/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
´Plæneklipper
Fra : Henrik Madsen


Dato : 28-04-06 07:45

Vores plæneklipper med B&S motor blev sidste sæson sværere og sværere
at starte for til sidste at være næsten umulig. Når den først kørte så
var der ingen problemer så vidt jeg husker.

Nå men jeg prøvede at skifte tændrør og olie for at se om det hjalp
men det gjorde det ikke.

SÅ var det jeg mindes svagt at en eller anden herinde snakkede om en
gummipakning som havde det med at blive mør men jeg har ikke kunnet
genfinde dette indlæg.

Er der nogen der kan fortælle hvor denne gummipakning sidder og hvor
man kan købe en ny eller alternativt hvis det ikke er denne men noget
andet så kan fortælle mig hvad man skal gøre.

Henrik

 
 
Henning Lund (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 28-04-06 13:26

Henrik Madsen wrote:

> Er der nogen der kan fortælle hvor denne gummipakning sidder
> og hvor man kan købe en ny eller alternativt hvis det ikke er
> denne men noget andet så kan fortælle mig hvad man skal gøre.
>
> Henrik

Mellem karburator og tank hvis det er den model hvor karburatoren
sidder oven på tanken, husk at rense sien i sugerøret der går ned
i tanken.
Du piller den bare af og tager med hen til nærmeste plæneklipper
forhandler, de lagerfører dem som regel.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Henrik Madsen (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 28-04-06 17:41

On Fri, 28 Apr 2006 14:26:28 +0200, "Henning Lund"
<falsk@fakeadresse.com> wrote:

>Henrik Madsen wrote:
>
>> Er der nogen der kan fortælle hvor denne gummipakning sidder
>> og hvor man kan købe en ny eller alternativt hvis det ikke er
>> denne men noget andet så kan fortælle mig hvad man skal gøre.
>>
>> Henrik
>
>Mellem karburator og tank hvis det er den model hvor karburatoren
>sidder oven på tanken, husk at rense sien i sugerøret der går ned
>i tanken.
>Du piller den bare af og tager med hen til nærmeste plæneklipper
>forhandler, de lagerfører dem som regel.

Ok, ja det er sådan en med karb ovenpå tanken, det er sådan en uden
gashåndtag, en std 3.5HK B&S, den ligner sgu den plæneklipper min
fader købte for 20 år siden

Jeg hiver lige den karb af og får fundet en ny pakning og så håber vi
den er fjong..

Takker for rådet.

Henrik

Henning Lund (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 28-04-06 19:02

Henrik Madsen wrote:

> Jeg hiver lige den karb af og får fundet en ny pakning og så
> håber vi den er fjong..

Det er en gummi membran der sidder der, og fabrikanten er så
snedig at den ikke fremstilles i benzinbestandigt gummi
Hvis de havde gjort det, så var der jo den reservedel mindre at
sælge.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Michael Jensen (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Michael Jensen


Dato : 06-05-06 06:39


>
> Ok, ja det er sådan en med karb ovenpå tanken, det er sådan en uden
> gashåndtag, en std 3.5HK B&S,

Har selv en lignende model uden gashåndtag. Problemet er at på et tidspunkt
sidste sommer er jeg næsten 100% sikker på at den fra den ene klipning til
den anden pludselig har sat farten ned! Jeg mener helt sikkert at kunne
huske at den lød til at være en del højere oppe i omdrejninger, og i øvrigt
klippe bedre end den gør nu!

Kan man på nogen måde tjekke dette, eller justere det en smule op? Er
desværre ikke den store mekaniker....

\Michael



Henrik Madsen (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 06-05-06 07:31

On Sat, 6 May 2006 07:38:46 +0200, "Michael Jensen"
<ugyldig@ugyldig.com> wrote:

>
>>
>> Ok, ja det er sådan en med karb ovenpå tanken, det er sådan en uden
>> gashåndtag, en std 3.5HK B&S,
>
>Har selv en lignende model uden gashåndtag. Problemet er at på et tidspunkt
>sidste sommer er jeg næsten 100% sikker på at den fra den ene klipning til
>den anden pludselig har sat farten ned! Jeg mener helt sikkert at kunne
>huske at den lød til at være en del højere oppe i omdrejninger, og i øvrigt
>klippe bedre end den gør nu!
>
>Kan man på nogen måde tjekke dette, eller justere det en smule op? Er
>desværre ikke den store mekaniker....

Nu har jeg jo haft min skilt ad for at skifte den der pakning og mit
råd er at prøve at skrue luftfilteret af. Det er den lille næsten
firmkantede tingest der sidder over der hvor man trykker på den røde
boble for at starte, den sidder med en stor skrue.

Når den er pillet af kan man se selve gasspjældet på karburatoren,
dette skal være helt åbent og det styres af en plasticflap der bliver
påvirket af svinghjulet.

Jeg ville lige prøve at se om det spjæld var helt åbent og hvis ikke
så prøve ligeså stille at åbne det helt..

PS. hvis motoren går bedre når du har luftfilteret pillet af så kan
det jo være det er fordi det er ved at være stoppet..

PPS. Hvor længe er det siden du skiftede tændrør sidst ? Jeg havde
nemlig også engang lidt bøvl med min der ikke ville køre ordentligt og
der hjalp et tændrørsskifte, de tændrør til plæneklippere holder ikke
ligeså mange timer som et rør til f.eks en bil...

Henrik

Michael Jensen (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Michael Jensen


Dato : 06-05-06 15:37


"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernmig.cybercity.dk> wrote in message
news:fbgo52pqu7c28vubeh433sn9r2t270t26f@4ax.com...
> On Sat, 6 May 2006 07:38:46 +0200, "Michael Jensen"
>
> Nu har jeg jo haft min skilt ad for at skifte den der pakning og mit
> råd er at prøve at skrue luftfilteret af. Det er den lille næsten
> firmkantede tingest der sidder over der hvor man trykker på den røde
> boble for at starte, den sidder med en stor skrue.
>

Det vil jeg da lige prøve! Lyder jo simpelt nok.......


> Jeg ville lige prøve at se om det spjæld var helt åbent og hvis ikke
> så prøve ligeså stille at åbne det helt..

Yep, det lyder jo logisk, så det prøver jeg.


> PPS. Hvor længe er det siden du skiftede tændrør sidst ?

Jeg har aldrig skiftet dem, men klipperen har kun kørt i halvanden sæson, og
SÅ hurtigt slides de vel ikke??

Men ellers mange tak for tippet! Jeg vil prøve hurtigst muligt, og så skal
jeg nok lige vende tilbage......

\Michael



Michael Jensen (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Michael Jensen


Dato : 06-05-06 15:58


"Michael Jensen" <ugyldig@ugyldig.com> wrote in message
news:445cb49c$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>

Så er det testet. Jeg kunne nu ikke umiddelbart se noget spjæld der skulle
kunne åbne eller lukke sig, men jeg fandt da "speederen". Ved at vippe lidt
på den fløj den pludseligt VILDT op i omdrejninger. Hold dog helt op hvor
kan den tage mange omdrejninger sådan en lille motor.

Anyway, "speederen" blev holdt af 2 fjedre. En lille og en stor. Den store
var fæstet på sådan et metalbeslag som jeg tror normalt er fæstnet til et
speederkabel, men i dette tilfælde bare er "bøjet" så det kun kan sidde på
en måde. På dettet beslag var der bøjet en flig op som den store fjeder var
fæstnet til, og ved at bøje denne flig lidt fik jeg motoren til at give de
20-30% jeg mener den manglede. Den er på ingen måde sat HELT op i
omdrejninger, men nu lyder den i hvert fald betydelig mere "sund".

Jeg ved ikke om metallet har givet sig, men jeg gætter på at det simpelthen
er fjederen der er blevet for slap. Håber så bare at jeg ikke jævnligt skal
bøje i "metal-flig'en", for det holder den vist ikke til i længden. Men nu
mangler jeg så bare at rende plænen over, og nyde resultatet..

\Michael



Henning Lund (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 06-05-06 16:30

Michael Jensen wrote:

> Så er det testet. Jeg kunne nu ikke umiddelbart se noget
> spjæld der skulle kunne åbne eller lukke sig, men jeg fandt da
> "speederen". Ved at vippe lidt på den fløj den pludseligt
> VILDT op i omdrejninger. Hold dog helt op hvor kan den tage
> mange omdrejninger sådan en lille motor.

Hmmm pil fingrene af den du kalder speederen, du sætter
regulatoren som styrer motorens omdrejninger ud af drift, og
ender med en brækket plejlstang pga. for mange omdrejninger.

>
> Anyway, "speederen" blev holdt af 2 fjedre. En lille og en
> stor. Den store var fæstet på sådan et metalbeslag som jeg
> tror normalt er fæstnet til et speederkabel, men i dette
> tilfælde bare er "bøjet" så det kun kan sidde på en måde. På
> dettet beslag var der bøjet en flig op som den store fjeder
> var fæstnet til, og ved at bøje denne flig lidt fik jeg
> motoren til at give de 20-30% jeg mener den manglede. Den er
> på ingen måde sat HELT op i omdrejninger, men nu lyder den i
> hvert fald betydelig mere "sund".

Det er ikke smart at pille ved omdrejningerne uden en
omdrejningstæller ved hånden, ellers havner du i situationen som
jeg skrev før.
>
> Jeg ved ikke om metallet har givet sig, men jeg gætter på at
> det simpelthen er fjederen der er blevet for slap. Håber så
> bare at jeg ikke jævnligt skal bøje i "metal-flig'en", for det
> holder den vist ikke til i længden. Men nu mangler jeg så bare
> at rende plænen over, og nyde resultatet..

Fjederen (regulatorfjederen) kan blive slap, men så skifter man
den og ikke som du har gjort, bøje pladen. Fjederen skal være i
orden, ellers virker regulatoren ikke som den skal selv oim du
synes den lyder rigtig.


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Michael Jensen (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Michael Jensen


Dato : 06-05-06 18:03


"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> wrote in message
news:445cc0df$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Hmmm pil fingrene af den du kalder speederen, du sætter regulatoren som
> styrer motorens omdrejninger ud af drift, og ender med en brækket
> plejlstang pga. for mange omdrejninger.
>
>
> Det er ikke smart at pille ved omdrejningerne uden en omdrejningstæller
> ved hånden, ellers havner du i situationen som jeg skrev før.
>
> Fjederen (regulatorfjederen) kan blive slap, men så skifter man den og
> ikke som du har gjort, bøje pladen. Fjederen skal være i orden, ellers
> virker regulatoren ikke som den skal selv oim du synes den lyder rigtig.
>


Du har sikkert ret. Så langt havde jeg ikke tænkt. Men kan det virkelig
passe at en sådan fjeder kun holder en enkelt sæson?? Og hvis jeg skulle
skifte den, hvem forhandler så noget sådant, og hvor sikrer jeg at jeg får
den rigtige?

Har dog kun givet den en smule extra, og på ingen måde overdrevet. Den kunne
stadig stå og regulere sig selv lige så stille kunne jeg høre (og se).

\Michael



Henning Lund (06-05-2006)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 06-05-06 21:02

Michael Jensen wrote:
> Du har sikkert ret. Så langt havde jeg ikke tænkt. Men kan det
> virkelig passe at en sådan fjeder kun holder en enkelt sæson??

Hvis den er rusten, så ja, men den kan også skades af et eller
andet som sætter sig i klemme eller rører ved regulatorfjederen,
der skal ikke meget til, som du ser er viklingerne i fjederen
meget tynde, så den er "kilden"

> Og hvis jeg skulle skifte den, hvem forhandler så noget
> sådant, og hvor sikrer jeg at jeg får den rigtige?

Du skriver serie, model og typenummer op der står på motoren, og
går til det nærmeste serviceværksted, de har den sikkert.

> Har dog kun givet den en smule extra, og på ingen måde
> overdrevet. Den kunne stadig stå og regulere sig selv lige så
> stille kunne jeg høre (og se).

et par hundrede eller tre ekstra omdrejninger kan knække
plejlstangen, da jeg drev et værksted så jeg det mange gange,
mest fordi folk købte for små plæneklippere, og derfor gav dem
lidt ekstra omdrejninger fordi de troede den lettere kunne slå
græsset.


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Max (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 28-04-06 19:06

Hej Henrik

> at starte for til sidste at være næsten umulig. Når den først kørte så
> var der ingen problemer så vidt jeg husker.

Jeg har rodet med sådan et problem engang, der viste det
sig at platinerne trængte til rengøring.

Mvh Max



Det lille værksted (29-04-2006)
Kommentar
Fra : Det lille værksted


Dato : 29-04-06 06:07



"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4452598c$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Henrik
>
>> at starte for til sidste at være næsten umulig. Når den først kørte så
>> var der ingen problemer så vidt jeg husker.
>
> Jeg har rodet med sådan et problem engang, der viste det
> sig at platinerne trængte til rengøring.
>
> Mvh Max
>
>
det må være en meget gammel plæneklipper, for der har næsten ikke været
brugt platiner i mange år.

Hilsern Knud



Henrik Madsen (29-04-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 29-04-06 07:30

On Sat, 29 Apr 2006 07:06:36 +0200, "Det lille værksted"
<mail(fjernes)@d-l-v.dk> wrote:

>det må være en meget gammel plæneklipper, for der har næsten ikke været
>brugt platiner i mange år.

jeg er også rimelig sikker på at denneher bare har en stor magnet på
det rigtige sted på "svinghjulet" og når den så kommer forbi spolen så
genererer den lige en ordentlig omgang zap

Henrik

Henning Lund (29-04-2006)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 29-04-06 11:54

Henrik Madsen wrote:

> jeg er også rimelig sikker på at denneher bare har en stor
> magnet på det rigtige sted på "svinghjulet" og når den så
> kommer forbi spolen så genererer den lige en ordentlig omgang
> zap

Ja det har alle småmotorer, men platiner er de som en anden
skrev, gået væk fra for en ½ menneskealder siden.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste