/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ny R6 - Overdrivelse fremmer forståelsen :~
Fra : MKS - 74


Dato : 28-03-06 08:50

Skulle den være postet før, så undskyld mig:

http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=2988&Page=1

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/

 
 
Mikkel Christensen (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 28-03-06 09:36

MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> writes:

> Skulle den være postet før, så undskyld mig:
>
> http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=2988&Page=1

*LOL*

Det undrer mig dog at der ikke er en eneste ansat hos Yamaha der har
gidet at kontrollere at o-tælleren rent faktisk viser nogenlunde
korrekt. Specielt når det (åbenbart) er et af salgsargumenterne.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard

Tommy Fer (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 28-03-06 19:58

Mikkel Christensen skrev:
> MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> writes:
>
>> Skulle den være postet før, så undskyld mig:
>>
>> http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=2988&Page=1
>
> *LOL*
>
> Det undrer mig dog at der ikke er en eneste ansat hos Yamaha der har
> gidet at kontrollere at o-tælleren rent faktisk viser nogenlunde
> korrekt. Specielt når det (åbenbart) er et af salgsargumenterne.
>

Det kan da kun være et overlagt salgsgimmick.. Der er da intet problem i
at få det til at vise korrekt, hvilket iøvrigt også gælder speedometer.

Det er faktisk ret simple ting

mvh Tommy Fer

Armand (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-03-06 00:39

Tommy Fer wrote:

> Mikkel Christensen skrev:
>>
>> Det undrer mig dog at der ikke er en eneste ansat hos Yamaha der har
>> gidet at kontrollere at o-tælleren rent faktisk viser nogenlunde
>> korrekt. Specielt når det (åbenbart) er et af salgsargumenterne.
>>
> Det kan da kun være et overlagt salgsgimmick.. Der er da intet problem i
> at få det til at vise korrekt, hvilket iøvrigt også gælder speedometer.

Jeg tilslutter mig. Bortset fra at man ikke kan kalde sådant bedrag for
Gimmick :-|

Problemet er jo som sådan ikke at omdrejningstælleren viser forkert; men
at motoren under ingen omstændigheder ikke kommer over 16.000rpm p.g.a.
den forekommende omdrejningsbegrænser - Og det er jo ikke dén at Yamaha
beklager misfunktionen af og ombytter - Ergo: Bevidst bedrag!!

--
Armand.
(der hermed har fundet en sag der underbygger hans ofte fremførte
erklæring om at omdrejningstællere burde gå fra 0-100% + given mer-procent
redline)



MKS - 74 (29-03-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 29-03-06 10:12

On Tue, 28 Mar 2006 23:38:58 +0000 (UTC), armand@mc-chaufforerne.dk
(Armand) wrote:

>Og det er jo ikke dén at Yamaha
>beklager misfunktionen af og ombytter - Ergo: Bevidst bedrag!!

Naturligvis er det bevidst, men på den anden side, man kan ligeså godt
indse at 600cc-klassen er ekstremt konkurrencepræget og alle kneb
gælder for at få en lille fordel. Det er en de facto standard i
klassen at det er OK at "snyde/lyve" eller som minimum at gradbøje
sandheden, men det er mindre heldigt at blive taget med bukserne nede
, Yamaha's hævdede 120 hk for den første R6 var også helt ude i
hampen. På den anden side er de andre såmænd heller ikke meget bedre
når det kommer til stykket, så ikke noget man bør lade sig forarge
eller blot irritere over, sådan er det bare...Så med en sund skepsis
over for producenternes skønmalerier som altid, er det såmænd ikke så
slemt .

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/

Mikkel Christensen (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 29-03-06 10:24

MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> writes:

> Så med en sund skepsis over for producenternes skønmalerier som altid,
> er det såmænd ikke så slemt .

Har jeg forstået det korrekt at redline er 'malet på skiven' ved ~17.500 rpm,
men i virkeligheden cutter motoren allerede ved ~16.000 rpm?

I så fald forstår jeg stadig ikke hvorfor der dog ikke er nogen der liige
har kontrolleret det inden de begyndte at spytte dem af samlebåndet?

Iøvrigt er jeg åbenbart ved at være for gammel, for jeg kan ikke forstå
hvorfor det er så vigtigt at producere den 600(cirka) med det højeste rpm?
Var det ikke federe bare at lave en der kan køre i små cirkler om alle de
andre?

Nå, jeg går tilbage til gyngestolen... Hvor er mit tæppe nu blevet af...?

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard

MKS - 74 (29-03-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 29-03-06 10:43

On 29 Mar 2006 11:23:30 +0200, Mikkel Christensen
<mikkel.christensen+news@gmail.com> wrote:

>Har jeg forstået det korrekt at redline er 'malet på skiven' ved ~17.500 rpm,
>men i virkeligheden cutter motoren allerede ved ~16.000 rpm?

Ja - Der er ca. 10% fejlvisning på RPM-tælleren,
omdrejningsbegrænseren sætter ind ved omkring 16.000 hvor tælleren
viser 17.500.

>I så fald forstår jeg stadig ikke hvorfor der dog ikke er nogen der liige
>har kontrolleret det inden de begyndte at spytte dem af samlebåndet?

Det var meningen at det skulle være sådan?

>Iøvrigt er jeg åbenbart ved at være for gammel, for jeg kan ikke forstå
>hvorfor det er så vigtigt at producere den 600(cirka) med det højeste rpm?
>Var det ikke federe bare at lave en der kan køre i små cirkler om alle de
>andre?

Joh helt klart, men desværre mener fabrikanterne at folket vil ha' rpm
og heste, det har de så måske også ret i for den store dels
vedkommende der gerne vil have den signalværdi der ligger i en
600cc-sportscykel, men ingen intention har om at (eller kan) bruge den
bare tilnærmelsesvis på den måde den er tiltænkt, men mere at fyre den
af på striben eller whatever. Der er rigtigt mange der ikke kan se
længere end til producentopgivelser (og det regner producenterne ogs
med), og det er lige før den går i bukserne på dem når de hører at den
ny X-racer fra producent Y har Z flere heste, går W på toppen og
drejer til U RPM, og gentager gerne disse data længe efter at de er
bevist fejlagtige....

>Nå, jeg går tilbage til gyngestolen... Hvor er mit tæppe nu blevet af...?

Husk også tøflerne .

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/

Mikkel Christensen (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 29-03-06 12:27

MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> writes:

> On 29 Mar 2006 11:23:30 +0200, Mikkel Christensen
> <mikkel.christensen+news@gmail.com> wrote:
>
> >Har jeg forstået det korrekt at redline er 'malet på skiven' ved
> >~17.500 rpm, men i virkeligheden cutter motoren allerede ved ~16.000
> >rpm?
>
> Ja - Der er ca. 10% fejlvisning på RPM-tælleren,
> omdrejningsbegrænseren sætter ind ved omkring 16.000 hvor tælleren
> viser 17.500.

Ah, OK, så har jeg misforstået det lidt. Jeg troede nålen (eller den
nutidige ekvivalent) stoppede når den viste ~16.000. Derfor kunne jeg
ikke helt forstå at den var smuttet igennem. Man skulle tro at man
godt kunne sælge R6ere uden den slags numre...

[...Snip udbygning af påstanden]
> Der er rigtigt mange der ikke kan se længere end til producentopgivelser
> (og det regner producenterne ogs med)

Du har givetvis ret. Min kynisme over menneskeracen trænger tydeligvis
til en re-kalibrering :) Jeg kan bare ikke rigtig sætte mig ind i tanke-
gangen, selvom jeg da godt kan fnise lidt ukontrollabelt når jeg ser en
'74 Dodge Charger med +500HK (jaja, det er en bil - get over it :)

> >Nå, jeg går tilbage til gyngestolen... Hvor er mit tæppe nu blevet
> >af...?
>
> Husk også tøflerne .

Ahaha, ja. Der var da lidt koldt om fødderne.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard

MKS - 74 (29-03-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 29-03-06 13:19

On 29 Mar 2006 13:26:41 +0200, Mikkel Christensen
<mikkel.christensen+news@gmail.com> wrote:

>Ah, OK, så har jeg misforstået det lidt. Jeg troede nålen (eller den
>nutidige ekvivalent) stoppede når den viste ~16.000.

'K - Forøvrigt er det ikke ganske unormalt med en vis fejlvisning på
omdrejningstælleren, det morsomme her er mere at Yamaha havde gjort et
stort nummer ud af de fantastiske 17.500 rpm den drejede til.

> Man skulle tro at man
>godt kunne sælge R6ere uden den slags numre...

Det kan man jo nok også for det er uden tvivl en fin cykel, men måske
ikke helt så mange....om 05'eren lød reklamen nogle steder "Du er en
modig mand, hvis du tør vædde på, hvilken cykel, der vinder
Supersport-VM i år", underforstået _nu_ har vi den bedste 600cc, ret
morsomt for i realiteten skulle man nu ikke være specielt modig for at
tage det væddemål. I år med den nye har de "selvfølgelig" igen den
bedste ...Men som sagt de gør det alle, forskellen på
fabrikanternes 600cc'ere er sjældent større end at det typisk vil mere
afgørende hvilken pilot der sidder på end selve cyklen...og derfor må
man jo gøre noget ekstra for at differentiere sig fra de andre, som
skrevet i subjekt - Overdrivelse fremmer forståelsen.....

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/

Hekto (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-03-06 14:38

MKS - 74 formulated the question :
> Joh helt klart, men desværre mener fabrikanterne at folket vil ha' rpm
> og heste, det har de så måske også ret i for den store dels
> vedkommende der gerne vil have den signalværdi der ligger i en
> 600cc-sportscykel, men ingen intention har om at (eller kan) bruge den
> bare tilnærmelsesvis på den måde den er tiltænkt, men mere at fyre den
> af på striben eller whatever. Der er rigtigt mange der ikke kan se
> længere end til producentopgivelser (og det regner producenterne ogs
> med), og det er lige før den går i bukserne på dem når de hører at den
> ny X-racer fra producent Y har Z flere heste, går W på toppen og
> drejer til U RPM, og gentager gerne disse data længe efter at de er
> bevist fejlagtige....

Netop! Lige præcis hovedet på sømmet!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Jakob (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 30-03-06 10:32

MKS - 74 wrote:
> Skulle den være postet før, så undskyld mig:
>
> http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=2988&Page=1

Faldt også over denne nyhed for en uges tid siden, og troede egenligt
jeg havde misset tråden her, men den har åbenbart ikke været postet. Kan
huske at jeg tidligere har spurgt til hvordan man undgik flydende
ventiler ved 17.500 rpm. - svaret må være at det gør man ikke Man må
håbe at ECU'en ikke får sine tal fra den samme kilde som
omdrejningstælleren.

Anyway jeg syntes stadig at R6'eren er en interessant nyhed og jeg
gælder mig til at se hvor den klarer sig i de forskellige standart
klasser - er der nogen der har prøvet den endnu?

--
Jakob, 748SP+749S



MKS - 74 (30-03-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 30-03-06 11:17

On Thu, 30 Mar 2006 11:31:53 +0200, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:


>Anyway jeg syntes stadig at R6'eren er en interessant nyhed

Bestemt, selvom de har skudt sig selv i foden hype-mæssigt og er lidt
til grin er cyklen performancewise utvivlsomt fin (men designmæssigt
lidt kikset i nogle detaljer IMO). Fly-by-wire, slipper-clutch osv. da
også interessante detaljer.

>og jeg glæder mig til at se hvor den klarer sig i de forskellige standart
>klasser - er der nogen der har prøvet den endnu?

Ikke mig, men der er da testreports ude fra div. mags. Som den nyeste
generation burde den klare sig godt i standardklasserne idet mindste i
år, i SS-VM kan den endnu ikke helt hamle op med Ten Kate CBR6'eren,
men har bestemt vist lovende takter allerede, så når/hvis den med lidt
mere testtid er/bliver ordentligt sat op....who knows.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/

Jakob (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 30-03-06 13:02

MKS - 74 wrote:

> Bestemt, selvom de har skudt sig selv i foden hype-mæssigt og er lidt
> til grin er cyklen performancewise utvivlsomt fin (men designmæssigt
> lidt kikset i nogle detaljer IMO). Fly-by-wire, slipper-clutch osv. da
> også interessante detaljer.

Jeg tror godt jeg kunne leve med designet i race udagven:
http://www.yamaha-racingparts.com/r6/photo.asp?navid=c

....men så er den jo heller ikke superstock længere

--
Jakob, 748SP+749S

Jes Vestervang (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 30-03-06 11:41

Jakob <usenet@gertz.net> writes:

> Man må håbe at ECU'en ikke får sine tal fra den samme kilde som
> omdrejningstælleren.

Omdrejningstælleren er sikkert også fin nok, det er bare tallene på
papskiven der er fusket med :-/

Men det er da meget rart at fuskeriet ikke bare er blevet accepteret
som en del af spillet, for så kan det da være at det giver
fabrikanterne et hint om at forbrugerne faktisk gerne vil have
korrekte, usminkede oplysninger.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste