| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Benzin til græsslåmaskine Fra : Ukendt | 
  Dato :  07-05-06 19:24 |  
  |   
            Har overtaget en ælde græsslåmaskine som vist nok hele sidste sæson
 kørte på almindelig blyfri 95 benzin.
 Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?
 
 Kan ikke finde noget navn / model nummer på den.
 
 
 Mvh. Allan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Max (07-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Max | 
  Dato :  07-05-06 19:28 |  
  |   
            Hej Allan
 
 > kørte på almindelig blyfri 95 benzin.
 > Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?
 
 "Normale" plæneklippere køre ikke på olie blandet benzin.
 
 Mvh Max
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Schulz (07-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Schulz | 
  Dato :  07-05-06 19:33 |  
  |   
            On Sun, 7 May 2006 20:28:21 +0200
 "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
 
 > Hej Allan
 > 
 > > kørte på almindelig blyfri 95 benzin.
 > > Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?
 > 
 > "Normale" plæneklippere køre ikke på olie blandet benzin.
 
 nej det er da vist maaaange år siden. 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Matthias H Matthiess~ (07-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ | 
  Dato :  07-05-06 19:34 |  
  |   
            
 "Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse 
 news:445e3b2b$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
 > Har overtaget en ælde græsslåmaskine som vist nok hele sidste sæson
 > kørte på almindelig blyfri 95 benzin.
 > Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?
 >
 > Kan ikke finde noget navn / model nummer på den.
 >
 >
 > Mvh. Allan
 >
 >
 Der skal med stor sandsynlighed ikke blandes olie i benzinen. Er det mon 
 ikke en Briggs og Stratton motor? Så er det en firetakts-motor. Her vil det 
 være en god ide at skifte olie på motoren, rense karburator og luftfilter.
 Hilsen Matthias 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (07-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  07-05-06 19:42 |  
  |   
            >> Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?
 
 > Der skal med stor sandsynlighed ikke blandes olie i benzinen. Er det mon 
 > ikke en Briggs og Stratton motor? Så er det en firetakts-motor. Her vil 
 > det være en god ide at skifte olie på motoren, rense karburator og 
 > luftfilter.
 
 Problemet her er at der netop ikke er nogen olietank - ellers skulle den 
 være
 ekstremt godt gemt et sted. Derfor tror jeg det skal være olieblandet 
 benzin.
 
 Maskinen er måske 7-10 år gammel vil jeg skyde på.
 
 Mvh. Allan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Max (07-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Max | 
  Dato :  07-05-06 20:02 |  
  |   
            Hej Allan
 
 > Problemet her er at der netop ikke er nogen olietank - ellers skulle
 > den være
 
 Der tales ikke om en olietank, men om oliesumpen som
 er en del af motoren, den findes forøvrigt på motore uanset
 om de køre på olieblandet benzin eller ikke.
 
 > Maskinen er måske 7-10 år gammel vil jeg skyde på.
 
 Jeg har brugt plæneklippere i 35 år, og jeg har aldrig mødt
 en der skulle have olieblandet benzin.
 
 Mvh Max
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ivar (07-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar | 
  Dato :  07-05-06 20:04 |  
  |  
 
            Allan Møller skrev:
 > Problemet her er at der netop ikke er nogen olietank - ellers skulle den være
 > ekstremt godt gemt et sted. Derfor tror jeg det skal være olieblandet benzin.
 Nej, der skal med 99,9% sikkerhed ikke blandes olie i benzinen, da
 motoren er en firtakts, som i en bil. Derimod skal du skifte olien
 i bundkaret. Der er utvivlsomt plads til 0,6 liter.
 Ivar Magnusson
 -- 
 Træt af Outlook Express?
 Prøv MesNews:  http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas M. Hansen (07-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  07-05-06 20:50 |  
  |   
            
 "Allan Møller" <allanatallanmdotdk> wrote in message 
 news:445e3b2b$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
 > Har overtaget en ælde græsslåmaskine som vist nok hele sidste sæson
 > kørte på almindelig blyfri 95 benzin.
 > Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?
 
 
 Den eneste  plæneklipper jeg nogensinde har set med 2 takts motor var en 
 gammel Flymo.
 Som alle de andre i tråden har sagt, så er der helt sikkert tale om en 
 Briggs&Stratton 4 takter, som skal have 92 oktan eller mere uden olie.
 Motorolien derimod er det så en god ide at skifte en gang om året.
 
 --
 mvh
 
 Andreas M. Hansen 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (07-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  07-05-06 21:14 |  
  |   
            >> Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?
 
 > Som alle de andre i tråden har sagt, så er der helt sikkert tale om en 
 > Briggs&Stratton 4 takter, som skal have 92 oktan eller mere uden olie.
 > Motorolien derimod er det så en god ide at skifte en gang om året.
 
 Ok men hvordan gøres det ? Det kan vel ikke være en helt stor operation
 hvis det skal gøres jævnligt. Jeg kan umiddelbart ikke se hvordan.
 
 
 Allan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Andreas M. Hansen (07-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  07-05-06 21:50 |  
  |   
            > Ok men hvordan gøres det ? Det kan vel ikke være en helt stor operation
 > hvis det skal gøres jævnligt. Jeg kan umiddelbart ikke se hvordan.
 >
 
 Under bunden af motoren er der en aftapningsprop - du kører motoren varm, og 
 afmonterer bundproppen og lader olien løbe ud i en passende beholder - 
 forsigtig med afmonteringen af bundproppen, så du ikke brænder nalderne på 
 den varme motorolie.
 Forinden er det selvfølgelig en god ide at lokalisere påfyldningsstedet - 
 men det er oftest en bolt på motorblokken dernede hvor den er skruet på 
 skjoldet (hvis det altså er en rotorklipper ?) - der kan også være tale om 
 at der er et plasticlåg foroven på motoren, hvor der er aftegnet en 
 oliekande, eller står "Oil" - hvis det er denne type, er der som regel en 
 oliepind under dette låg - ligesom på en bilmotor.
 Efter at olien er dryppet af, så sætter du bundproppen omhyggeligt på plads 
 igen - pas på med at overspænde den, og hælder 0,6 l plæneklipper olie 
 (SAE30) på den via påfyldningsproppen.
 --
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Max (07-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Max | 
  Dato :  07-05-06 21:53 |  
  |   
            Hej
 
 > Under bunden af motoren er der en aftapningsprop - du kører motoren
 
 Og før du gør noget som helst, rykker du tændrørshætten af.
 
 Mvh Max
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Leonard (08-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  08-05-06 08:26 |  
  |  
 
            "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
 >Og før du gør noget som helst, rykker du tændrørshætten af.
 Ligefrem at rykke den af er vel ikke nødvendigt, men det er en god ide
 at løfte tændrørshætten af tændrøret, så motoren ikke kan starte ved
 en fejl. Men lad hætten sidde på ledningen, så er det meget nemmere at
 sætte den på plads igen, når der skal klippes igen   
-- 
 Leonard, Kerteminde, Fyn
 http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv
 http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet
 http://vmmservice.dk/ - Motor- og Maskinservice
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Max (08-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Max | 
  Dato :  08-05-06 08:33 |  
  |   
            Hej Leonard
 
 > at løfte tændrørshætten af tændrøret, så motoren ikke kan starte ved
 
 Ja og man "løfter" tændrørshætten af tændrøret ved at rykke i den.
 
 Mvh Max
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Thomas (08-05-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  08-05-06 20:06 |  
  |   
            
 > .....ved at rykke i den.
 
 Taler vi stadig om plæneklipperen?
 
 /Ths. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |