/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Lammekoteletter
Fra : Hanne Tornøe


Dato : 15-06-01 14:40

Lammekoteletter bliver tit hårde og trævlede - tørre, kort sagt. Mon der
skulle være en metode til mørning, evt. marinering - og dernæst en MÅDE AT
stege dem på, så de bliver gode, og alligevel stegt tilstrækkeligt, gerne
lidt rosa indvendig?
Svinekød kan også være svært at få saftigt og mørt. Hvad mon jeg gør
forkert?
Skal lammekød også hænges for at blive mørt?
Tak, hvis nogen vil hjælpe! Venlig hilsen Hanne T



 
 
Jan Boegh (15-06-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 15-06-01 16:00

"Hanne Tornøe" <hanne@tornoe.net> wrote in message
news:3b2a10a0$0$261$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Lammekoteletter bliver tit hårde og trævlede - tørre, kort sagt. Mon der
> skulle være en metode til mørning, evt. marinering - og dernæst en MÅDE AT

En almindelig rødvinsmarinering er glimrende. Men ellers bruger jeg gerne en
variation over temaet:

Olivenolie, syre og hvidløg.

Udgangspunktet kunne fint være 1 dl. olivenolie (jeg bruger ofte en billig
jomfuolivenolie fra Aldi).

Syren kunne være:
En tør hvidvin (1-2 dl.) eller
Saften fra en eller en halv citron eller
3-4 spskf. hvidvinseddike (evt. esdragon)

Hertil bruger jeg gerne en 4-5 fed hvidløg, der presses (men en gang i
mellem kan det gå langt vildere for sig)

Desuden krydres der med en eller flere af følgende:
rosmarin (næsten altid med)
timian
persille
esdragon (fransk - russisk smager omtrent som græsplæne

> stege dem på, så de bliver gode, og alligevel stegt tilstrækkeligt, gerne
> lidt rosa indvendig?

Lammekoteletter har Vorherre skabt med henblik på grilning: Fuld hug på
grillen og så en 5-8 min. pr. side afhængig af tykkelse (jeg foretrækker dem
på min. et par cm.s. tykkelse). Kunsten er at få en pæn bruning og samtidigt
undgå at stege det sarte kød i smadder. Og fidusen er så at lade
koteletterne ligge nogle minutter inden man sætter tænderne i dem.

> Svinekød kan også være svært at få saftigt og mørt. Hvad mon jeg gør
> forkert?

Steger for hårdt.

> Skal lammekød også hænges for at blive mørt?

Nej, det burde ikke være nødvendigt.

mvh
Jan


Jan Boegh (15-06-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 15-06-01 16:04

Kødet skal marineres et døgns tid i køleskabet med den nævnte marinade.

mvh
Jan


Emil (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 16-06-01 16:48

On Fri, 15 Jun 2001, Jan Boegh wrote:

>esdragon (fransk - russisk smager omtrent som græsplæne

Yep. Hvis man selv vil dyrke esdragon, er det bedst at købe den
som plante. Her sælges (normalt) den velsmagende franske udgave.
Den kræver vinterdækning eller dyrkning i vindueskarm, ret tørt
og solrigt grosted.

Prøver man med frø, får man som regel fat i den smagsløse
russiske sort (Hø, hø).


m.v.h. Emil

--
Iøvrigt mener jeg, at en virkelig god bearnaise-essens bør laves
med fransk esdragon.

Esdragon er ikke med i ret mange af opskrifterne = stor fejl!

ole larsen (16-06-2001)
Kommentar
Fra : ole larsen


Dato : 16-06-01 19:22


Emil skrev i meddelelsen ...
>On Fri, 15 Jun 2001, Jan Boegh wrote:
>
>>esdragon (fransk - russisk smager omtrent som græsplæne
>
>Yep. Hvis man selv vil dyrke esdragon, er det bedst at købe den
>som plante. Her sælges (normalt) den velsmagende franske udgave.
>Den kræver vinterdækning eller dyrkning i vindueskarm, ret tørt
>og solrigt grosted.
>
>m.v.h. Emil



Den franske estragon kan SAGTENS gro og overvintre uden specielle
forholdsregler i den Fynske natur - har haft den i 10-15 år (indtil jeg
flyttede i lejlighed)

Ole





Jan Boegh (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 17-06-01 08:50

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
news:NaOW6.3359$VQ4.433624@news010.worldonline.dk...

> >Den kræver vinterdækning eller dyrkning i vindueskarm, ret tørt
> >og solrigt grosted.

> Den franske estragon kan SAGTENS gro og overvintre uden specielle
> forholdsregler i den Fynske natur - har haft den i 10-15 år (indtil jeg
> flyttede i lejlighed)

Ja, min overvintrer også år efter år uden nogen større indsats fra min side.

mvh
Jan


ole larsen (15-06-2001)
Kommentar
Fra : ole larsen


Dato : 15-06-01 14:53


Hanne Tornøe skrev i meddelelsen
<3b2a10a0$0$261$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
>Lammekoteletter bliver tit hårde og trævlede - tørre, kort sagt. Mon der
>skulle være en metode til mørning, evt. marinering - og dernæst en MÅDE AT
>stege dem på, så de bliver gode, og alligevel stegt tilstrækkeligt, gerne
>lidt rosa indvendig?
>Svinekød kan også være svært at få saftigt og mørt. Hvad mon jeg gør
>forkert?
>Skal lammekød også hænges for at blive mørt?
>Tak, hvis nogen vil hjælpe! Venlig hilsen Hanne T


Prøv at fortæl hvordan du gør
Ole



Hanne Tornøe (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Hanne Tornøe


Dato : 17-06-01 13:42

Tak for svarene. Næste gang prøver jeg at marinere dem. Grillstegning har
jeg ikke nemt ved at styre uden at noget bliver for sort.
Ole Larsen spørger, hvordan jeg steger koteletterne. Jeg bruger olivenolie,
panden varmes rigtig godt op, koteletterne brunes godt, og steger sagte
videre med f.eks. rosmarin, hvidløg, bredbladet persille - evt. lidt
citrontimian. Væsken jeg tilføjer efter bruning er hvidvin. Jeg steger 2-3
min. max på hver side. afhængigt af tykkelsen. Fedtlaget bruner jeg først
rigtig godt. Koteletterne sunder sig under låg, men væk fra varmen.
Svineschnitzler steger jeg stort set på samme måde, bortset fra, at de skal
have kortere tid, - og somme tider lykkes det helt perfekt. For lang tids
stegning er i alt fald af det onde.
Et supergodt trick til at undgå at f.ex. kyllingebryst, hele kyllinger og
andet magert kød bliver tørt, er iøvrigt at give injektioner med mælk inden
stegning. "Pumpe" kødet som vi kender det fra de industrielle
hamburgerrygge. Det kunne jeg selvfølgelig også gøre ved stegning af
lam/gris - men det er jo et lidt stort apparat at sætte igang for et par
koteletters skyld, - men det er genialt til f.ex. fasan, perlehøne,
svinekam, rensdyr, kalkun etc.
Venlig hilsen Hanne T

ole larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:RzqW6.1649$hi6.196567@news000.worldonline.dk...
>
> Hanne Tornøe skrev i meddelelsen
> <3b2a10a0$0$261$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
> >Lammekoteletter bliver tit hårde og trævlede - tørre, kort sagt. Mon der
> >skulle være en metode til mørning, evt. marinering - og dernæst en MÅDE
AT
> >stege dem på, så de bliver gode, og alligevel stegt tilstrækkeligt, gerne
> >lidt rosa indvendig?
> >Svinekød kan også være svært at få saftigt og mørt. Hvad mon jeg gør
> >forkert?
> >Skal lammekød også hænges for at blive mørt?
> >Tak, hvis nogen vil hjælpe! Venlig hilsen Hanne T
>
>
> Prøv at fortæl hvordan du gør
> Ole
>
>



Peter Westh (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Peter Westh


Dato : 17-06-01 14:41


"Hanne Tornøe" <hanne@tornoe.net> skrev i en meddelelse
news:3b2ca611$0$1537$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Et supergodt trick til at undgå at f.ex. kyllingebryst, hele kyllinger og
> andet magert kød bliver tørt, er iøvrigt at give injektioner med mælk
inden
> stegning. "

Hvordan, med en kanyle? Hvilken størrelse?

MVH

Peter



Hanne Tornøe (18-06-2001)
Kommentar
Fra : Hanne Tornøe


Dato : 18-06-01 22:05

Ja, - med fare for at blive betragtet som misbruger indkøber jeg èngangs
sprøjter og kanyler på apoteket. Der findes forskellige størrelser, men de
skal selvfølgelig ikke være altfor små. Iøvrigt er sprøjterne - uden
kanyle - gode til at dekorere fine honningkager eller andet, der skal være
med tynd og nøjagtig glasur-skrift.
Her skal sprøjterne være godt store, da det ikke er helt nemt at proppe
glasuren ned i dem. Det er æggehvideglasur af typen icing jeg bruger til
det.
Venlig hilsen Hanne T
Peter Westh <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gic19$96lkh$1@ID-62221.news.dfncis.de...
>
> "Hanne Tornøe" <hanne@tornoe.net> skrev i en meddelelse
> news:3b2ca611$0$1537$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > Et supergodt trick til at undgå at f.ex. kyllingebryst, hele kyllinger
og
> > andet magert kød bliver tørt, er iøvrigt at give injektioner med mælk
> inden
> > stegning. "
>
> Hvordan, med en kanyle? Hvilken størrelse?
>
> MVH
>
> Peter
>
>



ole larsen (19-06-2001)
Kommentar
Fra : ole larsen


Dato : 19-06-01 05:12


Hanne Tornøe skrev i meddelelsen
<3b2e6d79$0$31242$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
>Ja, - med fare for at blive betragtet som misbruger indkøber jeg èngangs
>sprøjter og kanyler på apoteket. Der findes forskellige størrelser, men de
>skal selvfølgelig ikke være altfor små. Iøvrigt er sprøjterne - uden
>kanyle - gode til at dekorere fine honningkager eller andet, der skal være
>med tynd og nøjagtig glasur-skrift.
>Her skal sprøjterne være godt store, da det ikke er helt nemt at proppe
>glasuren ned i dem. Det er æggehvideglasur af typen icing jeg bruger til
>det.
>Venlig hilsen Hanne T

Prøv således:
Det der skal fyldes i glattes ud i et 2-3 mm. lag på en plade/stærkt papir.
Tag kanylen af, hold sprøjten med bagenden mod pladen læn sprøjten ca 20
grader til den ene side og kør sprøjten hen over pladen til den anden side,
vip sprøten modsat og kør modsat. Lidt øvelse og 4-5 hurtige bevægelser fra
side til side- voila.

Ole




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste