/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
kæderaslen på xj600 ?
Fra : K


Dato : 28-04-06 21:37

hej gruppe

på min nyindkøbte xj 600 fra 97 er der en del kæde/kædestrammer rasleri ved
kold motor, jeg har haft kædestrammerbolt + fjedre ude bag i cylindrene, der
er monteret en kugle som man vist nok gennem tiden har brugt som rep. mht.
fjernelse af støj, jeg kan ved at presse med et stykke værktøj igennem
hullet få raslen helt væk ved tomgang, derved presses der hårdere end fjedre
og kugle normalt gør, nu er mit spørgsmål så om det går at ligge mere
afstand ind, end det kuglen fylder ?

V.H cand.mek John Kramme aka autodidakt PC-gør-det-selv-haj ....dikkedik
bliv mejet bædre
DFM handle: http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=1065



 
 
Ukendt (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-04-06 23:53


> på min nyindkøbte xj 600 fra 97 er der en del kæde/kædestrammer rasleri
ved
> kold motor, jeg har haft kædestrammerbolt + fjedre ude bag i cylindrene,
der
> er monteret en kugle som man vist nok gennem tiden har brugt som rep. mht.
> fjernelse af støj, jeg kan ved at presse med et stykke værktøj igennem
> hullet få raslen helt væk ved tomgang, derved presses der hårdere end
fjedre
> og kugle normalt gør, nu er mit spørgsmål så om det går at ligge mere
> afstand ind, end det kuglen fylder ?
> på min nyindkøbte xj 600 fra 97 er der en del kæde/kædestrammer rasleri
ved
> kold motor, jeg har haft kædestrammerbolt + fjedre ude bag i cylindrene,
der
> er monteret en kugle som man vist nok gennem tiden har brugt som rep. mht.
> fjernelse af støj, jeg kan ved at presse med et stykke værktøj igennem
> hullet få raslen helt væk ved tomgang, derved presses der hårdere end
fjedre
> og kugle normalt gør, nu er mit spørgsmål så om det går at ligge mere
> afstand ind, end det kuglen fylder ?


Hvor meget har den kørt? Hvis den har kørt 50000 til 70000 km, kan det nemt
være årsagen til at den rasler.
Hvis den måles ud, er den måske inden for service mål, men den rasler meget
før service mål.
Tag ventildæksel af og løft på kæden, midt imellem hvor den rammer tandhjul
og forlader det.
Der må den næsten ikke kunne løftes, hvis den ikke skal larme.
PS: dette gælder tandkæder.

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


K (29-04-2006)
Kommentar
Fra : K


Dato : 29-04-06 00:09

ifølge speedometeret 38000 km

"Flemming Disc" <disctekniksnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:44529cbe$0$99984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> på min nyindkøbte xj 600 fra 97 er der en del kæde/kædestrammer rasleri
> ved
>> kold motor, jeg har haft kædestrammerbolt + fjedre ude bag i cylindrene,
> der
>> er monteret en kugle som man vist nok gennem tiden har brugt som rep.
>> mht.
>> fjernelse af støj, jeg kan ved at presse med et stykke værktøj igennem
>> hullet få raslen helt væk ved tomgang, derved presses der hårdere end
> fjedre
>> og kugle normalt gør, nu er mit spørgsmål så om det går at ligge mere
>> afstand ind, end det kuglen fylder ?
>> på min nyindkøbte xj 600 fra 97 er der en del kæde/kædestrammer rasleri
> ved
>> kold motor, jeg har haft kædestrammerbolt + fjedre ude bag i cylindrene,
> der
>> er monteret en kugle som man vist nok gennem tiden har brugt som rep.
>> mht.
>> fjernelse af støj, jeg kan ved at presse med et stykke værktøj igennem
>> hullet få raslen helt væk ved tomgang, derved presses der hårdere end
> fjedre
>> og kugle normalt gør, nu er mit spørgsmål så om det går at ligge mere
>> afstand ind, end det kuglen fylder ?
>
>
> Hvor meget har den kørt? Hvis den har kørt 50000 til 70000 km, kan det
> nemt
> være årsagen til at den rasler.
> Hvis den måles ud, er den måske inden for service mål, men den rasler
> meget
> før service mål.
> Tag ventildæksel af og løft på kæden, midt imellem hvor den rammer
> tandhjul
> og forlader det.
> Der må den næsten ikke kunne løftes, hvis den ikke skal larme.
> PS: dette gælder tandkæder.
>
> Venlig hilsen
> Flemming Disc
> www.discteknik.dk
>



Ukendt (29-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-06 00:33


"K" <k@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:e2u7aj$1egr$1@newsbin.cybercity.dk...
> ifølge speedometeret 38000 km

Hvis det er rigtigt, skulle det ikke være en slidt kæde.........men hvad med
en "ødelagt" kædestrammer.
Jeg har set nogle stykker der ikke kan holde trykket, men det er meget svært
at konstatere.

Hvad med kaburatore just........det virker skørt ´, men vis den går ujævnt,
rasler kæden også.


--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


K (29-04-2006)
Kommentar
Fra : K


Dato : 29-04-06 00:37

det kan være at der er noget om den snak ...må hellere få justeret både
ventiler og karburatorer

den går ellers rimelig jævnt, men kan måske gå bedre

tak

"Flemming Disc" <disctekniksnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:4452a5f4$0$99998$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "K" <k@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:e2u7aj$1egr$1@newsbin.cybercity.dk...
>> ifølge speedometeret 38000 km
>
> Hvis det er rigtigt, skulle det ikke være en slidt kæde.........men hvad
> med
> en "ødelagt" kædestrammer.
> Jeg har set nogle stykker der ikke kan holde trykket, men det er meget
> svært
> at konstatere.
>
> Hvad med kaburatore just........det virker skørt ´, men vis den går
> ujævnt,
> rasler kæden også.
>
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Flemming Disc
> www.discteknik.dk
>



mlt (30-04-2006)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 30-04-06 09:37


"K" <k@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:e2u8uo$1f6a$1@newsbin.cybercity.dk...
> det kan være at der er noget om den snak ...må hellere få justeret både
> ventiler og karburatorer
>
> den går ellers rimelig jævnt, men kan måske gå bedre
>
> tak
>
> "Flemming Disc" <disctekniksnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
> news:4452a5f4$0$99998$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > "K" <k@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> > news:e2u7aj$1egr$1@newsbin.cybercity.dk...
> >> ifølge speedometeret 38000 km
> >
> > Hvis det er rigtigt, skulle det ikke være en slidt kæde.........men hvad
> > med
> > en "ødelagt" kædestrammer.
> > Jeg har set nogle stykker der ikke kan holde trykket, men det er meget
> > svært
> > at konstatere.
> >
> > Hvad med kaburatore just........det virker skørt ´, men vis den går
> > ujævnt,
> > rasler kæden også.
> >>

Nu er lyden af kæderaslen jo relativ, men det er faktisk helt normalt på XJ
600 at der høres høj kæderaslen i tomgang. Selv på helt nye er lyden der!
Jeg har fået at vide at det er noget med at kædestrammeren er for
"grovtandet", så kæden rasler mod siderne lige før strammeren giver den et
nøk til så den strammes op.

Men hvis du finder ud af en løsning på lyd-generene må du MEGET gerne give
et højlydt prej om metoden, for det er ret træls at høre på...

* Med venstre fra styret *

Michael - XJ 600 2000




Kramme (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Kramme


Dato : 30-04-06 13:39


"mlt" <mlt@dreamon.dk> skrev i en meddelelse
news:44547730$0$47059$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Nu er lyden af kæderaslen jo relativ, men det er faktisk helt normalt på
> XJ
> 600 at der høres høj kæderaslen i tomgang. Selv på helt nye er lyden der!
> Jeg har fået at vide at det er noget med at kædestrammeren er for
> "grovtandet", så kæden rasler mod siderne lige før strammeren giver den et
> nøk til så den strammes op.
>
> Men hvis du finder ud af en løsning på lyd-generene må du MEGET gerne give
> et højlydt prej om metoden, for det er ret træls at høre på...
>
> * Med venstre fra styret *
>
> Michael - XJ 600 2000

mht. problemløsning er det, det samme jeg har fået at vide af dem jeg har
spurgt.

har du også en kugle monteret bag fjederen ?

jeg gad godt at høre en sammenligning med en anden XJ, hører du/andre
tilfældigvis til i nærheden af ålborg som gider at prøve en lyttetest ?

prøvede for nogen tid siden en N model der havde gået kun 23000 km ...den
havde ingen raslen eller tikken overhovedet.

Kramme



mlt (01-05-2006)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 01-05-06 10:17


"Kramme" <k@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:e32b5i$7mb$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> mht. problemløsning er det, det samme jeg har fået at vide af dem jeg har
> spurgt.
>
> har du også en kugle monteret bag fjederen ?
>
> jeg gad godt at høre en sammenligning med en anden XJ, hører du/andre
> tilfældigvis til i nærheden af ålborg som gider at prøve en lyttetest ?
>
> prøvede for nogen tid siden en N model der havde gået kun 23000 km ...den
> havde ingen raslen eller tikken overhovedet.
>
> Kramme
>

Jeg har ikke skilt min ad endnu, fordi jeg har fået en enkelt forklaring
engang at det var sådan den skulle lyde pga. knastkædestrammerens
konstruktion... Derfor har jeg ikke kikket efter på min. Er det til at komme
til uden at skulle have ventildæksel osv. af?

Det er sådan at rasle-lyden/ventiltikkelyden kommer og går på modellerne -
inklusive min egen. Det hænger vist nok sammen med at kædestrammeren
arbejder i trin alt efter temperatur og kædeløshed.
Derfor kan man sagtens starte op den ene dag og der kan man ikke høre lyden
så højt, men lige mens man står og nyder lyden så komme rasle-lyden snigende
og VUPTI 10 sekunder efter tikker/rasler den helt vildt. Eller også kan man
være heldig ikke at høre noget, det hænger meget sammen med temperaturen i
motoren/kæden tror jeg.

Men det ville være fedt at slippe for lyden, der i mine ører helt klart er
en mis-lyd. Men igen, det er altså generelt for XJ-modellen at lyden er
der - i mere eller mindre grad.

Michael



Kramme (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Kramme


Dato : 01-05-06 16:33


"mlt" <mlt@dreamon.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke skilt min ad endnu, fordi jeg har fået en enkelt forklaring
> engang at det var sådan den skulle lyde pga. knastkædestrammerens
> konstruktion... Derfor har jeg ikke kikket efter på min. Er det til at
> komme
> til uden at skulle have ventildæksel osv. af?

Det er så let at et 8 årigt barn kan gøre det ....den bolt ( til 12 mm
nøgle ) du kan se bagest i cylinderrækken lige over blokken imellem cyl. 2
og 3, den skruer du ud, der er 2 fjedre som bolten presser på, den ene
fjeder sidder inden i den anden, inde i den speciele hule bolt, her ligger
man så en kugle ind i hullet i bolten, her efter sætter man fjedrene på
plads igen og monterer ...herefter er der et øget pres på kædestrammeren
hvilket i nogle tilfælde får den irriterende lyd væk, eller minimerer den


yamaha selv skulle efter sigende sige god for problemløsningen, har jeg hørt
!




mlt (01-05-2006)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 01-05-06 20:18


"Kramme" <k@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:e359n7$1h6c$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "mlt" <mlt@dreamon.dk> skrev i en meddelelse
>
> > Jeg har ikke skilt min ad endnu, fordi jeg har fået en enkelt forklaring
> > engang at det var sådan den skulle lyde pga. knastkædestrammerens
> > konstruktion... Derfor har jeg ikke kikket efter på min. Er det til at
> > komme
> > til uden at skulle have ventildæksel osv. af?
>
> Det er så let at et 8 årigt barn kan gøre det ....den bolt ( til 12 mm
> nøgle ) du kan se bagest i cylinderrækken lige over blokken imellem cyl. 2
> og 3, den skruer du ud, der er 2 fjedre som bolten presser på, den ene
> fjeder sidder inden i den anden, inde i den speciele hule bolt, her ligger
> man så en kugle ind i hullet i bolten, her efter sætter man fjedrene på
> plads igen og monterer ...herefter er der et øget pres på kædestrammeren
> hvilket i nogle tilfælde får den irriterende lyd væk, eller minimerer den
>
>
> yamaha selv skulle efter sigende sige god for problemløsningen, har jeg
hørt
> !
>
OK det skal jeg da prøve så! Det du spurgte om tidligere var om man kunne
lægge andet end kuglen i hullet. Har du fundet ud af det? Det ville jo være
nemmere at tage en stak spændskiver i diameter som hullet i bolten frem for
en stålkugle.
Har du evt. en diameter på kuglen så jeg kan købe en et eller andet sted
inden jeg skiller noget ad, eller er det bedre at tage bolten med mon?
Hilsen Michael



Kramme (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Kramme


Dato : 01-05-06 20:55


"mlt" <mlt@dreamon.dk> skrev i en meddelelse

> OK det skal jeg da prøve så! Det du spurgte om tidligere var om man kunne
> lægge andet end kuglen i hullet. Har du fundet ud af det? Det ville jo
> være
> nemmere at tage en stak spændskiver i diameter som hullet i bolten frem
> for
> en stålkugle.
> Har du evt. en diameter på kuglen så jeg kan købe en et eller andet sted
> inden jeg skiller noget ad, eller er det bedre at tage bolten med mon?
> Hilsen Michael

nej det er vist ikke lettere med spændskiver, det er jo et lille hul der er
i bolten, 5 - 7 mm gætter jeg på ....prøv selv at måle ad, men pas nu på med
at fylde mere i end den omtalte kugle, du kan derved måske skade motoren ved
at kæden bliver for stram ( bare mit gæt )

ja tag bolten med ....kør hen til et cykel / mc værksted og hør om de har et
gammelt brugt kugleleje hvor kuglen passer til omtalte bolt, sådan en kugle
får du gratis.

nej jeg har ikke fået løst mit problem, jeg tør ikke stoppe mere i end den
kugle der allerede er monteret på min :-/




Armand (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-06 22:57

Kramme skrev:
>
> nej jeg har ikke fået løst mit problem, jeg tør ikke stoppe mere i end den
> kugle der allerede er monteret på min :-/

Kuglens eksistens skyldes at den udgør et led sammen med en hvælvet
"skål" i strammerskinnen som jo er lejret i bunden og derfor vipper i
forhold til stramme-mekanismen under fortsat opstramning :-|

--
Armand.

Armand (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-06 22:54

mlt skrev:
> "Kramme" <k@vip.cybercity.dk> wrote in message
> news:e359n7$1h6c$1@newsbin.cybercity.dk...
>> "mlt" <mlt@dreamon.dk> skrev i en meddelelse
>>
>>> Jeg har ikke skilt min ad endnu, fordi jeg har fået en enkelt forklaring
>>> engang at det var sådan den skulle lyde pga. knastkædestrammerens
>>> konstruktion... Derfor har jeg ikke kikket efter på min. Er det til at
>>> komme
>>> til uden at skulle have ventildæksel osv. af?
>> Det er så let at et 8 årigt barn kan gøre det ....den bolt ( til 12 mm
>> nøgle ) du kan se bagest i cylinderrækken lige over blokken imellem cyl. 2
>> og 3, den skruer du ud, der er 2 fjedre som bolten presser på, den ene
>> fjeder sidder inden i den anden, inde i den speciele hule bolt, her ligger
>> man så en kugle ind i hullet i bolten, her efter sætter man fjedrene på
>> plads igen og monterer ...herefter er der et øget pres på kædestrammeren
>> hvilket i nogle tilfælde får den irriterende lyd væk, eller minimerer den
>>
>>
>> yamaha selv skulle efter sigende sige god for problemløsningen, har jeg
> hørt
>> !
>>
> OK det skal jeg da prøve så! Det du spurgte om tidligere var om man kunne
> lægge andet end kuglen i hullet. Har du fundet ud af det? Det ville jo være
> nemmere at tage en stak spændskiver i diameter som hullet i bolten frem for
> en stålkugle.
> Har du evt. en diameter på kuglen så jeg kan købe en et eller andet sted
> inden jeg skiller noget ad, eller er det bedre at tage bolten med mon?

Fjederen leverer den kraft som kæden bør opspændes med og det er en
kontra-mekanisme i spænderen der skal stå for selve fastholdelsen af
opspændingen. Problemet deromkring er at kæden strammer sig op når den
bliver kold og derfor ikke bør vold-efterspænder når den er varm =
Ved at fuske med opstramning af fjeder, endsige efterspænde hårdere
manuelt belaster man således knastkæden uhensigtsmæssigt hårdt.

Kig hellere kontramekanismen efter for rettelig funktion - Jens Jacob
Bager har ved lejlighed beskrevet nøje hvorledes man bedst
vedligeholdelses-smører mekanismen! Søg evt. på emnet via Google-grupper
eller på PMC's hjemmeside!

--
Armand.

Ukendt (29-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-06 15:57


Flemming Disc skrev i meddelelsen
<4452a5f4$0$99998$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>
>"K" <k@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>news:e2u7aj$1egr$1@newsbin.cybercity.dk...
>> ifølge speedometeret 38000 km
>
>Hvis det er rigtigt, skulle det ikke være en slidt kæde.........men hvad
med
>en "ødelagt" kædestrammer.
>Jeg har set nogle stykker der ikke kan holde trykket, men det er meget
svært
>at konstatere.


Mon ikke der var et lille problem fra starten af. En kammerat fik både kæde
og strammer på garantien :-/ svjh. havde den ikke passeret 30.000 Km.

>Hvad med kaburatore just........det virker skørt ´, men vis den går ujævnt,
>rasler kæden også.


For ikke at snakke om primærdrev og kobling, det betaler sig at syncronisere
karbunader

mvh
Orla



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste