-06-2006)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 10-06-06 10:58


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:448a8f7a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja, det bliver altså noget pindehuggeri men i praksis afhænger det vel af
> hvad der står i den omtalte "almindelige købskontrakt"? Ofte står der
> "købt som beset" og " uden KENDTE fejl og mangler" hvilket betyder at
> køber kun kan ophæve handlen, hvis sælger har afgivet direkte urigtige
> oplysninger om hesten og her er "bløde oplysninger" om kvaliteten ved
> hesten (som temperament osv) fuldstændigt umulige at vurdere i en eventuel
> sag. I praksis er det kun hvis man har spurgt til et konkret forholde ved
> hesten og sælgeren beviseligt har løjet, at man kan omstøde handlen. - Og
> selv i det tilfælde vil jeg gætte på at sagsomkostninger i en tvist
> overstige selv almindelige hestes værdi.
>
> Derfor er det umagen værd at skrive alle disse detaljer og forventninger
> ned.
>
> ER du ikke nogenlunde enig i det per ?

Nu hedder jeg ikke per, men jeg er ikke enig Det første halve år er det
faktisk sælger, der skal bevise, at hesten IKKE fejlede noget ved salget. Så
hvis jeg køber en hest, og det viser sig inden for det første halve år, at
den har spat, så kan hesten leveres tilbage - også selv om sælger ikke selv
har vidst, at hesten havde spat. Derfor er der nogle, der sælger de
ikke-så-billige heste, der selv får taget røntgen ifb. med salget - så de
kan bevise, at der ikke var noget at komme efter på salgstidspunktet.

Hvis hesten viser fejl efter det første halve år, er det køber, der skal
bevise, at skaden er opstået før salget - her kan dyrlægen nogle gange
konkludere cirka hvor gammel skaden er.

Med hensyn til temperament, så har giver jeg dig ret i, at den er svær, da
hesten kan reagere på at blive flyttet. Dog vil jeg mene, at hvis man køber
en "børnepony" og dette er anført i kontrakten, så må man kunne gå ud fra,
at temperamentet er, så den kan håndteres af børn - det er selvfølgelig igen
svært at finde grænsen, men hvis ponyen efter hjemkomsten laver rodeoshow og
står på bagbenene, så vil jeg mene, at den er overtrådt. I øvrigt kan den
slags reaktioner også være tegn på, at hesten har en skjult skade, som
hesten ikke har reageret på i starten, måske fordi den har stået stille i
lang tid, hvor skaden har fået ro.

mvh. tina

ps. i nyhedsgrupperne er det velset, at man svarer under det, man svarer på




Bjarke Christensen (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 10-06-06 13:04

Hvor har du det fra med det halve år ? Det er da ikke noget man kan finde
hjemmel til i købeloven. Købeloven beskæftiger sig ganske vist også med
private handler, men man har slet ikke samme rettigheder når man handler
mellem private som når man handler hos en prof. hestehandler.

Bjarke

PS: beklager , men min nyhedslæser sætter svaret for oven...

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> wrote in message
news:448a97c9$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
snip
>
> Nu hedder jeg ikke per, men jeg er ikke enig Det første halve år er
> det faktisk sælger, der skal bevise, at hesten IKKE fejlede noget ved
> salget. Så hvis jeg køber en hest, og det viser sig inden for det første
> halve år, at den har spat, så kan hesten leveres tilbage - også selv om
> sælger ikke selv har vidst, at hesten havde spat. Derfor er der nogle, der
> sælger de ikke-så-billige heste, der selv får taget røntgen ifb. med
> salget - så de kan bevise, at der ikke var noget at komme efter på
> salgstidspunktet.
>
> Hvis hesten viser fejl efter det første halve år, er det køber, der skal
> bevise, at skaden er opstået før salget - her kan dyrlægen nogle gange
> konkludere cirka hvor gammel skaden er.
>
> Med hensyn til temperament, så har giver jeg dig ret i, at den er svær, da
> hesten kan reagere på at blive flyttet. Dog vil jeg mene, at hvis man
> køber en "børnepony" og dette er anført i kontrakten, så må man kunne gå
> ud fra, at temperamentet er, så den kan håndteres af børn - det er
> selvfølgelig igen svært at finde grænsen, men hvis ponyen efter
> hjemkomsten laver rodeoshow og står på bagbenene, så vil jeg mene, at den
> er overtrådt. I øvrigt kan den slags reaktioner også være tegn på, at
> hesten har en skjult skade, som hesten ikke har reageret på i starten,
> måske fordi den har stået stille i lang tid, hvor skaden har fået ro.
>
> mvh. tina
>
> ps. i nyhedsgrupperne er det velset, at man svarer under det, man svarer
> på
>



taina (10-06-2006)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 10-06-06 21:45


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:448ab52e$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvor har du det fra med det halve år ? Det er da ikke noget man kan finde
> hjemmel til i købeloven. Købeloven beskæftiger sig ganske vist også med
> private handler, men man har slet ikke samme rettigheder når man handler
> mellem private som når man handler hos en prof. hestehandler.

Jeg må nok desværre give dig ret Godt nok står der det om de seks
måneder i købeloven, men det gælder vist netop kun, når man handler med
erhvervsdrivende. Jeg må nok indrømme, at det undrer mig, for jeg har
*altid* hørt om det - også i forbindelse med private handler. Nå, men så
blev jeg da klogere i dag

Dog synes jeg ikke, det ser så sort ud alligevel - købelovens almindelige
bestemmelser gælder også for handel mellem private, med mindre man aftaler
noget andet, minusset er bare, at man ikke kan bruge diverse offentlige
klageinstanser, men skal gennem et retssag.

Hvis sælger erklærer, at hesten er uden fejl og mangler, vil jeg mene, at
man står ret godt, hvis hesten skulle vise sig at fejle noget. Købelovens
paragraf 42 siger:
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan
køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må
manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Spat, gigt, kissing spines, skævheder i skelettet, krybbebideri, vævning og
mange andre sygdomme og fejl opstår ikke "overnight", og det ved dyrlægerne
godt

mvh. tina

PS. Det gør min nyhedslæser også. Så tager jeg musen eller piletasterne og
flytter ned Du kan læse om netikette her:
http://www.usenet.dk/netikette/



Jon Bendtsen (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 12-06-06 13:28

Bjarke Christensen wrote:
> Hvor har du det fra med det halve år ? Det er da ikke noget man kan finde
> hjemmel til i købeloven. Købeloven beskæftiger sig ganske vist også med
> private handler, men man har slet ikke samme rettigheder når man handler
> mellem private som når man handler hos en prof. hestehandler.
>
> Bjarke
>
> PS: beklager , men min nyhedslæser sætter svaret for oven...

Så må du skifte nyhedslæser. Vi læser jo ikke nedefra og op.
Eller fra højre imod venstre. Det ødelægger læseretningen
at du svarer oppe over.



JonB

Anet (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Anet


Dato : 11-06-06 09:27


"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:448a97c9$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Nu hedder jeg ikke per, men jeg er ikke enig Det første halve år er
det
> faktisk sælger, der skal bevise, at hesten IKKE fejlede noget ved salget.

> hvis jeg køber en hest, og det viser sig inden for det første halve år, at
> den har spat, så kan hesten leveres tilbage - også selv om sælger ikke
selv
> har vidst, at hesten havde spat. Derfor er der nogle, der sælger de
> ikke-så-billige heste, der selv får taget røntgen ifb. med salget - så de
> kan bevise, at der ikke var noget at komme efter på salgstidspunktet.
>
(klip)

Her mener jeg at man kan komme til at hænge på det i ikke ½ år men i 2 år
efter købeloven.


> Med hensyn til temperament, så har giver jeg dig ret i, at den er svær, da
> hesten kan reagere på at blive flyttet. Dog vil jeg mene, at hvis man
køber
> en "børnepony" og dette er anført i kontrakten, så må man kunne gå ud fra,
> at temperamentet er, så den kan håndteres af børn - det er selvfølgelig
igen
> svært at finde grænsen, men hvis ponyen efter hjemkomsten laver rodeoshow
og
> står på bagbenene, så vil jeg mene, at den er overtrådt. I øvrigt kan den
> slags reaktioner også være tegn på, at hesten har en skjult skade, som
> hesten ikke har reageret på i starten, måske fordi den har stået stille i
> lang tid, hvor skaden har fået ro.

(klip)

Jeg solgte en frederiksborghoppe for nogle år siden. Hun var en ret heftig
dame og jeg skrev simpelthen i salgskontrakten at hesten havde et yderst
livligt temperament og at der var taget højde for dette i salgsprisen. For
ellers kunne jeg godt have fået hende retur igen. Den med købt som beset den
holder aldrig en meter.
>

--
Hilsen
Annette



Ukendt (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-06 00:24

Jo
Jeg er faktisk enig - men faldgrupperne er store for både køber og sælger
(jeg har gennemgået Dansk varmblods salgskursus) - jeg mener faktisk at
Landsregisteret for heste har en standard aftale man kan downloade.

Der ud over er det klogt at få foretaget handels undersøgelse ved dyrlægen.

Jeg skulle købe en pony til min datter (1000000kr) og var blevet lovet at
den var i orden - selvfølgelig forelskede hun sig i kræet - til
handelsundersøgelsen bestod den ikke bøjeprøven - forefter jeg sagde nejtak.
sælger ville have den i røngten for den havde jo aldrig "fejlet noget". det
viste sig at den havde spat i begge bagben - hvorefter den kun var
slagterprisen værd - med til historien hører ganske vist at den stadigvæk
går landstævner idag 2 år efter ovenstående.

hvis du vil mine dyr - han du se dem på www.aafoto.dk under ridesport/ stald
hejbøl

per

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:448a8f7a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja, det bliver altså noget pindehuggeri men i praksis afhænger det vel af
> hvad der står i den omtalte "almindelige købskontrakt"? Ofte står der
> "købt som beset" og " uden KENDTE fejl og mangler" hvilket betyder at
> køber kun kan ophæve handlen, hvis sælger har afgivet direkte urigtige
> oplysninger om hesten og her er "bløde oplysninger" om kvaliteten ved
> hesten (som temperament osv) fuldstændigt umulige at vurdere i en eventuel
> sag. I praksis er det kun hvis man har spurgt til et konkret forholde ved
> hesten og sælgeren beviseligt har løjet, at man kan omstøde handlen. - Og
> selv i det tilfælde vil jeg gætte på at sagsomkostninger i en tvist
> overstige selv almindelige hestes værdi.
>
> Derfor er det umagen værd at skrive alle disse detaljer og forventninger
> ned.
>
> ER du ikke nogenlunde enig i det per ?
>
> Bjarke
>
>
>
> "Per" <perxxxx> wrote in message
> news:448a60c7$0$27595$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Købelovens almindelige bestemmelser gælder også for handel mellem
>> private.
>>
>> Dvs kan køber påvise fejl og mangler ved hesten - som var tilstede før
>> købsdatoen - og som ikke er pålyst af sælger - er der rent faktisk 2 års
>> returret. Et strids spørgsmål er ofte hestens temperament - skift i
>> temperament giver ikke ret til at sende hesten retur - har man ikke
>> oplyst at hesten er krybebider - væver etc - giver det ret til at
>> reurnere hesten. Er hesten opereret for mus og det ikke er oplyst - er
>> det en skade der gør at man får hesten retur hvis den går i stykker
>> indenfor 2 år.
>>
>> dette kun kort beskrevet - man kan lave alle de aftaler man vil bare man
>> ikke tilsidesætter købeloven (det er ligesom at handle med brugte biler)
>>
>> Per
>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
>> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>> news:4489aabf$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> Ja, hvis ikke der er sætninger vedr. leverance/fortrydelsesret, så kan
>>> hun ikke.
>>>
>>> Bjarke
>>>
>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>> news:448980ef$0$38731$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>> Hej Bjarke!
>>>>
>>>> Tak for dit hurtige svar
>>>>
>>>> vil det sige at når der kun er lavet en almindelig købskontrakt uden
>>>> nogle særlige bemærkninger, har hun ikke ret til at levere den tilbage?
>>>>
>>>> Med venlig hilsen
>>>>
>>>> Marlene
>>>>
>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>> news:448961d2$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>> Som udgangspunkt har køber ikke den slags rettigheder når det er en
>>>>> handel mellem 2 private parter. Derfor er det vigtigt at skrive en
>>>>> aftale om købet, som begge parter skriver under på. I den aftale skal
>>>>> det beskrives om køber har returret. Hvis køberen har købt hesten uden
>>>>> at der blev skrevet et stykke papir, så står vedkommende ret skidt.
>>>>>
>>>>> Det er ikke specielt for heste, men gælder alle handler mellem
>>>>> private.
>>>>>
>>>>> Bjarke
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>>> news:44891d17$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>> Hej allesammen!
>>>>>>
>>>>>> Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg af
>>>>>> hest?
>>>>>>
>>>>>> Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke om, om
>>>>>> køber har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan læse om det
>>>>>> henne?
>>>>>>
>>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>>
>>>>>> Marlene
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Anet (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Anet


Dato : 11-06-06 09:32


"Per" <perxxxx> skrev i en meddelelse
news:448b5447$0$27552$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jo
> Jeg er faktisk enig - men faldgrupperne er store for både køber og sælger
> (jeg har gennemgået Dansk varmblods salgskursus) - jeg mener faktisk at
> Landsregisteret for heste har en standard aftale man kan downloade.
>
> Der ud over er det klogt at få foretaget handels undersøgelse ved
dyrlægen.
>
> Jeg skulle købe en pony til min datter (1000000kr) og var blevet lovet at
> den var i orden - selvfølgelig forelskede hun sig i kræet - til
> handelsundersøgelsen bestod den ikke bøjeprøven - forefter jeg sagde
nejtak.
> sælger ville have den i røngten for den havde jo aldrig "fejlet noget".
det
> viste sig at den havde spat i begge bagben - hvorefter den kun var
> slagterprisen værd - med til historien hører ganske vist at den stadigvæk
> går landstævner idag 2 år efter ovenstående.
>
> hvis du vil mine dyr - han du se dem på www.aafoto.dk under ridesport/
stald
> hejbøl
>
> per

(klip)

Ja, det er et godt eksempel på at man kan vurdere om pony/hest kan holde til
det man skal bruge den til. Jeg har jo islændere her, og islændere har et
hovseneben der er lidt specielt, og netop derfor vil største parten af
islændere ikke bestå bøjeprøven. Jeg har fået bøjeprøvet flere og min
dyrlæge sagde det også til mig dengang. Den hoppe jeg har som rideheste fik
jeg for 3½ år siden. Hun er i dag 20 år og hun er ikke ren i bøjeprøve og
hun har aldrig været halt en eneste gang. Så jeg synes at det er vigtigt at
lave ovenstående vurdering i forhold til brug samt prisen på hesten.


--
Hilsen
Annette



Bjarke Christensen (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 11-06-06 09:47

Uha 1 mDKK .. Så ville jeg nok også bruge en del tid på at sikre det var den
helt rigtige. Jeg skal heldigvis handle under 100.000, men derfor er det jo
alligevel rart ikke at tabe sine penge.

Hvis du har et link til den omtalte standard aftale vil jeg gerne have det.

Bjarke

"Per" <perxxxx> wrote in message
news:448b5447$0$27552$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jo
> Jeg er faktisk enig - men faldgrupperne er store for både køber og sælger
> (jeg har gennemgået Dansk varmblods salgskursus) - jeg mener faktisk at
> Landsregisteret for heste har en standard aftale man kan downloade.
>
> Der ud over er det klogt at få foretaget handels undersøgelse ved
> dyrlægen.
>
> Jeg skulle købe en pony til min datter (1000000kr) og var blevet lovet at
> den var i orden - selvfølgelig forelskede hun sig i kræet - til
> handelsundersøgelsen bestod den ikke bøjeprøven - forefter jeg sagde
> nejtak. sælger ville have den i røngten for den havde jo aldrig "fejlet
> noget". det viste sig at den havde spat i begge bagben - hvorefter den kun
> var slagterprisen værd - med til historien hører ganske vist at den
> stadigvæk går landstævner idag 2 år efter ovenstående.
>
> hvis du vil mine dyr - han du se dem på www.aafoto.dk under ridesport/
> stald hejbøl
>
> per
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> news:448a8f7a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Ja, det bliver altså noget pindehuggeri men i praksis afhænger det vel af
>> hvad der står i den omtalte "almindelige købskontrakt"? Ofte står der
>> "købt som beset" og " uden KENDTE fejl og mangler" hvilket betyder at
>> køber kun kan ophæve handlen, hvis sælger har afgivet direkte urigtige
>> oplysninger om hesten og her er "bløde oplysninger" om kvaliteten ved
>> hesten (som temperament osv) fuldstændigt umulige at vurdere i en
>> eventuel sag. I praksis er det kun hvis man har spurgt til et konkret
>> forholde ved hesten og sælgeren beviseligt har løjet, at man kan omstøde
>> handlen. - Og selv i det tilfælde vil jeg gætte på at sagsomkostninger i
>> en tvist overstige selv almindelige hestes værdi.
>>
>> Derfor er det umagen værd at skrive alle disse detaljer og forventninger
>> ned.
>>
>> ER du ikke nogenlunde enig i det per ?
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>> "Per" <perxxxx> wrote in message
>> news:448a60c7$0$27595$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Hej
>>>
>>> Købelovens almindelige bestemmelser gælder også for handel mellem
>>> private.
>>>
>>> Dvs kan køber påvise fejl og mangler ved hesten - som var tilstede før
>>> købsdatoen - og som ikke er pålyst af sælger - er der rent faktisk 2 års
>>> returret. Et strids spørgsmål er ofte hestens temperament - skift i
>>> temperament giver ikke ret til at sende hesten retur - har man ikke
>>> oplyst at hesten er krybebider - væver etc - giver det ret til at
>>> reurnere hesten. Er hesten opereret for mus og det ikke er oplyst - er
>>> det en skade der gør at man får hesten retur hvis den går i stykker
>>> indenfor 2 år.
>>>
>>> dette kun kort beskrevet - man kan lave alle de aftaler man vil bare man
>>> ikke tilsidesætter købeloven (det er ligesom at handle med brugte biler)
>>>
>>> Per
>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
>>> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>> news:4489aabf$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>> Ja, hvis ikke der er sætninger vedr. leverance/fortrydelsesret, så kan
>>>> hun ikke.
>>>>
>>>> Bjarke
>>>>
>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>> news:448980ef$0$38731$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>> Hej Bjarke!
>>>>>
>>>>> Tak for dit hurtige svar
>>>>>
>>>>> vil det sige at når der kun er lavet en almindelig købskontrakt uden
>>>>> nogle særlige bemærkninger, har hun ikke ret til at levere den
>>>>> tilbage?
>>>>>
>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>
>>>>> Marlene
>>>>>
>>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>>> news:448961d2$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>>> Som udgangspunkt har køber ikke den slags rettigheder når det er en
>>>>>> handel mellem 2 private parter. Derfor er det vigtigt at skrive en
>>>>>> aftale om købet, som begge parter skriver under på. I den aftale skal
>>>>>> det beskrives om køber har returret. Hvis køberen har købt hesten
>>>>>> uden at der blev skrevet et stykke papir, så står vedkommende ret
>>>>>> skidt.
>>>>>>
>>>>>> Det er ikke specielt for heste, men gælder alle handler mellem
>>>>>> private.
>>>>>>
>>>>>> Bjarke
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>>>> news:44891d17$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>>> Hej allesammen!
>>>>>>>
>>>>>>> Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg af
>>>>>>> hest?
>>>>>>>
>>>>>>> Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke om,
>>>>>>> om køber har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan læse om
>>>>>>> det henne?
>>>>>>>
>>>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>>>
>>>>>>> Marlene
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Ukendt (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-06 18:07

Hej

Prøv følgende link
http://www.lr.dk/heste/informationsserier/faglige_raad/koeb_salg_02.htm

per


"Per" <perxxxx> skrev i en meddelelse
news:448b5447$0$27552$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jo
> Jeg er faktisk enig - men faldgrupperne er store for både køber og sælger
> (jeg har gennemgået Dansk varmblods salgskursus) - jeg mener faktisk at
> Landsregisteret for heste har en standard aftale man kan downloade.
>
> Der ud over er det klogt at få foretaget handels undersøgelse ved
> dyrlægen.
>
> Jeg skulle købe en pony til min datter (1000000kr) og var blevet lovet at
> den var i orden - selvfølgelig forelskede hun sig i kræet - til
> handelsundersøgelsen bestod den ikke bøjeprøven - forefter jeg sagde
> nejtak. sælger ville have den i røngten for den havde jo aldrig "fejlet
> noget". det viste sig at den havde spat i begge bagben - hvorefter den kun
> var slagterprisen værd - med til historien hører ganske vist at den
> stadigvæk går landstævner idag 2 år efter ovenstående.
>
> hvis du vil mine dyr - han du se dem på www.aafoto.dk under ridesport/
> stald hejbøl
>
> per
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> news:448a8f7a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Ja, det bliver altså noget pindehuggeri men i praksis afhænger det vel af
>> hvad der står i den omtalte "almindelige købskontrakt"? Ofte står der
>> "købt som beset" og " uden KENDTE fejl og mangler" hvilket betyder at
>> køber kun kan ophæve handlen, hvis sælger har afgivet direkte urigtige
>> oplysninger om hesten og her er "bløde oplysninger" om kvaliteten ved
>> hesten (som temperament osv) fuldstændigt umulige at vurdere i en
>> eventuel sag. I praksis er det kun hvis man har spurgt til et konkret
>> forholde ved hesten og sælgeren beviseligt har løjet, at man kan omstøde
>> handlen. - Og selv i det tilfælde vil jeg gætte på at sagsomkostninger i
>> en tvist overstige selv almindelige hestes værdi.
>>
>> Derfor er det umagen værd at skrive alle disse detaljer og forventninger
>> ned.
>>
>> ER du ikke nogenlunde enig i det per ?
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>> "Per" <perxxxx> wrote in message
>> news:448a60c7$0$27595$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Hej
>>>
>>> Købelovens almindelige bestemmelser gælder også for handel mellem
>>> private.
>>>
>>> Dvs kan køber påvise fejl og mangler ved hesten - som var tilstede før
>>> købsdatoen - og som ikke er pålyst af sælger - er der rent faktisk 2 års
>>> returret. Et strids spørgsmål er ofte hestens temperament - skift i
>>> temperament giver ikke ret til at sende hesten retur - har man ikke
>>> oplyst at hesten er krybebider - væver etc - giver det ret til at
>>> reurnere hesten. Er hesten opereret for mus og det ikke er oplyst - er
>>> det en skade der gør at man får hesten retur hvis den går i stykker
>>> indenfor 2 år.
>>>
>>> dette kun kort beskrevet - man kan lave alle de aftaler man vil bare man
>>> ikke tilsidesætter købeloven (det er ligesom at handle med brugte biler)
>>>
>>> Per
>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
>>> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>> news:4489aabf$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>> Ja, hvis ikke der er sætninger vedr. leverance/fortrydelsesret, så kan
>>>> hun ikke.
>>>>
>>>> Bjarke
>>>>
>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>> news:448980ef$0$38731$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>> Hej Bjarke!
>>>>>
>>>>> Tak for dit hurtige svar
>>>>>
>>>>> vil det sige at når der kun er lavet en almindelig købskontrakt uden
>>>>> nogle særlige bemærkninger, har hun ikke ret til at levere den
>>>>> tilbage?
>>>>>
>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>
>>>>> Marlene
>>>>>
>>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>>> news:448961d2$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>>> Som udgangspunkt har køber ikke den slags rettigheder når det er en
>>>>>> handel mellem 2 private parter. Derfor er det vigtigt at skrive en
>>>>>> aftale om købet, som begge parter skriver under på. I den aftale skal
>>>>>> det beskrives om køber har returret. Hvis køberen har købt hesten
>>>>>> uden at der blev skrevet et stykke papir, så står vedkommende ret
>>>>>> skidt.
>>>>>>
>>>>>> Det er ikke specielt for heste, men gælder alle handler mellem
>>>>>> private.
>>>>>>
>>>>>> Bjarke
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>>>> news:44891d17$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>>> Hej allesammen!
>>>>>>>
>>>>>>> Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg af
>>>>>>> hest?
>>>>>>>
>>>>>>> Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke om,
>>>>>>> om køber har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan læse om
>>>>>>> det henne?
>>>>>>>
>>>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>>>
>>>>>>> Marlene
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Bjarke Christensen (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 11-06-06 18:23

Men det koster jo 300 kroner. Findes der ikke en "freeware" version ?

Bjarke


"Per" <perxxxx> wrote in message
news:448c4d62$0$27541$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Prøv følgende link
> http://www.lr.dk/heste/informationsserier/faglige_raad/koeb_salg_02.htm
>
> per
>
>
> "Per" <perxxxx> skrev i en meddelelse
> news:448b5447$0$27552$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jo
>> Jeg er faktisk enig - men faldgrupperne er store for både køber og sælger
>> (jeg har gennemgået Dansk varmblods salgskursus) - jeg mener faktisk at
>> Landsregisteret for heste har en standard aftale man kan downloade.
>>
>> Der ud over er det klogt at få foretaget handels undersøgelse ved
>> dyrlægen.
>>
>> Jeg skulle købe en pony til min datter (1000000kr) og var blevet lovet at
>> den var i orden - selvfølgelig forelskede hun sig i kræet - til
>> handelsundersøgelsen bestod den ikke bøjeprøven - forefter jeg sagde
>> nejtak. sælger ville have den i røngten for den havde jo aldrig "fejlet
>> noget". det viste sig at den havde spat i begge bagben - hvorefter den
>> kun var slagterprisen værd - med til historien hører ganske vist at den
>> stadigvæk går landstævner idag 2 år efter ovenstående.
>>
>> hvis du vil mine dyr - han du se dem på www.aafoto.dk under ridesport/
>> stald hejbøl
>>
>> per
>>
>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
>> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>> news:448a8f7a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> Ja, det bliver altså noget pindehuggeri men i praksis afhænger det vel
>>> af hvad der står i den omtalte "almindelige købskontrakt"? Ofte står der
>>> "købt som beset" og " uden KENDTE fejl og mangler" hvilket betyder at
>>> køber kun kan ophæve handlen, hvis sælger har afgivet direkte urigtige
>>> oplysninger om hesten og her er "bløde oplysninger" om kvaliteten ved
>>> hesten (som temperament osv) fuldstændigt umulige at vurdere i en
>>> eventuel sag. I praksis er det kun hvis man har spurgt til et konkret
>>> forholde ved hesten og sælgeren beviseligt har løjet, at man kan omstøde
>>> handlen. - Og selv i det tilfælde vil jeg gætte på at sagsomkostninger i
>>> en tvist overstige selv almindelige hestes værdi.
>>>
>>> Derfor er det umagen værd at skrive alle disse detaljer og forventninger
>>> ned.
>>>
>>> ER du ikke nogenlunde enig i det per ?
>>>
>>> Bjarke
>>>
>>>
>>>
>>> "Per" <perxxxx> wrote in message
>>> news:448a60c7$0$27595$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>> Hej
>>>>
>>>> Købelovens almindelige bestemmelser gælder også for handel mellem
>>>> private.
>>>>
>>>> Dvs kan køber påvise fejl og mangler ved hesten - som var tilstede før
>>>> købsdatoen - og som ikke er pålyst af sælger - er der rent faktisk 2
>>>> års returret. Et strids spørgsmål er ofte hestens temperament - skift i
>>>> temperament giver ikke ret til at sende hesten retur - har man ikke
>>>> oplyst at hesten er krybebider - væver etc - giver det ret til at
>>>> reurnere hesten. Er hesten opereret for mus og det ikke er oplyst - er
>>>> det en skade der gør at man får hesten retur hvis den går i stykker
>>>> indenfor 2 år.
>>>>
>>>> dette kun kort beskrevet - man kan lave alle de aftaler man vil bare
>>>> man ikke tilsidesætter købeloven (det er ligesom at handle med brugte
>>>> biler)
>>>>
>>>> Per
>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>> news:4489aabf$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>> Ja, hvis ikke der er sætninger vedr. leverance/fortrydelsesret, så kan
>>>>> hun ikke.
>>>>>
>>>>> Bjarke
>>>>>
>>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>>> news:448980ef$0$38731$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>> Hej Bjarke!
>>>>>>
>>>>>> Tak for dit hurtige svar
>>>>>>
>>>>>> vil det sige at når der kun er lavet en almindelig købskontrakt uden
>>>>>> nogle særlige bemærkninger, har hun ikke ret til at levere den
>>>>>> tilbage?
>>>>>>
>>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>>
>>>>>> Marlene
>>>>>>
>>>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>>>> news:448961d2$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>>>> Som udgangspunkt har køber ikke den slags rettigheder når det er en
>>>>>>> handel mellem 2 private parter. Derfor er det vigtigt at skrive en
>>>>>>> aftale om købet, som begge parter skriver under på. I den aftale
>>>>>>> skal det beskrives om køber har returret. Hvis køberen har købt
>>>>>>> hesten uden at der blev skrevet et stykke papir, så står vedkommende
>>>>>>> ret skidt.
>>>>>>>
>>>>>>> Det er ikke specielt for heste, men gælder alle handler mellem
>>>>>>> private.
>>>>>>>
>>>>>>> Bjarke
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>>>>> news:44891d17$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>>>> Hej allesammen!
>>>>>>>>
>>>>>>>> Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg af
>>>>>>>> hest?
>>>>>>>>
>>>>>>>> Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke om,
>>>>>>>> om køber har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan læse
>>>>>>>> om det henne?
>>>>>>>>
>>>>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>>>>
>>>>>>>> Marlene
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Ukendt (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-06 19:04

hej bjarke

det gør der ikke - men her er en kopi af siden

Faglige råd

Vejledning ved køb og salg af heste


v/konsulent Eric Clausen og cand. jur. Christina Wilkens
Købeloven er grundlag

Den 1. april 1999 blev husdyrvoldgiftsloven ophævet ved lov, idet det
var en uforholdsmæssig stor udgift for staten at opretholde denne særlige
instans til afgørelse af tvister ved handel med husdyr.

I stedet for den 30 dages klagefrist, man jævnfør husdyrvoldgiftsloven
havde til at gøre indsigelser over en skjult fejl eller mangel, er det nu
kun reklamationsreglerne i købeloven, der er gældende. Her er hovedregelen,
at der, jvf. den nye købelov, er en 2 års frist, gældende pr. 01.01.2002.

Når man handler hest skal man være opmærksom på, at der gælder
forskellige køberetlige regler, afhængig af om man er :

a.. En privatperson der handler med en anden privatperson (civilt
køb)
a.. To erhvervsdrivende der handler sammen (handelskøb)
a.. Forbruger som handler med en erhvervsdrivende (forbrugerkøb)
Især skal opmærksomheden henledes på reklamationsreglerne i købeloven.


Man kan ikke blot forholde sig passivt som køber, men må reagere
overfor sælger, så snart man opdager manglen hurtigst muligt.

Reklamations- og klagefristerne ses af skemaet

Reklamationsfrist Klagefrist
Erhvervsdrivende handler med anden erhvervsdrivende Normalt 2
års reklamationsfrist. En kortere frist kan aftales Straks
(købelovens §52)
Erhvervsdrivende handler med privat Minimum 2 års
reklamationsfrist. Købelovens regler om forbrugerbeskyttelse gælder. Inden
rimelig tid. Meddelelser givet inden 2 mdr. efter, at køberen opdagede
manglen, er altid rettidigt (købelovens § 81)
Privat handler med privat Normalt 2 års reklamationsfrist. En
kortere frist kan aftales Uden ugrundet ophold (købelovens § 52)


Køberen kan indtil 2 år efter leveringen reklamere over mangler på
hesten, som har været tilstede på leveringstidspunktet
Denne reklamationsfrist var tidligere 1 år. Ved købsaftaler indgået
mellem 2 erhvervsdrivende (handelskøb) eller mellem 2 private personer
(civilkøb), kan parterne dog aftale en anden (kortere) reklamationsfrist.
Ved at forbrugerkøb, hvor en privat person køber en hest af en
erhvervsdrivende (f.eks. en hestehandler eller berider) kan parterne dog
ikke aftale en kortere reklamationsfrist.

Fejl og mangler, der opdages indenfor de første 6 mdr., formodes at
have været tilstede ved salgstidspunktet
Det er stadigvæk køber som skal bevise, at den konstaterede mangel ved
en hest var tilstede på købstidspunktet. I forbrugerkøb har kravene til
købers bevisførelse hidtil været beskedne. I forlængelse heraf er der nu i
den nye købelov blevet indsat en formodningsregel i § 77a, hvorefter mangler
konstateret i løbet af de første 6 mdr. formodes at have været tilstede på
købstidspunktet. Der er således tale om en form for omvendt bevisbyrde i de
første 6 mdr. efter salgstidspunktet, ved forbrugerkøb.
Den nye formodningsregel betyder, at det i høj grad er i sælgers
interesse, at der gennemføres en grundig salgsundersøgelse af hesten i
forbindelsen med salget. Opstår der på et senere tidspunkt en handelstvist
om den pågældende hest, kan resultatet af salgsundersøgelsen anvendes som
dokumentation.

Regler om forbrugerbeskyttelse
Man skal være opmærksom på købelovens særlige regler om
forbrugerbeskyttelse Disse regler gælder for køb og salg mellem private
personer og erhvervsdrivende. Her er det ikke muligt at aftale en kortere
frist end den to årige reklamationsfrist i købeloven.
Omvendt kan man, når det er to privat personer, eller to
erhvervsdrivende der handler sammen, frit aftale, at man ønsker en kortere
reklamationsfrist end to år.

I disse situationer vil det således være muligt, at lave en kontrakt
der er "avlervenlig" d.v.s hvor parterne kan aftale en begrænsning i
reklamationsfristen til f.eks. 3 måneder. Dette er der f.eks. gjort i "
Købekontrakten udgivet af Landscentret, Heste"

Alle aftaler bør være skriftlige
Der er ingen garanti med mindre dette udtrykkeligt er aftalt, og der
er ingen fortrydelsesret med mindre dette særligt er aftalt og (helst)
nedskrevet. I det hele taget anbefales det, at alle aftaler nedskrives af
hensyn til bevis spørgsmålet, det er altid svært bagefter at bevise
indholdet af en mundtlig aftale.
Derfor er det en vigtig regel, at alle væsentlige forhold omkring
handelen altid bør aftales skriftligt. For eksempel aftaler om: Hvornår
hesten skal leveres, pris, tidspunkt for betaling, hvem betaler transporten,
ejerskifte omkostninger, dyrlægeundersøgelse mv.
Der er i kontrakten, udarbejdet af Landscentret, Heste plads til at
tilføje særlige aftaler mellem køber og sælger.

Man kan, som nævnt ovenfor, når man som to privat personer eller som
to professionelle erhvervsdrivende handler sammen, frit aftale andre
reklamationsfrister end de i købeloven angivne.
I kontrakten er der eksempelvis angivet en 3 måneders frist, som
yderste grænse for reklamation, men andre frister kan individuelt aftales.
Reglerne i købeloven træder ind, hvis ikke andet er aftalt.

Undersøg altid hesten grundigt inden købet
Enhver køber har ret til, at undersøge den genstand han har i sinde at
købe. Hvis man ikke benytter sig af denne adgang til at undersøge hesten før
købet, er det vanskeligt senere at reklamere over fejl og mangler, der kunne
have været opdaget ved en almindelig undersøgelse af hesten.

Man har accepteret en risiko, hvis man ikke undersøger hesten grundigt
før købet.

Det anbefales derfor altid, at undersøge hesten grundigt før købet og
lade handelen være betinget af, at dyrlægen efter en undersøgelse kan
godkende hesten.

Der findes til dette brug et særligt handelsundersøgelsesskema, som
dyrlægerne anvender.

Det er også i sælgers interesse, at hesten bliver grundigt undersøgt
af en dyrlæge inden handlen. Særligt efter at der i den nye købelov er
kommet en særlig formodningsregel, hvorefter mangler konstateret "de første
6 mdr." formodes at have været tilstede på handelstidspunktet.

Prøv hesten
Det er en god regel at få afprøvet, hvorvidt hesten er velegnet til
det, man har tænkt at bruge den til. Er der tale om en ridehest prøverides
hesten. Skal hesten anvendes til børn, prøves om børnene kan magte den
o.s.v. Er det avlsdyr, der indkøbes, må avlsresultater og evt.
præstationsresultater vurderes. Yderligere er det en god ide, inden
handelen, at se hesten når den indfanges, bindes, fodres, læses, opsadles,
sættes på fold m.v.

Check hesten for restgæld
I dag, hvor heste ofte handles for store beløb, kan det være en god
idé, at forespørge sælger om og eventuelt undersøge om, der skulle være
restgæld i hesten. Det kan være i form af ejendomsforbehold,
løsørepantebreve eller udlæg.
Oplysninger kan fås ved at kontakte "personbogen" på
tinglysningskontoret. Her kan man se, om der er tinglyst pant i hesten.
Kontakt evt. sælgers bank.

HUSK AT FÅ DEN ORIGINALE STAMTAVLE FØR DU BETALER !

Man kan jvf. nye EU-regler, ikke få et hestepas, hvis man ikke har de
originale papirer på hesten (er de originale papirer bortkommen, er der dog
visse muligheder for at få nye). uden et hestepas/ID-bevis kan man ikke
starte stævner i DRF-regi (C-stævner m.m.) Dvs. hesten har en stærk nedsat
værdi.

Hvornår skal betaling ske og hvornår overgår risikoen ?
Betaling skal ske, når man afhenter/afleverer hesten.
Man siger, at pengegæld er bringegæld, det vil sige, at det er køber,
der skal bringe pengene, men hvis man er enige, kan der dog altid aftales
noget andet.
Det er dog klart anbefalelsesværdigt først at betale, når man modtager
hesten, og omvendt først at aflevere hesten, når man modtager betalingen.

Såfremt køber bliver insolvent, dvs. ingen penge har, er man som
sælger dårligt stillet, hvis man har afleveret hesten uden at modtage
betalingen. Kravet på betaling bliver ofte svært at inddrive, selv med
rettens hjælp, såfremt køber ingen penge har, og hesten er måske allerede er
solgt videre, til tredjemand.

Det anbefales derfor, at der sker "samtidig udveksling" af ydelserne.

Risikoen for hesten hændelige undergang eller forringelse, overgår til
køber fra det tidspunkt, hvor sælger overdrager "træktovet" til køber.

Afhenter køber hesten, overgår risikoen for hesten på tidpunktet, hvor
køber får overdraget "træktovet"- her er handlen fuldbyrdet!

Er det derimod sælger, der afleverer hesten, hvilket forudsætter en
aftale, bærer sælger risikoen til det tidspunkt, hvor hesten er læsset af,
og køber har fået overrakt " træktovet".

Der er også nogle der vælger, at få en vognmand til at transportere
hesten fra sælger til køber. Her må man skelne mellem hvem, der har
"arrangeret" transporten.

a.. Er det sælgers folk, der forestår transporten, bærer sælger
risikoen til hesten er læsset af og overdraget til køber.


b.. Har køber selv arrangeret transporten, er det køber der bærer
risikoen fra det tidpunkt, hvor sælger overdrager hesten til
transportmanden.


c.. Er det en selvstændig fragtmand der forestår transporten fra
sælger til køber, går risikoen over når hesten er læsset hos sælger.
Det anbefales, at man som køber tegner en forsikring på hesten, før
man læsser hesten eller at man har sikret sig, at sælgers forsikring dækker
hjemtransporten. Check det med forsikringsselskabet.

Ansvarsfraskrivelse
I en del handler ønsker sælger, at fraskrive sig ansvaret, og hertil
benyttes ofte formuleringen:
"Hesten købes som beset". Eventuelt tages der højde herfor i prisen.

En sådan klausul afskærer imidlertid ikke køberen fra at klage over
fejl og mangler, som er skjulte. Køberen kan blot ikke klage over fejl og
mangler, som burde være opdaget på handelstidspunktet ved en almindelig
grundig undersøgelse af hesten.

Købeloven fastslår, at en "professionel" sælger (f.eks en
hestehandler) ikke generelt kan fraskrive sig ansvaret overfor en forbruger.
Derimod kan sælger anvende en specifik ansvarsfraskrivelse. Som f.eks
"Hesten sælges som den er og forefindes uden mangelansvar overfor
hovsenebensbetændelse".

Garanti
Det er forbundet med en stor risiko som sælger, at give garanti på
heste.
Har sælger afgivet garanti for at den solgte hest ikke lider af
osteochondrose, kan køber, uanset at der er gået mere end et år fra
leveringstidspunktet, fremsætte krav over for sælger, såfremt sygdommen kan
konstateres.

Hvor meget skal jeg oplyse om som sælger ?
Som sælger af en hest har man en loyal oplysningspligt, dvs. man skal
oplyse hvad man ved om hesten. Har den været skadet, løbet løbsk osv.

Det er vigtigt, at man som sælger tager sin oplysningspligt alvorligt
og ikke holder viden tilbage.

Man har pligt til, at oplyse om der evt. er restgæld i hesten.

Som sælger kan man ofte på spørgsmål fra købe fornemme, hvad køber
forventer sig af hesten, f.eks. en urutineret rytter, der ønsker en rolig
hest etc.
Man må, så godt man kan, som sælger ærligt besvare spørgsmålene fra
køber m.h.t. hestens egnethed til det ønskede formål.

Eventuelle fejl og småskavanker, som sælger mundligt har oplyst køber
om, bør skriftligt anføres i købekontrakten.

Hvad hvis, det på trods af en grundig undersøgelse, senere viser sig,
at hesten lider af en skjult fejl eller mangel ?
En eventuel tvist om skjulte fejl og mangler ved hesten, kan
indbringes for Husdyrvoldgiften ved Dansk Landbrugsrådgivning.
Parterne i en tvist skal være enige om at lade striden afgøre ved en
voldgift. Voldgiften består af en dommer (udpeget af den danske
dommerforening) og to voldgiftsmænd, som er fagfolk udpeget af de
involverede parter.
På den måde får man sin tvist afgjort så hurtigt som muligt, og af
folk der er særligt inde i netop det område tvisten omhandler.
Såfremt voldgiften vælges fra, kan man vælge at anlægge sagen ved de
almindelige domstole.

Så snart man opdager, at der kan være tale om, at hesten lider af en
skjult fejl eller mangel, bør man rådføre sig med fagfolk. Det kan være
dyrlæge, ridelærer eller lignende, så man kan fremskaffe dokumentation for
manglen.

Vil du reklamere overfor sælger angående en fejl eller mangel ved
hesten, skal sælger som før nævnt underrettes hurtigst muligt. Det er ikke
nok, bare at ringe og gøre sælger opmærksom på, at man ønsker at påberåbe
sig en fejl eller mangel, hvis man ønsker at hæve (ophæve) handlen, skal man
som køber give en specificeret meddelelse til sælger herom. I første omgang
er det dog vigtigt, at køber giver sælger meddelelse om, at man ønsker at
påberåbe sig en mangel ved hesten, og at man vender tilbage m.h.t. hvilken
mangelsbeføjelse man ønsker at benytte, f.eks. prisafslag, ophæve handlen
m.m.

Der er reklameret tidsmæssigt, så snart meddelelsen er afsendt, dvs.
afleveret i postkassen.

Der stilles ikke krav om at reklamationen skal ske anbefalet, men det
kan dog være at foretrække pga. beviset.

Forholdsregler ved køb!
a.. Undersøg altid hesten grundigt før købet. Få evt. din dyrlæge
til at lave en handelsundersøgelse.

b.. Vær sikker på hestens identitet, herunder alder (hest og papir
skal passe sammen).
Oplys som sælger, hvad du ved om hesten. Sørg for at alle væsentlige
aftaler og garantier foreligger skriftligt. Skriv også ned hvad der er
aftalt mundligt på staldgangen. Anvend evt. den af Landscentret, Heste
udarbejdede købekontrakt.

c.. Betal ikke købesummen, før du får hesten og hestens papirer. Og
modsat : Aflever ikke hest og papirer før betaling er på plads.

Bekræftet: 29-08-2002 Oprettet: 29-08-2002 Revideret:


Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret, Udkærsvej 15, DK-8200 Århus N. Tlf.
87 40 50 00 Fax: 87 40 50 10
E-mail: landscentret@landscentret.dk Webmaster:
landbrugsinfo@landscentret.dk Vilkår




"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:448c516a$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Men det koster jo 300 kroner. Findes der ikke en "freeware" version ?
>
> Bjarke
>
>
> "Per" <perxxxx> wrote in message
> news:448c4d62$0$27541$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Prøv følgende link
>> http://www.lr.dk/heste/informationsserier/faglige_raad/koeb_salg_02.htm
>>
>> per
>>
>>
>> "Per" <perxxxx> skrev i en meddelelse
>> news:448b5447$0$27552$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Jo
>>> Jeg er faktisk enig - men faldgrupperne er store for både køber og
>>> sælger (jeg har gennemgået Dansk varmblods salgskursus) - jeg mener
>>> faktisk at Landsregisteret for heste har en standard aftale man kan
>>> downloade.
>>>
>>> Der ud over er det klogt at få foretaget handels undersøgelse ved
>>> dyrlægen.
>>>
>>> Jeg skulle købe en pony til min datter (1000000kr) og var blevet lovet
>>> at den var i orden - selvfølgelig forelskede hun sig i kræet - til
>>> handelsundersøgelsen bestod den ikke bøjeprøven - forefter jeg sagde
>>> nejtak. sælger ville have den i røngten for den havde jo aldrig "fejlet
>>> noget". det viste sig at den havde spat i begge bagben - hvorefter den
>>> kun var slagterprisen værd - med til historien hører ganske vist at den
>>> stadigvæk går landstævner idag 2 år efter ovenstående.
>>>
>>> hvis du vil mine dyr - han du se dem på www.aafoto.dk under ridesport/
>>> stald hejbøl
>>>
>>> per
>>>
>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
>>> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>> news:448a8f7a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>> Ja, det bliver altså noget pindehuggeri men i praksis afhænger det vel
>>>> af hvad der står i den omtalte "almindelige købskontrakt"? Ofte står
>>>> der "købt som beset" og " uden KENDTE fejl og mangler" hvilket betyder
>>>> at køber kun kan ophæve handlen, hvis sælger har afgivet direkte
>>>> urigtige oplysninger om hesten og her er "bløde oplysninger" om
>>>> kvaliteten ved hesten (som temperament osv) fuldstændigt umulige at
>>>> vurdere i en eventuel sag. I praksis er det kun hvis man har spurgt til
>>>> et konkret forholde ved hesten og sælgeren beviseligt har løjet, at man
>>>> kan omstøde handlen. - Og selv i det tilfælde vil jeg gætte på at
>>>> sagsomkostninger i en tvist overstige selv almindelige hestes værdi.
>>>>
>>>> Derfor er det umagen værd at skrive alle disse detaljer og
>>>> forventninger ned.
>>>>
>>>> ER du ikke nogenlunde enig i det per ?
>>>>
>>>> Bjarke
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> "Per" <perxxxx> wrote in message
>>>> news:448a60c7$0$27595$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>>> Hej
>>>>>
>>>>> Købelovens almindelige bestemmelser gælder også for handel mellem
>>>>> private.
>>>>>
>>>>> Dvs kan køber påvise fejl og mangler ved hesten - som var tilstede før
>>>>> købsdatoen - og som ikke er pålyst af sælger - er der rent faktisk 2
>>>>> års returret. Et strids spørgsmål er ofte hestens temperament - skift
>>>>> i temperament giver ikke ret til at sende hesten retur - har man ikke
>>>>> oplyst at hesten er krybebider - væver etc - giver det ret til at
>>>>> reurnere hesten. Er hesten opereret for mus og det ikke er oplyst - er
>>>>> det en skade der gør at man får hesten retur hvis den går i stykker
>>>>> indenfor 2 år.
>>>>>
>>>>> dette kun kort beskrevet - man kan lave alle de aftaler man vil bare
>>>>> man ikke tilsidesætter købeloven (det er ligesom at handle med brugte
>>>>> biler)
>>>>>
>>>>> Per
>>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>>> news:4489aabf$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>>> Ja, hvis ikke der er sætninger vedr. leverance/fortrydelsesret, så
>>>>>> kan hun ikke.
>>>>>>
>>>>>> Bjarke
>>>>>>
>>>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>>>> news:448980ef$0$38731$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>>> Hej Bjarke!
>>>>>>>
>>>>>>> Tak for dit hurtige svar
>>>>>>>
>>>>>>> vil det sige at når der kun er lavet en almindelig købskontrakt uden
>>>>>>> nogle særlige bemærkninger, har hun ikke ret til at levere den
>>>>>>> tilbage?
>>>>>>>
>>>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>>>
>>>>>>> Marlene
>>>>>>>
>>>>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>>>>> news:448961d2$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>>>>> Som udgangspunkt har køber ikke den slags rettigheder når det er en
>>>>>>>> handel mellem 2 private parter. Derfor er det vigtigt at skrive en
>>>>>>>> aftale om købet, som begge parter skriver under på. I den aftale
>>>>>>>> skal det beskrives om køber har returret. Hvis køberen har købt
>>>>>>>> hesten uden at der blev skrevet et stykke papir, så står
>>>>>>>> vedkommende ret skidt.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Det er ikke specielt for heste, men gælder alle handler mellem
>>>>>>>> private.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Bjarke
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>>>>>> news:44891d17$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>>>>> Hej allesammen!
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg af
>>>>>>>>> hest?
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke om,
>>>>>>>>> om køber har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan læse
>>>>>>>>> om det henne?
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Marlene
>>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Bjarke Christensen (11-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 11-06-06 19:41

Super. tak.

Bjarke

"Per" <perxxxx> wrote in message
news:448c5ab5$0$27597$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hej bjarke
>
> det gør der ikke - men her er en kopi af siden
>
> Faglige råd
>
> Vejledning ved køb og salg af heste
>
>
> v/konsulent Eric Clausen og cand. jur. Christina Wilkens
> Købeloven er grundlag
>
> Den 1. april 1999 blev husdyrvoldgiftsloven ophævet ved lov, idet det
> var en uforholdsmæssig stor udgift for staten at opretholde denne særlige
> instans til afgørelse af tvister ved handel med husdyr.
>
> I stedet for den 30 dages klagefrist, man jævnfør
> husdyrvoldgiftsloven havde til at gøre indsigelser over en skjult fejl
> eller mangel, er det nu kun reklamationsreglerne i købeloven, der er
> gældende. Her er hovedregelen, at der, jvf. den nye købelov, er en 2 års
> frist, gældende pr. 01.01.2002.
>
> Når man handler hest skal man være opmærksom på, at der gælder
> forskellige køberetlige regler, afhængig af om man er :
>
> a.. En privatperson der handler med en anden privatperson (civilt
> køb)
> a.. To erhvervsdrivende der handler sammen (handelskøb)
> a.. Forbruger som handler med en erhvervsdrivende (forbrugerkøb)
> Især skal opmærksomheden henledes på reklamationsreglerne i
> købeloven.
>
>
> Man kan ikke blot forholde sig passivt som køber, men må reagere
> overfor sælger, så snart man opdager manglen hurtigst muligt.
>
> Reklamations- og klagefristerne ses af skemaet
>
> Reklamationsfrist Klagefrist
> Erhvervsdrivende handler med anden erhvervsdrivende Normalt 2
> års reklamationsfrist. En kortere frist kan aftales Straks
> (købelovens §52)
> Erhvervsdrivende handler med privat Minimum 2 års
> reklamationsfrist. Købelovens regler om forbrugerbeskyttelse gælder. Inden
> rimelig tid. Meddelelser givet inden 2 mdr. efter, at køberen opdagede
> manglen, er altid rettidigt (købelovens § 81)
> Privat handler med privat Normalt 2 års reklamationsfrist. En
> kortere frist kan aftales Uden ugrundet ophold (købelovens § 52)
>
>
> Køberen kan indtil 2 år efter leveringen reklamere over mangler på
> hesten, som har været tilstede på leveringstidspunktet
> Denne reklamationsfrist var tidligere 1 år. Ved købsaftaler indgået
> mellem 2 erhvervsdrivende (handelskøb) eller mellem 2 private personer
> (civilkøb), kan parterne dog aftale en anden (kortere) reklamationsfrist.
> Ved at forbrugerkøb, hvor en privat person køber en hest af en
> erhvervsdrivende (f.eks. en hestehandler eller berider) kan parterne dog
> ikke aftale en kortere reklamationsfrist.
>
> Fejl og mangler, der opdages indenfor de første 6 mdr., formodes at
> have været tilstede ved salgstidspunktet
> Det er stadigvæk køber som skal bevise, at den konstaterede mangel
> ved en hest var tilstede på købstidspunktet. I forbrugerkøb har kravene
> til købers bevisførelse hidtil været beskedne. I forlængelse heraf er der
> nu i den nye købelov blevet indsat en formodningsregel i § 77a, hvorefter
> mangler konstateret i løbet af de første 6 mdr. formodes at have været
> tilstede på købstidspunktet. Der er således tale om en form for omvendt
> bevisbyrde i de første 6 mdr. efter salgstidspunktet, ved forbrugerkøb.
> Den nye formodningsregel betyder, at det i høj grad er i sælgers
> interesse, at der gennemføres en grundig salgsundersøgelse af hesten i
> forbindelsen med salget. Opstår der på et senere tidspunkt en handelstvist
> om den pågældende hest, kan resultatet af salgsundersøgelsen anvendes som
> dokumentation.
>
> Regler om forbrugerbeskyttelse
> Man skal være opmærksom på købelovens særlige regler om
> forbrugerbeskyttelse Disse regler gælder for køb og salg mellem private
> personer og erhvervsdrivende. Her er det ikke muligt at aftale en kortere
> frist end den to årige reklamationsfrist i købeloven.
> Omvendt kan man, når det er to privat personer, eller to
> erhvervsdrivende der handler sammen, frit aftale, at man ønsker en kortere
> reklamationsfrist end to år.
>
> I disse situationer vil det således være muligt, at lave en kontrakt
> der er "avlervenlig" d.v.s hvor parterne kan aftale en begrænsning i
> reklamationsfristen til f.eks. 3 måneder. Dette er der f.eks. gjort i "
> Købekontrakten udgivet af Landscentret, Heste"
>
> Alle aftaler bør være skriftlige
> Der er ingen garanti med mindre dette udtrykkeligt er aftalt, og der
> er ingen fortrydelsesret med mindre dette særligt er aftalt og (helst)
> nedskrevet. I det hele taget anbefales det, at alle aftaler nedskrives af
> hensyn til bevis spørgsmålet, det er altid svært bagefter at bevise
> indholdet af en mundtlig aftale.
> Derfor er det en vigtig regel, at alle væsentlige forhold omkring
> handelen altid bør aftales skriftligt. For eksempel aftaler om: Hvornår
> hesten skal leveres, pris, tidspunkt for betaling, hvem betaler
> transporten, ejerskifte omkostninger, dyrlægeundersøgelse mv.
> Der er i kontrakten, udarbejdet af Landscentret, Heste plads til at
> tilføje særlige aftaler mellem køber og sælger.
>
> Man kan, som nævnt ovenfor, når man som to privat personer eller som
> to professionelle erhvervsdrivende handler sammen, frit aftale andre
> reklamationsfrister end de i købeloven angivne.
> I kontrakten er der eksempelvis angivet en 3 måneders frist, som
> yderste grænse for reklamation, men andre frister kan individuelt aftales.
> Reglerne i købeloven træder ind, hvis ikke andet er aftalt.
>
> Undersøg altid hesten grundigt inden købet
> Enhver køber har ret til, at undersøge den genstand han har i sinde
> at købe. Hvis man ikke benytter sig af denne adgang til at undersøge
> hesten før købet, er det vanskeligt senere at reklamere over fejl og
> mangler, der kunne have været opdaget ved en almindelig undersøgelse af
> hesten.
>
> Man har accepteret en risiko, hvis man ikke undersøger hesten
> grundigt før købet.
>
> Det anbefales derfor altid, at undersøge hesten grundigt før købet og
> lade handelen være betinget af, at dyrlægen efter en undersøgelse kan
> godkende hesten.
>
> Der findes til dette brug et særligt handelsundersøgelsesskema, som
> dyrlægerne anvender.
>
> Det er også i sælgers interesse, at hesten bliver grundigt undersøgt
> af en dyrlæge inden handlen. Særligt efter at der i den nye købelov er
> kommet en særlig formodningsregel, hvorefter mangler konstateret "de
> første 6 mdr." formodes at have været tilstede på handelstidspunktet.
>
> Prøv hesten
> Det er en god regel at få afprøvet, hvorvidt hesten er velegnet til
> det, man har tænkt at bruge den til. Er der tale om en ridehest prøverides
> hesten. Skal hesten anvendes til børn, prøves om børnene kan magte den
> o.s.v. Er det avlsdyr, der indkøbes, må avlsresultater og evt.
> præstationsresultater vurderes. Yderligere er det en god ide, inden
> handelen, at se hesten når den indfanges, bindes, fodres, læses, opsadles,
> sættes på fold m.v.
>
> Check hesten for restgæld
> I dag, hvor heste ofte handles for store beløb, kan det være en god
> idé, at forespørge sælger om og eventuelt undersøge om, der skulle være
> restgæld i hesten. Det kan være i form af ejendomsforbehold,
> løsørepantebreve eller udlæg.
> Oplysninger kan fås ved at kontakte "personbogen" på
> tinglysningskontoret. Her kan man se, om der er tinglyst pant i hesten.
> Kontakt evt. sælgers bank.
>
> HUSK AT FÅ DEN ORIGINALE STAMTAVLE FØR DU BETALER !
>
> Man kan jvf. nye EU-regler, ikke få et hestepas, hvis man ikke har de
> originale papirer på hesten (er de originale papirer bortkommen, er der
> dog visse muligheder for at få nye). uden et hestepas/ID-bevis kan man
> ikke starte stævner i DRF-regi (C-stævner m.m.) Dvs. hesten har en stærk
> nedsat værdi.
>
> Hvornår skal betaling ske og hvornår overgår risikoen ?
> Betaling skal ske, når man afhenter/afleverer hesten.
> Man siger, at pengegæld er bringegæld, det vil sige, at det er køber,
> der skal bringe pengene, men hvis man er enige, kan der dog altid aftales
> noget andet.
> Det er dog klart anbefalelsesværdigt først at betale, når man
> modtager hesten, og omvendt først at aflevere hesten, når man modtager
> betalingen.
>
> Såfremt køber bliver insolvent, dvs. ingen penge har, er man som
> sælger dårligt stillet, hvis man har afleveret hesten uden at modtage
> betalingen. Kravet på betaling bliver ofte svært at inddrive, selv med
> rettens hjælp, såfremt køber ingen penge har, og hesten er måske allerede
> er solgt videre, til tredjemand.
>
> Det anbefales derfor, at der sker "samtidig udveksling" af ydelserne.
>
> Risikoen for hesten hændelige undergang eller forringelse, overgår
> til køber fra det tidspunkt, hvor sælger overdrager "træktovet" til køber.
>
> Afhenter køber hesten, overgår risikoen for hesten på tidpunktet,
> hvor køber får overdraget "træktovet"- her er handlen fuldbyrdet!
>
> Er det derimod sælger, der afleverer hesten, hvilket forudsætter en
> aftale, bærer sælger risikoen til det tidspunkt, hvor hesten er læsset af,
> og køber har fået overrakt " træktovet".
>
> Der er også nogle der vælger, at få en vognmand til at transportere
> hesten fra sælger til køber. Her må man skelne mellem hvem, der har
> "arrangeret" transporten.
>
> a.. Er det sælgers folk, der forestår transporten, bærer sælger
> risikoen til hesten er læsset af og overdraget til køber.
>
>
> b.. Har køber selv arrangeret transporten, er det køber der bærer
> risikoen fra det tidpunkt, hvor sælger overdrager hesten til
> transportmanden.
>
>
> c.. Er det en selvstændig fragtmand der forestår transporten fra
> sælger til køber, går risikoen over når hesten er læsset hos sælger.
> Det anbefales, at man som køber tegner en forsikring på hesten, før
> man læsser hesten eller at man har sikret sig, at sælgers forsikring
> dækker hjemtransporten. Check det med forsikringsselskabet.
>
> Ansvarsfraskrivelse
> I en del handler ønsker sælger, at fraskrive sig ansvaret, og hertil
> benyttes ofte formuleringen:
> "Hesten købes som beset". Eventuelt tages der højde herfor i prisen.
>
> En sådan klausul afskærer imidlertid ikke køberen fra at klage over
> fejl og mangler, som er skjulte. Køberen kan blot ikke klage over fejl og
> mangler, som burde være opdaget på handelstidspunktet ved en almindelig
> grundig undersøgelse af hesten.
>
> Købeloven fastslår, at en "professionel" sælger (f.eks en
> hestehandler) ikke generelt kan fraskrive sig ansvaret overfor en
> forbruger. Derimod kan sælger anvende en specifik ansvarsfraskrivelse. Som
> f.eks "Hesten sælges som den er og forefindes uden mangelansvar overfor
> hovsenebensbetændelse".
>
> Garanti
> Det er forbundet med en stor risiko som sælger, at give garanti på
> heste.
> Har sælger afgivet garanti for at den solgte hest ikke lider af
> osteochondrose, kan køber, uanset at der er gået mere end et år fra
> leveringstidspunktet, fremsætte krav over for sælger, såfremt sygdommen
> kan konstateres.
>
> Hvor meget skal jeg oplyse om som sælger ?
> Som sælger af en hest har man en loyal oplysningspligt, dvs. man skal
> oplyse hvad man ved om hesten. Har den været skadet, løbet løbsk osv.
>
> Det er vigtigt, at man som sælger tager sin oplysningspligt alvorligt
> og ikke holder viden tilbage.
>
> Man har pligt til, at oplyse om der evt. er restgæld i hesten.
>
> Som sælger kan man ofte på spørgsmål fra købe fornemme, hvad køber
> forventer sig af hesten, f.eks. en urutineret rytter, der ønsker en rolig
> hest etc.
> Man må, så godt man kan, som sælger ærligt besvare spørgsmålene fra
> køber m.h.t. hestens egnethed til det ønskede formål.
>
> Eventuelle fejl og småskavanker, som sælger mundligt har oplyst køber
> om, bør skriftligt anføres i købekontrakten.
>
> Hvad hvis, det på trods af en grundig undersøgelse, senere viser sig,
> at hesten lider af en skjult fejl eller mangel ?
> En eventuel tvist om skjulte fejl og mangler ved hesten, kan
> indbringes for Husdyrvoldgiften ved Dansk Landbrugsrådgivning.
> Parterne i en tvist skal være enige om at lade striden afgøre ved en
> voldgift. Voldgiften består af en dommer (udpeget af den danske
> dommerforening) og to voldgiftsmænd, som er fagfolk udpeget af de
> involverede parter.
> På den måde får man sin tvist afgjort så hurtigt som muligt, og af
> folk der er særligt inde i netop det område tvisten omhandler.
> Såfremt voldgiften vælges fra, kan man vælge at anlægge sagen ved de
> almindelige domstole.
>
> Så snart man opdager, at der kan være tale om, at hesten lider af en
> skjult fejl eller mangel, bør man rådføre sig med fagfolk. Det kan være
> dyrlæge, ridelærer eller lignende, så man kan fremskaffe dokumentation for
> manglen.
>
> Vil du reklamere overfor sælger angående en fejl eller mangel ved
> hesten, skal sælger som før nævnt underrettes hurtigst muligt. Det er ikke
> nok, bare at ringe og gøre sælger opmærksom på, at man ønsker at påberåbe
> sig en fejl eller mangel, hvis man ønsker at hæve (ophæve) handlen, skal
> man som køber give en specificeret meddelelse til sælger herom. I første
> omgang er det dog vigtigt, at køber giver sælger meddelelse om, at man
> ønsker at påberåbe sig en mangel ved hesten, og at man vender tilbage
> m.h.t. hvilken mangelsbeføjelse man ønsker at benytte, f.eks. prisafslag,
> ophæve handlen m.m.
>
> Der er reklameret tidsmæssigt, så snart meddelelsen er afsendt, dvs.
> afleveret i postkassen.
>
> Der stilles ikke krav om at reklamationen skal ske anbefalet, men det
> kan dog være at foretrække pga. beviset.
>
> Forholdsregler ved køb!
> a.. Undersøg altid hesten grundigt før købet. Få evt. din dyrlæge
> til at lave en handelsundersøgelse.
>
> b.. Vær sikker på hestens identitet, herunder alder (hest og papir
> skal passe sammen).
> Oplys som sælger, hvad du ved om hesten. Sørg for at alle
> væsentlige aftaler og garantier foreligger skriftligt. Skriv også ned hvad
> der er aftalt mundligt på staldgangen. Anvend evt. den af Landscentret,
> Heste udarbejdede købekontrakt.
>
> c.. Betal ikke købesummen, før du får hesten og hestens papirer. Og
> modsat : Aflever ikke hest og papirer før betaling er på plads.
>
> Bekræftet: 29-08-2002 Oprettet: 29-08-2002 Revideret:
>
>
> Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret, Udkærsvej 15, DK-8200 Århus N.
> Tlf. 87 40 50 00 Fax: 87 40 50 10
> E-mail: landscentret@landscentret.dk Webmaster:
> landbrugsinfo@landscentret.dk Vilkår
>
>
>
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> news:448c516a$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Men det koster jo 300 kroner. Findes der ikke en "freeware" version ?
>>
>> Bjarke
>>
>>
>> "Per" <perxxxx> wrote in message
>> news:448c4d62$0$27541$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Hej
>>>
>>> Prøv følgende link
>>> http://www.lr.dk/heste/informationsserier/faglige_raad/koeb_salg_02.htm
>>>
>>> per
>>>
>>>
>>> "Per" <perxxxx> skrev i en meddelelse
>>> news:448b5447$0$27552$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>> Jo
>>>> Jeg er faktisk enig - men faldgrupperne er store for både køber og
>>>> sælger (jeg har gennemgået Dansk varmblods salgskursus) - jeg mener
>>>> faktisk at Landsregisteret for heste har en standard aftale man kan
>>>> downloade.
>>>>
>>>> Der ud over er det klogt at få foretaget handels undersøgelse ved
>>>> dyrlægen.
>>>>
>>>> Jeg skulle købe en pony til min datter (1000000kr) og var blevet lovet
>>>> at den var i orden - selvfølgelig forelskede hun sig i kræet - til
>>>> handelsundersøgelsen bestod den ikke bøjeprøven - forefter jeg sagde
>>>> nejtak. sælger ville have den i røngten for den havde jo aldrig "fejlet
>>>> noget". det viste sig at den havde spat i begge bagben - hvorefter den
>>>> kun var slagterprisen værd - med til historien hører ganske vist at den
>>>> stadigvæk går landstævner idag 2 år efter ovenstående.
>>>>
>>>> hvis du vil mine dyr - han du se dem på www.aafoto.dk under ridesport/
>>>> stald hejbøl
>>>>
>>>> per
>>>>
>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>> news:448a8f7a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>> Ja, det bliver altså noget pindehuggeri men i praksis afhænger det vel
>>>>> af hvad der står i den omtalte "almindelige købskontrakt"? Ofte står
>>>>> der "købt som beset" og " uden KENDTE fejl og mangler" hvilket betyder
>>>>> at køber kun kan ophæve handlen, hvis sælger har afgivet direkte
>>>>> urigtige oplysninger om hesten og her er "bløde oplysninger" om
>>>>> kvaliteten ved hesten (som temperament osv) fuldstændigt umulige at
>>>>> vurdere i en eventuel sag. I praksis er det kun hvis man har spurgt
>>>>> til et konkret forholde ved hesten og sælgeren beviseligt har løjet,
>>>>> at man kan omstøde handlen. - Og selv i det tilfælde vil jeg gætte på
>>>>> at sagsomkostninger i en tvist overstige selv almindelige hestes
>>>>> værdi.
>>>>>
>>>>> Derfor er det umagen værd at skrive alle disse detaljer og
>>>>> forventninger ned.
>>>>>
>>>>> ER du ikke nogenlunde enig i det per ?
>>>>>
>>>>> Bjarke
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>> "Per" <perxxxx> wrote in message
>>>>> news:448a60c7$0$27595$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>>>> Hej
>>>>>>
>>>>>> Købelovens almindelige bestemmelser gælder også for handel mellem
>>>>>> private.
>>>>>>
>>>>>> Dvs kan køber påvise fejl og mangler ved hesten - som var tilstede
>>>>>> før købsdatoen - og som ikke er pålyst af sælger - er der rent
>>>>>> faktisk 2 års returret. Et strids spørgsmål er ofte hestens
>>>>>> temperament - skift i temperament giver ikke ret til at sende hesten
>>>>>> retur - har man ikke oplyst at hesten er krybebider - væver etc -
>>>>>> giver det ret til at reurnere hesten. Er hesten opereret for mus og
>>>>>> det ikke er oplyst - er det en skade der gør at man får hesten retur
>>>>>> hvis den går i stykker indenfor 2 år.
>>>>>>
>>>>>> dette kun kort beskrevet - man kan lave alle de aftaler man vil bare
>>>>>> man ikke tilsidesætter købeloven (det er ligesom at handle med brugte
>>>>>> biler)
>>>>>>
>>>>>> Per
>>>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>>>> news:4489aabf$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>>>> Ja, hvis ikke der er sætninger vedr. leverance/fortrydelsesret, så
>>>>>>> kan hun ikke.
>>>>>>>
>>>>>>> Bjarke
>>>>>>>
>>>>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>>>>> news:448980ef$0$38731$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>>>> Hej Bjarke!
>>>>>>>>
>>>>>>>> Tak for dit hurtige svar
>>>>>>>>
>>>>>>>> vil det sige at når der kun er lavet en almindelig købskontrakt
>>>>>>>> uden nogle særlige bemærkninger, har hun ikke ret til at levere den
>>>>>>>> tilbage?
>>>>>>>>
>>>>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>>>>
>>>>>>>> Marlene
>>>>>>>>
>>>>>>>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
>>>>>>>> selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
>>>>>>>> news:448961d2$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>>>>>>> Som udgangspunkt har køber ikke den slags rettigheder når det er
>>>>>>>>> en handel mellem 2 private parter. Derfor er det vigtigt at skrive
>>>>>>>>> en aftale om købet, som begge parter skriver under på. I den
>>>>>>>>> aftale skal det beskrives om køber har returret. Hvis køberen har
>>>>>>>>> købt hesten uden at der blev skrevet et stykke papir, så står
>>>>>>>>> vedkommende ret skidt.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Det er ikke specielt for heste, men gælder alle handler mellem
>>>>>>>>> private.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Bjarke
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> "Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote in message
>>>>>>>>> news:44891d17$0$38672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>>>>>> Hej allesammen!
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Er der nogle af jer der kender købeloven i forhold til Køb/salg
>>>>>>>>>> af hest?
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Min veninde har lige solgt en pony, og så kom vi til at snakke
>>>>>>>>>> om, om køber har 14 dages fuld returret? Ved I evt. hvor jeg kan
>>>>>>>>>> læse om det henne?
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Med venlig hilsen
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Marlene
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste