/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Vandpumpe utæt på VP MD7B
Fra : sailor99


Dato : 17-04-06 10:50

Hej!

Vandpumpen på min gode, gamle MD7B er en smule utæt, kan jeg se.

Jeg formoder, at simmerringene skal skiftes.

Ved nogen, hvor mange der er?
Evt. reservedelsnummer?

Leon!?????

Da pumpen ellers er ok, vil det efter min mening ikke være hensigtsmæssigt
med et helt rep.sæt.

Så vidt jeg kan se, er det en Johnson pumpe, som sidder på, kan det passe?

Mvh
Georg

PS: Vi skiftede membran på sejldrevet i lørdags. Jeg blev
lidt chokeret, da jeg så stemplet i den gamle
membran. Den har siddet i 22 år!! Og fejlede ikke
noget. - Men det skal man næppe gøre til en vane.
Jeg er i hvert fald glad for at have fået skiftet.



 
 
Claus Tersgov (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 17-04-06 12:00


"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev

> Vandpumpen på min gode, gamle MD7B er en smule utæt, kan jeg se.
> Jeg formoder, at simmerringene skal skiftes.
> Ved nogen, hvor mange der er?

Der er i reglen to stykker.

> Evt. reservedelsnummer?

Det kan du ikke bruge til noget, fordi du kan aldrig være sikker på, om
pumpen er original. Den kan være tilpasset specielt til netop din
installation, så du skal kigge på nummeret på selve pumpen. Der er 700
forskellige pumper. Hvis det er en normal kølevandspumpe, så er det en
normal halv-tomme pumpe, og nummeret står helt sikkert på impellerdækslet.
Så må du bare håbe, at man ikke har vendt det om, så det er slidt af.

Men kig på akslen, hvis den er så gammel, at den er af messing, så kan den
ikke renoveres. Mange af de første pumper havde aksler i messing, og både
Jabsco og Johnson har ikke reservedele til disse mere, fordi det ikke kan
betale sig, når akslen er ved at være slidt. De er simpelthen for bløde. Er
det en stålaksel, så kan det sagtens betale sig at lave den.

Claus

--
Sælges: Smart værkstedsvogn med arbejdsbord!
http://www.tersgov.dk/bd/bd.html
Perfekt til havneskuret og båden.
Sendes gerne, kom med et bud!



sailor99 (17-04-2006)
Kommentar
Fra : sailor99


Dato : 17-04-06 14:39


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:44437548$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev
>
> > Vandpumpen på min gode, gamle MD7B er en smule utæt, kan jeg se.
> > Jeg formoder, at simmerringene skal skiftes.
> > Ved nogen, hvor mange der er?
>
> Der er i reglen to stykker.
>
> > Evt. reservedelsnummer?
>
> Det kan du ikke bruge til noget, fordi du kan aldrig være sikker på, om
> pumpen er original. Den kan være tilpasset specielt til netop din
> installation, så du skal kigge på nummeret på selve pumpen. Der er 700
> forskellige pumper. Hvis det er en normal kølevandspumpe, så er det en
> normal halv-tomme pumpe, og nummeret står helt sikkert på impellerdækslet.
> Så må du bare håbe, at man ikke har vendt det om, så det er slidt af.
>
> Men kig på akslen, hvis den er så gammel, at den er af messing, så kan den
> ikke renoveres. Mange af de første pumper havde aksler i messing, og både
> Jabsco og Johnson har ikke reservedele til disse mere, fordi det ikke kan
> betale sig, når akslen er ved at være slidt. De er simpelthen for bløde.
Er
> det en stålaksel, så kan det sagtens betale sig at lave den.
>
> Claus
>

Tak for det, Claus!

Georg



Egon Stich (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 17-04-06 17:04


"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev i en meddelelse
news:78f3b$444364df$3e3d8575$27297@news.arrownet.dk...
> Hej!
>
> Vandpumpen på min gode, gamle MD7B er en smule utæt, kan jeg se.
>
> Jeg formoder, at simmerringene skal skiftes.
>
> Ved nogen, hvor mange der er?
> Evt. reservedelsnummer?

Du har selvfølgelig forsøgt Volvo Penta siderne,
Der kan du finde værkstedsmanualer med numre.
På tegningerne ken du se, om det er "din" pumpe.
Finder du motornummeret, hjælper det også.

MVH
Egon



Claus Tersgov (18-04-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 18-04-06 09:57


"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev

> Du har selvfølgelig forsøgt Volvo Penta siderne,
> Der kan du finde værkstedsmanualer med numre.
> På tegningerne ken du se, om det er "din" pumpe.
> Finder du motornummeret, hjælper det også.

Det er jo spild af tid!

Alle ved jo, at ældre motorer blev leveret med et hav af specieltilpassede
pumpeinstallationer, som er forskellig fra motor til motor. Nogle havde ikke
dynamo, andre havde generator og der kan være stor forskel på, hvilken
pumpemodel, der blev installeret på motoren i forbindelse med remtrækket.
Nogle installationer havde pumper med opadvendte slanger, andre til siden.
Det er først i de senere år, at kølevandspumper er blevet en mere specifik
del af motoren.

Hvorfor ikke gøre det rigtigt og se på pumpen, præcis hvilken type der er
tale om, så er han sikker på at få det rigtige og således ikke spilde tiden
med at lede efter reservedelsnumre, som ikke er noget værd. Han har ingen
som helst garanti for, at det der står i en bog er det samme, som der sidder
på hans motor.

Iøvrigt er Jens hos Johannes Thornam en flinker fyr, det er ham, som går ned
i kælderen og har med pumperne at gøre. Jeg købte selv en ny pumpe sidste
år, da den jeg skiftede havde messingaksel. Det er Thornam som har alt med
Jabsco at gøre.

At lemme kr 1875,- for en styk sølle klump messing! (heldigvis ikke mine
penge)

http://www.johnson-pump.com/DK/default.asp har naturligvis johnson pumper og
reservedele. Men køb den billigste, du kan finde, hvis der ikke er
reservedele at få. Sålænge det er samme størrelse, så er det egentlig
flintrende ligegyldigt, hvad der står på den. De er så dødsimple, at du
sagtens kan gå efter prisen.

Claus



Bjarke Christensen (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 17-04-06 19:02

<smile>,.... det sætter jo de anbefalede 7 år i perspektiv ....

/Bjarke


"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> wrote in message
news:78f3b$444364df$3e3d8575$27297@news.arrownet.dk...
snip
>
> PS: Vi skiftede membran på sejldrevet i lørdags. Jeg blev
> lidt chokeret, da jeg så stemplet i den gamle
> membran. Den har siddet i 22 år!! Og fejlede ikke
> noget. - Men det skal man næppe gøre til en vane.
> Jeg er i hvert fald glad for at have fået skiftet.
>
>



HH (18-04-2006)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 18-04-06 11:22

Hej,
Jeg gætter også på, at det er en Johnson pumpe. Min MD7B er fra
1983, og der er pumpen med stålaksel, og udskiftning af de to
simmerringe er en let sag. Der er to der vender mod hinanden, den ene
tætter mod olie indefra motoren, den anden for kølevandet fra pumpen.
Det er nok kun den der tætter mod vand der lækker, den bliver nemlig
kun dårligt smurt af vandet.

Jeg skiftede min sejlbådsmembran på mit 120S sejldrev efter 10 år,
og konstaterede præcis det samme som du: Den membran som jeg tog ud
var ligeså ny som den jeg satte i, dvs. ingen tegn på "gammelt
gummi", revner eller andet. Med det meget ringe antal driftstimer som
en diesel i en sejlbåd har og med de meget gunstige vilkår membranen
har (den sidder koldt og mørkt!) så burde den holde evigt. Så
bortset fra forsikringsforhold så kan man sagtens spare de mange penge
i nogle år mere end de anbefalede 7 år. Er der nogen der har
eksempler på aldersbetingede havarier på sådanne membraner? Eller
nogen som har konstateret skader da de skiftede?
Min den nye har nu siddet i 12år..................................

mvh
Hans-Henrik


sailor99 (20-04-2006)
Kommentar
Fra : sailor99


Dato : 20-04-06 16:12


"HH" <hhmcsv@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1145355729.520106.58070@z34g2000cwc.googlegroups.com...
Hej,
Jeg gætter også på, at det er en Johnson pumpe. Min MD7B er fra
1983, og der er pumpen med stålaksel, og udskiftning af de to
simmerringe er en let sag. Der er to der vender mod hinanden, den ene
tætter mod olie indefra motoren, den anden for kølevandet fra pumpen.
Det er nok kun den der tætter mod vand der lækker, den bliver nemlig
kun dårligt smurt af vandet.

Jeg skiftede min sejlbådsmembran på mit 120S sejldrev efter 10 år,
og konstaterede præcis det samme som du: Den membran som jeg tog ud
var ligeså ny som den jeg satte i, dvs. ingen tegn på "gammelt
gummi", revner eller andet. Med det meget ringe antal driftstimer som
en diesel i en sejlbåd har og med de meget gunstige vilkår membranen
har (den sidder koldt og mørkt!) så burde den holde evigt. Så
bortset fra forsikringsforhold så kan man sagtens spare de mange penge
i nogle år mere end de anbefalede 7 år. Er der nogen der har
eksempler på aldersbetingede havarier på sådanne membraner? Eller
nogen som har konstateret skader da de skiftede?
Min den nye har nu siddet i 12år..................................

mvh
Hans-Henrik

Hej!

Det er lige netop den pumpe. Den er nu adskilt. Stålakslen fejler intet,
ringene er pillet ud, det samme er de andre to pakninger/o-ringe. Nu går det
på lørdag af sted til motormanden for at få stumperne.

Tak til alle for hjælpen.

Mht. membran, så har der mig bekendt aldrig været havarier pga en gammel,
defekt membran. Vi har en forsikringstaksator i omgangskredsen. Han har
"forsket" lidt i det, men har ikke kunnet finde noget.

Jeg er nu glad for at have fået skiftet!

Mvh

Georg





Claus Tersgov (21-04-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 21-04-06 11:01


"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev

> Det er lige netop den pumpe. Den er nu adskilt. Stålakslen fejler intet,
> ringene er pillet ud, det samme er de andre to pakninger/o-ringe. Nu går
> det
> på lørdag af sted til motormanden for at få stumperne.

Husk så, at når du montere dækslet, at skruerne bare skal stammes normalt
til. Langt de fleste mennesker tonser disse skruer til, så dækslet
simpelthen bliver skævt, og så kan pakningen ikke pakke ordentligt.

Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste