/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ny skivebremse og bremseklodser.. Li
Fra : Stig Sørensen


Dato : 04-06-06 21:32

Hej.

Har fået monteret ny skivebremse og bremseklodser.
Det hele gik jo meget godt med en Haynes værkstedsmanual ved siden af

Men jeg synes at der er for meget modstand nu her. Når hjulet kører rundt
er der meget larm fra skive/klodser.
Hvis jeg ruller hjulet rundt med hånden stopper den meget hurtigt igen,
kører højest en til to omgange inden den stopper.

Skal det være således når det hele er nyt?


Et andet problem er selve bremsegrepet. Jeg kan (med en del kræfter)
trykke grebet helt i bund, vil gerne have at de højest kan komme en 2-3cm
og så er der maximal bremsning. Stemplerne blev presset helt ind i
kaliberen, og har prøvet at pumpe luft ud af systemet. Ved at åbne for det
sorte låg med bremsevæske på styret, pumpe en 3-4 gange med grebet, åbne
for studsen på kaliber og så presse grebet helt ind, lukke for studsen
igen, og så løsne grebet stille og roligt.

Er det ikke korrekt fremgangsmetoden eller hvad gør jeg forkert?

På forhånd tak.


Mvh
Stig Sørensen
Kawasaki ER-5 (2003)

 
 
Rene Joergensen (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 04-06-06 22:49

Stig Sørensen <ingenspam@tak.tak> wrote:

> Et andet problem er selve bremsegrepet. Jeg kan (med en del kræfter)
> trykke grebet helt i bund, vil gerne have at de højest kan komme en 2-3cm

Har du stålarmerede bremseslanger, eller er det (gamle) bremseslanger
kun i gummi, du har på den? Hvis det sidste, så prøv at holde på
slangen, mens du trykker på bremsegrebet og se om ikke de udvider sig.

--
-René


Ukendt (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-06-06 08:47


Stig Sørensen skrev i meddelelsen ...

>Skal det være således når det hele er nyt?

>Kawasaki ER-5 (2003)

Overvej at adskille, og rense kalibrene. Det er vist på høje tid. Husk ny
bremsevædske.


--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr




Stig Sørensen (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 05-06-06 16:34

Stadig ikke nogen der kan fortælle mig om det er meget normalt at der er
en del friktion ved et sæt nye klodser og skive?

Armand (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-06 16:46

Stig Sørensen skrev:
> Stadig ikke nogen der kan fortælle mig om det er meget normalt at der er
> en del friktion ved et sæt nye klodser og skive?

Hvordan var stemplet/erne at trykke ind for at give plads til de friske
klodser?
Klodsernes tilbagetrækning efter opbremsning sker alene ved at
stempel-pakningen er tyk og elastisk og derfor trækker stemplet lidt med
tilbage når trykket forsvinder!
Hvis det var besværligt at trykke stemplet/erne tilbage kan det hænde at
modstanden er så stor at pakningens "elastik" ikke kan overvinde den,
hvorved at klodserne forbliver tæt på skiven :-|

Kig evt. ind bag klodserne med bremsen monteret og se om du kan se at
stemplet trækker sig tilbage når trykket mindskes!

--
Armand.

Stig Sørensen (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 05-06-06 17:18

On Mon, 05 Jun 2006 17:45:56 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:


> Hvordan var stemplet/erne at trykke ind for at give plads til de friske
> klodser?

De blev trykket så langt tilbage som muligt.

> Klodsernes tilbagetrækning efter opbremsning sker alene ved at
> stempel-pakningen er tyk og elastisk og derfor trækker stemplet lidt med
> tilbage når trykket forsvinder!
> Hvis det var besværligt at trykke stemplet/erne tilbage kan det hænde at
> modstanden er så stor at pakningens "elastik" ikke kan overvinde den,
> hvorved at klodserne forbliver tæt på skiven :-|


Aha! Se, det er nok noget her jeg skal kigge lidt nærmere efter. Der var
da modstand i stempler da jeg trykkede dem ind, specielt det ene var meget
trægt. Så svaret er måske nogle nye pakninger og ekstra god smøring af
stemplerne med bremsevæske?

> Kig evt. ind bag klodserne med bremsen monteret og se om du kan se at
> stemplet trækker sig tilbage når trykket mindskes!

Det vil jeg prøve.
Tak!

AW på ZRX (05-06-2006)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 05-06-06 19:42

> Har fået monteret ny skivebremse og bremseklodser.
> Det hele gik jo meget godt med en Haynes værkstedsmanual ved siden af
>
> Men jeg synes at der er for meget modstand nu her. Når hjulet kører rundt
> er der meget larm fra skive/klodser.
> Hvis jeg ruller hjulet rundt med hånden stopper den meget hurtigt igen,
> kører højest en til to omgange inden den stopper.
>
> Skal det være således når det hele er nyt?
>
>
> Et andet problem er selve bremsegrepet. Jeg kan (med en del kræfter)
> trykke grebet helt i bund, vil gerne have at de højest kan komme en 2-3cm
> og så er der maximal bremsning. Stemplerne blev presset helt ind i
> kaliberen, og har prøvet at pumpe luft ud af systemet. Ved at åbne for det
> sorte låg med bremsevæske på styret, pumpe en 3-4 gange med grebet, åbne
> for studsen på kaliber og så presse grebet helt ind, lukke for studsen
> igen, og så løsne grebet stille og roligt.
>
> Er det ikke korrekt fremgangsmetoden eller hvad gør jeg forkert?
>
> På forhånd tak.

Kør en kort tur, og se om det ikke sætter sig. Det vil jeg tro at det gør.
Ellers skal stemplerne smøres.

Allan
ZRX 1200 S



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste