/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Nedslagtning af bambus
Fra : Mark Schiller


Dato : 12-04-06 22:20

Hej alle,
(long time, no hear)

så er turen kommet til vores bambus, som jeg har stirret ondt på de
sidste 7 år ............. det har ikke hjulpet, så nu må jeg prøve
noget andet

Jeg forestiller mig, at grave en rende hele vejen rundt om dyret (1
meter bred og 4-5 meter lang) og så nappe en håndøkse og så hugge
rødderne over, gående skrot nedad.

Problemet er vel så blot, at røderne skyder igen?!

Hvis det er tilfældet, kan man så ikke (under protest) give bambusen
et eller andet giftigt stads først og så derefter lege huggeleg?


/Mark

PS
Jeg mangler kun muren og nogle enkelte specialsten, så er terassen
færdig


 
 
Mads Lie Jensen (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 13-04-06 06:30

On Wed, 12 Apr 2006 23:19:40 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>så er turen kommet til vores bambus, som jeg har stirret ondt på de
>sidste 7 år ............. det har ikke hjulpet, så nu må jeg prøve
>noget andet
>
>Jeg forestiller mig, at grave en rende hele vejen rundt om dyret (1
>meter bred og 4-5 meter lang) og så nappe en håndøkse og så hugge
>rødderne over, gående skrot nedad.
>
>Problemet er vel så blot, at røderne skyder igen?!

Bambusrødder sidder ikke ret langt i jorden, og de følger med op når du
graver en klump op. Det er yderst sjældent de skyder igen, hvis man har
gravet dem op. Men hvis du kun hakker rødderne over, og lader dem sidde,
så skyder de igen.

Men hvor stor er den? En bambus på 50-70 cm i diameter er det ikke noget
problem at grave op.

Er den større er der nu heller ikke det helt store problem, men det
giver sved på panden

Lad være med at klippe toppen væk inden du graver den op. Når toppen
sidder på, har du noget at rykke i. Start med at grave en rende hele
vejen rundt om planten, så tæt på roden du kan komme til. Grav derefter
ind under planten, hele vejen rundt. Vrik med spaden for hvert
spadestik, så hele planten rystes. Så kan du mærke hvor godt den sidder
fast (eller forhåntlig: ikke sidder fast). Sidder den godt fast, så del
den i nogle stykker med en god tung økse.

>Hvis det er tilfældet, kan man så ikke (under protest) give bambusen
>et eller andet giftigt stads først og så derefter lege huggeleg?

Glyphosat vil slå den ihjel. Men den sidder stadig godt fast i jorden
selv om den er død. Men når den er død, så klip toppen af den og smid
lidt jord ovenpå stubbene, så rådner den i løbet af nogen tid (1-3 år).

Jeg ville til hver en tid starte med et opgravningsforsøg. I mine yngre
dage (tænk sig man er så gammel man siger sådan har jeg gravet en
del bambus op. Det giver varmen.

>PS
>Jeg mangler kun muren og nogle enkelte specialsten, så er terassen
>færdig

Det får vi vel nogle billeder af?
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Mark Schiller (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 13-04-06 08:01

Thu, 13 Apr 2006 07:30:09 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Men hvor stor er den? En bambus på 50-70 cm i diameter er det ikke noget
>problem at grave op.

1 meter x 4-5 meter


>>Hvis det er tilfældet, kan man så ikke (under protest) give bambusen
>>et eller andet giftigt stads først og så derefter lege huggeleg?
>Glyphosat vil slå den ihjel. Men den sidder stadig godt fast i jorden
>selv om den er død. Men når den er død, så klip toppen af den og smid
>lidt jord ovenpå stubbene, så rådner den i løbet af nogen tid (1-3 år).

Finten var blot, at ved at give den et eller andet ubehageligt, så
kunne jeg måske spare en del timers gravearbejde - sprøjte skidtet
på, vente og derefter grave et spadestik ned og hugge på tværs med en
økse i en nedadgående kileform - på den måde er det vel helt
uinteressant, hvor mange rodstumper som sidder tilbage?!


>Jeg ville til hver en tid starte med et opgravningsforsøg. I mine yngre
>dage (tænk sig man er så gammel man siger sådan har jeg gravet en
>del bambus op. Det giver varmen.

Det vil jeg så også gøre - jeg gætte på, at Glyphosat i øvrigt er
noget, som kun I professionelle har adgang til, så dét løser jo
ligesom også dét problem


>>Jeg mangler kun muren og nogle enkelte specialsten, så er terassen
>>færdig
>Det får vi vel nogle billeder af?

Goes without saying - I skal jo have lidt til lattermusklen med jævne
mellemrum


/Mark


Leonard (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 13-04-06 10:39

Mark Schiller <ms@definitivt.invalid> wrote:

>>Men hvor stor er den? En bambus på 50-70 cm i diameter er det ikke noget
>>problem at grave op.
>
>1 meter x 4-5 meter

Få lidt sjov ud af det og lej en minigraver ...
Evt. med fører, hvis du ikke føler dig sikker i at køre sådan en
maskine.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet
http://vmmservice.dk/ - Motor- og Maskinservice

Holst (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 13-04-06 11:06


Leonard wrote:

> Få lidt sjov ud af det og lej en minigraver ...
> Evt. med fører, hvis du ikke føler dig sikker i at køre sådan en
> maskine.

Nu man er igang med at betale sig fra det, kan man også få dem bortsprængt:

http://www.booom.dk/

Mark Schiller (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 13-04-06 21:23

Thu, 13 Apr 2006 12:06:29 +0200, berigede Holst <newsmar06@shelter.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Nu man er igang med at betale sig fra det, kan man også få dem bortsprængt:
> http://www.booom.dk/

Det kunne da være for sejt og være ham som råber "der sprænges" -
problemet er blot, at firmaet ikke vil fortælle hvad de koster (på
hjemmesiden) *øv*


/Mark


Holst (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 13-04-06 21:35


Mark Schiller wrote:

>>Nu man er igang med at betale sig fra det, kan man også få dem bortsprængt:
>> http://www.booom.dk/
>
> Det kunne da være for sejt og være ham som råber "der sprænges" -
> problemet er blot, at firmaet ikke vil fortælle hvad de koster (på
> hjemmesiden) *øv*

Nok fordi prisen varierer fra opgave til opgave.

Mark Schiller (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 13-04-06 21:23

Thu, 13 Apr 2006 11:38:40 +0200, berigede Leonard <usenet@leonard.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Få lidt sjov ud af det og lej en minigraver ...

Det lyder lige som mig, men jeg tror ikke, at den kan komme ind af
havelågen


/Mark


Holst (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 13-04-06 21:35


Mark Schiller wrote:

>>Få lidt sjov ud af det og lej en minigraver ...
>
> Det lyder lige som mig, men jeg tror ikke, at den kan komme ind af
> havelågen

De fås så små, at de kan køre igennem en almindelige dør, så mon ikke
din havelåge også kan klare det?

Leonard (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 13-04-06 21:53

Mark Schiller <ms@definitivt.invalid> wrote:

>>Få lidt sjov ud af det og lej en minigraver ...
>
>Det lyder lige som mig, men jeg tror ikke, at den kan komme ind af
>havelågen

75cm er havelågen vel bred?
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet
http://vmmservice.dk/ - Motor- og Maskinservice

Mark Schiller (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 13-04-06 21:56

Thu, 13 Apr 2006 22:53:14 +0200, berigede Leonard <usenet@leonard.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>75cm er havelågen vel bred?

Yeps, jeg anede bare ikke, at de kunne fåes _så_ små

Sejt!


/Mark


Leonard (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 13-04-06 22:07

Mark Schiller <ms@definitivt.invalid> wrote:

>Yeps, jeg anede bare ikke, at de kunne fåes _så_ små

Jo, jo, og kun 1,5 m høj, så den kan komme ind i de fleste køkkener.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet
http://vmmservice.dk/ - Motor- og Maskinservice

Mark Schiller (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 13-04-06 22:15

Thu, 13 Apr 2006 23:06:31 +0200, berigede Leonard <usenet@leonard.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Jo, jo, og kun 1,5 m høj, så den kan komme ind i de fleste køkkener.

Ja, det skal jeg da love for - kiggede lige på
http://leonard.dk/micrograver/ og jeg må da sige, at til den pris er
det da øv, at du ikke lige bor om hjørnet


/Mark
- som iøvrigt skal holde sommerferie på Langø ved Kerteminde i år


Calle. (14-04-2006)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 14-04-06 08:51

Mark Schiller wrote:
> Thu, 13 Apr 2006 11:38:40 +0200, berigede Leonard <usenet@leonard.dk>
> dk.fritid.hus-og-have med:
>
>> Få lidt sjov ud af det og lej en minigraver ...
>
> Det lyder lige som mig, men jeg tror ikke, at den kan komme ind af
> havelågen
>
Så skal det da være en lille låge, mange af dem kan komme igennem en alm.
dør. Lavebåndene kan hydraulist trækkes ind under maskinen.



--
*** Calle ***



Mads Lie Jensen (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 13-04-06 16:22

On Thu, 13 Apr 2006 09:00:46 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>>Men hvor stor er den? En bambus på 50-70 cm i diameter er det ikke noget
>>problem at grave op.
>
>1 meter x 4-5 meter

Nåja, det er jo en pæn stor bambus så

>Finten var blot, at ved at give den et eller andet ubehageligt, så
>kunne jeg måske spare en del timers gravearbejde - sprøjte skidtet
>på, vente og derefter grave et spadestik ned og hugge på tværs med en
>økse i en nedadgående kileform - på den måde er det vel helt
>uinteressant, hvor mange rodstumper som sidder tilbage?!

Det er sådan set ikke fordi en bambus har specielt godt fat i jorden
under den, eller ved siden af. Men den har særdeles godt fat i sig selv.
Dvs. du har en meget stor klump der skal graves op. Den er selvfølgelig
også frygtelig tung. Og at flække klumpen midt i, for at få mindre
klumper, er det svære i manøvren. Og det bliver ikke synderligt lettere
bare fordi planten er død.

Men hvad vil du med det sted, når bambussen er kommet væk?

>>Jeg ville til hver en tid starte med et opgravningsforsøg. I mine yngre
>>dage (tænk sig man er så gammel man siger sådan har jeg gravet en
>>del bambus op. Det giver varmen.
>
>Det vil jeg så også gøre - jeg gætte på, at Glyphosat i øvrigt er
>noget, som kun I professionelle har adgang til, så dét løser jo
>ligesom også dét problem

Du kan formentlig hurtigt se om det er en opgave du kan/vil udføre, når
først du begynder at grave.

Glyphosat = det aktive stof i roundup. Så det kan du sagtens få fingre
i.
Jeg er bare holdt op med at sige roundup, for det plejer at give en
masse støj, som jeg egentlig ikke gider. Og så koster det meget mere
hvis man skal købe "ægte" roundup, end hvis man køber sig en dunk et
eller andet hvor det aktive stof også er glyphosat. Roundup er et
handelsnavn, og det koster ekstra når det er mærkevarer.

Har du mod på det, og står bambussen ikke for tæt på bygninger, så lej
en minigraver som Leonard foreslår. Det er ikke så frygtelig dyrt, og
det er skægt

>>>Jeg mangler kun muren og nogle enkelte specialsten, så er terassen
>>>færdig
>>Det får vi vel nogle billeder af?
>
>Goes without saying - I skal jo have lidt til lattermusklen med jævne
>mellemrum


Det siges også at være sundt

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Leonard (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 13-04-06 18:54

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

>Har du mod på det, og står bambussen ikke for tæt på bygninger, så lej
>en minigraver som Leonard foreslår. Det er ikke så frygtelig dyrt, og
>det er skægt

Jeg ville først være bange for bygningen hvis det var dynamitmetoden,
der blev valgt
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet
http://vmmservice.dk/ - Motor- og Maskinservice

Mads Lie Jensen (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 13-04-06 20:40

On Thu, 13 Apr 2006 19:54:05 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>>Har du mod på det, og står bambussen ikke for tæt på bygninger, så lej
>>en minigraver som Leonard foreslår. Det er ikke så frygtelig dyrt, og
>>det er skægt
>
>Jeg ville først være bange for bygningen hvis det var dynamitmetoden,
>der blev valgt

Jojo, men hvis man ikke er vant til eller har prøvet sådan en minigraver
før, så kan man godt lige komme til at rykke i et forkert håndtag - og
så kan der nemt lige ryge et eller andet.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Holst (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 13-04-06 21:06


Mads Lie Jensen wrote:

> Jojo, men hvis man ikke er vant til eller har prøvet sådan en minigraver
> før, så kan man godt lige komme til at rykke i et forkert håndtag - og
> så kan der nemt lige ryge et eller andet.

Mon ikke sprængningseksperterne vil sige omtrent det samme?

Mads Lie Jensen (14-04-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 14-04-06 06:10

On Thu, 13 Apr 2006 22:05:55 +0200, Holst <newsmar06@shelter.dk> wrote:

>> Jojo, men hvis man ikke er vant til eller har prøvet sådan en minigraver
>> før, så kan man godt lige komme til at rykke i et forkert håndtag - og
>> så kan der nemt lige ryge et eller andet.
>
>Mon ikke sprængningseksperterne vil sige omtrent det samme?

Jeg mener nu at jeg så i fjernsynet engang, hvordan de sprængte en
bambus væk som stod helt op ad en husmur.

Hvis man er lettere øvet i at køre minigraver, så kan man nogle ting med
den som man nok ikke bør forsøge hvis det er første gang man bruger den.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Mark Schiller (14-04-2006)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 14-04-06 10:39

Fri, 14 Apr 2006 07:09:59 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg mener nu at jeg så i fjernsynet engang, hvordan de sprængte en
>bambus væk som stod helt op ad en husmur.

   http://www.booom.dk/VIDEO/BAMBUS4.ASX


Se flere sprængninger på:

   http://www.booom.dk/video.html


/Mark


Calle. (14-04-2006)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 14-04-06 08:49

Mads Lie Jensen wrote:
> On Thu, 13 Apr 2006 19:54:05 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:
>
>>> Har du mod på det, og står bambussen ikke for tæt på bygninger, så
>>> lej en minigraver som Leonard foreslår. Det er ikke så frygtelig
>>> dyrt, og det er skægt
>>
>> Jeg ville først være bange for bygningen hvis det var dynamitmetoden,
>> der blev valgt
>
> Jojo, men hvis man ikke er vant til eller har prøvet sådan en
> minigraver før, så kan man godt lige komme til at rykke i et forkert
> håndtag - og så kan der nemt lige ryge et eller andet.

Ja eller hvis man bremser hårdt op imens man har en fyldt skov ophejst, så
går den på næbet. En kammerat gjorde det, og havde endda glemt selen. Da det
var en af de ældre modeller med styrepind i midten, var det de ædlere dele
der måtte en tur op i stangen ;-(

--
*** Calle ***



Mark Schiller (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 13-04-06 22:07

Thu, 13 Apr 2006 17:21:55 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Nåja, det er jo en pæn stor bambus så

Jaaaah, det er en fyldig fætter


>Men hvad vil du med det sted, når bambussen er kommet væk?

Hmmm, ja nu kan I jo så godt finde kedelig-præmien frem - der skal
såmænd blot være græs!

Anledningen er, at hvis man tager et ternet a4 og laver et kvadrat
bestående af 3 x 3 felter, så står bambusen mellem forreste højre felt
og forreste midterfelt. Hvis huset udgør centerfeltet i
3x3-konstruktionen (groft fortegnet, naturligvis , så er
situationen denne: alle 3 felter til høre bruges til bilparkering,
garage og indgangssti mv, den bagerste firkant i midten er den
stillistiske del med "terassen", den venstre bagerste firkant er
drivhus og hygge-sektionen og nu kommer så pointen - den ene firkant
til ventre og de 2 forreste til venstre er dedikeret til børneleg,
ringespil, slå telt op, spille fodbold og "den slags", så derfor skal
der "bare" være græs.

Kedeligt, men lige i skabet


>Du kan formentlig hurtigt se om det er en opgave du kan/vil udføre, når
>først du begynder at grave.

Det vil jeg prøve!


>Jeg er bare holdt op med at sige roundup, for det plejer at give en
>masse støj, som jeg egentlig ikke gider.

Okay - beklager, hvis jeg satte noget i gang!


>Har du mod på det, og står bambussen ikke for tæt på bygninger, så lej
>en minigraver som Leonard foreslår. Det er ikke så frygtelig dyrt, og
>det er skægt

Lad mig sige det på følgende måde: "Jeg har mere tid end penge på
præcis den konto"


Tak for indsparkene!


/Mark


Mads Lie Jensen (14-04-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 14-04-06 06:17

On Thu, 13 Apr 2006 23:07:12 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>>Men hvad vil du med det sted, når bambussen er kommet væk?
>
>Hmmm, ja nu kan I jo så godt finde kedelig-præmien frem - der skal
>såmænd blot være græs!

Det gør det så en smule lettere - måske.

Hvis du klipper hele toppen væk, så tæt ved jorden du kan komme til,
slår planten ihjel (glyphosat) ogsmider et lag jord ovenpå - 5-10 cm, så
vil den døde rod rådne væk i løbet af nogle år. Det vil muligvis sætte
sig lidt efterhånden som den rådner, men så kan man jo nemt fylde efter
med lidt jord og smide nogle nye græsfrø.

Det kræver så bare at der lige er plads til et lag jord ovenpå roden.

>>Jeg er bare holdt op med at sige roundup, for det plejer at give en
>>masse støj, som jeg egentlig ikke gider.
>
>Okay - beklager, hvis jeg satte noget i gang!

Det tror jeg nu ikke - det er ikke så slemt som for år tilbage.

>>Har du mod på det, og står bambussen ikke for tæt på bygninger, så lej
>>en minigraver som Leonard foreslår. Det er ikke så frygtelig dyrt, og
>>det er skægt
>
>Lad mig sige det på følgende måde: "Jeg har mere tid end penge på
>præcis den konto"

Tro mig, det kender jeg :-/
Det er _dyrt_ at blive husejer.

>Tak for indsparkene!

God arbejdslyst
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Mark Schiller (14-04-2006)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 14-04-06 10:41

Fri, 14 Apr 2006 07:17:19 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Tro mig, det kender jeg :-/
>Det er _dyrt_ at blive husejer.

Yeps, hvornår ser vi billeder af "Herregården med vejrstationen"?


/Mark


Mads Lie Jensen (15-04-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 15-04-06 07:23

On Fri, 14 Apr 2006 11:40:36 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>>Tro mig, det kender jeg :-/
>>Det er _dyrt_ at blive husejer.
>
>Yeps, hvornår ser vi billeder af "Herregården med vejrstationen"?

Når vi ser billeder af terassen?

Vejrstationen ligger på bordet ude i værkstedet.
Men mon ikke snart der bliver tid til en smule fotograferen .... jeg
håber da.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Mark Schiller (15-04-2006)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 15-04-06 17:27

Sat, 15 Apr 2006 08:23:17 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>>Yeps, hvornår ser vi billeder af "Herregården med vejrstationen"?
>Når vi ser billeder af terassen?

Nå nå, man slår nok lige over i "min far kan tæve din far"-sporet,
hvor unfair


Glædelig påske til alle


/Mark


Heidi (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Heidi


Dato : 13-04-06 08:49

Mark Schiller wrote:
> Hej alle,
> (long time, no hear)
>
> så er turen kommet til vores bambus, som jeg har stirret ondt på de
> sidste 7 år ............. det har ikke hjulpet, så nu må jeg prøve
> noget andet
>
> Jeg forestiller mig, at grave en rende hele vejen rundt om dyret (1
> meter bred og 4-5 meter lang) og så nappe en håndøkse og så hugge
> rødderne over, gående skrot nedad.

Vi fjernede en sidste år, ved at grave hele vejen rundt om, og godt ind
under fra den ene side. Til sidst kunne den vippes fri ved at hoppe lidt
på den fra den side hvor vi havde gravet ind under. Du skal bare være
sikker på at der ikke sidder nogen nede i hullet først

Derefter smadrede vi en elkædesav ved at save roden ud i mindre
firkanter, og gik derefter over til økse - op på traileren med
"stumperne", og så på lossepladsen....
Det gik fint, med nogle "venners" hjælp (er ikke sikker på om de stadig
er venner!)

--
Heidi


Carsten Finn Rasmuss~ (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 13-04-06 08:52

Mark Schiller wrote:
>
> Jeg forestiller mig, at grave en rende hele vejen rundt om dyret (1
> meter bred og 4-5 meter lang) og så nappe en håndøkse og så hugge
> rødderne over, gående skrot nedad.
>

Erstat øksen med en skarpslebet drænspade, den fungerer meget bedre. Lad
toppen sidde på, så du har noget at hive i.


--
Carsten (3600)
HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info



Mads Lie Jensen (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 13-04-06 16:24

On Thu, 13 Apr 2006 09:52:20 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Erstat øksen med en skarpslebet drænspade, den fungerer meget bedre. Lad
>toppen sidde på, så du har noget at hive i.

Eller endnu bedre, en skarpsleben skovspade.
Skovspaden er en forstærket almindelig spade (så at sige) hvor
drænspaden er noget smallere i bladet. Drænspaden kan være svær at hakke
med.

Syntes jeg i hvert fald.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

***Fr@nk*** (13-04-2006)
Kommentar
Fra : ***Fr@nk***


Dato : 13-04-06 09:46


"Mark Schiller" <ms@definitivt.invalid> skrev i en meddelelse
news:89rq32lbe11ju4tfer8426g2eitdb6e2g0@4ax.com...

> Jeg forestiller mig, at grave en rende hele vejen rundt om dyret (1
> meter bred og 4-5 meter lang) og så nappe en håndøkse og så hugge
> rødderne over, gående skrot nedad.


Stik ned med en spade hele vejen rundt. Da den er meget lang skal du nok
stikke ned 2 steder, så du deler den i 3 dele.
1 reb rundt om 1 del, og fat i din havetraktor, og vupti så er første del
oppe.
Hvis du vil have den delt ud i mindre stykker når du skal på genbrugen med
den, så tager du en spade og sliber skæret, så kan den nemt deles.
Denne metode har jeg brugt til mange bambus, og kommer du til at svede af
det, er det fordi du har taget for meget tøj på.


--
Mvh.
Fr@nk



Mark Schiller (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Mark Schiller


Dato : 13-04-06 22:30

Thu, 13 Apr 2006 10:46:06 +0200, berigede "***Fr@nk***"
<Frank.opel@gmx.netdk> dk.fritid.hus-og-have med:

>1 reb rundt om 1 del, og fat i din havetraktor, og vupti så er første del
>oppe.

Jeg ved godt, at jeg nu selv lægger i kakkelovnen til ørefigner, men
jeg har dælme ikke en havetraktor _endnu_


Meeeeeen, kunne det mon lette processen, hvis man gennemvædede den
jord som bambusfætteren står i? (Regnvandsbeholderen skal vist tømmes
alligevel


/Mark


Leonard (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 13-04-06 23:03

Mark Schiller <ms@definitivt.invalid> wrote:

>Meeeeeen, kunne det mon lette processen, hvis man gennemvædede den
>jord som bambusfætteren står i? (Regnvandsbeholderen skal vist tømmes
>alligevel

På denne årstid tror jeg der er fugt nok i jorden, så medmindre du er
vild med at mudderbade, så lad være.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet
http://vmmservice.dk/ - Motor- og Maskinservice

Steen Jakobsen (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Steen Jakobsen


Dato : 13-04-06 10:47


"Mark Schiller" <ms@definitivt.invalid> skrev i en meddelelse
news:89rq32lbe11ju4tfer8426g2eitdb6e2g0@4ax.com...
> Hej alle,
> (long time, no hear)
>
> så er turen kommet til vores bambus, som jeg har stirret ondt på de
> sidste 7 år ............. det har ikke hjulpet, så nu må jeg prøve
> noget andet
>
> Jeg forestiller mig, at grave en rende hele vejen rundt om dyret (1
> meter bred og 4-5 meter lang) og så nappe en håndøkse og så hugge
> rødderne over, gående skrot nedad.

Jeg kan se du har fået mange svar, så nu får du lige den sjoveste måde.

Der findes et firma der simpelthen sprænger den slags lige op af jorden med
dynamit Så kan den lære det!

Steen.



Maria Frederiksen (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 13-04-06 18:16

> så er turen kommet til vores bambus, som jeg har stirret ondt på de
> sidste 7 år ............. det har ikke hjulpet, så nu må jeg prøve
> noget andet
>
> Jeg forestiller mig, at grave en rende hele vejen rundt om dyret (1
> meter bred og 4-5 meter lang) og så nappe en håndøkse og så hugge
> rødderne over, gående skrot nedad.

Jeg er til nemme løsninger. Vores blev håndklippet 10 cm over jorden og hver
eneste skud fik så en dråbe fortyndet Round Up. Der smuttede et par stykker,
men de fik så da jeg opdagede det. Det giver desværre ikke varmen, og det
lyder heller ikke af noget særligt.

Mvh Maria



Calle. (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 13-04-06 18:34

Maria Frederiksen wrote:
>> så er turen kommet til vores bambus, som jeg har stirret ondt på de
>> sidste 7 år ............. det har ikke hjulpet, så nu må jeg prøve
>> noget andet
>>
>> Jeg forestiller mig, at grave en rende hele vejen rundt om dyret (1
>> meter bred og 4-5 meter lang) og så nappe en håndøkse og så hugge
>> rødderne over, gående skrot nedad.
>
> Jeg er til nemme løsninger. Vores blev håndklippet 10 cm over jorden
> og hver eneste skud fik så en dråbe fortyndet Round Up. Der smuttede
> et par stykker, men de fik så da jeg opdagede det. Det giver desværre
> ikke varmen, og det lyder heller ikke af noget særligt.
>
Det får du da ikke roden væk af!


--
*** Calle ***



Preben Riis Sørensen (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 13-04-06 21:05


"Calle." <fake@fake.fake> skrev > Det får du da ikke roden væk af!

Men kan bare lave et bed ovenpå, det giver en fin grundgødning hen ad vejen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Maria Frederiksen (14-04-2006)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 14-04-06 13:00

> Det får du da ikke roden væk af!

Og? Den dør, og så er jeg da ligeglad med om den stadig er der de næste
måneder eller ej. Året efter kan man plante oven i uden problemer. Nemt, og
det er det primære.

Mvh Maria



Calle. (14-04-2006)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 14-04-06 21:27

Maria Frederiksen wrote:
>> Det får du da ikke roden væk af!
>
> Og? Den dør, og så er jeg da ligeglad med om den stadig er der de
> næste måneder eller ej. Året efter kan man plante oven i uden
> problemer. Nemt, og det er det primære.
>
Nu er bambus jo ikke lige det der rådner allerførst.
Hvorfor ikke fjerne lortet når man er igang.
Har selv fjerne 10m2 uden problemer ved at hakke det igennem med en skov
økse i terne på ca. 30 x 30 cm, og så revet dem op.



--
*** Calle ***



Carsten Finn Rasmuss~ (14-04-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 14-04-06 08:31

Mark Schiller wrote:
>
> så er turen kommet til vores bambus, som jeg har stirret ondt på de
> sidste 7 år ............. det har ikke hjulpet, så nu må jeg prøve
> noget andet
>

Jeg synes at tråden er ved at udvikle sig til noget der ligner starten på 2.
verdenskrig ;)

Den tidligere ejer her på matriklen var vild med bambus. Jeg har fjernet 2
hække på 5 og 10m + 4 buske.
Alt sammen uden at indrage hverken hæren, flyvevåbnet eller
ingenørtropperne.

Opgaven blev løst med en drænspade, 3m reb og en trailer til at køre skidtet
væk på.

At fjerne bambus er slet ikke det problem mange vil gøre det til...

Lån en drænspade og slib den skarp.
(http://www.lytek.dk/shop/default.asp?ProductID=561 )

Lad være med at bruge tid på at grave en rende på begge sider. Det er ikke
nødvendigt.
Start i den ene ende med at hugge hækken ud i 30x30cm stykker. Hugge vippe,
hugge vippe. Vægten af spaden og det smalle blad gør den velegnet til at
hugge rødderne over. Få en hjælper til at holde toppen væk mens du hugger.
Når først du får hul, går det som en leg, og stykkerne er nemme at håndtere
:) Husk at bruge handsker...

Lad være med at vande. Det producerer kun mudder. Bambus har ikke særligt
dybe rødder. Problemet er, at rødderne gror ind i hinanden.

Frisk mod og så er det klaret på en formiddag :)

--
Carsten (3600)
HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info



Carsten Finn Rasmuss~ (14-04-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 14-04-06 09:20

Carsten Finn Rasmussen wrote:
>
> At fjerne bambus er slet ikke det problem mange vil gøre det til...
>

Kom lige til at tænke på den 'sjove' metode:

Som Olsen ville sige:
Du skal bruge:
Det nødvendige værktøj.
Et fadølsanlæg.
Tre hængelåse med to nøgler.
En kæde.
Naboer og venner.

Du inviterer naboer og venner til en 'Påskeleg'.
Du låser hanen på fadølsanlægget med kæden og hængelåsene.
Du gemmer de tre nøgler til hængelåsene på stratetiske steder under
bambusrødderne.

Når gæsterne ankommer, fortæller du at nøglerne til fadølsanlægget er gemt
under rødderne på bambussen. Hvis de vil have øl, må de finde nøglerne.

Reservenøglerne skal du brug, hvis gæsterne bliver sure og går hjem eller
hvis en nøgle skulle gå tabt under operationen.


Nu har jeg præsenteret den billige løsning og den 'sjove' løsning.
Nu kommer så den nemme løsning:
http://www.stubmanden.dk/hegn.htm

God påske

--
Carsten (3600)
HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste