"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:5LJeg.145$cy2.8@news.get2net.dk...
> Hvordan kan man minimere det voblerri der er på motorstien pga af de
> hjulspor som lastbilerne laver.
> Vil alufælge gøre det mere holdbart, eller skal man bare køre med ½ delen
> af hjulene ½ inde i nødsporet
> (kunne selvf. også sætte et eller andet bag fælgene så den fik større
> sporvidde, så ville den vel passe med deres slidspor)
>
> Søren
>
Hej Søren
Det er nok ikke dine fælge, der gir sig. Dækkene er altså blødere af natur
Første trin er at se på dækkenes alder - 5-6 år kan være grænsen for
holdbarheden. Nogle dæk holder vel længere, alt efter kvaliteten.
Næste trin er dæktryk; se ikke i instruktionsbogen - se på dækkene. Der står
"Max Pressure: XX psi" - og det kan du roligt gi dem. Det hjælper voldsomt
på stabiliteten, hvis du har kørt med for lavt dæktryk hidtil.
Mange anbefaler endda 10% overtryk, da det er tilladeligt når du ikke kører
med alm. motorvejshastighed.
Hjælper det ikke nok anbefaler mange at bruge varevognsdæk - "C" mærkede for
Cargo. Disse dæk kaldes svjh også for 8-lags dæk - de er simpelt hen
forstærkede i karkassen for at kunne bære tungere biler. Og det gør dem også
stivere i siderne - og det giver mindre følsomhed overfor sideværts kræfter.
Andre går op i fælgdiameter og monterer lavprofildæk - det lavere dæk giver
også mindre efter for sideværts kræfter.
Jeg har dog ikke selv erfaring for hvilken af de 2 metoder der giver bedst
resultat.
Men dæktrykket har jeg selv testet - og kører altid med fuldt tryk i
dækkene - også på bilen. Glem endelig ikke at se i bilens instruktionsbog og
følg anbefaler dæktryk for kørsel med fuld last. Det gør også en betydelig
forskel.
Ud over korrekt dæktryk er der en anden billig løsning; korrekt læsning af
cv'en.
Hvis du ikke rigtigt har sat dig ind i dette kan man groft sagt sige at det
drejer sig om at pakke alt tungt i bunden af cv'en - allerhelst lige over
akselen. Ingen tunge ting foran akselen (ja - gassen i gaskassen går vel an
) - og slet ikke bag akselen eller i overskabe !
Hvis du vil læse om det kan du garanteret finde det beskrevet på
www.campingferie.dk. Der står sikkert også noget mere detaljeret omkring
dæk.
Og husk endeligt at sørge for at købe dæk, der kan bære din cv - den vejer
jo som en bil men har jo kun 2 hjul. Der er det "LI" (Load Indeks) du skal
holde øje med. Desværre er "LI" en kode - dvs du kan ikke direkte aflæse
hvor mange kg, dækket kan bære - du skal faktisk ha tabellen....ah - der var
den:
http://www.daekonline.dk/start.html - se unde Dækinfo. Der er den
sammen med mange andre, nyttige oplysninger om dæk.
Og forresten er det en dårlig ide at forøge sporvidden med andre fælge: ved
at gøre dette øger du belastningen på hjullejerne. I værste fald kan det
ende med tab af et hjul - med bremsetromlen !
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder