/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
LOGIC log/lod
Fra : Lars


Dato : 14-05-06 09:06

Hej...

Den nyindkøbte Fenix har en LOGIC log/lod monteret.

Loggen viser ca. 20 procent for lidt (ifølge GPS'en).

Skulle der mon være en her i gruppen der kan forklare mig hvordan jeg kan
justere apparatet?

Lars



 
 
Egon Stich (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 14-05-06 09:23


"Lars" <lh@dsh-o.dk> skrev i en meddelelse
news:4466e4d8$0$195$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej...
>
> Den nyindkøbte Fenix har en LOGIC log/lod monteret.
>
> Loggen viser ca. 20 procent for lidt (ifølge GPS'en).
>
> Skulle der mon være en her i gruppen der kan forklare mig hvordan jeg kan
> justere apparatet?
>
> Lars
>
>

Hej.
Det er normalt, at GPS og log viser forskelligt.
Nogle gange er det +, andre gange -
Det skyldes strømmen i vandet.
Sejler du medstrøms, viser PGS mest.
Den må¨ler jo fart over grunden.
Loggen derimod, farten gennem vandet.

Så alt virker sikkert korrekt, og du skal intet justere.

Det er den korte forklaring.
Der er også en lidt længere


MVH
Egon



Ukendt (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-06 09:44


"Lars" <lh@dsh-o.dk> skrev i en meddelelse
news:4466e4d8$0$195$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej...
>
> Den nyindkøbte Fenix har en LOGIC log/lod monteret.
>
> Loggen viser ca. 20 procent for lidt (ifølge GPS'en).
>
> Skulle der mon være en her i gruppen der kan forklare mig hvordan
> jeg kan justere apparatet?
>
> Lars
>
Hvis du ikke har en betjeningsvejledning, kan du måske skaffe en fra
denne kilde: http://www.vdoservice.de/en/kontakt.shtml , men jeg kunne
desværre ikke finde et link, hvorfra manualen kunne downloades ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Ukendt (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-06 09:51


"Lars" <lh@dsh-o.dk> skrev i en meddelelse
news:4466e4d8$0$195$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej...
>
> Den nyindkøbte Fenix har en LOGIC log/lod monteret.
>
> Loggen viser ca. 20 procent for lidt (ifølge GPS'en).
>
> Skulle der mon være en her i gruppen der kan forklare mig hvordan
> jeg kan justere apparatet?
>
> Lars
>
Gad vide, om man kan kalibrere apparatets log ...
Fandt denne under FAQ på VDO' side,
http://www.vdoservice.de/en/vdofaq.shtml#11
som jeg glemte at medsende før:

Question: My Log indicates a wrong Speed.


Answer: a.. Check, wheter the paddlewheel/shaft is damaged or
weared.
b.. Check, wheter the paddlewheel is installed correctly.
c.. Check, wheter the correct paddlewheel is installed.
Paddlewheel and indicatior must fit together.



Det lyder jo ikke umiddelbart som man anbefaler en kalibrering ...

Har du prøvet at sejle i meget store cirkler og frem og tilbage på
kurs "x" og "x+180" på kendt distance (husk stopuret!) og sammenligne
din beregende og den GPS-beregnede fart og logvisningen? Som Egon
nævner kan strømmen godt give forskelle på et par knob, men hvis der
på alle kurser er en 20%'s afvigelse med samme fortegn, så er der
noget, der skal rettes ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Lars (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 14-05-06 10:08


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4466ef7f$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Har du prøvet at sejle i meget store cirkler og frem og tilbage på
> kurs "x" og "x+180" på kendt distance (husk stopuret!) og sammenligne din
> beregende og den GPS-beregnede fart og logvisningen? Som Egon nævner kan
> strømmen godt give forskelle på et par knob, men hvis der på alle kurser
> er en 20%'s afvigelse med samme fortegn, så er der noget, der skal rettes
> ...

Hej.
Jeg har selv søgt efter en manual på nettet, men uden held.

Strøm kan selvfølgelig give lidt forskelle på instrumenterne, men forskellen
er på alle kurser!

En sejltur i weekenden gav 13,8 sm. på loggen, men 16,7 på GPS'en - Det må
da pege på at noget skal justeres! - eller?

Lars



ThomasB (14-05-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 14-05-06 10:18

"Lars" <lh@dsh-o.dk> skrev i en meddelelse
news:4466f362$0$99996$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Har du prøvet at sejle i meget store cirkler og frem og tilbage på
>> kurs "x" og "x+180" på kendt distance (husk stopuret!) og sammenligne din
>> beregende og den GPS-beregnede fart og logvisningen? Som Egon nævner kan
>> strømmen godt give forskelle på et par knob, men hvis der på alle kurser
>> er en 20%'s afvigelse med samme fortegn, så er der noget, der skal rettes
>> ...
>
> Hej.
> Jeg har selv søgt efter en manual på nettet, men uden held.
>
> Strøm kan selvfølgelig give lidt forskelle på instrumenterne, men
> forskellen er på alle kurser!
>
> En sejltur i weekenden gav 13,8 sm. på loggen, men 16,7 på GPS'en - Det må
> da pege på at noget skal justeres! - eller?

Ja, det peger på at du har sejlet mere med strømmen, end mod strømmen





ThomasB (14-05-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 14-05-06 10:21

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
news:4466f5b3$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>> > Har du prøvet at sejle i meget store cirkler og frem og tilbage på
>>> kurs "x" og "x+180" på kendt distance (husk stopuret!) og sammenligne
>>> din beregende og den GPS-beregnede fart og logvisningen? Som Egon nævner
>>> kan strømmen godt give forskelle på et par knob, men hvis der på alle
>>> kurser er en 20%'s afvigelse med samme fortegn, så er der noget, der
>>> skal rettes ...
>>
>> Hej.
>> Jeg har selv søgt efter en manual på nettet, men uden held.
>>
>> Strøm kan selvfølgelig give lidt forskelle på instrumenterne, men
>> forskellen er på alle kurser!
>>
>> En sejltur i weekenden gav 13,8 sm. på loggen, men 16,7 på GPS'en - Det
>> må da pege på at noget skal justeres! - eller?
>
> Ja, det peger på at du har sejlet mere med strømmen, end mod strømmen

Forestil dig at du sejler/driver med strømmen som løber 5 knob. Så vil
loggen vise at du sejler 0 knob, mens GPS'en vil vise at du sejler 5 knob -
differencen er strømmens fart

GPS måler over bund.
LOG måler gennem vand.



Lars (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 14-05-06 11:22

> Ja, det peger på at du har sejlet mere med strømmen, end mod strømmen

Ja, det kunne det selvfølgelig pege på
Men med 140 sm. (på loggen)-(170 på GPS'en) udsejlet i år i det sydfynske,
så skulle det da være utroligt hvis ALLE sømil er sejlet i medstrøm

Lars



ThomasB (14-05-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 14-05-06 13:01

"Lars" <lh@dsh-o.dk> skrev i en meddelelse
news:446704d0$0$110$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Ja, det peger på at du har sejlet mere med strømmen, end mod strømmen
>
> Ja, det kunne det selvfølgelig pege på
> Men med 140 sm. (på loggen)-(170 på GPS'en) udsejlet i år i det sydfynske,
> så skulle det da være utroligt hvis ALLE sømil er sejlet i medstrøm

Jeg synes det lyder helt som det skal være.
Du skal også huske på at du driver (f.eks afdrift sidelæns) når du sejler,
det måler GPS'en, men det gør loggen derimod ikke.



Lars (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 14-05-06 10:22

....søgte så alligevel lidt mere på VDO - og fandt dette:
a.. Log-Kalibrierung automatisch oder manuell.
a.. 4stufige Dämpfung für Log-Funktionen.

Det tyder jo på, at det kan justeres manuelt. Jeg har også godt nok fundet
"damping" på mit instrument, så jeg skal måske ud at lege lidt mere med
forskellige indstillinger.....

Lars



Ukendt (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-06 11:30


"Lars" <lh@dsh-o.dk> skrev i en meddelelse
news:4466f6cb$0$174$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> ...søgte så alligevel lidt mere på VDO - og fandt dette:
> a.. Log-Kalibrierung automatisch oder manuell.
> a.. 4stufige Dämpfung für Log-Funktionen.
>
> Det tyder jo på, at det kan justeres manuelt. Jeg har også godt nok
> fundet "damping" på mit instrument, så jeg skal måske ud at lege
> lidt mere med forskellige indstillinger.....
>
> Lars
>
Det er sikkert langt ude, men på min log-enhed (en Raymarine ST60) kan
der indtastes en korrektionsfaktor under kalibreringsrutinen - og hvis
man har enheden koblet i et såkaldt SeaTalk-Net, kan man kalibrere
speed'en (fra loggen) til SOG (fra GPS'en) ... naturligvis giver det
kun mening i helt roligt vejr uden strøm ...

Så man kan måske gætte på at dit system skulle give samme muligheder
.... Men jeg kan desværre ikke finde en "on-line-manual" til dit
system, men mon ikke det skal lykkes dig at få fat i sådan en "fyr"?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Egon Stich (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 14-05-06 16:54


"Lars" <lh@dsh-o.dk> skrev i en meddelelse
news:4466f6cb$0$174$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> ...søgte så alligevel lidt mere på VDO - og fandt dette:
> a.. Log-Kalibrierung automatisch oder manuell.
> a.. 4stufige Dämpfung für Log-Funktionen.
>
> Det tyder jo på, at det kan justeres manuelt. Jeg har også godt nok fundet
> "damping" på mit instrument, så jeg skal måske ud at lege lidt mere med
> forskellige indstillinger.....
>
> Lars
>

Hvis du har samme fejlvisning på modsat kurs, samme dag, skal din log
kalibreres.
For de fabrikater, hvor dette er muligt, gøres det ved at sejle en afmålt
strækning begge veje.
Naturligvis helst en dag uden påviselig strøm.
En manual, som jo ikke findes, ville så kunne fortælle, hvorledes du skulle
justere.

Her kan GPSen hjælpe dig, idet den jo vil vise plus eller minus strømmens
fart.
Hvis GPDSen viser ens på begge kurser, må du justere loggen til at vise det
samme.
Det må være a: Log Kal. , du skal have fat i.
Dämpfung er noget med at gøre visningen mere træg, så den kun opdatere
tallet med længere eller kortere interval.


MVH
Egon




ThomasB (14-05-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 14-05-06 10:01

"Lars" <lh@dsh-o.dk> skrev i en meddelelse
news:4466e4d8$0$195$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Den nyindkøbte Fenix har en LOGIC log/lod monteret.
>
> Loggen viser ca. 20 procent for lidt (ifølge GPS'en).
>
> Skulle der mon være en her i gruppen der kan forklare mig hvordan jeg kan
> justere apparatet?

Er det både når du sejler den ene og den anden vej? (med og mod strømmen?)



Ukendt (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-05-06 10:34


"Lars" <lh@dsh-o.dk> skrev i en meddelelse
news:4466e4d8$0$195$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej...
>
> Den nyindkøbte Fenix har en LOGIC log/lod monteret.
>
> Loggen viser ca. 20 procent for lidt (ifølge GPS'en).
>
> Skulle der mon være en her i gruppen der kan forklare mig hvordan
> jeg kan justere apparatet?
>
> Lars
>Gad vide, om man kan kalibrere apparatets log ...

Fandt denne under FAQ på VDO' side,
http://www.vdoservice.de/en/vdofaq.shtml#11
som jeg glemte at medsende før:

<citat> Question: My Log indicates a wrong Speed.


Answer: a.. Check, wheter the paddlewheel/shaft is damaged or
weared.
b.. Check, wheter the paddlewheel is installed correctly.
c.. Check, wheter the correct paddlewheel is installed.
Paddlewheel and indicatior must fit together.
<citat slut>
Det lyder jo ikke umiddelbart som man anbefaler en kalibrering ...

Har du prøvet at sejle i meget store cirkler og frem og tilbage på
kurs "x" og "x+180" på kendt distance (husk stopuret!) og sammenligne
din beregende og den GPS-beregnede fart og logvisningen? Som Egon
nævner kan strømmen godt give forskelle på et par knob, men hvis der
på alle kurser er en 20%'s afvigelse med samme fortegn, så er der
noget, der skal rettes ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408928
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste