| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Fugt i væggen Fra : Mr. D | 
  Dato :  18-04-06 17:59 |  
  |   
            Ifb. med et renoveringen af et nyligt overtaget hus stødte vi på et hul 
 i soklen (bag brænde der var stablet ½ meter op ad muren, så den var 
 rimelig fugtig). Pudset var skallet af og der var et hul ind på et par 
 cm. cirka - formegentlig fra nogle myrer eller lign. På indersiden var 
 pudset også skallet af og der kunne sigtes nogle fugtskader da der nok 
 ikke har været gjort noget ved det. Vi har repareret soklen udendørs og 
 pudset den op indendørs igen. Men nu er der kommet fugtskjolder i 
 pudset. Kan det skyldes at væggen ikke helt er "dampet af" endnu, eller 
 er det stadig utæt? Uden på den nuværende væg skal der sættes en 
 forsatsvæg med isolering (og gips). Er det risikabelt og er der noget vi 
 skal gøre INDEN vi sætter den op udover det vi allerede har gjort?
 
 Mr. D..
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Gainsbourg (18-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Gainsbourg | 
  Dato :  18-04-06 23:43 |  
  |   
            > Ifb. med et renoveringen af et nyligt overtaget hus stødte vi på et hul i 
 > soklen (bag brænde der var stablet ½ meter op ad muren, så den var rimelig 
 > fugtig). Pudset var skallet af og der var et hul ind på et par cm. cirka - 
 > formegentlig fra nogle myrer eller lign. På indersiden var pudset også 
 > skallet af og der kunne sigtes nogle fugtskader da der nok ikke har været 
 > gjort noget ved det. Vi har repareret soklen udendørs og pudset den op 
 > indendørs igen. Men nu er der kommet fugtskjolder i pudset. Kan det 
 > skyldes at væggen ikke helt er "dampet af" endnu, eller er det stadig 
 > utæt? Uden på den nuværende væg skal der sættes en forsatsvæg med 
 > isolering (og gips). Er det risikabelt og er der noget vi skal gøre INDEN 
 > vi sætter den op udover det vi allerede har gjort?
 
 Ja, det kan det være. Men det er svært at svare fornuftigt med så få 
 oplysninger. Hvilken type hus er det? Hvornår det det bygget? Hvordan er 
 væggene bygget op? Hvad er huset behandlet med udvendigt? Hvad er 
 opfugtningen indendørs pt?
 
 Med venlig hilsen
 Gainsbourg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mr. D (19-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mr. D | 
  Dato :  19-04-06 08:48 |  
  |   
            > Ja, det kan det være. Men det er svært at svare fornuftigt med så få
 > oplysninger. Hvilken type hus er det? Hvornår det det bygget? Hvordan er
 > væggene bygget op? Hvad er huset behandlet med udvendigt? Hvad er
 > opfugtningen indendørs pt?
 
 Ifl. BBR er det bygget 1957. Det er en gammel lade, der er muret op med røde
 mursten på ydersiden. Dit sidste spørgsmål forstår jeg ikke helt :(
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Gainsbourg (19-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Gainsbourg | 
  Dato :  19-04-06 13:03 |  
  |   
            >> Ja, det kan det være. Men det er svært at svare fornuftigt med så få
 >> oplysninger. Hvilken type hus er det? Hvornår det det bygget? Hvordan er
 >> væggene bygget op? Hvad er huset behandlet med udvendigt? Hvad er
 >> opfugtningen indendørs pt?
 >
 > Ifl. BBR er det bygget 1957. Det er en gammel lade, der er muret op med 
 > røde
 > mursten på ydersiden. Dit sidste spørgsmål forstår jeg ikke helt :(
 
 Er det en murstensvæg hele vejen igennem (evt. hulmur)? Hvis nej, hvad 
 består resten af muren af? Står det i røde mursten udvendigt eller er det 
 pudset? Hvis ja, er den kalket eller malet? Har I brugt en fugtmåler til at 
 måle opfugtningen i murværket?
 
 Med venlig hilsen
 Gainsbourg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Mr. D (19-04-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mr. D | 
  Dato :  19-04-06 13:12 |  
  |   
            > Er det en murstensvæg hele vejen igennem (evt. hulmur)? Hvis nej, hvad
 > består resten af muren af?
 Gammel lademur opbygget i mursten dengang lodret var noget man stod i hæren.
 Men selve byggeriet er ganske robust..!
 
 >Står det i røde mursten udvendigt eller er det  pudset?
 Står i røde mursten. Det hedder vel en skalmur? Ydermuren er i øvrigt rettet
 op ift. indermuren.
 
 >Hvis ja, er den kalket eller malet?
 Nej - men på indersiden er det kalket
 
 >Har I brugt en fugtmåler til at måle opfugtningen i murværket?
 Nej
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |