/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvorfor bliver dækkanter egentlig fnuldred~
Fra : Jacob Larsen


Dato : 05-05-06 22:12

Hej.

Jeg har jo næsten lige fået nye dæk på (Michelin Pilot Sport), og har kørt
dem gradvist til. Nu har jeg så "åbnet for sluserne" igen og da jeg kiggede
på dækkene bagefter, så jeg, at de var blevet fnuldrede i kanten, som dæk nu
engang gør.

Dette fik mig til at tænke... Jeg ved godt det kommer af lidt ivrig
nedlægning i sving, men hvad er den fysiske forklaring? Hvorfor er det først
helt ude i kanten man kan se det? Mine dæk er jo ikke dual-compound, så
burde det ikke være det samme overalt på dækket?

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



 
 
Steen Gruby (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 05-05-06 22:22

On Fri, 5 May 2006 23:11:57 +0200, "Jacob Larsen"
<jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:

Hej.
>
>Dette fik mig til at tænke... Jeg ved godt det kommer af lidt ivrig
>nedlægning i sving, men hvad er den fysiske forklaring? Hvorfor er det først
>helt ude i kanten man kan se det? Mine dæk er jo ikke dual-compound, så
>burde det ikke være det samme overalt på dækket?

Det er egentlig meget simpelt.
Når du kører bliver dækket varmt.
Når du giver meget gas bliver dækket meget varmt.
Når du så kommer ned på kanterne af dækket med meget træk på skrider
dækket en lille smule, og når dækket så er godt varmt fnuldrer den
varme gummi.
Jo mere knald du har på i svingene jo mere udtalt er det.
Jeg plejer at tage det som et tegn på at nu er der kommet
tilstrækkelig fart på i svingene

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jacob Larsen (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 06-05-06 12:19

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
news:n1gn525f5v23hhm9bvts22hmi02qmnrr1t@4ax.com
> On Fri, 5 May 2006 23:11:57 +0200, "Jacob Larsen"
> <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:
>
> Hej.
> >
> > Dette fik mig til at tænke... Jeg ved godt det kommer
> > af lidt ivrig nedlægning i sving, men hvad er den
> > fysiske forklaring? Hvorfor er det først helt ude i
> > kanten man kan se det? Mine dæk er jo ikke
> > dual-compound, så burde det ikke være det samme overalt
> > på dækket?
>
> Det er egentlig meget simpelt.
> Når du kører bliver dækket varmt.
> Når du giver meget gas bliver dækket meget varmt.
> Når du så kommer ned på kanterne af dækket med meget træk
> på skrider
> dækket en lille smule, og når dækket så er godt varmt
> fnuldrer den
> varme gummi.
> Jo mere knald du har på i svingene jo mere udtalt er det.
> Jeg plejer at tage det som et tegn på at nu er der kommet
> tilstrækkelig fart på i svingene


Takker for forklaringerne alle sammen. Det er rart at folk herinde ved hvad
de snakker om.

Det undrede mig lidt hvorfor mine dæk ikke var så fludrede, som man f.eks.
ser på banecykler, da jeg ikke kan se hvordan jeg skulle kunne komme længere
ned uden at flytte fodhvilerne opad. Jeg antager det er fordi mine dæk ikke
når at blive nær så varme? Eller er det fordi jeg ikke kravler langt nok ud
på siden af cyklen, så jeg giver dækkene "nok" sideværts kraftpåvirkning i
svinget?

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Armand (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-05-06 12:38

Jacob Larsen skrev:
> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
>>
>> Jo mere knald du har på i svingene jo mere udtalt er det.
>> Jeg plejer at tage det som et tegn på at nu er der kommet
>> tilstrækkelig fart på i svingene
>
> Takker for forklaringerne alle sammen. Det er rart at folk herinde ved hvad
> de snakker om.
> Det undrede mig lidt hvorfor mine dæk ikke var så fludrede, som man f.eks.
> ser på banecykler, .......Jeg antager det er fordi mine dæk ikke
> når at blive nær så varme? Eller er det fordi jeg ikke kravler langt nok ud
> på siden af cyklen, så jeg giver dækkene "nok" sideværts kraftpåvirkning i
> svinget?

Det er ikke nedlægningen i sig selv, der gør'ed!

Du har åbenlyst set banecykler; men tilsyneladende ikke når de er i brug:
RR-ka'lene krudter modellerne vildt af ligesåsnart de har passeret
midten af kurven, ligesom de forinden da har hængt i bremsen temmeligt
langt hen mod samme midtpunkt ("apex" er forøvrigt et ofte brugt
high-tech ord for kurvens praktiske midtpunkt, som ofte er lidt efter
den geometriske midte)!
Ser man de absolut mest tossede piloter fra verdenseliten (på
Eurosport/andre) køres der nærmest sidelæns ud af kuverne i minimeret
rallybil-stil og dét kan der ikke være tvivl om at skebe fnuller

Men lad nu være med at begynde at fyre modellen så vildt af ud af
kurverne - Det er meget lidt vejbane du kan stole på ubesigtiget i den
grad og chancen for crashs er stor når man bevæger sig så tæt på grænsen
=
Hver enkelt fnuller er forøvrigt nogle gram ubenyttet gummi, og jeg
synes at dækpriserne er rigeligt høje i forvejen :-|
Men at vænne sig til at give gas lidt tidligere og ikke først når
motorcyklen står lodret efter gadehjørnerne, vil derimod være med til at
fordele sliddet på bagdækket så det ikke slides ubrugeligt firkantet
inden tid, så brug hellere din opmærksomhed på dén detalje!

--
Armand.

Jacob Larsen (08-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 08-05-06 17:56

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:445c8a8c$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk
> Jacob Larsen skrev:
> > "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> > >
> > > Jo mere knald du har på i svingene jo mere udtalt er
> > > det. Jeg plejer at tage det som et tegn på at nu er der
> > > kommet tilstrækkelig fart på i svingene
> >
> > Takker for forklaringerne alle sammen. Det er rart at
> > folk herinde ved hvad de snakker om.
> > Det undrede mig lidt hvorfor mine dæk ikke var så
> > fludrede, som man f.eks. ser på banecykler, .......Jeg
> > antager det er fordi mine dæk ikke når at blive nær så varme? Eller er
> > det fordi jeg ikke
> > kravler langt nok ud på siden af cyklen, så jeg giver
> > dækkene "nok" sideværts kraftpåvirkning i svinget?
>
> Det er ikke nedlægningen i sig selv, der gør'ed!
>
> Du har åbenlyst set banecykler; men tilsyneladende ikke
> når de er i brug: RR-ka'lene krudter modellerne vildt af
> ligesåsnart de har passeret midten af kurven, ligesom de forinden da har
> hængt i
> bremsen temmeligt langt hen mod samme midtpunkt ("apex"
> er forøvrigt et ofte brugt high-tech ord for kurvens praktiske midtpunkt,
> som ofte
> er lidt efter den geometriske midte)!
> Ser man de absolut mest tossede piloter fra verdenseliten
> (på Eurosport/andre) køres der nærmest sidelæns ud af
> kuverne i minimeret rallybil-stil og dét kan der ikke
> være tvivl om at skebe fnuller

Næh, det forstår jeg godt nu. :) Men hvorfor bliver fordækket så fnuldret?
Er det bare ren nedlægning og fart?

> Men lad nu være med at begynde at fyre modellen så vildt
> af ud af kurverne - Det er meget lidt vejbane du kan stole på
> ubesigtiget i den grad og chancen for crashs er stor når man bevæger sig
> så
> tæt på grænsen =
> Hver enkelt fnuller er forøvrigt nogle gram ubenyttet
> gummi, og jeg synes at dækpriserne er rigeligt høje i forvejen :-|
> Men at vænne sig til at give gas lidt tidligere og ikke
> først når motorcyklen står lodret efter gadehjørnerne,
> vil derimod være med til at fordele sliddet på bagdækket
> så det ikke slides ubrugeligt firkantet inden tid, så brug hellere din
> opmærksomhed på dén
> detalje!

Ja, jeg har ikke tænkt mig at køre sådan på alm vej. Det er for farligt, da
forholdene er så meget ringere og mere ukendte end på bane. Jeg kan godt
styre mig, køre efter forholdene og stadig have det sjovt.

Tak for forklaringen.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Armand (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-05-06 18:15

Jacob Larsen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:445c8a8c$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk
>>
>> Du har åbenlyst set banecykler; men tilsyneladende ikke
>> når de er i brug: ..........
>> .............. ligesom de forinden da har
>> hængt i bremsen temmeligt langt hen mod samme midtpunkt...
>
> Næh, det forstår jeg godt nu. :) Men hvorfor bliver fordækket så fnuldret?
> Er det bare ren nedlægning og fart?

Som skrevet (og ovenfor efterladt): p.g.a. indbremsningen langt ind i
kurven => under nedlægning

--
Armand.

Jacob Larsen (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 09-05-06 23:04

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:4460cde9$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk
> Jacob Larsen skrev:
> > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> > news:445c8a8c$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk
> > >
> > > Du har åbenlyst set banecykler; men tilsyneladende
> > > ikke når de er i brug: ..........
> > > .............. ligesom de forinden da har
> > > hængt i bremsen temmeligt langt hen mod samme
> > > midtpunkt...
> >
> > Næh, det forstår jeg godt nu. :) Men hvorfor bliver
> > fordækket så fnuldret? Er det bare ren nedlægning og
> > fart?
>
> Som skrevet (og ovenfor efterladt): p.g.a. indbremsningen
> langt ind i kurven => under nedlægning

Ok, det missede jeg lige. Har jo altid hørt, at det må man ikke. Hehe...

Det må jeg også hellere øve mig lidt på så.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Armand (09-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-05-06 23:55

Man skal forøvrigt heller ikke være blind for at fnuller også bliver
kørt af og ligger på asfalten hvorfra det let samles op af dæk der
godtnok er kørt varme men er under fnuller-grænsen!

F.eks. i Formel 1 er mængden af fnuller et stort problem for dem der
vil/kan overhale, derved at det fnuller man samler op ved at gå uden for
sporet, efterfølgende forhindrer den overhalende i at holde sine tider!

--
Armand.

Jacob Larsen (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 10-05-06 15:38

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:44611d6a$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk
> Man skal forøvrigt heller ikke være blind for at fnuller
> også bliver kørt af og ligger på asfalten

Ja, efter en mere rolig tur kan jeg godt se det ligesom forsvinder igen.

> hvorfra det let
> samles op af dæk der godtnok er kørt varme men er under
> fnuller-grænsen!
> F.eks. i Formel 1 er mængden af fnuller et stort problem
> for dem der vil/kan overhale, derved at det fnuller man
> samler op ved at gå uden for sporet, efterfølgende
> forhindrer den overhalende i at holde sine tider!

For en gangs skyld den omvendte situation for her har vi et problem, der
ikke findes på alm vej.

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Armand (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-05-06 19:42

Jacob Larsen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:44611d6a$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk
>> Man skal forøvrigt heller ikke være blind for at fnuller
>> også bliver kørt af og ligger på asfalten hvorfra det let
>> samles op af dæk der godtnok er kørt varme men er under
>> fnuller-grænsen!
>> F.eks. i Formel 1 er mængden af fnuller et stort problem
>> for dem der vil/kan overhale, derved at det fnuller man
>> samler op ved at gå uden for sporet, efterfølgende
>> forhindrer den overhalende i at holde sine tider!
>
> For en gangs skyld den omvendte situation for her har vi et problem, der
> ikke findes på alm vej.
>
Det var somænd mere ment som en nedtoning af årsagen til RR-ka'lenes
fnuldrede dæk

--
Armand.

Jacob Larsen (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 10-05-06 22:41

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:44623398$0$60780$157c6196@dreader1.cybercity.dk
> Jacob Larsen skrev:
> > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> > news:44611d6a$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk
> > > Man skal forøvrigt heller ikke være blind for at
> > > fnuller også bliver kørt af og ligger på asfalten hvorfra det
> > > let samles op af dæk der godtnok er kørt varme men er
> > > under fnuller-grænsen!
> > > F.eks. i Formel 1 er mængden af fnuller et stort
> > > problem for dem der vil/kan overhale, derved at det fnuller
> > > man samler op ved at gå uden for sporet, efterfølgende
> > > forhindrer den overhalende i at holde sine tider!
> >
> > For en gangs skyld den omvendte situation for her har
> > vi et problem, der ikke findes på alm vej.
> >
> Det var somænd mere ment som en nedtoning af årsagen til
> RR-ka'lenes fnuldrede dæk

Javel ja. Kan da nok lukke munden på nogen af dem. Specielt dem der ikke
kan, for det er tit dem, der praler mest.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Ukendt (05-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-05-06 22:25


"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
news:445bbf91$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
>
> Jeg har jo næsten lige fået nye dæk på (Michelin Pilot Sport), og har kørt
> dem gradvist til. Nu har jeg så "åbnet for sluserne" igen og da jeg
> kiggede på dækkene bagefter, så jeg, at de var blevet fnuldrede i kanten,
> som dæk nu engang gør.
>
> Dette fik mig til at tænke... Jeg ved godt det kommer af lidt ivrig
> nedlægning i sving, men hvad er den fysiske forklaring?

Du må ikk' holde rystepudseren så længe på samme sted, det er varmen der får
gummiet til at fnulre !

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
SEAT Altea Van TDi / DSG '05
BMW K1200 RS '99



Jørn N. Andersen (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Jørn N. Andersen


Dato : 06-05-06 08:19

>Du må ikk' holde rystepudseren så
>længe på samme sted, det er varmen der får
>gummiet til at fnulre !
>
fed bemærkning Dennis.
Fik mig til at tænke på en kollega - Ducati-dreng. En af hans
gutter fra Duc-klubben fik en alvorlig en på mobbe-kontoen. Han
havde været i gang med vinkelsliberen - for give knæbeskytterne
det rette look. Dejtalje - han var kommet til at
lægge "ridserne" - den forkerte vej.....
viel spaasss
Jørn
//nybagt K100rt-ejer


Ukendt (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-05-06 12:00


> Fik mig til at tænke på en kollega - Ducati-dreng. En af hans
> gutter fra Duc-klubben fik en alvorlig en på mobbe-kontoen. Han
> havde været i gang med vinkelsliberen - for give knæbeskytterne
> det rette look. Dejtalje - han var kommet til at
> lægge "ridserne" - den forkerte vej.....
> viel spaasss
> Jørn
> //nybagt K100rt-ejer


For mange år siden vel ca. 10 havde jeg også købt ny læder dragt i datidens
farver gul og sølv yrrrrrgdh, en par kammerater syntes åbenbart også den så
for ny ud så de dekorerede sliderne med slid fra en have flise .... og ja
det så alt andet end autentisk ud.

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18283
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/



TA (06-05-2006)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 06-05-06 03:15


"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote in message
news:445bbf91$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Jeg har jo næsten lige fået nye dæk på (Michelin Pilot Sport), og har kørt
> dem gradvist til. Nu har jeg så "åbnet for sluserne" igen og da jeg
kiggede
> på dækkene bagefter, så jeg, at de var blevet fnuldrede i kanten, som dæk
nu
> engang gør.
>
> Dette fik mig til at tænke... Jeg ved godt det kommer af lidt ivrig
> nedlægning i sving, men hvad er den fysiske forklaring? Hvorfor er det
først
> helt ude i kanten man kan se det? Mine dæk er jo ikke dual-compound, så
> burde det ikke være det samme overalt på dækket?

Under nedlægning rundt i et sving er der - som andre har sagt - slip i
dækket. Desuden kører den midterste og den yderste del af dækkets trædeflade
med forskellig hastighed (pga forskellig radius) og det skaber et vrid i
trædefladen, som fnulrer dækket.

Kraften der dannes pga af dækkets vrid under nedlægning kaldes også 'camber
thrust' og har betydning for mc-ens evne til at svinge.

--
TA



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste