/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Beregning af benzin/forbrændings-motors yd~
Fra : Peter Bjørn Perlsø


Dato : 30-05-06 23:16

Hej,

hvordan beregner man en benzin eller anden forbrændingsmotors ydelse i
hestekræfter (hp) eller watt, fx. udfra dens cylinderstørrelse? Kan det
lade sig gøre eller skal der inddrages flere faktorer?

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk - http://liberterran.org - http://haxor.dk/fanaticism/ -
http://planetarybillofrights.org/ - http://www.scholarsfor911truth.org/

 
 
Preben Riis Sørensen (30-05-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 30-05-06 23:26


"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
news:1hg6e1d.1c3l9tsdti9qcN%peter@DIESPAMMERDIE.dk...
> Hej,
>
> hvordan beregner man en benzin eller anden forbrændingsmotors ydelse i
> hestekræfter (hp) eller watt, fx. udfra dens cylinderstørrelse? Kan det
> lade sig gøre eller skal der inddrages flere faktorer?

Ja, mange.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




TA (02-06-2006)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 02-06-06 02:49


"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message
news:1hg6e1d.1c3l9tsdti9qcN%peter@DIESPAMMERDIE.dk...
>
> hvordan beregner man en benzin eller anden forbrændingsmotors ydelse i
> hestekræfter (hp) eller watt, fx. udfra dens cylinderstørrelse? Kan det
> lade sig gøre eller skal der inddrages flere faktorer?

Effekten bestemmes hovedsagelig af hvor meget gas motoren formår at
forbrænde pr sekund. Gasflowet gennem motoren afhænger af slagvolumen,
omdrejningstal og virkemåde (2-takt eller 4-takt). Hvis tillige
middeltrykket (brake-mean-effective-pressure, bmep) over en hel
arbejdscyklus kendes, kan effekten beregnes.

--
TA

<http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_effective_pressure>
<http://www.epi-eng.com/ET-BMEP.htm>
<http://www.factorypipe.com/Technical/Tech_Articles/BMEP/bmep.html>



Peter Bjørn Perlsø (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Peter Bjørn Perlsø


Dato : 02-06-06 14:27

TA <not@active.invalid> wrote:

> "Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message
> news:1hg6e1d.1c3l9tsdti9qcN%peter@DIESPAMMERDIE.dk...
> >
> > hvordan beregner man en benzin eller anden forbrændingsmotors ydelse i
> > hestekræfter (hp) eller watt, fx. udfra dens cylinderstørrelse? Kan det
> > lade sig gøre eller skal der inddrages flere faktorer?
>
> Effekten bestemmes hovedsagelig af hvor meget gas motoren formår at
> forbrænde pr sekund. Gasflowet gennem motoren afhænger af slagvolumen,
> omdrejningstal og virkemåde (2-takt eller 4-takt). Hvis tillige
> middeltrykket (brake-mean-effective-pressure, bmep) over en hel
> arbejdscyklus kendes, kan effekten beregnes.
>
> --
> TA
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_effective_pressure>
> <http://www.epi-eng.com/ET-BMEP.htm>
> <http://www.factorypipe.com/Technical/Tech_Articles/BMEP/bmep.html>

Tak for et oplysende svar!


--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk - http://liberterran.org - http://haxor.dk/fanaticism/ -
http://planetarybillofrights.org/ - http://www.scholarsfor911truth.org/

Per A. Hansen (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 02-06-06 20:38


""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
news:1hg6e1d.1c3l9tsdti9qcN%peter@DIESPAMMERDIE.dk...
> Hej,
>
> hvordan beregner man en benzin eller anden forbrændingsmotors ydelse i
> hestekræfter (hp) eller watt, fx. udfra dens cylinderstørrelse? Kan det
> lade sig gøre eller skal der inddrages flere faktorer?

En motors ydelse kan ikke beregnes ud fra cylinderstørrelsen alene,
der må en måling til. Det sker i en prøvebænk.
Effekten er normalt højest ved fuld omdrejningstal (effekt = arbejde/sec.)
- derimod er motorens drejningsmoment størst ved et noget lavere
omdrejningstal for traktorer, medens racermotorer konstrueres således
at momentkurven topper ved næsten fuld omdrejningstal.
Man kan ændre på effekten ved at indstille tændingstidspunkt korrekt -
(ved dieselmotorer indsprøjtningstidspunktet), ventilbevægelse etc.


--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen


Preben Riis Sørensen (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 02-06-06 21:33


"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev
> En motors ydelse kan ikke beregnes ud fra cylinderstørrelsen alene,
> der må en måling til. Det sker i en prøvebænk.

Der er et utal af faktorer der spiller ind.

> Effekten er normalt højest ved fuld omdrejningstal (effekt = arbejde/sec.)
> - derimod er motorens drejningsmoment størst ved et noget lavere
> omdrejningstal for traktorer, medens racermotorer konstrueres således
> at momentkurven topper ved næsten fuld omdrejningstal.

Det ville man sandeligen gerne undgå, hvis man kunne.

> Man kan ændre på effekten ved at indstille tændingstidspunkt korrekt -
> (ved dieselmotorer indsprøjtningstidspunktet), ventilbevægelse etc.

Kompression, slaglængde, cylindertal, turbo eller ej, intercooler eller ej,
indsprøjtning eller karburator, stempel- og krumtapvægt, ventilantal, der er
sikkert meget mere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Per A. Hansen (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 04-06-06 09:15


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4480a064$0$938$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev
>> En motors ydelse kan ikke beregnes ud fra cylinderstørrelsen alene,
>> der må en måling til. Det sker i en prøvebænk.
>
> Der er et utal af faktorer der spiller ind.

Enig - det giver jeg også enkelte eksempler på - du nævner helt korrekt
flere.
Knasternes stigningsvinkel/kurveform er et af de mere væsentlige.

>> Effekten er normalt højest ved fuld omdrejningstal (effekt =
>> arbejde/sec.)
>> - derimod er motorens drejningsmoment størst ved et noget lavere
>> omdrejningstal for traktorer, medens racermotorer konstrueres således
>> at momentkurven topper ved næsten fuld omdrejningstal.
>
> Det ville man sandeligen gerne undgå, hvis man kunne.

Nej - det er tilsigtet. For en racermotor er det vigtigt at have et stort
moment
ved fuld omdrejningstal så der kan accelereres ved overhalinger.
Det nødvendiggør samtidigt hyppige gearskift, men det er ingen problem.
Ved traktorer der det vigtigt at monentet stiger når motoren belastes og
omdrejningstallet falder. Det kaldes sejtrækevne.

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen


Preben Riis Sørensen (04-06-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 04-06-06 18:35


"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev
> > Det ville man sandeligen gerne undgå, hvis man kunne.
>
> Nej - det er tilsigtet. For en racermotor er det vigtigt at have et stort
> moment
> ved fuld omdrejningstal så der kan accelereres ved overhalinger.

Det har du nu fået galt i halsen. Når en motor presses tuningsmæssigt som F1
motorer er det, får man, om man kan lide det eller ej, en farlig masse
omdrejninger og ingen moment midtpå, men nær toppen. Når man skal accelerere
maximalt, skal man bruge alle heste = næsten alle omdrejninger, i det
dertilsvarende gear, og der skal skiftes tit og gearene skal ligge tæt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk







Per A. Hansen (07-06-2006)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 07-06-06 08:05


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:448319dd$0$829$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev
>> > Det ville man sandeligen gerne undgå, hvis man kunne.
>>
>> Nej - det er tilsigtet. For en racermotor er det vigtigt at have et stort
>> moment
>> ved fuld omdrejningstal så der kan accelereres ved overhalinger.
>
> Det har du nu fået galt i halsen. Når en motor presses tuningsmæssigt som
> F1
> motorer er det, får man, om man kan lide det eller ej, en farlig masse
> omdrejninger og ingen moment midtpå, men nær toppen. Når man skal
> accelerere
> maximalt, skal man bruge alle heste = næsten alle omdrejninger, i det
> dertilsvarende gear, og der skal skiftes tit og gearene skal ligge tæt.

En af os har fået noget galt i halsen - og det er ikke mig!
At påstå der ingen moment er midtpå er noget nonsens.
Momentkurven for de nævnte motorer viser præcist, hvad jeg tidligere har
nævnt - for en traktormotor ligger toppunktet 3-400 rpm under det
maksimale -
for en racermotor ligger toppunktet nær ved det maksimale omdrejningstal.
Disse egenskaber er ikke tilfældige, men ønskede - af grunde jeg tidligere
har nævnt.
Det er ikke "hestene" (=effekten) der sørger for acceleration, men momentet.
"hestene" sørger for farten.

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen



Preben Riis Sørensen (07-06-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 07-06-06 18:52


"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev>
> En af os har fået noget galt i halsen - og det er ikke mig!
> At påstå der ingen moment er midtpå er noget nonsens.

Jeg kunne have skrevet at der ikke var så meget af momentet midtpå, og så
nævnt at det er endnu værre i starten. Absolut heller ikke ønsket.

> Det er ikke "hestene" (=effekten) der sørger for acceleration

Nu beviser du jo direkte hvem der har noget i halsen. Max heste til
gearkasse giver max moment på vejen. Gearkassen er bedøvende ligeglad med om
der bliver taget store stærke åretag, eller en hel masse slappe, bare
hestene er der.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Per A. Hansen (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 08-06-06 09:54


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4487122e$0$50743$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev>
>> En af os har fået noget galt i halsen - og det er ikke mig!
>> At påstå der ingen moment er midtpå er noget nonsens.
>
> Jeg kunne have skrevet at der ikke var så meget af momentet midtpå, og så
> nævnt at det er endnu værre i starten. Absolut heller ikke ønsket.
>
>> Det er ikke "hestene" (=effekten) der sørger for acceleration
>
> Nu beviser du jo direkte hvem der har noget i halsen. Max heste til
> gearkasse giver max moment på vejen. Gearkassen er bedøvende ligeglad med
> om
> der bliver taget store stærke åretag, eller en hel masse slappe, bare
> hestene er der.

Der er en del sammenblandinger af disse begreber - det kan ses mange steder
på nettet (og det ærgrer mig lidt som gammel underviser i motorlære.)

Igen - kurverne for moment (Nm) og effekt (kW) falder ikke sammen - det kan
du
se i de fleste lærebøger.

Momentet opstår p.g.e. trykket på plejlstangslejet - effekten er et mål for
det arbejde, der
udføres pr. sekund. Derfor er effekten størst ved største
omdregningshastighed - men
det er ikke her at der "trædes " hårdest på plejlstangen (vinkelrette tryk
på lejet).
Gearkassen ændrer blot på momentet - ikke på effekten.

Jeg kan ikke sende mine lærebøger - men se f.eks. en god forklaring her:

http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/billeksikon.htm#effekt

Der er en lille fejl i teksten -
"Effekten er et mål for, hvor hårdt motoren "træder i pedalerne" ved et
givet omdrejningstal..."
- der skulle nok have stået "hvor hurtigt"!

Sammenhængen mellem monent og effekt er:

effekt (kW) = moment (Nm) * Omdrejningtal (pr.sec) * 2 * pi * 1000

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen






Preben Riis Sørensen (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 08-06-06 16:54


"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev >
> Der er en del sammenblandinger af disse begreber - det kan ses mange
steder
> på nettet (og det ærgrer mig lidt som gammel underviser i motorlære.)

Det var ikke godt at høre, du har jo netop selv bragt noget vås til torvs.

>
> Igen - kurverne for moment (Nm) og effekt (kW) falder ikke sammen -

Fuldstændig enig, vi har netop i flere breve diskuteret hvorledes største
moment varierer for forskellige motortyper, såøh?

>
> Momentet opstår p.g.e. trykket på plejlstangslejet - effekten er et mål
for
> det arbejde, der
> udføres pr. sekund. Derfor er effekten størst ved største
> omdregningshastighed - men
> det er ikke her at der "trædes " hårdest på plejlstangen (vinkelrette tryk
> på lejet).

Du har tilsyneladende ikke bemærket, at jeg udmærket ved hvordan disse ting
hænger sammen.

> Gearkassen ændrer blot på momentet - ikke på effekten.

Det var så det jeg brugte til at forklare dig, at med max effekt får du max
moment til hjulene, via gearkassen.

>
> Jeg kan ikke sende mine lærebøger - men se f.eks. en god forklaring her:
>
> http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/billeksikon.htm#effekt

Det gør jeg så ikke, da det åbenbart er forkert.

>
> Der er en lille fejl i teksten -
> "Effekten er et mål for, hvor hårdt motoren "træder i pedalerne" ved et
> givet omdrejningstal..."
> - der skulle nok have stået "hvor hurtigt"!

Absolut ikke, omdrejningstallet er jo netop 'hvor hurtigt'. Effekten er det
udførte arbejde pr. tid. Men hvad lærebogen måske mener, må være, at man
udfra effekten kan aflede.....

Per, vi kan ikke debattere, når du springer henover det jeg skriver.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste