/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Sprængt hovedsikring 30A på ny MC
Fra : jokkedad@gmail.com


Dato : 24-05-06 09:01

Jeg håber I kan hjælpe mig med denne her...:

Jeg skulle her til morgen køre på arbejde, når vejret endelig var
til noget. MC'en starter som normalt, og varmer op 3-4 minutter inden
jeg sætter igang. 5 sekunder herefter går den i stå, al strøm er
væk.

Jeg konstaterer at hovedsikringen er gået. Drejer nøglen helt til
OFF, ville herefter sætte min reservesikring i. Selvom strømmen er
off, så gnister det fra reservesikringen, som også knalder af.

Hvorfor kommer der gnister selvom nøglen er i off, og har I en idé
til hvorfor hovedsikringen skydes af?

Hvis det er stelforbindelse, hvor f.... kan fejlen så være? Og så
på en ny MC...

Mvh Joakim
Hyosung Comet 650


 
 
p.jarnbak (24-05-2006)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 24-05-06 09:27


<jokkedad@gmail.com> wrote in message
news:1148457634.165093.81890@g10g2000cwb.googlegroups.com...
Jeg håber I kan hjælpe mig med denne her...:

Jeg skulle her til morgen køre på arbejde, når vejret endelig var
til noget. MC'en starter som normalt, og varmer op 3-4 minutter inden
jeg sætter igang. 5 sekunder herefter går den i stå, al strøm er
væk.

Jeg konstaterer at hovedsikringen er gået. Drejer nøglen helt til
OFF, ville herefter sætte min reservesikring i. Selvom strømmen er
off, så gnister det fra reservesikringen, som også knalder af.

Hvorfor kommer der gnister selvom nøglen er i off, og har I en idé
til hvorfor hovedsikringen skydes af?

Der går nok en ledning fra hovedsikring til tændingslås og den er der strøm
på selv om nøglen er i off position.
Hvis du har et metal lygtehus til forlygten og alle ledninger er samlet der
er det muligt at den kortslutter til stel
der,ellers er det "bare" at følge den fra sikring til lås.
Hej Palle.



Hekto (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 24-05-06 12:58

p.jarnbak was thinking very hard :
> Hvorfor kommer der gnister selvom nøglen er i off, og har I en idé
> til hvorfor hovedsikringen skydes af?
>
> Der går nok en ledning fra hovedsikring til tændingslås og den er der strøm
> på selv om nøglen er i off position.
> Hvis du har et metal lygtehus til forlygten og alle ledninger er samlet der
> er det muligt at den kortslutter til stel
> der,ellers er det "bare" at følge den fra sikring til lås.
> Hej Palle.

Jeg ved ikke lige hvordan ledningssystemet er
strikket sammen; men efter tændingslåsen sidder
der vel een eller flere sikringer til de
forskellige forbrugere? De er ofte noget mindre
en hovedsikringen, så de burde stå af inden
hovedsikringen.

Tilbage er der så en ledning hvor isolationen er
slidt igennem, ledning knækket og lagt til stel
og laderegulatoren ... sådan lige efter
hukommelsen.

Fjern de enkelte sikringer og ohm-mål imellem
sikringsboksen og hovedsikringen - og til stel.
Ved at frakoble stik m.m. burde du kunne finde
kilden til problemet.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Joakim (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Joakim


Dato : 25-05-06 12:39

Hekto skrev:
> p.jarnbak was thinking very hard :
>> Hvorfor kommer der gnister selvom nøglen er i off, og har I en idé
>> til hvorfor hovedsikringen skydes af?
>>
>> Der går nok en ledning fra hovedsikring til tændingslås og den er der strøm
>> på selv om nøglen er i off position.
>> Hvis du har et metal lygtehus til forlygten og alle ledninger er samlet der
>> er det muligt at den kortslutter til stel
>> der,ellers er det "bare" at følge den fra sikring til lås.
>> Hej Palle.
>
> Jeg ved ikke lige hvordan ledningssystemet er
> strikket sammen; men efter tændingslåsen sidder
> der vel een eller flere sikringer til de
> forskellige forbrugere? De er ofte noget mindre
> en hovedsikringen, så de burde stå af inden
> hovedsikringen.
>
> Tilbage er der så en ledning hvor isolationen er
> slidt igennem, ledning knækket og lagt til stel
> og laderegulatoren ... sådan lige efter
> hukommelsen.
>
> Fjern de enkelte sikringer og ohm-mål imellem
> sikringsboksen og hovedsikringen - og til stel.
> Ved at frakoble stik m.m. burde du kunne finde
> kilden til problemet.
>
Der er 2 sikringer: 15A og 30A, den sidste knalder af. Jeg har været
ledningsnettet igennem, så godt jeg kunne. Mine øjne kunne ikke se
knækkede ledninger eller isolering der var gnavet af (skulle da være
mærkeligt med en splinterny MC, der har kørt 460km). Har været i
lygtehuset - tilsyneladende alt normalt. Når nøglen er i OFF, så måler
voltmeteret 12,4V på 30A sikringsholderen. Er ingen ørn til det der med
ledninger. Når jeg ohm-måler, står der 1 eller -1 på displayet. Hvornår
ved man om man har fundet fejlen?

Så i øvrigt at den var lav på kølervæske, men det er vel ikke grund til
at sikringen skydes af...

Mvh Joakim

Steen Gruby (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-05-06 14:32

On Thu, 25 May 2006 13:38:39 +0200, Joakim <jokkefar@hotmail.com>
wrote:

Hej Joakim
>>
>Der er 2 sikringer: 15A og 30A, den sidste knalder af. Jeg har været
>ledningsnettet igennem, så godt jeg kunne. Mine øjne kunne ikke se
>knækkede ledninger eller isolering der var gnavet af (skulle da være
>mærkeligt med en splinterny MC, der har kørt 460km). Har været i
>lygtehuset - tilsyneladende alt normalt. Når nøglen er i OFF, så måler
>voltmeteret 12,4V på 30A sikringsholderen. Er ingen ørn til det der med
>ledninger. Når jeg ohm-måler, står der 1 eller -1 på displayet. Hvornår
>ved man om man har fundet fejlen?
>
At finde den fejl med ohmmeteret kræver at du ved hvad du går efter.
Det er ikke nemt.
Lettere er det at tage en gammel forlygtepære og lodde et par
ledninger på den og sætte den i stedet for sikringen.
Så kan du fumle rundt uden at være bange for at noget går op i røg
Hvis pæren lyser kraftigt uden at der er gæød i instrumenterne er der
en kortslutning mellem sikringsholderen og de første forbrugere.
Prøv så at åbne stikforbindelserne til resten af EL nettet og hold øje
med pæren.
Når den slukker har du fundet vejen til kortslutningen.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Joakim (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Joakim


Dato : 26-05-06 12:26

Steen Gruby skrev:
> On Thu, 25 May 2006 13:38:39 +0200, Joakim <jokkefar@hotmail.com>
> wrote:
>
> Hej Joakim
>> Der er 2 sikringer: 15A og 30A, den sidste knalder af. Jeg har været
>> ledningsnettet igennem, så godt jeg kunne. Mine øjne kunne ikke se
>> knækkede ledninger eller isolering der var gnavet af (skulle da være
>> mærkeligt med en splinterny MC, der har kørt 460km). Har været i
>> lygtehuset - tilsyneladende alt normalt. Når nøglen er i OFF, så måler
>> voltmeteret 12,4V på 30A sikringsholderen. Er ingen ørn til det der med
>> ledninger. Når jeg ohm-måler, står der 1 eller -1 på displayet. Hvornår
>> ved man om man har fundet fejlen?
>>
> At finde den fejl med ohmmeteret kræver at du ved hvad du går efter.
> Det er ikke nemt.
> Lettere er det at tage en gammel forlygtepære og lodde et par
> ledninger på den og sætte den i stedet for sikringen.
> Så kan du fumle rundt uden at være bange for at noget går op i røg
> Hvis pæren lyser kraftigt uden at der er gæød i instrumenterne er der
> en kortslutning mellem sikringsholderen og de første forbrugere.
> Prøv så at åbne stikforbindelserne til resten af EL nettet og hold øje
> med pæren.
> Når den slukker har du fundet vejen til kortslutningen.
>
>
Det trik med pæren. Hvor er det genialt! En halogenpære i silvan til
10kr med ben der passer direkte i sikringsholderen var min redning.
Fandt ud af det var ensretteren, der var nedsmeltet. Kobler jeg den fra
kan jeg starte mc'en, uden at sikringen knalder af.
Tak for hjælpen!
Mvh Joakim

Joakim (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Joakim


Dato : 25-05-06 18:23

Hekto skrev:
> p.jarnbak was thinking very hard :
>> Hvorfor kommer der gnister selvom nøglen er i off, og har I en idé
>> til hvorfor hovedsikringen skydes af?
>>
>> Der går nok en ledning fra hovedsikring til tændingslås og den er der strøm
>> på selv om nøglen er i off position.
>> Hvis du har et metal lygtehus til forlygten og alle ledninger er samlet der
>> er det muligt at den kortslutter til stel
>> der,ellers er det "bare" at følge den fra sikring til lås.
>> Hej Palle.
>
> Jeg ved ikke lige hvordan ledningssystemet er
> strikket sammen; men efter tændingslåsen sidder
> der vel een eller flere sikringer til de
> forskellige forbrugere? De er ofte noget mindre
> en hovedsikringen, så de burde stå af inden
> hovedsikringen.
>
> Tilbage er der så en ledning hvor isolationen er
> slidt igennem, ledning knækket og lagt til stel
> og laderegulatoren ... sådan lige efter
> hukommelsen.
>
> Fjern de enkelte sikringer og ohm-mål imellem
> sikringsboksen og hovedsikringen - og til stel.
> Ved at frakoble stik m.m. burde du kunne finde
> kilden til problemet.
>
Fik målt et par forbrugere, inden jeg tog de mest tilgængelige stik. Jeg
opdagede at stikket til køleren gav max modstand (altså uendelig).
Inden jeg så ville gå videre med den sag, faldt en af ledningerne af mit
måleapparat.... Hmmmm, ikke min dag i dag.
Stadig ikke nogle skumle stelforbindelser at se.
Mvh J

Armand (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-06 10:21

p.jarnbak skrev:
>
> Der går nok en ledning fra hovedsikring til tændingslås og den er der strøm
> på selv om nøglen er i off position.
> Hvis du har et metal lygtehus til forlygten og alle ledninger er samlet der
> er det muligt at den kortslutter til stel

Klemt ved styrstoppet á mellem nederste forgaffelbro og kronrøret??

--
Armand.

Joakim (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Joakim


Dato : 25-05-06 18:18

Armand skrev:
> p.jarnbak skrev:
>>
>> Der går nok en ledning fra hovedsikring til tændingslås og den er der
>> strøm på selv om nøglen er i off position.
>> Hvis du har et metal lygtehus til forlygten og alle ledninger er
>> samlet der er det muligt at den kortslutter til stel
>
> Klemt ved styrstoppet á mellem nederste forgaffelbro og kronrøret??
>
Intet klemt der, nej.

Armand (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-06 18:25

Joakim skrev:
> Armand skrev:
>> p.jarnbak skrev:
>>>
>>>
>> Klemt ved styrstoppet á mellem nederste forgaffelbro og kronrøret??
>>
> Intet klemt der, nej.

Et sted under tanken så?
Essensen er at det kun er fra sikringsboksen og op til tændingslåsen at
en kortslutning kan blæse hovedsikringen uden tænding på!

--
Armand.

Armand (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-06 18:27

Joakim skrev:
> Armand skrev:
>> p.jarnbak skrev:
>>>
>> Klemt ved styrstoppet á mellem nederste forgaffelbro og kronrøret??
>>
> Intet klemt der, nej.

Et sted under tanken så?
Essensen er at det kun er fra sikringsboksen og op til tændingslåsen at
en kortslutning kan blæse hovedsikringen uden tænding på!

--
Armand.


p.jarnbak (25-05-2006)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 25-05-06 18:52

>
> Et sted under tanken så?
> Essensen er at det kun er fra sikringsboksen og op til tændingslåsen at en
> kortslutning kan blæse hovedsikringen uden tænding på!
>
> --
> Armand.

Jeg ved det ikke,men hvad hvis blæseren til køleren er sådan lavet at den
kan køre
efter tændingen er i off position ala gpz900 så kunne det være et relæ eller
bare
ledningerne til relæet der gik til stel,.hvis det er første gang at blæseren
startede
at problemet kom ,så er det da en mulighed,ny cykle = varm motor.
Hej Palle.



Hekto (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-05-06 18:54

> Et sted under tanken så?
> Essensen er at det kun er fra sikringsboksen og op til tændingslåsen
> at en kortslutning kan blæse hovedsikringen uden tænding på!

- eller bagud til laderegulatoren (den inklusive).

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Joakim (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Joakim


Dato : 26-05-06 12:28

Hekto skrev:
>> Et sted under tanken så?
>> Essensen er at det kun er fra sikringsboksen og op til tændingslåsen
>> at en kortslutning kan blæse hovedsikringen uden tænding på!
>
> - eller bagud til laderegulatoren (den inklusive).
>
Jep - det var der problemet var: regulatoren og ensretteren. Tak for
hjælpen.
Joakim

Hekto (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 27-05-06 21:33

> Jep - det var der problemet var: regulatoren og ensretteren. Tak for
> hjælpen.
> Joakim

Jamen, så er det jo bare at få fat i en Schnabel - så behøver man ikke
spekulere mere på den!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Joakim (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Joakim


Dato : 27-05-06 22:05

Hekto skrev:
>> Jep - det var der problemet var: regulatoren og ensretteren. Tak for
>> hjælpen.
>> Joakim
>
> Jamen, så er det jo bare at få fat i en Schnabel - så behøver man ikke
> spekulere mere på den!
>
Øh, en schnabel? Det er nyt for mig, det er vel ikke noget man skal
bruge en körnerprikker til
/j

Hekto (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 27-05-06 22:18

> Øh, en schnabel? Det er nyt for mig, det er vel ikke noget man skal
> bruge en körnerprikker til

En Laderegulator fra Erik Schnabel - ES Elektro, kronborggade 5 Kbh.
Prøv at Google lidt på det i gruppen, og det dukker garanteret op!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Armand (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-05-06 12:53

Hekto skrev:
>> Øh, en schnabel? Det er nyt for mig, det er vel ikke noget man skal
>> bruge en körnerprikker til
>
> En Laderegulator fra Erik Schnabel - ES Elektro, kronborggade 5 Kbh.
>

- - - - Hvilket velsagtens ikke skulle blive nødvendigt på den (jvf.
subj.) nye motorcykel :-/

--
Armand.

Joakim (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Joakim


Dato : 24-05-06 10:33

Tak for svaret.

Ja, det må være et eller andet elektrisk, så jeg må bare til det.
Følge ledningsdiagrammet....

Mvh Jokke


Armand (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-06 10:19

Joakim skrev:
>
> Tak for svaret.
> Ja, det må være et eller andet elektrisk,

Du er sq da heller ikke til at skjule noget for

--
Armand.

Joakim (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Joakim


Dato : 28-05-06 12:43

Kronborggade er lige i nærheden. Super.
Laderegulator og ensretter er bygget sammen i en enhed med hver deres
separate stik. Regulatordelen ser ud til at fungere, derfor sidder
dette stik stadig i, mens ensretteren er koblet fra. Jeg ved ikke om
jeg bør koble begge dele fra for en sikkerheds skyld...
Det er således hele boksen, der skal skiftes, spørgsmålet er om
Schnabel tilbyder det.
Men jeg kan forstå at produktet er uovertruffent.
/Joakim


Hekto (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-05-06 12:59

> Det er således hele boksen, der skal skiftes, spørgsmålet er om
> Schnabel tilbyder det.

Hæ! Schbabel'en har altid problemer med tid - men taler meget gerne om
det! Bred dig på en oplevelse!
Du bør koble alt fra, også statoren.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Joakim (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Joakim


Dato : 28-05-06 13:46

Nej - skal vel ha' skiftet lortet på garantien. MC'en er 2 mdr.
gammel.
Omvendt er det godt at vide at han (Schnabel) findes.
/Joakim


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste